Visa fullständig version : Nääe.. Gunnar!!!
Varför i himmelens namn ( :angel:) gör du denna sammanslagning av forumen???
Speciellt Avel.. som nu omfattar även hingstar - stamtavlor - raser (även fast jag vet att de tillhör varandra.. egentligen), jag fasar för våren med alla frågor om kommande fölningar OCH hingsttips OCH avelsvärderingar, m.m, m.m.. det kommer att bli en *total kaos*.. tendensen syns ju redan :crazy:
Snälla, snälla du ( :)).. omvärdera tanken bakom beslutet, och går inte det.. så förklara åtminstonde varför!?
Mvh
Bia
Instämmer!!
Nu är det bara en enda gröt och det är svårt att sortera ut de frågor som intresserar en. Jag vill också ha svar!
Håller helt & hållet med i era åsikter . Det är en enda gröt....
Snälla Gunnar skilj dem åt igen. :bow: :bow:
Nafayette 2004-03-07, 20:06 Skrev just på ett annat ställe här att jag skulle vilja ha ett forum som bara angår ston och föl...
Till er som har bredband så kan man ju ändra visade trådar från 10 till ex 40.
Då får man mer överblick.
Till oss övriga som sitter med modem är det däremot helt förkastligt för det tar aldeles för lång tid att ladda sidan.
Så nu har det blivit så här på avel:
5 trådar om halvblodshingstar, 2 trådar om färger övrigt om föl och fölmärrar.
Så har man visning 10 så återstår 3 intressanta trådar, sedan måste man gå vidare till sidan 2.
inte så enkelt när man siter med modem ...
Suck, men det är ju Gunnars forum så han får ju göra vad han vill med det.
AM
Modem här också.. dessutom i en byhåla mitt i skogen med en gammal telestation som krånglar så fort det är kallt eller fuktigt :crazy: :cry: :devil:
**BORTTAGEN** 2004-03-09, 09:36 tre....
Modem här oxå men funderar alvarligt på att skaffa bredband.
Tycker det är urtrist att inte vi fick ha kver avel som forum :cry:
Fem...
Måste väl finnas fler än så?????
Jag har ingen möjlighet att få bredband här i obygden, det enda alternativet är satelit (vet inte ens hur man stavar till det?) :crazy: :(
Håller med om att jag vill ha tillbaka hingst forumet,,,det är för rörigt nu,man vill ju ha särskilda forum för avel och hingstar,sen saknar jag ett forum om unghästar,,,man har ju så mkt frågor kring dom och jag tycker inte att det passar in på varken hästhantering eller avel??!! :confused:
Nej,, bättring med forumen!!!
Kram Camilla :banana:
sussisus 2004-03-10, 09:24 Jag instämmer med föregående skrivare! :)
Jag som inte är speciellt intresserad av höjdfrågor på alla åringar, stons vaxproppar osv kommer nog att nästintill sluta vara här.
Ärligt, jag tycker att det var nog så jobbigt med alla "vilken hingst ska jag ta"-frågor.
Vad sägs om att göra en helt egen undersektion med stamtavlor istället ;). Då finns det en som är intresserad (och jag är nog inte ensam heller).
Jag vill också ha en undersektion med stamtavlor! ;) :bump:
Ja, och en undersida där vi får diskutera färger.
Inloggningsnamn 2004-03-11, 23:06 Kan bara hålla med! Vilken röra!
Inte direkt användarvänligt! :mad:
Loggan
dimmansstuteri 2004-03-12, 09:05 Jag håller med samtliga, har försökt att vänja mig vid den här ihopslagningen, men det är inte lätt... Som det är nu är det framförallt forumen "Avel" och "Hästverksamhet" som omfattar alltför många områden.
Vore intressant att få en förklaring av Gunnar VARFÖR denna ihopslagning har skett?
Brukar han svara här, eller skall man skicka ett pm? Är det kanske någon som har gjort det redan? Vad blev i såfall svaret?
Hlsn Helena
Visst brukar han svara. Men det kan ta tid.
Jag har inte pm:at eller mailat.. vill inte vara fööör påflugen, då kanske han blir lite småputt ;)
Han dyker säkert in och svarar framöver, sååå länge kan vi väl stå ut.. vi har ju inget annat att välja på iofs :smirk:
*PUTT, putt*, Gunnar.. :angel: var är du???
Såg att du svarat i en annan tråd igår (födelsedagar..eeh :smirk:), men denna tråd anser jag vara viktigare att svara på!!!
Nafayette 2004-03-12, 21:18 Gick in nu på avel och kollade.
med 33 i modemhastighet...suck
6 hingsttrådar, måste gå över till s. 2...
Ger upp, får kolla någon annan gång.
AM
Gick in nu på avel och kollade.
med 33 i modemhastighet...suck
6 hingsttrådar, måste gå över till s. 2...
Ger upp, får kolla någon annan gång.
AM
I kontrollpanelen kan du ändra antalet trådar per sida, ställ ett högre tal (jag har 50) så ser du ganska snabbt om det är något som är intressant ;)
Nafayette 2004-03-13, 10:29 Om jag skulle göra som du föreslog (har testat det) så skulle jag kunna slå mig ner vid Tv och hinna se samtliga V75 lopp innan avelssidan är färdigladdad... :smirk:
Så kul är det att bo ute på landet med små teliaj-ar som gör allt för att sabba internet.
AM
Har själv bott på landet med låg hastighet så jag vet vad det innebär ;) längst ut på linan efter en gammal ledning.
Jag har mina inställningar så här
Listvisning
Minimerat
50
Har provat att öppna på modem och det funkar utomordentligt.
