Visa fullständig version : Christoph Hess- clinic

Gebsona
2004-01-27, 14:20
Någon som vill säga några ord om den? Jag var där själv, men jag skulle gärna vilja höra vad ni tyckte om den!

Någon som vill säga något om Pippa Funnell- clinicen också så gör gärna det!

:bow: :bump: :bow: :bump:

fio
2004-01-28, 16:16
Det var väl på tiden att vissa fick höra att dom inte rider så bra som dom tror :devil:
Vissa fick inte ens galoppera, och Saras häst var 2 gradigt halt!! Har hon inte märkt det innan :confused:

Fio/ elak som vanligt :o

Horse_Of_Course
2004-01-28, 19:43
Men alla har väl sina brister iaf! även de bästa...
Tyckte clinicen var jättebra faktiskt, kul att se landslagsryttarna rida...Sofia & Linda red bäst tycker jag!

aicha
2004-01-29, 08:50
Vilka var med & red? Vart var clinicen någonstans?

Gebsona
2004-01-29, 09:17
Senior landslaget var med, spetstruppen: Linda o Magnus, och sen alla i uppföljartruppen.

Det var på Flyinge, jag tyckte det var jättebra, bara grundjobb. Dessutom var Montage med :love:.

See you later bye bye then!

Iddefixen
2004-01-29, 22:09
Hörde av några i landslagstruppen att de inte var nöjda med träningen. Totalt meningslös....

Men kontentan av det hela var väl att rida mer med benen.

Pippas clinic var toppen! samma där, rid mer med benen. Fick många bra tips !

Nelle
2004-01-30, 12:46
Jag har bara hört positiva kommentarer om clinicen! Tyvärr så kunde jag inte åka ner och titta :cry:

aicha
2004-02-02, 11:32
Hallå!
Aha, det hade jag missat helt, har inte pratat med Anna på ett tag.. Vem red Anna då? :D
Vem är Montage nu då..? :confused: Jag har flyttat upp till Sthlm, har visst inte koll på nåt längre.. :smirk:

Nelle
2004-02-02, 15:58
Montage är Viktoria Tevells häst. Anna red den där jag aldrig kommer ihåg vad den heter. Inte Snacke, den som ser ut som om den nästan inte galopperar när den galopperar i dressyren, eller hur man nu ska beskriva den.

fio
2004-02-02, 21:05
Hörde av några i landslagstruppen att de inte var nöjda med träningen. Totalt meningslös....

Ja det brukar låta så när man inte hela tiden får beröm :devil:

Var någon och tittade på (eller läste om)dressyrcliniqen på Strömsholm första gången Klas Balkenhol var där och sågade i stort sett hela landslagstruppen i dressyr??

Ja iallafall ville ingen komma tillbaka förra året av någon konstig anledning :angel:

Fio/ fortfarande elak :D

aicha
2004-02-03, 16:03
:confused: Nu hänger jag inte med riktigt, vilken färg hade den då? Stor/liten? Kan lixom inte komma på någon av hennes som "inte galopperar".. :crazy:

must
2004-02-03, 16:08
Kanske den där Natural Trickster (heter den så)!

cajsastina
2004-02-03, 22:20
lustigt tycker jag, att man enbart har två ryttare i spetsgruppen men de är väl ganska väl beridna bägge två eller? :confused:

rubytoo
2004-02-04, 08:42
Nä det tycker inte jag alls det är. det är ju bara de två som kvalat till OS och det är ju OS år i år.

aicha
2004-02-04, 14:14
Nope, Trickie va det inte (men ja, han heter så..)..det va Flugan (Flying Dutchman), en försäljningshäst..

fio
2004-02-04, 16:00
Klaras häst, herregud är inte den såld än?? Den borde ju vara ganska attraktiv för någon annan junior även om han är lite till åren.
Ja den är inte så lättriden i dressyren och Klara är ju väldigt lång, Anna oxå så den kräver kanske en ganska stor ryttare :crazy:

the_connemara
2004-02-04, 20:54
*hihi* Han är ju skön den hästen! :banana:

cajsastina
2004-02-04, 21:54
så du tycker alltså att inga andra tävlingar kan eller skall räknas in under ett os-år, det finns ju fler internationella stortävlingar än själva athentävlingen...

