Visa fullständig version : Tornespel
misterhultspyret 2004-01-19, 15:13 undrar vad det innebär med tornespel? vad gör man?
kan man ha vilken hästras som helst?
berätta allt in i minsta detalj är jätte intresserad av att börja med detta!
var finns klubbarna?
angående schabrak och dräkt hur vet man vilka färger man ska ha? och hur det ska se ut? och när ska man ha sånt!
tacksam för svar!
**BORTTAGEN** 2004-01-19, 15:40 Jag vet Varmblodstravare, quarterhästar, nordsvenskar, svenska halvblod, araber mfl som går tornespel så rasen har nog ingen betydelse i alla fall! :)
Gisburne 2004-01-19, 19:48 Fjording! Fjording! Fjording! :D
Hmm, jag är inte så bra på hur man kommer i kontakt med olika lag, jag snubblade in i "mitt" lag by accident...! :o
Det enda jag vet beträffande schabrak och sköld är att olika lag har olika regler. Man får väl fråga sig fram när man väl lyckats haffa nån som finns i närheten... :smirk:
Angående hästras så är det så vitt jag vet bara SM som har regler på storlek. (148 cm eller vad var det?)
Mycket av våra regler och föreningsinformation med mera finns att hitta på riddare.nu . Där kan du se om det finns någon förening i närheten där du bor.
De riddarsällskap som är anslutna till SRS, har gemensamma regler, sen finns det föreningar som inte är anslutna som har sina egna regler.
Tornerspel e ju såååå kul!!!!
Har ridit arab, travare, nsv travare, halvblod, fullblod, fjording :bump: i tornerspel, det är hästens psyke som är avgörande. I Sm finns en regel att hästen måste vara minst 148 i mkh, men som sagt det gäller bara Sm 1 gång/år.
Gisburne 2004-01-19, 23:12 Fjording rokkar! :banana:
Jag har snackat med några som varit med i olika tornerlag anslutna till SRS, och de har haft väldigt skilda regler på det där med sköld och schabrak. I slutändan kanske alla har samma regler, d.v.s. SRS regler, men det har inte låtit riktigt så... :confused:
Om man i någon ände har tänkt att delta i SM, så måste man tillhöra ett SRS anslutet sällskap, och då SRS regler gäller på SM är det inte så många som orkar sy upp flera utrustningar att ha, utan de flesta gör sina utrustningar enligt SRS bestämmelser från början (iallafall i vårat riddarsällskap)för att slippa göra en ny bara för att kunna delta i SM.
Alla vi som någon gång har suttit och svurit över schabrak/hintertyg mm vid tillverkningen vet att såååååå :crazy: kul är det inte att sy, så man vill göra flera stycken. Man är snarare överlycklig :bump:om man lyckas få till EN bra utrustning med bra passform...... :banana:
Förresten fjording i tornerspel jag säger bara det att mer engagerad :bump: häst har jag aldrig ridit!!!
Bara fjordtoken hör tornerspelsmusiken exploderar :bump: han, sen e det bara att hänga me.......Kul värre, men publiken älskar honom!!!!! Vi med, men bara vissa dagar :devil:....
Gisburne 2004-01-22, 23:32 Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att sy ett nytt schabrak, nu när jag har fixat ett grundmönster med bra passform. Det jobbiga tycker jag snarare är att kirra just det; passa ut på hästen, springa in och klippa lite, prova igen, klippa lite till, prova, klippa, prova, klippa, svära, göra nytt, prova, klippa, prova... :D
Men det var inte det jag menade, utan jag har hört lite olika regler inom sällskapen, bara.
Vad är det för musik fjordingen i fråga går igång på? Man kanske skulle prova samma på min...? :crazy:
Alla våra tornerspels låtar! Inridningsmusik, bakgrundsmusik, ALLT!!!! Han Älskar :love: musik, då särskilt medeltida och gärna med lite muller i.....
