Visa fullständig version : Sitta upp

tintilar
2003-11-01, 21:13
Måste bara fråga alla trveliga bukefalister...
När ni sitter upp, sitter ni då upp på samma sida jämt?
Varför?

Underlig fråga kanske men den har ett syfte. :p

_Sucy_
2003-11-01, 21:26
samma sida =)
rider på ridskola

_FiA_
2003-11-01, 21:26
Kan omöjligt sitta upp från fel sida, slutar alltid med att jag ligger på backen :o :D, känns så otroligt fel... ,men nu spelar inte det nån roll för jag sitter alltdi upp från pall..för att skona ryggen :)

lil-sis
2003-11-01, 21:32
Näh jag varierar. Och så varierar jag platsen också. Ibland från bänken utanför stallet, ibland från pall på ridbanan osv Har tom klivit upp från en sten ute i skogen en gång utan problem om vi bortser från att jag var blåslagen då.

Okej nu har jag bara ridit en sju gånger men varierat de sju gångerna :D

SweetMelody
2003-11-01, 21:52
Jag sitter alltid upp från vänster sida. Sitter jag upp från höger står han med baken ut i vägen och då är det svårare att flytta på honom ifall det kommer en bil.

Boj
2003-11-01, 21:53
Förr satt jag upp från bägge sidor, numera fixar jag bara ena sidan från marken. Däremot med ramp sitter jag upp från bägge sidor, från marken gör sig en gammal knäskada påmind. :crazy:

tintilar
2003-11-01, 21:59
hehe.. hade busen kastat av dig? :devil: :D
Varför sitter du upp från olika sidor då? :angel: *vet varför jag gör det men andra kan ju ha andra anledningar*

tintilar
2003-11-01, 22:01
Förstår inte riktigt. Sitter du upp vid en bilväg? :confused:

Oxxx
2003-11-01, 22:19
när jag sitter upp från marken, alltid vänster sida, men om jag tar hjälp av en pall eller liknande brukar det vara från höger sida

lil-sis
2003-11-01, 22:21
Onej, varför tror du det :D (I ärlighetens namn ska jag säga att hon fick panik för hon hade ont, så det var inte elakt, hon bad om ursäkt och nästan knuffade upp mig från stenen sen och försökte gå fastän hon hade ont :love:)

Sitter upp från båda för att spara både på henne, mig och sadeln. Och så är det ju bra med lite variation för huvudet med.

tintilar
2003-11-01, 22:29
Varför varierar du inte?

lil-sis: :bow:

Melli
2003-11-01, 22:37
Jag sitter upp från båda sidor. Jag har hört nånstans att hästens muskler utvecklas mer liksidigt om man gör detta?! Kanske inte spelar så stor roll, men det finns enligt mig ingen anledning att begränsa sig till en sida i alla fall så varför inte använda båda? :)

Kiddo
2003-11-01, 22:45
Samma sida jämt - går på ridskola.

När jag skaffar egen häst (vilket lär ta många år än...), så är det uppsittning från pall som gäller, för att spara på hästen och sadeln. :)

superstar
2003-11-01, 22:59
Sitter upp ungefär lika mycket från båda sidorna. Ibland från pall, och ibland från marken.

Detta för att skona sadeln och pållans rygg (och mig själv...).

//Lilla jag

the_connemara
2003-11-01, 23:51
För att skona hästens kropp, din kropp och sadeln så bör man sitta upp så högt uppifrån som möjligt och variera sidorna. Visst låter det bra?

Jag försökte verkligen lära mig sitta upp från höger sida (tog varannan gång då) men hur jag än krånglade från alla vinklar lyckades jag nästan alltid vrida till höger knäet *aj!* Såå, jag gav upp :crazy: Men ist så klättrar jag upp på staketet och gör cowboy skutt när pållan drar iväg ;) Mammas häst sitter jag upp på vänster sida från pall (lyckades ju som sagt inte lära mig sitta upp från höger, MKT synd! Men jag vill ju kunna rida när jag väl kravlat mig upp, inte hoppa ned med ett pajat knä...)

sweep
2003-11-02, 00:00
sitter upp ifrån samma sida för jag inte tar mig upp ifrån den andra... har testar och får kramp i benet

Smurfmodesty
2003-11-02, 00:17
Tyvärr måste jag svara att jag alltid sitter upp från vänster sida.. Men jag har till 99% alltid pall. För att skona stackars pållen från att ha en klumpeduns som försöker hasa sig upp i sadeln :D

Kan starkt rekommendera Ikeas pall för 99 kr. Perfekt!!

bengall
2003-11-02, 09:44
Vänster sida.
På min förra delfoderhäst varierade jag.
Min nya är högre, så jag fixar inte höger sida än. :(

Men jag ska träna det också. :bow:

skumpan2000
2003-11-02, 11:00
Alltid samma sida. Står alltid på en stubbe för att inte så mkt på hästen... :)

