Fifi
2003-11-12, 00:10
Hur har alla råd att tävla körning egentligen!? Skulle jättejättegärna börja tävla om jag hade råd att köpa fina selar och fina vagnar... Är alla tävlingskuskar jätterika eller har ni lånat pengar?
Mvh Sofi
Mvh Sofi
|
Visa fullständig version : Hur har alla råd egentligen!? Fifi 2003-11-12, 00:10 Hur har alla råd att tävla körning egentligen!? Skulle jättejättegärna börja tävla om jag hade råd att köpa fina selar och fina vagnar... Är alla tävlingskuskar jätterika eller har ni lånat pengar? Mvh Sofi Geshira 2003-11-12, 09:02 För min del började jag med en gammal rockard och en begagnad bröstsele. Gick på körkurs och fick höra vad man "skulle ha" och baxnade! Tänkte precis som du! Men jag började iallafall med att byta mina nylontömmar till lädertömmar (stor investering för mig då jag pluggade vid den tiden). Så småningom fick jag tillfälle att köpa en begagnad uppbyggd rockard med svängel för ett par tusen. Då måste man ju ha en sele med draglinor... På den tiden sålde Börjes en jättebillig giggsele, komplett med baksele och draglinor. Den köpte jag. Storleken var jättemärklig, det mesta passade men t ex bukgjorden tycktes anpassad till en ardenner. Läderkvalitén var helt OK enligt min sadelmakare som tog sig en titt på den. Inte världens bästa, men långt ifrån farligt dålig. Med detta körde jag flera år. Så småningom kom jag över en smått antik maratonvagn (Lessebo) för ca 6000 kr (sålde uppbyggda rockarden, då blev det inte så mycket pengar att lägga emellan). Renoveringsobjekt där vi bytte hjullager, klädde om dynorna, oljade trädetaljerna och målade om. Förra ägaren hade nyligen lagt nytt gummi på hjulen, så det var redan åtgärdat. Nu hade jag ny häst (unghäst). Givetvis visar det sig att Lessebon var för tung för unghästen som stannade på ponnymått. Giggselen var dessutom för stor... MEN: nu hade jag körgrejer att sälja och byta med! Hittade en person som hade kraftigare häst och ville ha en maratonvagn att köra "på skoj". Nämnda person hade även en "riktig" gigg att lämna som inbyte + att var lädermakare och sydde om min sele + förstärkte den med nylon på utsatta ställen, som del av bytet. Så nu hade jag en fin gigg + en passande giggsele, utan att det kostat mig speciellt mycket! Det här fungerade hur bra som helst under de första åren i lagserien. Nu har vi en ny maratonvagn. Den går inte riktigt att byta upp sig till utan banklån, men nu vet man ju att det är körning man har lust att syssla med, och då är man ju beredd att satsa mer. Det jag menar med detta långa utlägg, är att jag - som de flesta som inte är födda med silversked i munnen - börjar med det vi har, billigt och enkelt. Sedan byter man upp sig allteftersom, sakta men säkert. :p I lätta klasser behöver du inte ha splitternya grejer, det går bra ändå. När du blir mer intresserad så är det inte en lika stor uppoffring att köpa en dyr vagn eller en dyr sele. miamiamia 2003-11-12, 13:02 Jag tror inte att de flesta som håller på med körning är särskilt rika. Man prioriterar det man tycker är kul. Jag har skaffat mina grejer allt eftersom. Första vagnen var det pappa som betalade. Man har lånat lite av banken varje gång. Problemet var när jag började så var det så stor skillnad på de dyra och de billiga selarna och vagnarna. Idag så finns det ganska många billiga bra selar för ca 5000kr som är tillräkligt att börja med. Jag har idag efter 12 års tävlande En Troed maraton vagn, En Troed fin dressyr gigg, En troed tränings gigg och en troed inkörnings vagn. Jag har en tärnsjö novis sele och tränar i + en tärnsjö dressyrsele och en maraton sele ifrån Heenk van der viel. Så ge inte upp det går och skrapa i hop alla grejer på en vanlig arbetar lön och lite banklån. Man får spara och gneta lite men det går och det är ju igentligen inte grejerna som är den stora kostnaden utan det är tävlingarna med resor och lastbilen som kostar mest. Nu börjar det oxså finnas lite begagnade grejer ute så om man har tur så slipper man köpa nytt. Lycka till och ge inte upp det är värt alla pengar. :bump: :bump: :bump: :bump: /M Welsh 2003-11-12, 17:02 Nu tävlar jag bara i lätt klass körning. Jag har köpt min maratonvagn ( Tidaholm) begagnad av Anders på Roslagsvagnar som dessutom fixade till den åt mig. Selarna har jag köpt 3 st från Willab samt 1 st Tärnsjö. Har 2 giggar en imp från England samt en svensk tillverkad. Önskar att jag hade råd med en till maratonvagn som jag kunde ha till par körning. Det är svårt att ha råd när man har 8 hästar som alla är av olika storlekar. Jag håller utkik efter begagnade maratonvagnar och när jag hittar en som jag vill ha så är det bara att slå till och råna en bankomat eller 2 :smirk: skogstomten 2003-11-12, 21:49 Allt behöver väl inte vara så "fint" heller? det beror väl på vilken nivå man ska ge sig på... Trevliga små klubbtävlingar är ju inte så märkvärdiga. Jag köpte min första egna sele för ett år sedan, då hade lånat olika i ca 8 år. Vagn körde jag med en enklare rockard, inte alls dyr. Den körförening som jag är med i brukar ge möjlighet att hyra vagn på tävlingen, super bra! Geshira 2003-11-13, 08:17 Bara en kommentar till detta: Jag tyckte t o m att det var lite pinsamt att komma med en splittrny dyyyyr vagn i lätt klass :o .... Lite som att vara "Nollåtta" i fjällen: senaste och dyraste utrustningen men håller till i gröna barnbacken. :D Nu är det ändå så att det är mycket roligare (och går mycket fortare) i maraton med en ny maratonvagn så