Visa fullständig version : Igångsättning.

Lejonstjarna
2003-11-29, 10:12
Jag har aldrig i hele mitt liv behövt sätta i gång hästar efter skador och längre ville perioder. Så jag har ingen erfarenhet av detta. Hur gör man? Vi reder enligt den Akademiska principen både jag och min sambo. De två hästarna det hjäler är :

Fjordsto: 15 år villat sedan i början av Maj. Hon är smäll fet ca 100 kg övervikt! Dena dam går utan täcke på en lösdriftså vi måste undvika att hon blir svättig. Hon är av den fjording typen som bara vill springa då man rider en mycket het dam med maser med spänigar funkar bäst på hakermor då hon har en gammal sakda i ena mun gipan. Går inte att rida med bara side pull eller bara kapson. Har försökt. Tränsbet blir hon bara sträsad av, Blank stång och kapson är ett alternativ som fukar men det är inte jätte lyckat för hon springer gärna i från den bätslingen, men mankan få stopp på henne. Hur skulle du göra? Råd och tipps. :confused:

Varmblodsvalack: 16 år vilat sedan den 25 Agusti. Denna häst skall upp i tävligskondition. Han står just nu i boxvila pga hovböld. Skall skos om två väcker och släps då ut på lösdrifen igen. Han har mycket lätt att få kolik är nyligen underskökt av Helsingborg och de hittar inget på honom i magen. Han får just nu va ute i en gummiflispadock ca två timmar/dag. Han är en gansa samlad herre som kan va pig och glad men igentligen inga störe problem. Hur skall jag göra? Råd och tips.
:confused:

Svartfot
2003-11-29, 11:12
Massage :angel:..
Nä skämt å sido.. jätte bra att massera under igångsättningen eftersom det kan komma träningsvärk/spänningar när otränade muskler börjar jobbas igen.

Särskilt till återkommande kolik/förstoppningsattaker så kan massage i länd o kosryggen i omgångar mellan kolikattackerna vara bra. Precis som det är på människor.
Sedan vad det gäller ridningen så tror jag att du kan det betydligt mkt bättre än mig...

Jo en sak till... tömkörning :love:. O ridning på kalhyggen.

cactuspower
2003-11-29, 11:20
Är visserligen ingen barockryttare, men har börjat så smått
att inspireras av den klassiska ridkonsten. Ungefär så här
tycker jag du kan lägga upp hästens träning, för bättre kondition och mer muskler:

Främst tycker jag att båda hästarna enbart ska skrittas en period. Skritta kanske en tjugo minuter, varannan dag. Försök att rida mkt i backar, klättra i skritt, det är toppen bra! Du kan även byta ut en del ridpass då du kan tömköra i stället.

Så småning om kan du lägga in några minuters trav vid varje
ridpass. Tänk dock på att klättringen ger bäst effekt om du
bara låter hästen skritta.

Ju bättre konditon och styrka hästen får, kan du dra ut
på ridpassen och lägga in mer trav och så småning om galopp - öka succesivt.

Då du börjat trava med din häst och känner att hästen börjar få en rel. bra kondtion kan du även trava lite cavalettiserier, och då du kommit till galoppen kan du även hoppa lite enklare små studs hinder med din häst
(behöver inte vara nåt avancerat.)

Tycker du att hackamore är det 'bett' som fungerar bäst på din häst så tycker jag att du ska använda dig av det. Försök
att bara hålla en jätte mjuk kontakt med hästen genom 'bettet' och lär din häst att stanna för vikthjälperna och sitsen. Försök att få hästen att vara uppmärksam och lydig på vad du menar och vill. Beröm massor
då hästen gör rätt.

Blir hästen svettig efter ridning, borsta av henne efter ridning och lägg sedan på ett svettäcke efter ridningen,
och låt henne torka. Sedan kan du släppa ut henne då hon
är torr igen. Det viktigaste är att hon inte blir kall
då hon är svettig.

Den andra hästen vill jag inte rådgöra ngt om då jag saknar
någon direkt erfarenhet av såväl hovböld som kolik.

Spider84
2003-11-29, 11:57
Skulle vilja rekommendera att du sätter igång dem från marken just när det gäller AR utbildningen.
Därifrån antar jag att du inte riktigt behöver "slåss" lite mycket med fjordstoet och kanske klarar dig på ett vanligt bett (eller kapson)?

