Visa fullständig version : Markträning
Gottfrid 2003-11-09, 08:43 Jag älskar att jobba min häst från marken, tycker det är så vansinnigt roligt.
Och jag skulle så gärna vilja ha erfarenheter, reflektioner. Tips på vad jag skall tänka på och gärna bilder där ni förklarar vad ni tänker på och vad övningen går ut på.
Finns det någon som orkar?
MVH Madde
longerar du eller tömkör du?kanske låter konsting men har du några tips på hur man ska göra?:bump:
longerar du eller tömkör du?kanske låter konsting men har du några tips på hur man ska göra?:bump:
Spider84 2003-11-10, 15:13 :angel:
Jag har också funnit glädjen i att arbeta min häst från marken, men är grönare på det än vad du är. Just nu slåss vi med toucheringen. Vi gör annars öppna, sluta (självklart också allt annat som hör till såsom: böjning, framåt-nedåt m.m.) i skritt och trav.
Jag kan visserligen lägga upp några relativt nya bilder, men jag vet inte om de ger något direkt... :crazy:
Här har vi framåt-nedåt sökningen. Där jag tycker att hon bibehåller både böjning och "bärning" rätt så bra. (http://medlem.spray.se/hoppaner/bilder/ami/framatnedatmarken.jpg)
Här ber jag om mer böjning och lite mer avslappning i nacken (tar en förhållning på stången). Man kan se att hon inte riktigt böjer igenom sig och spänner sig något. (http://medlem.spray.se/hoppaner/bilder/ami/bojningmarken.jpg)
Början till en sluta. Jag har inte riktigt hunnit vända mig om än och om ni ser strävar Aminette lite mycket inåt och framåt därav min hand... (http://medlem.spray.se/hoppaner/bilder/ami/slutaborjanmarken.jpg)
Som ni ser så är jag ju ny på detta och det syns speciellt på sluta bilden för vi har inte riktigt koll på allt än. :D
Men det tar sig väl så småningom.
Gottfrid 2003-11-10, 15:23 Innan jag går in på dina bilder :p, så måste jag bara säga att jag är helt nybörjare på detta. Men jag har mer och mer börjat att arbeta honom från marken, och just nu är det bara genom att gå bredvid honom med tyglarna till hjälp.
Och jag är där du är, du är till och med lite längre :D, så du har absolut något att ge mig.
Men nu skall jag sitta med lupp och titta på dina bilder.
MVH Madde
Gottfrid 2003-11-10, 15:28 Jag jobbar honom med kort tygel just nu, och jag lovar att när jag har fattat något så kommer jag att tala om det.
Sen kommer jag nog att ställa så många frågor här, och det är bara att följa med på resan :D.
MVH Madde
Gottfrid 2003-11-10, 15:46 Åhhh, tackar. Det gav visst mig något. Jag har haft en fundering om just böjandet, Gottfrid för gärna ganachen mot mig när jag ber om böjning. Han söker framåt neråt bra, men så har den där ganaschen börjat att krypa allt närmare mig. Och nu såg jag dirrekt att det är fel och att din häst är mer avslappnad, framför allt i underhalsen.
Han vrider inte huvudet utåt, men lägger nog huvudet lite åt sidan eftersom ganaschen kommer mot mig.
Skall studera det närmare i kväll.
När du går från positionen från att böja till att få Aminett i en sluta...hur gör du då?
Vad skall jag tänka på?
Kan meddela att jag bara håller mig till skritt än så länge....min hjärna kräver det för att hänga med :angel:
Jag tackar för bilderna :bow: :bow: :bow:, och vidare lektioner om du har lust.
MVH Madde
Spider84 2003-11-11, 09:59 Aminette gör så när hon blir spänd: lägger huvudet på sned och tar liksom ganaschen inåt precis som du beskriver. Detta har kommit av att jag aldrig riktigt tagit igenom förhållningen utan har tyckt ja det är nog bra. Och sen så har jag haft en tendens till att ge henne stöd vilket har gjort att hon kunnat spänna sig.
Nu från marken har jag lärt mig mycket och jag längtar efter att lära mig mer.
