Visa fullständig version : BETT = SKADLIGT?

flyingelefant
2003-12-20, 21:51
vad säger ni om faktan som framställs av dr Robert Cook om alla bettets skadliga effekter? Jag köper det faktiskt.

All info finns på www.bitlessbridle.com (http://www.bitlessbridle.com)

mvh Camilla

:)

flyingelefant
2003-12-20, 22:00
här står lite mer precist

http://www.bitlessbridle.com/tbbbitbad.phtml

http://www.bitlessbridle.com/article1.html

http://www.bitlessbridle.com/tbbfaq.phtml

http://www.bitlessbridle.com/article8.html

http://www.bitlessbridle.com/article2.html

Gottfrid
2003-12-20, 22:23
Jag är helt övertygad om att alla bett ger skador på ett eller annat vis, och jag önskar att jag kunde hitta ett riktigt bra alternativ åt Gottfrid.

Bittles bridle är något sam jag funderat på, men sen är det inte så lätt med Gottfrid.....för han hatar när man stänger igen munnen på honom och blir riktigt irriterad.

Så jag funderar fortfarande på en patentlösning :D

flyingelefant
2003-12-20, 23:20
vårt förra sto reds med bitless, och man behöver inte alls dra åt nosremmen så mkt som det ser ut på bilderna på hemsidan!!! man kan ha den riktigt lös faktiskt! och e du säker på att hon skulle få panik när hon inte har bett i munnen? då kan jag fatta att paniken kommer av att vara instängd med metall i munnen, men utan?

det blir ju typ som att ha en grimma som är LITE för liten.

mvh C

Gottfrid
2003-12-21, 07:03
Nja han får inte panik...utan blir mycket irriterad. Främst för att det hindrar honom att gäspa, han gäspar ofta denna häst.

När vi var på kurs så fick han prova på en kapson och hans första reaktion blev ilska...ja han blev riktigt förbannad....det kan alla intyga som var där :D. Men visst, omständigheterna var kanske lite väl extrem just då med en massa oro och stress.
Och visst han accepterar att inte få så mycket plats runt munnen, men det känns som om jag skulle vilja ha effekten kvar av tex kapsonen men ändå ha friheten kvar för att han skall kunna gäspa eller liknande.

Ja jag vet, jag är fröken tvärtemot :angel::D, som inte kan nöja mig med det som finns.

Men jag försöker bara att göra det bästa sv situationen....men mina ideer börjar att tryta.

MVH Madde

Svartfot
2003-12-21, 08:25
Nu har jag inte hunnit läsa artiklarna... har lite brottom men jag tänkte göra ett inlägg ändå.

Visst har våra hästar idag otroligt många bettrelaterade problem. Men det beror ju oftast inte på bett som sådant. Utan på att dom är illa tillpassade, för tjocka, för hårt "uppspända" och framförallt på en för hård ryttarhand.

Avhjälpte man dom problemen så tror jag att den stora delen bett relaterade problem skulle vara ur världen.

Alltså om man tar ett smalt bett som inte är för långt eller för kort o lägger det rätt i lanerna o lägger till en bra ryttarhand. Så tror jag att ytterst få skulle få större bett relaterade problem.

Snorkis
2003-12-21, 09:09
Du har inte funderat på att skippa nosgrimman?

svea
2003-12-21, 09:41
Gottfrid, prova sidepull, den ska sitta löst runt nosen.

Vad gäller dr Cook så skulle det vara intressant att se med egna ögon vilken sorts ridning han grundar sina åsikter på innan man bedömer hans rön.

Vad gäller bitless bridle som "den enda lösningen" så är jag definitivt inte övertygad av det jag sett hittills.

Antti
2003-12-21, 10:08
#Vad gäller dr Cook så skulle det vara intressant att se med egna ögon vilken sorts ridning han grundar sina åsikter på innan man bedömer hans rön."
Och likaså vad dom som talar sig varm för bitless presterar.

svea
2003-12-21, 12:20
Så sant, så sant.

Har väldigt liten erfarenhet av bitless bridle, men sidepull verkar ge tydligare signaler och bättre reaktioner på tygeltagen.

Gottfrid
2003-12-21, 12:24
Ja jag har en sidepull på honom just nu, och det är det som fungerar bäst på honom.
Men samtidigt upplever jag att jag inte får igenom böjningen som jag skulle vilja.

Men det får mig ju att fundera ännu mer på vad jag håller på med, och luska ut lösningar...och det är ju bra :D.

Så sidepull får det vara tills jag kommer på något bättre, och när sedan bettet skall på plats igen så skall det egentligen inte behövas. Men det får vara den tidens bekymmer.

MVH Madde

svea
2003-12-21, 12:28
Jo. Det man inte kan fixa framtill får man fixa baktill elelr mitt på :D

tralopp
2003-12-21, 13:06
Sist min häst var hos tandläkaren diskuterade vi bla. lite om bitless, kapsoner, bett osv. Han ansåg att bitless var ganska skarpt och att trycket på näsbenet var jämförbart med trycket på lanerna eftersom varken laner eller näsben har något fett mellan skinnet och benet.

