Visa fullständig version : Varmblod som ridhäst
sassabrassa 2003-11-23, 20:18 Tycker det är ett ganska intressant ämne.
Vad tycker ni?
Går det att skola om ett varmblod så pass att det blir en ordentlig ridhäst?
Är jättenyfiken på frågan..
Skulle va kul att prata lite med någon som har ett vbl som ridhäst,kanske har lite bilder och så?
Har mkt lite erfarenhet av just detta ämne.
De vbl jag har ridit har varit mindre trevliga att rida.
Fast jag tycker dock de är en trevligras (lätthanterliga,snälla,positiva).
Hoppas på lite svar.. :banana:
Ja, varför skulle det inte gå att ha varmblod som ridhäst?
Själv har jag ridit många varmblodiga hästar, som t ex svenska och danska halvblod, engelska fullblod och arabiska fullblod.
Varmblodig travare, som du förmodligen åsyftar i din fråga, har jag ingen erfarenhet av.
Immer
sassabrassa 2003-11-23, 20:53 Javisst menade jag travarna,kanske inte skrev det :confused:
är dåligt på att utrycka mig.. :cry:
sulan_88 2003-11-23, 20:57 jag köpte ett varmblod för ungefär 1 1/2 år sedan och hon är en jättebra ridhäst(lite problem med hö. galopp bara).
hon gick på travet men blev riden jätte mkt vid sidan av det!!
jag ska inte säga ngt om att skola om ett varmblod eftersom jag aldrig gjort det(har bara jobbat vidare med mitt sto) men det går nog om man vet vad man gör och får rätt hjälp när man behöver det...
Finns varmblodiga travare som blivit jättefina dressyr/hopp/western/distans hästar... varför skulle inte det gå? Händer ju hela tiden, finns massor med människor som har varmblods travare som ridhästar.
Det som är svårast att "lära" dem är antagligen galoppen då de hela tiden lärt sig att Inte galoppera. Men det går!
Hästbiten 2003-11-24, 11:49 SJÄLVKLART!
Har haft ett par travare som allihopa har vart hur mysiga som helst! Och jätteduktiga inom både hoppning, dressyr och western.
Har många kompisar som har haft/har travare bla. en som löshoppar 130 cm och han är själv 147 cm!!
:-Tålamod-: :banana:
Jag gillar varmblod, för att de är trevliga att ha att göra med. Visst går de att ha som ridhästar, det beror väl bara på hur höga krav man har och vad man tänkt använda hästen till. Som "hobbyhäst" funkar de utmärkt och vissa går ju också att tävla lättare klasser med.
Det beror på vad man definierar som en "ordentlig ridhäst".
Det krävs mkt jobb att skola om en travare till ridhäst och det kräver sin ryttare. Det största problemet med många varmblodstravare är att de alltför ofta köps av mindre nogräknade och orutinerade personer som inte har kunskap och tålamod att skola om dem ordentligt. De ryttare med lite större ridkunskaper och ambitioner väljer oftast en annan typ av häst. Däri tror jag en stor del av problemet ligger.
Men är man rutinerad och målmedveten så kan en varmblodstravare bli en helt okej ridhäst för skogsturer och hobbyridning med lite lägre krav.
Har man lite högre ambitioner och/eller vill tävla tycker jag personligen att man ska välja en annan ras. Travare är avlade för att trava snabbt och därför har de inte de egenskaper man söker hos en bra ridhäst.
Nirak
Jag skulle inte definiera en häst som har problem med galopp som en jättebra ridhäst... :crazy: Snarare som en "skogshäst".
Men det är bra att även hästar som går på travet rids.
Håller med! :smirk:
En bra ridhäst för mig är en häst av ridhästmodell med hyfsad gång, utbildad kring LA-klass (såvida den inte är unghäst då).
En riktigt bra ridhäst däremot anser jag att man kan ställa högre krav på! ;)
Men som sagt, vad som är bra och inte är ju en väldigt personlig uppfattning, man kan ju tycka olika! :)
Nirak
sulan_88 2003-11-24, 15:02 okej
VildochVacker 2003-11-24, 15:49 Tycker det går alldeles utmärkt med en varmblodig travare som ridhäst. Min sötis är precis som vilken annan ponny som helst. Och så hoppar han tydligen som en gud (har inte hoppat med honom än). Han har hoppat 130 på löshoppning :love: Så självklart går det bra att ha ett varmblod som ridhäst :bow:
sassabrassa 2003-11-24, 17:14 Okej,trevligt med många svar :bump:
Själv gillar jag hbl bäst :rofl:
Jag har två varmblod, den ena en ostartad travare, inte ens inkörd, och det underlättar ju självfallet, han har förvisso nån slags tölt i vissa lägen, men jag tycker det känns rätt trevligt. Det andra varmblodet har gått travet och därmed har hon en del föreställningar om tillvaron som hon måste lära om och det gör hon successivt...Jag rider inte bara skogsridning... däremot så tävlar jag inte i nåt, om jag ville det skulle jag skaffa en annan häst, utom möjligen distans, det har jag hört att varmbloden gör bra.Och allt annat kan man troligen rida med hyfsat resultat. Häst som häst, de varmblodiga travarna travar ju bra, men de kan ju också göra allt annat som en häst kan..
:bump:
Jag måste bara tillägga, att de är ju lätta till sinnet också, glada hästar, tycker jag mig känna av. Jättetrevliga att ha och göra med. Och det där med omskolningen kan man ju göra successivt, ju lugnare man tar det, desto bättre blir det, tycker jag. Men ok, jag är ingen tävlingsmänska så vad vet jag...
miss_kala 2003-11-24, 18:09 Jag har ett varmblod som har blivit en riktigt bra ridhäst, från min standard sett..! Men det är ju bra mycket mer jobb såklart.. Och du får ju aldrig ur alla travhästfasonerna riktigt! Min häst har inte gått på travbanan på 8 år, men hon kan fortfarande dra på i riktigt snabb trav om jag låter henne..!
Några bilder finns här (http://user.tninet.se/~cfa444y/misspics.htm)
om du vill se hur hon ser ut!
Kram
:bump://Miss Kala\\ :bump:
Ja, jag är själv väldigt fundersam på det här med travhästar till ridhästar. Vad jag mycket funderar över är om det bara är de travare som tränats till trav som kan få en så dålig galopp, eller om det är framavlat.
Har själv ett travsto som har en underbar trav. Ren och fin och mycket bra att rida. Däremot är hennes galopp inte alls så rund och fin som min arabs. Hon har tävlat trav och nog inte fått galoppera alls. Så frågan är om hennes galopp skulle varit trevlig om hon inte tränats till trav?
Jag har annars inte ridit så många travhästar. Men de jag har ridit har jag tyckt även haft en besvärlig trav. Inte alls bekväm att rida. Hur är det egentligen överlag? Eller är det väldigt olika och indviduellt från travhäst till travhäst? Eftersom vi nu är inne på ämnet.
Det är mycket jobbigt att rida distans på en häst som inte har en ok galopp. Mycket jobbigt!
Poetry_princess 2003-11-24, 22:04 jag säger bara en sak - Robin Z. Travstam.
Jag behöver inte tillägga något mer, tror jag.
SmizzSpeedy 2003-11-24, 23:12 Travhästen är avlad för ändamålet i många år och har därför utvecklat den gångarten väl. Samma sak ser man mer o mer på kallblodstravarna. Man avlar på de bäst travande individerna och får på det viset succesivt rentravande hästar. Sen har olika travare (varmblod) lättare eller svårare för galopp. Såg på hopptävlingen i E-tuna i Augusti många hästar med otroligt bra galopp (enbart travhästar). Ser på min häst i hagen att han kan bära sig i galoppen men vi har inte kommit så långt i hans utbildning än. Det jag uppskattar med min travare är framåtbjudningen som jag mindre ofta fått känna på hos halvblod. Han har åxå mjuk gång och är taktmässig, alltså väldigt trevlig att sitta på!
