Visa fullständig version : En del funderingar om Bukefalos folket

roland
2004-01-08, 12:08
Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att fundera på hur en del människor (användare) är funtade.

Många har satt i system tycker jag att ju mer elaka och hackande på andra användare dom kan bli, desto bättre verkar det som att dom tycker dom är, och dom verkar må bra av det. Hur kan en människa må bra av att vara elak?

Måste det vara så?

ALLA har något positivt att komma med. Oavsett vilka sidor man är och skriver på. Alla har även negativa saker som dom säger. Men det betyder inte att man är en sämre människa för det, eller hur?

Vet att en del skriver saker som är skadligt för djuret, och visst då måste man säga ifrån. Men man kan göra det på en bra nivå. Alla fattar ändå inte, utan då är det ju bara för moderatorn att göra något åt det.

Men som jag uppfattar det här problemet så är det ganska ofta samma användare som är elaka, och oftast mot ett visst antal användare.

Detta är något som jag anser att moderatorerna borde se upp med, deras sak anser jag inte bara är att ta bort trådar och inlägg som inte passar. Utan även kolla upp användare som är ständigt elaka. Om nu inte dom har kapacitet till att göra det skall Gunnar det då eller?

En moderator (i mina ögon) oavsett vad dom själva tycker, eller om dom är privata vänner med vissa användare skall säga ifrån om någon eller några ständigt är elaka. Privatlivet får inte ta över, utan moderatorn har ett jobb att sköta här. Även att det är på ledig tid, utan betalt. Men ni har själva valt att bli en moderator.

Syftar inte på någon speciell användare med detta inlägg, (men jag sticker inte under stol med att jag har vissa i åtanke), utan dom som känner att dom tar åt sig får göra det. För dom är några stycken.

Sedan finns det användare som anser sig veta allt, även om dom blir över bevisade har dom rätt. En del här har blivit i slagna att säger dom att det är så här, så är det så. Men det är ändå kanske inte rätt. Lärde man sig en sak för en massa år sedan, så kan det faktiskt ha hänt mycket i utvecklingen sedan dess.

Jag har själv blivit illa behandlad av användare här. Men sedan finns det andra som kan ta diskussion på en normal nivå. Utan att bli elaka och misstro andra. All heder åt er.

Nej, fram med en bättre nivå på ert skrivande här på forumet, forumet är till för alla. Inte bara för dom som anser sig som proffs. Ingen kommer att bli helt fullärd, så forumet med sina diskussions grupper är ett mycket bra alternativ att lära sig saker på.

Men då behöver nivån sänkas några grader och att folk inte är så elaka, utan kan diskutera i alla fall. Visst vissa användare är nog här enbart för att få igång riktigt elaka diskussioner. Men dom ser man ganska fort. För det är dom som gapar och skriker mest.

Denna tråd hamnar nu på senior, i och med att jag själv är det. Men borde egentligen ligga på fler ställen.

Skall bli intressant att se hur många som reagerar på denna tråd, och om några kan stå upp till att dom är elaka och förhoppningsvis ändra sig. Förhoppningsvis anser också moderatorerna att detta är ett problem och låter tråden ligga kvar, och försöker att göra något åt det.

Är inte säkert att jag kommer att svara så mycket här, men ge er på att jag kommer att läsa. Skall bli väldigt intressant detta.

DFZ
2004-01-08, 12:16
Jag håller med dig! Jag tycker också att vissa skriver riktigt elaka saker.
Det förekommer väldigt mycket smutskastning när det gäller ryttareliten osv. Inte just här på senior men på andra forum.
Det verkar som att vissa mår bra av att klaga på andra hela tiden, hur de rider, hur de sköter sina hästar osv.

Här på senior tycker jag dock att det är mycket bra stämning.

Det bästa är väl att inte bry sig om de personer man retar sig på. Antagligen är de bara uppmärksamhet de är ute efter.

lil-sis
2004-01-08, 12:17
Ärligt?

Jag tror att vi är som folk är mest och det går inte att få något ställe, var sig jobb eller annat att fungera perfekt. Det är en utopi.

Om någon känner sig extra ansatt av en annan användare så borde väl denne förklara läget för Gunnar och ev moderator om det är på ngt särskilt forum så att de kan hålla ögonen lite extra öppna ett tag och sedan avgöra vad som behöver åtgärdas.

Alla kan inte älska alla och tur är väl det, skulle bli himla tråkigt annars :cool:

mandalaki
2004-01-08, 12:20
Om någon känner sig extra ansatt av en annan användare så borde väl denne förklara läget för Gunnar och ev moderator om det är på ngt särskilt forum så att de kan hålla ögonen lite extra öppna ett tag och sedan avgöra vad som behöver åtgärdas.

:bow: :bow:

mandalaki

Snuffsan
2004-01-08, 12:21
Tråden borde för det första inte ligga varken på senior eller på en massa ställen som du skriver. Den borde ligga på Om Bukefalos där detta ska diskuteras.

Du skriver att nivån borde sänkas och att alla är här för att lära sig något. För bara några dagar sen kom det en tråd att nivån på diskussionsforumen borde höjas. Den tråden liggen på Om Bukefalos.

Om en användare är ständigt elak är det inte bara upp till moderatorerna att göra något åt det. Ni som användare måste meddela moderator, vilket ni väldigt sällan gör. Vi läser inte allt överallt. Ang avstängningar är det bara Gunnar som kan genomföra sådana.

Vet att en del skriver saker som är skadligt för djuret, och visst då måste man säga ifrån. Men man kan göra det på en bra nivå. Alla fattar ändå inte, utan då är det ju bara för moderatorn att göra något åt det

Förstår jag inte riktigt vad du menar. Ska moderatorn gå in i sakfrågor och rätta till?

Tycker du att någon moderator är subjektiv och tolererar mer från vissa användare tycker jag att du ska ta upp det med den moderator det gäller och inte hänga oss i klump.

Lotus
2004-01-08, 12:23
Lil-sis; Man kan inte älska alla, men respektera att man kan tycka olika.

Roland - säger bara en sak; :bow:.

lil-sis
2004-01-08, 12:30
Jag har inte sagt något annat.

Derivata
2004-01-08, 12:33
Det är sant att alla inte kan älska alla. Men i bland kan det förhållandevis anonyma skalet som buke ger inbjuda till att många vässar sin tunga och går rond efter rond på slagpåsen, utan att ens verka tänka på att det sitter en människa bakom användarna och inte någon datorgenererad "byrt ned mig med din verbala förmåga" generator.

Sedan att det kommer hetsiga debatter är nog inget att göra åt, så ock blir det även utanför Buke, men ibland kan påminnelsen om att det är människor bakom de andra nicken också behövas.

DFZ
2004-01-08, 12:35
Jag tror att vi är som folk är mest och det går inte att få något ställe, var sig jobb eller annat att fungera perfekt.

Jag blev riktigt rädd när jag läste den meningen... :crazy: Det har absolut inte med dig att göra lil-sis, det var bara det du skrev som fick mig att bli fundersam.
Tänk egentligen hur mycket skit folk snackar, IRL alltså.
Det är så himla lätt att skriva elaka svar och bete sig sviningt när man är bakom ett "anonymt" namn på internet.
I verkligenheten vågar säkert inte ens hälften av dessa personer stå för sina åsikter utan snackar bakom ryggen istället...ryyyys. Inte konstigt att fler och fler har svårt att lita på andra människor. :crazy:

Snuffsan
2004-01-08, 12:40
Sen tycker jag att det är märkligt att den här tråden kommer från just dig roland. Du har flera gånger skrivit saker som är svindlande nära förtal av en del här på forumet. Du kastar sten i glashus känns det som.

shady
2004-01-08, 18:52
Det finns väl personer som har skrivit mkt värre saker än han?

Nära på förtal, men du, det finns personer som skrivet saker som är både förtal och person angrepp.

Så kasta sten i glas hus är väl att ta i?

Skriva till en moderator går ju, men jag och några skrev till en, om en sak som vi ansåg väldigt viktig, moderatorn besvärade sig inte ens att svara oss. Men det blev nog lite kännsligt där, eftersom att det blev väldigt privat för moderatorn.

Men det var inte du.

Till Roland:
Stå på dig, du har mig på din sida när det gäller detta. För jag är ganska utsatt själv. Med ljug och förtal.

Domaren
2004-01-08, 20:00
Utsatt själv??

Men kan inte ens besvara frågor beträffande påståenden du häver ur dig??

Trassla
2004-01-08, 20:08
Jag tror inte för ett ögonblick att Bukefalos drar åt sig 'det mänskliga avskummet', utan att de här är preis som alla andra i andra situationer.

Snuffsan
2004-01-08, 20:15
Det finns säkert de som skrivit värre saker änn vad Roland gjort, men nu var det inte dom som startade den här tråden och det är inte heller dom jag pratar om. Jag pratar om Roland och hans skriverier.

roland
2004-01-09, 10:41
Jag måste få slå tillbaka där, är inte alls förvånad över att det kom från mig. Snarare är jag förvånad över att det är du som säger det.

Har alltid tyckt att du varit väldigt förnuftig, men detta betyder bara att vissa användare har rätt att säga precis vad dom vill. Medan andra bara skall tiga och samtycka.

Känner en moderator någon annan användare privat, så kan dom inte säga ifrån tydligen. Detta är ju helt knäppt.

Bara för att det är på Internet så får folk fortfarande inte kläcka ur sig precis vad som helst. Men förtal och personangrepp är tydligen tillåtet.

Visst jag har kanske varit nära på förtal. Men, alla dom som förtalar och tillgår person angrepp på andra, dom skall få hållas eller? För dom finns.