känslan gick väl över efter ett tag. Men som sagt var, billigt och begagnat fungerade mycket bra länge och väl! svea 2003-11-13, 17:00 Samtidigt så får man ju inga höga presentationspoäng om man inte har hela kittet. Ett tag var det till och med så att om man hade rockard kunde man bara få max 6 poäng på prestenation oavsett hur prydlig och välputsad man var i övrigt (detta har alltså domare sagt rent ut till mig). I teorin kan alltså en hel tävling avgöras på hur fina grejer man har, om ekipagen i övrigt är likvärdiga! Majken 2003-11-13, 20:47 Tävlar så smått i brukskörning som knappt kostar en spänn då banan är på skrittavstånd och vagn finns på plats. Enkelt roligt och ytterst användbart. Tävlar inte ens på egna hästar. Fifi 2003-11-13, 22:06 Nä precis så har jag också kört och tävlat än så länge men brukskörningstävlingarna är ju minst sagt få och jag skulle gärna vilja ha lite fler utmaningar också! Har ju en hel hög hästar att köra med men inga bra vagnar eller fina selar! Och är det inte ens min egen häst jag kör så vill jag inte ta lån och köpa vagn... fast det är klart, jag kan ju alltid ta lån och köpa både vagn och häst! hehe! miamiamia 2003-11-14, 08:06 Det är fortfarande så att man egentligen bara kan få en 6a på vagnen om man kör i maraton vagn eller rockard. Det enda som man får en 10a för på internationella tävlingar är en dressyrvagn med två axlar, giggarna hur fina dom än är så får dom bara 9poäng. Detta för att vi vill bevara traditionen inom sporten. Körning skall förbli en sport som förknippas med vackra ekipage och fina vagnar om än dom är nytillverkade eller gamla. Tyvärr så kostar det mycket pengar och om man inte tävlar på högre nivå så kan man ju välja enklaregrejer till billigare peng. Jag tycker inte att man kan gämföra brukskörningstävlingar med traditionellkörtävling. Man är väl ute efter tjusningen med de ena eller det andra. Man väljer väl inte brukskörning för att det är billigare eller? Framför allt så har vi en otrolig gemenskap i körningen :) :love:och det brukar inte vara några problem att få låna grejer av andra kuskar när man är ny och inte vet om man vill fortsätta med körning. /M kjm 2003-11-14, 18:18 Jag började med rockard och loksele. Sen sparde jag ihop till en maratonvagn sen en riktig sele. Nu har jag köpt ny häst så nu är pengarna slut. Nästa mål är en dressyrvagn samt en fin sele. Det tar några år men det är det värt. :) Valdiva 2003-11-14, 19:42 Jag tror inte alla har råd... Man får väl prioritera, om man verkligen vill så går det! :bump: alisson 2003-11-17, 21:57 Man väljer väl inte brukskörning för att det är billigare eller? Jo mest därför men även för att det är enklare, man behöver inte kunna lika mycket för att tävla i det. Har inte pengar till en vagn jag kan tävla med. Pluggar och häst är en svår kombination ekonomiskt och det funkar inte att lägga massa pengar på körtillbehör.... Har nu en trätrilla men den kan jag inte åka på tradintionela körtävlingar med. Fifi 2003-11-17, 23:31 Ojojoj... ja då vill jag väl inte tillräckligt då, hehe! Men funderar på att sälja lägenheten och hitta nåt billigare boende... isåfall kanske jag kan byta mitt bolån mot ett hästlån! miamiamia 2003-11-18, 12:31 Det tycker jag absolut att du ska göra :bump: Det spelar väl ingen roll hur man bor??!! BARA MAN FÅR KÖRA HÄST mycket och ofta. :) Provincia 2003-11-18, 12:47 Jag undrar egentligen varför det ska vara så dyrt... En av våra hovslagare ställde upp och vann på första tävlingen med en travsele och 4-hulsvagn i precision... :D Tycker det är jobbigt att allt ska vara så dyrt. Självklart finns det riktigt billiga alternativ men oftast (inte alltid som tur är), är de i dåligt skick... Man vill ju så gärna att hästen ska ha den absolut bästa selen och den mest exklusiva vagnen som bara gud har haft chansen att skåda och då får man dra in på allt onödigt som sin egen mat och bostad hehe :D Man måste julära sig och prioritera :smirk: :D lul 2003-11-18, 21:33 måste bara säga att jag som "blåbär" har införskaffat mig en ny vagn o sele, inte för att verka "duktigare" utan för att jag vill ha grejer som håller. anser att i körning så är säkerheten en av de viktigaste delarna. så lägger jag gärna ner extra pengar på bra saker som jag kan ha väldigt länge också, så slipper jag för den delen lägga ner en massa pengar på lagningar o reservdelar .. tror att man tjänar på det i längden. o om man inte vet om man vill fortsätta med körning, så är andrahandsvärdet på vagnar oerhört högt ... miamiamia 2003-11-19, 10:05 Du har verkligen fattat! :) :) :bump: :bump: lul 2003-11-19, 10:44 tja man får försöka att använda lite sund förnuft ibland oxå :) Fifi 2003-11-19, 12:03 Måste bara säga att även billigare saker kan hålla väldigt väldigt bra... har lokselar av den billigare varianten och de är väldigt bra och säkra... Men som med allt läder måste de ju skötas och kollas regelbundet. En allmän fråga, i all hästsport verkar det mer och mer bli så att man "räknas" mer om man har flotta och DYRA saker, är det även så inom körsporten? På de hopptävlingar jag har varit på verkar det vara VM-i-dyra-grejer... Och i hästbutikerna är det mer kläder än hästsaker... Är ju dåligt insatt i det här med körtävlingar men hur är det, generellt sett, måste man ha dyrbar utrustning för att domarna ska gilla en eller går det med billigare och inte lika tjusiga saker? Hur är det med hästraser? I tex dressyrtävlingssammanhang hör man ju ofta om folk som är