Visa fullständig version : Halvblod + Welsh = ?

Spider84
2004-03-15, 19:30
Hur blir det om man korsar ett halvblod (godkänd) med en welsh (godkänd)? Där modern är ett halvblod.

Om man får en ponny kan man väl registrera den som svensk ridponny, som jag fattat det, men om det blir en häst vad händer då?

Jag har också hört att just den korsningen brukar vara rätt lyckad (självklart med "rätt" föräldrar) just inom hoppningen.

Just nu när jag sitter och funderar över det så är det bara av sentimentala själ (i princip) som jag funderar på det.
Först och främst ska Aminette betäckas med en godkänd halvblodshingst (hoppas på nästa vår), men efter det hade jag gärna fått mig ett till litet föl endast för mig som har en welsh som pappa. Då jag är övertygad om att pappa hade en welsh eller i alla fall en korsning med extremt mycket welsh bakom sig. Helt säker kan jag ju inte vara, men hon är så jäkla lik den rasen...

Men man vill ju inte riskera allt om det nu blir så att man måste sälja avkomman.

Så vad tycker ni om den korsningen? Och finns det någonstans på internet som man kan hitta alla godkända welsh hingstar. Kategori D får det ju bli annars är det risk att avkomman blir väldans liten.

FT_ryttare
2004-03-15, 19:43
min kompis har en D ponny med halvblodsmamma o welshpappa(wärnanäs joker tror ja d e)
o han e väldigt fin ..lite överbyggd bak dock men rör sej väldigt trevligt o hoppar bra.
Är ju alltid en risk att korsa raser men chansen att få större gång i ponnierna är ju att ta ett halvblod med bra gång (eller hopp) som mamma eller pappa.

chakira
2004-03-15, 20:02
Hej
Jag kan ju inte så mycket om det här men jag tänkte ändå berätta om den korsning som jag rider... dela med mig av min erfarenhet av den korsning du funderar på.

Hästen är korsning halvblod/welsh cob men i övrigt vet jag ej hans stam, om det är mamman eller pappan som är welsh osv. Idag är han 15 år, har varit ridskolehäst i tio år nu och nästan aldrig skadad (hållbar med andra ord). Han är pigg, glad och samarbetsvillig. Väldigt snäll och användbar både i hoppning och dressyr. Var även inkörd men fick dra för tungt + att det hände en olycka så idag körs han ej. Eftersom han har ett väldigt bra lynne är han en bra familjehäst. Och eftersom han är klok används han även i handikapridning.

Den kompakta kroppen gör att han har lätt för samla sig, han är hinderklok och tycker det är skoj... dock har han inte fått den där extra kapaciteten att hoppa högt men jag har hoppat 1.10 på tävling och 1.20 på träning (tycker hästen gör det bra eftersom han bara är ca150 i mkh) + att han går på ridskola. Jobbar positivt i dressyren också.

Åsså en bild på honom då... :love:
http://hem.bredband.net/b131150/photoshop/040312_1.jpg

Jag tror säkert att det kan bli en bra avkomma. Men som i all avel så är det ju oftast lite slump med i bilden så man vet aldrig. Men jag tror säkert att om den måste säljas kan det bli en bra familjehäst eller ridskolehäst.

Lycka till hur du än väljer att göra // Chakira

Rodde
2004-03-15, 20:05
Den korsningen är ett välkänt framgångskonsept, det blir oftast mycket bra, titta på Tim som var bästa svensk i EM han hade welsh som far med en hbl mor.
Det finns otaliga bra exempel. Men oftas är det en slutprodukt inget att avla vidare på, det blir så varierande storlekar på dessa avkommor om man fortsätter med aveln.
Jag själv tänker betäcka ett av mina Hbl med min Welsh hingst, det bästa är att välja små ädla welshar runt 1,25 - 1,30 ca.
Det blir en korsningsponny med reistrering 93 för att bli en Sv Risponny måste du betäcka med en godkänd ridponnyhingst dom är registrerade 43. I sverige kallar vi tyvärr alla korsningar för Sv. Ridponnyer vilket är lite olyckligt för oss som avlar "riktiga" ridponnyer.
Betäck du det blir säkert jättebra

Spider84
2004-03-15, 20:13
Vad kraftig han såg ut att vara...

Kan visa en bild på Kyra och hennes mor: Kyra är alltså den jag tror har en welsh till pappa...

