Visa fullständig version : Börja köra shettis, vad behövs?

javill
2003-11-05, 13:37
Barnen har en shettis som de rider och då mest i skritt men, ponnyn behöver mer motion så jag funderar på att köra honom. Hon som vi köpte honom sa att han troligen var inkörd men, hon hade inte kört honom själv. Så nu till frågorna,
Vad behövs i utrustningsväg? Vilken typ av sele? Vilken typ av vagn? Tömmar, träns, bett? Det är bra om både en vuxen och ett barn kan åka i vagnen men, också att barnen när de blir större kan köra själva.
Hur börjar man? Tänkte börja med tömkörning, är det ok?

Tycker att det verkar väldigt roligt med körning själv och vill gärna lära mig mer. I förlängningen kanske han kan hjälpa till att dra små stockar på gården?

RebeckaKihlberg
2003-11-05, 13:57
Jag har en shettis som ska köras in nu,men jag har valt att ta hjälp av en duktig kille, är rädd att det ska bli fel om jag mixtrar själv.

Utrustningen beror ju lite på hur du har tänkt köra, är det mest lite hobby på grusväg typ skulle jag nog tipsa om en bröstsele och en vanlig rockard.

Gå in på www.equilex.se (http://www.equilex.se) ..där finns selar,vagnar osv.
Miamiamia här inne har bra koll på de med körning...snacka med henne om det åzå!!

TIGERHEART
2003-11-05, 15:33
tömkörning kan du pröva själv, men ta hjälp av någon erfaren och kunnig med inkörning! Vi skulle köra in vårt russ, hade för bråttom och för lite kunskap. Det slutade med 2 skenolyckor ( utan någon i vagnen, som tur var) och sedan var det kört att försöka göra en säker körhäst av henne. Synd, för hon skulle ha gått ponnytrav annars.

ordningen kring inkörning brukar dock vara 1.tömkörning. 2. att vänja hästen vid 2 skaklar som går mot sidorna.3. Att dra släpa efter sig på marken. 4. Att dra vagn medans kusken går bredvid och tömkör.5. körning.

Det är också bra att vänja hästen vid diverse konstiga ljud som kommer bakifrån, tex rassel, saker som dras i grus och på asfalt, en kratta,en cykel,mm. Gärna också dra den tilltänkta vagnen bakom hästen innan den späns för så att hästen får tid att vänja sig vbid den också.

Körning är jättekul, men kan också bli livsfarligt om hästen blir rädd så man tjänar alltid på att ha en så miljötränad och lugn häst innan som det bara går.

Och som sagt, ta hjälp av någon kunnig och erfaren när det gäller inkörning!

Jag körde min shettis med bröstsele och rockard under träning och längre turer och med travsele och sulky innan och på tävling, men ska ni bara ut små turer på vägarna så är en 2 mans rockard och bröstsele nog det bästa alternativet. Jag körde min shettis med körhuvudlag eller vanligt träns, vanligt tränsbett och ponnytömmar, dvs tömmar som är lite kortare än tömmar för stor häst. (tömändar i hjulet är ingen kul historia).

Jag fick lära mig köra av en erfaren kusk och ponnytravtränare och hennes hårdaste regel var: Sitt ALLTID på tömänden, så hamnar den inte i hjulen!

/TIGERHEART

Shettisar
2003-11-05, 20:10
Håller med de 2 föregående svararna.Ha en kunnig person som guidar dig.
Bröst sele är väl det man brukar inskaffar som "nybörjare". En rockard och körhuvudlag (träns).
Vanligt tränsbett.
Textiltömmar är enklast och lättast att arbeta med vid tömkörning men även läder är bra speciellt vid blåst ;)
Förhandsjobbet är väldigt viktigt.Tömkörning och markarbetet överhuvudtaget är grunden i kommande aktiviteter.
Om du bor i närheten av Bräkne Hoby så har de ju körkurser ipå Lantbruks skolans ridhus.Seanst idag var det repotage i Commersen om dom.Föreslår att du kontaktar dom.De kan absolut hjälpa dig komma igång med alla tillbehör och vagnstyper samt inkörningen!
Lycka Till och välkommen i shettisgänget :D

javill
2003-11-05, 22:36
Tack för era svar! Ja, det blir till att införskaffa en bröstsele åt honom då. Huvudlag är det alltså samma sak som vanligt träns (utan tyglar)? Tömmar har jag, vet inte om de är för långa dock. Hur långa är lagom?