I vilket fall. A och O är: håll aldrig ett stöd! Vare sig på stång eller kapson tygel (eller vanligt bett om man har det). Förhållningarna ska vara korta och snabba och självklart gjorda i rätt tillfälle i så stor mån det nu går. :crazy:
Om du tar en förhålling på innertygeln och ber om att hästen ska slappna av i nacken; främst lättast med stången eftersom den ger ett tryck i nacken, och hästen inte slappnar av när du släppt, vilket ska ske omedelbart, ja då tar man lika kort och snabb en förhållning, men med mer "kraft". Lägger hästen bara huvudet på sned får man kolla efter hur man tar förhållningen.
Förhållningen ska gå åt hästens bog inte mot personen i fråga.
Funkar inte det ja då är det en förhållning på båda tyglar som gäller. Då brukar det släppa oavsett vad som hänt innan.
Sedan får man börja om på steg ett när spänningarna sätter in igen.
Så ha alltså tygel slak när du inte tar en förhållning. Jag klarar av det i skritt och trav; på volten och på spåret, men i öppna och sluta kan det skita sig ibland, men jag jobbar på det. I toucheringen går det inte alls utan där får jag hålla i henne stenhårt för att få henne att stanna kvar, men just nu så gör jag så att jag ber henne om en sakta och lugn trav, vänder mig till hälften om och ser hur hon reagerar. Är hon lugn ja då börjar jag smacka och tar små små impulser på stången i takt med smackningarna. Är hon fortfarande lugn så höjer jag spöt (och då brukar det bära iväg), men om hon spänner sig och vill springa då går jag tillbaka ett steg och fortsätter på det sättet och genom det hoppas jag att jag kan ha slaka tyglar snart ör det är inge kul att känna att man tar i med råkraft för att få stopp på hästen.
Och en sak till...använd godis!! Har aldrig gjort det tidigare, man jäklar vilken skillnad det gjort! Har själv med mig små skivor av en morot som hon får varje gång vi byter varv på volten och varje gång vi avslutat långsidan (vi har bara en långsida att arbeta efter).
Så småningom ska bara godiset infinna sig när hon gör något nytt.
Hm...slutan.
Minnesförlust när det gäller sånt här, men jag ska försöka förklara.
Jag går med henne rakt fram genom böjning och sedan så vänder jag mig om så nära det ställe som jag var på innan som möjligt. Jag försöker alltså att inte sväva ut från hästen eller att trycka in henne mot staketet. Jag gör det nig i hennes takt också eller försöker. Alltså i samma takt som hon flytatar sina ben. Sedan när jag hamnat baklänges så sätter jag en hand där halskotpelaren "går in i bogen" och lägger ett lätt lätt tryck där om det behövs. Sedan ser jag till att behålla böjningen, försvinner den kan man lika gärna lägga ner. Och jag för hennes huvud lite utåt mot staketet samtidigt som samma böjning finns. Då pluppar bakbenen in. Numera behöver jag bara vända mig om så gör hon sluta, vilket är lite päsigt (päsigt = bekvämt), men då ber jag om lite mer eller mindre emellanåt för att gå henne att tänka lite och inte bara göra.
Oj, oj...orkar du läsa igenom det här? :crazy:
Gottfrid 2003-11-11, 10:26 Om jag orkar att läsa igenom det, absolut....flera gånger till och med :bow: :bow:.
Nu fick jag lite (läs mycket) att tänka på och mycket och många goda råd.
Tackar för att DU orkade att skriva allt detta, och tar dig tid för lilla mig.
I kväll skall jag ta nya tag, blev inget i går pga sjuk dotter.
Men ikväll kommer han inte undan :D.
Och jag kommer med nya frågor då :angel:.
Och visst är det fantastiskt roligt att jobba på detta sätt, och Gottfrid tycker det är lika roligt som jag. Han står och hänger vid grinden så fort han ser mig :D.
Och godis det får han, och kräver han :angel:.
Bättre motivation för honom finns inte, men jag har fått redusera det lite och har tagit bort den lilla klickern jag hade innan. Och använder nu mera rösten i stället, för så fort han såg den lilla gula dosan så ställde hjärnan in sig på godis och inget annat :D. Och han försökte göra allt på en gång.....samtidigt för att få den lilla godisbiten :d.
Men nu fungerar det bra.....och han blir såååå motiverad :D.
Jag hör av mig igen, lita på det.