Väljer man dessutom:
Se andra användares bilder i deras profiler? Nej
Se andra användares bilder i deras inlägg? Nej
Vill du se andra användares signaturer med deras inlägg? Nej
så snabbar man själv upp hämtningen rejält
Lägg intressanta trådar som favoriter och se till att du får svaren till din hemmamail, då räcker det med att du öppnar din mail och tar hem den.
Sen kan man ju göra så att man öppnar en ny sida för det som är intressant att läsa.
Högerklicka på trådlänken och välj öppna i nytt fönster. När jag körde W98 på min gamla Pentium I (133) hade jag som mest ett 50-tal fönster öppna samtidigt.
Numera använder jag Opera (http://www.opera.com) som webläsare och där kan man öppna i princip hur många fönster som helst.
Jag kan hålla med om att jag inte gillar alla de senaste ändringarna Gunnar har gjort men man kan göra mycket själv för att underlätta :angel:
Behöver du eller någon annan hjälp med inställningarna så hjälper jag gärna till.
Anna-Karin
*PUTT, putt* igen, Gunnar.. :angel: var är du???
Nafayette 2004-03-15, 16:47 Har nu testat dina inställningar.
vissa var redan gjorda innan.
Har inte 50 utan fortfarande 10 eller 15.
Och jag har inte Opera men det går
inget fortare för det... :(
AM
Prova att öka antalet på listan till minst 25 iaf.
MEN idag är BUKEFALOS segt även för mig som har bredband. Det tar 15-30 sek att öppna ny sida.
Nafayette 2004-03-15, 20:15 Kan väl knappast snabba upp avel med att öka visning från 10 till 25.
Snarare tvärtom.
Jag har ju datorer som arbete så liite granna kan jag nog. :p
AM
Var det inte så att ni gnällde över att det tar så lång tid att ögna igenom ALLA de trådarna som inte är intressanta nu när flera forum är sammanslagna, bara för att ni måste bläddra
Försök att inbilla mig att det tar längre tid att öppna EN sida som förhandsgranskar 25-50 trådar än det tar att bläddra 3-5 sidor som öppnar 10 förhandsgranskade trådar.
Men som sagt BUKE är segt även för oss på bredband.
Här är jag :)
Jag sitter också och jobbar via modem, isdn-64k, enda anledningen till att jag inte har något annat är för att det i princip inte är möjligt här på landet, om jag inte betalar väldigt många tusenlappar per månad.
Något är dock på gång i komunen så jag har troligen bredband framåt hösten om allt går som det skall.
Visst har det emellanåt varit rejält segt här inne, framförallt då på annonssidorna den senaste tiden.
Alla sidor flyttade i torsdags in på en ny ännu snabbare server som inte alls är belastad på samma sätt som den gamla, vilket borde innebära att det mesta borde gå lite snabbare.
Angående sammanslagningar av forum.
Vilka ämnen som skall ha egna forum eller inte kan man diskutera nästan hur mycket som helst.
Exempelvis skall NH vara ett eget eller skall det ligga under Hantering? Skall Barock vara ett eget? Skall trav och galopp slås ihop?
Eller skall man göra tvärt om dela upp Andra grenar exempelvis så att alla grenar och då menar jag alla skall få en egen rubrik? Skall western delas upp i sina olika grenar? Skall Andra djur delas upp?
Inom avelsrubriken har jag fått följande tips på forum som skulle kunna skapas: Hingstar, raser, stamtavlor, ston, föl, unghäst, avel, färgfrågor. Troligen har jag glömt några. Man skulle alltså kunna göra åtta forum runt avel om man hade lust.
För att förenkla och för att frågor inte skulle hamna på fler ställen eller under fel rubrik, tyckte jag att det kunde vara värt att prova med en sammanslagning.
Jag anser det vara lite svårt att särskilja vissa saker från andra, exempelvis är det väldigt svårt att diskutera lämplig avelshingst utan att diskutera sto och stamtavla. Vill man dessutom ha en speciell färg på fölet och kanske även mycket hovskägg så blir väl även ras och färggenetik inblandade.
Jag tar gärna emot underbyggda förslag till vilka rubriker ni skulle vilja ha. Som alltid tar jag hänsyn till dessa förslag och kan mycket väl tänkas ändra det hela framöver.
Något jag dock är allergisk mot är uttryck av typen: Det var bättre förr, ändra tillbaka till hur det såg ut förut.
Om jag alltid hade lyssnat på detta hade sidan bara haft en Gästbok för alla att skriva i. Inget riktigt diskussionsforum och ingen uppdelning i olika rubriker.
Men som sagt jag är öppen för förslag på vilken uppdelning ni vill ha av avel. Likaså är jag intresserad av om det är något som idag diskuteras på avel som ni anser borde vara under någon annan rubrik exempelvis Gnägg eller kanske på Annonssidorna och inte alls på forumet.
Ingen uppdelning av avelsrubriken lär dock ske den närmsta tiden. Dock kan möjligen reglerna för vad som skall diskuteras där ändras något, om det kommer några bra förslag som är enkla att följa för både moderatorer och användare.
Nafayette 2004-03-16, 19:01 och vilken öm tå har jag nu trampat på??? Din?
VAd jag hela tiden menat är att för oss med seg uppkoppling så tar det tid att ladda en sida med 50 trådar.
Ungefär samma tid som att ha 15 och bläddra på två sidor.
Så jag behåller 10-15 visningar.
Vad jag däremot menade var att nu, med sammanslagna forum så får jag i värsta fall på sida1 8-9 om hingstar och deras siffror.
Vilket då intresserar inte mig nämnvärt eftersom jag har koncentrerat mig på ston och föl med allt arbete däromkring.
Det gör att nu kopplar man upp på nätet, kollar sida 1 i avel/foder eller vård och sedan kopplar ur igen.
Det känns som man missat en massa då?
