Visa fullständig version : Hjälp med egenskaper på hingstar

Hästen
2004-03-14, 22:38
Om någon här på Buke vet något om dessa två hingstar skulle jag bli tacksam.
Egenskaper, lämplighet, vad som helst.

Hingsten Nepal (halvblod)
samt
Ditton Wood xx.

Glad för svar!
:bow:

MVH

Görel
2004-03-14, 23:11
Nepal har jag träffat många avkommor och ättlingar till!

Nepal 390 levde mellan 1956-1979. I hingstkatalogen för 1979 hade han två avkommor i svår dressyr och fyra i hoppning. Personligen tänker jag mycket mera hoppning än dressyr när jag tänker på Nepal.

Nepal själv var fux med bläs och vita bakfötter. 169-196-24 cm, så det var en stadig herre! Avelsföreningens utlåtande om honom var: Utmärkt typ som förenar styrka och elegans. Naturlig resning, något långt ryggparti. Starkt skelett med korta skenor. Utmärkta rörelser i såväl skritt som trav.
Nepal tävlades inte, för det var inte vanligt att Flyinges hingstar gjorde det på den tiden. På Flyingedagarna brukade han köras i fyr- eller sexspann, och jag har också för mig att han var med i Bengt Blomqvists 10-spann.

Dom Nepal-avkommor jag träffat har alla varit stora, lugna hästar. Alla har också varit fuxar!

Hästen
2004-03-15, 00:38
Tack så mycket!
Det var verkligen bra att få så mkt info!

:bow:

//MVH

strega
2004-03-15, 07:34
Mina föräldrar hade ett Nepal sto för en massa år sedan. Stor snygg fux, men rädd för sin egen skugga :D

hanna_shetland
2004-03-15, 10:03
Har bara sett hästar som haft Ditton Wood xx som morfar. Så det är ju svårt att säga vad han har gjort för dem s a s. :)