Det går men det krävs mycket jobb och kunskap..
Jag har ett 6-årigt sto som jag fick i våras, skulle åkt på slakt, men man är ju lite blödig och vill helst rädda alla hästar... :smirk:
Håller på att rida till henne. Vi har kommit en bra bit mot från början, men visst finns det mycket jobb som ligger framför oss. Som fd travare-ägare får man i alla fall lära sig att glädja sig åt framgånmgarna :)
Jag tror det är lite vanesak att rida varmblod. är man van vid andra hästar och kommer upp på ett oskolat varmblod, vilket ju de flesta är, så kan jag tänka mig att man inte tycker det är så behagligt..
Det tyckerb jag med, att det är en trevlig ras!! :D
Du får gärna Pm:a mig om du vill..
Tyvärr tror jag att många har en felaktig uppfattning om varmblod som ridhästar. Att de inte kan galoppera, att de är bråkiga och svåra att hantera.
Denna skeva uppfattningen tror jag kommer från att det är många nybörjare som köper varmblod. Personer som egentligen kanske borde vänta några år med att köpa häst.
För enligt min uppfattning så är varmblodet i genomsnitt en något svår häst att köpa om den kommer direkt från travet.
Varför? Jo, för att den har så otroligt hög energiförbrukning i och med att den har gått i hårdträning x antal år. Plötsligt får hästen bara stå still och så småningom börja ridas in. Självklart blir hästen väldigt het och brallig då! Den har ju MASSOR av överskottsenergi på lager som vill och kommer att komma ut.
Är det då en oerfaren människa som harhand om hästen kan det gå tokigt. Vet flera fall där ägaren har blivit rädd för hästen.
Jag har ett varmblod som jag har haft sen han var 5 år. Nu är han 13.
Det var många avkastningar, tårar och en hel del ilska. Men jag gav mig inte! :devil:
Några nytagna bilder:
http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/xyz018/vwp?.dir=/Micko03&.dnm=Micko+ser+hagkompisen..jpg
http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/xyz018/vwp?.dir=/Micko03&.dnm=Mysig+bild!.jpg
http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/xyz018/vwp?.dir=/Micko03&.dnm=P1010004.jpg
http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/xyz018/vwp?.dir=/Micko03&.dnm=H%f6stritt.jpg
Jag har stött på flera ridtravare under mina 30 hästår. Och det som jag lagt märke till är att de hästmänniskor som köpt sig en ridtravare för att de är billiga, har trott att det bara är att hoppa upp och rida. Har de fortsatt rida enligt den tron, så har de haft heta, hispiga och svårridna hästar. Men de hästmänniskor, som köpt ridtravare och sedan KÄNT att de faktiskt begär för mycket av sina hästar och i stället skyndad långsamt och lagt ner tid... lagt ner MASSOR av tid... Lag ner ÅRATALS med tid, har faktiskt sedan haft en suverän allroundhäst, att rida ut som kompis, men även träna och tävla mindre klubbtävlingar och så vidare med. BÅDE i dressyr och hoppning.
:bow:
Ursäkta;
Robin Z :confused: Travstam :confused:
Du menar hingsten som Peter Eriksson red och som verkar i svensk avel idag ? han inte INTE travblod i de tre första leden i allafall !
asfaltsflickan 2003-11-25, 19:13 Usch, jag bara väntar på att den här tråden ska urarta precis som alla de andra - med travhästägare som berättar att deras hästar minsann har kapacitet för Grand Prix-dressyr och kan hoppa över månen, och de mer, ähum, skeptiska som alltid måste påpeka att de a-l-d-r-i-g har sett en travare som inte har varit både livsfarlig och felriden å det grövsta... :smirk:
Travare kan bli trevliga ridhästar, om man inte har höga ambitioner åt tävlingshållet. Ska man hitta en travare som har förutsättningar för något mer än lätt klass får man leta både länge och noga. Tur då att det finns människor som jag, som inte ser tävling som det allra viktigaste i världen. Min medryttarpålle är vbl-travare, har gått på banan, är i stort sett bara grundriden, och har en rent ut sagt fruktansvärd galopp, men det gör mig absolut ingenting. Är jättenöjd med att rida mysiga skogsturer och försöka plocka fram formen på ridbanan. Det han saknar i utbildning och ridbarhet, det tar han igen i ren vilja. Han är enormt mån om att vara till lags, och gör alltid sitt absolut yttersta trots att han egentligen inte kan. Han försöker alltid förstå vad jag vill att han ska göra, trots att vi inte talar samma språk.
Det är möjligt att en skickligare ryttare än jag skulle kunna göra honom till en "ordentlig ridhäst", vad det nu är. Själv är jag inte på långa vägar tillräckligt duktig.
Tack asfaltsflickan...
ex. Mitt varblod är en jättebra ridhäst, han löshoppar 1,30... sorry men vad sa det om riddugligheten? Känner många hästar som löshoppar 1,30...
Men en sak är ju bevisat, varmblod (dvs. varmblodiga travare) kan bli mycket bra distanshästar. Däremot hoppning, dressyr, fälttävlan? Vi har ännu inte sett några exempel... kom tillbaka när ni har ett exempel på nationell nivå tack... och observera korsningar räknas inte! För mycket av "problemen" när man ska skola om en travare (det som gör att det tar mycket lång tid och kräver en mycket duktig ryttare för att lyckas bra) är faktist rent miljömässiga, ex. Mamma far alltid iväg i snabb trav, då gör bäbis också det... galoppen tränas inte i unga år...
Som någon sa, efter åratal av träning så har du fått en bra kompis att luffa runt i skogen med, träna dressyr och hoppning och som med hedern i behåll även tävlar på lokal nivå...
En sak som man ska tänka på är att det oftast är väldigt stor skillnad i hastighet på hästar som startat och de som inte har det, det gäller även kallbloden.
De som startat är oftast hetare och ligger mer på bettet. En häst osm inte startat har ju aldrig riktigt fått prova på hur det är att springa riktigt fort och känna på tävlingsatmosfären. Det märks speciellt om man kikar på premie- ocj kvallopp och jämför med vanliga lopp. De som går premie och kval för första gången är ofta väldigt lugna och har inte bråttom nånstans. Men nånstans på vägen sen så försvinner det.
Men jag tror att det går att träna bort hetsigheten även på en starthäst, det handlar mest om ägarens/tränarens inställning.
De kan bli fina ridhästar oavsett om de startat el ej, med tid och tålamod så går det. Det finns ju exempel på de som aktivt tävlar i hoppning.
Travare som ridtränas under sin travkarriär rids oftast inte utan man åker häst. Därför kan det nästan vara enklare att köpa en häst som aldrig blivit riden tidigare, då slipper man en del problem.
Galoppen går att träna så att den blir rund och fin. Givetvis blir den inte lika bra som en dressyrhästs i toppklass men bättre. Enligt min erfarenhet så ska man galoppera mycket och med så mycket samling hästen orkar för att få fram en bra galopp. En tid så bara skrittade och galopperades vårat varmblod när hon reds, det resulterade i en rund galopp.
Ett varmblod är oftast en häst med jättefint temperament, lugna och samarbetsvilliga. Ibland så samarbetsvilliga att de blir jättestressade när de inte förstår vad ryttaren menar. Då får man ta det lugnt och försiktigt. De är för det mesta vana vid att resa och träffa nya hästar.
Jag skulle vilja påstå att ett varmblod är lite av ett projekt och en kul utmaning om man gillar det. Ett utbildat varmblod är en lugn och fin allround häst, en bra första häst helt enkelt.
"Varmblod som ridhäst"
För min del: Nej.
Sedan beror det på vad ryttaren har för krav.
Om jag vill ha en hund att jaga med så skaffar jag en utpräglad jakthund inte en kinesisk nakenhund.
Var i Robin Z:s stamtavla hittar du travare?