Tydligen är det så bara hos oss på Överberga och det är väl våra teleledningar som det är speciella fel på.
Tyvärr.
Amen
Tack för att du svarade. Kommer att lägga ner lite tänkande på vad JAG skulle vilja ha på avelsforumet osv, så hör jag av mig sedan, så får vi hoppas att dom andra gör lika dant.
Hej Gunnar, förstår ju att det inte är helt lätt med upp- /indelningen av forumen och hur du än gör så får du klagomål ändå!
Jag återkommer med förslag till uppdelningar vad gäller Avelsforum m.fl. :)
Måste bara klaga lite jag me!
Upplever det som så, att användarna inte längre är så benägna att lägga ut frågor, och de som har kunskap har blivit mindre benägna att svara. Detta gäller särskilt "Rasfrågor".
Visst hör väl ras ihop med avel me, men de flesta som dyker upp här på Buke, tror jag mej vara säker på, har inte avel och allt det innefattar som huvudinriktning, utan vill ha ett lättöverskådligt forum utan att behöva leta sej fördärvade.
Finns det något annat stort hästforum som INTE
har en knapp för raser.?
Rasfrågor som sätts i sammanhang med avel tex, kommer ju ändå att diskuteras mellan dem som sysslar med det.
De har ju kanske mera intresse av de raser de redan har än info eller frågor om andra vanliga eller ovanliga raser så för dem vore det säkert en fördel me att slippa det, som det är nu.
Har alltid haft för vana att alltid kolla Rasforumet först förut, vilket jag tror att många gamla Bukefalister gör me, men framför allt de som är mera nya innom hästeriet och på forumet.
Tror alltså att folk som hittar hit, i första hand inte är ute efter info om eller utbyte i frågor om avel.
Men jag kan ju ha fel..?
Vad tror & tycker ni andra?
Snuffsan 2004-03-20, 10:26 Både utrustning och avel blev ju jätteforum efter de här ändringarna. Om man tittar på antal svar på trådarna nu så ligger det mest på 4-7 svar. Några få har fler svar, många har 2-3 svar. Det beror säkert på att trådarna slussats fram så fort nu att de försvinner innan det kommer igång några diskussioner. Vilket gör vissa frågeställningar helt meningslösa. Forumet blir på så sätt mer ett "upplysningar för små, lätta frågor" änn djupare diskussioner. Trist.
Pga hastigheten på trådarna är det dessutom samma småfrågor som ställs om och om igen.
Antalet trådar ökar medan antalet meningsfulla svar minskar. :mad:
pialotta 2004-03-21, 18:36 Precis!
det var av den anledningen jag ville ha fler i.st.f färre forum.
Det är ju kvaliteten som är viktig, inte kvantiteten.
/P
mimmipigg 2004-03-22, 15:44 Det är det som är problemet på hästverksamhet också det är så många frågor inom så många områden att de drunknar i varandra, det hinner aldrig bli någon diskussion innan frågan puttats ner så långt att ingen läser den.
Omvänt blir ju resultatet att man läser mindre och mindre på detta uppslag eftersom man inte hittar de frågor man är intresserad av.
Jag upplever också att det är de vuxna användarna som "försvunnit", inget ont om ungdomar men frågorna/diskussionerna hamnar på olika nivåer.
Gunnar må förlåta mig men det var faktiskt bättre förr när bl.a juridik, ekonomi och klubbar var enskilda forum.
Kom gärna med förslag till ny uppdelning av Hästverksam och Avel vilket verkar vara de forum som ni anser blivit sämst.
Förslagen skall innebära att ni delar in Hästverksam i två forum, likadant för Avel och det skall bli bättre än idag och även bättre än det var förr :p
Jag lovar ingen snabb förändring om det inte är strålande bra idéer, jag lovar inte heller att göra någonting om jag inte anser att det är en bra lösning för så många som möjligt.
Jag försöker alltid ta hänsyn till allas intressen och inte enbart de personliga :devil:
Som någon annan skrev, det är inte kvantitet utan kvalitet som är viktigt, jag anser att detta även gäller för antalet forum.
Skulle alla förslag till forum som kommit in genomförts hade det funnits hundratals forum idag, tror ingen hade ansett det vara speciellt bra.
Ett förslag kommer här, upp till diskussion nu.. alla som har synpunkter :)
Utrustning delas till 2 forum:
Anläggning (stall, hagar, hästtransporter m.m),
Utrustning (häst, ryttare, övr. relaterad utrustning).
Hästhantering kan slås ihop med NH (hantering som hantering!)
Hästverksamhet kvarstår, förutom att anläggningsutr. flyttar till eget forum.
Avel (namnet bort!) delas som följer:
Ston, föl, unghästar t.o.m 3 år
Hingstar, raser
Stamtavlor kan väl hamna på annonssidorna eller gnägg!?
Sedan skulle faktiskt mkt kunna göras med inriktningarna (tävling och dess olika indelningar), t.ex dressyr & hoppning i ett forum, trav & galopp o.s.v... bara lite tankar, halshugg mig inte :o :)
Snuffsan 2004-03-23, 07:07 Sedan skulle faktiskt mkt kunna göras med inriktningarna (tävling och dess olika indelningar), t.ex dressyr & hoppning i ett forum, trav & galopp o.s.v...
Att komma med förslag om att slå ihopa de forum man själv inte är intresserad av är ju genomtänkt. :mad:
pialotta 2004-03-23, 09:12 Vadå stamtavlor under gnägg eller annonser?
