Visa fullständig version : EJ Lag på chipp

Joyride
2004-01-18, 16:27
Fick reda på i dag i samband med mätning att det fins ingen lag (ennu) som säger att alla hästar ska ha pass/shipp senast 2005. Detta är bara förslag och det fins inte heller någon övre åldersgräns på hur gammal hästen ska vara.
Detta är ord från vererinär/ID kontrolant.

Jag tror att vi alla trot att detta var lag men så är alltså inte fallet.

Snuffsan
2004-01-18, 18:55
Från och med den 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass där ägare, hästens identitetsnummer, härstamning och ras samt av vaccinationer, laboratorie-undersökningar, behandlingar m.m. ska framgå. I passet ska även finnas ett konturdiagram med en beskrivning av hästen färg, tecken och virvlar. Tidigare gällde föreskrifterna om hästpass endast de hästar som var registrerade t.ex. hos en rasförening. I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, ägarbyte, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass.

Hämtat från jordbruksverkets informationssida.

Joyride
2004-01-18, 23:35
Mmm jag vet med denna lag är ej fastställd ennu. Då allt inte är klart med bla ska exakt alla hästar och ponnyer ha pass även om dom är 30 år.
Då vi skulle shippmärka fler ponnyer i dag och dom säger att vi inte hehöver göra det då lagen inte är klar. Och Hur tror du att man ska hinna med att märka sveriges alla hästar och ponnyer då det tar ca 45min per häst. Och när det man inte heller vet hur lagen om bla ålder kommer se ut.
Tycker inte du det är konstigt att det inte fins någon åldersgräns???

Vita_N_6520
2004-01-19, 00:34
Ja tror inte redigt att jag hänger med om vad du skriver...
From 2005 ska hästen ha hästpass, vad jag hört ja.

Men vad får du chippmärkningen ifrån?
det hör ju inte dit? :confused:

Anledningen till hästpasset är ju för att man inte ska förväxla hästarna delvis.. och för att deti nte ska inträffa några fel..

Men det där med chipmärkning måste du förstått fel om...
Det är ju när dom sätter in ett chip i hästen så att man helt 100% ska veta att just den hästen är just den hästen, tex med fjordingar eftersom dom är så lika.
Detta tar inte alls lång tid, utan dom kollar var dom ska sätta in chipet, sätter in det och sen kolla så att allt stämmer...

Och när man ska kolla hästarna och rita upp vilka dom är o kolla virvlar o liknande , det tar inte heller altför lång tid om inte hästen är tex skäck med alla dess konstiga mönster...

Så jag hänger itne redigt med...

Snuffsan
2004-01-19, 06:46
Beslutet om pass ÄR taget. Som Vita N skriver så är chipmärkningen och hästpasset inte samma sak. Redan registrerade häster får ju pass direkt.

Man gör ju id-kontroll för pass i samband med mätningar t.ex.

break_a_leg
2005-03-24, 12:21
Lånar knapp och väcker liv i gammal tråd....

Detta är något jag har missat alldeles (hämtat från förbundets hemsida)

Från och med 2006 ska alla ponnyer som tävlar på inbjudningstävling eller högre vara chipmärkta. Observera att vissa avelsföreningar kan kräva chipmärkning redan nu i samband med registrering

beauspirit
2005-03-24, 18:56
något jag tycker är riktigt dumt som dom inte verkar ha tänkt på;

tydligen så måste jag nu chipmärka min FRYSMÄRKTA travare som är d-ponny och vi tävlar ponnytävlingar.
iochmed frysmärkningen som syns jättebra, han har full id-behandling hos stc osv så måste jag ändå chipmärka honom??
pratade lite med min mätman och det var tydligen inte ens någon ide att söka någon slags dispens för detta, utan bara att acceptera.
jag tycker det är helt onödigt, säkert över 1000 spänn jag måste lägga ut pga detta.

visst förstår dom, det är inte många travare som tävlar ponnytävlingar direkt :p men de som gör det borde ju inte behöva chippas??