MVH Madde
Spider84 2003-11-11, 11:19 Det som gav mig enormt mycket motivation och framförallt inspiration var att arbeta Excellent (Katrin's American Curly) vid handen. Det gav mig många tanke ställare och dessutom fick jag känna på hur det skulle vara och kunde ha kvar den känslan när jag kom till min egna häst, men det är ju inte alltid man har möjlighet att göra något sådant, men får du chansen så ta den!
Jag ska också sitta upp och rida honom innan jag börjar "rida" Aminette igen.
Självklart rider jag henne nu med, men bara ut i skogen och i hoppningen.
Jag tycker också att det är oerhört roligt att arbeta hästen vid handen och det är vekligen nyttigt att växla mellan olika hästar om man har möjlighet!
Jag har arbetat mest med mitt ungsto (halvblod) och det är väl "piece of cake". :) Trots sin ålder så har många fått prova att arbeta henne från marken för att lära sig för hon är så känslig. Hon följer kroppsspråket till fullo och det räcker att vrida kroppen för att hon ska följa i öppna eller sluta. Vi arbetar nu med trampet vid hand, för jag tycker att jag får bättre blick för hur hon rör sig, vilket ben hon belastar mest, om hon är sned, hur väl hon sätter sig (vinklar bäckenet) etc.
Det som är svårast med henne är takten. Hon har mycket passagetakt i sig, vilket gör att piaffen är mycket svårare att få till. Kanske är det jag som måste få bättre taktkänsla... :p
Nu har jag börjat att arbeta kallblodstravaren där hemma vid hand lite mer och...pust! Det var inte så enkelt! :o Jag har haft oerhörd nytta av att arbeta med min känsliga häst, men nu måste jag träna på att använda tydligare hjälper med kallblodet.
Bara att arbeta hästen böjd rakt fram på spåret har blivit svårt. Man måste vara mycket tydligare för att placera bogen, annars ramlar hästen in på en. Likaså i öppnan, där faller hon lätt in. Förmodligen beror det på att hon skjuter på väldigt mycket fortfarande, hon har svårt att arbeta i lugn skritt och bära i varje steg. Vi har börjat att arbeta lite med slutan, men hon har inte kvar någon naturlig reflex att skjuta in rumpan när man trycker på halskotpelaren. Man får vara väldigt tydlig och belöna varje steg som kan tydas som en tendens till "rumpan in". Så småningom så kommer det nog! ;)
Intressant är det iallafall, man ser hästens (och sina egna!) framsteg så tydligt och man lär sig bättre att förstå hur hästen använder sin kropp i olika rörelser.
Gottfrid 2003-11-11, 12:25 Ja det hade varit fantastiskt att få en lektion av en riktigt utbildad häst.
Och får jag chansen så tar jag den fortare än jag hinner blinka.
Jag rider också Gottfrid.....skall på kurs snart...med häst denna gång :bump: :bump:.
Men lite avvaktande så jag inte befäster ännu mer fel, som jag sedan skall avprogramera.
Men jag tränar på.
Och det kommer att vara som julafton för mig.....du vet att sakta plocka av omslagspappret och få glimtar av presenten innan man ser den helt.
MVH Madde
Gottfrid 2003-11-11, 12:35 Ja precis, just det där med att verkligen SE hur hästen arbetar kan man ha i minnet när man sitter upp.
Och att jag dessutom har fått en ovärdelig hjälp att hjälpa mig att lära känna när det blir rätt när jag rider, gör ju inte saken sämre.
Så jag är så förväntans full nu...nu blir det upp till bevis :D.
Tyvärr så har jag inte möjligheten eller tiden att prova på andra hästar just nu. Har fullt upp att hinna med min egen...
Men tro mig, jag vill...
MVH Madde
tottenham 2003-11-11, 15:45 Vill ni lära er mer om hur man arbetar från marken så bör ni absolut köpa kommande eller nästkommande nummer av ett stallmagasin. vill ni veta vilket så PMa mig.
Den artikeln är den första i en rad av artiklar typ den akadmemiska ridkonstens skola med Katrin Wallberg.
Första delen tar upp just arbete från marken och hur man börjar med en häst, vare sig den är oskolad eller om den ska omskolas enligt AR. ;)
Det här låter jättebra, men jag kämpar som värst med öppnan! Hur känner jag eller ser när hästen går rätt? någon som har några tips?