Förresten, jag har sytt 8 hela utrustningar till olika hästar, olika raser, knepigt när man inte kan använda det mönster man har utan måste göra ett nytt för varje gång. Jag är sån som aldrig kan bestämma mig ;), så jag syr nya hela tiden, jag har nu ett helt gäng att välja på , men funderar ändå på att sy en ny snart.....
tar gärna emot lite tips på hur man syr utrustning till pålle...vilket tyg är bäst att använda? modell osv? *nyfiken*
Det jag har kommit fram till när jag har sytt alla mina utrustningar, är att det är lättast att ta ett välpassande hästtäcke som modell, sen måste man ju bestämma sig för hur man vill att det ska se ut, ska det se ut som ett täcke eller ska det gå ner över hela baken och dölja svans och allt, eller ska det vara ett hintertyg (den "luftigare" varianten), ska man ha huva eller ej, som sagt man får spåna lite vad det är för utrustning man vill ha.
Har sytt i många olika sorters tyger, generellt tycker jag att sammet e skitsnyggt, men fruktansvärt varmt för hästen på sommaren. Krossad plysch är fruktansvärt svårt att sy i, tycker jag iallafall.
Du ska iallafall satsa på ett slitstarkt tyg, som håller färgen bra!
:bump:
Gisburne 2004-01-24, 20:57 Lin, lin, lin - eventuellt bomull! :smirk:
Mitt schabrak har en undersida i hellinne och en ovansida i 55% lin och 45% viscose. (Ville ha hellinne där också, men hittade inte rätt nyanser med det korta varsel jag hade...)
Bomull har en så "glansig" yta, tycker jag, så ur den aspekten ser lintyg bättre ut. Det är dessutom mer tidsenligt korrekt. *Pekpinne*
Krossad plysch?! *ghaaaaaaaaaaahhh!!!* :D
Har sytt en del i lin och färgat in det själv, men personligen så är jag inte så förtjust i linet.
Gisburne 2004-01-26, 13:52 Dådå? :confused: Föredrar i och för sig helylle för sömnad överhuvudtaget, men mitt andraval är definitivt lin. :D
du skulle dö om du såg mitt schabrak... ;)
Krossad sammet med bomullsfoder. Valet på det tyget föll sig naturligt då jag värdesätter mer att färgerna är kvar efter en säsong än att det är historiskt korrekt. Vet att många avskyr mig för det tänkandet men tornerspelet är för mig en show och för att kunna behålla mitt schabrak snyggt i flera säsonger blev detta mitt val... :cool:
Gisburne 2004-01-27, 23:04 ...................
:p
KungTulle 2004-01-27, 23:20 Krossad plysch är fruktansvärt svårt att sy i, tycker jag iallafall.
:bump:
Och dessutom är krossad sammet väldigt omedeltida! De flesta vanliga medeltidsföreningar tex avråder bestämt att använda det till tex medeltidsdräkter.
Det material som verkar fungera bäst är ett ylletyg som är tvättbart. ( Tex 80% ylle).
När hästen blir väldigt svettig ventilerar yllet bort fukten från hästen snabbare än tex bomullstyger och lintyger.
Rent historiskt är nog yllet antagligen också det bästa.
Lintyger har antagligen inte använts eftersom man inte kan färga lintyger med växtfärger ( om det överhuvudtaget kommer litet färg på bleks det mkt snabbt bort av solen). Naturligtvis kan man ha använt vitt linnetyg tex på ett schabrak som skulle vara vitt i grunden och med ylletygsdekor (tex ett lejon) påsytt.
Ylletyger är visserligen oftast ganska dyra (från ca 150:-/meter) men ganska många andra tyger brukar också vara i den prisklassen. Men man kan ha tur och hitta tyger på rea etc.
Lycka till med att sy!
En kul liten kuriosa! På medeltiden kallades inte schabraket för schabrak utan man använde uttrycket "coperture" vilket kunde stavas på diverse olika vis!
/Kung Tulle
Gisburne 2004-01-28, 13:30 Lin går visst att färga med växter, det är bara lite svårt att få det snyggt utan att det blir flammigt. Och jag har läst en beskrivning på schabrak sytt i lintyg med någon sorts silkesdetaljer... Sådeså! :D :p :D
Schabrak är väl bara ett gammalt samlingsnamn för "stort åbäke" typ...? :D
Jag använder krossad plysch när jag syr små mysiga medeltidsdräkter åt barn, dels är tyget billigt, dels är det snyggt, det håller priset nere på en lagom nivå när det sedan ska säljas på marknader mm.