PathOfClovers
2005-03-24, 21:47
Grejjen är att det är omöjligt att ha en sån lag. Vi som ridskola tex. tänker absolut inte skaffa pass till våra 26 hästar. (Vissa ridskolor har ju dock upp till dubbelt så många som vi). Om det krävs att ha pass from. 2006 så kommer vi ju skaffa det, men bara till de hästar som ska tävla. Lagen kan inte vara fastställd eftersom vi har pratat med både veterinär och ID-kontrollant om detta, och de har sagt att det kommer arbetas fram undantag för tex. ridskolor.

fred
2005-03-25, 11:57
Var tvungen att chipsmärka min sen tidigare brännmärkta connemara också ,annars går det inte att slutmäta. Hel knäppt men efter diversre mail till olika berörda instanser gav jag upp o bara gjorde det .Kändes lite onödigt spec som hon 1 år tid fått pass o id kontollerad i o med det .Kan bara hålla med dig.

Alexandra_W
2005-03-25, 12:28
Grejjen är att det är omöjligt att ha en sån lag. Vi som ridskola tex. tänker absolut inte skaffa pass till våra 26 hästar. (Vissa ridskolor har ju dock upp till dubbelt så många som vi). Om det krävs att ha pass from. 2006 så kommer vi ju skaffa det, men bara till de hästar som ska tävla. Lagen kan inte vara fastställd eftersom vi har pratat med både veterinär och ID-kontrollant om detta, och de har sagt att det kommer arbetas fram undantag för tex. ridskolor.

Jo, lagen ÄR fastställd och den gäller ALLA hästar.

Alexandra_W
2005-03-25, 12:34
något jag tycker är riktigt dumt som dom inte verkar ha tänkt på;

tydligen så måste jag nu chipmärka min FRYSMÄRKTA travare som är d-ponny och vi tävlar ponnytävlingar.
iochmed frysmärkningen som syns jättebra, han har full id-behandling hos stc osv så måste jag ändå chipmärka honom??
pratade lite med min mätman och det var tydligen inte ens någon ide att söka någon slags dispens för detta, utan bara att acceptera.
jag tycker det är helt onödigt, säkert över 1000 spänn jag måste lägga ut pga detta.

visst förstår dom, det är inte många travare som tävlar ponnytävlingar direkt :p men de som gör det borde ju inte behöva chippas??

Det kostar INTE några tusen kronor!

Det du behöver göra är att en ID-kontrollant kontrollerar hästen mot konturdiagrammet i passet (dvs en enkel identitetskontroll). Sedan chippas hästen och i konturdiagrammet ritas chippets plavering in, och du får ett klistermärke i passet med chipmärkningsnumret. Dessutom får du en 'rapport om chipmärkning' som dus kickar in till registraturen så de vet ponnyn är chipmärkt.

Jag betalade 350 kr för detta, på klinik, går säkert komma billigare undan.

break_a_leg
2005-03-25, 22:39
Går detta att göra på MK alltså? Man kanske ska köra dit ponnyerna i höst och göra allt på en gång....

Saga
2005-03-25, 22:55
Det kostar INTE några tusen kronor!

Det du behöver göra är att en ID-kontrollant kontrollerar hästen mot konturdiagrammet i passet (dvs en enkel identitetskontroll). Sedan chippas hästen och i konturdiagrammet ritas chippets plavering in, och du får ett klistermärke i passet med chipmärkningsnumret. Dessutom får du en 'rapport om chipmärkning' som dus kickar in till registraturen så de vet ponnyn är chipmärkt.

Jag betalade 350 kr för detta, på klinik, går säkert komma billigare undan.

Mitt kostade oxå runt 350 kr för idkontroll och chip, lite billigare för pållen som redan var id-kontrollerad/ hade pass. Då hade ändå vetrinären kommit till vårt stall.

Alexandra_W
2005-03-25, 23:01
Går detta att göra på MK alltså? Man kanske ska köra dit ponnyerna i höst och göra allt på en gång....