Som växande två åring.
http://medlem.spray.se/hoppaner/bilder/kyra/kyraupp.jpg

http://medlem.spray.se/hoppaner/bilder/kyra/kyrahalsar.jpg

Hennes mor, som är E: Amiral, UE:Kaliber:

http://medlem.spray.se/hoppaner/bilder/ami/amitrahage.jpg

http://medlem.spray.se/hoppaner/bilder/ami/molrack.jpg

Kan också tillägga att Kyra är den enda avkomman Aminette haft och att det var en tjuvbetäckning.

chakira
2004-03-15, 20:21
Jo.. det är mest welsh cob som syns... han ser ut som en riktig busponny men är ju 150 - tur för mig - :crazy:

Spider84
2004-03-15, 20:34
Ja!

Kyra var väldigt nätt i typen, som man ju kan se.

Hon låg på 154cm när hon var fyra år...något lite högre så hade det varit perfekt.

Jag fick aldrgi riktigt se henne hoppa så jag vet inte riktigt hurdan hon var där. Hennes mor har dock en bra hoppteknik. Men steg det hade hon jäklar säger jag bara!!

Rodde
2004-03-15, 23:12
Dom här lyckade korsningarna jag talade om som har fungerat som tävlingsponnyer är inte korsade med Welsh co utan samtliga med Welsh sek B och ganska små sådana runt 125-130 cm. Cobben kan ge ett ganska grovt intryck med stora huvuden och det är nog inte det man eftersträvar hos en tävlingsponny.

__Stilett__
2004-03-16, 00:46
Min är ju korsning;
Pappan HBL, ca 160 hög.
Mamman Welsh, ca 134 hög.

Min ca 155 cm.
Tävlas ju i hoppning med flera placeringar
http://medlem.spray.se/jacson/nyabilder/18.jpg
http://medlem.spray.se/jacson/14juni9.jpg

Rodde
2004-03-16, 08:23
Snygg häst!

Spider84
2004-03-16, 10:42
Att huvudet blir grovt är väl kanske inte så kul, men jag vill gärna ha en grövre häst. Kanske kan man titta på sek C som ger stora avkommor? Aminette har rätt mycket av små hästar bakom sig så hon är troligtvis inget sto som ger stora avkommor.

stilett
Hade inte koll på att din var den korsningen. :o
Att han är snygg går ju inte att missa. Har du något kort på mor och far?

Rodde
2004-03-16, 10:54
Det finns welsh av cob typ som är B ponnyer det kanske kunde vara något, annars finns det en hel del lite grävre sek.B med bra hopp samt gångarter.

__Stilett__
2004-03-16, 11:01
Har tyvärr inget kort på mor och far.
Pappan (Mandarin) är iaf isabellfärgad med vita tecken.
Han är e. Flyinge Asterix.
Han är undan detta hbl sto (e. Phaeton x):
bild (http://medlem.tripodnet.nu/girlie2/phedra2.jpg)

__Stilett__
2004-03-16, 11:09
Tack :bow:

Hade inte Ellinor Simberg flera tävlingsponnys av denna korsning oxå som gick framgångsrikt?

Spider84
2004-03-16, 11:13
Jo jag har sett en del trevliga hingstar i sek. B, men blir inte det himlans litet? Avkomman alltså. En d-ponny som ligger upp mot 148cm är inget problem, men helst vill jag ha en avkomma som ligger nära 155cm...

Har du några bra tips på hemsidor med welsh hingstar?

stilett
Det var ett enormt trevligt sto!! Jätte fina vinklar, blev helt försälskad!! :love:

__Stilett__
2004-03-16, 11:36
Javvist är hon fin! :love:
Bor i Norrbotten.

Spider84
2004-03-16, 11:51
Jaså hon lever än!

Vet du om hon fortfarande får föl?
Förhoppningsvis löser det sig med gård köpandet och då är jag på jakt efter unghästar...

Welsh
2004-03-16, 13:22
K.Caruso är en sekt B som är stor, kanske det kan vara något? Han har gett maxade C avkommor med små C ston.
Måste dessutom tillägga att alla cobbbar inte har stora tunga huvuden! Cobbarna har oftast ett vackert litet huvud med små öron stora ögon och tydlig ponnykaraktär. Ut och titta på nätet eller varför inte prata med Burhults stuteri, där har de korsat cob+halvblod om jag inte missminner mig.