Man ska ju belöna och släppa efter så fort hästen gör rätt, men jag vet ju knappt själv! :(
tacksam för tips!
Gottfrid 2003-11-12, 07:46 Nya frågor..
Eftersom det var så mörkt i går kväll och jag fick hålla mig till stallplanen i lampans sken, så blev det bara volt arbete.
Och jag märkte att om jag tog min hand och förde den lite mer under hans haka, så sänkte han huvudet lite mer och ganacshen hamnade lite mer under halsen (förstår du vad jag menar...ni andra också förståss). Och det andra som jag också märkte var att han skrittade framåt med lite mer försiktighet.
Men det stora som jag också uppmärksammade var att han jag tyckte att han satte det inre frambenet framför det yttre frambenet när han gick framåt. Men när jag tittade på spåravtrycken på marken så såg jag att han faktiskt spårade bra :confused:.
Han vill även sträcka ut i bland....alltså sänka huvudet ända ner till marken några steg.....för att sedan komma tillbaka. Och jag lät honom göra det, tänkte att han kanske gjorde det för att det var jobbigt.
Vad skall jag nu tänka på och göra anorlunda.
MVH Madde
Spider84 2003-11-12, 08:16 Generellt sett så är det ett bra tecken att de saktar upp lite. Det brukar betyda att de koncentrerar sig mer och tänker efter lite.
Du kanske har tagit förhållingarna för mycket utåt innan och på så sätt har du fått honom att lägga huvudet på sned.
Hm...det med inner och ytter fram har jag inte tänkt på får kolla på det imorgon och se hur min lilla häst gör.
Att han vill sträcka ut är bara ett bra tecken. Visst finns det hästar som gör det för att komma undan, men så länga man ser att han fortfarande är böjd genom kroppen så brukar det bara vara ett frivilligt framåt-nedåt sökande.
Något min häst ofta gör efter skolorna och det får hon så gärna, det visar ju bara att hon (troligtvis) jobbat och att hon int har spänningar. Så länge de sänker huvudet sakta och försiktigt (och inte stressar eller kastar ned det) så ska det inte finnas några spänningar, eller ja inte stora i alla fall.
Om det funkar så här för dig tycker jag att det verkar som att du hittat rätt. Fortsätt på volten en gång till och se om samma sak händer gör det det då kan ni ju ta er ut längs staketet och fortsätta.
Gottfrid 2003-11-12, 10:51 Ja jag tror att jag har tagit förhållningarna för mycket utåt, nästan på gränsen till ledande.
Och precis som du säger, så sänker han huvudet sakta nedåt och det verkar som om han sträcker ut ryggen och det är just därför jag har låtit honom göra det....även om han för en kort stund nästan har näsan i marken.
Det är likadant när jag rider honom, och har tränat böjning i skritt. Och då och då så låter jag honom trava några steg, utan några som helst krav.....jag har bara fått för mig att han tycker att det är skönt att få räta ut sig och få trava på sakta några steg.
Och då kan han också göra så, sträcka ut och nästan vara nere i backen med mulen. Han blir oerhört mjuk när han gör det och gången blir väldigt flytande och mjuk.
Och när jag saktar av honom så är han villig att böja sig igen i några steg.
Jaja....kommer med rapport igen...
MVH Madde
Spider84 2003-11-12, 11:39 Hur fattar du traven?
Om du ändå låter honom trava korta bitar så kan du ju lägga in en så bra travfattning som möjligt i det hela så har du den biten klar. Då får du också troligtvsi (gratis) med böjningen i det hela.
Gottfrid 2003-11-12, 11:58 Usch vad jobbigt det blev :D...hur gör jag....måste tänka :angel:.
Blundar och rider just nu.....
Det jag tror att jag gör är att jag rätar upp honom lite med tygeln, samtidigt så drar jag tillbaka min vänster höft (i vänster varv)lite och drar bak min höger axel lite och spänner skinkorna en aning och lutar mig något framåt.
Och behövs det så använder jag även skänkeln något. Mer om det behövs.
Ja så är det nog....