duktiga men som ändå inte gillas av alla eftersom de har "fel" häst, tex man har en skäck eller en arab osv... Är det likadant inom körsporten? Att man "gills" mer om man har ex halvblod? Verkar ju vara lite bättre på den fronten inom körningen, ser ju i tex tidningarna om framgångsrika ekipage med både russ och shetland tex men hur är det på storhästfronten, kan man ha andra stora hästar? Om jag ska satsa på att köpa en körhäst, vad ska jag leta efter för ras? Nä, får nog ta tag i lägenhetsförsäljningen... synd bara att det ska vara så attans svårt att hitta en bra och billig hyres... Geshira 2003-11-19, 13:44 Jag skrev det bara det där med 08- i fjällen för att det var så JAG KÄNDE, inte för att jag menar att alla som har nya vagnar ÄR det... (Tycker dock fortfarande att det är lite fånigt att komma med splitternya saker innan man ens kan köra knappt. Signalerar typ mer pengar än talang, men iallfall...) Håller dock inte med dig om att gamla vagnar skulle innebära en massa lagningar eller sämre säkerhet på något sätt. De flesta rockardkärrorna är nog så bastanta och stabila! För min egen del skulle det inte ens funnit utrymme att LÅNA till en ny vagn och sele från början hur intresserad jag än var och hur fantastiskt andrahandsvärde en vagn än har. Jag har - som de flesta andra människor - en familj att ta hänsyn till och de går inte alltid med på att en enskild person i familjen satsar alla sparpengar plus lite till på sin hobby, inte just när man precis börjar med hobbyn iallafall. Att säga att man måste ha nya saker ur säkerhetssynpunkt är nog bara att skrämma bort folk och stämmer dessutom inte. Börja med begagnat om du inte har råd med annat, menar jag. Givetvis bör du kolla kvalitén på sakerna. Kör inte med selar i sprucket läder eller liknande, men det finns massor av bra, mycket billigare begagande körgrejor som ni kan ha i början. lul 2003-11-19, 18:13 självklart finns det även bra billiga selar/vagnar. men dock så vet du itet hur länge de kommer att hålla. en vagn/sele som varit med om ett par maratonbanor får ta mycket stryk. o självklart så har inte alla råd/möjlighet att lägga ner alla pengar på sin "hobby" men från min synvinkel så tycker jag att det är värt att lägga ner pengar på nya saker som jag VET håller kvaliten -återigen .. jag vill ha saker som håller, o säkerheten framför allt .. sen kan man ju bara påpeka en såndan sak som vilka hjul/däck det finns på de flesta rockarder, men ekrar smala som sytrådar .. jag vill inte åka in i ett hinder med dem :/ o ang. andrahandsvärde så menar jag att det är bra om man vill sälja sin vagn då man kan få igen mkt av pengarna. sen när det gäller hur snyggt det ska se ut, så får du ju mera poäng om det är ett prydligt ekipage, o det är ju även spannkontroller (visst heter det så!?)på vissa tävlingar, istället för funktionskontroll. vilket innebär att snyggaste ekipage vinner .. men men detta är bara min åsikt, har man inte råd så ta kontakt med en körerfaren som kan hjälpa dej att hitta BRA begade saker .. Geshira 2003-11-19, 18:30 Jo, du har så rätt! Visst kan man vara mycket mer säker på att nya grejor håller måttet även i ett maratonhinder, men visst är det fortfarande skillnad på när man precis börjat med körning och när man kört ett tag? Användbarheten i lätt klass (första åren) mellan en rockard för 2000 kr och en ny maratonvagn för minst 30 000 kr motsvarar inte skillnaden i priset direkt. Så småningom vill de flesta som fått blodad tand, byta upp sig och då kanske man kan rättfärdiga ett banklån eller blodpudding 4 dagar/veckan, men inte de första åren. Jag tror inte det är bra att gå ut för hårt med att man helst ska ha nya saker, för då blir det nog många som ger upp direkt, just för att budgeten inte riktigt är realistisk för den som inte är ganska välbetald. Däremot är det helt OK att tipsa om vad man bör titta på för att få bra och säkra begagnade grrejor. Jag tror vi är rätt överens i grund och botten. Fifi 2003-11-19, 18:39 hm.. klart att man ska sträva efter ett så snyggt ekipage som möjligt men det verkar lite konstigt att man ska kunna "köpa" sig en vinst i en klass! Vad händer om nån med äldre vagn och sele skulle köra bättre än h*n med dyr och fin utrustning, vem vinner då? alisson 2003-11-19, 20:14 Är ju dåligt insatt i det här med körtävlingar men hur är det, generellt sett, måste man ha dyrbar utrustning för att domarna ska gilla en eller går det med billigare och inte lika tjusiga saker? Hur är det med hästraser? I tex dressyrtävlingssammanhang hör man ju ofta om folk som är duktiga men som ändå inte gillas av alla eftersom de har "fel" häst, tex man har en skäck eller en arab osv... Är det likadant inom körsporten? Att man "gills" mer om man har ex halvblod? Verkar ju vara lite bättre på den fronten inom körningen, ser ju i tex tidningarna om framgångsrika ekipage med både russ och shetland tex men hur är det på storhästfronten, kan man ha andra stora hästar? Om jag ska satsa på att köpa en körhäst, vad ska jag leta efter för ras? Varför kompromissa, du får väll skaffa billiga och snygga saker :cool:, brukar gå att hitta vettiga begagnade saker! Tror oftare att det är en bortförklaring att man har fel ras. Lättare att skylla på det än att säga att det gick dåligt. Förekommer nog diskriminering men inte så mycket.... Jag tycker oftast att man får posetiv respons även från domarna om man har något udda! I såväll brukskörninge med halvblod eller nordisar och dressyr! Du får