Spider84
2004-03-16, 13:29
Blir lite svårt att leta på nätet när jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter, eftersom jag inte kollat nåt alls på welsh förr. Halvblod och liknande har jag ju någorlunda koll på, men en sida att utgå från hade inte varit helt fel. *pik*

Spider84
2004-03-16, 13:45
När jag satt och tittade runt "ramlade"jag över den här hingsten som jag spontant gillade:

http://hem.passagen.se/burhultstuteri/mrt.htm

Exteriör bild:
http://www.ponnysajten.eskimo.se/ponnyraser/welshd/hingstar/rwd08.jpg

Fast jag får nog ta och få tag i en hingst katalog när det börjar dra ihop sig. ;)

Rodde
2004-03-16, 13:53
Kolla in halsansättningen och huvudet utformning, snygg häst men grov med ett grovt huvud.
Man kan kolla många generationer bak och hitta hiskliga cobbar som t.ex. Power Boy har i sin stam, ibland slår detta igenom inte ofta men ibland.

scarlet95
2004-03-16, 14:12
Kolla in http://home.swipnet.se/swf/ finns register över alla godkända welshhingstar i Sverige med namn och adress till ägaren. Men som sagt ska det bli en ridponny måste du kolla upp om hingsten även är godkänd för ridponnyaveln.

Lycka till!

Spider84
2004-03-16, 14:20
Hm...ja.

Fast på ridbilden ser huvudet inte alls lika grovt ut...

Lite svårt när man inte är insatt i den rasen. :crazy:

Nu kan i och för sig hals ansättningen slå igenom helt från en hingst, men om man ser på Aminette så har hon en helt normalt ansatt hals...

Tja, men det var ju bara en bild. Det finns ju rätt få bilder ute på hingstarna och de flesta har inga hemside ardesser så det är svårt att veta, men jag får väl ta tag i det nästa vår. :angel:

__Stilett__
2004-03-16, 15:06
japp. fick ett föl 2003 e. Andalusierhingst tror ja senast.
men användaren Phaedra här äger henne...

Welsh
2004-03-16, 17:57
Nu har du tur! Jenny Staaf har precis öppnat sin hingstsida med welshhingstarna! Skynda in och dreggla innan den stängs igen!
http://hem.passagen.se/welshhingstar
Där finns samtliga hingstar som är godkända för rasen, alla sektioner!

Spider84
2004-03-16, 18:00
Varför ska den stängas? (igen?)

Hur läser jag:

RWM-hingstar
RW-hingstar
RWR-hingstar
RWC-hingstar
RWD-hingstar

Vad betyder vad så jag vet vad jag ska titta på. :D

Welsh
2004-03-16, 18:04
RWM = Welsh Mountain ( under 122 cm)
RW = Welsh ( 0-138 cm)
RWR = welshar som gått över 138cm
RWC = welsh ponny av cobtyp (under 138cm)
RWD = welsh cob (138-ingen övre gräns)

Jenny stängde ner sidan då hon fick kritik att hon inte uppdaterade den tillräkligt fort vilket berodde på att hon inte fick stamboksnummrerna på hingstarna.

Francess
2004-03-16, 20:24
Åh, vad trevlig att hon äntligen öppnat sin sida igen! Hoppas verkligen den fortsätter vara öppen nu!!! Jag är en av de som uppskattar hennes arbete. :)

oz_joj
2004-03-16, 20:41
Ja, visst är hon duktig och har gjort ett fantastiskt jobb med sidan. Oerhört fjantig kritik hon fick, det är ju en sida hon gjort för egen del, ingen officill för SWF eller så. Hoppas den stannar på nätet nu!

Rodde
2004-03-16, 22:27
Alla hingstar finns inte med på hemsidan, jag vet en som inte är upptagen bland dom avelsgodkända.

Welsh
2004-03-17, 09:45
Skrev jag inte godkända för rasen!!!!!!?

Francess
2004-03-17, 11:30
Varför inte mejla henne med info och bilder då? Och hjälpa till lite! :)

Rodde
2004-03-17, 12:16
Har du inte varit inne på sidan??? Samtliga hingstar som verkar i aveln både Welsh part breed och welsh finns där.
Där finns EU hingstar samt avelsgodkända hingstar samt alla abdra versamma inom welsh avel.

Vad du än tycker så har han löst betäckningslicens för 2004 och är godkänd i hela världen. Han är godkänd i er moderförening i England och eftersom Welsh har skickat in att man vill att det ska vara precis som i England kommer Jaguar att vara mer än godkänd här i Sverige.
Du tycks inte få in det i ditt huvud han är godkänd om du sen inte tycker om honom är en helt annan femma. ;)
Han kommer också att finnas tillgänglig för Brittisk Ridponny för sin fina högresta typ och hans fantastiska stamtavla, han är linjeavlad på Downland Chevalier, förmodligen den bästa hingst som verkat i welsh aveln någonsin :cool:

Inloggningsnamn
2004-03-17, 12:58
Har han löst licens för Brittisk Ridponnyavel, Jaguar alltså? Mycket intressant! :bump:

Loggan

Welsh
2004-03-17, 15:19
Säjer som Francess. Maila Jenny Staaf och meddela henne att din hingst är avelsvärderad och godkänd för avel.
Jag bara återupprepade att jag skrev första gången att alla för rasen godkända hingstar fanns med på hemsidan. Det var inte någon kritik mot din hingst även om du gärna ser det så! Jag vet att det även finns med andra hingstar också! Sidan uppdateras vartefter Jenny får info.
Du får gärna skriva att SVENSKA WELSH PONNY och COB FÖRENINGEN = SWF har skickat in förslag på nya stadgar till jordbruksverket inte JAG=WELSH här på bukefalos. Det skulle underlätta för många om du höll i sär mitt nick och SWF. Jag får så konstiga PM av andra om det du skriver!
Somsagt det är bara att maila jenny om din hingsts stamboksnummer så ska du se att han snart är inne på hemsidan!

Rodde
2004-03-17, 15:53
Jag ber om ursäkt om jag tog i men jag är så trött på alla på hopp om Jaguar, inte nu från dig utan från olika håll.

Welsh
2004-03-18, 08:51
Helt okej :)
Skriv ett mail till Jenny och be henne sätta in honom på hemsidan då hon säkert inte har fått information om honom ännu. Det är ju lite som extra reklam att ha sin hingst där så länge som vi inte har en hingstkatalog. :)

Iglatjarn
2004-03-18, 18:49
på tal om hingstkatalog, du "verkar" :confused: ha lite kontyakter i welshvärlden, har du hört något viskas om att det skall göras en nästa år? vore på tiden, jag menar , det var väl bara 9 år sen sist.... ;)
F´låt, skall inte störa mer nu :angel:

Welsh
2004-03-18, 19:25
Jo jag tror att jag har hört viskas om en till nästa år! Det skulle vara kul :) Det är väl som det mesta inom föreningsliv, alla vill ha men ingen vill görat och styrelsen får skit för det :mad:

Spider84
2004-03-18, 19:58
Finns det ingen hingst katalog? :eek:

Det trodde jag att det fanns för alla raser. :o
Tur att jag inte ska betäcka i år. :D

Francess
2004-03-19, 10:12
Nej, det är lite synd! Men det finns åtminstone info om de allra flesta (alla?) hingstarna på SWFs hemsida och så den privata sidan som innehåller ännu fler hingstar (även partbred tex)!

Welsh
2004-03-19, 12:08
Och nu finns även Roddes hingst med! ;)

scarlet95
2004-03-22, 13:06
Om lilla SWF som är en ideell förening med aktiva med ordinarie jobb, familjer och hästar att ta hand om skulle vara tvugna att klämma ur sig en hingstkatalog varje år skulle vi gå under både ekonomiskt och tidsmässigt... Varje Welshponny Nytt innehåller uppdateringar för adresser till hingstarna, bilder på nygodkända etc. Hur många ponnyföreningar har hingstkataloger? Shetland kanske men så har de betydligt fler aktiva oxå. Att sedan ASVH har över halvbloden är väl inte så konstigt eftersom de har heltidsanställda på sitt kansli. Jag tycker att det fungerar bra med welshponnynytt och hemsidorna för vardagligt bruk och sedan kommer det en hingstbok då och då för att redovisa statistik.

Francess
2004-03-22, 13:12
För att återgå till andemeningen med tråden så ska jag betäcka mitt welsh sekt C-sto med godkänd halvblodshingst i vår/sommar! Har bestämt mig för Hamilton 904.

Hoppas på hoppglad avkomma i lagom storlek, gärna med rolig färg (mitt sto är gulbrun m fuxanlag). Kommer att reggas som Ridponny m vita papper. :)

Xeline
2004-03-22, 14:26
Vad roligt att du bestämt dig för Hamilton till ditt Welsh-sto ! Jag föreslog ju några andra, men inte Hamilton, däremot känner jag ett par avkommor till honom....din lilla kommer iallafall att kunna hoppa !

Fantasia
2004-03-22, 22:56
Den hingsten har stått uppstallad nära mig så jag har sett han en del. verkar trevlig. Var dock flera års sen nu.

Francess
2004-03-23, 11:02
Ja, hoppandet kommer nog inte att vara nåt problem! Mitt ungsto visar dessutom stor talang i löshoppningen. :)

NiraK
2004-03-23, 17:21
Det är en fin häst! :) Om jag inte minns helt fel så tror jag att hon för en tid sen (i somras?) fick ett föl efter en PRE-hingst.. Jag kan ha fel, men jag tror det! ;)

Nirak