Tips :p :p... :D
MVH Madde
Spider84 2003-11-12, 12:07 :D
Jag menade från marken... *skrattar lite*
Gottfrid 2003-11-12, 12:23 Menar du att jag är korkad :D :D, det är jag nog....men bara lite :angel: :cool:.
Jaha nu nya tag...
Får se nu....
Jag har faktiskt lite svårt att just med traven från marken, han vill gärna springa i från mig.
Så det enda som jag för tillfället tänker på är att den skall vara lugn och ganska långsam.
Och jag har lite svårare att hinna med att både hinna med att hålla tempot nere och arbeta honom böjd....och dessutom så är jag osäker på att jag böjer honom rätt.
Men det jag upplever just i traven (även i skritten ibland spec i höger varv) är att han gärna följer bettet och kommer närmare mig hela tiden, i stället för att stanna kvar i volten. Och tillslut får jag stoppa allt och börja om igen.
Så det har jag stora problem med...
Bättre nu :angel: :D :D :banana:
MVH Madde
Spider84 2003-11-12, 12:42 Ska jag ge dig ett tips? :devil:
Eller rättare sagt så som Katrin lär hästarna att trava, något som fungerat jätte bra på Aminette (och det ska det ju göra också).
Du har hästen på en volt. Ser till att avslappning, böjning m.m finns sedan petar du med spöt på innerbak precis när hästen lyfter ytterfram. Det kan vara svårt att se i början, men man lär sig. Detta gör ju att man ber hästen att lyfta innerbak samtidigt som den lyfter ytterfram = trav.
Lägg också till en smackning så att sedan kan fatta trav bara genom att smacka.
Det brukar ta några gånger innan det fattar. Aminett brydde sig antingen inte eller så vlev hon sur och sparkade efter spöt. :D
Men nu har hon fattat att det innebär trav och travar gärna iväg utan att jag bett henne om det (innan jag bett henne om det) när hon vet att det är dags. Och börjar trava direkt jag ber henne om det. Hoppas att hon tycker detsamma om galoppen när den kommer. :angel:
I vilket fall så är det optimala fattningen sådan att hästen första sa ta ett eller två steg i "tvåtakig" skritt för att sedan smyga in med traven. Då får du hästen som mest avslappnad och det blir bäst sedan.
Aminette brukar göra så att jag smackar och sedan tar hon ett steg till i skritt och fattar trav. Vet inte om hon går tvåtaktigt för det har jag inte rikgigt hunnit lära mina ögon att se än, men man kan ju hoppas. :devil:
Gottfrid 2003-11-12, 13:38 Klart att du skall ge mig tips.....
Till och med jag fattade :D
Måste prova i kväll :p
Tackar så mycket, återkommer med resultat och givetvis....självklart..... utan tvekan....frågan om vad som blev fel :D.
MVH Madde
Jag älskar också markträningen! Har inte gjort mycket annat med unghästen - lämnar ridningen till en bättre ryttare (är stel och feg efter en trasig svanskota). Vi gör inga avancerade grejer, och det vi gör är säkert inte helt korrekt, men vi övar varandra och har tid på oss att bli bättre.
Först var det mest för kommunikationens skull, lite NH inspirerat, fast i enklaste möjliga form: förtroende för mig, flytta för tryck, följa "fot" i lina. Släppte snart linan och gick följa john istället, där jag brukade vända ganska tvärt 180 grader och hålla mig nära hennes bakdel medan hennes framdel svängde efter mig. Vi kunde snurra så några varv tills hon stoppade in inner bak under sig ordentligt i en bakdelsvändning, och då slutade vi och klappade. Hon fattade rätt fort.
Såsmåningom blev det lite fösning också, att hon skulle gå framför mig vid maning bakifrån, på ridbanan. Hon slog själv in på volt efter lite spring och bus och det blev lite "självsamling" och förberedelse inför longering.
Sista året har vi pysslat med att flytta sidvärtes, att böja kroppen mjukt på liten volt dä jag manat till undertramp, och att ibland då flytta bakdelen till ett yttre spår. Hon gör någorlunda bra bakdelsvändningar när hon följer mig och jag står framför henne och "visar", men har inte riktigt godtagit att flytta enbart bogen för tryck så det blir bakdelsvändning, just nu petar jag lätt på bogen med spöt eller handen och visar så funkar det (bäst åt höger dock).