Till hästar med svåra munproblem brukar vad jag vet Torbjörn rekomendera variation i bettslingen då olika redskap ger tryck på olika delar av munnen. Tex. att skiffta mellan tredelat och rakt bett samt sidepull.

Som någon annan här skrev så tror inte jag heller att ett välanpassat bett tillsammans med en varsam hand gör någon skada på en frisk häst.

flyingelefant
2003-12-21, 17:47
Detta är inte direkt riktat till dig tralopp utan till alla som svarat.

Inte för att vara "neggig" men är det NÅN som läst igenom artiklarna eller grundar ni teorierna på fördomar om att man inte kan få igenom en korrekt böjning bettlöst? :confused:

Det står nämerligen bland faktat att man genom att ha bett i munnen framkallar en tuggreflex hos hästen som om den skulle äta något, vilket får igång magen och tuggreflexer med för hästen negativa följder, sen är det andningshinder och diverse problem med skelettet... allt detta och mer bara pga ett bett i munnen, inte tillhörande hård hand eller att bettet är dåligt tillpassat.

därav fungerar ju inte din teori, Svea, att har man bara mjuk hand och bra bett osv så åstadkommer man ingen skada.

och till det att man inte sett vad bitless förespråkare presterat så kan jag bara säga som så att bitless inte ens säljs i Sverige så det är inte många som har det!

får man tävla hoppning/dressyr bettlöst förresten? Hoppning har jag för mig att man får, men dressyr har ju alltid massa skumma regler...

Antti
2003-12-21, 17:50
Allt man behöver göra är att kolla vilka som talar varmt om bitless.
Sen vet man .

flyingelefant
2003-12-21, 17:53
vad menar du med det?

svea
2003-12-21, 20:27
Bara för att någon med en doktorsgrad skrivit väldigt många sidor, behöver det som skrivs inte vara den absoluta och enda sanningen.

Att det finns skaderisker med bett tror jag att vi alla kan vara överens om. Att det är mindre skaderisk med bettlösa huvudlag likaså, och att ridning med bettlösa huvudlag gärna kunde ske i större utsträckning än vad som är fallet i dag, inte minst på ridskolor och för grundutbildning av unghästar. Men jag går inte med på att allt användande av bett är skadligt.

- Cook skriver att när hästen kommer till eftergift i nacken kan den inte andas ordentligt. Vad skulle det vara för skillnad mellan eftergift i nacken som erhållits med hjälp av ett bett, till skillnad från eftergift som erhålls med ett bitless bridle?

- Han skriver också att hästar som går mot bettet får problem med andningen. Men en häst kan lika väl går emot ett bitless bridle.

- Han skriver att bettet orsakar att hästens salivproduktion ökar när man använder bett, och att det får hästen att börja tugga. Personligen ser jag ingen skillnad i salivproduktion eller tuggande på en häst som går på bettlöst elelr med bett, om de arbetar trevligt.

- Mycket av det Cook skriver verkar kretsa kring galopphästar och deras förhållanden, vilket får mig att undra om det är bettet som broms eller bettet som precisionsintrument han har studerat.

- Den omfattande studie Cook har gjort verkar vara baserad på enkäter som sänts ut till hästfolk och som han sedan sammanställt. Han verkar inte ha studerat ekipagen utvöer detta. Sen undrar jag hur urvalet var av de ekipage som svarade på enkäten. Det verkar ju inte vara en slumpvis utvald grupp, utan bara folk som köpt bitless bridle varav förmodligen många hade problem med sina hästar innan. Jag tycker knappast att hans studie verkar uppfylla några krav på att vara empirisk forskning.

- Det går inte att utifrån Cooks artiklar utläsa att det är just bettet i sig som är orsaken till de problem han räknar upp. Felaktig hantering av bettet, ja, men inte nödvändigtvis bettet i sig.

Antti
2003-12-21, 20:45
Första gången vi samlar krafter mot samma :)
Denna sanna kunskapen finns inte att köpa på nätet, i tidningen eller på kursen.
Den är fri och finns tillgänglig för den som vill se.

Gottfrid
2003-12-21, 22:16
Glömde svara dig :o, självklart har jag aldrig nosgrimma på honom. Det är många år sedasn jag slutade med att ha nosgrimma då jag inte förstår vitsen med den. Och tänker inte börja igen förrän jag får ett mycket, mycket bra argument.

Gottfrid
2003-12-21, 22:19
Precis :D, hoppas bara att jag kan det.

svea
2003-12-22, 10:08
Man kan köpa pusselbitar i en kartong, men pusslet får man lägga själv. Fast det är lättare med pussel, för där får man slutresultatet klart för sig från början på kartongens framsida. :D

Antti
2003-12-22, 10:12
Det är väl så det är. Att alla vill köpa färdiga lösningar.

Ewa
2003-12-22, 11:09
Eller så bygger man egna :D

Duvan
2003-12-23, 05:48
Hur mycket jag än gillar bitless (och det gör jag), tror jag inte att bett är skadliga i sig. Dr. Cook har en sak han vill bevisa, och därför presenterar han teorier som stödjer just det. Att det finns mycket som talar emot att bett skulle vara skadliga "glömmer" han bort att redovisa eftersom det inte passar hans syften.