Skulle däremot inte sy med krossad plysch till ett schabrak. :bump:
KungTulle 2004-01-28, 23:17 Jag använder krossad plysch när jag syr små mysiga medeltidsdräkter åt barn, dels är det snyggt,
Hm snyggt? Jag tycker nog inte det.....
/KT
KungTulle 2004-01-28, 23:21 [quote]
Lin går visst att färga med växter, det är bara lite svårt att få det snyggt utan att det blir flammigt. Och jag har läst en beskrivning på schabrak sytt i lintyg med någon sorts silkesdetaljer... Sådeså! :D :p :D
Eh Guisborne....
Jag tror inte dom färgade lin under medeltiden. Har mkt bra kontakter med folk som forskar på medeltida tyger/kläder etc och har en viss koll på vad som var brukligt under den tiden.
Källa och datering på den beskrivningen tack.
/Kung Tulle (medeltidsarkeolog etc etc :) )
Gisburne 2004-01-28, 23:53 Om man färgade lin på medeltiden kan jag inte ge någon exakt info om, men på vingingatiden gjorde man det absolut! :p Vill inte låta sådär näsvis som vissa andra, men jag har också jobbat med sånt och forskat i det. Jag har hållt på med växtfärgning, garvning och tovning också, och jag skulle inte säga något om det om jag inte på allvar menade att jag vet vad jag pratar om.
Den info jag har framför mig just NU är ifrån 1216 och visar ett par schabrak i silke och brokad. Hästarna har även masker i läder och metall. Vill minnas att det står någonstans här att just dessa två ekipage tillhör kungligheter... *letar i texten*
jag ska ta med mig det på nästa träning jag kommer på gisburne! =)
mnementh 2004-01-29, 07:56 Ursäkta mig men har man inte funnit blå och rödfärgat linne i både Birka och Osebergsgravarna?
Vad gäller skriftliga källor så vet jag att:
Röd lärft nämns i Stockholms stads skattebok 1460-1468.
Skriftliga belägg för växtfärgning finns i Olaus Magnus "Historia om de nordiska folken". Detta verk trycktes 1555 och där omtalas att man färgade och vävde lin i Norden.
Vidare har jag för mig att det färgades lin i Afrika redan f.Kr. och att det fanns import till europa. Källorna till detta är jag dock mer osäker på.
Att det var enklare att färga ylle betydde ju inte att man gav blankt fan i att färga lin. Borde snarare bara gjort ett bra färgad linnelärft ännu åtråvärdare.
Ska peta på polare som är betydligt mer insatt i ämnet.
Gisburne 2004-01-29, 14:49 *hyperventilerar*
Okej, Scorpan, vi säger så... vi säger så... *harkel* Jaja, who am I kidding, jag har ju faktiskt viscose i mitt shcabrak, så jag är inte helt oskyldig heller... :o
Gisburne 2004-01-29, 14:54 Där ser man. Vill minnas att jag läste något om Osebersgsgravarna jag med, men det var många år sedan, när jag jobbade med vikingatid. (Tittade, jag stavade rätt den här gången!) Minns inte exakt, men det gör detsamma.
Vill bara klargöra, att bara för att jag vet att man red i schabrak i lin, silkestyger och brokad, betyder inte det att jag inte tror er som hävdar att man red i ylleschabrak. Man gjorde såklart det också. Jag säger inget annat. :cool:
FjordingCarlA 2004-01-29, 23:37 Lin, ja det är svårfärgat. När jag gick en kurs i agrarhistoria passerade vi Svenskt Diplomatarium, som katalogiserat runt 40 000 bevarade medeltida brev. Vi fick se några vackert skrivna brev, på pergament. Ett av dem hade vaxsigillet inbäddat i ett blått linnetygstycke, vilket fick mig att gå i gasen. Misstänkte vejdeblåfärgat, så jag ringde Margareta Nockert, som bl.a. skrivit om Högommannens textilier (Sundsvall, typ 500-tal). Jodå, man har analyserat sigilltextilierna oxå, färgämnet är indigotin, och den troligaste källan är vejde, då annan naturindigo som importerades vid denna tid användes när man framställde bläck. Det är så att lin är svårfärgat, enklare med vejden och mkt färgbeständigt! Indigotinet är inte som andra växtfärger lösligt i vatten, utan kräver en kyp, själv kör jag med vetekli och asklut.