väll bryta trenderna istället! Jag ska tävla SM i brukskörning med halvblodet! :devil: svea 2003-11-19, 20:28 Personligen tycker jag att traditionerna kan vårdas med hjälpa av spannkontroll eller något annat som ligger UTANFÖR själva tävlingen. Om det är så att rockard och maratonvagn inte kan få mer än 6 på presentationen (den som är inbakad i dressyren alltså) så innebär det i praktiken att man kan köpa till sig sitt tävlingsresultat. Bara genom att lägga ut pengar kan man höja sin dressyrpoäng med 4 poäng, och det kan vara avgörande om man vinner eller hamnar utanför placering (oavsett om det är lokal lätt klass eller SM). Det tycker jag är så fel. Dessutom tycker jag att det är mycket märkligt att som en del i en dressyrtävling ha ett moment som inte står beskrivet i TR. Det finns ingenstans att läsa hur ekipagen ska se ut för att få full poäng! Jag tycker att körtävling ska premiera körskicklighet, inte förmågan att skriva ut feta checkar. svea 2003-11-19, 20:44 "Om jag ska satsa på att köpa en körhäst, vad ska jag leta efter för ras?" Shetlandsponnyer är i princip utrotade i enbet i medelsvår klass och uppåt och får inte tävla enbet internationellt (inte heller B-ponny under 122 cm). Ett bra russ kan fortfarande placera sig i svår klass nationellt (internationellt är det TUFFT för en B-ponnny, de ska gå samma tempon som de stora ponnyerna och det ska vara fyrhjulsvagn). Men ska du vara med och slåss i toppen och har du ambitioner att tävla internationellt så ska du nog satsa på antingen en maxad ponny eller ett halvblod med bra gång. lul 2003-11-19, 20:49 jo vi är nog rätt så överens :) och det är klart att man från början inte ska "dra på sig" en ny vagn för 30 000, utan som du skriver att det är skillnad på när man kört ett tag o fått blodad tand o vill sattsa, det är då man bör lägga ut pengar på bra grejor. o sen ang. inläggen om stiliga ekipage, så e det rätt sjukt att det kan bli så att "bara" för att du har finare vagn så vinner du. men samtidigt så är körning en sport som vill bevar sina gamla traditioner, o det är skoj. sen så måste ni hålla med om att det är roligt att klä upp sig inför en tävling med kjol o elegant hatt :) men det ska ju inte vara så att du "råkar" vinna på att vara finast i dressyren utan man måste ju ändå komma ihåg att det ska bero på hur programmet är kört. men om det är två ekipage som är lika tycker jag att stiligast ska vinna .. svea 2003-11-19, 22:35 Som sagt, belöna ekipage med dyra prylar kan man göra vid sidan av den ordinarie tävlingen, i form av spannkontroll. Ska man ha presentation som ett moment i dressyren så ska det bedömas hur välvårdat och prydligt ekipaget är (och där snackar vi inte vem som bäst ser ut som en sekelskiftesmänniska utan att håret är uppsatt på ett säkerhetsmässigt sätt, att knappar är knäppta och att inga snoddar hänger och slänger et c, sånt är gratis), hästens skick och kondition, och utrustningens tillpassning. För övrigt tycker jag att körsporten är extremt dålig på att tillvarata körningens traditioner, om det bara är efterapningar av sekelskiftets överklass som kan ge full pott. Visst, det är kul att klä upp sig till tävling. Men det ska inte ha något som helst att göra med tävlingsresultatet. miamiamia 2003-11-20, 10:11 Svea vet du inte att Desire Boman var med på ponny VM med sitt shettispar och gjorde godkänt resultat! Så shettisarna får tävla internationellt men har helt klart svårt att hävda sig då alla ponnyer går i en klass. Det finns även ett shettisspann ifrån holland som gör mycket framstående placeringar på de internationella tävlingarna. Sen till det här med presentationspoäng i dressyren. Du kan aldrig få bra poäng på presentationen om hästen inte gör en bra dressyr. Det är helheten som bedöms. Så några 4p handlar det endast om, om man gämför två likvärdiga ekipage i olika utrustning. När man tillåter att dressyrryttarna rider i blåbyxor och tröja så tycker jag att man kan börja diskutera den frågan mera. Dressyr skall vara flott annars så kan man göra något annat. Jag tittar på dressyr för att få se flotta fina ekipage. Om du varit ute på tävlingar sista året så ser du nog att de flesta inte efterapar några sekelskiftstraditioner! Många har nytillverkade vagnar i ny stil och form. Ex de nya Troed Hansson giggarna. Groomarna har oftast ridkläder i svart eller brunt. Kusken kostym el kjol + det obligatoriska huvudbonader,handskar i brunt och förklädde. Om du kör den bra dressyr så kommer inte presentationspoängen påverka ditt resultat så länge du kör lätt klass. När du sen byter till MSV så tycker jag att då är man även berädd på att ta kostnaden för lite nyare grejer. Inte vet jag men vi vill väl inte se ekipage köra dressyr i svårklass i lokselar och maratomvagn el rockard med kuskar kladda i färgglada tröjor och keps??? Tycker att det är helt ok i lättklass. Men folk som lägger ner möda och pengar på att få ett fint ekipage måste uppmuntras någon stans. Jag lever och tävlar på en vanlig lön så det är inte omöjligt men kräver tålamod och prioriteringar hela tiden. Detta svea är inget påhopp på dig jag kände bara att jag var tvungen att få säga det jag spontant tänkte på. :) /M miamiamia 2003-11-20, 10:15 Missade att svea skrev att enbet shettis inte får deltaga i internationell tävling. Detta är helt rätt! :bow: Ibland läser man med Baken! svea 2003-11-20, 17:03 Jo, jag har varit ute på en hel del tävlingar, och de kläder som folk har är typiskt sekelskifte (nåja, man kan väl sträcka sig fram till 30-talet möjligen). Antingen långkjol och jacka och hatt, eller kostym och hatt, i marin, svart, grönt, eller i något enstaka äventyrligt fall vinrött. Kanske något inslag av beige också. Jag försöker själv hålla stilen när jag kör dressyr - men jag tycker inte att det har något med tävlingsresultatet att göra. För övrigt behöver man inte se sluskig ut för att man kör med billiga grejer. Till rockard kan man t ex ha ungefär samma kläder som när man visar häst vid hand på t ex kvalitetstävlan, men byta ut de vita byxorna mot ett par enfärgade bomullsbyxor. Ett par välputsade skor, skjortan istoppad i byxorna, diskret stickad tröja, ett bälte, handskar och håret uppsatt och en hjälm på huvudet. Rockarden ren och vaxad, selen putsad och korrekt tillpassad så har man ett ekipage som duger väl så gott som något annat. Till riddressyr kan du få en komplett TR-godkänd utrustning till häst och ryttare för under 3500 om du köper det billigaste, allt nytt. Du kan också rida omkring med utrustning för 60000 spänn. Ser ungefär likadant ut från läktaren... Så, jag håller inte med. Men jag får väl bita i det sura äpplet när och om jag börjar tävla igen. lul 2003-11-20, 18:16 jadu .. smaken är som baken ... alisson 2003-11-20, 21:28 Till riddressyr kan du få en komplett TR-godkänd utrustning till häst och ryttare för under 3500 om du köper det billigaste, allt nytt. Du kan också rida omkring med utrustning för 60000 spänn. Ser ungefär likadant ut från läktaren... Köper man dessutom begagnat så kan det se BRA ut för den summan. La nog ner runt så på hela min och hästens tävlingsutrustning, då mest begagnat. Men att det är begagnade saker syns inte och från början var dom inte billiga! :) KaZa 2003-11-20, 23:10 Har inte läst så noga i inläggen ovan, men jag måste hålla med mia. I lätt klass är det helt ok att ha lite enklare klädsel och tillbehör, men i m.sv och svår så ska det se snyggt ut! Hur ska vi kunna höja publiksiffran om kuskarna iklädda jeans och tröja kommer inkörandes i maratonvagn under svår klass eller på ett SM? Inte snyggt! Det ska vara snygga flotta ekipage inne på dressyr och precision. lul 2003-11-21, 00:22 håller helt klart med! det ska vara lite klass på det hela om man är i msv :) tänkt bara hur det skulle se ut om dressyrryttarna kom inridandes i jeans o sweatshirt tror ni inte att de skulle få sämre resultat? om de ens skulle få tävla :) Geshira 2003-11-21, 08:15 Vill bara komma med en invändning (igen! :D) mot jämförelsen med dressyrryttare. I riddressyren har man enhetlig klädsel, du kan alltså inte "köpa" dig poäng på klädlsen, utan alla ser likadana ut vare sig de har en sadel för 30 000 eller 8 000 kr. Geshira 2003-11-21, 08:16 Hmm, så såg jag att Svea redan skrivit precis samma sak... Ursäkta upprepningen. svea 2003-11-21, 11:38 Vill man ha eleganta ekipage så kan man ha spannkontrolltävling med bra prispengar på de tävlingar som man vill locka mycket publik till. Nu är det ju inte ens alltid spannkontroll på SM. För övrigt så tror jag knappast att de pengar som körsporten kan få in på publik på långa vägar motsvarar de pengar som kuskarna får lägga ner på sin (onödiga) utrustning och de extra fordon som krävs för att transportera dem. Så på det viset skulle det säkert gynna sporten bättre om ALLA körde dressyr och precision i maratonvagn. Rättvis bedömning, och mer pengar över till kuskarna. miamiamia 2003-11-21, 11:53 Jag förstår vad du menar! Men skulla aldrig vilja ha det på det sättet. FY VAD FULT DET SKULLE SE UT. Spannkontrollen är helt borta förutom på VM. KaZa 2003-11-21, 11:58 om ALLA körde dressyr och precision i maratonvagn. Rättvis bedömning, och mer pengar över till kuskarna Och tyvärr jättetrist att titta på! :smirk: En av de fina sakerna med sporten är just att titta på alla eleganta ekipage! Och ytterligare en sak är att oavsett hur ekipaget ser ut, maratonvagn eller icke, så är det en grym gemenskap. Puppan 2003-11-21, 19:20 Men ärligt, hur många tittar på dressyren egentligen? Inte ens på SM är det någon större publik (de tittar på maraton - utan snygga kläder!!) så det är mest frågan om klubben för inbördes beundran. OK för de som är födda med silversked i mun, men för vanliga människor blir det en dyr klubb!! Visa skickligheten ístället för plånboken eller villigheten att leva på gröt!! :devil: KaZa 2003-11-22, 01:17 Men ärligt, hur många tittar på dressyren egentligen? Nä men att börja tävlat i maratonvagn och jeans gör ju knappast saken bättre! :smirk: KaZa 2003-11-22, 01:28 OK för de som är födda med silversked i mun, men för vanliga människor blir det en dyr klubb!! Visa skickligheten ístället för plånboken eller villigheten att leva på gröt!! Silversked i munnen har jag knappast haft! :mad: Jag har precis som många andra kämpat, kämpat och åter kämpat för att kunna köpa mig bra utrustning och för att överhuvudtaget kunna ta mig ner till skåne flera gånger per säsong. Jag har fått bita i många sura äpplen innan jag kunnat ta mig ut och tävla. Det är tufft att utan körkort (då), intresserade föräldrar, egen transport/bil, pengar, m.m m.m att kunna ge sig f-n på att man ska ut och tävla. Så att man föds med silversked i mun är nog få förundrat även om det finns undantag! Lite skicklighet har jag nog också kunnat visa i de SM jag ställt upp i. Geshira 2003-11-22, 11:12 Ska jag vara riktigt ärlig så håller jag med Puppan i det som skrivs. Körningen är en tillräckligt dyr sport för att