Jag kan bara hitta hannoveranare, franska halvblod och engelska fullblod.
Nu får du nog förklara dig lite!
Immer
suisyola 2003-11-25, 21:18 Travare e utmärkat ridhästar MEN satsar man på att tävla msv och högre bör man inrikta sig på nån annan ras
caballus 2003-11-26, 13:40 Ja, varför skulle de inte vara bra ridhästar för?
Tar man sig an en travare har man oerhört mycket att lära, just för att deras medfödda förutsättningar som ridhästar inte är de bästa, och för att det krävs litet extra för att få ut det bästa rid och gångartsmässigt ur en travare.
De passar alldeles utmärkt till att lufsa runt i skogen, träna på hemmaplan och tävla i lättare klasser men siktar man på de högre nivåerna kanske en travare inte riktigt klarar av att ta er dig på tävlingsnivå.
Så det beror helt enkelt på vad man har för mål inom den närmaste framtiden, om en travare skulle passa in på dina krav eller inte, men att de är trevliga ridhästar i allmänhet är det inget snack om iallafall!
**BORTTAGEN** 2003-11-26, 14:05 Varmblodstravare som ridhäst? JAAAA! Som tävlingshäst i de höga klasserna? Nja. Men det finns undantag och hade fler toppryttare tagit sig an en travare och tränat och utbildat den så hade vi nog sett fler travare i svår klass i hoppning i alla fall, men nu är det ju inte så. Men som trevlig ridhäst för vanligt folk så fungerar det alldeles utmärkt med en travare, bara man tränar den på rätt sätt. :)
Det går att skola om travare till ridhäst. Min travare (som är Amerikansk travare) har jag till och med börjat att träna hoppning med. Det går jättebra.
Det är framavlat. Ser man unghästar och föl i hagen så väljer de för det mesta att ta sig fram i trav eftersom det är deras bästa gångart. Många travkorsningar avslöjar sig som korsningar just på bakbensaktiviteten. Sen finns det ju som alltid bättre och sämre travare. Många av de som är mindre bra på banan kan vara bra som promenadhästar, men det kan lika gärna vara tvärt om.
Eftersom de är avlade på prestation så kan de utseendemässigt skilja sig enormt mycket åt exteriört, i temperament och gång. Individen är dock lika fin oavsett om det är ett flb, hlb eller vbl. :D
Inte_Ung 2003-12-01, 11:35 Min teori om den varmblodiga travhästen som ridhäst, är att en bra häst är alltid en bra häst och en dålig häst är alltid en dålig häst.
Tyvärr så rider man på de dåliga varmblodiga travarna. De bra varmblodiga travarna går på travet och springer in pengar. Så de köper man inte som ridhästar för flera miljoner.
Det finns halvblod avlade för ridning som är lika dåliga som de dåliga varmblodiga travarna att rida på.
Så en billig häst är alltid en billig häst, oavsett ras. Och bra hästar kostar pengar, oavsett ras.
Det är ju ganska orättvist att jämföra travets bottenskrap med ridavelns hästar. Man borde ju jämföra bottenskrap med bottenskrap. En travare som inte kan springa fort, den har något i fysiken som tar emot. Och det kommer ofelbart att ta emot även i ridning.
Polly_Mulle 2003-12-01, 13:17 Jag tycker att min travare är en trevlig ridhäst! Han har mycket lätt för galoppen och kan bära sig i alla gångarter, därmed inte sagt att han alltid går perfekt eller att jag är något vidare på att rida.
Men han är balanserad och har som sagt väldigt lätt för sig. Nu harjag inga BRA bilder på honom men här (http://groups.msn.com/buspolly/shoebox.msnw) finns några stycken! Var snälla med kommentarerna bara!
irrelevante 2003-12-01, 13:40 Ja visst kan man ha VarmblodsTravare som ridhäst.
Om man accepterar att de faktist är VarmblodsTravare med de förutsättningar de har, och skyndar långsamt, med lagoma krav och inte för höga mål, så kan det gå Galant.
Att de sedan inte har riktigt lika gångarter som "RidHästar", det är en annan sak. Alla har de olika "startpunkter". Men de kan komma lika långt som "vanliga" RidHästar, om man ser till deras förutsättningar. Men sedan är de ju alla olika, både "RidHästar" och "Travare", vissa kommer längre än andra. Men även de som inte kommer fullt lika långt, kan vara Minst lika Trevliga för det.
superfin!!!!
Och jättelik min... :D
Inte_Ung 2003-12-01, 15:48 Din varmblodiga travare ser då bra mycket trevligare ut än en massa kassa halvblod som jag har sett.
Jag gillar särskilt halsen och rygglinjen. Dessutom ser han välmusklad ut.
helt_galen 2003-12-01, 16:35 Nej jag tycker inte att detta är ett intresant ämne.
(ändå svara jag på tråden :smirk:)
Vad menar du med en ordentlig ridhäst? Att rida i skogen och mycket lätt nivå dressyr och hoppning visst, det går att göra på alla levande hästar även ardenner så där är inget att diskutera.
Tävlingshästar i hopp och dressyr nej. Travare har alldeles för dålig galopp för att kunna gå svårare hoppklasser och dressyren är dem inte byggda för.
Därmed inte sagt att dem inte skulle kunna hoppa enstaka höga hinder eller lära sig galoppombyten, skolor, passage. men det skulle aldrig komma upp i den nivå som krävs för högre klasser.
Travare är däremot världsbäst på travet
Spider84 2003-12-01, 20:18 och dressyren är dem inte byggda för.
Okej inte för tävlingsdressyren, vilket ju bara visar hur fel det har blivit, men att säga att en hästras eller en enstaka häst för den delen inte är gjord för dressyren! :eek: :crazy:
Dressyren ska vara till för hästen och inte tvärtom...
Därför finns det ingen häst som inte är gjord för dressyren!
M.a.o tycker jag att det är tävlingsdressyren det är fel på och inte någon hästras.
För övrigt kan en varmblods travare få en mycket fin galopp det tar dem bara längre tid.
Hrm...ett till tillägg om ardenner's. De har väldigt bra förutsättningar (ofta) för att utföra piaff, passage m.m. m.m. Dock är de ju tunga och inte så uttrycksfulla så inom tävlingsdressyren funkar det ju inte, men de kan bli helt otroliga skolhästar!
Dock är det ju inte så många som använder dem på det sättet.
_Jeanette_ 2003-12-01, 23:47 Har ett vamblod som är jättetrevlig att rida, . Tränar barock och det ridsättet tycker Jag tar stor hänsyn till just individhästen...(det hade inte gått att rida "ridskoleridningen" på han, hehe har försökt det...)
tintilar 2003-12-02, 08:59 Jag har sett många fina ridhästar som kommer från banan. Min egen inräknad. Har aldrig suttit på en häst med ett sånt otroligt steg.
Vad man sen anser är en ordentlig ridhäst är ju olika. Jag anser att de kan bli mer än bara ordentliga. Men då krävs en duktig ryttare och såklart är det bra om hästen har lite i sig.
De är oftast väldigt positiva till det man lär dom tycker jag. Väldigt smarta och lättlärda hästar, men det kan ju vara en individfråga också.
Alla varmblod kanske inte kan komma upp till OS nivå, men o andra sidan kan ju inte alla halvblod det heller. :smirk:
mustbeforever 2003-12-02, 17:50 Om hästen blir en bra ridhäst eller inte tror jag beror mest på hur den tränas.
det är olika individer och alla kan inte ha samma egenskaper. Att säga att varmblod inte kan bli bra ridhästar är fel och ofta en fördom . förmodliogen har personen ifråga inte alls någon erfarenhet t av varmblod.
Halvblod ÄR varmblod. :D
Immer
Erfarenhet av varmblod?
Jag tycker inte det är någon större skillnad på att rida ponny, kallblod eller varmblod (de tre huvudgrupper som hästraserna indelas i).
