Visa fullständig version : Behöver man skydd runt om ?

doris
2004-02-04, 21:35
Jag var med en kompis idag och kikade på skydd till fälttävlan, för hon skulle köpa till sin ponny. De vi kikade på var rätt så dyra, men ok de skall ju hålla för allt, men - behöver man skydd både bak och fram ?? Om man i vanliga fall inte rider med skydd mer än nödvändigt ?

De skydden som vi kikade på hade en metallskena i sig, men går det inte lika bra med heltäckande skydd som stöd, tänker tex på de som hööks har, de som är mjuka "runt om"

Hon köpte inga idag, eftersom vi blev osäkra på om det behövdes runt om, vad säger TR ?

Tacksam för svar

the_connemara
2004-02-05, 10:36
TR kräver inga skydd alls.

Hööks är meningslösa, haft samma typ och det blev ett jakt rakt igenom av ett islag som var så lätt att jag inte ens märkte det. Dessutom blir de tunga och sitter g dåligt, åker lätt ned och kräver iaf efter ett tag) tejp för att sitta kvar över hvudtaget. Passar bättre till dressyr ;)

Bak är väl nästan lika viktigt som fram, de kan ju lätt slå i bak oxå..

Vad var det för skydd ni tittade på?

doris
2004-02-05, 13:03
märket som vi kikade på var n.e.w tror jag...
ok, så det bästa är att köpa runt om.

LenaH
2004-02-05, 22:36
De är bra skydd, ganska lätta men stryktåliga.
Kostar tyvärr en del, men det är det värt! :)

Iaraphel
2004-02-05, 23:13
ok, jag hakar på tråden å frågar vidare...

jag har varitpå jakt lääänge efter skydd till fälttävlan till min halvblodspojke me kraftiga ben... och har )INTE hittat några...
Var kan man få tag på extra stora skydd som är bra? och inte för "klumpiga"?
nu har jag ett par strykkappor fram som sitter sådär... får tejpa för att vara säker på att de siter för kardborren räcker inte till...
för att i alla fall ha något så har jag köpt de där svarta heltäckande skydden från hööks (var det dem som "du" som svarade menade inte är bra?
jag o pollen tävlar egentligen mer hopp men har börjat testa på fälttävlan, har gjort en 90-runda (hette då debutant) då hade jag nog bara korta bakstrykkapper eftersom det var de enda jag hittat.... såg då att många red i hööks blåa skydd, jag var å tittade påp dem men tyckte att de andra svarta (equa guard) verkade vara bättre kvalitet + att de fanns i xl.

och en fråga till... har ni boots bak???

_Peplis_
2004-02-05, 23:24
japp jag har Bootsruntom :) fliflap :D

dom här är bra
http://www.henrikssonsridsport.se
klicka på benskydd och New Equine Wear

Iaraphel
2004-02-06, 20:41
jaghar testat massa boots men inga passar på hans bakben :crazy:.
tilläggas kan att jag letat i ett år innan jag hitta ett par som passade frambenen... hmm flipflap.. inte så populära hos min pojke :bow:

tack, var inne å kolla på skydden där, verka vara bra men.. fanns bara till large.. behövder ju x-large..

(knepig häst eller krävande matte, jag vet inte.... men kan tala om att sadeproblemet är ännu större :devil:)

charity
2004-02-06, 20:53
jag tycker absolut att man ska ha skydd runt om (ska snart köpa) och jag tycker också att man ska ha på bakbena.

_LeLLe89_
2004-02-06, 22:30
jag skulle aldrig våga rida terräng utan rejäla skydd.. jag har NEW terräng skydd runt om + gummi boots runt om!

Ramona
2004-02-07, 00:26
Jag har ALLTID skydd pa frambenen nar jag rider. Oavsett om jag bara rider ut i skogen eller om jag hopp-tranar. Nar vi tavlar (och tranar) falttavlan anvander jag skydd runt om. Skydd som verkligen skyddar senorna, det ar det viktigaste, speciellt eftersom vi i falttavlan garna galopperar pa lite extra.

Jag har ett flertal N.E.W., vilka jag gillar. Men jag har ocksa ett par Dalmar, vilka ar JATTEBRA. De har en stalskena bak, precis som N.E.W.-skydden, och de ar mycket latta. De vager inte mycket alls. De ar egentligen gjorda for galopp-tavling. KOmmer inte precis ihag vad de heter, men de ar Dalmar Racing i alla fall. Det finns Dalmar Eventing, for falttavlan, men de finns bara i bla, och jag vill inte ha bla skydd.