Skitkul
Gisburne 2004-01-30, 10:03 Ett annat "kul" sätt att få blå är att ta massor med urin, vaska runt linet (eller annat tyg/väv) i det, gräva ner skiten i marken några dar och sen ta upp och tvätta! :D :o :eek: :angel: Inte jättetrevlig lukt eller så under själva processen, men det blir ganska snygg färg av det...
Jisses, vad den här tråden har spårat ur! :angel:
lät inte vidare frächt! föredrar att köpa mitt linnetyg från affären! :D
KungTulle 2004-01-30, 17:50 Den info jag har framför mig just NU är ifrån 1216 och visar ett par schabrak i silke och brokad. Hästarna har även masker i läder och metall. Vill minnas att det står någonstans här att just dessa två ekipage tillhör kungligheter... *letar i texten*
Snälla boktitel och helst sida!!! -jättenyfiken!-
/Kung Tulle
ps/ Ja men vi diskuterade ju LIN schabrak????? Eller? Har aldrig ifrågasatt silke, brokadtyger etc.
KungTulle 2004-01-30, 18:05 Problemet med att färga lintyg har jag förstått är inte att det inte går att färga utan att färgen inte stannar kvar bra i tyget. DVS att det mycket snart bleks ur och försvinner. (Kan ej uttala mig om vejdefärgningen).
Det skulle troligen då bara vara mycket rikt folk som tex färgade in ett säskilt plagg medvetna om att det var snyggt bara en kort tid. Tex till ett bröllop :).
Men ändå tänk vore det inte helsnyggt med ett schabrak i blå sidenbrokad! :0. Typ 700:-/meter eller så... Har hört att det finns ett särskilt väveri i Frankrike? där man kan få uppvävt tyger EXAKT efter gamla förebilder och i tidstypiska material. Tydligen är restpartier överkomliga för vanligt folk prismässigt! Och då kring 1000:-/meter!
~drägel~
/Kung Tulle
SweetSelene 2004-01-31, 19:15 Hejsan alla!
Schabrak är forntida turkiska för sadeltäcke/stort praktfullt tygstycke. Stavas ursprungligen caprak. ;)
Gisburne 2004-02-01, 11:09 Ja, fast i svenskan kan man ju kalla allt som är relativt stort och åbäkit för "schabrak"...?
SweetSelene 2004-02-02, 10:28 Japp det stämmer också :) Men om man snackar ursprungligen så är det turkiska, och var inte ett samlingsbegrepp för stort härke :D
Gisburne 2004-02-02, 13:12 Ah. :cool:
Min man har precis börjat prova på detta med vår ena basjkir
och det ser ut att vara jättekul!
/ sandra
LäderBjörn 2004-02-04, 17:35 Vi har öppna träningar för dom som vill träna spel i Alsike, Knivsta. Fram till mars så tränar vi en gång i månaden och sedan två gånger i månaden. Intresserad?
Hör av er för tider och vägbeskrivning.
ja du...nog vet ja att du aldrig kan bestämma dejj...många schbrak har d blivit genom åren för din del...:p
men tornerspel e så himla kul...
d du skrev om fjordingen stämmer...vi tycker om honom vissa dagar... :p..men han va kul å se på uppvisningarna...men inte lika kul å rida... :)... :bump: kram marina
Tråden har ju spårat ur lite mot schabrak...så jag passar på att fråga om någon vet om ngn bra sida på nätet med sömnadsbeskrivning av just schabrak.