Jet
2003-11-02, 13:48
Förut mest från vänster sida faktiskt.
Fast nu kan jag gå upp från båda sidor, eftersom min kära sambo har snickrat ihop en jättebra pall till mig! :)

elefanten
2003-11-02, 15:00
varierar :) Sitter jämt upp från marken typ..eller oftast..annars från en stol eller bänk :smirk:

cliria
2003-11-02, 15:23
Jag sitter upp från vänster men ställer alltid hästen intill något så jag bara behöver lyfta på benet och kliva upp :D

nico
2003-11-02, 15:36
Tja i ridskolan har vi fått lära oss att sitta upp från vänster sida. Men någon gång har jag bestämt mig för att börja träna att sita upp även från höger. Mest för att kunna sitta upp från bägge sidor.

Antar att sitta upp från vänster kommer som mycket annat från militären. De hade svärd/sabel hängande på vänster? sida, vilket gjorde det lättare för dem att stiga upp från vänster ? Vet inte om det stämmer hundra procent men en gissning.

Polly_Mulle
2003-11-02, 15:39
jag sitter alltid upp på samma sida, men det beror enbart på att jag inte kan sitta upp från andra sidan. Hade jag kunnat hade jag gjort det! Fast jag klättrar alltid på ett bord o använder nästan aldrig stigbyglarna så det kanske inte är sååå farligt ändå...

Trinity_
2003-11-02, 17:32
Jag varierar sida, men det blir nog oftare från höger.
Använder alltid pall.

suisyola
2003-11-02, 20:04
siiter alltid up från vänster,men alltid från en mur

Elizette
2003-11-02, 22:18
Sitter generellt uppifrån en handikapp ramp :D, perfa för mig det, sitter jag upp från marken är det ifrån vänster.. kommer inte upp ifrån höger :crazy: borde lära mig.. .

Lazio
2003-11-02, 23:23
näe, jag sitter upp från båda, men mest från vänster.

Xenox
2003-11-02, 23:39
jag sitter upp från båda sidor, dels för att spara hästen och mig, dels för att töja stigbyglarna lika på båda sidor..
och om jag hamnar på tex höger sida så sitter jag upp på höger sida, samma om jag råkar stå på hästens vänstra sida.

en följdfråga..
Vilken sida leder ni hästen på? framför,bakom, höger/vänster sida, eller blandat?

för att svara på den sidan så kan jag säga att jag går framför och på båda sidor om hästen när vi går ute i grimskaft, ehum.. jag går bakom påväg in/ut ur stallet om jag har två hästar med mig så leder jag den ena framför mig. så det blir alla. :)

lizan
2003-11-03, 02:41
mest från vänster.
alltid på ridskolan, oftast på foderhästen..
är för klumpig för att komma upp från höger.
sitter dock oftast upp från en bänk, och jag har alternerat mellan höger o vänster men kommit av mig i det...

gör det för att spara mig, häst o sadel.

Jen80
2003-11-03, 03:24
Alltid vänster sida.
Varför? Jag har en nervskada i högra benet som gör sig påmind då och då, böjer jag det benet "somnar" det...och såååååå roligt är det inte att spriinga omkring med en urläcker *kan diskuteras :crazy:* skena på benet tills fanskapet funkar igen... ;) (kan ta allt från 1 dag till en månad..)

Elisabet
2003-11-03, 09:01
jag sitter alltid upp med pall... har hört att det avlastar hästens rygg... har försökt att sitta upp på "fel" sida, men det funkar inte alls...

Freyr
2003-11-03, 11:25
sitter rätt så konsekvent upp varannan gång från höger och varannan från vänster, men det brukar bli lite mera från höger, har lättare för det. På ridskolan där jag undervisar sitter eleverna upp jämn vecka från höger sida och ojämn vecka från vänster. De sitter alltid av på den sida de inte satt upp på.

/Malin

Freyr
2003-11-03, 11:31
De flesta av er som skriver att ni inte kan sitta upp från höger sida: det GÅR om man TRÄNAR! Det tog jättelänge i början, men nu är jag bättre på att sitta upp från höger än från vänster. Det är ju inte bara för hästarna och sadlarna det är bättre att variera sig, det gäller ju även er själva!

Detta gäller naturligtvis inte de som har skador som gör att de inte kan sitta upp från endera sidan.

/Malin

Icebabe_1
2003-11-03, 11:42
vanligvis.men det bästa är att varva på sidorna,då tränar man upp balangsen mycke bättre,det är säkertt någon som redan har skrivit dette,men jag slänger in det iallf.

lil-sis
2003-11-03, 11:56
Äsch, man använder ju pall, då är det inte så svårt. Jag kommer INTE upp från marken på ngt större än max en c-ponny från höger :o Känns heller inte helt schysst att träna på en treåring.

Ang följdfrågan så går ponnyn bakom i normalfallet men bekymrar sig inte så mkt om vilken sida hon går på. Försöker att vara liksidig i allt, sadlar från båda hållen osv.