Bak brukar jag ha hoga skydd. Inte nagra stykkappor, com ar korta, utan hoga bekskydd som gar upp pa benet. Vet inte vilket marke de ar, men de ser mer eller mindre ut som damasker for frambenen.

<b>Kom ihag att det tar bara ett par sekunder att satta pa ett par skydd, medans det tar flera manader for en senskada att laka!! </b>

Ramona
2004-02-07, 00:27
Jag har ALLTID skydd pa frambenen nar jag rider. Oavsett om jag bara rider ut i skogen eller om jag hopp-tranar. Nar vi tavlar (och tranar) falttavlan anvander jag skydd runt om. Skydd som verkligen skyddar senorna, det ar det viktigaste, speciellt eftersom vi i falttavlan garna galopperar pa lite extra.

Jag har ett flertal N.E.W., vilka jag gillar. Men jag har ocksa ett par Dalmar, vilka ar JATTEBRA. De har en stalskena bak, precis som N.E.W.-skydden, och de ar mycket latta. De vager inte mycket alls. De ar egentligen gjorda for galopp-tavling. KOmmer inte precis ihag vad de heter, men de ar Dalmar Racing i alla fall. Det finns Dalmar Eventing, for falttavlan, men de finns bara i bla, och jag vill inte ha bla skydd.

Bak brukar jag ha hoga skydd. Inte nagra stykkappor, com ar korta, utan hoga bekskydd som gar upp pa benet. Vet inte vilket marke de ar, men de ser mer eller mindre ut som damasker for frambenen.

Kom ihag att det tar bara ett par sekunder att satta pa ett par skydd, medans det tar flera manader for en senskada att laka!!

doris
2004-02-07, 11:32
Hur tycker du att dessa n.e.w terräng skydd funkar. Enligt den expedit i den affären som vi var o kikade i finns det 2 olika typer av n.e.w terräng skydd, ett par lite lättare ( och billigare ) om jag inte minns fel

ako
2004-02-07, 16:04
Det innebär trots allt en betydligt större skaderisk att rida fälttävlan (även på låg nivå) än att rida dressyr, hoppa lite eller att rida ut. Rejäla skydd o helst oxå boots runt om, absolut! Är själv mkt nöjd med mina NEW- skydd

CBW
2004-02-07, 17:21
Det e ju en säkerhetsgrej det där med skydd. Men jag rekommenderar varmt new skydden, har dem runt om i terrängen sen har jag även new´s senskydd på hoppningen. Kanon, lätta, passar alla, sitter där dem ska.
När jag red ponny hade jag professonal choise oxå bra, men det gäller att hitte rätt storlek på dem.

Lycka till :banana:

doris
2004-02-07, 23:02
Jag tror att jag skall råda min kompis till att köpa skydd till alla fyra ben, bättre att ha för många än att ha för några.. :)

Men är det verkligen nödvändigt att ha boots runt om ???

Desiree_s
2004-02-08, 11:32
Boots runt om är nog inte nödvändigt. Jag använde bara boots fram på min ponny. Men om du vet att ponnyn har lätt för att trampa sig kan det kanske behövas runt om. Det finns även de som rider utan boots, så det är en smaksak. Två, fyra eller inga alls bestämmer du själv efter ponnyns/hästens förutsättningar.

ako
2004-02-08, 15:28
Bootsen är ju ffa till för att skydda emot trampskador av broddade hovar. Ofta beöver man ju brodda upp hästen med gräsbrodd, som ju är ganska rejäla doningar, för att den ska få bra grepp i terrängen. Detta beror ju oxå förstås på underlaget, vissa banor ligger mestadels på sandjord som inte blir lika hal som "vanlig" mark.

Själv använder jag boots om jag använder gräsbrodd, varesig det rör sig om banhoppning eller terräng. Ett par boots behöver inte heller vara särskilt dyra.

Iaraphel
2004-02-08, 19:13
Var kan man köpa de där N.E.W skudden???

charity
2004-02-08, 19:51
är de någon som vet om de går att få tag på bra fälttävlans skydd som kostar under 700:-?

doris
2004-02-08, 20:29
nwe skydden kan du beställa från en del olika butiker på internet, sök på google.