Mvh
Duvan

Duvan
2003-12-23, 06:01
Kan du någon gång skilja på sak och person? Folk som har en avvikande uppfattning från din är inte imbecilla idioter. De har en annan utsikt än din, och om du lyssnar och lär kan du upptäcka att de flesta saker har mer än en sida, även om du till slut besämmer dig för att just din vy är framsidan.

Bitless är enligt mig ett mycket bra huvudlag till ungästar och nybörjare. Även som alternativ till hästar som har blivit skadade i munnen av ovarsam hantering av bett funkar det bra. Som den frusna människa jag är rider jag gärna på bitless hela vintrarna eftersom jag slipper värma ett bett.

Duvan

Antti
2003-12-23, 08:03
Nej, då avikande åsikt är inget hinder.
Men det vanliga är att nån fjolla läser en nät sida och tror att allt som står där är den enda saningen.
Att bett inte fungerar är inte bettets fel utan felet är den som hanterar bettt. Finns ingenstan i världshistorien vad jag vet som det står att bett ska användas för att misshandla hästar.
Tvärtom, det står överallt hur försiktig man ska vara med den.
Att bitless fyller en marknadsplats beror endast på ingnoretna okunniga människor som tror att de vet något som ingen annan vet. Sen ska dom övertyga alla som står efter i kön om att det är så.
När sanningen är att dom inte vet var svansen på hästen sitter. Sen att många hästar blir skadade är inte betten fel, utan endast den som håller i den.
Och rent tekniskt så är ett SP vida överlägset ett bitless.
För att rida bettlöst är inget fel.
Varför det är så finns också ned skrivet i historien och finns på många ställen på nätet.
Men det är alltid fel personer som kommer med predikningarna.

Duvan
2003-12-23, 08:38
Var det nödvändigt att skriva "fjolla" istället för att bara nöja sig med att konstatera att det är bra att vara källkritisk?

Man får sällan någon att omvärdera sitt ställningstagande genom att vara oförskämd, det kanske är anledningen till att du har svårt att få positiv respons på dina åsikter?!

Duvan

Antti
2003-12-23, 09:00
Men fjolla är ju en bra beskrivning på en viss typ av människa, inbegriper även dom manliga :)

NobleArt
2003-12-25, 10:34
Hmm... vad är det man säger? Det finns många vägar till Rom?

Tror precis som är skrivet ovanför att det är hård hand och illa tillpassade bett som ger problem, inte bettet i sig.

Sedan kan jag inte hålla med om att bettlöst är lösningen för alla hästar.
Har själv ett halvblod som INTE uppskattar tryck över nosryggen. Detta innefattar för honom kapson, hackamore, sidepull, och kedja under hakan vid ledning ( det upptäckte en tjej som skulle ta ut honom en vecka när jag var bortrest ) Jag tror att detta bett av honom förpassas till de övriga pestredskapen.
Hans protest är varken försiktig eller subtil. Den består helt enkelt av att han ställer sig och bråkar på stället tills ryttaren hoppar av ( frivilligt eller med lite hjälp från hans sida :devil: )

Med vanligt bett är han dock hur harmonisk som helst, så problemet är därmed inte fysiskt.

Tror att bettlöst fungerar på många hästar, liksom bett fungerar på många hästar, man måste helt enkelt hitta sin egen väg.

/
Susanne

NobleArt
2003-12-25, 10:34
Hmm... vad är det man säger? Det finns många vägar till Rom?

Tror precis som är skrivet ovanför att det är hård hand och illa tillpassade bett som ger problem, inte bettet i sig.

Sedan kan jag inte hålla med om att bettlöst är lösningen för alla hästar.
Har själv ett halvblod som INTE uppskattar tryck över nosryggen. Detta innefattar för honom kapson, hackamore, sidepull, och kedja under hakan vid ledning ( det upptäckte en tjej som skulle ta ut honom en vecka när jag var bortrest ) Jag tror att detta bett av honom förpassas till de övriga pestredskapen.
Hans protest är varken försiktig eller subtil. Den består helt enkelt av att han ställer sig och bråkar på stället tills ryttaren hoppar av ( frivilligt eller med lite hjälp från hans sida :devil: )

Med vanligt bett är han dock hur harmonisk som helst, så problemet är därmed inte fysiskt.

Tror att bettlöst fungerar på många hästar, liksom bett fungerar på många hästar, man måste helt enkelt hitta sin egen väg.

/
Susanne

Indiana_Jones
2003-12-25, 12:01
I just denna fråga tycks det som jag helt håller med dig Antti och samtidigt blir jag mycket konfunderad :confused: eftersom du själv sedan presenterar sanningar typ:

"Och rent tekniskt så är ett SP vida överlägset ett bitless.
[...] Varför det är så finns också ned skrivet i historien och finns på många ställen på nätet."

