Visa fullständig version : Nytt annonssystem

Gunnar
2004-03-26, 15:20
Som ni kanske vet har det varit en del problem med det gamla annonssystemet, vissa användare har haft problem med att få fungerande lösenord, andra med att ändra i sina annonser, sista tiden har något även hänt med sökningen på län. Ibland har det även gått väldigt segt på annonssidorna.

För att lösa dessa och andra problem har jag tittat på ett antal olika alternativ.
Den lösning jag valt är att låta ett professionellt annonsförmedlingsföretag ta hand om driften av annonssidorna.

Jag och Bukefalos har därför i dagarna inlett ett samarbete med AnnonsDirekt.se.

Just nu håller alla gamla annonser på att flyttas till det nya systemet.
Först flyttas själva annonserna över, bilder och liknande kommer också att läggas in när själva annonserna flyttats färdigt.

Tyvärr kommer du som annonsör inte åt att ändra eller ta bort dessa gamla överflyttade annonser.
För eventuella ändringar eller om du vill ta bort en annons, skall du höra av dig direkt till AnnonsDirekt.se på följande e-postadress:

bukefalos@annonsdirekt.se

Förutom de överflyttade hästrelaterade annonserna finner du även ett stort antal andra annonskategorier hos AnnonsDirekt.se där du kan läsa och annonsera gratis.
I dagsläget finns det över 40.000 annonser i nätverket.

Prova gärna det nya systemets nya möjligheter.

Här är länken direkt till hästannonssidorna:

http://www.annonsdirekt.se/bukefalos

Daydream
2004-03-26, 15:33
Det stinker.
I min annons står att jag kommer från "utlandet", plus att mejladressen försvunnit så att jag inte kan få några svar...

Youma
2004-03-26, 15:36
Tiitar just nu på medryttare/fodervärd annonser. Formuleringen är luddig, Erbjudes/Önskas: det lämnar ju fritt fram att lägga sin annons hur som helst. Exempelvis som sökande efter medryttarhäst kan man lägga sin annons både på "Erbjudes"(erbjuder sig att vara medryttare upp till en viss summa) men likväl "Önskas" (medryttar häst önskas)

Likaså om man vill lämna ut häst på foder, så både önskas det och erbjudes på samma gång.

Youma
2004-03-26, 15:40
Och tyvärr verkar inte sökfunktionen fungera här heller.

MYCKET plottrigare, annonserna har inga rubriker, svårorienterat. I med att det inte går att söka, så måste jag säga att det var bättre förr.

linnean
2004-03-26, 15:46
Gillar inte heller det nya systemet...

pirran96
2004-03-26, 15:52
Det står att jag bor i utlandet också!!! :mad: Jag tror inte att speciellt många är intresserad av att åka utomlands för att ta en häst på foder så alltså läre man ju inte heller få några svar!! :crazy:

Kanske du kan åtgärda detta????

Gunnar
2004-03-26, 16:05
Eftersom importen av annonser fortfarande pågår fungerar säkert inte allt riktigt som det skall ännu.

Förbättringar och utveckling kommer säkert göras allt eftersom.

Jag skulle tro att de som fått Utland på sina annonser förmodligen har angett ett felaktigt postnummer i sin originalannons, men jag håller med om att beteckningen är lite olämplig.

Med tanke på hur dåligt det gamla systmet fungerade är det alltid lika spännande att när man gör ett byte så är alltid det gamla så mycket bättre än det nya :D

**BORTTAGEN**
2004-03-26, 16:43
Hej!

Som Gunnar säger så håller vi på som bäst att importera alla annonser och optimera sidorna. Det Gunnar skriver om Utland beror precis som han säger på att annonserna inte haft något postnummer och beteckningen som finns nu är olämplig.

Vad gäller de olika annonstyperna som "Erbjudes" och "Önskas" så kommer vi titta över dessa när annonserna kommit på plats och vi ser vad för typer av annonser som kommer in.

Annonserna kommer att bli mkt tydligare och ni som annonsörer kommer att erbjudas en mängd olika annonsalternativ. :)

Bengt
Webbmaster AnnonsDirekt

**BORTTAGEN**
2004-03-26, 16:56
usch, vad tråkiga annonserna ser ut. :(

coscos
2004-03-26, 17:10
tycker oxå att dom e lite jobbiga att läsa....
alla annonser är inte överförda en eller???
just nu är dom annonserna som va på sid 4 på sida 1 kommer det ändras, vill se dom nyinkommna..

**BORTTAGEN**
2004-03-26, 17:15
Vi håller på att importera annonserna jus tnu. Klart om ca 1 timma.

Annonserna är som ni ser långa så vi kommer att bygga om detta på något sätt inom kort.

MVH
Bengt
webbmaster AnnonsDirekt.se

Trocadero
2004-03-26, 17:33
Hej!

Alla ponnyannonser ligger ju på samma ställe, det är ju inte uppdelat efter olika prisklasser. De tycker inte jag va bra.
/Matilda :confused:

Lobelia
2004-03-26, 18:45
Å andra sidan är pris en obligatorisk uppgift och det går dessutom att söka på prisintervaller. Du kan skap en egen sortering enligt eget tycke. Ganska praktiskt eller hur?

Fritte
2004-03-26, 19:20
Har bostad sökes och finnes försvunnit?