På så sätt behöver du inte oroa dig över att de blir svettiga eller att de överanstränger sig.

Det finns en del gamla trådar jus om markträning som du kan kolla på.

Lejonstjarna
2003-11-30, 23:08
Ja massage inte riktigt mitt område. :crazy: När kommer du ner? behöver din hjälp. Specilet det där med ländrygen MÅSTE du vissa mig. :)

Lejonstjarna
2003-11-30, 23:13
Marktränig håller vi just nu på med på fjordigen. det funkar jättebra.
Jag försöker så får vi se hur det går. Tack

Gottfrid
2003-12-01, 07:06
Jag jobbar förtvivlat på att hon skall komma ner till nästa gång vi har kurs, för hon måste bara känna på Gottfrid också :D :D.
Och två sådana erbjudanden (Gottfrid, och din pärla) måste ju gå före 50 års kalas,eller hur :D :D.

MVH Madde

Svartfot
2003-12-01, 08:36
+ Gottfrid...

Jag hade hoppats att hinna ner en vända innan jul... Men det värkar gå i stöpet.
Istället så åker vi ner lite tidigare till jul... Så jag är nere över jul o nyår.
Med tanke på att jag ganska lätt tröttnar på så stora middagar så kan pauser med masssage i jul-firandet vara väldigt välkommnande.
O sedan så måste jag ju komma till nästa kurs.

Gottfrid
2003-12-01, 09:23
Jag lovar...jag hämtar dig :D, det är bara att ringa så kommer jag på stuts :D.

Klart du måste träffa Gottfrid, och han behöver dina händer....

Svartfot
2003-12-01, 10:05
julafton e jag nog upptagen men annars så e det fritt fram :D

Gottfrid
2003-12-01, 10:56
Åh vad roligt då kommer du att få träffa min lilla...hrm...stora ögonsten.

Jag ser framemot det.

Lejonstjarna
2003-12-01, 22:54
Ja masage i masser behövs på lilla Kurre fnurre. Vi är hemma i mellan jul och nyår vi med. Nästa kurs så har jag ju låvat damsadelridnig, vi har en frisehingst på besök :d, lilla hingsten Jacson och vet du vad flera av ekipagen har utväklats så långt att de har börjat trava. Så du kan bara inte missa nästa kurs. :)

Lejonstjarna
2003-12-01, 22:56
Nä det skulle bara va skamligt att missa tänka sej våra finna hästar är ju en ära att få masera. :love:

Spider84
2003-12-02, 08:25
*purken*
Bor alldeles för lågt ifrån allt. Vill ju också få rida damsadel. Fast sadeln väntar fortfarande på att bli iordnind fixad.

Tyvärr måste jag ta det genom Rebecka, eftersom sadelmakaren här uppe inte vågade göra något med sadeln, så det lär ju dröja ett tag. :(

Svartfot
2003-12-02, 09:06
Nu tycker jag att du e känslig. Det är väl inte så långt att ta sig ner från Umeå (för visst var det i Umeå du bodde) till Blekinge med häst. ;) :angel:

Du hade varit ett väldigt trevligt tillskott på kursen. :bow:

Svartfot
2003-12-02, 09:11
Ohh vad roligt att det sker sådana framsteg.... :)

Känns som om jag har missat hur mkt som helst bara för att jag hoppade över en kurs pg. av ett #&*€% prov.

Ska bli så qul att se alla igen... :bump:
Hmm jag tror att jag borde lugna ner mig lite e ju ändå ett tag tills nästa kurs är.

NobleArt
2003-12-03, 15:10
En frieserhäst kom
med buller och bång
han var fullkomligt vild
och anföll sin spegelbild

( Och där stod matte och tänkte "Vad F-n har jag gjort? :D )

Japp, det börjar bli en riktig kurs nu ju, bara någon PRE också så är det ju nästan en fullfjädrad kurs! ;)

Blir kul att se dig, Anna, gamle Tukey hade inte heller mått dåligt av lite massage... svarta fasan kan väl inte vara stilla tillräckligt länge för att få en genomgång...