Jag uppfattar i stort sett alltid dina inlägg som att här har vi en person som anser sig sitta inne med sanningen, vilket får mig att se rött . Kanske är det min läsning det är fel på. Men jag tror också att det kanske inte gjorde något om du funderade över din läsning, för min uppfattning om många diskussioner här inne är att det just INTE är personer som letar efter en enda sanning som för dessa diskussioner, även om det naturligtvis förekommer!

Generellt i diskussionen så är jag oerhört skeptisk till forskning som leder fram till att en komersiell produkt är det enda rätta :angel:. Vidare anser jag att doktors- och professorstitlar inte nödvändigtvis betyder att personen har den blekaste aning om var den pratar om PLUS att man i en internetmiljö inte ens vet om de är riktiga. Jag menar inte att utså tvivel beträffande den här aktuelle forskarens "status" utan vill bara hissa en generell varningsflagga för presentation av forskningsresultat på nätet. Kolla alltid källan!

(Blir man förresten phd även om man disputerar i veterinärmedicin i USA? Någon som vet?)

Anneli

sante
2003-12-25, 12:28
Hej!
Jag har köpt ett bitless bridle till mina hästar, och ja jag tycker den är helt ok!!

Beställde den för ett halv år sedan, från USA.

Jag ville ha något som inte skulle stoppas i hästens mun, och något som ändå kunde få hästen böjd, på ett naturligt sätt.

Mina hästar, tinker 4 år och islandshäst 6år...

I volter vid böjningar tycker jag att man kan få en viss böjning på hästen, men jag föredrar mer en kapson vid handarbete och böjningar.

Att styra hästen vid körning, tycker jag fungerar jätte bra!
Hästen lär sig att gå undan för trycket, som när vi sitter på den. Men jag kan inte riktigt uttala mig om man kan använda detta vid akademisk ridning, då böjningar är mycket viktiga och att hästen jobbar rätt.

Detta är så pass nytt i hästvärlden, men det kommer att bli mera och man kommer att söka efter den perfekta lösningen för sin häst.

Hästar är olika, det får man inte glömma...

Men jag är nöjd med mitt bitless bridle, den är inte tung eller klumpig, lätt att trä på och hästen slipper att öppna munnen och ta emot ett kallt bett och unghästar som ännu inte är klara med sina tänder, uppskattar bitless bridle, och vi behöver inte oroa oss för att vi gör illa hästen i munnen.

Min NH tränare, som kommer hit imorgon är lite skeptisk till att bara abvända bitless bridle..men vi får se vad hon tycker när vi jobbar hästarna...hon menar att bett är det enda rätta för häst, men jag tycker inte så...men annars kan man ju kombinera bett och bitless bridle, vid promenad ridning BB, vid arbete bett..vi får se vad hon säger imorgon.

Men jag hoppas att fler kommer att testa BB, och berätta gärna mera om vad ni tycker.

Ha det!!

beagle
2003-12-25, 18:26
"Ny på forumet? Läs här först innan du ställer din fråga. Välkommen!

Först några forumregler:
- Efterlysningar av tränare görs bäst på annonssidorna, lite tips om hur du kan hitta en tränare finns nedan i FAQ'n också.
- Undvik personnamn, specifika tränare diskuteras inte. Däremot kan träningsmetoder tas upp men gör det på ett sätt som inte innehåller eller leder till personangrepp.
- Personangrepp och smutskastning hör inte hemma på ett forum så blir ni så osams, ta det privat.
- Var artiga mot varandra, genom en öppen och trevlig attityd uppstår ett forum där man kan lära sig nya saker varje dag.
- Ämnet är Barockridning, och mer om vad det är nedan:"
:smirk:

sante
2003-12-26, 14:36
Hej igen!

Jag hade min tränare på besök idag ang bitless bridle...vi kom fram till att man kan använda bitless bridle även som sidepull( remmen runt hakan tas bort) och genom att fästa ett gummiband som löper från både sidoringarna till gjorden.

Min islandshäst gav efter för trycket bra, hon jobbade mer balanserad och sänkte nosen och välvde ryggen.

Det fungerar bra på känsliga hästar.

Min tinker däremot hade svårt att ge efter för trycket, och ville gärna köra upp huvudet, men man får ge dem tid att luska ut det själva...och mycket beröm när de gör rätt!!!

Jag är för Bitless bridle, men inte emot bett...kan vara bra att kombinera dem båda.

tralopp
2003-12-27, 21:29
Vill tillägga att även bettlösa huvudlag kan vålla skador på hästen. Jag anser inte att kapsoner eller bitless är någonting som en nybörjare eller ridskola ska använda sig av!

Som någon annan skrev finns det även hästar som fungerar betydligt bättre med bett än utan. Har tex. en elev med en tinker som fungerar utmärkt på tränsbett men inte förstod vad man ska ha en kapson till.

En utbildad häst bör kunna ridas på i princip vad som hellst. Det min häst kan med träns kan den även utföra i grimma (och det är inga problem att rida den i grimma med bibehållen böjning) MEN det den inte kan utföra bra med träns blir betydligt sämre i grimma.