Phia
2003-11-03, 12:37
Samma sida, alltid vänster. Rider på ridskola.

Spider84
2003-11-03, 12:53
Jag sitter alltid upp från höger från en pall. Egentligen borde jag väl variera och har tänkt göra det många gånger med det har inte blivit av. Får väl ta mig i kragen när jag får en sadel... :crazy:

Varför jag gör det är ju av vana, men jag vill egentligen sitta upp från både höger och vänster sida, vilket ju är bäst för både mig, sadeln och hästen.

ang
2003-11-03, 12:58
Sitter upp ungefär varannan gång från höger respektive vänster sida, och försöker sitta av på samma som jag sitter upp.

Leder gör jag där det är lämpligast, min häst lyssnar på mig oavsett position. Skulle det bli ett knivigare läge (gångbro med spjälräcke över E4;an första gången osv) vill jag ha honom snett bakom mig. Vilken sida som helst.

**BORTTAGEN**
2003-11-03, 14:45
Jag försöker variera mig, men det är mycket svårare att sitta upp från "fel" sida.
Hur mycket jag än tränar så får jag lixom aldrig riktigt in det... :smirk:

Johanna_Agge
2003-11-04, 09:15
Jag brukar sitta upp från olika sidor, försöker ta varannan ungefär, jag tror att om man sitter upp på samma sida så tar både hästen och sadeln stryk av det... Ni som skriver att ni inte kan hoppa upp från "fel" sida, det är ju bara att lära sig, det är klart att det blir svårt med balansen i början men man lär sig... //Johanna

kjelin01
2003-11-04, 09:27
just nu mest höger, för att lära mig.

annars brukar dte bli mer blandat

Luff
2003-11-04, 09:40
I en gammal militärridhandbok står det tom att man om man inte kan sitta upp på ett för hästen behagligt vis SKA man använda någon form av pall eller ramp.
Själv kan jag efter 30 års ridning inte sitta upp på "fel" sida, benet går inte åt det hållet ,det brukar sluta i ett asgarv och en synnerligen förvirrad häst så jag tror att det är jättebra att öva på detta från början. Mycket av anledningen till att man sitter upp på vänster sida är nog den gamla militärordningen. Där skulle allt ske snyggt och symmetriskt. Tänk va kul det är att det inom hästeriet avlivas en massa måsten. Jag har själv gått en hästskötarkurs för ca 13 år sedan där man inte fick hjälp att ta sig upp om man skulle rida. Min häst var 178 och han höll på att välta varje gång jag kravlade mig upp - jag är inte så jättesmal så det var lite baktungt. :)

Jagga
2003-11-04, 11:12
Äntrar mitt slagskepp från höger sida uppifrån en ramp. KAN göra det också åt vänster emellanåt, men eftersom pållen upplever det trevligare att stå åt andra hållet får det oftast bli åt höger, då det lutar lite åt andra hållet (och han kan se stalldörren om han står så).

Mirre
2003-11-04, 12:30
ja sitter alltid upp från vänster.
Av gammal vana bara

maiden
2003-11-04, 15:08
Tyvärr från vänster, gammal vana :( Men ska ta mig i kragen och börja sitta upp från båda. Vet varför jag borde göra det oxå...

tintilar
2003-11-04, 21:19
Blir nästan lite rädd.. nästan 90% av alla som inte sitter upp från höger sida säger att dom inte KAN. :crazy: Om jag inte skulle "kunna" ta mig upp från olika sidor skulle jag bli riktigt rädd och göra allt för att träna mig. Det om något bevisar ju dessutom att man är sned. Att det är något som inte stämmer i alla fall. :p

Vill lägga till att pall inte spelar någon roll. Man bör ändå sitta upp från olika sidor. Men det är inte livsviktigt och man gör som man vill. :)

MALINox
2003-11-05, 18:08
Jag varierar och sitter upp från höger respektive vänster sida varannan gång. Sparar både på mina egna knän och höfter, hästens rygg och sadelns hållbarhet. Var svårt ibörjan men med ihärdig träning så går det snart lika lätt på båda sidor!!! :banana:

starlito
2003-11-05, 18:11
Jag sitter alltid upp på samma sida, är så van vid det :)

_Rosie_
2003-11-05, 18:33
Jag sitter upp på vänster sida, tror aldrig jag har suttit upp på höger :p
Men är jag skaffat medryttarhäst så ska jag nog variera, fast det känns så annorlunda att sitta upp på höger sida :D

strumpan
2003-11-05, 18:46
Sitter upp från vänster sida,använder alltid pall.Har prövat från höger,känns jäkligt fel sätter mig nästan bakofram :banana:

yoda
2004-09-30, 16:41
jag sitter upp från båda sidor för att inte bara belasta hästens rygg från ena sidan. Men ...jag hade ruskiga problem första gången jag skulle sitta upp från "fel" sida. : )