man ska fördyra det ytterligare med krav på vagnar och klädsel - speciellt när klädseln och vagnarna är kopplade till poäng. Poäng ska man får för körskicklighet inte för en fet plånbok eller fantasi i klädseln. Skoj att titta på, javisst, men jag tycker inte heller att det ska ge extra tävlingspoäng att man har råd med en finvagn... Tänk om dressyrryttarna skulle få extra dressyrpoäng för att de har en extra dyr sadel!? Eller för att de har kavaj i ett speciellt (svindyrt) snitt? Jag tycker det är helt fel. Vill man ha maskeraddelen kvar, så är det ju skoj för publiken, men som del av tävlingen: nej. Jag tror dessutom att man säkert skulle kunna ha ett krav på prydlig klädsel så att det inte blir frågan om sjaviga tröjor och jeans om det är sådant man är rädd för. Jag har svårt att tänka mig att körsporten någonsin blir en stor sport så länge man har fokus på annat än körskickligheten. nilema 2003-11-22, 21:11 En fråga som inte hanlar om ursprungsämnet men: hur tar ni er till tävlingar? Bara att få med sig vagn kräver väl ett "eget ekipage"? Vi travfolk har ju det "enkelt" en bil, en transport ev. 2 hästar & 2 vagnar... klart. Finns det regler för vilken vagn, sele, kläder som häst/kusk ska ha? inom travet ska ex. körbyxor vara vita med max 2 cm revär, vagnarna har viss restriktion hur dom ska vara utformade + att dom (ska) kollas av STC och godkännas. Dom gör "stick prov" ibland på tävlingsbanorna och kollar alla vagnar och har du otur får du fixa dig en ny....... / nilema som är förvirrad inom körning :confused: miamiamia 2003-11-24, 08:54 Problemet med körning är att dressyren oftast ligger på torsdag el fredag och då är inte så många lediga för att kunna titta på dressyr. Lättklass dressyr är ju ungefär lika kul att kolla på som den ridna dressyren i lätt c-a. På internationella tävlingar så drar även kördressyren ganska mycket folk. Jag tycker att det låter som vissa här är avundsjuka och därför inte vill ha detta med presentationspoängen kvar. Men varför gnälla! Är det inte bättre att försöka ändra på det? Det skulle jag ha gjort om jag tyckte på det sättet. Annars så får ni nog gnälla länge innan de ansvariga för detta börjar läsa på denna sida. FEI är nog av en annan uppfattning eftersom det finns mera pengar att röra sig med i europa. svea 2003-11-24, 09:56 Jag är inte avundsjuk. Jag tycker bara att det är absurt att man kan köpa sig poäng. Måste vara enda idrotten inom Riksidrottsförbundet där man (officiellt) kan göra det. KaZa 2003-11-24, 13:37 Köpa poäng!? Tja, nu är det ju inte så att det tickar in poäng i dressyren för varje tusenlapp du lagt på din utrustning. Livet är orättvist. Vill man ligga på topp eller tävla svår klass körning så får man satsa! Alla kan inte vara i elit. Man kan inte köpa sig in i eliten! Man måste vara en duktig kusk annars kommer man inte långt. Det är så extremt små marginaler på om man ska vinna eller överhuvudtaget placera sig. Dressyren är bara ett moment av tre. Vet man att man inte är vackrast så får man väl köra skiten ur dem i maraton och precision då! Med elegant vagn i precision går det inte att köra så fort, då har ju alla med maratonvagn ett jätteövertag. **BORTTAGEN** 2003-11-24, 13:58 Pratar med alla potentiella vagnsägare (bönder, hästägare, tävlande etc) och berättar att jag är på jakt efter en billig X (vagn eller vad det nu är) Med tiden får man napp och en del napp har visat sig ha både selar, vagnar, slädar... ja allt möjligt. Ofta hör jag... "-Hmm ja, jag har inget men jag kunde ju höra med herr X om han inte har något." Och sedan utvecklar det sig... Jag har t ex lokselar för ardenner som jag köpt för 200-300 kr/st... och för någon hundring har jag fått tömmar och annat bra resp. dåliga lädergrejor. Sedan har jag rensat ut det dåliga lädret och av det bra lädret lagat vissa remmar på lokselen jag köpt. Man får vara lite fiffig och pysslig själv och sen får man fråga alla om kunskap därom. Man får ju förstås begränsa sina egna förväntningar också när kassan är skral. Önska sig kan man ju alltid, men om man hittar en vagn som fungerar fast är ful så får man slipa och måla lite för att få en snyggare finish. Sen kanske du skulle kunna sälja den för mer än du köpte den och sedan köpa en snyggare. Som en del byter bil, liksom... Jag läser dessutom mycket annonser. Någongång då och då hittar man ju en billig pärla! Geshira 2003-11-24, 16:31 Men måste vi hyckla? Jag fattar väl att det bara är att gilla läget om man vill upp i toppen i körning. Men kan man inte hålla med om att det är rätt sjukt att poäng GÅR att köpa? För så ÄR det ju, med tanke på att man får presentationspoäng som är nära förknippade med hur dyr och fin vagn du kan köpa? (Och då kan du, rent praktiskt, vinna dressyren över någon som är skickligare kusk men har tunnare plånbok). Det är fortfarande löjeväckande och har inget med sportslig insats att göra och borde därför inte alls vara del av bedömningen. Men, som sagt var, jag kommer inte att sluta tävla för det och jag kommer säkert inte att skriva till FEI om det heller för riktigt så mycket bryr jag mig inte. Reagerar bara på att det finns folk som verkligen tycker att det är på sin plats att det är så här. :confused: miamiamia 2003-11-24, 16:33 Tack Kaza för ditt inlägg. Kan bara hålla med. /M KaZa 2003-11-24, 16:41 :) :) Puppan 2003-11-24, 19:32 Haha! Kan bara säga att jag blir mer och mer lycklig över att jag har hoppning som huvudgren. Där är det meningen att ryttaren