Du kanske menar varmblodig travare? DET är i så fall en helt annan sak. :D
Immer
Polly_Mulle 2003-12-03, 04:03 tackar, är jättenöjd med honom!
Polly_Mulle 2003-12-03, 04:04 Tack så mycket! Alltid roligt när andra berömmer ens häst! Det har varit en del arbete men jag är nöjd med resultatet!
helt_galen 2003-12-03, 23:38 som jag skrev så kan alla hästar lära sig passage etc. Med den mening som du citerade "... dressyren är dem inte byggda för" så skrevs det i sammanhanget att travare inte kan bli bra tävlingshästar i "ridsportsammanhang" då de har för dålig galopp och TÄVLINGSdressyren har dem inte förutsättningar för. Det var detta det handlade om och ingenting annat. Dressyrarbete hemma i paddocken för att göra hästen mjuk, smidig och stark är en helt annan sak det kan man SJÄLVKLART rida på vad som helst. Även ardenner, som jag anser är en arbetshäst som man kan rida lite på men inte en ridhäst i första hand
Spider84 2003-12-04, 09:38 Ja okej. Då är vi på samma plan. Uppfattade det som att du tyckte att det bara var vissa hästae som kudne komma längre.
Jo i mina ögon är ardenner's också främst arbetshästar, men det är läskigt att se en riden och se hur lätt de har för sig, förutom tyngden som sätter lite stopp för uttrycksfullheten.
beauspirit 2003-12-06, 09:33 min häst är en jättebra ridhäst, och nu snackar jag i vanlig-ridhäst nivå,
han är 4 år och det snällaste man kan hitta, det utgör ju en stor del av ridhäst grejen oxå.
han sticker, brallar, skenar osv aldrig.
hans starkaste gångart är galopp och har aldrig haft svårt för den, inte det minsta. den är underbar och jättefin och han kan gå i kort, kort galopp.
hans andra gångarter är oxå mkt fina och han har hög ridbarhet och går i form i alla gångarter, samlar sig mkt lätt, rids även akademískt och är käsnlig för vikthjälperna, han gör halt direkt från galopp med hjälp av endast vikthjälperna, i de andra gångarterna oxå försej,
han är arbetsvillig och lättlärd.
han hoppar lätt 1.10 men inte hoppat högre pga av hans ålder. har en utomordentlig hoppteknik och bedömer avstånd bra och använder verkligen ryggen i språnget.
han är allt som en ridhäst ska vara.
att han dessutom är unghäst kan man inte tro, han beter sig inte som en.
han är dessutom bara 1,48 cm och mkt kort i kroppen, i bra ridhästmodell alltså.
snälla, sluta klaga på dom, och säga att de saknar ridbarhet och att de inte kan bli lika bra som andra ridhästar.
min kan.
och det har inte varit svårt att nå dit vi nått nu.
så så är inte fallet heller, att det är jättemycket jobb med att utbilda travarna som ni skriver.
inte för alla.
:rofl:
beauspirit 2003-12-06, 09:41 jag har höga ambitioner för tävling och min häst klarar högre klasser än Ld och Lc tex.
han är inte alls en sån häst som "bara klara klubbnivå".
"Ska man hitta en travare som har förutsättningar för något mer än lätt klass får man leta både länge och noga"
jag har en sådan travare och ja han är en på miljonen. det går inte att beskriva men han är det.
skulle jag sälja honom skulle han kosta minst 20.000 och det är han värd minst. så duktig är han. och han är bara 4 år än så länge.
Grängesberg 2003-12-06, 10:41 Hej!
Du skriver: "kom tillbaka när ni har ett exempel på nationell nivå tack..."
Har just suttit o kollat lite i resultat till en annan tråd i snarlik diskussion, du ville ha nat. namn! Här har du några!
Chabraten :MsvB samt även duktig i fälttävlan. Utah IX-Huntley Hanover, mycket duktig liten kille ca 152 cm, som fortfarande rids(f.1980)!
Speedy Ola LA en D-ponny
Good Luck Pride MsvB D-ponny E: Garrett Lobell-Caleb
Kesebro Ideal ponny som var mkt duktig, läs mer om den i tråden på hoppning om ni vill.
Även om jag inte skulle vilja ta på mig jobbet att skola om en travare själv så respekterar jag dom som gör det bra!
Anser som många av er andra, en travhäst är inte skapad för att gå i yttersta eliten, men om den kommer ditåt så är det en mycket större bedrift än de som haft häst med rätt förutsättning.
beauspirit 2003-12-06, 15:54 helt_galen:
kom inte och dra alla över en kam, alla har inte dålig galopp, alla har inte svårt för att lära sig galoppen ens. du skall se min travares galopp, han galopperar finare än vad många "vanliga" ridhästar gör.
min häst passar iaf för tävling inom dressyr. sådeså. :smirk:
Nu är det faktiskt så att de med riktigt bra galopp är helt klart mer undantag än regel..
att travarna ofta har svårt att gå samlat i galopp beror ju oftast inte på hästen... det har mycket att göra med vem det är som rider hästen.
Ser många "halvgalna" travare på klubbtävlingarna här hemma... Men jag vet också hur deras ryttare rider... Det är oftast bra tjohoo och sen galopp så fort det går. Inte konstigt att hästarna då inte kan gå samlat!
Det är INTE travarnas fel att de har dålig galopp, det är ryttarens. Med rätt träning går det alltid...
Men snälla, visst beror en del på ryttaren, men till allra sörsta delen beror det just på att travaren är avlad för att TRAVA fort, en travares galopp är ganska ovässentlig i den sport den är avlad för.
Visst, de är inte skapta för det, jag vet.... Men det går att få fin ordentlig galopp på dem om man arbetar dem rätt och inte flängrider jämt.....
Att man mest träffar på travare som inte är speciellt bra ridhästar beror ju på att många unga, mindre duktiga ryttare får en billig travare för att det blir billigt och enkelt för föräldrarna...
Jag tycker att det är en fruktansvärt ointressant fråga. Självklart kan man rida på dem, men det kan man göra på kor och kameler också.
har Robin Z travstam?
Vilken travhäst då?
Inte på nära håll i alla fall.
Om han är så duktig som du beskriver så varför bara 20.000?? då borde du få mångdubbelt mer om det är en så bra häst...
Jag anser att ett rent travarvarmblod inte är något för hoppningen.
Men att däremot avla in franska travare i halvbloden anser
jag kan bli en utmärkt hopphäst. Det ger hästen uthållighet
och en mindre grov förpackning.
När det gäller gångarterna, så är knappast travaren någon
gångartshäst. Inte den kallblodiga heller. Men det finns
undantag, precis som Immers häst, men även på den varmblodiga
sidan. Men överlag har dom ingen gång.
När det gäller kända hästar med travare i sig, så kan jag
lägga på Halla i samlingen. Reds av Hans Günter Winkler.
Mamman till Halla, Helene, var en krigshäst, hon var med
i kriget mellan Tyskland och Frankrike, och betäcktes med en
travarhingst, Oberst. Halla har seger i OS i Stockholm 1956,
och 1960 i Rom.
Robin Z:s morfarsfarfarsmorfarsfar Aunay var travare.
Kallar du det för travstam? :D
I så fall är nästan alla halvblodshästar rena fullblod.
Lägg ner, tack.
Immer
Att det finns travare inavlat i dagens hopphästar är väl inget nytt? Hittar inga resultat nu, men fortsätter vi med OS 64 så var det väl Lutteur B som tog guld? Nu är jag verkligen ute i minnets tassemarker, men har inte han någon del av stamtavlan gemensam med Vito, som står för travinslaget i den i det här sammanhanget ofta nämnde Baloubet?
OM man vill leta travinslag i dagens sporthästar kan man ju göra det enkelt för sig och se vilket inflytande Baloubets far Galoubet (e Almé u Vito) faktiskt fått. Baloubets egna avkommor är ju rätt unga, men t ex Quick Star, Qredo de Paulstras, och Quiniou finns representerade på tävlingsbanorna. Qredo de Paulstras son Quattro har en dressyrson Quando Quando och sonen Corrado II (=Inferno) är väl heller inte helt okänd?