Letar man hingst är stamtavlan A och O, både på hingst OCH sto, i alla fall resonerar jag så, och måste finnas tillsammans, det har öht inget att göra med annonser :devil:
Att själva dräktighets/förlossnings/uppväxtproblematiken kan ha ett eget forum kan vara berättigat; se bara på alla graviditetstrådar på senior
Gunnar, inför ett eget "barn"forum åt alla damer ned barn, födda eller på gång, så slipper de trådarna ockupera "senior" (det kan ju vara en underavdelning till avel :idea: :rofl:)
(ursäkta ev "spamming" :o )
pialotta 2004-03-23, 09:39 :idea:
Vi kan ha kvar forumrubrikerna som de är nu., men så ger vi användarna möjlighet att själva lägga inriktning på sina inlägg genom att de kan lägga till ikoner framför dem, t.ex under Avel: Röd häst markerar hingstfråga, prickig häst = färgfråga, vit häst = dräktighet etc
Under Utrustning; en ikon som visar ett rött hus = stallfråga, en fyrkant kan visa transportfråga
Hästverksamhet; En vit fyrkant= juridik, mynt = ekonomi etc
Alla använder smileysarna frekvent.
De nya inläggsikonerna, används dem? Av en del tror jag, men det är ju bara att tjata ett tag så kommer folk att använda dem och om det då finns fler att välja på och man uppmamnas "strängt" = Ofta, så bör det fungera.
vad tror ni?
Tanken är god, men jag tror tyvärr inte att det kommer att fungera även om man uppmanas strängt :D
Jag tror mera på en uppdelning. Den här sammanslagningen har blivit en riktigt trist gröt. Jag tror också att det är så som någon skrev (Snuffsan?) att inlägg hamnar fort långt bak vilket gör att det inte hinner bli någon riktig diskussion.
Ditt första förslag var bätte, särskilt det att grav-trådar ska få ett eget forum istället för att ockupera senior :D
pialotta 2004-03-23, 10:11 :rofl:
Nafayette 2004-03-23, 12:48 Skulle vilja ta bort ett och ett halvt år på unghästen. ;-)
Den kommer ändå att hamna på NH eller hantering..
Kan man göra så här?
Avel är
Från brunst till ettårsbetet?
Inga hingstar eller stammar eller färger.
AM
Äntligen blev det lite fart här :D
'Snuffsan'.. som uppfödare följer jag faktiskt nästan alla forum, ivf de mest vanliga tävlingsgrenar som mina hästar och dess släktingar kan tänkas deltaga i, dessutom är det väldigt få trådar inom var och en av dessa forum, så en sammanslagning på något vis skulle inte betyda *kaos*, kolla forumlistan!
'pialotta'.. det kanske kan fungera med stammar i varje respektive forum, annars skulle mitt önskemål vara ett forum för stamtavlor och färger!?
'Nafayette'.. på hantering & NH hamnar ju ibland även föl - 1 - 2 - 3-åringar då det gäller sådana frågor, svårt att bena upp detta var gränsen skall gå!
Fler förslag efterlyses, och jag bestämmer faktiskt ingenting i denna tråd.. jag vill få ihop ett mkt bra förslag som vi alla är överens om (?).. till Gunnar!
Blir vi inte överens, så läggs detta ned och forumen kvarstår som de är nu, tyvärr kan ju inte varje enskild medlem få som 'den' vill.. det är en omöjlighet :smirk:
Vi bör föra vettiga diskussioner som ev. kan leda till något bra för ALLA (och givetvis Gunnar), och sist men inte minst.. inget *hackande* på någon som kommer med förslag, TACK! :)
Cheeserica 2004-03-23, 16:43 Kul att ni kommer med förslag. :) Jag förstår era synpunkter men tänkte ge ett litet ord från mig bara. Det här med ett sammanslaget avel-, hingst- och rasforum är från mitt perspektiv en bra idé på fler än ett sätt.
1. Jag har under min tid som moderator för avel fått flytta MÅNGA trådar i veckan från avel till hingst-forumet. Trots att forumet nu är dubbelt så stort så tar det betydligt mindre tid för mig att moderera det. Nu är ju inte Bukefalos till för moderatorerna utan användarna så ni kanske inte tycker att det är ett vettigt argument, men det är uppenbart att de flesta bara tänker "avel" och slänger in sin tråd där. Det var ibland också tveksamt på vilket forum trådarna skulle ligga - de passade lika bra på båda.
2. De flesta avelsintresserade läser förmodligen ändå både avelsforumet och hingstforumet. Jag är medveten om att det inte är alla, men alla kan inte vara till lags heller.
3. Raser får en bättre sammankoppling med de övriga forumen om man tänker på det avelsrelaterat. Raser är ju trots allt i högsta grad avel! Vi slipper även de halvt oseriösa rastrådarna där folk vill se bilder eller prata med andra som har hästar av en viss ras - de ska ju ligga under Gnägg vilket blir tydligt i den här uppdelningen. Andra rasfrågor passar bättre under Hästvård eller foder t.ex..
4. Till slut angående stamtavlor: De enda stamtavlor som skall diskuteras på forumet är de som är av allmänt intresse. Det är ju detta som är definitionen av vad som skall finnas på Bukefalos forum. :) Frågan från den enskilda användaren som vill ha stamtavlan på sin sköthäst är kanske inte relevant för övriga Bukefalos besökare. Vill ni ändå ha dessa trådar på forumet?
/Erica
pialotta 2004-03-23, 18:15 svar till4;
jag tänkte inte alls på sköthästens stamtavlor när jag sa att stamtavlir var viktiga, sådant kan gott ligga på gnägg. Men det är svårt att dra en gräns, jag hade en fråga om en stofamilj för ett tag sedan och fick bra svar, hade jag fått dem även under Gnägg, månntro?
men jag tycker fortfarande att det skulle vara bra med fler inläggsikoner i olika färger, häst, hus, papper, mynt etc
/P
Håller helt med om att grav/barntrådar kan få ett eget forum så slipper man sålla så mycket på senior! :D
Jag tar gärna emot underbyggda förslag till vilka rubriker ni skulle vilja ha. Som alltid tar jag hänsyn till dessa förslag och kan mycket väl tänkas ändra det hela framöver.