Likadant med att ljuga om andra användare i sådant som dom inte har en aning om, utan det bara är spekulationer, är det tillåtet också?

När det gäller sakfrågor, så anser jag att ni kan gå in och säga till användaren att dom är fel ute, annars plocka bort tråden eller användarens inlägg. Det går ju så bra i vanliga fall.

Sedan som någon sa att man inte kan älska alla, det är så sant. Men eftersom många är vuxna här så skulle dom ha integritet att inte svartmåla vissa med sina funderingar , utan ta reda på sanningen av personen ifråga istället. Eller av någon som känner användaren i fråga. Kan ni inte det så sluta att spekulera då.

En del vill vara anonyma, men inte sätter jag mig och kollar telefonkataloger för att ta reda på vem personen ifråga är för det. Oavsett vad man skriver om sig själv på användarprofilen så har man rätt att vara anonym. Därav att jag i ett tidigare skede skrev att jag var från Skåne. Vilket jag är från början, men bor inte längre kvar.

Hade jag nu velat att alla här skulle kunna få tag på mig så hade jag skrivit ut ex. mitt tel. nummer.

Men inlägget från början handlade inte om hur bara jag blivit behandlad, utan dom är fler. Ni som är en moderator har ju vissa ställen som ni ansvarar för, är det då inte upp till er att kolla dessa sidor, så att inget sådant här kan hända? Den uppfattningen har i alla fall jag fått av att en moderator skall göra.

Ni skall ha rätt att surfa runt på dom andra sidorna som alla andra, men i första hand tycker jag att ni skall kolla igenom era sidor, så att inte otillåtna saker händer. Ni poängterar gärna för reglerna när det är något. Men då måste ni ju kunna gå runt och kolla era sidor så dom följs.

Alla kanske varken orkar eller bryr sig om att anmäla något. Dels kanske det inte berör dom eller någon dom känner, sedan är det ju som någon skrev inte ens säkert att moderatorn gör något åt saken.

Någon fixade ju så att en tråd jag lade in förra året försvann, på ett vis bra men på ett vis inte. Ville med den tråden föra över min glädje över mina föl till er, men det uppskattades inte hos vissa. Utan då kom spekulationerna, förtalet m.m. fram.

Mycket blir också ren och skär avundsjuka. Det märks också på vissa. Finns vissa användare som jag själv är ganska avundsjuk (för deras kunskaper m.m.) på men inte gnäller jag om det, utan jag försöker göra något åt det istället.

Till domaren. Borde du kanske inte tänka lite själv på vad du skriver??

Domaren
2004-01-09, 10:46
Till domaren. Borde du kanske inte tänka lite själv på vad du skriver??

Något speciellt du syftar på så ta gärna upp det.

Det jag skrev till shady i den här tråden är att i en tråd påstår hon att jag ar avundsjuk på henne, mig veteligen har jag absolut ingen anledning och vara det och undrar då varför, men hon är för feg för att svara eller så har hon inget svar, men kan man inte stå för vad man skriver så ska man låta bli att skriva det alls.

mandalaki
2004-01-09, 12:01
Ni skall ha rätt att surfa runt på dom andra sidorna som alla andra, men i första hand tycker jag att ni skall kolla igenom era sidor, så att inte otillåtna saker händer.

Förlåt, men vad tror du att vi gör :crazy:?

Så gott det går dammsuger vi de forum vi har ansvar för. Men det vi tittar efter är kanske inte det du är ute efter. Vi har att hålla oss till forumreglerna, och det är regelbrott vi försöker förhindra. Sånt som sakfel och avundsjuka är däremot inte förbjudet.

Om du vill att vi ska leta sakfel, förresten - då har du missat hela poängen med ett diskussionsforum. Det här är inget uppslagsverk där du kan slå upp ett faktum. Det är en bank av en jäkla massa människors samlade erfarenheter. Vissa av dem har hårresande fel, men det är upp till dig att avgöra vem du kan lita på.

mandalaki/moderator på Senior

Gammeln
2004-01-09, 12:02
Så här ser ju verkligheten ut, det skälls, mobbas och förtalas så varför skulle Buke gå fri från såndant. Detta får vi acceptera så längs som vi inte har sädanna resurser som sätter stopp för detta. Precis som i verkligheten har vi inte resurser att sätta stopp för sådan som är lagbrott utan vi får lita på att allmännheten till stor del kan klara ut vad som är tillåtet och icke tillåtet.

Om vi nu ska hålla oss till hästeriet så är det ju så att i verkligheten så är det ju gnäll, mobbing och förtal i en hel del stallar och så ser det ut och Buke är ju en del av detta. Kan bara ta ett exempel. Såg du den australiska TV-serien "The Saddle Club" som gick under jullovet. Den handlade om ett gäng 14-rtisar som hade nån form av klubbstall/ridskola. I varje program så mobbades samma gäng av samma gäng men ändå ville de två vuxna personerna i serien inte ta i tu med detta, utan man lät det hela bara pågå. Så även media vet ju hur det står till i verkligheten och skildrar den också därefter.

Sen det här med att maila till Gunnar om man tycker nån beter sig dumt så är det bara bortkastad tid för han svara ändå ALDRIG på dessa klagomål.

Gammeln
2004-01-09, 12:14
[citat Det är en bank av en jäkla massa människors samlade erfarenheter. Vissa av dem har hårresande fel, men det är upp till dig att avgöra vem du kan lita på.

mandalaki/moderator på Senior

[/quote]

Håller med dig till stor del MEN jag tycker ändå att det ser jävligt illa ut med dom här hårresande felen och då menar jag dessa fel som dels är olagliga ur djurets synpunkt samt dessa fel som djuret uppenbarligen tar skada av. Sedan finns det ju en grå-zon där man måste vara sakkunnig för att upptäcka felaktigheter :smirk:......men dom brukar ju för det mesta inte skada hästen i sig så att säga......eller rättare sagt, tack och lov, undantagen finns ju alltid :crazy:

Snuffsan
2004-01-09, 12:22
Jag måste få slå tillbaka där, är inte alls förvånad över att det kom från mig. Snarare är jag förvånad över att det är du som säger det.
Har alltid tyckt att du varit väldigt förnuftig, men detta betyder bara att vissa användare har rätt att säga precis vad dom vill. Medan andra bara skall tiga och samtycka

Du är helt sanslös! Vad snackar du om? :confused:

Känner en moderator någon annan användare privat, så kan dom inte säga ifrån tydligen. Detta är ju helt knäppt.

Här har vi samma regler för alla faktiskt.

Men förtal och personangrepp är tydligen tillåtet.

Nej, du blev väl stoppad då du höll på, eller?

Ni skall ha rätt att surfa runt på dom andra sidorna som alla andra

Vad jag har rätt att göra är väl knappast upp till dig. Någon tillåtelse att surfa runt är väl ingenting DU ska ge mig. Jag sköter mina forum, resten besöker jag som en användare bland alla andra. :mad:

När det gäller sakfrågor, så anser jag att ni kan gå in och säga till användaren att dom är fel ute, annars plocka bort tråden eller användarens inlägg.

Nej, det ska vi verkligen inte göra. Vi är moderatorer för att vi ska hålla ordning på våra forum. Vi är inte några allrådande professorer som är här för att ge "rätta" svar på hästfrågor. Det här är ett diskussionsforum. Vill du ha enkla svar - gå ut och köp en bok.

Det här är tydligen en personlig vendetta och tydligen borde man förstå en massa som tydligen hänt dig. Eftersom ingen tycks ha en aning om vad du svamlar om EGENTLIGEN, är det hela ganska meningslöst. Berätta vad och vem du snackar om eller lägg nwer alltihop! :mad:

mandalaki
2004-01-09, 12:22
De som föreslår olagligheter får nog oftast svar på tal :smirk:. Gråzonen, som du kallar den, är gigantisk - och visst är den ett problem. Men jag tycker inte att det är Buke som har ansvaret för den - utan vi som skriver. Man får helt enkelt lita på att de som KAN lägger ner möda på att argumentera för det som är rätt.

Sen håller jag med roland om att tonen är helt åt skogen i vissa diskussioner. I de fallen tycker jag att det är bäst att moderatorn rensar de inlägg som går över gränsen. Där kan ju finnas mycket som är bra i tråden också. Är trådskaparen däremot medskyldig i att tråden spårar ur får h*n finna sig i att hela tråden tas bort.

Var går gränsen då? På Buke tycker jag att det är MYCKET högt i tak - kanske högre i tak än jag själv skulle föredra. Men så ska det också vara för jag är medveten om att min personliga gräns är snävare än många andras.

mandalaki

Snuffsan
2004-01-09, 12:29
Visst, men då får vi möta dessa felaktigheter med fakta och argument. Om en moderator skulle sitta och ta bort så kallade felaktiga fAKTA SÅ ÄR VI Fel ute. Du och jag har t.ex. inte samma åsikt om att bada hästar, det vet jag. Hur skulle det se ut om jag anser att det jag säger är allrådande och plockade bort din åsikt? nU TILLHÖR JU DETTA EXEMPLET DET DU KALLAR GRÅZON, MEN VAR GÅR GRÄNSEN? nEJ, FELAKTIGHETER SKA MÖTAS MED FAKTA, INTE MED CENsur.

Ursäkte caps-locken, jag har en kattunge på tangentbordet, jag menade inte att skrika åt dig. :crazy: ;)

shady
2004-01-09, 13:09
Men kan inte ens besvara frågor beträffande påståenden du häver ur dig??