Maria Sundbergs Sigane vd Grundeval är efter Skippy II som är efter Galoubet...
Jag har ett varmblod som sprang på travet tills hon var 9 år.Det tog ungefär 1 månad för mig att förklara för henne att nu fick hon galoppera.Men när hon förstod det ville hon mycket hellre galoppera.Hon har en helt underbar galopp.
Numera kan det vara lite svårare att få henne att fortsätta trava för hon vill gärna försöka komma fram i galopp istället.Hon är också en fena på skänkelvikning och framdelsvändningar.Och så är hon ju världens goaste. :bump:
Jag har hört att alla varmblod (travare,halvblod,fullblod mm) inte är lämpade för ridning. Anledningen är att dessa hästar har en kota förmycket. På så sätt hamnar ryttaren för långt fram på ryggen och hästen kan inte använda bakdelen tillräckligt mycket utan tyngdpunkten ligger för mycket på framdelen.
kalas_popp 2006-05-07, 02:27 Jag har ett varmblod som är hur bra ridhäst som hellst.
Han har gått på travet med är jätte snäll. Han är inte
alls hård i mun som vissa trav hästar han är känslig och
har ett lungt trav och väldigt lätt att stanna. Det är
t.o.m en 10 årig tjej som haft han på foder och ridit ut
på han själv utan problem. Han är en perfekt första häst.
Om man bara har tid och tålamod kan en travare bli en
väldigt fin ridhäst. Jag hade en Nordis på foder förut och
hon var hur het som hellst och det tog ett halvår för hon
att gå på lång tygel och då var hon perfekt. men hon vart
halt så jag lämnade tillbaka hon. Det enda som kan vara
ett problem med gammla travare som har gått länge på
travet och sen används som ridhäst kan lätt bli halt. Men
annars så tycker jag att det är en bra ridhäst. Mvh Linn :cool:
*lk*
Som många redan han sagt så tycket jag travre funkar utmärkt till att rida härliga uteritter, jobba lite på dressyrbanan, hoppa. Starta lättare tävlingar på. Har man tid och kunskap kan de bli riktigt fina(För att vara travare).
Min lilla plutt(travare) har inte jag för att tävla höga klasser med utan just för att träna lite och ut på upptäcksfärd i skogen. På sikt har jag som mål att kunna köpa en till häst och då inte travare för att ta mig ut på tävlingsbanorna igen.
Men min travare tar hellre galoppen än traven...kanske därför han inte blev nån bra travhäst...hehe...
Hmmm, min travare är en jättebra ridhäst *skratt*
Henne köpte jag just för att ha som hobby/ut i skogen/dressyrgymnastik... ja ni fattar...
För mig är hon perfekt! Lagom stor, rätt format i kroppen lite temperament bara, men annars jättetrevlig. Lätt att hantera i alla lägen. Oftast lätt att övertala när hon blir rädd för saker. När jag köpte henne resonerade jag som att jag ändå inte har råd att lägga mellan 50 och 80 000 för en bra ridhäst, då kunde jag ju lika bra rädda en som annars skulle bli pålägg! Mina ambitioner med hästar håller sig inom hobbysfären, kanske en klubbtävling ibland, men bara kanske.
För det passar min travare alldeles utmärkt. Så för mig är hon en jättebra ridhäst:)
Jag förstod att det skulle komma många svar på den här tråden eftersom detta är ett hett ämne, och det har varit intressant läsning.
Jag har alltid sagt att travare ska vara på travbanan och bara där! Men då hade jag aldrig ridit någon travare.... Det har jag nu! Jag har ridit flera stycken, och min åsikt numera är att ca 90% av travarna ska stanna på travbanan.
Av alla travare jag har ridit (ca 30 st) så har 1 av dem varit riktigt trevlig. Iaf i skritt och trav. Detta gäller då dressyrarbete och hoppning i paddock!
Går vi däremot till ridning för skojs skull i skogen - då är ju faktiskt travarna ibland t o m att föredra framför hästar som avlats fram för att rida på t ex halvblod el fullblod.
PS. vill bara tillägga att vi hade en tjej i vår klubb som tävlade sin fd travare upp till 130 cm hoppning! Kanske inte det vackraste mellan hindren då den hade svårt att galoppera helt rent, men sprången var mycket rena och fina.DS
pulkaskurk 2006-05-07, 14:51 Ja varför inte ? Vissa travare kan vara svåra att skola om till en behaglig trav och en fin galopp det går men det är ju som med alla individer alla har olika lätt för att lära men jag vet travare som har tävlat 130 hoppning med bra resultat går fint i dressyren osv så absolut går det bara man själv har kunskap om hur man ska gå tillväga för att skola om och även muskla om hela hästen så är det inte nåt fel på dem, och dem som har svårt med galoppen kan ju bero på att dem kanske blivit mer skogsridna och inte speciellt skolade egentligen så... Men klart kanske inte blir en Grand Prix häst i hoppning å dressyr men bra kan dem då gå beror ju helt på ryttaren vilka föruytsttningar hästen får så... alla hästar kan ju galoppera liksom och skritta å trava å göra piruetter det är ju bara vårt eget jobb att få hästen att förstå när var hur han ska göra saker... så upp till dig som ryttare vad det blir av hästen om det blir en bra ridhäst eller bara crap :)
Jag har mer eller mindre slutat läsa trådarna om ridtravare...
Du kan väl länka till dom trådarna?
Usch, jag bara väntar på att den här tråden ska urarta precis som alla de andra - med travhästägare som berättar att deras hästar minsann har kapacitet för Grand Prix-dressyr och kan hoppa över månen,
GP-hästar?? Yeah right...
Min stallkompis har tidigare haft ett varmblod som hon red dagligen både på bana och i skogen. Hon tävlade en del i lättare klasser i hoppning med honom också och han var jätteduktig och lättlärd..
Han var dessvärre tvungen att avlivas.
Nu har hon skaffat ett varmblodssto påå 5 år som hon håller på att träna med och det går också fint. Hon är lite slarvig med benen ibland, men hon är ju ung också.
Men hon är den mest sociala och mysigaste hästen i våran hage. Har faktiskt haft lite fördomar mot varmblod tidigare, men jag ska erkänna att jag har haft fel..
hej.
jag har en vbl travare som jag köpte i sommras. Jag provred ca 10 andra hästar innan jag hittade min älskling, han har gått på travet tills han var 5. nu är han 11. Han är tävlad i både hopp o dressyr.
hoppat 130 med honom. Valde honom pga av att han är så lätt riden. räcker att bara sjunka eller lätta lite ur sadeln för att gasa/bromsa. Jag tycker att hans gallop är 1000 gånger skönare än traven gallopen är underbar, tycker även de andra som ridit honom.:love:
Så visst går det att skola om travare. :bump:
Ja, jag är själv väldigt fundersam på det här med travhästar till ridhästar. Vad jag mycket funderar över är om det bara är de travare som tränats till trav som kan få en så dålig galopp, eller om det är framavlat.
Har själv ett travsto som har en underbar trav. Ren och fin och mycket bra att rida. Däremot är hennes galopp inte alls så rund och fin som min arabs. Hon har tävlat trav och nog inte fått galoppera alls. Så frågan är om hennes galopp skulle varit trevlig om hon inte tränats till trav?
Jag har annars inte ridit så många travhästar. Men de jag har ridit har jag tyckt även haft en besvärlig trav. Inte alls bekväm att rida. Hur är det egentligen överlag? Eller är det väldigt olika och indviduellt från travhäst till travhäst? Eftersom vi nu är inne på ämnet.
jag har de erfarenheterna att de har gångarterna "i sig" till stor del, precis som en gångarts rid häst har gångarter för ridning.