Något jag dock är allergisk mot är uttryck av typen: Det var bättre förr, ändra tillbaka till hur det såg ut förut.
Om jag alltid hade lyssnat på detta hade sidan bara haft en Gästbok för alla att skriva i. Inget riktigt diskussionsforum och ingen uppdelning i olika rubriker.
Heja Gunnar! :D Jag är glad för att sidan innehåller så mycket mer än en gästbok. :bow: :)
Purjo_den_vilde 2004-03-26, 20:27 Jag förstår om du tycker det är jobbigt med alla som säger att det var bättre förr.... För det tycker jag oxå just nu, men om en månad när alla har lärt sig hitta och vant sig så blir det nog annorlunda, tror jag iaf... :)
Jag blev inte så glad när min annons under kategori bilar säljes var bara vips borta.. :( Men sånt är livet!! Jag gråte inte för det.. ja satte in en ny... :smirk:
Ha det bra :)
Tycker man kan ha det så här Trav/galopp/körning...avel/hingstar...hästhantering/Nh....western/barock....distans/andra grenar....raser kan vara för sig
Men detta är också bara ett förslag. Sedan kan man ju kolla in vilka sidor som är mest aktivitet på så man inte slår samman sådana.
Det har gått en månad nu, och forumet blir bara tråkigare och tråkigare :mad:
psychogrrl 2004-03-26, 23:36 Jag ser ju hellre att raser är ihop med någon annan än att barock och western (som inte har mycket med varandra att göra) skulle slås ihop.
Som sagt, det är lätt för folk att säga att olika delar ska slås ihop om man inte är aktiv på dom.
Utrustning tycker jag är hanterbar som den är nu. Förut var jag inne och tittade på raser då och då (var ju inte så stor aktivitet så det räckte att gå in en gång i veckan), men aldrig på något annat med avel direkt. Nu går jag inte in på "avel" ens för att hitta rastrådarna, eftersom det är så mycket hingstfrågor och annat som jag inte har något intresse av (mest om halvblod och de har jag inte något som helst intresse av).
Inga förslag då, inget kan ju förbättras genom att säga 'tråkigt'???
Jag blev glatt överraskad att tråden finns kvar, gav nämligen upp igår och mailade moderatorerna om att de fick ta bort tråden.. väldigt få som ger synpunkter och förslag ju :(
Kom igen nu då :banana:.. gäller ALLA!!!
Cheeserica 2004-03-27, 00:09 Och jag funderade lite på varför tråden skulle tas bort. :p Trådar tas ju inte bort för att de är inaktuella eller ointressanta eller inte leder någon vart, bara om de bryter mot reglerna. ;) Dessutom är väl denna tråd i allra högsta grad något att spara då det berör Bukefalos. :)
/Erica
Min kommentar var till Purjo-någonting som käckt sa att allting brukar bli bra bara man vant sig. Jag har inte vant mig, och jag tycker att trådarna som numera finns på avel är mycket, mycket tråkigare än vad de var innan hopgrötningen.
Mitt förslag är att separera ämnena så som det var förut! Jag är konservativ och tyckte att allt var bättre förr :D
solbacka1 2004-03-27, 11:19 *lånar knapp*
Läser mest på avel och tycker bara det blir värre och värre. Nu börjar alla fölisarna komma och många ston är högdräktiga och med det alla frågor runt om det.
Samtidigt snurrar det tusen olika funderingar om hingstar nu i betäckningstider och då då blir det hingstdiskussioner.
Tyckte om Bias förslag om delningen av avel, den är tydlig så det borde bli färre trådar som hamnar fel. Kan inte svara för det andra då jag inte är där så ofta.
Bia..underbar användarbild
Jag förstår det nu, tack för att du inte 'sopade rent' :bow:
Om vi nu koncentrerar oss enbart på delning av de forum som är jobbiga (stora) och som Gunnar skrev "dela upp till två forum", hur tycker ni då?
Knepigt blir det ju med ras- och stamfrågorna på avel om hingstar och ston skall delas!!
Att slå samman tävlingsgrenar var bara en tanke från min sida och gällde nog mest 'utifall det behövs' för Gunnars del (serverutrymme).. skippa dessa förslag f.o.m. nu :)
solbacka1 2004-03-27, 13:46 Tycker delning på avel är AKUT!!
Tycker Bias första förslag var jättebra.
Varför kan inte stamtavlor/raser gå under hingstar som innan? Blir det för stort?
Stoforumet är väl tänkt för frågor om dräktighet, brunst, fölutveckling osv.
pialotta 2004-03-27, 14:11 1) från brunst till ettårsbetet
2) stamtavlor raser färger
3) hingstar
Tack! :bow:
Men låg raser i Hingstforumet förut.. jag är lite glömsk :confused: :o
Att stamtavlor låg där vet jag, blev därför lite 'confused' då Erica skrev att det blir svårt med uppdelning av nya Avelsforum, och egentligen har hon ju rätt!
Men som jag skrev förut i nåt inlägg (tror jag?).. Ston m.m. kan väl omfatta även deras stam- och rasfrågor och Hingstar sina 'dito'.. om det nu inte går att få ett eget Rasforum.. vilket någon hade som önskan, fast då blir ju uppdelningen till tre forum.. Gunnar skrev TVÅ :crazy:!
Ett forum för mycket, vi fick endast dela till två ju!
pialotta 2004-03-27, 15:24 Knepigt då.
Har varit inne och kikat lite; "Andra grenar" "handikapp" "Distans" och "Galopp" verkar vara sömninga forum.