Jajamensan det går bra, du kan göra 'hela köret' på MK med omd et behövs. Dvs få allt du behöver för att ansöka om pass med (fast då kostade det mer, 800 eller nåt, minns inte). Då gör de själva idkontrollen och konturdiagrammet med.

Men chippa häst som redan har pass kostar 350 kr och är klart på en pisskvart.

PathOfClovers
2005-03-26, 12:56
Grejjen är att finns det inget straff så kan man knappast räkna det som att man måste ha det på de hästar som inte tävlar. Det kommer knappast bli någon kontroll bland ridskolorna och ett straff för de som inte har pass. Hästar som tävlas, köps/säljs kan ju kontrolleras.

Alexandra_W
2005-03-27, 08:11
Grejjen är att finns det inget straff så kan man knappast räkna det som att man måste ha det på de hästar som inte tävlar. Det kommer knappast bli någon kontroll bland ridskolorna och ett straff för de som inte har pass. Hästar som tävlas, köps/säljs kan ju kontrolleras.

Grejen är att det KOMMER att vara straff. Dessutom så kommer man få problem med att få veterinärvård till hästen om den inte har pass, samt att avliva den. Jag tror knappast veterinären kommer vända ochåka igen, men där åker du ju garanterat på att skaffa pass och ev vite för att du inte har.

De har tänkt till för att verkligen få in alla, och även omd et kanske inte kommer funka exakt som det ska from 1/1 2006 så på sikt kommer man inte kunna slippa passkravet hur länge som helst om man har en häst som inte bara går hemma kärnfrisk ;)

PathOfClovers
2005-03-27, 14:34
Om man har en veterinär som våran blir det inga problem, det kan jag lova. haha Däremot om hästen måste in till kliniken, då kanske det blir svårt. Det är det jag menar, det blir säkert en felfri lag med straff nån gång i framtiden, men inte till 1/1 2006.

Alexandra_W
2005-03-27, 16:23
Om man har en veterinär som våran blir det inga problem, det kan jag lova. haha Däremot om hästen måste in till kliniken, då kanske det blir svårt. Det är det jag menar, det blir säkert en felfri lag med straff nån gång i framtiden, men inte till 1/1 2006.

JAG tror (men det är bara vad jag TROR) att den största kollen om hästarna har pass kommer ske med hjälp av registerkoll/registersamkörningar. En registrerad häst med registrerad ägare borde bli ganska lätt att kolla om den har pass. Bara kolla med registraturen om det utfärdats pass.

Då kan kontrollen ske från kontoret/kansliet och vitesföreläggande skickas ut med post. De oreggade hästarna däremot får de nog svårt att kolla innan de kommer till veterinär/klinik (och rätt sådan) alternativt ska till den sista vilan.

Men att ha en häst som är registrerad och passlös tror jag kommer bli knepigt utan att få vitesföreläggande, det är ju så lätt att se att Brunte med regnummer 123 är registrerad och har Anna Andersson som ägare, och dessutom inte har pass?

Lena_B
2005-03-29, 16:58
Tja, ska man ägna sig åt hårklyverier så har din veterinär rätt, det finns ingen lag. Däremot finns det föreskrifter från Jordbruksverket och de måste man också följa.

Det har egentligen varit krav på hästpass sedan 2002, men det är först nu det i praktiken krävs att ALLA skaffar pass till sina hästar. Jag föreslår att du själv läser vad t ex Jordbruksverket skriver:

http://www.sjv.se/startsida/amnesomraden/djurveterinar/hastpasshundregister/hastpass.4.7502f61001ea08a0c7fff49634.html

LillaGeisha
2005-03-31, 13:07
.

Det kostade 250 kr att få min häst avritad och chippad genom mitt försäkringsbolag. Kolla upp det, kanske du också har en sådan förmån.

Mvh//LG

Doneloge
2005-03-31, 13:15
Våran ID-kontrollant sa att alla hästar födda 2006 måste chippmärkas och sen år 2012 måste ALLA hästar chippmärkas. Men jag kan säga att min häst kommer att vara rätt gammal år 2012 och det känns dummt att chippmärka honom då, så jag hoppas att det blir nån åldergräns på lagen...