Beror ju precis på vem som frågar.

shady
2004-01-09, 13:11
Så förtal och personangrepp samt att folk ljuger om andra användare är tillåtet då??? :mad:

Domaren
2004-01-09, 13:14
Då behöver du inte häva ur dig påstående till mig i framtiden eftersom du ändå inte kan stå för dem.

shady
2004-01-09, 13:15
Men skriver man vilka man tycker gör så här så är det förtal. Visserligen kan man ju PM:a moderatorn. Men svarar alla på dessa brev?

Jag vet en som inte gör det.

shady
2004-01-09, 13:19
Jag kan stå för vad jag säger. Någon slags avundssjuka måste du ha. Du hackar på många men otroligt mkt på mig.

Är det kanske så att du saknar lite solsken i ditt liv?

Snuffsan
2004-01-09, 13:26
Nej, varför skulle vi svara? Om jag får in en synpunkt så kollar jag tråden ifråga. Om jag tycker att tråden alt. ett inlägg ska tas bor så gör jag det. Men jag svarar inte den som skickat synpunkt.

Om du är missnöjd med någon moderator tycker jag att du ska kontakta Gunnar så får han ta ställning till dina klagomål.

Domaren
2004-01-09, 13:37
Om det har med din isabeller att göra så är du helt fel ute, hade jag velat ha en isabell så hade jag köpt en, men eftersom jag sätter andra saker före så har jag hästar av andra färger.
Har haft isabell, jag såg bara inte någon speciellt tjusning med det.

Så om det var det du menar så är du som sagt ute och cyklar, är det något annat så tala om vad det är, eller vad har du för problem??

Snuffsan
2004-01-09, 13:40
Så förtal och personangrepp samt att folk ljuger om andra användare är tillåtet då???

VAR skrev Mandilaki det???? :confused:

shady
2004-01-09, 13:41
Blev lite fel där. Ber om ursäkt. Satt och tänkte på annat samtidigt som jag skrev.

Självklart skall ni inte svara om man skriver i den bemärkelsen och det händer något.

Utan det jag menade var att,

Om jag skriver till dig att jag blir påhoppad av en användare i en särskild tråd och ber dig prata med personen ifråga, att du då skulle skriva och säga att du gjort det och skall hålla koll på inläggen lite oftare bättre (missförstå mig inte nu med ordvalet).

Kunde inte komma på ett bättre ordval.

Gunnar hjälper det inte direkt att skriva till. Han svarar aldrig. Var det någon som skrev.

shady
2004-01-09, 13:48
Jag skrev aldrig att hon sagt det, utan det var en fråga bara. Hetsa inte upp dig. Det är bättre att försöka ta det lugnt.
:)

Snuffsan
2004-01-09, 13:50
Gunnar hjälper det inte direkt att skriva till. Han svarar aldrig. Var det någon som skrev.

Kanske bättre att försöka änn att tro på hörsägen?

shady
2004-01-09, 13:50
Jag menar precis vad jag skrev

Solsken i ditt liv

Inget om isabeller.

Gammeln
2004-01-09, 15:23
De som föreslår olagligheter får nog oftast svar på tal :smirk:. Detta är inte tillräckligt. Sådana trådar/argument SKA tas bort, precis som det görs med trådar/inlägg ang droger. Gråzonen, som du kallar den, är gigantisk - och visst är den ett problem. Men jag tycker inte att det är Buke som har ansvaret för den - utan vi som skriver. Håller med Man får helt enkelt lita på att de som KAN lägger ner möda på att argumentera för det som är rätt.

Sen håller jag med roland om att tonen är helt åt skogen i vissa diskussioner. I de fallen tycker jag att det är bäst att moderatorn rensar de inlägg som går över gränsen. Där kan ju finnas mycket som är bra i tråden också. Är trådskaparen däremot medskyldig i att tråden spårar ur får h*n finna sig i att hela tråden tas bort. Självklart

Var går gränsen då? Jag skrev följande i mitt förra inlägg och här tycker iaf jag att gränsen skall dras: "Håller med dig till stor del MEN jag tycker ändå att det ser jävligt illa ut med dom här hårresande felen och då menar jag dessa fel som dels är olagliga ur djurets synpunkt samt dessa fel som djuret uppenbarligen tar skada av." Detta tycker jag man kan klara ut som moderator, och ta bort dessa inlägg/trådar precis som man kan klara ut detta om droger På Buke tycker jag att det är MYCKET högt i tak - kanske högre i tak än jag själv skulle föredra. Men så ska det också vara för jag är medveten om att min personliga gräns är snävare än många andras.

mandalaki

Gammeln
2004-01-09, 15:39
Visst, men då får vi möta dessa felaktigheter med fakta och argument. Om en moderator skulle sitta och ta bort så kallade felaktiga fAKTA SÅ ÄR VI Fel ute. Nu läste du inte riktigt vad jag skrev. Allt som är olagligt ang häst och sådant som uppenbarligen kan åsamka hästen skada ska tas bort. Eftersom du är hästägare kan du ju med stöd av djurskyddslagen klara ut detta, du är ju skyldig att känna till den, det är vi ju alla som handhar djur. Sen finns det ju alltid sånna som vill skriva om sk olaglighter och sånt som uppenbarligen skadar hästen, men det borde dom inte få. Allt om droger tas ju bort, så varför inte ta bort sånt som är olagligt ang häst och sådant som uppenbarligen kan åsamka hästen skada, samt att föra in detta i Bukes reglemente Du och jag har t.ex. inte samma åsikt om att bada hästar, det vet jag Mig vetelig har jag inte diskuterat hästbadning :D . Hur skulle det se ut om jag anser att det jag säger är allrådande och plockade bort din åsikt? nU TILLHÖR JU DETTA EXEMPLET DET DU KALLAR GRÅZON, MEN VAR GÅR GRÄNSEN? nEJ, FELAKTIGHETER SKA MÖTAS MED FAKTA, INTE MED CENsur. Så då får vi diskutera droger då om vi kommer med sådanna fakta som talar mot droger :smirk:

Ursäkte caps-locken, jag har en kattunge på tangentbordet, jag menade inte att skrika åt dig. :crazy: ;)

Snuffsan
2004-01-09, 16:07
Jag tycker inte att man ska ta bort sådant. Vi hade ju ett pucko här för en tid sedan som föreslog att man skulle linda in hela mulen med eltråd, koppla den till el-aggregatet och slå på strömmen. Vem vet - det finns kanske fler som hon som testar sånt här hemma. Alla var ju faktiskt inte helt negativa till metoden. I stället för att bara ta bort tråden och låtsas som om det inte förekommer tycker jag det har ett syfte att låta tråden vara kvar och tala om att sånt här är rent åt helvete i djurskyddssynpunkt (och på alla andra plan också).

Förhoppningsvis finns det någon som tänker till då.

Dra inte in drogdebatten i det här för då vill jag inte diskutera mer. Vi har haft ett mindre krig på ungdom mot drogpropaganda och jag orkar bara inte mer av det just nu! :mad:

Pst: Du hade en tråd för länge sedan om att spola av hästen efter varje pass, men skit i det, det var inte det som var det viktiga.

Cheeserica
2004-01-09, 16:47
Skriva till en moderator går ju, men jag och några skrev till en, om en sak som vi ansåg väldigt viktig, moderatorn besvärade sig inte ens att svara oss. Men det blev nog lite kännsligt där, eftersom att det blev väldigt privat för moderatorn.

Jag antar att du syftar på mig här. Anledningen till att jag inte svarade på erat pm var inte alls att det var för känsligt eller för privat, utan för att jag inte kände att jag kunde ge er något svar som ni skulle blivit nöjda med. Jag ber om ursäkt och har lite skuldkänslor nu för att jag aldrig skickade något svar - jag borde kunnat skriva en rad åtminstone. Jag ville bara inte göra er ännu mer upprörda och det kändes inte som att mitt svar till er skulle bidragit till att lösa problemet.

Ni ville dessutom att jag skulle hålla det mellan er och mig, något som inte är möjligt eftersom jag faktiskt "arbetar" på uppdrag av Gunnar och tillsammans med de andra moderatorerna. Jag modererar inte utifrån mina egna preferenser utan utifrån Bukefalos regler, med hjälp av Gunnar och övriga moderatorer om det känns extra svårt.

Särskilt viktigt är det ju att ta hjälp av de andra moderatorerna om man av någon anledning känner att det finns risk för att man har svårt att vara objektiv. Jag gissar att poängen med erat pm var att ni tyckte att jag modererat för mycket till fördel för någon jag känner. Så var inte alls fallet även om det är möjligt att ni tolkade det så, och det är hemskt tråkigt att ni känner er orättvist behandlade. Faktum är att den gången rensade jag bara bort ett enda inlägg som kraftigt överträdde Bukefalos regler och låste sedan tråden (eller tog bort, kommer inte ihåg?) eftersom den spårat ur totalt. Det inlägg jag tog bort hade jag fått synpunkt på, i övrigt var det ingen som kommenterat tråden ö.h.t.

Kom ihåg att det bästa sättet att visa sitt missnöje över något som skrivs i en tråd är att skicka en synpunkt till moderatorn! Vi moderatorer får inget extra för att vi erbjudit oss att hjälpa Gunnar med forumet, förutom en massa extraarbete - och möjligtvis lite skäll då och då. ;) Vi har inte mer tid än er andra att surfa på forumet och det är helt enkelt omöjligt att läsa alla trådar på de forum vi är moderatorer på. Visst är vi inne och tittar och läser så gott det går, men det är lätt att missa saker också. Det är därför vi behöver er hjälp genom synpunkterna. :bow:

Om det är någon tråd inne på något av mina forum du syftar på just nu så får du gärna skicka en synpunkt på den. Jag tycker det varit väldigt lugnt på mina forum länge nu och har bara modererat småsaker som att flytta trådar till rätt forum - har jag missat något så har det bara varit för att jag inte hittat tillstymmelsen till något bråk.