Känner flertalet travare som ALDRIG startat eller tränats för trav utan varit ridhästar från början. de är väldigt markbundna, symaskins aktiga i traven, och har svårt med bakdelen i galoppen. de är ju byggda med bakbenen att ta fart bakifrån, snarare än under sig.
finns säkert undantag till mina erfarenheter!
Jag kände en travare för flera år sedan som var jättefin som ridhäst, en riktigt bra hoppare. snygg också, högställd och maffig. han tävlades i hoppning upp till LA med många placeringar. dock hoppade han i galopp med bakdelen i trav. klarade sig tydligen lika bra på "sitt" sätt.
trådskaparen: allt beror på vad man letar efter och vad man vill uppnå med sin häst! en travare om man orkar och har kunskapen att utbilda rätt, det är MYCKET jobb, fungerar utmärkt i lätta klasser om man vill tävla på lite lägre nivå och ha roligt med sin häst på fritiden. Jag anser den inte generellt exemplarisk att utvecklas på som ryttare om vi pratar "klassisk" ridning och om man vill upp och framåt i klasserna och som ryttare. Men återigen, det är helt upp till vad man letar efter som ryttare och vill ha!
trådskaparen: allt beror på vad man letar efter och vad man vill uppnå med sin häst! en travare om man orkar och har kunskapen att utbilda rätt, det är MYCKET jobb, fungerar utmärkt i lätta klasser om man vill tävla på lite lägre nivå och ha roligt med sin häst på fritiden. Jag anser den inte generellt exemplarisk att utvecklas på som ryttare om vi pratar "klassisk" ridning och om man vill upp och framåt i klasserna och som ryttare. Men återigen, det är helt upp till vad man letar efter som ryttare och vill ha!
Och efter 3 år har nog trådskaparen som för övrigt är avreggad från forumet hittat en lämplig häst ;)
De travare som jag har galopperat ( varav de flesta samtidigt travtränats seriöst) har haft en trevlig galopp; kanske inte så rund, men jag har suttit bekvämt utan att det blivit särskilt stötigt. En av hästarna visade sig he en av de rundaste galopper jag någonsin upplevt (bara en arab som kändes som en gunghäst har varit "värre").
I traven tycker jag de flesta har varit väldigt lätta att rida lätt på, men inte att sitta ner på. Min egen är dock vädigt bekväm i trav.
Däremot tror jag inte att poängen skulle bli höga för några "gångartsdommare..." Men jag sitter helt ok och upplever inte att det blir jobbigt även om vi traver och galopperar en timme i sträck...
Fast bara för att en häst går bekvämt måste det inte betyda att den har bra gångarter, "min" travhäst har världens bekvämaste passgång tex;)
Tycker det är ett ganska intressant ämne.
Vad tycker ni?
Går det att skola om ett varmblod så pass att det blir en ordentlig ridhäst?
Är jättenyfiken på frågan..
Skulle va kul att prata lite med någon som har ett vbl som ridhäst,kanske har lite bilder och så?
Har mkt lite erfarenhet av just detta ämne.
De vbl jag har ridit har varit mindre trevliga att rida.
Fast jag tycker dock de är en trevligras (lätthanterliga,snälla,positiva).
Hoppas på lite svar.. :banana:
Vad menar du med 'ordentlig ridhäst' ? Räcker det med att man ska kunna sittapå den och rida alla gångarter går det hur bra som helst :D
Jag har en vbl travare somär en toppenridhäst, men hon kan vara lite tittig och när hon blir het kan hon börja trava med frambenen i galoppen :o Men annars går hon fint, hon är mjuk och lyhörd och har trevliga gångarter. Så, ja, jag tycker att hon är en urmysig ridhäst! Hade jag varit dressyrtävlingsryttare däremot kanske jag valt mig en annan häst som har lite lättare för sig ...
Hihihi sant ... att en sån gammal tråd kom tillbaka på tapeten :o Jag kollade inte ens resten av tråden ...
Tussilago 2006-05-10, 12:20 Jag har alltid varit en som tyckt att "travhäsrtar ska inte vara ridhästar".. Men så tog jag en travare på foder, och tro mig, jag undrade MÅNGA gånger vad jag gett mig in på. Hon kunde inte mer än skritt trav o gaöopp, svänga o stanna. Stel som en pinne. HEMSK! Men jag började träna för instruktör och framstegen kom snabbt. Hon kämpade och kämpade o kämpade..Verkligen försökte göra det man bad om, aldrig suttit på en häst som är så.. Tillslut blev det fin form i skritt, sen i trav, och den började komma o galoppen. Hon är den roligaste häst jag haft. Och jag kan tillägga, att jag är ingen vidare ryttare, rider väl hellre än bra, men jag lyckades iaf utbilda henne. Idag är hon såld då jag vill satsa på min Shire på snart två år men jag kan mkt väl tänka mig ett varmblod till. Jag tror helt o fullt att de kan bli mkt bra ridhästar, men att de sällan får en ärlig chans.
Min egna erfarenhet har varit den att det är vansinnigt roligt att utbilda en travare men det är också svårt!
Men det positiva överväger det negativa, det är därför jag fortfarande sitter på min underbara häst och har roligt :love:
standardbilden :rofl:
http://s23.photobucket.com/albums/b381/Zuzzi/Johan%20Ridbilder/th_04.jpg (http://i23.photobucket.com/albums/b381/Zuzzi/Johan%20Ridbilder/04.jpg)
Varmblodig travare som kompis och skogsmulle med lättare träning då och då, självklart. Men varmblod som mer intensiv träning och tävlingshäst, nej. Det finns redan raser som är avlade för det ändamålet.
hillevie 2006-05-10, 23:41 *kl*
har inte jättemycket erfarenhet av "travare", men min syster som jobbat på travstall på banan red mycket på "sina" passhästar. den tränaren tyckte att hästarna höll bättre.
en vän hade i början av -80 talet en travare som hon tävlade hoppning msv.B med. hon vann inte helt sällan, men han gjorde alltid avtrampet på ett bakben. det såg väldigt skumt ut.:eek:
när jag jobbade som beridare hade vi en travare där för omskolning(5 år och kom från banan), galoppen va inga större problem. därimot så fick vi lägga massvis av tid på att jobba med just traven, så fort hon blev spänd/osäker så "breddade" hon. det va inget trevligt.....
den hästen gick väldigt bra för sin ägare senare men tävlades inte. tränade dock dressyr regelbundet för instruktör.
Salasolen 2006-05-13, 11:51 Travhästen är avlad för ändamålet i många år och har därför utvecklat den gångarten väl. Samma sak ser man mer o mer på kallblodstravarna. Man avlar på de bäst travande individerna och får på det viset succesivt rentravande hästar. Sen har olika travare (varmblod) lättare eller svårare för galopp. Såg på hopptävlingen i E-tuna i Augusti många hästar med otroligt bra galopp (enbart travhästar). Ser på min häst i hagen att han kan bära sig i galoppen men vi har inte kommit så långt i hans utbildning än. Det jag uppskattar med min travare är framåtbjudningen som jag mindre ofta fått känna på hos halvblod. Han har åxå mjuk gång och är taktmässig, alltså väldigt trevlig att sitta på!
Hopptävling för bara varmblods travare? gud så roligt!
Salasolen 2006-05-13, 11:57 Ett varmblod är oftast en häst med jättefint temperament, lugna och samarbetsvilliga. Ibland så samarbetsvilliga att de blir jättestressade när de inte förstår vad ryttaren menar. Då får man ta det lugnt och försiktigt.
Instämmer helt de hästar jag ridit som varit mest samarbetsvilliga har varit gamla travare. En av dom red jag dressyrträning på en gång i veckan. När vi kom in i ridhuset kände man direkt hur hon började arbeta även om jag hade långa tyglar =). Hon var extremt samarbetsvillig tills vi kom till galoppen.... dt gic bra att jobba i den trotts att den var kass men sen var det bara att skritta av och gå hem, blev heltokig...