Alexandra_W
2005-03-31, 13:38
Våran ID-kontrollant sa att alla hästar födda 2006 måste chippmärkas och sen år 2012 måste ALLA hästar chippmärkas. Men jag kan säga att min häst kommer att vara rätt gammal år 2012 och det känns dummt att chippmärka honom då, så jag hoppas att det blir nån åldergräns på lagen...

Varför vill du inte chipmärka honom? Det kostar inte speciellt mycket och det innebär att OM din häst skulle hamna p avvägar så kan man enkelt 'bevisa' att det är din häst.

Det är för en häst som har eller som man skaffar pass till en enkel procedur att chippa med, hästarna känner bara ett litet stick och sen är det klart?

För mig var det självklart att chippa, oavsett om det blir lag på det eller ej. Jag har nämligen araber, skimlar, och sådana finns det 13 på dussinet av så det är en extra trygghet för mig att de är chippade.

Görel
2005-03-31, 14:12
Doneloges häst är ganska gammal redan nu ;)

Jag kommer inte heller att chipmärka mitt 15-åriga halvblod. Hon har pass och är efter en av de kändare hingstarna så det går att blodtypa henne, och jag ska ha henne som avelssto.

Alexandra_W
2005-03-31, 15:16
Doneloges häst är ganska gammal redan nu ;)

Jag kommer inte heller att chipmärka mitt 15-åriga halvblod. Hon har pass och är efter en av de kändare hingstarna så det går att blodtypa henne, och jag ska ha henne som avelssto.

Visst går det att blodtypa, går det emd mina skrällen med, en arab som inte är blodtypad (eller numera DNAtypad) kan man ju inte ens registrera. Fast jag föredrar ju en sekundsnabb chipavläsning och sen är saken klar än att SVA ska kolla typningen (det tar ju längre tid).

Men, det är ju bara att göra som man vill, jag har inga åsikter om man väljer att inte göra det mer än att jag är lite konfunderad varför, det är en väldigt enkel procedur och så himla liten kostnad, och sen slipper man bekymra sig (båd eom hästen kommer bort och om ev nya regler ocg lagar och när de träder i kraft)

Akustik
2005-03-31, 17:54
pass är obligatoriskt för ALLA hästar, chip märkning även för ponny efter 05.
chip märkning för häst kommer att bli obligatoriskt, dock inte än..

Doneloge
2005-04-01, 18:26
Som Görel säger, så fyller min häst 19 år idag faktiskt, så det känns onödigt att chippa honom. Sen har han rätt ovanliga tecken, så jag tror inte att jag behöver oroa mig för att man inte känner igen honom. ID-kontrollanten tyckte inte att det var nån fara att jag inte ville chippa honom. Jag kan förstå att man gör det med unga hästar och hästar som kanske inte har några tecken alls, men för min är det nog onödigt.

Alexandra_W
2005-04-01, 19:38

Det där är tydligen bara ett FÖRSLAG Från jordbruksverket. Dock har jag också hört det från ID-kontrollant (på klinik dessutom) att det är lag på det, när det (tydligen) är ett förslag det handlar om.

http://www.sjv.se/startsida/nyhetsarkiv/nyheter/5.7502f61001ea08a0c7fff109950.html

Doneloge
2005-04-01, 21:07
Jo, men ID-kontrollanten sa att det bara var ett förslag, men att det troligtvis blir så. Men det är lag på att alla hästar som föds 2006 måste chippas iallafall...

Huntress
2005-04-02, 00:32
Håller med Alexandra här, chipmärkningen går verkligen jättefort att göra och det kostar inte alls mycket heller. Jag tycker att det känns skönt att ha det gjort, så jag slipper bekymra mig om nya lagarna osv. Och då är ändå min häst 21 år nu, och har en ovanlig färg!