workaholic
2004-02-04, 23:07
Jag tycker clinicen var jättebra, de som inte fick galoppera kunde ju inte ens rida sina hästar på tygeln i trav... Däremot tycker jag att det var för lite rakriktning, Magnus häst gick på dubbla spår i båda varven och fick bara beröm. Saras häst var som sagts tidigare rejält halt, och Maja var inte ren bak heller... Annas häst Flugan gick mkt bra pålördagen men fick ridas fram en timme för länge pga uppskjuten lunch på själva clinicen. Lite oproffsig planering tycker jag. Men att det var meningslöst är rena skitsnacket, många behövde detta grundjobb. Kolla Paula som inte kan rida alls i vänster varv...

cajsastina
2004-02-05, 08:59
låter som att det måste varit en självupplyftande klinik för de som satt och tittade på, att få konstatera att dessa så kallade proffs inte är så proffsiga ;)

cajsastina
2004-02-05, 09:12
vart är dina tävlingsbilder ifrån? :D vad är det för häst?

fio
2004-02-05, 18:20
Det är faktiskt 2 olika hästar :cool: Den ena med blomhindret är i Falkenberg och är en häst och dom andra är i Waregem, Belgien med min andra häst.

cajsastina
2004-02-05, 21:54
men vad är det för hästar då??? stam, ålder? nivå? :D

cajsastina
2004-02-05, 22:10
när i waregem? mga frågor :confused: :bump: :bump: :bump: :bump:

LenaH
2004-02-05, 22:31
Kolla Paula som inte kan rida alls i vänster varv...

Vänster varv? :confused:
Höger då? :confused:
Eller rakt fram? :confused:
:devil:

Lady_D
2004-02-06, 09:56
Är det någon som kan svara på om man fick använda innertygeln eller ej, vissa ryttare skulle släppa på den hela tiden medan andra fick ta tag i den.
Själv så tyckte jag att han gav oklara instryúktioner om tex när man skulle använda innertyglen eller ej.

aicha
2004-02-06, 10:21
Hade jag varit junior hade jag gärna haft en så erfaren häst! Det har väl varit rätt mycket jobb med den, men nu tror jag allt han är riktigt fin.. :)

Lady D: Jag vet inget om hur de skulle rida, jag var inte där. Såg bara bilden på Magnus i Ridsport, där han lättar rejält på inner..

cajsastina
2004-02-06, 11:03
jag vet inte yhur det var i just detta fallet men vissa instruktörer vill att man skall rida på innertygeln och vissa opå yttertygeln, jag har tex lärt mig att rida på yttertygeln precis som en av mina bästa vänner, men efter han varit i tyskland och kom hem så ville han helt plötsligt att jag skulle rida på innertygeln.

kanske det vid detta tillfälle fanns orsak till att göra på det ena eller andra sättet.... :confused: :crazy: :D

Lady_D
2004-02-06, 12:19
Då kan man ju fråga sig varför han inte berättade för oss när han ansåg att man skulle använda innertyglen och när man inte skulle göra det. Det är det jag tycker var dåligt. När jag rider använder jag innertyglen, men jag kollar alltid att jag kan släppa med den och att hästen går kvar i samma form ändå.

snö_
2004-02-06, 12:23
Vilken trevlig sport fälttävlan är! Alla klagar på alla, avundsjuka! :( :mad:

aicha
2004-02-06, 12:45
Det där var väl ändå inte riktat mot Gebsona..? :confused: :mad:

fio
2004-02-06, 13:25
Jag tyckte en del instruktioner var lite luddiga och direkt felaktiga faktiskt.
Det var lite modern dressyr över det hela och det gillar inte jag, det skall vara lite mer klassiskt.