Sedan hon börjat ridas har hennes snedhet blivit tydligare än tidigare. Hon förböjer sig lätt åt vänster och liksom glider iväg rakt åt sidan när jag ber henne flytta sig åt höger i skänkelvikning -> öppna to be, men åt vänster går det lugnt och stadigt åt rätt håll. När hon förböjer sig kan hon sätta fram inner bak utanför tyngdpunkten och slippa belasta det som hon borde. Så vi övar mest åt höger, och övar då längs spåret, att gå två steg, stanna, gå två steg, stanna. Det blev lite bråk i början för hon ville mest gå överilat och tvära för mycket, och tog inte förhållningen så bra (jag jobbar i grimma), och det var väl jobbigt att gå så långsamt och belasta sitt svaga vänsterben. Men efter att ha markerat att jag inte ville ha något dragande i linan så var hon vldigt lyhörd och följsam, gjorde precis som hon skulle och vi kunde avsluta.
Vi har också övat på att länga respektive korta stegen i skritt och trav. Jag har bett henne korta sig ett par steg och sedan låtit henne gå friskt framåt en bit, normaltempot ligger mer i mitten.
Hennes självvalda form är fin, hon välver ryggen automatiskt, tar lätt stöd i grimman / bettet och halsen välver sig ovanför manken. Ser tjusigt ut, men är baserat på mer skjut än bärkraft och därav lite överilat (vilket egentligen är helt okey för en treåring!). Jag vill inte jobba på hennes form i sig, utan på rakriktningen, att hon ska kunna balansera sig själv i ett sansat tempo och inte fly in i överilningen, och det främjar förhoppningsvis styrkan att gå i rätt form så småningom.
Nästa projekt blir att öva på stoppen, för det är lite glidande halter när jag inte håller henne bakom mig, befinner hon sig snett framför vill hon vända sig mot mig och det gör hon innan hon stannar helt.
Gottfrid 2003-11-15, 07:56 Åhhh tack ännu mer tips och erfarenheter :bow: :bow:.
Jag är lat och lånar ditt nick för att berätta hur det gått.
Det har legat nere ett par dagar pga den förb....influensan.
Jag har varit sjuk....jag som aldrig är det :crazy:.
Men i går så provade jag igen....och vad upptäckte jag då?
Jo, jag är ingen kvinna....jag har ingen simentalförmåga (hmmm...stavning).
Jag klarade helt enkelt inte av att både hålla koll på böjning...när frambenet lämnade marken.....när bakbenet precis skulla hamna i rörelse....och att i detta ögonblick touchera :crazy: :crazy: :crazy: :o.
Visst att fokusera på en sak i taget går bra....men samtidigt....det gick inte :crazy:. Här krävs det övning och åter övning......men det gör jag så gärna så :D.
Men det är svårt....vansinningt svårt.
Men när jag gav upp och fick en så oemotståndig lust att rida lite så upptäckte jag att arbetet från marken verkligen hade gett resultat.....han har aldrig varit så mjuk och följsam eller är det kanske så att i och med att jag sett honom från marken så fick jag en annan syn på hur jag skulle göra.
Men helt plötsligt så kunde han klara av att gå böjd på en volt och bibehålla storleken på den. Och följde inte tygeltaget in mot mitten efter bara vågra steg....och det var en stor förändring för oss.
MVH Madde
Spider84 2003-11-17, 09:43 Oroa dig inte. Det kunde inte jag heller. Det tog mig säkert två veckor innan jag kunde se exakt när Ami's ytterfram skulle till att lämna backen. Be någon stå bredvid er och säga nu...nu...nu varje gång han ska till att lyfta.
En ku grej för övrigt:
Jag fick låna en Fitform sadel av en tjej i stallet och red för första gången i paddocken på ca 3 månader och tänkte att jag måste ju prova toucheringen och se vad som händer. Annars hade ridning blivit väldigt mycket bättre av att arbeta henne från marken.
Nåja vi har ju kämpat med de halva stegen i ett år nu och någon gång har det funkat med generellt sett har det bara skitit sig.