**BORTTAGEN**
2004-03-26, 19:40
Efterlysningar (mailkompisar, kontaktannonser...) verkar också ha försvunnit. :(

Kurant
2004-03-26, 19:58
Näää, usch vilka tråkiga annonssidor. Vad besviken jag är.
Nu gäller det att hitta en annan hästsida för mig.

Ginger

Purjo_den_vilde
2004-03-26, 20:04
:cry: jag håller me.... saknar dom gamla sidorna.... blev så mycket text och det var så grötigt... :cry: Min annons på min bil är borta................... det tycker jag var taskigt!! :mad:

**BORTTAGEN**
2004-03-26, 20:15
Vad tråktigt att dessa annonssidor som var så bra har försvunnit!!

**BORTTAGEN**
2004-03-26, 20:19
En till som håller med!!!

break_a_leg
2004-03-26, 20:19
Detta känns mycket "plottrigare" än det gamla systemet...

**BORTTAGEN**
2004-03-26, 20:21
Vad tråkigt och vad besviken jag är när de bästa hästannonssidorna har försvunnit

coscos
2004-03-26, 20:23
lånar din kanpp.
jag tycker dom va konstiga alla annonser är upprepade minst 10 gånger på 11 sidor va de så på dom gammla sidorna oxå eller e något fel?
läste samma annonser på alla sidor minst 1 gång hummm :(
knäppt...

gern
2004-03-26, 21:22
Jag förstår varför du gjort det här bytet, och grundtanken är väl bra. Vi användare vill att annonstjänsten ska vara tillförlitlig, och du vill slippa en massa administration och datorstrul.

Som det är nu tycker jag dock att annonssidorna är för dåligt integrerade i det övriga Bukefalos. Man känner tydligt att man kommer till en annan sajt. Länken till radannonserna blir som vilken annan extern länk som helst. I förlängningen tror jag att detta kan leda till att Bukefalos tappar besökare.

Annonssidorna borde ha fönsetrtitlar, färgsättning, layout och helst också webbadress som leder tankarna till Bukefalos sanarare än till AnnonsDirekt. En liten Bukefaloslogga och ett par länkar räcker inte.

Heulwen
2004-03-26, 21:48
Jag tycker det tidigare Annonssystemet har fungerat utmärkt.
Det här nya funkar ju inte alls, jag har tittat på Medryttarannonser men jag ser inte en enda annons som erbjuder medryttarhäst utan bara annonser av folk som söker medryttarhäst. Rörigt och som ovanstående säger, det känns som om man har kommit till en helt annan sida.
Jag är besviken. :(

**BORTTAGEN**
2004-03-26, 21:49
Tycker INTE om det nya systemet!
Det gamla var MYCKET bättre!
Snälla byt tillbaka! :mad:

Görel
2004-03-26, 23:12
Det var plottrigt och svåröverskådligt!

Var ska jag lägga in annonsen där jag efterlyser min hästs uppfödare?

Varför den konstiga uppdelningen av hästtyper? Antar att det som bara kallas hästar är halvblod eller ridhästar?

Och den där :devil: reklamen gör ju inte sidan roligare att titta på, även om jag förstår att en sån här sajt kan behöva finansiering!

alice
2004-03-26, 23:19
Håller med övriga! De nya annonsidorna, som de ser ut i skrivandets stund, är under all kritik. De är svårnavigerade och svårlästa. Det är svårt att "sålla" bort ointressanta annonser i "fel" prisklass. Sen har inte en enda av mina gamla annonser kommit med (vad jag sett iaf).

Men jag förstår att du gjort ändringen om det nu varit så stora problem med sidan som du säger. Jag själv har tyckt att sidan har fungerat utmärkt den senaste tiden.

Jag hoppas att annonssidorna fortfarande är under konstruktion och att en förbättring stundar. Minns när du gjorde om annonssidorna förra gången och jag tyckte illa om förändringen då också, men när jag surfat runt ett tag ändrades åsikten. Nu tycker jag dock att förändringen är sämre än vid förra omändringen an annonssidorna.

Hoppas på förbättring!

//Alice

**BORTTAGEN**
2004-03-27, 00:01
Hej! I nuläget så ser sidorna inte så bra ut. Det finns en del fel som vi kommer att rätta till på måndag! De finns en del kopior av samma annons osv. Vi kommer också lyssna på er och era tankar om sidorna, för det är ju Ni som använder annonssystemet.

Så på måndag så kör vi igång igen och fixar till de fel som finns just nu.

Ni som undrar var en del annonskategorier tagit vägen så är det så att en del av dessa har hamnat under de kategorier där AnnonsDirekt redan har annonser. Så kolla på www.annonsdirekt.se (http://www.annonsdirekt.se)

MVH
Bengt
webbmaster AnnonsDirekt

Görel
2004-03-27, 00:09
Tyvärr hittar jag inte vart man efterlyser hästuppfödare på den sidan! Det låg tidigare under efterlysningar/övriga personer.

Det som givetvis var bra med den gamla modellen var att man visste att alla som kollade in annonserna gillade hästar!

__Stilett__
2004-03-27, 00:17
Tycker det nya annonsystemet ser lite oseriöst ut i layouten. ser ut lite rörigt ut.
Gillade absolut det gamla annonsystemet mycket bättre, var mkt mera hemtrevligt och såg inte så rörigt ut.

Men, jag är tacksam för att det finns ett annonsystem över huvudtaget så man ska inte klaga, jag kommer i vilket fall som helst fortsätta använda bukefalos annonsystem oavsett hur det ser ut.

Görel
2004-03-27, 11:05
Söksystemet funkar inte!

Först sökte jag hästar med ordet sto och fick upp en massa valacker :mad:

Sen sökte jag på Flamingo och fick upp fyra ex av en annons med Flamingo - Gaspari i stammen. Men när jag sökte på Gaspari fick jag upp andra annonser med inte den :confused:

Fraggel_Tess
2004-03-27, 11:17
Man har tappat lusten helt att titta på annonser.

Annonsdirekt har inget bra upplägg på sina sidor. Har tidigare varit på den sidan och jag gillar inte uppläggning så den här gången Gunnar så var det defintivt bättre förrut.

Det känns helt fel!

**BORTTAGEN**
2004-03-27, 11:25
Hej
Vi har jobbat med importen av anonserna nu hela morgonen och hittat ett fel som gjorde att importen stoppade och började om. Därav alla dubletter och att ni inte kunde se era annonser. Nu är felet hittat och vi håller på att åtgärda och importera annonserna på nytt. Jag kommer att skriva här igen när jag hört/märker att det hänt nåt nytt.

Som jag skrev förut så är det så att en del av alla de kategorier som Gunnar hade i det gamla systemet är sådana som vi redan har på AnnonsDirekt, så dessa annonser ska flyttas till de kategorierna. En del av dessa annonser finns redan under rätt kategori och resten kommer vi manuellt flytta under måndagen.

MVH
Bengt
webbmaster AnnonsDirekt.se

**BORTTAGEN**
2004-03-27, 11:30
Sökningar på AnnonsDirekt fungerar så här:

Man skriver in ett sökord och väljer om man vill i vilket län sökmotorn ska söka.
Sökmotorn letar i annonstexten efter det ord man skriver in, och presenterar resultat i en sida där man väljer en underkategori. Detta för att underlätta så att man inte behöver gå igenom annonser från alla kategorier.

Skriver man t ex ordet "sto" så kan det ju hända att någon skrivit det ordet i en annons om försäljning av en vallack

Ha det gott
Bengt
AD

skäcken
2004-03-27, 11:34
Hålle helt med Gern. :crazy:

palle
2004-03-27, 11:42
Jag kommer inte ens in på sidorna.
Men efter att ha läst övrigas kommentarer så verkar det inte vara någon förlust.
Synd Gunnar, men du kommer nog att förlora en massa på detta samarbete.
Annonsdirekt är sidor man i vanliga fall undviker, bl.a. pga alla kommersiella annonser.
Visst förstår jag att det kan behövas, men jag vill inte ha dom upploppande stup i kvarten.
Varesej i min mailbox eller när jag ska titta på någon sida. :mad:

Kan du inte försöka hitta någon anna att samarbeta med?

**BORTTAGEN**
2004-03-27, 12:11
Nu håller annonserna på att importeras igen!
Bengt
webbmaster AD

**BORTTAGEN**
2004-03-27, 12:34
Jag kan inte se att det nya annonssystemet skulle ha blivit bättre jämfört med det gamla. Bra att försöka fixa det som inte fungerade förut men som läsare av annonserna har det blivit krångligt o man ger upp.

Jag saknar uppdelningen i prisklasser för häst resp. ponny annonserna. Letar jag häst i priser upp till 30 000 kr vill jag inte se de annonser där hästarna kostar 100 000 kr eller till o med miljoner som jag såg igår. Jag provade att använda mig av söktjänsten men inte heller den var enkel. Ris till de nya sidorna och förhoppning om en stor förbättring. :crazy:

/Malin

Zaga
2004-03-27, 12:53
Den enda fördelen jag ser är att man kan lägga till annonsen i ett anteckningsblock.
Namnet på säljaren saknar jag.

**BORTTAGEN**
2004-03-27, 13:14
Jaaaaaaa vad ska man säga detta va inte bra men Gunnar bestämmer.Vilken sida letar vi på nu då ????????????????? :confused: :cry:

solbacka1
2004-03-27, 13:26
Till alla

Rom byggdes inte på en dag .
Jag tror det är roligare att arbeta fram något riktigt bra om man istället ger tips istället för att kasta skit. Just nu är det bara klagomål, själv tycker jag inte det verkar bra...just nu. Hoppas det kommer snart. :)

gern
2004-03-27, 13:31
Problemet är ju att när man söker på ordet sto får man träff även på ordet stor, som är mycket vanligt i beskrivningar av hingstar och vallacker.

Görel
2004-03-27, 14:00
Jaså var det därför det blev så :eek:
Hade jag faktiskt inte kunnat räkna ut själv :o

Då tycker jag att systemet ska göras om så att jag bara får upp träffar där ordet förekommer utan bokstäver vare sig framför eller bakom!

gern
2004-03-27, 14:28
Då tycker jag att systemet ska göras om så att jag bara får upp träffar där ordet förekommer utan bokstäver vare sig framför eller bakom!

Jo, det skulle nog vara bättre i det här fallet. Men då får man andra problem istället. Om någon till exempel annonserar ut två ston kommer du inte få träff på den annonsen.

BengtAD
2004-03-27, 14:47
Hej!
Det är riktigt kul att läsa alla inlägg här. Det är en hel del tips som jag ska se till att kolla noga på.

Vad jag vet idag är att det så småningom kommer att bli en ny sökmodul som ska anpassas just för avdelningen hästar så att det ska bli bättre träffar. En ny annonsinlämning lär det också bli där man kan speca tex mankhöjd, födelseår m.m.

Hästavdelningen blir lite vad vi tillsammans kan göra den till så alla de inlägg med konstruktiv kritik samlar jag på.

Just nu så går importen av annonser bra och det är tänkt att vara helt klart nån gång innan kl 19 idag.

Så håll ut !

Bengt
AD

break_a_leg
2004-03-27, 15:16
Ett förslag när det gäller ponnier...I stället för att dela upp annonserna i priskategorier som det var tidigare, kan man inte när man annonserar ut en ponny vara tvungen att tala om vilken kategori ponnyn tillhör, och sedan delas ponnierna upp efter det?

Mycket lättare för de som vill köpa, ofta är man ju intresserad av en viss kategori.

BengtAD
2004-03-27, 15:53
Du menar i A-ponny, B-ponny osv.... Låter som en bra idé!

Bengt
AD

Fritte
2004-03-27, 16:47
Att kunna sortera på län är ett måste!!

break_a_leg
2004-03-27, 16:52
Precis så menar jag!

__Stilett__
2004-03-27, 19:38
men. nu har jag kollat igenom lite mer och det är ju jättemkt annonser som kostar pengar för att annonsera.
:eek:

Angela
2004-03-27, 19:46
Vill bara hålla med alla om att det nya annons systemet verkligen förstörde allt,jag tycker ni ska byta tillbaka då jag storm trivdes med det förra,,nu vet jag inte ens om jag har någon lust att annonsera eller ens kolla runt på det nya,jag har gjort det litegrann men gick snabbt därifrån,,där har ni på buke verkligen bytt ner er,,tyvärr kommer säkert många besökare att söka efter en annan häst sida..Jag hoppas det blir så att ni byter tillbaka!!!Försök fixa det små fel som var förut,går inte det så är det väl inte hela världen?,eller??
Mvh Besviken... :cry:

antiloop8
2004-03-28, 00:00
Måste bara få säga vad jag tycker som håller på med mkt inom webben eftersom att jag utbildar mig inom Digital Animation/Producent för interaktiva medier!

* Sidan har en taskig layout som gör att användaren blir bortskrämd
* Användarvänligheten är långt i från bra
* Funktionerna funkar inte (men de är väl på väg o bli bättre vad jag har förstått)
* Helhetsintrycket är "billigt"

:crazy: :(

RebeckaKihlberg
2004-03-28, 00:30
Gillade inte den nya sidan alls, på tok för rörig, saknar indelningen och de som fanns på "hästar säljes"...sen att man kunde få annonserna öppnade helt separat så man bara har DEN annonsen man vill läsa om uppe.

Som sagt...gillar det tidigare systemet MYCKET bättre!!!!

fiaskurken
2004-03-28, 09:06
Du gör säkert ditt bästa och det är tråkigt att klaga, men det där var ingen bra lösning på annonserna! Gamla systemet har alltid funkat för mig även om det kunde vara lite segt ibland. Vill ha tillbaka det gaaamlaaa :cry:

Youma
2004-03-28, 09:27
Oavsett vad jag söker på, så får jag inga träffar.

Skulle ni kuna hålla oss informerade vilka problem som återstår att lösa, och vad som räknas som färdigt?

Vicku
2004-03-28, 09:58
:mad: Usch vad dåligt!

*Jag måste ha pris i annonsen, vill man kanske inte alltid ha.
* Det är grötigt och rörigt, man kan inte lätt titta på rubriken, den borde åteminstonde vara fetstilt.
* hur ska man veta om det kostar pengar? det finns ju inga villkor eller liknande

jag hade kunnat fortsätta men jag tycker att de andra klarat det bra.. hoppas ni fixar det här för det suger, usch jag ids inte ens titta på annionserna mer.. :mad:

Pyrusan
2004-03-28, 10:19
Den nya sidan är inte alls bra! :(
Dels är den grötig och svårläst, dels är den av en helt annan layout så det känns inte som att den har anknytning till Bukefalos längre.
Sen så undrar jag varför prisklasserna har tagits bort på "häst/ponny köpes/säljes"? Det tar en evighet att hitta en knippe hästar i rätt prisklass nu! :mad:

Nej, det gamla var betydligt bättre på alla sätt.
Jag tittar aldrig på anonnssidorna längre och tror att ni kommer tappa MÅNGA annonnsörer genom den nya sidan, tyvärr. :smirk:

Fraggel_Tess
2004-03-28, 10:45
Vill bara göra ett inlägg angående fodervärd önskas/finnes.

Hur är det tänkt? För som det är där nu är det ju både fodervärdar och hästar blandat. Vilket är väldigt förvirrande!

annele
2004-03-28, 11:43
USch är inte heller nöjd med det nya annonssystemet då det är svårt att hitta vad man vill. Snälla gå tillbaks till det gamla då jag tycker att det fungerade utmärkt.

Huntress
2004-03-28, 12:15
Tycker att ni gör ett jättebra arbete som hela tiden försöker förbättra och underlätta för oss användare ( :bow:) men jag tycker faktiskt att det gamla annonsystemet var MYCKET bättre!
Mer lättöverskådligt, med mkt bättre kategorier och uppdateringar, bättre sökfunktion etc.
Jag hade faktiskt inga problem överhuvudtaget med det gamla annonssystemet. SNÄLLA Gunnar, kan du inte byta tillbaka?
Även om det inte funkade till 100% så kan du väl be någon snickra lite på det eller nåt...

:crazy: :mad: :( :cry:

Mvh Huntress

Moniq
2004-03-28, 12:29
Ni gör säkert så gott ni kan men att gå från Bukefalos användarvänliga annonsforum till detta grötiga var ingen hit.

Bukefalos var(är?) Sveriges mesta och bästa annonsforum för häst och hästrelaterat. Synd att "bryta sönder" ett så vinnande koncept. Det var i princip det enda hästiga ANNONSforum jag och många med mig använde oss av trots att det poppat upp en mängd forum med liknande annonsmöjligheter.
Jag är rädd att detta kommer att utarma både Bukefalos diskussionsforum och även Bukefalos annonser - (vilka ju inte längre kommer att vara Bukes annonser)

Inte är det snabbare, i alla fall inte för mig, tvärt om. Varje sida som jag nyss skulle läsa om hur detta annonsforum fungerar tog evigheter att få fram trots att jag numera har bra bredbandsuppkoppling :(

Inte ser man vem som lagt in annonsen. Man bör inte kunna vara anonym, åtmistone ett användarnamn skall finnas. Ibland är det väldigt upplysande och man lär sig känna igen varandra - åtmistone de som annonserar ofta.

Inte finns det en meny som man kan klicka på när man är inne på en av sidorna i annonsforumet, så man lätt kan hoppa från en annonsrubrik till nästa.

Inte är det överskådligt då hela annonserna syns, räcker bra med rubrik och de första raderna. I alla fall om man är "äkta" spekulant och snabbt vill ha överblick. Det är bättre att få in fler annonser på samma sida och sen öppna var och en för att läsa hela innehållet.

Inte kan man snabbt placera geografin med ett ögonkast, det grötar till det när även postnummerort står. Hade räckt bra med angivelse av län, mer detaljerat än så behöver inte folk veta var man finns.

Kan tillägga att jag under hela tiden jag skrivit detta inlägg t.ex. inte lyckats få fram en enda läsbar sida på AnnonsDirekt under rubriken Hjälp, då jag gärna ville se hur forumet fungerar.

Ska jag säga något positivt:

- jag tycker det är bra med angivande av pris, har aldrig förstått varför det skall vara "hemligt". Bara fruktansvärt irriterande och slöseri med tid att kontakta en hästsäljare för att få reda på ett pris man inte kan tänka sig. En säljare som dessutom ofta blir sur bara för att det första man frågar om är priset på hästen.

- Bildfunktionen var käck, för dom som bara är nyfikna att snabbt titta på bilderna.
För mig som äkta spekulant fungerade det bättre att klicka på annonsen för att sedan läsa hela annonsen och se bild.

Det var en del synpunkter från mig och fler kommer säkert ;)

Görel
2004-03-28, 13:05
Nu har jag varit inne och kollat på Hingstar för betäckning, och där har det blivit totalt fel! Kollar man så ser det ut som ett fåtal hingstar finnes till betäckning och väldigt många stoägare söker hingst, men tittar man på annonserna så ser man att det blivit helt fel! Många hingstar som FINNES för betäckning har hamnat under SÖKES.

Jag vill också veta vad det är för skillnad på häst och fullblodshäst :confused: Konstig kategoriindelning!

**BORTTAGEN**
2004-03-28, 15:01
HEj!

Nu har jag läst igenom alla synpunkter ni har, en del är bra och en del är mkt bra. Jag tror att vi kommer kunna göra sidan till ett annonsforum som ni alla kommer kunna använda.

Vad gäller sökningar så beskrev jag hur det fungerar i ett tidigare inlägg. Tills vidare kommer det vara så men jag vet att det ska byggas om så att det anpassas för olika typer av annonsavdelningar.

När det gäller hur annoserna är placerade i de olika kategorierna så har vi bara flyttat annonser från samma placering de hade innan i det gamla systemet. Så de annonser som låg under "Hingst för betäckning" och dess olika annonstyper ligger under den nya kategorin på AnnonsDirekt.

MVH
Bengt
AD

**BORTTAGEN**
2004-03-28, 17:15
Jag hoppas att det nya annonssystemet blir bra när det väl är färdigt. Den nya layouten skiljer sig ganska mycket från den gamla, den är inte så fin, men som annonssida funkar den bra.

Det bästa vore om sidan byggs upp på liknande sätt som på Bukefalos. Uppdelningen på priset under häst o ponnier rubriken är nästan ett måste. Det kommer in så många nya annonser varje dag så man kan inte sitta o titta igenom sida efter sida där det är blandat med prisklasser på hästarna. Det borde inte vara något problem att få till eller? Att sortera efter pris är inte någon bra idé just för att man får med gamla annonser oxå o måste ändå bläddra sida efter sida för att kolla de nya.

Kommer man kunna gå in på Bukefalos och trycka på annonser och komma direkt till annonssidan eller måste man trycka på en länk som nu? Om det blir så så kommer det inte kännas som en Bukefalos tjänst.

Ett plus för att man ser hela annonsen utan att behöva öppna den och bilden är lätt att kolla.
:banana:

MissFideli
2004-03-28, 18:49
Det kommer säkert bli jättebra (verkar jag vara den enda som tror) men dom som ligger fel, kommer man kunna anmäla dom nånstans?

palle
2004-03-28, 18:53
Håller med dej och alla andra om att det "nya" systemet är katastrofalt uselt.
Lyckades äntligen vid lunchtid komma in till den "nya" annonssidan.
BLLÄÄHH.
ALDRIG MER.

Varför?

Därför att nu i kväll svämmade min mailbox över av ovälkomna mail om viagra m.m. :devil: :devil: :devil:

Tidigare har det aldrig hänt när jag bara varit inne på Buke. :love: :love: :love:

Däremot händer det ofta när jag varit inne på andra gratis annonsörers sidor. :mad: :mad: :mad:

Tycker därför att om det nu inte går att skippa avtalet med Annonsdirekt, så bör alla som hittat andra gratis annonssörer, som inte uppmuntrar spam, att dom läggs ut på Bukes trådforum så vi som avskyr spam kan finna ett annonsforum vi kan använda i fortsättningen.

För i mej har Annonsdirekt definitivt hittat en som ALDRIG mer kommer att sätta in en annons mer på Buke så länge det samarbetet fortsätter. :mad: :mad: :mad:

Zaga
2004-03-28, 19:07
Du har alltså fått en massa spam till din mailbox bara av att gå in på annonsdirekt?

**BORTTAGEN**
2004-03-28, 21:46
Hej ! Det nya systemet är rörigt och det går inte lika bra att söka i, kategoriseringen var bättre förr. Om det var nödvändigt att ändra så förbättra åtminstone.

Cesam
2004-03-28, 22:09
Tacksam om vi får tillbaka det annonsystem som föregick detta urusla som vi fått nu!!!!
Jag hade personligen aldrig problem med vare sig inloggning eller ändra annons eller nåhot annat.

hanna_shetland
2004-03-28, 22:35
Kan bara hålla med. Tycker inte att det var några större fel på den förra iofs.

Görel
2004-03-28, 22:46
Instämmer!

__Stilett__
2004-03-28, 22:56
ska man nämna positiva saker så tycker jag fotoöverblicken är bra på annonserna nu.
(man behöver ej öppna en annons för foto)

men jag saknar oxå olika prisklassuppdelaningar som det var förut.

palle
2004-03-28, 23:14
Kan inte finna någon annan förklaring.
Den mailboxadressen använder jag bara som annonsadress här på Buke.
Eller har du någon annan förklaring?

Trassla
2004-03-28, 23:36
Tummen ned. Rörigt och oinbjudande.

Zaga
2004-03-28, 23:58
Det låter väldigt konstigt! :confused:
Men har du skrivit in adressen på Annonsdirekt?
Har man flyttat över användarkontona till Annonsdirekt?

kamomillo
2004-03-29, 08:12
(Lånade din knapp)
Jag tycker att det verkar :devil:
Jag kommer inte ens in för att titta på annonserna, utan får bara veta hur mångar annonser det finns :devil: :devil:
Men... det finns så många andra bra ställen på nätet att lägga annonser på! :bow:

* Jenny *

Jaguar
2004-03-29, 11:00
Vad är detta?!?!?
Sveriges i särklass BÄSTA hästrelaterade annons-sajt har bytts ut till detta plotter :confused:

Jag har aldrig upplevt problem med inloggning, ok lite segt har det väl kanske varit då och då men inte värre att man har kunnat stå ut.

Snälla, SNÄLLA ge oss det gamla tillbaka NU!

guldmane
2004-03-29, 11:20
Det gamla annonssytemet har varit otroligt segt på sista tiden. Och därför väldigt svåranvänt!

Det nya tycker faktiskt jag verkar helt ok. Det känns mycket snabbare! Och det här att se bilderna direkt är mycket positivt.

Det negativa är reklamen och den plottriga layouten. Samt så vill jag ha samma priskategorier som tidigare. Jag vill också söka på län, kan man det? hur?

Sen har jag inte läst så noga men jag hoppas verkligen att AnnonsDirekt har en upplagd strategi för att undvika spam till sina kunder. Har de ingen plan för detta så faller hela grejen, spam är verkligen något vi inte vill ha.

palle
2004-03-29, 11:31
Det enda jag gjorde var att klicka på den anvisade länken och sen tittade jag runt lite på annonssidorna och konstaterade att där vill jag varken lägga ut annons eller leta efter det jag söker.
Sen loggade jag ut från nätet.
Tycker själv att det är helskumt. :confused:

Moniq
2004-03-29, 11:43
Segt är bara förnamnet på de nya annonssidorna.

Av ett 10-tal försök i går em, igår kväll och idag fm kom jag in endast ett fåtal gånger relativt snabbt.

Flera gånger tog det runt 5 minuter !! att komma in på huvudsidan. Bla alldeles nyss ca kl 11.15.

Så lång tid tog det aldrig för mig på Bukefalos annonssidor. Tänkte att jag trots allt skulle försöka vara "open minded" för detta nya annonsforum - men detta i tillägg till grötigheten gör att jag säger BU för dessa annonssidor :devil:

Jag skulle mycket hellre betala en hacka för varje annons jag lade in på Bukes gamla annonsforum än att annonsera gratis på detta undermåliga nya. I alla fall med den form och funktion det har just nu.

Snuffsan
2004-03-29, 12:06
Det är total röra i uppdelningen hingstar erbjudes och hingstar önskas.

hopp
2004-03-29, 12:31
Inlägg raderat av Gunnar

Jaguar
2004-03-29, 12:47
Inlägg raderat av Gunnar

**BORTTAGEN**
2004-03-29, 13:09
Hej!

Idag på förmiddagen har vi suttit med kategorierna och vi kommer att uppdatera så snart det går, troligen i morgon. Då kommer ni få en bättre överblick över annonserna

MVH
BengtAD

__Stilett__
2004-03-29, 13:12
var en annan tråd om andra annonsiter men som tog bort, så jag ror inte man får tipsa om det.

vore det inte bättre att vi hjälpte till och fick iordning bukefalos anonser som vi vill ha det? istället för bara sticka härifrån :confused:

Lobelia
2004-03-29, 15:11
Då låter det inte särskillt trovärdigt att annonssystemet skulle kunna snappa upp din mail-adress, det krävs lite mer än så. Har du en annons med mailaddress ute så finns det en viss risk, likaså om du registrerar dig någionstans, du skickar mail eller din address ligger i någons adressbok. Det krävs helt enkelt att du uppger din adress för att någna ska lyckas norpa den och utnyttja den i annat fall är det lite småsvårt, för då handlar det om att någon brutit sig in i din dator på ett eller annant vis.

palle
2004-03-29, 15:47
Sannolikheten att någon skulle ha kunnat ta sej in min dator är i princip obefintlig.
Den är endast uppkopplad när jag är aktivt ute, annars är telefonsldden urdragen.

Och som jag tidigare skrev, detta fenomen hände ALDRIG när jag tidigare bara läst mina mail och varit på Buke.

Men efter ett besök på Annonsdirekt har jag i princip varit utsatt för rena terrorn men erbjudanden om porr, viagra, narkotiska preparat, spel m.m.

Det enda jag kan gå efter är sannolikhetskalkylen.
Enbart Buke = inga problem.
Annat än Buke = massor med problem.

Sen vill jag slänga en känga åt Gunnar.
Kan du inte acceptera att vi användare tycker att du gjort en enormt dålig deal, och vi därför inte köper det konceptet, utan letar efter andra ställen där vi kan sälja/köpa i ungefär samma anda som vi tidigare gjort på Buke, att i det läget radera trådar och svar där andra ställen efterlyses, det tyder bara på att vi användare har helt rätt i våra synpunkter.
Tyvärr Gunnar så förlorar du mest själv på att göra på detta vis, i stället för att ta till dej av våra synpunkter.

**BORTTAGEN**
2004-03-29, 15:59
Bra talat!!

Lobelia
2004-03-29, 16:12
Utan att ta sig in i din dator och om du inte uppger din e-postadress någonstans så är det i princip omöjligt att skicka mail till dig. Om det nu mot förmodan skulle inträffa så är sannolikheten för att det sker på just denna annos sida är lika stor som på vilken annan sida på internet. Tidsaspekten talar även emot din teori (det brukar ta några dagar att först norpa adressen och sedan sälja den), samt att du verkar vara den enda som klagar. Jag har varit där och dessutom registrerat mig utan ett enda spam-mail till den uppgivna adressen.

Gunnar
2004-03-29, 16:16
Lugna ned dig lite :)

Om det var på det sättet att alla som varit inne tittat på de nya annonssidorna skulle ha drabbats av mängder med spam direkt efter detta så hade nog fler hört av sig om detta.

Troligen har din adress tidigare blivit uppsnappad, någonstans där du skrivit på nätet. Den har sedan tillsammans med miljoner andra adresser köpts av företag/personer som spammar.

I princip tillåter jag inte länkar i forumet. Vill man tipsa om hästlänkar kan man precis som tidigare göra detta på Bukefalos hästlänksidor.

Gunnar
2004-03-29, 16:19
Jag är övertygad om att det nya annonssystemet kommer bli bra, bara annonsdirekt hunnit genomföra de ändringar de planerar.

Det kommer aldrig se exakt likadant ut som det gamla annonssytemet, det viktiga är att det fungerar minst lika bra som det gamla.

Jag tror att det redan nu har mycket färre buggar än det gamla systemet och fungerar säkrare och snabbare.

Förbättringar kommer allt eftersom, kanske redan idag, säkerligen i morgon. Men allt kommer självklart inte vara färdigt imorgon.

Jag är övertygad om att det här annonssystemet, med de förändringar som kommer ske, är den bästa lösningen för alla parter.

Att fortsätta med det gamla systemet var uteslutet, det kunde ha totalhavererat vilken dag som helst.
Jag har dagligen fått mail från folk som haft problem med det gamla systemet.

Utan det här bytet hade det kanske inte funnits något annonssystem alls.

BengtAD
2004-03-29, 16:48
HEj!
Ska uppdatera er lite vad gäller annonssystemet!
- Grafiken kommer att uppdateras
- Det kommer bli nya underkategorier för Hästar och Ponnyer - mer uppdelat

Bengt AD

BengtAD
2004-03-29, 17:06
Glömde skriva att dessa ändringar kommer att göras så att de är klara i morgon... Dessa ändringar såg vi som akuta och vi ska kolla över vad vi ska hitta på mer. Hoppas på lite mer input från er användare så ska det här bli bra!

Ha en trevlig kväll
Bengt AD

manily
2004-03-29, 17:32
Efter att bara ha tittat runt som snabbast på de nya annonssidorna tycker jag ändå inte att det var så illa som det har låtit i den här tråden - i alla fall inte bland islandshästannonsenra som är det som intresserar mig. Det går snabbt att läsa annonserna och se på bilderna. Dock skulle jag uppskatta en mer markerad rubrik på varje annons, kanske fetstilt, vilket skulle göra det lättare att orientera sig. Så vore det nog bra om annonsören blev uppmanad att skriva sitt namn, det är lättare att ringa när man vet vem man ska fråga efter.