Sedan vill jag påpeka att det enda vi rensar bort är sådant som tydligt överträder reglerna. Är det någon som känner sig påhoppad i en tråd som vi kanske inte märkt, så skicka bara en synpunkt så försöker vi ordna det! Vi är ju till för att ni ska trivas här på forumet, inte för att göra er upprörda på något sätt.

/Erica

Gammeln
2004-01-09, 17:30
Men vad är det här för ett forum egentligen :eek: :mad:. Nu blir jag ju redligt förbannad. Här tillåts det inte att diskutera vissa olagligheter medans det går bra med andra, i synnerhet då det gäller våra husdjur :mad:. Här på Buke står ju hästen i centrum på de flesta olika sidorna och det vore väl märkligt att man inte skulle kunna förbjuda/ta bort inlägg/trådar som uppenbarligen är till skada för hästen/andra djur OCH som dessutom anses som djurplågeri. Vad ligger nyttan av tillåta en sådan diskussion med tanke på det ohyggliga exempel som du nämnde :confused:

Domaren
2004-01-09, 17:34
Är det inte bättre att de trådarna om djurplågeri får vara kvar och att andra kan visa sitt avstånd från de vidriga handlingarna istället för att ta bort dem och blunda för att det finns??

mandalaki
2004-01-09, 17:36
Så förtal och personangrepp samt att folk ljuger om andra användare är tillåtet då??? :mad:

Nej. Med viss reservation för ordet "personangrepp" som är ett svårtolkat begrepp. Vissa saker kanske du upplever som personangrepp medan jag som moderator inte skulle kalla det så.

mandalaki

Domaren
2004-01-09, 17:36
OK då tolkade jag det fel om isabeller men undrar fortfarande på vad du trycker jag ska vara avundsjuk på dig för??

Solsken på himeln är inte fel och bor du på ett ställe i Svergie där solen lyser för jämnan så blir jag lite avundsjuk, men jag tror knappast det va'..

Gammeln
2004-01-09, 17:39
Kan vi säga det samma om droger.... och isf varför inte det då

mandalaki
2004-01-09, 17:40
[quote]

De som föreslår olagligheter får nog oftast svar på tal :smirk:. Detta är inte tillräckligt. Sådana trådar/argument SKA tas bort, precis som det görs med trådar/inlägg ang droger.

Vi kanske inte tänker på samma saker... Jag tänker på typ det som Snuffsan tar upp - linda eltråd runt mulen (om nu det ÄR olagligt - låter otroligt att ens lagstiftaren skulle komma på nåt så dumt) eller för den delen, regeln om ligghall/vindskydd på lösdrifter.

Om nån skrev Äh, skit i vindskyddet, det behövs inte - så tycker jag inte att inlägget ska tas bort. Det är bättre att det besvaras så att alla får klart för sig att det är olagligt.

mandalaki

Gammeln
2004-01-09, 17:51
[quote]

De som föreslår olagligheter får nog oftast svar på tal :smirk:. Detta är inte tillräckligt. Sådana trådar/argument SKA tas bort, precis som det görs med trådar/inlägg ang droger.

Vi kanske inte tänker på samma saker... Jag tänker på typ det som Snuffsan tar upp - linda eltråd runt mulen (om nu det ÄR olagligt Ja du kan ju ringa upp en djurskyddsinspektör och fråga...... - låter otroligt att ens lagstiftaren skulle komma på nåt så dumt) eller för den delen, regeln om ligghall/vindskydd på lösdrifter.

Om nån skrev Äh, skit i vindskyddet, det behövs inte - så tycker jag inte att inlägget ska tas bort. Det är bättre att det besvaras så att alla får klart för sig att det är olagligt. Men är det då inte bra att pläddera om att droger är farliga och att man ska hålla sig borta från dessa. Här kan man visst inte diskutera detta MEN det går jävligt bra att diskutera detta i skolorna runt om i landet, både från sjukvårdens sida och polisens sida. Hur skyddar ska nu skydda ungarna från detta då. Nej jag måste säga att LOGIK det saknas ibland, tyvärr

mandalaki

Lotus
2004-01-09, 18:00
Håller med Gammeln i sak - olagligheter ska behandlas likvärdigt oavsett ämne, moralen däremot skiljer sig, men inför lagen är alla lika(eller ska vara iallafall). Om moderatorn fär kännedom om en lagvidriget el liknande i en tråd tycker jag att man kan lägga in en "brasklapp" iallafall och tala om i början av tråden eller något att detta är förbjudet enligt lag, om man väljer att INTE ta bort inlägget eller låsa tråden.

Domaren
2004-01-09, 18:01
Vissa på U har lagt ut länkar till olagliga sidor dä man kan köpa droger, detta medför att det finns en risk att Buke kan bli stängt pga detta, är det inte en viss skillnad tycker du??

Dessutom hur många "äldre" är inne på U och kan "tala U besökarna tillrätta" i de knarkglorofierande trådarna??

mandalaki
2004-01-09, 18:05
Vi pratar alltså ALLA olagligheter?

För ett tag sen hade en användare trassel med byggkostnader och skrev att stallrenoveringen var ett svartjobb. Ska moderatorn ta bort en sån tråd eller skriva ett pekpinnneinlägg?

Folk skriver att de är hemma utan att vara sjuka.
Att deras hovslagare jobbar svart.
Att de kört för fort och blivit av med körkortet.

Olagligt, alltihop - men inte är det moderatorfrågor?

mandalaki

Lotus
2004-01-09, 18:09
Öh - missuppfattade jag Gammelns inlägg?
Tycker att man skall vara konsekvent och INTE uppmana till olagligheter (0 upplysa om att detta är olagligt, åtminstone, om ingen vet det, typ på ungdom), hur som helst, och isåfall ta bort inlägg med länkar till drogsidor osv.

Förvirrad. Hoppas ni fattar....

Gammeln
2004-01-09, 18:13
Vissa på U har lagt ut länkar till olagliga sidor dä man kan köpa droger, detta medför att det finns en risk att Buke kan bli stängt pga detta, är det inte en viss skillnad tycker du?? Tror du då inte att nån djurskyddsinspektör kan stänga Buke om man tillåts pläddera sådana saker som anses som djurplågeri eftersom vissa tycks uppmana andra att bryta mot djurskyddslagen.

Dessutom hur många "äldre" är inne på U och kan "tala U besökarna tillrätta" i de knarkglorofierande trådarna?? Men varför måste det vara äldre som gör detta?

Lotus
2004-01-09, 18:15
Fan, nu börjar det bli rörigt...

Nja, jag kan inte dra den exakta gränsen, det blir ju hästjobb för er moderatorer, men jag menar att svartjobb torde väl de flesta veta är olagligt (eller??? hörs inte det...) men annat som inte är lika uppenbart, tex om någon skulle skriva något om hästvård som du VET är olagligt, men det kanske inte är självklart att trådens läsare vet detta, tycker jag att man kan dela med sig av sin kunskap och om det är riktigt illa så tycker jag att man kan stoppa det, som typ droglänkarna Domaren nämner, det får ju uppenbart konsekvenser för Buke om sådant förekommer frekvent.

mandalaki
2004-01-09, 18:16
Precis så tycker jag också. Och jag är också förvirrad.

mandalaki

Gammeln
2004-01-09, 18:18

För ett tag sen hade en användare trassel med byggkostnader och skrev att stallrenoveringen var ett svartjobb. Ska moderatorn ta bort en sån tråd eller skriva ett pekpinnneinlägg? Ta bort

Folk skriver att de är hemma utan att vara sjuka. De kan ju ha semester, föräldrarledig
Att deras hovslagare jobbar svart. Ta bort, personligt påhopp
Att de kört för fort och blivit av med körkortet. De har ju fått sitt straff

mandalaki

Co-moderator Gammeln :D

mandalaki
2004-01-09, 18:18
Det jag höll med om var ditt inlägg om länkar till drogsidor osv...

När det gäller ditt nya inlägg så tycker jag alltså redan att det funkar så - folk påpekar olagligheter när de känner till dem, utan att vara moderatorer.

Totalförvirring :confused: :)?

mandalaki

Domaren
2004-01-09, 18:19
Har du sett några djuplågeriglorofierande trådar där den som förespråkar djuplågeri inte får på moppo :eek:, ett inlägg kanske propagerar för det med när resten är i rakt motsattriktning och där det även talas om att det är olagligt av flera användare.. varför måste just en moderator tala om att det är olagligt??

Ang. drogtåderna på U så tycker jag inte de verkar som att de själva är så bra på att upplysa sina vänner i samma ålder om faran utan tycker oftast det är häftigt..visst finns det undantag..

Men trots allt är det Gunnars sida, vill han inte ha drogdiskusioner på U, what so ever så är det hans val och inte mer med det.

mandalaki
2004-01-09, 18:22
[quote]

För ett tag sen hade en användare trassel med byggkostnader och skrev att stallrenoveringen var ett svartjobb. Ska moderatorn ta bort en sån tråd eller skriva ett pekpinnneinlägg? Ta bort

Håller jag inte med om. Vill hon ta risken att nån här vet vem hon är och tipsar skattemyndigheten, så...

Folk skriver att de är hemma utan att vara sjuka. De kan ju ha semester, föräldrarledig

Menar de som skriver "i dag orkade jag inte så jag skyllde på min lindriga förkylning".