LäderBjörn 2004-02-29, 12:48 Om du hittar en så tala om det för mig är du snäll annars så är den HÄR (http://www21.brinkster.com/annascrafts/) kanske något att ha.
vi använder hästtäcken som mallar. Har ett täcke som ligger jättebra på hästen så det används som grundmallen...
Jo, läste det, men vill veta hur själva fortsatta arbetet går till!
Hur det ska "Se ut"... :)
Lejonstjarna 2004-03-01, 02:09 Efter som vi diskuterar schabrak i tråden läger jag ochså in en fråga. Jag har ett schabrak som jag inte har någon sköld på. Har ni några tipps på hur jag på ett snygt och autentiskt sätt sätter på en sköld på schabraket? Någon som förstår? eller förvirar jag er?
Hur de ser ut...
Well - försök läsa på om de heraldiska reglerna.
Studera de redan existerande schabraken, surfa nätet och kolla på schabrak som används utomlands...
hur har ni gjort med schabraket under sadeln? helt eller har ni det delat på nått sätt? hur mkt tyg kan det tänkas gå åt till en travarkille som har 145 i täckesstorlek. hur långt ned på sidorna bör täcket gå?
jag gör dom precis som hästtäckena, bogveck, veck på rumpan o s v... längden brukar jag göra ner till knäna på hästen.
sadeln lägger jag ovanpå schabraket.
ok...har inte sett sådant med bogveck...hum men ok....vilket tyg är att föredra?
har du sett mitt med elden på? Visst är du Ann's kompis?
Mitt svarta är iaf sytt i krossad sammet och fodrat med rött bomullstyg. Mitt nya kommer jag sy i indisk bomull så att jag kan koka rent det.
ja Anns kompis här...*ler* är så himla sugen att testa tournerspel med min pålle när han blir helt frisk...älskar att sy så nu har jag blivit himla inspirerad tilla tt sy schabrak till pållen. har sett ditt med elden på men inte studerat det noga...
Är itne ylletyg bättre vad gäller andning och fall på tyget? har du några bra bilder som man kan se täcket på lite närmre håll?
ylle känns som det kan bli på tok för varmt, har dock aldrig testat...
Har bara lite bilder på hemsidan, inga närmre studier dock.. http://www.riddare.nu/eld/
jo det kan du ha rätt i...men bomull faller väl inte så snyggt? Är itne vidare förtjust i krossad sammet...känns inte direkt medeltida... :D
har studerat bilderna på din sida och tror jag vet hur jag ska göra nu...
:rofl:
Va snyggt förra hovis springer!!! :rofl: Leker han stålmannen??? :D
http://www.riddare.nu/rikstorneringen2003/image_0079.jpg
Hertigen 2004-03-05, 10:34 Har läst era materialfunderingar med intresse. Rider själv med schabrak och vapenskjorta i ylle. Visst är det varmt men inte varmare än de bomullschabrak jag använt tidigare. Vi envisas ju också med att rida tornerspel när det är som varmast :D
Ylle har dessutom fördelen att vara väldigt svårt att antända, nödvändigt när man rider grenar med eld under tornerspelet.
Ylle andas dessutom...tror itne bomullen gör det...eller har jag fel?
Hertigen 2004-03-05, 16:57 Jepp, andas och värmer även om det är blött. Det regnar ju trots allt även under tornerspelen, "svensk sommar" inte san´t :rofl: Fast andas gör väl alla naturmaterial, alltså även bomull? :confused:
:rofl:
Va snyggt förra hovis springer!!! :rofl: Leker han stålmannen??? :grin
Alla gutar tror nog sig vara stålmän ;)
Har läst era materialfunderingar med intresse. Rider själv med schabrak och vapenskjorta i ylle.
Nu blir jag ju nyfiken - är du "Hertigen"?
Hej och välkommen hur som helst!
Hur är tjockt är yllet ni använder och var får ni tag på det? Det ylle jag hittar på är på tok för tjockt och dyrt :(
Du Beppo - ta en titt på Ann's schabrak. Det är välsytt och där kan du ju se hur det är gjort *komma på*
Petronilla 2004-03-08, 08:39 Har du besökt sundbyberg? Jag tycker att 100 kronor
metern är ett bra pris på ylle. Jag skulle nog gå
på det för fukten tränger ju igenom yllet och lägger sig
utanpå istället.