/
Susanne

Gottfrid
2003-12-03, 15:43
Vi kan ställa honom mellan två speglar så vet han inte vilken han skall anfalla, och blir så konfunderad så han står still en stund :idea:. Och då kastar vi in Anna också mellan speglarna, sen blundar vi och håller för öronen :D.

Och ut kommer en trött Anna, och en Berend med hängande huvud.

Kanske........

NobleArt
2003-12-03, 19:03
Vilken idé!
Varför har jag inte tänkt på det själv? :D

Förresten, Maria, förlåt att vi sabbar din tråd... :crazy:
/
Susanne

Gottfrid
2003-12-03, 19:17
Ja visst är jag så smart så *smart smiley*.

Jag ber också om ursäkt Maria, för att vi förstör tråden.....men vi har roligt :rofl: :D.

Lejonstjarna
2003-12-04, 00:06
Ingen resa är förlång för våra kurser! Garanterat dö kul! Våran tränare JL( skriver inte fulständigt namn bara skänd som gudinnan, gud och alsmäktigt duktig mäniska) Är helt otrolig mäniska att lära ut! :love: :love:
Att åka till Blekinge är bara skoj! du är mycket välkommen precis som alla andra! :)

Lejonstjarna
2003-12-04, 00:10
:bump: :banana: :bump: :banana: så mycket ser vi fram i mott att du kommer ner. Nä inte så långtid kvarför det stömmar redan in anmälnigar. :D

Lejonstjarna
2003-12-04, 00:14
Berra blir säkert väldigt trött! Fast Anna får ta min inan vi släper henne på Berra :p

Lejonstjarna
2003-12-04, 00:16
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Gottfrid
2003-12-04, 07:24
Hjälp!!!! Maria har hädat....hon har kallat den svarte för Berra.
Hur skall Susanne kommar över detta :D :D.

Jag sägar minsann Berend....och viskar Berra bakom ryggen på Susanne :angel: :angel: :D.

Svartfot
2003-12-04, 17:21
+ Gottfrid.

Att ni var så onda hade jag aldrig anat... :p
Eller tja det har jag nog. ;)

Ni tycker inte att jag ska få säga mitt i dethär med??

Gottfrid
2003-12-04, 18:10
Kan du väl få då.....eftersom det är dig vi skall slänga in till Berra......oj ursäkta Berend menade jag :D :D.

Svartfot
2003-12-04, 18:19
Men om jag inte tycker att detta e en så bra idee som ni tycker då...
*mumlar nått om elaka kompisar*

Berra förresten Bernard tycker jag låter bra.. :D

Gottfrid
2003-12-04, 19:27
Visst är vi elaka :D :D.

Bernard....smakar på det...hmmmm...javisst helt okej för mig :angel: :D.

Nu får vi snart ducka, för loggar Susanne in så har vi problem :cool:.

Svartfot
2003-12-04, 20:10
o så får Tukey bli Bianka ;) :D.

Ehhhh snart kommer det att börja fara blomkrukor här.. Får väl vara stridsutrustad på nästa kurs...

Förlåt Susanne. :crazy:

Gottfrid
2003-12-04, 20:54
Ja det blir bra...jag inte det med blomkrukorna förståss :D.

Men jag börja också bli orolig för den blivande hämdaktionen.

Har nämligen hört talas om den lilla svarta faran :angel: :D :cool:

Men vad fanken....vi säger ju Susanne fortfarande...eller???

Lejonstjarna
2003-12-04, 23:31
+Gottfrid

Jag har i detta ögonblik rustat mig för dessa flygande föremål som kallas blomkruker. Sköld + hjälm tror ni det räker? :confused: nä ringbrunjan åker på ochså. :cool:

Okej tillbaks till ämnet. Hur skall jag göra med Kurre har börjat jobba honom på marken och han vevar bara med frambenen. :mad:fasen att jag skulle fösöka att lära honom spanskskritt. Snälla jag blir snart tokig hjälp!!!!! :crazy:

Svartfot
2003-12-05, 09:05
Ups... sorry... åter till ämnet.

Få honom att sluta veva???
Gör han det alltid? Ja menar även när ni leder honom? Eller bara när du uppenbart arbetar honom brevid dig.