Salasolen 2006-05-13, 12:00 Min teori om den varmblodiga travhästen som ridhäst, är att en bra häst är alltid en bra häst och en dålig häst är alltid en dålig häst.
Tyvärr så rider man på de dåliga varmblodiga travarna. De bra varmblodiga travarna går på travet och springer in pengar. Så de köper man inte som ridhästar för flera miljoner.
Det finns halvblod avlade för ridning som är lika dåliga som de dåliga varmblodiga travarna att rida på.
Så en billig häst är alltid en billig häst, oavsett ras. Och bra hästar kostar pengar, oavsett ras.
Det är ju ganska orättvist att jämföra travets bottenskrap med ridavelns hästar. Man borde ju jämföra bottenskrap med bottenskrap. En travare som inte kan springa fort, den har något i fysiken som tar emot. Och det kommer ofelbart att ta emot även i ridning.
MORR. det här håller jag inte med om! Om en tavare får en skada till exempel eller inte tycker att det är kul så är det altså en dålig häst???
Salasolen: Håller helt med dig!
Inte_Ung:
Min medryttarhäst är en helt otroligt dålig travhäst för hon galopperar hellre än travar. Antagligen pga krångel på banan är hon dessutom LIVRÄDD för sulkys. Ser hon en så springer hon åt andra hållet. Fort. Hon har fem löpningar registrerade i STC, hon galopperade ut sig i tre av dem. Den hästen har jättetrevlig galopp redan nu trots att hon knappt är inriden, skritten är sisådär och traven växlar mellan riktigt skitusel till jättefin. Så kom inte och hävda att de bra travarna blir bättre ridhästar än de dåliga, det är riktigt grov generalisering.
Tillägg: Hon kostade inte många tusenlappar, mindre än kallhyran på boxen. Gör det henne till en sämre ridhäst i jämförelse med miljontravarna som bleknar om man ens säger "galoppfattning"?:devil:
hillevie 2006-05-13, 15:37 min syster sa oxå att vissa "travare" hade väldigt lätt för galopp, och att det är dom "travarna" som lämpar sig bäst för omskolning.
den enda "travare" jag ridit in (ägaren lämnade den till ett beridar stall direkt för omskolning/utbildning) hade inte större problem med galoppen än andra hästar. finns ju även "ridhästar" som inte har den mest runda galoppen.
därimot hade den problem med att få till en "bra" taktmässig trav.
hon ville "bredda" så fort hon blev lite stressad/osäker.
att dom har "låg status", tror jag till stor del beror på att dom är "nästan gratis". det blir så lätt att köpa utan att ha tillräcklig kunskap....vare sig vad som behövs i foder, skötsel eller ridning.
givetvis inte alla, men på tok för många. och det är ju ofta dom som "märks"
Camillaedholm 2006-05-15, 13:25 Att ha en bra ridhäst handlar inte bara om hur galoppen fungerar, hur ser skritt och trav ut? Kan ju inte påstå att travare är så snygga att titta på bakifrån. Det finns undantag absolut, och dom hoppar 130 osv, men hur är det med arbetet mellan hindrena? Hur är det med taktmässiga gångarter osv? Vad är en bra ridhäst? För mig är en bra ridhäst, en häst som kan hjälpa mig att komma vidare i min utbildning. Ju duktigare du är "destomer" häst krävs för att nå ännu längre.
Sen skulle jag inte rekomendera en häst som just kommit från banan till en nybörjare, det är som att köpa en unghäst, och vem rekomenderar en nybörjare att köpa unghäst?
Jag rider själv varmblod och har nu gjort de i 7 år. Jättetrevlig, hoppar oxå 130, har rund och fin galopp MEN nu kommer vi inte längre, beror de på mig, Ja kanske, beror de på hans ägare, ja kanske, eller beror de på hans faktiska kapacitet? Visst vi har barit på träningar o tävlingar, men på låg nivå. Jag har inte lärt mig speciellt mycket ridmässigt på honom, mer än o blunda o hålla sig *skoja* men har jäkligt kul med honom och det är väl det jag då får värdera som en bra ridhäst i hans fall.
Blir jätteglad när någon kommer fram och talar om att det är en fin och välmusklad häst och att han inte alls ser ut som en travare. Men de kvittar för det är ju det han är. Det hjälper inte att plocka bort frysmärkning och föreställningen om "omusklade travarök" för att de ska bli en bra ridhäst som du kan komma upp i klasserna med.
En travare är en jättebra häst att ha som bästa vän och tävla/träna enklare klasser. Men de viktiga för oss som ryttare är väl ändå att titta på hästens kapacitet och vår målsättning och försöka hitta en balans där båda trivs och de gäller ju egentligen oavsett ras.
hillevie 2006-05-15, 19:28 om svaret va till mig så har jag inte någon vidare erfarenhet av "travare", vilket jag redan skrivet. jag skrev om den erfarenheten av den ända "travare" jag red in när jag jobbade som beridare....
och det största "problemet" den hästen hade så va det med traven.
tanten som ägde hästen va knappast nybörjare, men hon lämnade bort omskolningen av hästen (hon va däremot till åren kommen)
hon ville ha en häst hon tyckte om till "hobby ridning" vilket fungerade utmärkt för henne och hästen. alla är inte så inriktade på att prestera i tävling. damen va över 60 år, och red regelbundet för instruktör (varannan vecka).
Camillaedholm 2006-05-15, 21:11 Ber om ursäkt om du tror att de va något påhopp, :crazy: det var det absolut inte, utan mer en allmän åsikt=) Jag håller fullständigt med om att de handlar om vad man ska ha hästen till, som sagt jag rider ju själv varmblod (travare) men har för tillfället inte några högre ambitioner, men kommer den dagen vet jag att det inte kommer vara med honom jag kommer nå dom.
//Camilla
hillevie 2006-05-15, 21:31 helt ok. :D jag har inte någon erfarenhet av "travare" mer än den jag skrev om, och en som en kompis tävlade msv. hoppning på för 20 år sedan(red aldrig honom själv) en annan kompis hade en jättestor "travare" slutet på -80 som hon red dressyr på, upp tom. L:A (red aldrig honom heller, han va över 1.70. har aldrig sett en så stor "travare":D )
mycket av det jag i alla fall tror mig veta, har jag hört av min syster som jobbade i många år i ett travstall på banan.
Camillaedholm 2006-05-17, 06:59 Ja visst kan dom! Men i takt med att avel går framåt tror jag att travare har svårare och svårare att komma upp i dom klasserna (msv.hopp) dom är ju ändå avlade för att trava fort, inte hoppa högt. Och andra raser som man avlar för just hoppning blir ju bättre och bättre. Sen kommer det alltid finnas undantag, så är det ju med allt.
//Camilla
HoudiniFlorentine 2006-05-17, 18:09 Kolla på en här sidaan och kolla vad dom andra har svarat http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/36.asp . Jag har själv en fd.travare och har inga som helst problem med honom . Mer än att han kan va liite pigg när man rider ut & vänstergalloppen . Men annars inget mer .. :) / Elin
HoudiniFlorentine 2006-05-17, 18:18 Nu Håller Jag Inte Med :mad:
Jag har en fd travare som inte passa på travbanan, är han dålig då ?! NÄ !
Kolla på en här sidaan och kolla vad dom andra har svarat http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/36.asp . Jag har själv en fd.travare och har inga som helst problem med honom . Mer än att han kan va liite pigg när man rider ut & vänstergalloppen . Men annars inget mer .. :) / Elin
Bra beskrivet! :cool:
HoudiniFlorentine 2006-05-17, 19:14 Bra beskrivet! :cool:
Taackar ! : )
Camillaedholm 2006-05-18, 07:56 "Den varmblodiga travaren har avlats för just travsport medan den varmblodiga ridhästen har avlats för ridsport."
"Nu finns det emellertid varmblodiga travavlade hästar som kan fungera ganska bra som ridhästar, trots sin avelslinje."