Lena_B
2005-04-05, 15:04
Nejdå, inte ens om förslaget går igenom! Chip- eller frysmärkning står det i förslaget och såvitt jag vet är det fortfarande bara ett förbättringsförslag(!) från Jordbruksverket.

vargen
2005-04-05, 15:15
Det jag kan tycka är dumt med den här hästpasshetsen är att det inte finns några direkt rutiner för hanteringen av passen ännu. Varje gång vi varit med någon av våra hästar på Strömsholm t.ex. Det står i passet att "alla vaccinationer och all behandling av veterinär ska noteras i passet, inga lösa blad eller papper får förekomma", men när vi lämnar fram passet säger de att "nej, vi har inga rytiner för hur vi ska fylla i de där passen ännu, så vi måste skriva en vanlig journal". Detta innebär att passet är och förblir tomt och jag har likförbaskat en massa lösa papper...

Jag tror inte att sista ordet är sagt i den här debatten ännu....

//C

Görel
2005-04-05, 15:51
Precis samma erfarenhet har jag :smirk:

Har varit på klinik flera gånger med min häst och den enda gång de var intresserade av att titta på hennes pass var när jag insisterade på att influensavaccinet skulle föras in. Då tog det ett tag innan dom begrep vart det skulle fyllas i.... Det här var i december förra året.

Doneloge
2005-04-05, 19:38
Hänger inte riktigt med i det du skrev... Jag vet inte vilket av mina inlägg du svarar på, men om det var det första, så stod det fel, det skulle stå att det är ett förslag att alla måste chippmärkas senare och att ID-kontrollanten trodde att det kommer bli lag på det.

Doneloge
2005-04-05, 19:42
Min fråga är också, vad händer med alla gamla papprena man har? Fyller de i de i passet också eller? Jag menar, jag vet inte vad de har behandlat min häst för under alla åren, han kanske har fått nånting som ger honom livslångt slaktkarens. Det vet inte jag eller ägaren (foderhäst). När jag fick mit pass till hunden, så vet jag att alla vaccinationerna skulle in i passet. Så kan det ju inte vara med hästpassen väl, annars blir det mycket skrivande :p!

fio.
2005-04-06, 20:48
Funderar faktiskt på att chippmärka mina tävlingshästar, risken finns ju faktiskt att dom kan bli stulna, vem chippmärker?? Bara veterinärer eller är det någon speciell??

__Stilett__
2005-04-06, 20:51
id kontrollant kan även chippa om dom är godkända för det.

jag har mina hästar chippade. är inte dyrt o det känns bra att ha dom chippade.

fio.
2005-04-06, 20:54
Var hittar man listor på godkända chippare??

__Stilett__
2005-04-06, 21:45
häe finns en lista (http://www.svehast.se/allm/ID/idkontrollanter.asp)

fio.
2005-04-06, 21:49
Tack!...............

Lena_B
2005-04-07, 14:50
Hänger inte riktigt med i det du skrev... Jag vet inte vilket av mina inlägg du svarar på, men om det var det första, så stod det fel, det skulle stå att det är ett förslag att alla måste chippmärkas senare och att ID-kontrollanten trodde att det kommer bli lag på det.

OK, tar det en gång till. lite utförligare. Det finns förslag på MÄRKNING, men inte med just chip. Frysmärkta hästar (individmärkning) är redan en "riktigt" märkta och det är inte heller aktuellt att gå över till chipning av travföl. Det skulle också vara möjligt för andra raser att besluta om frysmärkning i stället för chip.

Dessutom finns det i landet ett (stort?) antal hästar som är DNA- eller blodtypade, och för alla dessa hästar ska det enligt förslaget gå att få dispens från märkningen.

Alltså: Det finns inget myndighetsförslag som innebär att alla hästar ska chippas!

Doneloge
2005-04-07, 16:41
Jaha, nu hänger jag med. Tackar :). Men om det blir lag på att de måste vara märkta på något sätt, så kommer jag att chippa min, då det är lättast. Hoppas som sagt på att det blir nån åldersgräns på det. Har snackat med många som har äldre hästar och de håller med mig om att det käns lite onödigt. Nu är det ju inte jag som ska betala det heller, då det är foderhäst jag har och ägaren tycker att det är slöseri med pengar.