Jag varierar gärna och tycker absolut inte det är något fel med bettlösa alternativ även om jag själv föredrar ett tränsbett i första hand, det som oroar mig är att folk tycks tro att tex. bitless är totalt ofarliga instrument.

true_blue
2003-12-27, 23:10
"genom att fästa ett gummiband som löper från både sidoringarna till gjorden." "????

"Min islandshäst gav efter för trycket bra, hon jobbade mer balanserad och sänkte nosen och välvde ryggen." ???

Ska det vara bättre alternativ än bett? T_B

svea
2003-12-28, 08:56
I ett vanligt bitless bridle ingår inget gummiband som går till gjorden.

sante
2003-12-28, 15:22
Jag menar att man kan fästa dit gummibandet, det ingår inte i BB utan man kan köpa det i en vanlig hästbutik.

Min NH instruktör använder sig mycket av detta när hon vill få hästen att hitta balansen, i boken " Dansa med hästar" står det lite förklarat om det...jag har provat det på mina hästar och jag vet många andra som gjort det.

Men det är ju upp till var och en hur man jobbar hästarna till en bättre form, men detta är ett bra alternativ.

sante
2003-12-28, 15:25
Har själv en tinker som har haft bett i mun.
Nu går jag över till BB som fungerar hur bra som helst, det handlar oftast om hur känslig hästen är, och då kan ett bett vara ett annat alternativ, allt är upp till hästen.

sante
2003-12-28, 15:33
Det menar jag inte, det beror helt på hur känslig hästen är.
Men detta går åxo att göra med ett bett i mun.

Lägg detta gummiband över hästen nacke, där huvudlaget sitter, sedan på var sin sida av bettet för du in ändarna av gummibandet genom ringarna på bettet och sedan till gjorden, och helst till ringarna som sitter under magen på gjorden, gummibandet kommer då mellan frambenen på hästen.

Sedan spänner man, beroende hur pass mycket hästen vill ge efter, men inte för hårt och inte för löst...man får prova sig fram.

Men det är något jag verkligen kan rek. Hästen hittar sin balans utan någon inverkan från ryttare eller tömmar.

Och man ska tänka på att låta hästen gå i skritt i volten, så den själv får känna efter att det blir skönast att ge efter för trycket, och så fort hästen ger efter, beröm.

Sedan kan man göra tempoväxlingar mellan trav och skritt.

Frågor?, bara skriv.

svea
2003-12-28, 15:49
Aha, du menar en vanlig halsförvrängare? Nja, de använder jag helst inte, tycker inte att de lär hästen rätt saker.

Bambe
2003-12-28, 15:51
Hästen hittar sin balans utan någon inverkan från ryttare eller tömmar.

Det förutsätter ju att hästen är ur balans, men varför ska den vara ur balans om den inte har någon ryttare på ryggen och springer lös på volten :confused:

Gottfrid
2003-12-28, 15:53
Halsförvrängare :D

Spider84
2003-12-28, 16:38
Bra ord för "skiten" eller hur? :D

Colansmatte
2003-12-28, 16:55
:bow:

Gottfrid
2003-12-28, 19:18
Ja visst är det *fniss,fniss*

Spider84
2003-12-28, 20:04
Du är liksom en sån där person som "man" bara känner att henne vill jag träffa. ;)

true_blue
2003-12-29, 06:51
Halsförlängare är ett dåligt alternativ eftersom det lär hästen att den aldrig får eftergift - om den inte krullar ihop sig. När handen ger efter ska hästen ha möjlighet att sträcka sig som belöning. Om gummisnodden tar emot och drar hårdare och hårdare pga av elasticiteten får du motsatt effekt mot vad du vill uppnå.
Jag vet inte om gummisnodden är "godkänd" inom NH-rörelsen. Inom klassisk dressyr hör den inte hemma. T_B

sante
2003-12-29, 18:39
Min NH instruktör använder det och många andra använder det, med goda resultat.

Har ni provat så ni vet att det inte fungerar??
Men det är upp till var och en om man vill använda det, ni behöver inte göra som jag.

Sen är det mycket möjligt att ni inte förstår vad jag menar, för hästen tar absolut inte skada av det och det blir mycket goda resultat, och man behöver inte använda det länge för hästen kommer snabbt underfund med att ge efter för trycket...hästen hittar sin balans utan ryttare .

Man ska bara använda det i volten inte när man sedan sitter upp och rider...

Men som sagt det är upp till var och en. :D

sante
2003-12-29, 18:47
Jag jobbar mycket med islandshästar, de har svårt för att hitta balansen. När man får hästen att söka sig neråt välver hästen sin rygg och slappnar av i halsen, detta är ju förutsättningen för en häst som ska bära ryttare.

Jag vet att många inte jobbar sina hästar rätt från marken, utan rider in hästen som då kan få problem i framtiden, om den inte lärt sig att bära rätt.

Min tinker däremot har själv en bra bärighet, men spänner sig en aning i traven och måste lära sig att söka neråt.

Man lär hästen först att söka neråt, sedan uppåt och sen samling...desss steg måste följas.

Har sett många hästar som inte lärt bära sig själv samt dess ryttare.

Som Bent Branderup sa...det finns ingen häst som är klar att bära en människa på ryggen, det är detta arbete( markarbete) som är grunden för dess samling :)

Bambe
2003-12-29, 18:49
Det finns olika slags NH.instruktörer, precis som inom alla grenar.
Jag begriper fortfarande inte varför du pratar om att hästen måste hitta sin balans utan ryttare, och att den behöver mekaniska hjälpmedel för att hitta balansen. Den har inga balansproblem så länge den inte har ryttare på ryggen. Är det din NH-tränare som säger så?

sante
2003-12-29, 19:08
Har du själv jobbat en häst, har du sett den röra sig???
Det är inte bara min NH instruktör som säger det utan de är så.
Varför tror du många har problem med sina hästar, och att de inte kan bära sina ryttare rätt???
Varför uppstår skador på hästen ben??
Varför sätter inte hästen bakbenen under sig??
Varför känns traven okontrollerad??

Jag förstår att många av er inte vet helt enklet att hästen måste hitta sin balans innnan man som ryttare sitter upp och jobbar hästen.

Akademisk ridning, barockridning, allt handlar om balans...
Läs gärna boken " akademisk ridning" så kanske ni kommer underfund med hur hästen ska lära sig att bära sig.

Jag visste inte heller detta, men nu kan jag se vilka hästar som behöver hjälp med sin balans och hur man ska bygga upp den.

En lindansare, kan inte bara gå på lina...man måste lära sig att hitta sin egen balans innan man kliver upp på linan.

Gott Nytt ÅR!!!

fio
2003-12-29, 19:52
Varför tror du många har problem med sina hästar, och att de inte kan bära sina ryttare rätt???
Varför uppstår skador på hästen ben??
Varför sätter inte hästen bakbenen under sig??

Därför att allt för många använder sig av hjälpmedel bl a halsförlängare så hästen blir förstörd eftersom hjälpmedlet hindrar hästen från att kunna sätta under sig sina bakben (Hur nu en halsförlängare kan fixa till det där , det har jag alltid undrat) :confused:

Varför känns traven okontrollerad??

Därför att så fort du tar bort din hjälptygel så hamnar hästen där den var från början i obalans. Det blir som en illusion att hästen är i balans när den bara går och hänger i gummibandet.

Jag förstår att många av er inte vet helt enklet att hästen måste hitta sin balans innnan man som ryttare sitter upp och jobbar hästen.

Tja, vi vet tillräckligt för att förstå att ett gummiband inte har något med hästens riktiga balans att göra, som sagt en illusion

Akademisk ridning, barockridning, allt handlar om balans...
Läs gärna boken " akademisk ridning" så kanske ni kommer underfund med hur hästen ska lära sig att bära sig.

Hmm , jag undrar om du har läst den där boken för i mitt exemplar finns det ingen författare som tar upp att man skall använda sig av ett gummiband i ridningen för att hjälpa hästen med balansen :confused:

Jag visste inte heller detta, men nu kan jag se vilka hästar som behöver hjälp med sin balans och hur man ska bygga upp den.

Hästar som behöver hjälp med sin balans utan ryttare skall nog i första hand åka till en veterinär anser jag iallafall.

En lindansare, kan inte bara gå på lina...man måste lära sig att hitta sin egen balans innan man kliver upp på linan.

Men när man står där på linan då , lär man sig att gå på lina om man håller sig i ett räcke samtidigt, eller kommer man ramla ner om man släpper taget om räcket.
Det tycker jag du skall fundera på lite innan du sätter på ditt gummiband nästa gång.

Gott Nytt ÅR!!!

[/quote]

Antti
2003-12-29, 20:12
Ni missar en väsentlig sak.
Att dom hästar ni talar om är packhästar eller vagnshästar. Dom ska inte ridas bara för att det går. Även om BB säger att alla hästar kan bära en ryttare så är det inte meningen.
Köp ridhästar så slipper ni så mycket krångel.
Verkar som alla vill ha det minst lämpliga öket till att bli som en narurligt begåvad ridhäst är....................från början.

Bambe
2003-12-29, 20:33
jag kan bara hålla med Fio och Antti, en häst som inte har någon balans utan ryttare ska inte ridas.
Den är inte gjord för ridning och kan knappast bli hjälpt av att få på sig en gummisnodd.

fio
2003-12-29, 22:11
Verkar som alla vill ha det minst lämpliga öket till att bli som en narurligt begåvad ridhäst är....................från början.

:rofl:

[/quote]

Snorkis
2003-12-29, 22:24
Först hade vi Florence Nightingale-ridning, nu har vi en ny variant: NH-Barock för hästar utan balans :rofl:

tralopp
2003-12-29, 22:32
Japp! :) Och skam den som ger sig! :D

tralopp
2003-12-29, 22:56
Tja, jag säger väl som min tränares tjej sa appropå hjälptyglar- det finns en jäkla massa bra hjälptyglar- jag har nog allihop- men kruxet är väl att komma på vad man ska ha dem till.. :confused:

Jag har såklart även en gummisnodd som ligger o skräpar bland den andra bråten. Longerade min häst dagligen med den i någon eller några veckor för några år sedan (kunde inte rida pga. benet var av på två ställen efter att han hade lagt sig på det)- tror aldrig han varit så jobbig i munnen som efter den perioden.

Jag har träffat fler hästar som folk använt gummiband på och är inte det minsta förtjust i det redskapet (heller). Tror inte jag kan rekomendera det i något fall - i de fall jag skulle kunna tänka mig finns det bättre grejer.

Men jag har förvisso inte provat det ihop med ett bettlöst huvudlag. Tror ändå jag i första hand skulle föredra en kapson som inte hindrar sökningen FRAMÅT neråt, eller möjligen en shambong- av samma orsak- men den är svårare att påverka än kapsonen- mer mekanisk därför tycker jag kapsonen är att föredra.

tuaphua
2003-12-30, 02:38
Först skrattade jag så att jag höll på att dö. Sedan insåg jag att nån stackars häst måste genomleva detta.

Gottfrid
2003-12-30, 12:04
Jamen då får vi ju se till att göra det :D.

Skall du på värmlandsträffen.....det skall jag :bump: :bump:

MVH Madde

Spider84
2003-12-30, 12:12
Hrm...värmland är lite långt borta. :angel:

När är det?

Gottfrid
2003-12-30, 15:20
Det är långt för mig med.....jättelångt till och med :D.
Men det verkar bli i Juli någon gång, och det skall bli så roligt. Det är Martha som håller i det hela.

svea
2003-12-30, 17:36
Vad gäller halsförlängare så har jag provat den, alla längder som går samt att sätta den både mellan frambenen och i gjordarna strax under sadeln. Efter noga övervägande har jag kommit fram till att den gör bäst nytta när man ska köra hem julgranen på takräcket, inte på en häst. På hästen tycker jag den hindrar mer än den gör nytta.

Gottfrid
2003-12-30, 19:10
Nu dör jag *gapskratt* :rofl: :rofl:

Man kan också köpa flera stycken och hoppa twist, det tränar garanterat benmusklar och motoriken. Man kan även ha olika höjder så man får jobba ordentligt med höga benlyft :idea: :D

MVH Madde

em76
2003-12-30, 21:32
Om det är islandshästar du menar så är de ridhästar.

svea
2003-12-30, 22:05
Hehe, andra hjälptygeltips: Gramantygeln är bra när man behöver draglinor när man tolkar med shettisen. Och nackstycket till chambonen är bra att ha om man ska köra tandem.

Jag har för övrigt sett flera gånger på e-bay att stångbett utbjuds som... toapappershållare!!!!

Spider84
2003-12-30, 23:19
Åh hjälp.. det bästa hitills!! :rofl:

Kan vi inte göra en ny lista för hööks med hjälptyglar med Svea's beskrivningar?

Gottfrid
2003-12-31, 07:10
Jaaa det gör vi absolut :banana: :banana:, då Höök katalogernas information verkligen behöver uppdateras.

:D :D

MVH Madde

Antti
2003-12-31, 09:09
Hur då?
De har varit på ön i tusen år?
Väglöst land.
Gått med packning, med allt möjligt påspännt.
De har varit packhästar hela tiden som man har satt sig på för att slippa gå.
Och det jämför du med hästar som bara har avlats för strid.
Islänngen är en packhäst, en transportmoped, inget annat.

psychogrrl
2003-12-31, 11:10
Det enda är ju bara att islänningen är väldigt lik Camarguehästen (de av urponnytyp) och de används ju i arbetet med tjurarna... De var även eftertraktade av Julius Caesar och Napoleon..

Snorkis
2003-12-31, 13:05
Ens egen ras är alltid bäst, och med lite personlig tolkning av historien så kan man få till det att alla raser är urgamla och har eftertraktats av alla härförare som har funnits genom tiderna.

Pretty_Fly
2003-12-31, 13:37
helt underbart ju! det finns fler än jag!
hur beställer man såntdär? kan ju vara kul att ha. fast det är säkert dyrt så jag får väl hålla mej till mina fina grimmor :love: :banana:

Antti
2003-12-31, 14:57
Fundear över en sak, har ni sett någon ryttarstaty på Napoleon i en klövjesadel på en islandshäst?

em76
2003-12-31, 15:22
Du verkar okunnig om islandshästen. Åk och titta på avelsvärdering och tävling.
Fast visst, det finns raser som är lättare att rida och ibland är jag avundsjuk på ponny- och halvblodsryttarna. Men en vältränad islandshäst är fantastisk att rida! :bow:

_Viva_
2003-12-31, 15:26
Sant att islandshästen använts som packhäst och dragare, men enligt BB har det funnits högre utbildade ryttare på island, ryttare utbildade enligt klassiska principer. Han har visst sett bevis för detta och även bett som kommer från den ridningen.
Man kan ju tänka sig att kunnskapen fallit i glömska efter alla naturkatastrofer där både hästar och människor minskade i antal. Efter en sådan katastrof ägnade man sig nog hellre att bygga upp samhällen igen än att utbilda hästar och ryttar i ridkonst.

I en bok står det att islandshästen finns i två typer, en ridhäst och en draghästvariant. Det stämmer inte numera men visst finns det hästar som ser mer lämpade ut för att dra och skjuta på än för att bära upp och samla sig.

Spider84
2003-12-31, 15:45
Fast att säga att ett halvblod är "bättre" lämpad än en islandshäst vet jag inte riktigt.

Nåja, jag har inte tänkt att lägga mig i ras diskussionen...bara säga att man får väl göra det bästa av det man har och skaffar man sig "nytt" så får man väl ta och tänak sig för vad man egentligen ska ha kusen till.

em76
2003-12-31, 16:03
Titta på hästen på bilderna i tråden ideal?, tycker du den ser ut att vara lämplig som packhäst?

em76
2003-12-31, 16:14
De flesta ryttare som tävlar på elitnivå i dressyr och hoppning har halvblod. Men halvblodet platsar inte på islandshästtävlingarna.
Det går mycket snabbare att utbilda ett halvblod till att gå godkänd LC:1, för en islandshäst kan det ta år av träning även för en bra ryttare innan den galopperar balanserat på en volt.
Vilken ras som är bäst beror på vad man vill göra, araben är generellt bättre än islandshästen i distansritt, lusitanon har lätt för samling osv.

Spider84
2003-12-31, 16:40
Jag håller fortfarande inte med dig.

Att ett halvblod kommer fortare upp till LC har inget med lämplighet att göra det har att göra med att folk har för bråttom.

De halvblod jag sett kan i alla fall inte mäta sig med t.ex. de flesta kallblodstravare i vad det gäller att vara lämpliga ridhästar.

Och jag tycker inte illa om rasen alls. Jag har själv ett halvblods sto, men hade jag köpt häst nu hade jag inte köpt från den rasen om jag inte hittat ett stort undantag.

Sen kanske islänningarna har något svårare för sig, men efter att ha sett min tränares häst så har jag svårt för att tro det.
Men jag har som sagt inte så stor kollpå den rasen. Det jag vill ha fram är bara att halvblod är inte så lämpae som folk inom tävlingsdressyren har fått för sig. Visst de kan skjuta (ökad trav) snyggt, men det innebär ju faktiskt att de passar bättre som körhästar, för av det jag sett så är de inte speciellt bra på att bära.

svea
2003-12-31, 16:57
För den som vill fördjupa sig i den vikingatida hästkulturen rekommenderas Anneli Sundkvists doktorsavhandling "Hästarnas land". Även om den främst behandlar svenska förhållanden så kan den säkert ge ett intressant breddperspektiv på den vikingatida hästkulturen, som ju de hästar och hästmänniskor som fördes till Island stammade ur. Den är för övrigt skriven på en föredömligt lättillgänglig svenska.

FjordFia
2003-12-31, 18:42
Vart kan man hitta denna doktorsavhandling? Det vore kul att läsa den :)

tralopp
2003-12-31, 23:19
Fast med tanke på att man lägger ner så oerhört mkt. jobb på att avla fram lämpliga dressyr eller hopphästar inom halvblodsrasen så borde de ju faktiskt vara de mest lämpade ridhästarna idag. Det finns ju ingen annan ras som i så många år verkligen satsat på att specialisera sig med allt vad det innebär med omfattande bruksprov, unghästtester, testryttare, kvalitetsbedömningar osv. osv.

Att många halvblodshästar inte är så bra på att samla sig har kanske mer med sättet de blivit utbildade på att göra än att hästrasen skulle vara dålig på det..

Sen har vi ju de tre "riktiga ridhästraserna" PRE, Lusitano och lippizaner, de har ju absolut lättare för samling än vad andra raser har men de behöver ju nödvändigtvis inte vara lättare att rida för det. :smirk:

svea
2004-01-01, 11:15
I väntan på att den som vet detta bäst svarar, får jag hänvisa till biblioteket som alldeles säkert kan ta hem den.

_Viva_
2004-01-01, 13:30
Intressant, tack för tipset! Ska gå till biblioteket när de öppnar igen.

FjordFia
2004-01-01, 18:28
Tack för tipset! :)

majola
2004-01-01, 21:47
Avhandlingen lades fram i Uppsala och finns vid följande museum och universitetsbibliotek (http://websok.libris.kb.se/websearch/showrecord?searchId=3869&nr=1&tab=holdings).

Jag tror att den säljs av institutionen för arkeologi och antik historia vid Uppsala universitet. Som Svea skrev så bör ditt bibliotek kunna ta hem den.

Spider84
2004-01-03, 12:29
Det var mer de hästarna jag jämförde med (PRE etc) så därför tyckte jag att de faktiskt inte är de mest lämpade hästarna.

Sen så kan de ju. :D
Men de har ju inte så mycket bärighet i sig som en t.ex. PRE direkt. Så egentligen borde det väl vara de hästarna som hävdar sig på tävlingsbanan.

Äsch, du vet hur jag menar med det hela.