Vi var och kikade i en butik som heter Ryttare och Häst i flyinge, även den finns på internet :

http://www.ryttare-hast.se

Pontevecchio
2004-02-12, 13:44
New-skydden är kanon och håller väldigt bra. Problemet med vanliga neoprenskydd är att de blir otroligt tunga när de blir blöta. Och de går lätt hål på.

Centaur
2004-02-12, 13:54
Har sett en häst UTAN skydd på fälttävlansbanan. ett kallblod var det. Jag höll på att svimma.... Hur nån kan komma på att inte ha skydd fattar jag inte!! :crazy:

Jag skulle aldrig rida utan skydd med stålskena. Nu rider jag inte ft öht, men om jag skulle göra det...

Centaur
2004-02-12, 13:56
Köp Proffesionals Choice boots, dom är stora! Storlek L är jättestora.

ako
2004-02-20, 15:57
Har sett en häst UTAN skydd på fälttävlansbanan. ett kallblod var det. Jag höll på att svimma.... Hur nån kan komma på att inte ha skydd fattar jag inte!! :crazy:

Äh; kallblodsmatten tyckte väl hovskägget räckte ;), de brukar ju ha rejält av den varan...

the_connemara
2004-02-21, 19:20
:rofl:

Snovind
2004-02-21, 21:29
Finns de på nätet?

Ramona
2004-02-22, 02:55
Var kan man köpa de där N.E.W skudden???

I Sverige vet jag inte, men har pa Irland finns de i mer eller mindre alla ridsports-butiker.

Annars tycker jag att Dalmar-skydden ar mycket bra. www.dalmar-ireland.com (http://www.dalmar-ireland.com) - kolla har!

charity
2004-02-22, 18:13
men de står ingenstans vad dem kostar...

doris
2004-02-22, 20:54
tänkte precis säga samma sak. Det är ju synd att det ej står vad de kostar, eftersom man måste räkna med en massa tillägg om de skall fraktas till Sverige, och man vill ju inte få en chock när man får fakturan.

De påminner ju en del om N.e.w skydden, eller har jag fel ?

Ramona
2004-02-23, 01:55
Det finns val en e-mail eller ett telefonnummer som man kan kontakta dem pa??
Jag brukar sjalv kopa nya skydd i varan "lokala" ridsportsbutik, eller pa tavling. Maila dem sa ska de nog maila tillbaka med ett pris.

Ang. N.E.W-skydden sa hittade jag detta: http://www.newequinewear.co.uk - har kan man hitta massor av skydd fran N.E.W.

LillTihra
2004-02-26, 14:12
lånar.

vissa har ju lindor med senskydd över.
vad tycker ni om det? är det bra som skydd? :confused:

Emmahpemma
2004-02-27, 08:44
om du har problem med att hitta STORA skydd, åk till närmsta travbana, de borde ju ha skydd som passar på kallbloden, så där borde du hitta både skydd och definitift boots! :)

the_connemara
2004-02-29, 23:30
Skulle kunna tänka mig det OM:

*Paddarna inte drar åt sig vatten eller tar mkt plats, de ska vara åt det tunnare hållet och sitta stadigt. Finns speciella paddar som är super, med skena i och ngn slags neopren.
*Lindorna är av såndär klistring typ som veterinärena lägger bandage med och människan kan linda ordentligt.
*Senskydden inte är av "eskadron modell" dvs helstöpta. de ska kunna läggas platt på marken (typ Stronglight) för benet blir ju tjockare med lindor under och eskadron skulle klämma mkt på ut o insida, antagligen behövas dra åt hårt med för att inte "tryckas av benet" bakåt.
*Alltiopa sitter stadigt, ev tejpat om det krävs.
*Du "provridit" typ galopptränat, ridit massa vatten osv så du vet att de sitter.

LillTihra
2004-03-01, 20:28
vissa har väl tejp över benskydd? vad är det för nytta?
skydden ska väl sitta bra utan tejp? :crazy:

ako
2004-03-06, 14:42
vissa har väl tejp över benskydd? vad är det för nytta?
skydden ska väl sitta bra utan tejp? :crazy:

Bara som extra säkerhet. Självklart ska skydden sitta ändå.

the_connemara
2004-03-07, 23:22
Exakt. Det är som extra säkerhet. Ex eventskydd är väldigt opålitliga efter ett kort tag och de är det många som använder. Dock så ska man ju se till att tejpen inte "stör". Ser många vars tejp lossnar/åker ned - ger lätt skav i karleden.