Hur reagerar han på tömkörning?? Annars så kan det ju vara ett förslag att börja jobba därifrån. Samma sak med longering, arbete på lång töm... osv.. O sedan se hur långt du kan närma dig honom utan att han börjar sprätta med benen.

Svartfot
2003-12-05, 09:14
Och angående att du lärde honom spanskskritt..

Gjort är gjort ingen ide att gräva ner sig i det nu. Det är bara att jobba utifrån dom förutsättningar du har nu.

Man kan inte vara arg på sig själv för att man en gång gjort dumt pg. av kunskaper man inte hade, bara se till att man inte gör om det. O vara glad för att man faktiskt lär sig saker.

NobleArt
2003-12-05, 20:00
Grrr... vänta ni bara...

Jag har en sabel hängandes i arbetsrummet. Den är inte korrekt, den är inte tidstypisk, men eggen är VASS... :devil:

Med assistans av Berend fan é Boershoeckes ( han heter faktiskt så ) fäktande framhovar kommer ni att få er en dust ni sent skall glömma.

Det kommer nog lära er att kalla min häst för - kan inte ens ta det hemska ordet i min mun. Tänk vad ni gör med hans självbild, han kommer aldrig bli densamma igen :D

På tal om fäktande framhovar - säger precis som Anna - gör han ( Kurre ) det alltid eller bara när du ställer krav på honom?

/
Susanne, med sina hästar TUKEY och BEREND ( svarta hingsten går också bra, hälsar han )

Gottfrid
2003-12-05, 20:22
Hjälp....nu är vi avslöjade.

Om jag ber om förlåtelse och jag tränar riktigt ordentligt på hans fullständiga namn (hade du köpehandlingarna framme som fusklapp när du skrev ut namnet) så kanske jag kan få nåd.

Och akta min häck har fortfarande så ont att jag inte kan rida :crazy:.

Men om jag tränar in Berr...ooops förlåt...Berends fullständiga namn och uttalar det korrekt tills nästa gång vi ses.....så kanske jag får lite nåd. Och kanske får ge den stolta springaren en liten ursäkta mig för mobbing klapp.

Och du.....självkänsla har han allt så det räcker och blir över, din vackra springare.

MVH Madde

Lejonstjarna
2003-12-05, 20:52
Bara då det skall jobbas vid handen aldrig anars. Tömköra går jätte bratror jag fast jag har bara gort det med gord. Longerering inge problem där heller.

Lejonstjarna
2003-12-05, 20:55
Du sejer altid så koloka saker. :) försöker att låtta bli å va arg på min okunskap. :(

Lejonstjarna
2003-12-05, 21:00
Vad ordet Berra? :angel:

Kurre fäktar bar med sinna framben såfort jag skall jobba honom för handen. aldrig anars.

Macke
2003-12-05, 21:30
Undrar om någon har något tips om hur även jag ska komma igång efter en knäskada på en MYCKET häst. :confused:

NobleArt
2003-12-05, 21:58
En mycket vad häst?

Till Maria - halter kanske? Två steg fram - halt - ett steg - halt - tre steg - halt.

Fungerar på svarta fasan, och han har ju också en benägenhet att sprattla...

/
Susanne

Lejonstjarna
2003-12-05, 23:13
Jag kommer att testa det i morgon. Funar det på svarta fasan så kanse det funkar på filbunken Kurre. återkommer med raport. :idea:

Svartfot
2003-12-06, 09:32
Berend fan é Boershoeckes

Vilket jäkla namn!! :) ;) Förstår att du använder en kortare variant. Ska bli qul att se honom.

Gottfrid: Så du sviker mig nu lämnar mig alleles ensam framför lilla Svarta fasan...

Lejonstjarna: jag kolk??.. Vänta låt mig suga på detdär.. jupps nu växte jag ett par extra dm. Jag kommer komma ner till nästa kurs helt odräglig pg. min nyvunna stolthet. ;)

Förresten så tyckte jag Susanns förslag lät bra. Väntar med spänning för att höra hur det gick.