Om vi skulle slå ihop dem till "andra gnäggiga grenar" och låta sköthästens stamtavla och andra raser ingå där? (Hjälp !döda mig inte)
Och dela "Avel" i två; "Ston" resp "Hingst" helt sonika.
Synd att ingen tänder på min flerfärgade-nya-förklarande-ikoner-idé.
solbacka1 2004-03-27, 15:39 Lite mina tankegångar också :idea:
Avel-ston,föl,unghästar
Avel-hingstar
Unghästar behövs mer än till ettårsåldern med tanke på unghästbedömningar mm
Stamtavlor diskuteras väl ändå, iallafall under hingstar.
Visst finns det halvsömniga forum, orättvist faktiskt att de får vara kvar för sig och andra (mest besökta) slås ihop :(
Men vi struntar i det nu och ägnar oss åt de STORA forumen!
Jag tycker som du, Avel bör delas till två forum!
Förslag:
Hingstar =Avels- och unghingstar, avelsvärdering, bruksprov, inkl. stam - ras - färg relaterade till dessa.
Ston =Avels- och ungston, föl, från brunst/betäckning till premiering, stam - ras - färg relaterade till dessa.
Detta tål att diskuteras vidare förstås :)
solbacka1 2004-03-27, 16:56 Då är vi fyra som tycker att ett förslag är att avel kunde delas i hingstar och ston. Finns det fler???
Jag tycker det verkar bra och tydligt.
pialotta 2004-03-27, 17:14 Ditt förslag med underrubrikerna är bra, Solbacka tycker ju också så.
Nog med förslag
*Lånar min knapp* :)
OK, tack för gdk av förslaget ;), men tror ni att det räcker med 4 som tycker... för att Gunnar ska tänkas gå med på delningen????
Vi får nog vänta in övriga kommentarer, jag vet att det finns fler och ännu fler som bör få ett & annat ord med i laget, dessutom så undrar jag om ni tycker att Utrustning och Hästverksamhet är bra som det är nu!?
Jag gav ett förslag om dessa forum tidigare i tråden, har ni läst det?
Jobba på!!! :D
Hingstar =Avels- och unghingstar, avelsvärdering, bruksprov, inkl. stam - ras - färg relaterade till dessa.
Ston =Avels- och ungston, föl, från brunst/betäckning till premiering, stam - ras - färg relaterade till dessa.
Kanon bar :bow:
pialotta 2004-03-27, 19:28 Ja men då kanske de andra måste uppmärksammas på nåt sätt
De verkar ju inte vara här i alla fall.
pialotta 2004-03-27, 19:29 Kanon bar :bow:
Vilken bar är du på? :rofl:
pialotta 2004-03-27, 19:41 Gunnar har sagt att Hästverksanhet kan uppdelas i två, inte att Utrustning skall ändras.
jag fattar inte varför han slog ihop forumen från början, var det kanske på moderatorns uppmaning?
Jag propagerar fortfarande för mina "skyltar" i st f att dela upp forumen. Moderatorn får väl sätta dit etiketterna om inte användarna gör det :o
har inga andra konkreta förslag just nu...
Snuffsan 2004-03-27, 20:44 var det kanske på moderatorns uppmaning?
Definitivt inte!!! Jag var moderator på utrustning då sammanslagningen gjordes och jag protesterade redan då!
pialotta 2004-03-27, 20:59 men varför blev det en sammanslagning då?
Vilken bar är du på? :rofl:
*Bukes bar* kanske.. Gunnar, snälla.. fixa en sån :idea:, innehåll?.. hmmm, får bli en ny tråd om det!
Ursäkta 'shady'.. men den var bara för bar (eeh.. jag menar BRA) :rofl:
Tack! :bow:
Då är vi ju 'lite' starkare nu... :cool:
Gunnar, here we come.. soon!!!
solbacka1 2004-03-28, 11:53 Spännande, spännande..vad ska det bli av detta. :bump:
Ang. övriga forum har jag inga förslag eftersom jag är där väldigt sällan. Men tycker dina tidigare förslag verkade bra.
Snuffsan 2004-03-29, 11:56 Därför att Gunnar tyckte det var bättre.
Ja men då kanske de andra måste uppmärksammas på nåt sätt
De verkar ju inte vara här i alla fall.
Du har så rätt.. men jag tackar ju ALLA som är-/och har varit här! :)
En tanke var att pm-bombardera alla berörda, men det är ju en total omöjlighet vid närmare eftertanke :crazy:
Synd att inte fler hittar 'HIT' av egen maskin!!! :cry:
Gjorde en räkning på alla som svarat i denna tråd, och resultatet är inte så väldans bra :(
'Håller med', 'gröt', 'bättre förut' etc. =21 namn
Konkreta förslag:
Eget forum 'Raser' =2 namn
Eget forum 'Stamtavlor' =2 namn
Eget forum 'Hingstar m.m' =5 namn
Eget forum 'Ston m.m' =5 namn
Aldrig i livet att Gunnar ändrar nåt med så få konkreta förslag.. som dessutom 'i hans tycke' kanske inte är förbättrande!?
Jag har inte pejlat trådhastigheten på avel nu.. men fort går den, och fort försvinner trådarna.. jag har nu fått ställa in 30 på visningsinställningar i min kontrollpanel samt mina favoriter får inte plats.. måste klicka på 'visa alla', telebolaget jublar.. *suck*!!! :cry:
"puttar upp" Behöver fler förslag
Skönt att man inte är ensam om detta. Råkade skriva en kommentar om detta på avelssidan, som givetvis låstes så att jag inte kunde svara. Cheserica eller vad du nu heter, du kunde lagt en länk till den här sidan. Det finns två "OM Bukefalos" och den här sidan ligger ju ovanför själva rullsidan och inte i menyn till vänster som jag tittade i. Det intressanta är att tråden var läst 155 gånger. Pga av det vore det faktiskt bra om ni kunde lägga en fast tråd om detta. Det kanske finns fler som inte kommer ihåg eller vet att sammanslagningarna diskuteras. Då kanske det kan komma in mer förslag.