Så när/om jag någonsin börjar med tornerspel skulle jag
gå på ylle.
jo det gör det nog men kanske itne lika bra som yle. ylle transporterar bort väta bättre än bomull. Dessutom tycker jag att Ylle faller bättre...
bra ide...*ler* att ajg itne kom på det tidigare. Det man itne ahr i huvudet...*flin* ska ta o plinga henne...Hennes schabrak är dock itne riktigt som jag vill ha mitt men som sagt...ser jue hur den är sydd.
Kan man beställa tyg därifrån? har ignen möjlighet att ta mig dit men det lät som ett mycket bra pris för ylle...nån hemsida dit?
Ylle brukar jue vara så himla dyrt annars!
Hertigen 2004-03-08, 12:04 Nu blir jag ju nyfiken - är du "Hertigen"?
Helt rätt :cool:
Vi använder vadmal, tjockt förvisso och kanske dyrt :confused:, jag vet inte. Ylle är dock värt pengarna enligt min personliga uppfattning.
Vadmal är dyrt! blir inte det väldigt varmt på sommaren?
Hertigen 2004-03-08, 16:31 blir inte det väldigt varmt på sommaren?
Som jag skrev tidigare, inte varmare än de schabrak i bomull som jag ridit i tidigare ;)
Nu blir jag ju nyfiken - är du "Hertigen"?
Helt rätt :cool
välkommen vettja!
Måste ta mig tid att titta ordentligt på era schabrak nästa gång vi ses. Det blir förhoppningsvis på SM... Om jag kan komma dvs. För att ni kommer räknar jag kallt med.
Syr ni själva eller har ni någon som syr åt er?
Hur är vadmalen att hålla ren?
*frågvis*
Har du besökt sundbyberg?
Har inte haft möjligheten tyvärr... Ska försöka ta mig dit nån gång då dom har öppet! =)
mnementh 2004-03-09, 08:07 Vadmalen kommer från Harrys arbetskläder och kostar 160-180kr/m.
måste vara blind idag...*host* sorry!
inte dyrt alls. Har de någon hemsida?
mnementh 2004-03-09, 08:33 Nej, de har lagt ned hemsidan av någon anledning. Ring direkt till dem, 0320-44060 och beställ tygprover!
tack så mkt! ska ringa dem med en gång!
Hertigen 2004-03-11, 11:41 Tack :)
SM är väl troligt, dock inte spikat än. Var det inte flyttat längre bort i år?
Vi har en sömmerska i föreningen, hon syr i stort sett allt. :bow:
Jag upplever vadmalen relativt lätt att hålla ren, den är stryktålig och går att borsta av. Nackdelen är ju att den bara går att tvätta på låga temperaturer. En annan nackdel är att den är tung! :p
Varför skulle du inte komma på SM?
Hertigen 2004-03-11, 11:45 Inga problem :D
Rider du själv tornerspel eller har du tänkt börja :confused: Jag kanske har missat svaret på den frågan i någon annan tråd :o
Petronilla 2004-03-11, 15:22 Textilcentrum i Sundbyberg Järnvägsgatan 56. Tel 08-29 94 20
hemsidan verkar dock ligga nere!
Jag rider inte tournerspel men är väldigt intresserad av att någon gång prova då min travarkille är redo för det. Älskar att se på tournerspel och har varit medeltida intresserad i många år. Syr mycket medeltidskläder. har även börjat svärdsträna nu och älskar det!
vilket lag rider du i? känner igen namnet...