Ja, jag bor inte så långt ifrån Hoby. Jag är verkligen helt grön när det gäller körning så det hade varit roligt att gå kurs där. Ska genast kolla Commersen och ringa dit!

lul
2003-11-06, 21:20
nu när du köper en bröstsele, se då till att den har TVÅ gjordar! en däckelrem o en bukgjord, mkt viktigt, för vid en rem så måste du dra åt gjorden så däckeln ligger still med då så låser du även bröstan. en svängel på rockarden o draglinor bör användas så hästen har möjlighet att dra rätt o obehindrat.
huvudlag är samma som träns men de är ofta sydda i kraftigare läder. till min shettis har jag 8m. tömmar räcker gott o väl, men som nån annan skrev var noga med att sitta på tömmarna så de inte fastnar i hjulen.

javill
2003-11-09, 20:28
Känner att jag verkligen behöver gå en grundkurs. Vet inte ens vad en svängel är... :crazy: Såg att någon på en annan tråd undrade om en video om körning som fanns på Hööks, kanske skulle ta och skaffa en sådan?

RebeckaKihlberg
2003-11-10, 09:38
Jag har videon "Från koja till slott", det är bra,men det är mycket info på korttid.
Du kan ju börja i någon ände och se den filmen!! :)

Lycka till

//Becky

isan_love
2008-10-18, 09:12
hur mycket kostar det att låta någon annan köra in ens häst, för våran lilla shettis skulle behövas köra in på nytt men jag vet inte om jag har tiden och kunskapen att göra det själv.. :/

_L_
2008-10-18, 12:45
Bra att du tänker ta hjälp och inte försöker själv det första du gör!:)
Visst, det kan gå jättebra, men om det inte gör det blir det ju så tråkigt:crazy:

Ja du kan ju kika på dessa sidor, om dom själva inte kör in hästar, i närheten av dig, kanske dom vet ett ställe att rekomendera!:)
http://www.equilex.se/index3.php?go=utbildning_traning.php
http://www.fredskog.com/
http://www.equus-driving.se/utbildning.php
http://www.sidback.se/foredrag.htm

Zarro
2008-10-26, 10:16
Bröstsele,rockard,tömmar som är lite längre(alltså så att du kan sitta på dom),en bra pisk och bettet kan du ha det vanliga.Piskmakarna har jätte bra piskar.
Ta gärna hjälp men någon som du känner som kan om körning när du ska köra in din häst.
Lycka till

_L_
2008-10-26, 11:50
Hehe det som behövs kan man alltid diskutera:angel:

Själv började jag med loksele, 4hjulig vagn och utan pisk;)
Hjälm ska man tänka på att flitigt använda!:angel:

Zarro
2008-10-27, 13:39
Hur gjorde du när hästen gick jätte sakta lr blev rädd för saker?
Jag har ju kommit lite längre idag så använder ju även piskan för att rakställa.

_L_
2008-10-27, 14:59
Har en shettis som går sakta hela tiden, dom andra tre har de alltid varit fart på:)
Jag har ingen användning av en pisk om hästen skyggar, lugnar den med rösten bara. Om den inte vill gå förbi något, skulle jag inte heller använda en pisk, vänta ut hästen, prata med den alt leda den förbi då:p

Är inte 100% säker med pisken än (för lite träning och intresse för de:angel:) därför använder jag ingen om det inte behövs, ska göra en hållare på vagnen så den får åka med iaf:grin:
Jag blir en aning okonsentrerad med pisk, klart hästarna märker de.
Måste lixom få ordning på dom hjärnspökena ang att ha pisk:angel:
(Har sett alles för många spöa skiten ur sin häst med pisken, skulle själv aldrig göra nått sånt, men pisken får mig illa till mods iaf:()

Nu gäller inkörning och promenadkörning, tycker förstås pisken gör mindre nytta då men men:angel:

Zarro
2008-10-28, 11:19
Ok alla gör som dom själva vill.Jag behöver nästan aldrig gå ut ur vagnen för att få honom att gå vidare men klart att rösten är viktigare än pisken.Sen ska vi börja tävla nästa år med.
Men jag tycker att man inte ska sitta och slå med tömmarna som jag märkt att vissa gör.

Jeeves
2008-10-28, 13:31
Börja med tömkörning och sen när det är dags att sätta för vagn; lämna in för inkörning. Det kan gå riktigt snett om ngn icke-körvan person ger sig på att sätta för vagn.

Ang utrustning så finns det en hel massa olika, det viktigaste tycker jag är att gå inte och skaffa de där eländigt tunga rockarderna på bildäck. De är på tok för tunga för shettisar tycker jag.

_L_
2008-10-28, 14:06
Ojoj ja slå med tömmarna:eek:
Av två illa handlingar är det då nästan bättre att slå med pisken:crazy:

Men man ska bara korrigera hästen, "peta" eller "lägga" pisken på hästen, det är jag säker på att du oxå gör:grin:
Roligt att du tänker tävla!:)