Tycker att tråden med förslag strax ovanför mitt inlägg verkar bra.
Jag bor också på landet=modem och hinner inte gå in och titta på allt jag vill läsa om då jag har en bebis. Jag tittar enbart på rena stam/hingstfrågor och med tanke på utbudet känns det rätt torftigt just nu. Dessutom tar det en stund att kolla igenom alla nya inlägg, det har ju blivit så himla många. Det är inte så himla positivt.
Mvh Åsa
Det finns två "OM Bukefalos" och den här sidan ligger ju ovanför själva rullsidan och inte i menyn till vänster som jag tittade i.
Det gjorde mig förvirrad i början, varför inte döpa om det här forumet till: *Klagomuren* :rofl:
Snuffsan 2004-04-03, 13:46 Det finns två "OM Bukefalos" och den här sidan ligger ju ovanför själva rullsidan och inte i menyn till vänster som jag tittade i.
Va? Den här sidan finns med i vänsterspalten. Förstår inte vad ni mer hittar för Om Bukefalos? :confused:
Jag ser två 'Om Bukefalos' till vänster, 1. under Datorer och 2. under Post & Skoj.. de borde ha olika namn även om man ju lär sig vilken man vill gå till!
Snuffsan 2004-04-03, 17:27 Tänk, den under post och skoj har jag inte ens sett. Och visst borde de ha olika namn. :eek:
Men det där uppe vid rullisten och inte i vänsterspalten fattade jag inte.
Cheeserica 2004-04-03, 19:40 Visst kunde jag ha lagt en länk till den här diskussionen, jag brukar göra det men jag tänkte nog inte på saken nu. Den här diskussionen kändes som att den syntes, men trådskaparen borde kanske haft en bättre rubrik. :) Däremot tycker jag att folk använder sökfunktionen alldeles för lite, en sökning på orden sammanslagning och avel (eller bara avel för den delen) i det här forumet hade lett till den här tråden direkt.
Angående de två "Om Bukefalos" så håller jag med om att det är förvirrande med två länkar i menyn som heter samma sak. Forumet, som tidigare var två, hette förut "Synpunkter" samt "Frågor & Svar", och i det sistnämnda forumet så la folk ständigt felplacerade hästfrågor. Så summa summarum så tycker jag ändå att Om Bukefalos är ett bra namn på forumet eftersom det tydligt visar vad för trådar som hör hemma där. :)
/Erica
Jag brukar använda sökfunktionen eller brukade. När jag försökte söka sist för någon vecka sedan blev det 0 sökresultat. Sökfunktionen är omgjord och jag gör uppenbarligen fel när jag söker. När saker och ting inte funkar så ledsnar jag och ger upp framförallt när det gäller datorer och internet. Att jag skulle ha sökt på sammanslagning skulle jag nog aldrig ens tänkt på. Det är inte det första ordet som kommer upp för mig.
Mvh Åsa
loveponies 2004-04-09, 11:12 Här hoppar jagin med ett förslag som dök upp i huvudet. Kan inte avel delas in i:
Stamtavlor & raser (Här hamnar ju hingstar, eftersom det är oftast då man diskuterar hingstar som stamtavlediskussionen kommer igång. Har jag fel?)
Uppfödning (Innefattande allt det praktiska runtomkring avel, dvs betäckning, dräktighet, förlossning, fölhantering osv.)
Har du läst hela tråden?
Bra förslag, men stonas stam m.m då.. de hamnar (flyttas) ju direkt på Efterlysning!!???
Nu finns en ny tråd om önskemålet *Stamforskningsforum*, vilket ju är behövligt, tycker jag! :)
**BORTTAGEN** 2004-04-16, 12:55 Här hoppar jag in med ett förslag som dök upp i huvudet. Kan inte avel delas in i:
Stamtavlor & raser (Här hamnar ju hingstar, eftersom det är oftast då man diskuterar hingstar som stamtavlediskussionen kommer igång. Har jag fel?)
Uppfödning (Innefattande allt det praktiska runtomkring avel, dvs betäckning, dräktighet, förlossning, fölhantering osv.)
Bra förslag som kan utvecklas. Kanske på detta sätt:
Härstamning/Avel - "mittemellan" diskussion och efterlysningar. Även sto-härstamningar måste få tas upp, likaså hingstar, hingstval, blodslinjer, inavelsfrågor... Klara gränser, men absolut inte för snävt. Vi är många som är intresserade av avel ur detta perspektiv, avel är inte bara att para en hingst och ett sto, för att få ett föl....
Uppfödning/Avel - Stoet från brunst till fölets avvänjning, med bl a de punkter du nämner ovan. Mer praktisk avel än teoretisk...
Hittar dock ingen lämplig rubrik att stoppa in "Raser" under. Kan man klämma in dem under Härstamningar, eller?
Fler förslag?
Hlsn Helena
dimmansstuteri 2004-04-16, 12:57 Hm, det var alltså jag, dimmansstuteri, som skrev inlägget ovan...
Hlsn Helena
Bra förslag flera av dom, jag är nöjd så länge jag får svar eller får svara på stamfrågor utan att bli skickad till gnägg eller annonssidorna
sussisus 2004-04-17, 10:25 Som ni säkert redan vet är jag för ett Stamforskningsforum ;), då mitt stora intresse är just detta med stamtavlor, stofamiljer och föllistor.
Så Helenas (dimmansstuteri) förslag lät bra - alltså en delning av Avelsforumet så att det blir ett teoretiskt och ett praktiskt Avelsforum.