Nix, inte så länge de inte talar om vem hovslagaren är.

Gör ingen skillnad ur "publiceringssynvinkel", tycker jag.

:bow:

mandalaki

Cheeserica
2004-01-09, 18:29
Gammeln, låt mig säga såhär. :) Efter att ha läst dina förslag till modereringar så tror jag inte att du skulle ha så mycket gemensamma åsikter med Gunnar och hur han vill att sidorna ska modereras. Du får naturligtvis tycka precis som du vill, men räkna inte med att du kommer lyckas få Gunnar att ändra sig och därmed ändra på hur vi moderatorer arbetar.

Tycker du att det är alldeles för fruktansvärt hemskt så att du inte står ut med att vara kvar här så är det naturligtvis ingen som tvingar dig att vara det heller. ;)

Och är det så att du försöker driva med oss så måste jag säga att det inte är särskilt kul. :p

/Erica

Gammeln
2004-01-09, 18:47
Till både mandalaki och Cheesan

Det är väl så här att ni tycker att det beror på hur allvarlig olagligheten bedömms. Men jag aner inte att Snuffsans exempel ang eltråden är i enlighetet med djuskyddslagen ang att behandla sina djur på ett värdigt sätt.

Men om jag då under Ekonomi vill diskutera luftfakturering i syfte att minska mina skatteutgifter ang travintäkter så är det alltså ok. Det skadar ju ingen, varken djur eller människa men det går ändå under benämningen eko-brott dessutom är det ju inte lika allvarligt som vissa andra oegentligheter.

Nej med tanke på hur ni bedömmer olagligheten i vissa trådar/inlägg så tar jag HELT avstånd för sådant synsätt. Kanske jag nog får dra mig härifrån ändå om nu även Gunnar har dessa åsikter........

mandalaki
2004-01-09, 18:52
Nu förstår jag vad du menar.

Jag håller med dig om att eltrådstipset isåfall kan jämställas med tips om att framställa bomber, skattefiffla eller köpa knark. Men diskussionen blir väldigt akademisk, i praktiken tycker jag inte att det är så svårt. Att det är olagligt med bombframställning och skattefiffel vet alla - men alla kanske inte vet att en lösdrift måste ha ett vindskydd och att boxar måste ha vissa mått. Och då är det bra att det kommer fram.

mandalaki

mandalaki
2004-01-09, 18:55
Dessutom: när du ser inlägg med olagligheter - skicka moderatormeddelande så får vi titta noggrannare på dem. Vi är ju inga jurister men det ska väl inte behövas?

mandalaki

Snuffsan
2004-01-09, 19:06
Men jag aner inte att Snuffsans exempel ang eltråden är i enlighetet med djuskyddslagen ang att behandla sina djur på ett värdigt sätt.

Det tycker naturligtvis inte jag heller. Men jag tror (vet) att det finns människor där ute i verkligheten som gör så. Och de flesta gör typ sådana saker därför att de tror att det är rätt sätt att göra det på. Att bara ta bort en tråd hjälper inte de hästägarna att förstå vad som är fel. Att argumentera och tala om hur korkat det är och hur man ska göra i stället hjälper.

Om du läser igenom ett antal trådar här om hästar som behandlas på konstiga sätt så ser du okunnighet bakom de flesta misstagen. Om vi svarar och bemöter okunnigheten kan vi kanske hjälpa både hästar och ägare. Och det är just därför man har ett diskussionsforum, för att hjälpas åt och lära av varandra.

Sen tycker jag att det är underligt att du argumenterar för mera censur. Du som varit emot moderatorer och kraftigt talat om det både på senior och på travsidan. :confused:

Drogfrågan tänker jag fortfarande inte kommentera.

ScissorHands
2004-01-09, 23:15

mandalaki

huh? stämmer det där kommer hela ungdom iallfall strykas.

Snuffsan
2004-01-10, 08:32
Det stämmer då inte med de regler vi har fått av Gunnar att moderera efter.

roland
2004-01-11, 14:29
När det träffar som bäst, svider det som mest. Kanske därför du är så snabb att opponera dig överallt??

Och du, solsken i sitt liv kan man ha utan att ha en sol över sig hela tiden.

roland
2004-01-11, 14:34
Jag fick ett par PM, bl.a. Från shady. Alla undrade vad jag hade sagt när jag var på gränsen till förtal? Men jag är ledsen snuffsan, men varken dom eller jag vet vad du menar. Vill du vara snäll och förklara när och i vilken/vilka trådar det var?

Eftersom att jag inte vill dölja något, så ta det rätt upp och ner här i tråden. Så slipper andra att undra vad det var för något.

Sedan snuffsan så har denna tråd absolut inget med dig att göra, så du behöver inte bli upprörd. Andra kan klara sig själva, du behöver inte beskydda dom.

Tråden i sig från början var ett rop på att jag (även med flera efter vad jag läst) tycker att vissa går ut för hårt mot andra. Medan andra kan få hålla på som dom vill utan att något händer. Tycker det är lite mysko.

Förstår på ett vis hur du tänker i detta med att ta bort trådar eller argumentera om att dom är fel. Försöka att prata tillrätta först, fungerar inte det ta bort tråden eller stäng den med hänvisning till att dom talar om djurplågeri eller vad det nu gäller för något.

Snuffsan
2004-01-11, 14:39
Antyder du att Domaren skulle hålla på med djurplågeri? Eller vad menar du? :confused:

Domaren
2004-01-11, 14:44
Måhända jag är korkad men jag förstår inte vad du pratar om, kan du ge ett konkret exempel så dumma jag förstår??

Snuffsan
2004-01-11, 14:47
Andra kan klara sig själva, du behöver inte beskydda dom

Du angriper och kritiserar moderatorerna som klump. Jag är en del av den klumpen.

Angående gränsen till förtal skrev du ju själv för ett tag sen att "ja, det är väl på gränsen det jag skrev". Nu är den tråden ju borttagen så något exakt citat har jag inte. Färgtråd där du ryckte ut och försvarade Shady var det i alla fall.

Snuffsan
2004-01-11, 15:04
Det var i den borttagna tråden du skrev "Jag vet att det här är på gränsen till förtal men....." Det var när ni tjafsade med Silverkedjan, Inte Ung och Jadzia bland annat. Genetik och färger handlade det om i alla fall. Lååååång tråd.

Boj
2004-01-11, 18:49
Jag lägger mitt inlägg på en moderator, så sliper det bli diskussion om det hoppas jag. ;)

Men att diskutera konstruktivt om olagligheter, är inte fel. Däremot att uppmana till sådant som lagstadgat är olagligt, är inte tillåtet. Det är regler som bukefalos håller, och det som moderatorerna får hålla sig efter.

När det gäller direkta personangrepp, och någon känner sig träffad så är det ju lämpligt att meddela moderator/Gunnar om detta. För det är precis vad som händer när knappen synpunkt används, ett meddelande hamnar hos aktuell moderator samt ett hos Gunnar.

Eftersom vi alla här är helt eller delvis anonyma, är det ju snudd på omöjligt att veta vad som är sant respektive osant vad gäller lögner mot andra. Då måste man meddela så att inlägget får bli närmare granskad, även om jag skulle läsa ett sådant är det inte säkert att jag skulle reagera mot bakgrund av att det inte handlar om mig. Och den person det verkligen handlar om, känner jag inte alls. Det enda som skulle få mig att reagera omdelbart utan att fråga, är när man förolämpar varann med allsköns olika fula ord sådnat åker bort utan åthävor.

Nivån på forumen kan vara blandade, varför jo vi har en så stor grupp med samma intressen men i olika åldrar. Bukefalos är inte till för vissa, den är helt enkelt til för alla som vill vara här. Valet ligger helt enkelt på en själv, tyckandet och tänkadet kommer att att vara olika.

shady
2004-01-11, 19:22
:bow: Tack för din ärlighet. Fast visst håller jag med om att något borde du ha svarat. :)

shady
2004-01-11, 19:31
När det träffar som bäst, svider det som mest. Kanske därför du är så snabb att opponera dig överallt??

Vad har det med djurplågeri att göra?

Jag fattar det som om han anser att hon lägger sig i förmycket på för många ställen. Men vad vet jag.

Snuffsan
2004-01-11, 20:43
Tja, han svarade på ett inlägg där Domaren skrev om djurplågeridiskussioner.

Domaren
2004-01-11, 21:21
OK så du och Roland ska bestämma vad jag ska svara på och vad jag ska ha åsikter om??

Det var en intressant tankegång.. :crazy:

Cheeserica
2004-01-11, 22:19
Såja, jag föreslår en punkt i den här diskussionen för ni verkar inte komma någonstans mer än till mer onödigt tjafs. ;)

/Erica - moderator

Domaren
2004-01-11, 22:53
Nej, jag vill faktiskt ha svar på frågan om vem som ska bestämma om vad jag ska ha åsikter om och vad jag får skriva??

men shady måste nog fråga Roland om vad hon ska svara först.

Cheeserica
2004-01-11, 23:08
Ingen ska naturligtvis bestämma vad du ska ha åsikter om eller vad du får skriva, så länge det håller sig inom Bukefalos regler. Jag är övertygad om att du är medveten om det och inte behöver varken shadys eller Rolands ord på det. Jag vill inte behöva låsa den här tråden och det är onödigt att låta den spåra ur.

/Erica - moderator

Domaren
2004-01-12, 08:07
Behöver behöver jag inte, men jag vill ha en förklaring vad shady eller om det är för Roland hon skriver, menar.. jag är trött på antydningar hit och dit, antingen skiver man vad det är man vill säga eller så kan man lika gärna låta bli.

roland
2004-01-12, 12:18
Att försvara någon man anser har rätt och inte bara hänger kvar i det gamla utan har lite nytänkande, tycker jag inte är fel. Själv är hon ju även väldigt påhoppad på vissa forums sidor, som jag anser inte är befogat.