Gottfrid
2003-12-06, 11:24
Nej nej..jag sviker dig inte. Jag bara invaggar Susanne i falsk förhoppning :angel: :D :D

Macke
2003-12-06, 12:25
"stor" häst ska det vara, tror det var Bent "hon" hette. Skämt och sidor längtar så tills jag får sätta igång och göra någon nytta istället för att bara behöva sitta och se på. (när jag ens kommer iväg och gör det). Fördelen är ju att varken hästen eller jag är i någon dunderform, så ingen av oss har någon brådska. man vill ju prova.
/ Linda

Macke
2003-12-06, 12:26
Undrar om någon har något tips om hur även jag ska komma igång efter en knäskada på en MYCKET stor häst. :confused:

Gottfrid
2003-12-06, 13:23
Nej men se på....välkommen Linda har du äntligen hittat hit nu :bump: :bump:.

Jaja, vad skall vi göra med din knäskada.

MVH Madde

NobleArt
2003-12-06, 15:42
Ahaa... det var du som hade knäskadan! trodde det var hästen :D
/
Susanne

Lejonstjarna
2003-12-06, 20:00
Hej Linda välkommen. Mitt tips är att vi först ser till att böjnigen funkar på dig. :angel: sedan tar vi dig sakta och arbetar för handen :devil: först med böjnig sedan med sklorna. sakta och säkert så kommer vi att bygga upp myskelaraturen p dig . igen. :p Nä skämt å sido hur går de med dit knä? När får du stödja på det? Sjukjumnaster är väldigt bra och ta det sakta. Du kommer att behöva ett jävla annama och framförallt va lyklig för de små sakerna.

Lejonstjarna
2003-12-06, 20:08
Raport effter dagens pass i ridhuset. idag var det inga fjanterier med frambenen förutom att han började leka lite hingst å fjanta med att han skulle stå på bakbenen.( märks att 2 väckers boxvilla börjar synas) Sussan va i ridhuset å tittade å prövade lite vi kan seja så Anna du behövs omgående på min häst!!!!!! Det knakar i naken då han böjer och han är jätte stel. annar gick det väldigt bra . han är en mycket underbar.

Svartfot
2003-12-07, 07:42
Vad roligt. :bow: :bow:
Ja Susanne e ganska skräckingivande så det e klart att han inte vågar fjanta då. :angel: ;)
Nää.. Nu får jag sluta att vara dryg.
JÄTTEKUL att det funkade.

Lejonstjarna
2003-12-08, 22:48
Hmm funkar å funkar just nu har han varana dags bekymer. Det är svårt att förklara. Stel i baken nu igen. kan jag ha överansträngt honom? :confused: Fast jag jobbar bara korta peroder ca 15 minuter /dag båda varven med bara böjnig just nu. jag är så fruktansvärt osäker. Han står ju forfarande på boxvilla. Och han är ju ingen undom längre.Fast då han travar i padocken ensam så är han inte halt tror jag. :confused: Måste defenetivt ha hjälpp av någon som är bätre än jag. suck vad jag hattar det här förlåt men jag vart bara tvungen att få ut det ur mig.

jegra
2003-12-08, 23:47
Boxvilan gör honom nog stel, han är van att röra på sig mycket. Jag tror nog inte du ska bekymra dig alltför mycket. Du känner din häst väl och är nog faktiskt den som är bäst att avgöra hur han mår. Ge honom lite tid att leda upp kroppen innan du börjar arbeta honom. Tänk själv när du suttit still länge och ska börja röra dig, du behöver lite tid innan kroppen mjukat upp sig.

Som vanligt så tvivlar du alltför mycket på dig själv vännen... Sitter samma problem kvar i flera dagar i rad kan du börja fundera på om det är något som inte är som det ska.

Givetvis ska man vara noggran med att inte träna en sjuk häst, samtidigt tror jag det är lätt att man oroar sig i onödan när man börjar bli medveten om små detaljer. Min erfarenhet är många gånger att man ska vara observant och så länge det förbättras genom försiktigt arbete behöver man inte oroa sig. Om det inte sker någon förändring eller till och med försämring är det givetvis något man ska göra något åt.

Lejonstjarna
2003-12-12, 10:49
Tack varför är du så klok? ;) Satt på honom igår efter att han blivit skodd. Han är fortfarande stel men det gick hufsat. Återgår till att bara rida honom böjd för att mjuka upp honom. får se om det släpper hoppas det. Han får komma hem i dag så nu får han röra på sig väldigt mycket igen. :bump: