Dragonfruit_
2004-03-20, 18:45
Vilka här tävlar eller tränar shettisagility??
|
Visa fullständig version : Vilka här tävlar i Agility?? Dragonfruit_ 2004-03-20, 18:45 Vilka här tävlar eller tränar shettisagility?? Dimmans_Elaine 2004-03-20, 23:03 I somras tränade jag shettisagiliyt men vi kom aldrig iväg på någon tävling. Dragonfruit_ 2004-03-22, 13:17 Jaså, synd. Det som är så roligt. :D Vad har du för shettis/shettisar? Travtjej 2004-03-22, 17:17 Hej. I travstallet där jag jobbar bor i shettis som heter Maja. Jag har ridit in många shettisar men aldrig nuddat vid shettisagility. Hon är 4år och väldigt busig och bråkig. Hon är runt 75cm i mankhöjd och har "löshoppats" 60cm ungefär, det är varje dag när hon hoppar ut ur sin hage för att gå å flirta med storhingstarna så dom blir tokiga. Så just nu går hon i paddock tills vi byggt om hagen. Vad är det för grenar som ingår i shettisagillity.? Dragonfruit_ 2004-03-22, 21:32 Man leder shettisen med träns och delta + grimskaft eller med träns och kedjegrimskaft. Man springer banan, snabbast tid och minst fel vinner. Fyra fel för rivning, vägran. Uteslutning om man springer fel väg eller om man själv rammlar omkull :o. Hindrena är ungefär samma som vid hundagility: Broar, vippbrädor, däck som hästen automatiskt ska sätta framhovarna i, lastpallar som dom ska gå över, hopphinder, slalom, och så ska man backa en bit, springa igenom prasselband, gå över pressänningar, gå igenom tält. Listan kan göras lång. squirlett 2004-03-24, 23:31 har en kompis som har en liten underbar shettis och hon skulle gärna vilja vara med på sånt, men har inte hittat nån tävling eller träning i närheten.. trots att det vimlar av settisar här... Dragonfruit_ 2004-03-25, 23:57 Vänersborg, vart ligger det?? Är det en registrerad shettis? squirlett 2004-03-26, 10:47 tja!! vänersborg ligger vid vänern. 2 mil norr om trollhättan och 8 mil norr om Gbg... har hur mycket shettis uppfödare som helst runt omkring. Ja den lilla pållan är reggad. Ska iväg med henne i maj då hon ska ställas ut då hon tidigare fått fina poäng så ville vi testa och se hur d e nu. Hon är bara 4 år så... :) Dragonfruit_ 2004-03-26, 11:50 Okej. Vilken regionalförening är ni med i eller kommer att vara med i? squirlett 2004-04-01, 09:49 tror hon (ägaren till shettisen) är med i väst... :confused: Fraggel_Tess 2004-04-01, 10:18 Jag tränar bara! Min mini tycker det är skitskoj och hon är duktig för hon är orädd för allt som många andra pållar tycker är jättefarligt! Dragonfruit_ 2004-04-01, 11:06 Ja. Inte fixar halvblodena det lika lätt, fast det kräver ju mkt större hinder.. ;) Dragonfruit_ 2004-04-01, 11:06 Väst eller syd, jag tror att det är väst. Men i alla fall, dom brukar väl ha nån agilitytävling och så har jag för mig. nettan77 2004-04-04, 14:41 hej"dragonfruit" vad har du för shettis?? kram Dragonfruit_ 2004-04-04, 19:29 Lyktas Karamell, svart f:99 e: Watson v. Bunswaars u: Lyktans Jojjo Frida, skimmel(helvit) f:94 e: Thomas v.d Veldstraat u:Källastrid. Och båda dom tävlar jag i körning, tömkörning och agility och så ställer jag ut dom ibland. Och så dom två nya. Lilla Vita Pärlan fux m. ljus man och svans. f:03 e: Skäpperöds Rex och Vit Korall svartskimmel f:03 e: Haodo. Frida: http://groups.msn.com/shetlandsponnyfolk/minaskthstar.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=44 Lyktans Karamell: http://groups.msn.com/shetlandsponnyfolk/minaskthstar.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=38 VitKorall: http://groups.msn.com/shetlandsponnyfolk/minaskthstar.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=104 Lilla Vita Pärlan: http://groups.msn.com/shetlandsponnyfolk/minaskthstar.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=90 Vad har du för shettis/shettisar då? hanna_shetland 2004-04-05, 20:50 Jag håller inte på med agility men min hingst skulle nog passa utmärkt som agility-ponny. Han är verkligen inte rädd för något. Tyvärr har matte (dvs jag) inte lust att springa runt och leka med honom. :D Dragonfruit_ 2004-04-05, 21:43 Okej. Men du håller inte på alls en körning och tömkörning eller så? hanna_shetland 2004-04-06, 22:24 Jodå. Alla mina är inkörda, inte ettåringen förstås. Vi har två halvblod också, en är inkörd, den andra är bara mycket tömkörd, aldrig satt i vagn. Dragonfruit_ 2004-04-07, 01:33 Men du är inte intresserad av att tävla med dom? hanna_shetland 2004-04-07, 10:54 Stona ska ju gå med föl och de andra är för unga, förutom gamle Emil då. Men han har tävlat så mycket i unga dar så nu slipper han sånt. :D Hingsten ska gå treårstest (ingen körning iofs) och kanske, kanske visas på premiering i höst. Nästa år siktar vi på kvalitén och då är det ju körning. Ska erkänna att jag inte är nåt körfreak heller. Gillar bättre att rida i så fall. :) ponnyPetra 2004-04-07, 18:36 hej! jag skulle också vilja veta mer om agility!Inte för att jag har några planer på att starta men ändå.... :rofl: Dragonfruit_ 2004-04-07, 21:46 Okej då förstår jag.. Jag har gått helt över till körningen, har inte ridit på stora hästen på 2 mån säkert. Det får syrran göra. :) HUr många shettisar har du då? hanna_shetland 2004-04-07, 23:38 Vi har fem shettisar nu, varav en är dräktig. Håller på att lägga upp en hemsida just nu om dem faktiskt. :D Dragonfruit_ 2004-04-09, 11:30 Okej. Ge mig gärna adressen. :) hanna_shetland 2004-04-09, 14:13 Hade ju en förut men den gick inte att uppdatera. Adressen till den nya är www.geocities.com/hanna_shetland (http://www.geocities.com/hanna_shetland) Den är inte helt klar än, en del bilder ska skickas men jag håller på å grejjar med det nu. :D Znozan 2004-04-13, 09:12 ME ME ME ME!! Fast träningen har legat lite lågt just nu. Och vi får se hur mycket jag orkar detta år. Är på tjocken.... IGEN!! Vilka kommer 16 maj till Strömsätra??? Dvs hem till mig. Jag hoppas det kommer lite folk hit, skulle vara så JÄTTEKUL!! Dragonfruit_ 2004-04-13, 23:16 Grattis kankse man ska säga då. :) Jag kommer nog inte den 16 maj. :smirk: Vet inte om jag har nån som kan köra. Men på km:et hos dig kommer jag garanterat, ska försvara mina pokaler. :D Kommer du på km hos oss? Znozan 2004-04-14, 08:33 Vilket datum var det??? Minnet är bra men väldans kort...... Synd att du inte kan komma 16 maj. Hoppas det kommer lite anmälningar, vad jag vet så har det inte gjort det än! Trist.... Dragonfruit_ 2004-04-14, 10:45 11 septemer ska det vara hos oss. Föressten åkte du på träningen för Crister Pålsson? Jag fick förhinder. :smirk: Znozan 2004-04-14, 21:04 Mja du 11 september.... magen kan vara lite för stor då.... :D. Lite synd om Touch att behöva dra en massa xtra vikt *fniss*. Vi får se vad bebisen har tänkt sig, litet kryp in (liten mage) eller lyxvåning (jag kommer inte att kunna röra mig! Maaaaaaaaaaan kan väl säga att jag oxå fick förhinder. Veckan innan så hände en liten olycka, och det är DÄRFÖR jag letar nya hjul till min vagn..... serrö. Dragonfruit_ 2004-04-15, 18:14 Jaså.. Då får vi hoppas på ett krypin. :) Hur är det med Moses då? Visst kallas han så? Och hur är det med småttingarna? hanna_shetland 2004-04-15, 21:11 Glömde bort att det är du som äger Hannibal ju! :o Det är ju min "gudson". :D Hur mår han? Znozan 2004-04-17, 20:00 Moses mår kanon!!! Fått en kanoners hovis, som verkar ha bra koll på saker och ting. Moses vrider ena bak när han går, så nästa gång ska vi prova special skor. Min andra hovis påstod att det inte gick att göra något åt. Men denna hävdar att det går!!! Givetvis går det inte att ändra vinklarna, men man kan upphäva vridningen. För nu belastar han fel på högerbak, och det kan ge förslitnings skador...... Hingstarna mår kanon. Gör lite halvhjärtade försök att sälja dom. Har ingen brådska, så jag är KRÄSEN!!! Revelj hoppas jag sålt. Hannibal.... mja vi får se. Kanske slutar med att jag behåller honom i alla fall. :D Men Revelj trivs inte här. Lite som tjuren Ferdinand. "Ska du inte leka men dom andra hingstarna?" "Nääääääää jag triv bättre här och ligga och sova i solen!" Han är inte alls med och leker, söker sig undan hela tiden. Blir överlycklig när jag kommer och pillar på honom. Han är en charmör som ska ha ALL uppmärksamhet! Annars får det va! hanna_shetland 2004-04-17, 22:34 Ringde du "min" hovis eller hittade du nån annan? :) Dragonfruit_ 2004-04-17, 23:01 Vad kul att han är bra nu. :) Znozan 2004-04-18, 10:22 Nää. Jag hittde en hovis i grannbyn. Men det är alltid bra och ha lite telefon nummer till olika hovisar. Så nummret har jag sparat! Tokmaja 2004-05-13, 22:41 Har en shettis som skulle ÄLSKA det! MEN hon är inte stamboksberättigad och därför verkar det ju inte vara så att jag skulle kunna få ställa upp med henne i nån tävling.. :( Utkastad från alla tävlingar bara därför känns det som. Finns det inga tävlingar närmare Värmland som man skulle kunna åka och titta på?? Finns det inga tävlingar för "papperslösa" shettisar?? Borde väl vara ett jättebra sätt för att få folk att börja använda sina shettisar, inte bara dem med papper... istället för att de ska gå i hagen och skrota som allt för många tyvärr gör ju. Dragonfruit_ 2004-05-13, 23:28 Vad har du varit med på för tävlingar då? Rks som jag är med i kommer att ha nån tävling där shettisar utan papper också kan vara med på, om jag inte minns helt fel. hanna_shetland 2004-05-13, 23:36 Ska dom? Det vore ju att säga emot sig själva. De skriver ju RKS - verkar för att främja användandet av den stamboksberättigade shetlandsponnyn Personligen tycker jag att det är bra att bara stamboksberättigade hästar får delta. :) Tokmaja 2004-05-14, 14:57 Varför då? Det är väl BRA om även vi som har ostammade hästar får komma med, det ökar ju intresset för shettisen och även intresset för att ha rasen "ren" och därav vilja ha en stammad. Jag fanns inte intresserad knappt av rasen när jag köpte min, jag skulle, som många andra, bara ha en sällskapsponny. Men om jag vetat det jag vet nu hade jag köpt en med stam, men nu gjorde jag inte det och ångrar mig såklart, men jag kan ju inte avliva henne bara för att hon är född som hon är!! För att någon en gång varit oseriös nog att avla med en icke godkänd hingst. Förstår du hur jag menar? Sedan att man aldrig ska ta föl på en ostammad häst, det är en annan sak, men jag tycker att det är fel att man blir "bannlyst" överallt, det minskar ju användningsområdet så att säga, och DET är synd!! Tokmaja 2004-05-14, 15:01 Har inte varit med på någon, är ju som sagt inte välkommen på några "bra" eftersom vi är stamlösa :crazy:. Dragonfruit_ 2004-05-14, 16:03 Om jag inte har helt fel. Vanligtvis så får du ju vara med utan tävlan eller vad man säger. Jag ska kolla hur det var, dom kanske hade en egen klass eller nåt? hanna_shetland 2004-05-14, 16:06 För att folk ska köpa reggade ponnyer såklart. Det är förstås tråkigt att ni inte kan delta med oreggade men för att få fler reggade och få stopp på buskaveln är det här ju ett sätt i rätt riktning för att få folk att köpa reggade. :) Hoppas du förstår hur jag menar. Dragonfruit_ 2004-05-14, 16:08 Har du pratat med nån ifrån rks? Rks kommer att ha två tävlingar där ostammade shettisar också kan få vara med på. http://goto.glocalnet.net/webnyheter/rks/ gå in där står det säkert nånting om det. :) Qvip 2004-05-14, 16:54 Det vore ju att säga emot sig själva. Det vore inte första gången. :smirk: Tokmaja 2004-05-14, 21:41 jag förstår absolut hur du menar. Men det är ju ändå en sak att man blir "utesluten" från körtävlingar osv, en sådan sak som agility, där hästens utseende osv egentligen inte alls spelar någon roll tycker jag att man borde "släppa igenom" alla. Just för att öka intresset för rasen. Kommer shettisen mer fram i rampljuset, ökar intresset för att kunna använda dem även som i agility tex så kommer ju fler vilja ha hästar de kan använda till mer saker, och då kommer ju de reggade in. Körning är svårt, det här är en grej som faktiskt de flesta kan vara med på, och därav få folk intresserade som kanske aldrig skulle ha aktiverat sin lilla häst i annat fall. Förstår du hur jag menar? KaZa 2004-05-16, 19:07 -------------------------------------------------------------------------------- Det vore inte första gången. :D :D :rofl: SÅ rätt så rätt.... :D :angel: Dragonfruit_ 2004-05-19, 22:32 Dom ska väl ha med ostammade shettisar nån gång bara för att hålla klubben levande antar jag, det är ju inte så många som håller på. hanna_shetland 2004-05-19, 23:26 Jag förstår precis hur du menar och håller delvis med dig. Jag personligen tycker att de ostammade ska få delta utom tävlan eller i en speciell klass eller nåt. "Risken" finns ju att det buskavlas mer och att folk köper de ostammade om de får vara med överallt, det är mest det jag tänker på. Att om de får vara med på alla aktiviteter så köper folk det som är ett par tusenlappar billigare dvs dom utan papper. Vad gäller körtävlingar och liknande så får dom ju vara med. Shettisar som inte är stamboksberättigade kan reggas hon ASRP som ridponny och får ju då pass i alla fall. hanna_shetland 2004-05-19, 23:28 Antagligen men tråkigt ändå. Dragonfruit_ 2004-05-20, 13:15 Jo visst är det tråkigt. :smirk: Men dom ska väl inte vara med jämt. Znozan 2004-05-31, 17:06 En variant är att man fåt vara med "utom tävlan" eller bara har en CL klass. Mer som prova på grej. Sedan är det så att på våra tävlingar så får man prova på för 20 kr. Då får man prova fem hinder..... Så möjligheten att prova finns, men inte att tävla. Måste skryta lite.... Touch fich pris för Bästa Valack. Trots att det inte gick så bra. Lite svårt att springa när man har en bruten lilltå och är gravid (visserligen inte långt gången, men tillräckligt för att det ska vara jobbigt att springa) Dragonfruit_ 2004-05-31, 22:37 Ojdå, det måste ha gjort ont att springa med bruten tå. KUl att det gick bra. Själv kunde man ju inte komma. :smirk: Men till Gottröra ska jag om det blir av och så till nyköping fast det är ju körning. hanna_shetland 2004-05-31, 23:48 Gottröra! Där bor jag nästan. Kanske borde komma å kolla. :D Qvip 2004-06-01, 13:50 Gottröra får du nog hoppa över tyvärr, för den blir inte av. :( Dragonfruit_ 2004-06-01, 19:40 Jaha. :( Jag som hade sett fram emot den. Jahaja, då blir väl nyköping nästa då. Ev. blir det en träning här hemma till helgen. :) Znozan 2004-06-01, 22:08 Jag sörjer!!! Jag hade sett fram emot detta MASSOR!!! Min sista chans att vara med och tävla.... eller mja kanske.... det beror som sagt på min växande mage (börjar misstänka tvillingar :crazy:) Till Hanna: Hannibal har fått nytt hem i Tierp. Så han bor inte hos mig längre!! Jag återkommer med mejladress till nya ägaren, misstänker att du gärna vill ha den! :) Tokmaja 2004-06-01, 23:44 Ja risken finns, och jag håller med dig i att man inte ska få vara välkommen "överallt" med ostammade hästar, för då bryr sig ju inte folk längre... Svårt att väga det där.. hanna_shetland 2004-06-02, 09:18 Hej! Ok. Hannibal var egentligen ingen favorit eller så utan jag var med när han föddes. Hoppas han får det bra - han var så go' när han gick hos mig förra sommaren. :) Dragonfruit_ 2004-06-02, 15:33 Men du kan väl vara med i nyköping? Znozan 2004-06-04, 17:33 Jag hoppas det.... Men vi ska flytta här ifrån, och jag vet inte när det blir. Men planen är att jag skall komma. Så håll en tumme :D Dessutom har bebisen börjat spöka. Har en grymmans "växtvärk" i magen + ont i ryggen. Mina barn har kommit ganska så tätt, det är bara 2 år emellan dom!! Dragonfruit_ 2004-06-04, 22:42 Jag har glömt bort att anmäla. Och nu så såg jag att man ska posta anmälan, alltså inte maila. Oppps! Znozan 2004-06-08, 21:57 För mig blir det inget nu i sommar..... Flytten blev MYCKET tidigare än beräknat. Tråkigt nog, men så blir det när man inte lyssnar på sin omgivning. Jag vet inte hur många "Vad var det jag sa??!" jag har fått dom senaste dagarna. Meeeeeeeeen man lär av sina misstag, antar jag.... Jösses vad klok jag kommer att bli. Hmmmmm, en tanke: Blondiner är dumma och gör ofta bort sig. (påstås det i alla fall ;) )Men Blondiner måste vara dom visaste personerna när dom blir äldre :smirk: :D....... tåls att fundra på...... Alfons 2005-01-13, 19:45 Jag tävlar ! :banana: Vi har även en egen tävling i slutet av våren !!! Någon som är sugen ? :bump: Anmälan gör man via : Diie_mauer@hotmail.com :banana: rostad 2006-04-27, 12:42 Jag ska vara med! (Fast det vet du ju redan..*) :D Eligibel 2008-08-08, 14:35 Får man vara med me andra raser än shettisar? Jag har en wpbr som är shettismått... Gisburne 2008-08-08, 17:33 Jordens äldsta tråd - men jag får väl också räcka upp handen eftersom jag tävlar en del agility. Just nu är jag "mellan två tävlingsponnyer" eftersom hingsten är i himlen och mitt sto har föl i år, men tanken är att komma ut och tävla med stoet nästa år. (Inte bara agility, utan körning etc. också.) akimaakima 2008-08-08, 22:49 Hejsan ! Jag undrar om det är någon som vet hästagility tävlingar/träningar i skåne? Jag har en hingst på 9 år som har tränat lite med agility och själv vill jag med göra det !:) akimaakima 2008-08-09, 10:07 Hejsan ! Jag skulle vilja börja tävla agility.:banana:. men var kan man hitta tävlingar i skåne ? någon som vet ? skicka pm eller svara här om ni vet:bow: Elute 2008-08-11, 08:13 Hejsan. Har du kikat in på denna hemsida (http://bruksponny.zoomin.se)... PyseN_ 2008-08-14, 14:18 Jag tränar med min shettis, och det går super! fast han är inte renrasig så det blir inga tävlingar :( |