Men vissa har satt i system att hoppa på alla hennes inlägg. Likadant som vissa har gjort med mig i mina inlägg. Men detta rör inte bara oss två. Det är fler som blir ifrågasatta i stort sett alla sina inlägg, och oftast av samma personer.

Det är dessa som jag anser att ni som moderatorer bör ha en liten extra koll på. För i och med att ni är och tittar runt på lite olika ställen så bör ju även ni ha uppmärksammat att detta är ett problem? Sedan kan ju nu moderatorer prata lite er sins emellan.

Visst snuffsan sa en sak om att jag drog alla moderatorer över en kant, på ett vis är det så, men på ett vis inte. På snuffsans sidor har jag inte märkt av att detta är ett så stort problem, utan var problemet i mina ögon sett är på avel och hingstar och stamtavlor. (Det är oftast dessa sidor jag kollar på) Jag säger inte att det är bara moderatorns fel att hon inte gör något åt saken.

Men nog borde den/dom moderator ha sett att det pågår något?

Sedan sa någon om att alla kanske drar gränser olika, och visst är det så. Hur skulle det annars se ut. Men en liten fråga då till er som är moderator. Var drar ni gränsen för FÖRTAL, och PERSONANGREPP?

Vore roligt att se hur ni tänker på det. Tänk er själva in i dessa personers perspektiv. Skulle ni vilja bli behandlade som vissa blir? Det tror inte jag. För jag vill det inte. Bukefalos är ju till för alla, och inte bara vissa personer och absolut inte bara för att dom kanske varit där längst.

SHADY: Det var ungefär så jag menade till domaren.

Alltså inget med djurplågeri.

Känner henne inte så det är lite svårt att uttala mig om hur hon sköter sina hästar, och därför säger jag absolut inget om det. Men hennes häst som var på bild i Ridsport såg väldigt välmående ut.

DOMAREN: Hade du haft en isabell? Vore roligt att få veta lite mer om den, ras och stam vore kul.

roland
2004-01-12, 12:21
Du får skriva på vilka sidor du vill, men du kan lugna ner dig lite tycker jag.

Du är väldigt sur och nedlåtande i allt du skriver.

Andra människor kan ha rätt så också du. Men jämt är inte din åsikt bäst.

Vad shady skriver få hon stå för. Hon frågar inte mig och jag frågar inte henne. Men hon var tydligen den ända som förstod vad jag menade, eller åtminstonde som svarade.

roland
2004-01-12, 12:22
Snälla stäng inte tråden.

Detta är ett problem som måste lösas. För allas trivsel här på Bukefalos.

Domaren
2004-01-12, 12:35
Och för att DU tycker så så bör jag göra det??, Det bestämmer jag själv vännen..

Dessutom så läser du som percis som du vill läsa, jag är inte alls väldigt sur och nedlåtadnde i alla mina inlägg och jag har ALDRIG påstått att jag alltid har rätt eller min åsikt är bäst, så kom inte och anklaga mig för det, däremot står jag för min åsikt och talar i klarspråk vad jag tycker och sitter inte har och hymmlar hit och dit, det kanske är det du har problem med, rakheten??

Har också "roat mig" med att läsa lie inlägg från dig, så jag vet inte riktigt om du är den rätta att komma och klaga över ton..

angånde isabellen så är det här kanske fel ställe, men det var ett polsk halvblod, numer stendöd.
Hästen ägdes inte av mig men jag hade den som min, på den tigen var nog den enda hingsten jag kände till Irco Marco så isabellens stam kommer jag inte ihåg, har sett pappren och det var typiskt polska namn, alltså outtalbara och omöjliga att komma ihåg.

Cheeserica
2004-01-12, 13:49
På snuffsans sidor har jag inte märkt av att detta är ett så stort problem, utan var problemet i mina ögon sett är på avel och hingstar och stamtavlor. (Det är oftast dessa sidor jag kollar på) Jag säger inte att det är bara moderatorns fel att hon inte gör något åt saken.

Men nog borde den/dom moderator ha sett att det pågår något?

Läs gärna mitt svar till shady här i tråden, samt Bojs svar. Dels förklarar vi båda där svårigheten med att avgöra vad en person själv tycker är stötande - det enda sätt vi kan få reda på det är via synpunkter till moderatorn. Jag har aldrig fått synpunkter från varken dig eller shady på några trådar inne på Avel så jag föreslår att ni börjar skicka såna så fort ni hittar något ni tycker är olämpligt.

Sedan har jag även försökt förklara att vi inte modererar efter personligt tycke eller smak, utan utifrån reglerna. Jag rensar bort sådant som är rena personangrepp. Är det något du tycker borde rensas bort som vi låter stå kvar så återigen - skicka synpunkt! Du kanske läser inläggen på ett annat sätt än vad moderatorn gör?

Men en liten fråga då till er som är moderator. Var drar ni gränsen för FÖRTAL, och PERSONANGREPP?

Det är väldigt svårt att ge någon allmän förklaring på det - jag tror det beror väldigt mycket på situatonen.

/Erica

Cheeserica
2004-01-12, 13:54
Det tycker jag också, men går det inte att diskutera konstruktivt så förstör det för alla.

/Erica

Jadzia
2004-01-12, 17:42
Den minns jag. Mycket intressant diskussion, men den förstördes av allt snack om kompisgäng och hålla-bakom-ryggen-snack.

Jadzia
2004-01-12, 17:44
Att försvara någon man anser har rätt och inte bara hänger kvar i det gamla utan har lite nytänkande, tycker jag inte är fel. Själv är hon ju även väldigt påhoppad på vissa forums sidor, som jag anser inte är befogat.

Men vissa har satt i system att hoppa på alla hennes inlägg. Likadant som vissa har gjort med mig i mina inlägg. Men detta rör inte bara oss två. Det är fler som blir ifrågasatta i stort sett alla sina inlägg, och oftast av samma personer.

Hrmm, hur var det nu med att låta folk försvara sig själv?

shady
2004-01-12, 19:50
Suck, så du försvarar aldrig någon då , som du anser har rätt men blir dåligt behandlad??

Jag har aldrig påstått att roland och jag pratar oss samman om vad som skall skrivas. Åter igen, vet knappt vem människan är, har bara träffat honom 1 gång.

Påstår nu inte heller att det är du som sagt detta utan jag svarar bara på sista inlägget.

shady
2004-01-12, 19:57
En förklaring till dig från mig: och den är för oss bara.

Du låter väldigt arg, nedlåtande osv i dina inlägg. Det här har du och jag diskuterat förrut. Men inget verkar ha blivit löst trots din förklaring. Tycker fortfarande att det är så.

Själklart får du ha dina åsikter, men då skall du även låta andra ha sina. Mina åsikter måste vara väldigt dumma, jobbiga korkade ja vad du nu vill ha det till, eftersom att du i 8 av 10 fall klankar på dom.

Mig veterligen har jag aldrig gjort dig något ont, däremot åsamkar du mig ganska mycket smärta genom dina påhopp på mig hela tiden.

Så egentligen måste jag nog ha varit fruktansvärt elak mot dig. Men det kan kanske ha varit i ett annat liv.

Jadzia
2004-01-12, 20:28
Naturligtvis gör jag det, men så uppmanar jag heller inte någon att låta folk försvara sig själva eller att de ska sluta beskydda andra.

Domaren
2004-01-12, 20:40
Jag klankar på dig i 8 av 10 inlägg, dvs alltså i över 1000 inlägg som du har skrivit så har jag klankat på dig, nu får du väl ändå ge dig..

Om du nu tycker att jag låter så arg och sur så får du tycka det, du har fel men jag kan inte hjälpa att du uppenbaligen läser in vad du vill emellan åt, på något annat sätt kan jag inte föklara det, och vad jag vet så har vi aldrig diskuterat det förut, men mitt minne är kanske kort, uppdatera mig gärna.

Och självklart får du och alla andra ha era åsikter och SKA ha dem, men för att mina inte alltid övernsstämmer med era så är det inte så att jag inte får yttra mina, båda dina och mina åsikter är lika mycket värda oavsett hur korkade vi tycker varandras är, men vi måste båda få yttra dem.. om du sen inte gör det utan gör konstiga antydningar utan förklaring så är det upp till dig, jag skriver som sagt rakt ut vad jag tycker.
VAR har jag någonsin hindrat någon att tycka vad de vill?? :confused:

Dessutom lägg ner den där självömkan, den klär dig inte.

cajsastina
2004-01-13, 14:45
Var inte detta trådhållarens poäng att man ägnar sig åt pajkastning på dessa sidor.

Hela denna tråd har ju totalflippat och verkar nu mest gå ut på att smutskasta varandra....

:crazy:

Xeline
2004-01-13, 16:42
Jag tror att ett problem med att skriva istället för att tala är att man itne ser och hör nyanser. Hur lätt är det inte att folk missuppfattar saker och ting bara för det.