Härstamning/Avel - "mittemellan" diskussion och efterlysningar. Även sto-härstamningar måste få tas upp, likaså hingstar, hingstval, blodslinjer, inavelsfrågor... Klara gränser, men absolut inte för snävt. Vi är många som är intresserade av avel ur detta perspektiv, avel är inte bara att para en hingst och ett sto, för att få ett föl....
Uppfödning/Avel - Stoet från brunst till fölets avvänjning, med bl a de punkter du nämner ovan. Mer praktisk avel än teoretisk...
*Puttar* och funderar vidare! :smirk:
dimmansstuteri 2004-04-26, 18:09 Hur går det, tror ni det blir någon uppdelning av avelsforumet?
Mitt förslag är att ha ett "Teoretiskt" och ett "Praktiskt" avelsforum.
Det "teoretiska" innefattar Härstamningar, hingstar, föllistor, blodslinjer, inavelsfrågor mm, det "praktiska" om "allt annat", från stoets brunst, dräktighet, fölning fram till fölets avvänjning.
Internet ger ger fantastiska möjligheter att stamforska på sin häst, intresset för härstamningsforskning är stort, och ett eget forum här på Bukefalos skulle uppmuntra detta ännu mer. Avel är inte bara att para ihop två hästar för att få ett föl, utan det är även viktigt att se generationer bakåt för att aveln skall gå framåt.
Håller ni med om denna uppdelning, eller finns det fler förslag? Vem PM-ar Gunnar när vi kommit överens om ett bra förslag? Eller läser han här? Någon förklaring av denna ihopslagning har ju iaf inte synts till?
Har någon något bra förslag var raser kan diskuteras? Behöver de ett eget forum, eller passar de flesta av ras-diskussionerna under Gnägg?
Hlsn Helena
Håller med här också om att det är en väldigt bra uppdelning!
Ska fundera på det där med raserna :)
Hur går det, tror ni det blir någon uppdelning av avelsforumet?
Tyvärr tror jag inte att det kan bli som 'vi vill', vi är för få som 'tycker & håller med'.. och dessutom vill inte Gunnar dela upp Avel i mer än två delar, helst kanske inte dela alls OM det inte kan bli en förbättring mot förut!!!
Fattar inte riktigt vad han menar med det :confused:
Förslaget om 'Teoretisk'- och 'Praktisk' AVEL är mkt bra, men då ska det innehålla raser och stamforskning också (lämpligtvis på Teoretisk?), å andra sidan kan det bli väldigt rörigt och svårt för 'vissa' att veta vart man ska lägga sin tråd!
Detta är knepigt, och Gunnar 'lyser' totalt med sin frånvaro & kommentarer/synpunkter!! :smirk:
Nafayette 2004-04-26, 23:35 Tycker ditt förslag är helt lysande!!!
:bow: :bow:
AM
solbacka1 2004-06-15, 10:02 Nääee...nu är jag "tje" på detta :(
Kommer det inte att bli någon ändring?
Avel är det jag är intresserad av och jag vill fortsätta läsa, men det är fortfarande rörigt :crazy:
**BORTTAGEN** 2004-06-15, 13:15 Jag håller med dig, och jag håller fortfarande på ett "teoretiskt" och ett "praktiskt" avelsforum!
Hlsn Helena
Vi kanske är för få som vill ha det ändrat?
Jag skriver åxå på för en förändring!
/Malin
Kan man inte göra en opinionsundersökning inne på Avel?
solbacka1 2004-06-16, 09:21 Det hade kanske varit något :) Det är nog väldigt få från avel som läser här.
Vi bör kanske höra med Gunnar först, jag undanber mig uppdraget :o
kullerbytta 2004-06-16, 16:07 Hittade tråden nu först...
Jo, en delning vore bra. Teori och praktik är vida kategorier, men bättre än som det nu ser ut.
Eva
Frågan är bara om den får ligga kvar där.
solbacka1 2004-06-17, 09:14 Men om man frågar först, skriver att man frågat och kanske tom får den nålad ett tag. Då kanske det går? Vad tror ni?
Cheeserica 2004-06-17, 10:52 Mina tankar om "teoretisk" och "praktisk" avel är att det är en bra uppdelning - teoretiskt sett ;), men det är på tok för luddigt! Vad skulle man kalla forumen? Teoretisk avel och praktisk avel? Det låter inte lite underligt det. :crazy: Teoretisk avel får mig att tänka på alla de frågor som skulle drälla in om "Vilken hingst skulle ni välja till min valack ifall han gick att betäcka?" :angel: Och hur skulle folk veta vilket forum de skulle lägga trådarna på? Det låter som två väldigt svårmodererat forum, i och med att ingen skulle ha en aning om var trådarna skulle ligga så vi skulle få flytta ihjäl oss. :devil:
Jag skulle gissa att det är anledningen till att det inte blivit någon ändring. Men säg mig ärligt, inte är det väl SÅ hemskt som det är nu? Jag är övertygad om att mycket varit en vanefråga och att det känns åtminstone lite bättre nu. Jag vet tyvärr inte hur jag ska kunna hjälpa er och det är klart att man alltid vill vara användarna till lags, men ibland är det svårt! :( Själv tycker jag forumet fungerar alldeles utmärkt, jag är mycket nöjd.
/Erica
Fast idag består Avelsforumet till största delen av frågor rörande föl, fölning och saker omkring betäckning. Det finns nästan inga rena stamfrågor längre, tyvärr!
Håller med dig!
Som stamtavlenörd, men med mitt livs första sto på betäckningsstation, tycker jag att antalet intressanta trådar bara blir färre och färre :(
*ger inte upp*
Stamforum och Avelsforum? Och en lättfattlig beskrivning på varje.
|
|