Får man delta utom tävlan i SM? Tyckte jag såg det i ett protokoll. Har en liten nording som tyvärr troligast är under 148 cm. :smirk: Så hur mkt. vi än tränar får vi inte vara med i SM... :(
SM kommer gå i Grytnäs i år (finns länk på http://www.riddare.nu )
Jag jobbar så konstiga tider nu för tiden att jag inte vet om jag kommer vara ledig. Är nyanställd och offrar mina få semesterdagar på Medeltidsveckan i år =)
hur mågna meter tyg går det åt till ett täcke. min häst har 145 i storlek på vanliga täcken. fick hem tygproverna idag och de såg fina ut. billiga var det med...
mnementh 2004-03-16, 12:19 Beror på vilket mönster du använder. Men 5-6 meter kanske? Ett hett tips är dock att du köper något billigt skräptyg att sy några provschabrak i. Är alltid massa små ändringar som man kommer på efter hand när man börjar från scratch. Tyvärr får jag inte lämna ut de mönster som jag har eftersom de tillhör min grupp :(
Här har du i alla fall länk (http://www.acc.umu.se/~mnementh/pictures/2003-06-09%20Schabrak/) till det första test-schabraket jag sydde. Inte för att du ser några detaljer... Men det har hel nederkant och bälgar fram. Sytt i tyg från Bauhaus som kostade 10kr/m.
Här (http://www.acc.umu.se/~mnementh/pictures/2003-09-27%20Mannekang/) har du bilder på när jag provar skånska gripens schabrak. Det är det mönster jag tänker använda nu med vissa smärre förändringar. Ett lite mer praktiskt schabrak jämfört med mitt första.
Hoppas att bilderna kan hjälpa lite!
så inte så mkt men skånska gripens schabrak fick jag en bra överblick av. den är alltså öppen en bit på mitten...för att ge bättre rörelsefrihet då?
mnementh 2004-03-16, 12:38 Framförallt för att släppa igenom sadelgjorden på ett vettigt sätt. På det första hade jag bara öppningar men de hamnade aldrig riktigt bra och gav bara upphov till en hel del spänningar i tyget om schabraket gled omkring lite. Se till att sy bakdelen med hjälp av kilar så ligger det mycket bättre. Annars finns en viss benägenhet till att det kasar på sidan efter ett tag.
okej...som en solfjäder i bak då eller hur menar du? vilken storlek på täcket har din häst? tänkte bara så jag har lite mått att gå efter. hur långt är schabraket på sidorna? andra tips att ge...sytt en del men aldrig ett riddarschabrak. vad bör jag mer tänka på?
mnementh 2004-03-16, 13:16 Min är storlek 135. Tror att det gråa schabraket är 140cm i sidorna. Gör det så långt som du vågar :)
Ja, som en solfjäder kan man väl se det. Vitsen är i alla fall att omkretsen i nederkant ska bli mindre än om man bara gjort en ren halvcirkel bak. Då håller det sig på plats.
För övrigt var noga med att ryggsömmen hamnar på utsidan. Men det är ju ganska självklart :) Vet inte vad mer jag kan säga... :crazy:
ryggsömmen på avigsidan? hum...behövs det även om man tänkt fodra schabraket med bomull?
mnementh 2004-03-16, 14:34 Fodra med bomull? :eek: Varför det? :confused:
spara ylletyget...eller jag vet itne...fick för mig att ajg skulle det...*ler'
Hertigen 2004-03-16, 22:13 vilket lag rider du i? känner igen namnet...
Jag rider för Ryttargruppen. Kan du ha sett mig på något av våra spel eller på SM :confused:
Hertigen 2004-03-16, 22:23 Får man delta utom tävlan i SM?
Jag vet inte vad reglerna säger men du kan ju läsa mer på SRS hemsida, där reglerna för SM finns. Är nordisen dessutom "troligast" under 148 cm kan det ju vara lämpligt att mäta den så du vet ;)
SRS-Svenska Riddarsällskaps Samarbetsorganisation (http://hem.passagen.se/fantasy/srs/main.html)
mnementh 2004-03-17, 07:29 Ylle slits inte i första taget!! Blir nog bara onödigt tungt, varmt och fuktigt. Transporterar ju inte bort svett lika bra som ylle. För att inte tala om hur jobbigt det blir att sy :crazy:
jo det är möjligt. var på SM:et o kollade när det var i Uppsala
jo det har du rätt i....skippar bomullen då... :D
Jo, har tänkt (...) att han ska mätas...men mitt ögonmått är rädd för att han är under 148...*funderar på platåskor...* :crazy:
|