"Jag hade själv hand om och red en varmblodig travare under en period för ett antal år sedan, han var kanske inte lämpad för de högre klasserna direkt men fungerade ändå bra som allroundhäst."
"Det är dock viktigt att tänka på att en häst som är tränad och verkad för trav har ett annat rörelsemönster än vad en ridhäst har"
"Sist men inte minst, köper man en häst oavsett ras eller inriktning så tar man också på sig det totala ansvaret för hästens välbefinnande, särskilt viktigt att tänka på de gånger en häst kanske inte blev vad man hade förväntat sig."
Små citat från länken ovan som jag tyckte va bra. Läste även kommentarerna på texten. Det är många som inte gillar att få "sin ras" kritiserad. "travarök" "tröga halvblod" är några av dom smeknamn som förekommer i mitt stall. Jag föredrar att visa vad mitt "travarök" kan istället för att berätta att han kan de ena med de andra... För att bevisa att travarna är en "bra" ridhäst får vi nog ut och kämpa och visa det.
Men åter igen vad är en bra ridhäst? Det kan bara var och en tala om, det är ju vad man har för målsättning med sin ridning och hästhantering.
//Camilla
Lånar knapp! Jag hänger på de tidigare inläggen om att den varmblodiga travaren är avlad för att trava fort men visst kan bli en trevlig ridhäst oxå. Min kompis har en travare som gått på travet, jag rider honom ibland. Nu när jag fått mindre i skolan ska han få gå på "dressyrträingsläger" hos mig :D så vi får till högergaloppen. Han både rids och körs, lite dressyr, lite trav, lite presicionskörning, lite trick å skogsridning. Så här fin är han! :idea:
http://img.photobucket.com/albums/v205/Linn_89/PICT0020.jpg
Det bror helt på vad som menas med ordentlig ridhäst..
Varmblod kan bli jättetrevliga ridhästar, jag har varit skötare på en 17 årig kille.. han var dock aldrig startad..
Och min erfarenhet av varmblod som ridhästar är att de är positiva och rätt utbildade blir de jättefina!
Men satsar man på de hööööga klasserna så köper man ju en häst som är "framavlad"/utbildad för det ändamålet.
_CorpseBride_ 2006-05-22, 18:48 Varmblodiga travare kan bli utmärkta ridhästar!
Problemet brukar kunna vara om man vill rida in en travare som gått på travet hela sitt liv.. Då är den förstås inställd på att springa, fort!:smirk:
Faasiqah 2006-05-22, 19:01 jag har ett sexårigt varblodstravarsto. hon är underbar som ridäst och är rikigt fin faktiskt. :) jag red in henne själv, och visst det har inte varit jätte lätt, men hon är (oftast:smirk: ) väldigt samarbetsvillig och lär sig snabbt! så för min del kan jag bara tala positivt om det, men jag har ridit många travare och alla e ju inte likadana, och väl är väl det.
SuperSpringBoy 2006-05-22, 20:55 jag köpte ett varmblod för ungefär 1 1/2 år sedan och hon är en jättebra ridhäst(lite problem med hö. galopp bara).
hon gick på travet men blev riden jätte mkt vid sidan av det!!
jag ska inte säga ngt om att skola om ett varmblod eftersom jag aldrig gjort det(har bara jobbat vidare med mitt sto) men det går nog om man vet vad man gör och får rätt hjälp när man behöver det...
ok...jag har oxå aldrig ridit in ett vbl från grunden utan arbeteat vidare från grunden. Nu är det så att jag oxå har problem med höger galopp på mitt vbl. Hur gjorde/gör du för att träna att ta höger när man fattar? min häst tar vänster när man fattar, även på böjt spår i höger varv. kan vänster galopp väldigt bra om man jämför med hur höger är! Finns det nån som har något bra tips för oss,hur jag ska göra?! tack på förhand;)
min hade också jättestora problem med höger galopp tidigare, vi hoppade små hinder i ganska rask trav så han hade lite fart
då slog han över i höger galopp efteråt
SuperSpringBoy 2006-05-22, 21:18 min hade också jättestora problem med höger galopp tidigare, vi hoppade små hinder i ganska rask trav så han hade lite fart
då slog han över i höger galopp efteråt
ok...men jag vill att min häst ska fatta höger när jag tar höger, det går bra att hoppa hinder å sedan landa i höger men det märks att han är svag för han bär inte upp sig riktigt, så finns det nån som har några tips om övningar?:crazy:
studs har jag tränat mycket, jättebra galoppövning, galoppbommar mellan två hinder, ett litet kryss på böjt spår med bom före och efter så galoppen kommer "naturligare" efteråt
de här övningarna gjorde jag, gav han hjälpen när han landade, nu tar han den utan några större problem
För tillfället håller ägaren på att stärka höger galopp när han är framför vagnen, för då fattar han det, när hon tex kör "dressyr"körning eller vad man ska kalla det på ridbanan. Annars är det bra med en bom som man "byter" över, det brukar vara naturligt.
Om hästen fattar fel brukar jag bara ta en förhållning och ge rätt galoppskänkel igen - när han då bryter av från vänster och ska ta höger galopp kommer det naturligt i förhållande till hur kroppen befinner sig direkt efter avsaktningen. Men galoppbommar är alltid bra! ska prova det där med hindrena och bommar emellan! :idea:
SuperSpringBoy 2006-05-23, 20:14 ok...men ska man ha långt mellan bommarna då lr normallängd?? men jag kan ju inte hålla på å hoppa varje dag, finns det några andra övningar som ni vet om???:rofl:
Du bör börja med att rida din häst i skritt, rid skolorna framför allt för därigenom stärker du hästens bakben. I ditt fall är det vänster bak som måste bli starkare eftersom du har problem med att fatta höger galopp.
När det fungerar i skritt kan du såsmåningom gå över och arbeta i trav.
För min egen del har det tagit tre år innan jag komit till galopp med min icke travtränade kallblodstravare. Men jisses vilka galoppfattningar hon gör nu!:love:
Immer
Hejsan! jag köpte ett varmblod sto för 5 månader sen och hon är verkligen helt underbar.. hon har ju sina små fasoner ibland men det har ju alla hästar.. så jag tror helt klart att man kan omskola ett varmblod..jag skolade inte om henne själv men hon har verken gått på travet,hon e inte en frysmärkt eller inkörd.
hoppas du fick lite svar på din fråga:bump:
:d
SuperSpringBoy 2006-05-24, 21:07 vad menas med skolorna? öppna å sluta??:confused: :confused:
SuperSpringBoy 2006-05-24, 21:09 Vadå? som om en häst är frysmärkt blir den då stämplad som "en gammal travare" eller vad menar du? är det negativt att hästen är frysmärkt?:confused:
Har hon antytt att det är något negativt? :confused: nej skulle inte tro de
Hej.. nej jag menar inte något negativt med att hästen är frysmärkt.. jag sa bara att mitt varmblod inte är frysmärkt..dem flesta travare är ju det..så jag menar verkligen inte något ialla med det..
tycker det är väldigt svårt att lära mitt varmblod galoppfattningar? e det någon som har något tips till mig? vet att dem kan ha problem med det men vill jätte gärna lära henne det..
tack på förhand/Carro:banana:
Jag har själv haft två varmblodiga fd travare, en kvar .
Den ena som tyvärr inte finns längre, var aldríg startad på banan, var mer ridhästtyp, med bra takt i galoppen, väldigt trevlig att rida, tävlade mycket på ca 1 m. när man var ung, och modig!
Den andra som jag fortfarande har kvar, är liten o nätt i kroppen, väldigt lättlärd, trevlig häst med bra galopp.
Men visst finns det också sådana som aldrig lär sig slängtravar in i galoppen, med en närmast fyrkantig galopp.
TYVÄRR är det så att åtminstone häromkring, är den ju "ingen riktig ridhäst..
|
|