ska komma över hindrena och vara duktig på just det, inte på att köpa fina sadlar. Tänk att någon kan ställa upp på allt detta som körmänniskorna gör, och så har det ingenting med själva skickligheten att göra egentligen! Maken till märklig gren har jag nog knappt sett... Den verkar bestå av en massa plånboksmasochister... (Med några undantag då). :D Synd att det är så kul att köra. Men någon VM-kusk kommer jag då aldrig bli, för jag skulle då ALDRIG komma på idén att lägga mina, makens och barnens pengar på en fin vagn bara för att köpa mig poäng! Heja på alla ni andra som visar vad ni kan och inte vad ni kan köpa! KaZa 2003-11-24, 20:04 Förstår inte detta med att alla tror man kan köpa poäng. :crazy: Hur någon kan tro att man kommer till SM eller svår klass utan att kunna köra är oförståligt. Utseendet handlar om ett par fjuttiga poäng i presentionen. Den lilla fördelen får de andra kuskarna tillbaka i precisionen flera gånger om. lul 2003-11-24, 20:41 ojoj, nu ger jag upp :) otroligt att folk är så upprörda över det här med "utstyrseln", acceptera att nu är det så här .. eller byt gren, brukskörning har väl inga direkta "krav" (om man ska kalla det det ..) på kläder o dyl. eller acceptera reglerna. o det var ju det här med att "köpa" poäng *sucka* :P alisson 2003-11-24, 21:01 Jag som hobbyryttare och ännu mera hobbykusk har fått lägga mer pengar på hopputstyrseln än körutrustningen..... Körutrustningen behöver inte kosta en förmögenhet! Vm ryttarna i hoppning har ofta 25000krs sadlar men det klagar ingen på :confused: Men när nån lägger ner det på en vagn är det katastrof! JAg fick betala 2000kr för min bröstsele, den är i bra skicka och skulle duga att tävla med. Den har svanskappa, baksele och ett huvudlag följde med (även ett par textiltömmar) Draglinor har jag fått ett par. Vagnen hittade jag begagnad, visst det krävs lite pyssel, måla och svetsa lite samt byta nån bräda men själva vagnen kostade inte en krona! Skacklarna behövde bytas men det hiittade jag på gården som jag kunde ta. Pisken kostade 150kr. Tömmar ville jag ha läder så det fick jag köpa för 650kr. Totallt har min utrustning då kostat: 2800kr. Det tycketr inte jag är så farligt. För den summan kan man få tag i en komplett hopputrustning, men då utrustning som knappast duger högre än hoppytävlingar.... Vill jag tävla mera seriöst måste jag lägga mer pengar men det skulle jag även behöva i hoppningen. Visst i hoppningen har dom inte stilbedömning men allt nerskrivet i regler i stället. Sporrar, maxlängd på spöet, plastrong, ljusa ridbyxor, mörk kavaj osv osv osv KaZa 2003-11-24, 21:23 Är inte det minsta upprörd! :) :) Vi för disskution om utstyrseln på körekipage på ett disskutionsforum. :smirk: Accepterat "utstyrseln" har jag redan gjort. Jag tycker det är väldigt trevligt att se alla eleganta ekipage på tävlingarna. Körningen har inga direkta krav på hur man ser ut. Man ska bära huvudbonad, handskar, förkläde och pisk. Svårare än så är det inte. Sen blir det ju högre krav på både skicklighet och utseende ju högre upp i klasserna man är, precis som i andra sporter. Ta skidåkning t ex. Tävlar du på låg nivå så krävs ingen speciell skidutrustning, ska du tävla elit måste du lägga pengar på bättre, snabbare och smidigare utrustning. Men självklart kan man inom körningen tävla svår klass utan "fin" utrustning. Men då kanske man inte ligger i toppen av startfältet. Huvudsaken är väl att man har skoj med det man gör. nilema 2003-11-24, 21:30 Ingen som ids svara på detta? ------------------------ hur tar ni er till tävlingar? Bara att få med sig vagn kräver väl ett "eget ekipage"? Vi travfolk har ju det "enkelt" en bil, en transport ev. 2 hästar & 2 vagnar... klart. Finns det regler för vilken vagn, sele, kläder som häst/kusk ska ha? inom travet ska ex. körbyxor vara vita med max 2 cm revär, vagnarna har viss restriktion hur dom ska vara utformade + att dom (ska) kollas av STC och godkännas. Dom gör "stick prov" ibland på tävlingsbanorna och kollar alla vagnar och har du otur får du fixa dig en ny....... ------------------------------- / nilema som fortfarande är förvirrad inom körning :confused: alisson 2003-11-24, 22:06 Vi har gjort lite olika. Ibland tagit två bilar och ibland tagit vagen på bilflaket. På flaket är ju smidigast då man bara behöver ett ekipage men då krävs E-kortet och alla av våra vagnar får inte plats. KaZa 2003-11-24, 22:52 Jag har två bilar med. En som drar hästtransport och en mindre lastbil som tar vagnar. I lastbilen sover vi också ibland. Billigt och bra! Så det är ju inte så kul att sitta och åka till skåne några gånger per år. :( När jag tävlar i skåne, så åker jag ner på onsdag morgon om tävlingen startar på fredagen. Då stannar jag över hos en kompis som har gård. Då får hästen komma ut och röra på benen några dagar innan i hagen. svea 2003-11-25, 11:35 "Förstår inte detta med att alla tror man kan köpa poäng." Om person A har utrustning som uppfyller grundkraven enligt TR, och är snygg och prydlig på alla vis, men bara kan få 6 poäng på presentationen för att han/hon kör maratonvagn eller rockard. Och person B får 10 poäng för att person B har precis rätt grejer enligt nån sorts norm som inte ens finns på papper. Då är person B i princip alltid garanterad 4 poäng mer än person A för att person B har lagt ner de pengarna på grejer som varken höjer prestationen eller krävs enligt TR. Sorry men jag kan inte se det som annat än att de 4 poängen är poäng som kan