Men nu jäklar. Jag gjorde allt lugnt och försikigt tänkte över min sits m.m. och började sedan peta med spöt på henne. Tror du inte att hon ställer sig och piafferar!! Fatta hur chokad jag blev. Och det var inte det där lilla försiktigt nej då hela rumpan sänktes så jag satt i en uppförsbacke och bakbene lyfte hon in under magen och hon gjorde rätt så "höga" lyft (inte överdrivet) och jag kunde känna att hon hade energi så hon...jag vet inte vad...
Och hon gjorde det ytterliggare 4 gånger den turen. Och nästa dag gjorde hon det fyra gånger igen.
Jag är helt chockad!!
Nu ska jag bara se till att ta det lugnt med henne. Vi ska försöka filma henne under veckan också så både jag och Katrin får se på det så att hon verkligen gör rätt, det med hennes benlyft gjorde mig lite misstänksam, men har hag tur så är det bara så att hon faktiskt är såpass stark.
Vi får se efter att jag fått tittat på filmningen.
Gottfrid 2003-11-17, 13:00 Piaffera :o :o :D :D :bump: :bump:...grattis :banana: :banana:.
Okej en korkad fråga så här i brådrasket.....Fitform sadel....vad i hela friden är det????
Skriver mer om mina funderingar sedan.
MVH Madde
Spider84 2003-11-18, 08:14 Det har pratats en massa om det inne under hästutrustning. Det är helt enkelt en bomlös sadel, som bara är så skön! Och jag är inte glad över att de har slutat tillverka den.
Nu har jag i alla fall beställt min portuguesa så nu får vi se hur det blir. Jag frågade han som gör den om det är möjligt att göra sadeln med mindre stoppning (utan att rubba sadeln på något sätt) för att komma närmare hästen och det skulle han göra sa han och påpekade att det inte för med sig något negativt så det ska bli spännande att få prova. Och annars så är ju sadeln helt anpassad efter mig och Aminette så det ska bli riktigt kul!
tottenham 2003-11-18, 16:23 Hur blev det med filmningen av piaffen? Vad sa Katrin om den?
Var den rätt utförd eller?
*nyfiken*
Gottfrid 2003-11-18, 21:36 Du är inte ensam att undra *också nyfiken*
MVH Madde
Gottfrid 2003-11-21, 08:01 Jaha. Träningen har legat nere i förmån för lastträning, för det spelar ju ingen roll hur mycket jag tränar om jag inte kommer i väg på kursen.
Men jag kan tala om att jag ser framemot det så jag kan spricka :bump: :bump: :banana:.
Äntligen är det min och Gottfrids tur.....
Kommer med rapport om mig och min stora, bruna, långhåriga, tjocka häst efter kursen.
MVH Madde....som är fylld av förväntan.
Spider84 2003-11-21, 08:18 Jag har ju inte fått filmat den än. :(
Aminette hade sån träningsvärk efter första gången att hon inte orkade göra en så vi får ta det på söndag tills dess har hon piaff vila. :D
Jag mailade dock Katrin och berättade om det och berättade hur hon som stod på marken tyckte att det såg ut. Det här fick jag till svar:
"Häftigt med piaffen. Det låter riktigt bra. Den enda risken är att hon tar i för mycket och spänner sig och att det är därför som du får höga benlyft. Fokusera på takten och ryggen. Det ska vara en helt ren tvåtakt och ryggen
ska komma upp och bli mer kompakt. Är hon helt avslappnad så ska du också känna att ryggraden fortsätter svinga även i piaffen. Det ska alltså bli en mjuk rörelse i ryggen. Blir ryggen för stilla så har ryggraden slutat svina
(=spänningar) och rör ryggen sig lite stötigt så spänner hon sig också."
Jag kunde i alla fall känna att ryggen rörde på sig så förhoppningsvis är hon inte allt för spänd, men att hon spänner sig det vet jag. Det gör hon alltid när det är något nytt så det går förhoppningsvis snart bort.
Nu håller jag bara tummarna för att digitalkameran fungerar (billig sak). Sen får vi se om jag vågar lägga in den så att ni får se den. Annars får jag pm:a den till er och lägga in en film här när vi kommit lite längre.
Spider84 2003-11-23, 18:11 Nu har vi fått filmat det hela och jag har precis mailat över det till Katrin så får jag vänta och se vad hon säger.
Aminette har rätt så stora protester för sig på filmerna. Jag pm:ar över det till dig och Gottfrid eftersom ni var intresserade.
|
|