Klart man skall använda innertygeln men man skall inte hålla i den om du förstår skillnaden.
Sedan är det faktiskt yttertygeln som reglerar halsens längd och inte innertygeln som han ville ha det till.

Sedan det där att rida i 700meters tempo i trav tycker jag är rent förkastligt, det får inte bakbenen att trampa under sig mer utan bara att skjuta sin tyngd framför sig hela tiden, man vill ju åt bärkraften och att hästen skall trampa in till tyngdpunkten och då måste hästen vinkla in bäckenet mer så att bakbenen kan svinga längre in under hästens kropp först då får du oxå ryggsving och det går inte när man rider i slängtrav då blir resultatet tvärtom och bakbenen hamnar i tjotahejti.

Men det var ändå många saker som var bra oxå :)

fio
2004-02-06, 13:41
Den stora över blomhindret är 10 år nu, har startat ** men är inte någon fälttävlanshäst utan hon får mest hänga med ibland, hon är inte modig och vill inte slå sig. Hon är en duktig hopp och dressyrhäst.

Den andra är 12 nu har startat upp till *** och är en fantastisk terränghäst,gick ** felfritt när han var 7 och han är en riktig Badminton häst faktiskt men inte med mig i sadeln även om jag har tävlat honom sedan året han var 6. han är svårriden i dressyr och hoppning och gränsen mellan succe och katastrof är hårfin.

JAg har lyckats rida terräng på broms ändå upp till *** men han är lika ärlig och modig fortfarande den stackaren :crazy: Många hästar börjar ju stanna till slut när dom rids på det sättet men han kämpar på ;) Jag har lite problem med att rida på tiden dels eftersom han är ganska stark och jag är för feg för att rida på :o Jag har en sorts skräck förtjusning till terrängen och därför är det svårt att lägga av :D

Han kan bli lite het och stark och får lätt trångt i kombinationer då han är väldigt långgalopperad, men han är klok nog och stannar om han inte får plats.

Vi var i Waregem i september, han gick då CIC** och han blev för het, hamnade för mycket i handen och snubblade till på ett hinder så jag föll av efter det, annars var vi felfria på hinder i terrängen :)

cajsastina
2004-02-06, 23:01
Kul med bra hästar, det är då inte alla förunnat. Kul att du ridit i Belgien! Synd bara att du inte kunde hålla dig kvar på hästryggen hela vägen runt *ironisk* ;)

Skräckblandad förtjusning vet jag allt om.... men jag undrar bara kan du förklara för mig, vad är CIC** klass och vad är CNC** klass för svårighetsgrad?? Trevlig helg :bump: :bump: :bump: :bump:

aicha
2004-02-09, 12:21
Förresten, är Magnus verkligen kvalad till OS? :confused: Jag trodde inte han var det än..

fio
2004-02-09, 15:42
CIC** är ju en internationell Msv A och CNC** är en Nationell medelsvår A.

Gebsona
2004-02-09, 15:45
..."och Maja var inte ren bak heller..."

Ursäkta?! Det var inget fel på Maja. :mad:

fio
2004-02-09, 15:45
Han är kvalad med båda hästarna , han placerade sig i Luhmulen med båda två förra året.
Det är många som är kvalade faktiskt , det räcker med att ha fullföljt en CCI*** och en CIC*** med godkända kval.

MEn eftersom laget inte lyckades kvala så måste man kvala på poäng och för det ligger Magnus väldigt bra till.

Gebsona
2004-02-09, 15:49
Magnus är kvalad, dock ej nominerad av SOK...

Fel "fio": Man behöver två CIC*** och en CCI***.

aicha
2004-02-10, 15:29
Ok. Tänkte väl att allt inte var helt klart för Magnus än..men han får väl hoppas på nomineringen då! :)

cajsastina
2004-02-11, 11:27
TACK för infon, har letar runt på SvRF sida för att få svar men inte funnit något, förmodligen måste man väl köpa alla TR för att få veta,.... ;)