köpas för pengar. "Hur någon kan tro att man kommer till SM eller svår klass utan att kunna köra är oförståligt." Det har väl ingen sagt, eller? "Den lilla fördelen får de andra kuskarna tillbaka i precisionen flera gånger om." Men om de riskerar att få straffpoäng i precisionen och ändå vill ha de grejerna, så är de uppenbaligen tillräckligt motiverade att svida upp sig utan att det ska behöva ha något med dressyrbedömningen att göra, eller hur? Så då kan man säkert skippa presentationspoängen utan att riskera att bli av med finvagnarna. Vem vet, det kanske skulle uppmuntra en mer mångfacetterad ekipagekultur än vad vi har nu, samt uppmuntra till att vi även får en stil som ligger i fas med 2000-talet. Puppan 2003-11-25, 12:04 BINGO, Svea!!! :bow: miamiamia 2003-11-25, 13:43 I svårklass, SM och på internationella tävlingar måste man ha en finvagn. På internationella tävlingar så har dom även fasta mått på hur bred vagnen skall vara för att slippa mäta om till presisionen. Om du inte har lycktor på din finvagn så får du fem straff i dressyr + fem till i presisionen. Så det är inget att diskutera. Vill man satsa så är det bara och skaffa rätt grejer annars så kan man vara kvar i lätt och msv tycker jag. /M Puppan 2003-11-25, 14:06 Japp, vilket än en gång bevisar att med en välfylld plånbok kan du gå förbi den som är bättre än dig rent idrottsmässigt, något som du inte kan göra i nästan någon annan sport, där prestationen räknas och inte tillbehören. Men nog om detta. Jag tror inte vi kommer närmare något samförstånd här. Det har ju handlat om lite olika saker i de olika svar folk skrivit. Att reglerna är som de är, de har nog alla begripit, men att folk ställer upp på dem och t o m tycker att de är bra, det är den andra aspekten som några iallafall försökt diskutera. Jag tycker att den idrottsliga insatsen ska vara det som bedöms och inget annat, medan andra går med på att man ska kunna köpa sig till poäng bara för att det ska "se fint ut" och för att det är bestämt inom FEI. Jag tror som sagt var inte att vi kan komma överens här. Men tack för all input iallafall, vi måste inte tycka likadant överallt för att existera! ;) majola 2003-11-25, 14:27 Inte till någon särskild! Kan ni inte sätta in bilder på era tävlingsekipage? Jag blir jättenyfiken när jag hör talas om alla vacka vagnar etc. /Majola miamiamia 2003-11-25, 15:14 Ska försöka! /M http://caritza SM 2002 miamiamia 2003-11-25, 15:18 Humm. Funkade inte försöker senare svea 2003-11-25, 15:33 Man kan inte sätta in bilder, bara länka till dem. Men det hör nog bättre hemma på "gnägg"? svea 2003-11-25, 15:59 Straffpoäng tycker jag är en annan sak, det är svart eller vitt och man kan läsa i TR att det är så. Och man kan ju dessutom med lite vilja se det som något som har en praktisk säkerhetsmässig anledning. Men då ska det duga lika bra med batteridrivna moderna lysen, annars är det också en onödig snobbregel. I svenska TR står det att man inte får ha maratonvagn eller träningsvagn på häst i svår klass. Det måste man följa, ovasett hur onödig denna regel är. Men kör man ponny får man ha rockard, och är det tillåtet enligt TR så ska det också gälla fullt ut inklusive i bedömningen av presentationspoäng, om man nu nödvändigtvis ska ha den kvar. Personligen kan jag förstå om man sätter regler för vagnar som har med säkerhet att göra, eller som gör att hästarna får mer lika förutsättningar (vikt, antal axlar, styrning et c), eller som underlättar för funktionärerna. Förstå mig rätt, jag gillar körning, jag gillar snygga ekipage. Men jag gillar inte omotiverade skrivna och oskrivna regler som nedvärderar människor som har funktionsduglig utrustning som inte är tilläckligt fin. LIA 2003-11-25, 19:44 I det mesta håller jag med dig. Dagens "snobbkörning" är långt från samhällets utveckling i övrigt. En grundorsak tror jag man hittar, om man ser på den korta tid körningen hittills funnits. Det är inte alltför länge sedan körtävling var = 4-spann från fina gods och slott. Ännu kortare tid har förflutit sedan parkörning, mer eller mindre på nåder, etablerades under bl a prins Philips vingar. En något färgad utvecklingsbeskrivning, det medges, men ändå inte långt från sanningen. Det är mot bakgrund av överhetens krav på pompa och status man skall se dagens krav på prål och glans. Det har mycket lite med funktion att göra. Ta bara kravet på att ha svängel med i vagnen. Säkerhetsaspekt? Knappast! Inte ens en på tio har med verktyg så man kan byta svängel! Körning är både kostsamt och tidskrävande tillräckligt, utan att man skall behöva visa upp en fasad av gågna tiders nobless. Eller så skulle bara minst 100 år gamla vagnar få användas. :) Det roar onekligen att tänka på paralleller, som simtävlingar i full klädsel, skidtävlingar på breda träplank, höjdhopp i saxstil osv. Nej fram för snygg (dvs ren och passande) och hel utrustning, sant dito kusk och häst. Låt i övrigt körskicklighet och nivå på förberedelser och träning avgöra tävlingarna. Snofsiga vagnar, utrustning och dräkter hör hemma i parader. Det är väl ett sundhetstecken, att man vill diskutera förändringar, och någonstans måste man börja, om förbättringar skall till. Om vi vill ha tävlingskörningen mer inriktad på tävlandet, så kan vi säkert också komma dithän. Ingen regel finns, som inte går att ändra. All hästsport är enormt kostsam, lite i sakens natur eftersom redskapet är kostsamt att hålla, så det finns all anledning att hålla igen, där det går. LIA |