Många blir dessutom väldigt upprörda när de frågar om råd eller så och int alls får de svar de vill ha. Har man inte samma åsikt som dem så är man en elak människa. Jag vet med mig att jag kan uppfattas som elak för att jag är väldigt stark i vissa av mina åsikter - men det är ju inget elakt ment, jag bara tycker inte samma sak.

jag har skickat synpunkt till moderator vid några tillfällen, ibland har trådar tagits bort/flyttats ibland har ingenting hänt - då har jag själv PM-at och undrat varför och alltid fått svar. jag tycker att det systemet är helt ok. Vi kan itne vänta oss att moderatorerna skall hålla koll på enskilda användare.

reykurboy
2004-01-13, 19:04
Inlägg raderat av Cheeserica

Lenita
2004-01-14, 02:08

Snuffsan
2004-01-14, 07:29

**BORTTAGEN**
2004-01-14, 08:10

Domaren
2004-01-14, 08:22
Fegis!! :mad:

Att inte våga stå för vem du är, gör att dina åsikter inte är värda ett skit i mina ögon (till motsats mot vad jag skrivit i ett inlägg tidigare, att alls åsikter är lika mycket värda, det gäller inte om är så feg att man inte vågar stå för dem..)

patetiskt!!

shady
2004-01-14, 11:09
Att du klankar i 8 av 10 svar var kanske att ta i, men många är det. (Som du ser kunde jag erkänna).

Men snälla du, jag är ju uppenbarligen inte ensam om att tycka att du behandlar vissa användare som skit.

Sedan läser jag absolut inte mellan raderna, på dina inlägg.

Däremot vet jag att jag själv har mycket svårt att uttrycka mig i ord med vad jag menar. Därav att det ibland kan bli konstiga svar. Detta problem hänger ihop med min dyslexi. Tyvärr kan jag inte annat än att arbeta med att det skall bli bättre.

Men ibland blir man frustrerad och skriver hälften av vad man tänker och vill att andra skall läsa mellan raderna och ändå förstå vad jag menar. Vissa användare vet om detta och har lärt sig att ändå förstå mina svar, men jag anser inte heller att alla skall kunna det. Men som sagt va är det något som är konstigt så går det ju att fråga på ett snällt sätt. Eller?

Självklart har du likväl som alla andra rätt att yttra dina åsikter, men det som är konstigt är att det oftast blir på MINA svar du hänger upp dig på. En förklaring kanske vore bra.

Vi diskuterade detta om din surhet och elaka kommenterar på en tråd (antingen på gnägg el. senior) i somras tror jag det var. Tror att det var något om att analysera användare. Tråden handlade inte om det från början, men gick över i det mot slutet. Är som sagt inte säker, men något åt det hållet var det.

Sedan är du ABSOLUT inte rätt person att bedöma om jag utför självömkan eller inte.

Är det någon som skall bedöma det så är det folk som känner mig. Det gör inte du, annat än genom Buke. Om man nu kan kalla det att man känner någon här.

Hänger ut mig själv väldigt mycket ljust nu känns det som. Men hur jag mår fysiskt och psykiskt vet du inget om, så det skall du inte yttra dig om över huvud taget. Men inte mår man bättre av att ständigt (fel ord, kanske) få konstiga/elaka svar från dig och vissa andra användare i tid och otid. Jag har lika stor rätt som du och alla andra att vara här på Buke.

Mina åsikter är lika bra/dåliga som dina och andras.

shady
2004-01-14, 11:10
Jag kan förstå att både du och andra som är moderatorer, tröttnar ibland. Men är det inte så att ni själva valt detta?

Även om du verkar ha tagit åt dig väldigt mycket i denna tråd, så anser inte jag att du gör ett dåligt jobb. Att du sedan är på dåligt humör ibland, det har alla rätt att vara. Även ni som är moderatorer.

Men är det kanske så att Gunnar ger er för mycket ansvar i detta med att sköta om sidorna? (Inget illa menat utan bara i fundering på att ni kanske får för mkt att kolla så ni inte orkar med ert jobb här). Ni har ju trots allt ett liv utanför Buke också.

Vet inte riktigt hur det fungerar, men är han inne och hjälper er att kolla trådar osv? Kanske vore en ide att vara fler än 1 moderator på varje sida? Men även också Gunnar. För det är han väl nu också eller? Alltså moderator på alla sidor. Har för mig att jag sett hans namn som moderator på alla sidor.

Domaren
2004-01-14, 11:27
Men snälla du, jag är ju uppenbarligen inte ensam om att tycka att du behandlar vissa användare som skit.

Hoppas du blir lyckligare då över att inte vara själv, du får gärna dra ihop en namninsamling om du känner för det.

Självklart har du likväl som alla andra rätt att yttra dina åsikter, men det som är konstigt är att det oftast blir på MINA svar du hänger upp dig på. En förklaring kanske vore bra.
Jag hänger inte upp mig mer på dina än någon annans, men det kan vara så att dina åketer är det som är raka motsatsen från mina.

Vi diskuterade detta om din surhet och elaka kommenterar på en tråd (antingen på gnägg el. senior) i somras tror jag det var. Tror att det var något om att analysera användare. Tråden handlade inte om det från början, men gick över i det mot slutet. Är som sagt inte säker, men något åt det hållet var det.

Det här minns jag inte alls, min om den tråden finns kvar så leta gärna upp den, det skulle vara intressant att läsa.

Mina åsikter är lika bra/dåliga som dina och andras. VAR har jag påstått något annat?? :confused: men jag tycker inte alltid det, tex den fega anonyma som skriver i den här tråden, för mig är inte åsikter som inte någon kan stå för värda ett skit.

Eftersom du mår så psykist dåligt av mina svar, varför inte bara skita i att läsa dem eller ignorera dem??

och nu när vi ändå har en frågestund där jag ska sitta och förklara mig för dig så är det väl dags att du står upp får vad du menar med att jag skulle vara avundsjuk på dig för..

Klarar du av att ge ett rakt svar på det ännu??

Snuffsan
2004-01-14, 12:41
Men är det inte så att ni själva valt detta?

Jodå, jag har valt att vara moderator. Och jag kan visst diskutera huruvida jag sköter mitt uppdrag eller ej. Men att kallas otrevlig, att få gliringar om icke besvarade pm, att kallas hora, [censur ;-)] och kärringjävel tycker jag inte ingår i det jag valt då jag valde att vara moderator. Att få hotfulla, otrevliga pm för att jag tagit bort någons felplacerade tråd osv. Ni skriver om personangrepp och tonen på forumen, om ni visste hur tonen är mot mig då jag tar bort t.ex. ett inlägg som är otrevligt mot någon annan användare. Den delen ser ni aldrig.

Att jag är moderator gör inte att man får slakta mig som person, offentligt, tycker jag. Alla borde kanske ibland tänka efter hur forumen skulle se ut UTAN moderatorer som städar.

Och de som nu tycker att jag gör ett så uselt jobb - anmäl ert intresse att bli moderator själv. Det är bara att höra av sig till Gunnar.

Inte_Ung
2004-01-14, 14:15
Ja du Roland, du tog det hårt att jag slog i telefonkatalogen du. Men det är faktiskt inget brott eller ens särskilt mycket av ett personligt påhopp heller.

I övrigt, vilken förskräckligt gräslig tråd.
Den som inte gillar att vara här, kan ju för i hela friden gå härifrån.

Jag ogillar i högsta grad, så mycket att jag faktiskt tycker riktigt illa om det, vuxna människor som skall lära andra vuxna människor hur de skall uppföra sig i sällskapslivet. Särskilt när de dånar in i en samling av människor och skall försöka att ändra på hur dessa umgås med varandra.

Det enda, och jag menar ENDA stället där man kan och skall kräva ett visst uppförande är på arbetsplatser och andra liknande ställen, typ skolor och sådant, där man måste få till ett fungerande samarbete mellan ALLA. Detta är ett forum, att jämföra med att träffas för nöjes skull, passar det inte - ja ta då och gå någon annanstans. Detta klagande är som om någon kom in på ett Danspalats och plötsligt krävde att alla som nu dansar Disco och tycker att det är kul, de skall ta och dansa Wienervals i stället för den nyanlända gillar inte Disco. Hur populärt skulle det vara på en skala?

Så till alla som inte tycker att Moderatorer och annat löst folk, som jag då, är tillräckligt trevliga: Ta och gå någon annanstans i stället för att klaga.

Det är inte som om Discodansaren råkar trilla in på en bal på Slottet, för där så skulle Discodansaren åka ut. Och mig veterligt så har vi inte åkt ut än, trots att vi varit här i flera år nu.

Det är Gunnars Forum, Gunnars och bara Gunnars. Och det är därför Gunnar som bestämmer. Och det är inget att bråka om. Vill han inte svara på vissa mail eller PM, så vill han väl inte det. Han gör väl som han vill med det? Gunnar utser sina Moderatorer, och det är inte heller något att ens ifrågasätta.

SÅ FY SKÄMS PÅ ER GNÄLLSPIKAR, när nu Gunnar håller oss med denna lekplats, att ni har mage att klaga. Och FY SKÄMS PÅ ER, när alla dessa moderatorer ger oss av sin tid för att hjälpa Gunnar att hålla oss med lekplatsen, att ni har mage att klaga.

USCH OCH FY!

Lotus
2004-01-14, 16:38
Självklart skall ingen, varken moderatorer eller andra slaktas offentligt som du skriver, men åsikter om varandras inlägg måste man väl få kunna ha, och tycker då någon att någon annan är otrevlig så måste man väl kunna diskutera en sådan sak också? Likaväl som att en person är trevlig?

Snuffsan
2004-01-14, 16:53
Tycker du? Utanför internet, pratar du med dina vänner huruvida andra vänner är trevliga eller ej? Analyserar någons personlighet tillsammans? Och i så fall, gör du det när den du pratar om lyssnar?

Om jag startar en tråd som heter "Lotus är en tjurig, tråkig typ som gnäller på allting". Sen får alla skriva där vad de tycker. Är det ok, eller? Var går gränsen?

Trassla
2004-01-14, 17:18
Detta är inte något jag säger så ofta, men: Bra skrivet, Inte_Ung!

Trassla
2004-01-14, 17:19
Jag tycker att gränsen går vid offentlig diskussion av en person, såsom i en tråd. Är folk missnöjda med någon kan det lika bra skötas per PM.

Snuffsan
2004-01-14, 17:21
Och jag instämmer.

Rea
2004-01-14, 19:41
SÅ FY SKÄMS PÅ ER GNÄLLSPIKAR, när nu Gunnar håller oss med denna lekplats, att ni har mage att klaga. Och FY SKÄMS PÅ ER, när alla dessa moderatorer ger oss av sin tid för att hjälpa Gunnar att hålla oss med lekplatsen, att ni har mage att klaga.

USCH OCH FY!

:bow: :bow: :bow: :bow:Bra!!!!

reykurboy
2004-01-14, 20:28
Inlägg raderat av Gunnar

shady
2004-01-14, 20:39
Men att kallas otrevlig, att få gliringar om icke besvarade pm, att kallas hora, [censur ;-)] och kärringjävel

Menar du allvar? Det är ju fruktansvärt.

om ni visste hur tonen är mot mig då jag tar bort t.ex. ett inlägg som är otrevligt mot någon annan användare.

En anledning till att jag absolut inte skulle vilja bli moderator.

Och de som nu tycker att jag gör ett så uselt jobb

Gör du inte. Inte vad jag sett i alla fall

Trassla
2004-01-14, 20:45
Fråga moderatorn i det här forumet.

shady
2004-01-14, 20:45
Någon namn lista anser jag inte nödvändig. Folk här skall väl kunna vara så rakryggade att dom kan erkänna det öppet till dig i alla fall, och stå för det. Men som jag sagt tidigare, du är inte ENSAM. Det finns fler som hackar osv.

Men dom anonyma har jag inget för. Stå för era åsikter.

Tråden där vi diskuterade förut, hittar jag inte. Är väl så långt tillbaka att den försvunnit. Eller så är det för att jag inte kommer ihåg vad tråden hette från början. Men jag vet att du, veronican och gunter pratade mycket i den. Eller så har jag blandat ihop trådarna.

Från början kan tråden ha varit skapad av den användare som ville surra eltråd runt mulen på hästarna så dom lärde sig vad ström var. Men det är jag osäker på. Men har detta någon betydelse? Eller är det något du tror jag bara tagit i luften?

Snuffsan
2004-01-14, 20:56
Det får du pm:a Cheeserika eller Gunnar och fråga. Jag är INTE moderator här.

Men det är ju smart av dig att upprepa det du skrev igen då det första inlägget togs bort. Andra gången får det säkert ligga kvar, tror du inte? :angel:

Domaren
2004-01-14, 21:30
Det ringer ingen klocka alls om en sån tråd, jag säger inte att du hittar på men jag kan för mitt liv inte påminna mig om det och mitt minne brukar vara ganska bra när jag får en påminnelse så brukar en klocka börja ringa så att jag känner igen det även om jag kanske inte minns detaljer, men inte i detta fallet.
Om Veronican eller guther har med detaljer så jag kan friska upp minnet är de välkomna.

Men du har fortfarade inte svarat på min fråga. VARFÖR??

shady
2004-01-14, 21:34
Men du har fortfarade inte svarat på min fråga. VARFÖR??

:confused: Nollställd. Vad är det för fråga??

Cheeserica
2004-01-14, 21:45
Jag tog bort ditt inlägg samtidigt som jag tog bort alla i diskussionen om Snuffsan som följde efter, något som inte alls var nödvändigt för att föra diskussionen vidare. Dessutom har vi ju redan kommit fram till att man inte ska diskutera enskilda personer på forumet. ;)

Egentligen är den här diskussionen redan väldigt urspårad men jag vill inte behöva ta bort den så snälla försök hålla diskussionen på en saklig nivå! :bow:

/Erica

Trassla
2004-01-14, 21:54
Antagligen den om varför Domaren skulle vara avundsjuk på dig.

reykurboy
2004-01-14, 22:25
Ok, då vet ja... :smirk:

reykurboy
2004-01-14, 22:26
Tydligen så fick det.. :smirk:

Cheeserica
2004-01-14, 22:28
Utmana inte ödet nu... :devil:

/Erica

Lenita
2004-01-14, 23:39
Om jag inte minns fel så var ju mitt svar till försvar av personen ifråga........så ursäkta mig om jag inte fattar :confused: :confused:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Domaren
2004-01-15, 07:53
Gör dig inte dummar än vad du är, varför har du fått för dig att jag är avundsjuk på dig, den frågan som du slingrat dig runt sen du vräkte ur sig påståendet.

VARFÖR har du inte svarat på den??
Du säger ju sälv att folk ska stå förvad de skriver, stå upp och gör det nu då, gå för med det goda exemplet du är!!

cajsastina
2004-01-15, 10:03
Varför inte lägga ner diskussionen istället :confused:
:bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Trassla
2004-01-15, 10:05
Men skulle det kännas mer meningsfullt på något sätt?

cajsastina
2004-01-15, 11:10
Ja det tycker jag, iallafall med tanke på att huvudfrågan på tråden var varför alla är så elaka mot varandra och denna tråd fortsättningsvis bara bevisar att så är faktum.

Och nu lägger jag ner mitt deltagande i tråden! :banana: :banana: :banana:

Trassla
2004-01-15, 11:21
Jag tycker att det finns värre saker att vara än att vara elak. Feg till exempel.

shady
2004-01-15, 12:00
Gör dig inte dummar än vad du är

Det där anser jag är personangrepp. Du har inte en aning om hur jag är, det är bara spekulationer från din sida.

Sedan har jag svarat på den frågan. DU SAKNAR NOG SOLSKEN I DITT LIV.

Uppenbarligen är det så eftersom att du är elak/negativ och allmänt dum i dina inlägg.

shady
2004-01-15, 12:02
Varför är feghet värre än att vara elak?????

mandalaki
2004-01-15, 12:09
Om jag inte minns fel så var ju mitt svar till försvar av personen ifråga........så ursäkta mig om jag inte fattar :confused: :confused:

Ibland blir svarsinlägg obegripliga om inte ursprungsinlägget finns kvar. Är du med :)?

mandalaki

**BORTTAGEN**
2004-01-15, 12:12
Nu får du ge dig. Du har hackat på mig också, men jag är för feg att stå upp till mitt försvar. För jag vet hur följderna blir. Du kommer bara att vara mera elak. Tycker du och vissa andra bör börja att läsa om tråden och se vad den egentligen handlar om. För nu är det rena pajjkastningen mot 1 användare. Det bevisar bara att trådskaparen hade rätt när han skrev tråden. Även du bör få bita i det sura äpplet någon gång.

**BORTTAGEN**
2004-01-15, 12:14
Att vara elak är värre än att vara feg. Men du är väl annhängare i i domarns fanclub, kan jag tänka mig. För du vänder gärna kappan efter vinden, efter vem du diskuterar med.

Rea
2004-01-15, 12:22
Att vara elak är värre än att vara feg. Men du är väl annhängare i i domarns fanclub, kan jag tänka mig. För du vänder gärna kappan efter vinden, efter vem du diskuterar med.

Hej Anonym!
Vem är du och hur kan du veta så mycket om Bukes? Håller du till på Bukes under annat nick eller varför blir du upprörd över det som skrivits? Domarens fanclub, finns den och varför skriver du som Anonym...det blir inte så trovärdigt.

Jadzia
2004-01-15, 13:07
It takes one to know one

Trassla
2004-01-15, 13:51
Oj, nu blev jag rädd. ;)

Nej, det i mina ögon är det värre att vara feg, som du till exempel. Du får också gärna hänvisa till vart jag vänder kappan efter vinden och förklara hur du så enkelt kan säga att jag inte uttrycker MIN åsikt utan någon annans. Och vad beträffar 'Domarens fanclub' kan jag säga att det är spännande att det är hennes antagonister som skapar detta fenomen, inte hon själv. Jag är Domarens vän, det är inget jag tänker förneka, men det finns en hel del punkter där vi inte håller med varandra. Men men, man läser väl det man vill läsa.. :angel:

Gunnar
2004-01-15, 14:16
Nu får vi väl alla ta och skärpa till oss!

Tror jag har glömt eller inte längre förstår vad den här tråden handlade eller handlar om.

Egentligen är det ganska enkelt, på Bukefalos skall det vara högt i tak, olika saker skall kunna diskuteras öppet, men det finns ingen som helst anledning att diskutera enskilda personer.
I övrigt skall forumets regler, samt vanligt normalt folkhyfs beaktas.

Jag och moderatorena gör vad vi kan för att så många som möjligt skall få ut så mycket som möjligt av forumet.
Vi är inte perfekta och gör nu och då misstag.

För att det skall fungera bra behöver vi även er hjälp. Om ni hittar något i forumet som ni anser opassande kan ni enkelt använda Meddela moderator-funtionen. Så hittar vi direkt till inlägget ni vill att vi skall titta närmare på. Ange gärna varför ni har synpunkter så blir det enklare för oss att förstå.

Om ni inte tycker att en specifik moderator sköter sin uppgift så kan ni väl höra av er till henne, exempelvis via PM, och försöka förklara. Om ni inte vill detta eller om det inte verkar hjälpa bör ni höra av er till mig, gärna med goda exempel på vad saken gäller så lovar jag göra vad jag kan för att styra upp det hela.

Jag kommer nu låsa den här tråden då jag anser att det är bättre att starta en ny tråd om det är något mer runt detta som behöver diskuteras.