C_L
2004-03-29, 18:59
Måste säga att jag tycker det hela verkar bra och smidigt!

Färgen är gräslig, men den får vi väl leva med :)
och lite plottrigt är det.
Håller med vissa om att ju fler uppdelningar och kategorier desto bättre, men Rom byggdes ju inte på en dag.
Om en månad är vi vana vid och inne i detta nya. Det är jag övertygad om.

Farouk
2004-03-29, 20:27
Man har tappat lusten helt att titta på annonser.

Exakt :(

**BORTTAGEN**
2004-03-29, 20:34
Var hittar man kontaktannonserna och personer, hästar som saknas osv

hanna_shetland
2004-03-29, 20:50
Går jättesegt med nya systemet. Har försökt komma in hur länge som helst, har modem och kan inte vänta hur länge som helst... :mad: Hittar inte det jag letar efter heller. :(

palle
2004-03-29, 23:02
Tack hanna shetland!!!
:bump: :bump: :bump:

palle
2004-03-29, 23:15
Jag har försökt att komma in på Annonsdirekt sidorna sen Bukes annonser flyttats dit.
Och det är snart 1 vecka sedan.
Så visst har det gått flera dagar sedan jag först försökte att komma dit och tills den oönskade posten började strömma in.
Dessutom kommer det ingen sådan post till den mailbox som jag enbart använder till vännerna.... Varför det då?
Det är iallafall samma leverantör...

Och sen tycker jag det är synnerligen obehagligt att svara på annonser där man ej ser var annonsören bor, heter eller annonsörens namn.
Vi är många med mej som blivit lurade på varor och pengar, så därför vill vi inte ha med dessa annonsörer att göra.
Speciellt efter att jag blivit kontaktad av två olika proffessionella säljare som tyckte det var bra att jag lagt ut det på Buke, eftersom dom bägga hade blivit lurade av samma person.

Det som var så bra med Bukes annonssidor var bl.a. att om man regelbundet "bläddrade" igenom annonserna så såg man rätt enkelt var man hade slutat förra gången.
Därför behövde man inte gå igenom gamla annonser igen.
Knappen Fler annonser från samma annonsör var också bra och enkel att använda.

Så jag är fortfarande inte ens övertygad om att ta mej ska utsätta mej för fler tittar på Annonsdirekt sidorna.

BengtAD
2004-03-30, 09:46
Gomorron på er! NU har vi på morgonen uppdaterat färger så att de mer liknar de ni är vana vid här på Bukefalos! Det blev snyggt!

Vi har påbörjat arbetet med de nya kategorierna för Hästar & Ponnyer!
FÖr hästar gäller:
De annonser som innehåller pris kommer att placeras i de nya olika priskategorierna. De annonser som inte har pris med kommer tills vidare att ligga i den kategorin som heter: Hästar till 9.999 kr. Det är såvitt jag vet ca 400 annonser. Hittar vi manuellt pris i annonstexten så flyttar vi dessa manuellt till rätt kategori!

BengtAD

Pontevecchio
2004-03-30, 09:53
Men.. det är ju ofta de dyrare hästarna som inte har pris utsatta. Varför kan inte annonsören få välja vilken kategori de ska placera sin annon i? (eller får de kanske det??)

Sen vore det bra om man kunde få se namnet på den som annonserar, känns ofta som om man bara sett halva annonsen.
Att kunna klicka upp annonsen och se den i helhet med bild saknar jag också. Nu blir det rörigt när texten bara är en strid ström.

Lobelia
2004-03-30, 09:56
Den första gången du rapporterade om den ovälkomna mailen var två dygn efter annonssidorna flyttades, det är väldigt raskt marscherat när det gäller att sälja adresser, i synnerhet om du inte uppgivit din din.

Kan du förresten förklara varför de inte skickar till din andra adress om de nu klarar av att fånga upp en så borde det inte vara så svårt med den andra? Och framförallt, varför de endast selektivt skickar mail till dig, ingen annan har klagat?

BengtAD
2004-03-30, 10:01
Hej! I det nya annonssystemet så är det inte tillåtet att sätta ut en sälesannons utan pris så det problemet som är nu kommer försvinna inom kort eftersom en annons bara kan var inne i 30 dagar!

Vad gäller namn på den som annonserar så kan ju den som vill skriva in det i annonstexten.

Det som skrivs om att kunna klicka upp annonsen med bild m.m. i sin helhet är en något mer komplicerad historia, då vi har tänkt längre än bara att kunna se annonstext och bilder.
Så det kommer vi att titta närmare på. Som någon skrev "Rom byggdes inte på en dag"

BengtAD

solbacka1
2004-03-30, 10:10
Jag saknar rubriker till varje annons. Det är så lätt att kolla igenom annonserna då.

Prosit
2004-03-30, 10:10
Jag tycker att arbetet går framåt!! :bow:
Kämpa på! :D

Man kan inte kräva att det ska vara perfekt första dagen :p
Idag gick i alla fall sidorna fort att ladda! :banana:

Pontevecchio
2004-03-30, 10:12
Det heter även HästAr och inte HästEr.

Även priset kan man ju skriva in i annonsen men namnet är rätt bra att ha när man ringer på en annons. Och eftersom många annonser är överflyttade så saknas ju namn där.

BengtAD
2004-03-30, 10:22
*ler* Stavfelet är ändrat nu!
Nästa del i uppdateringen är Ponnyer som ska delas i i A-ponny, B-ponny, C-ponny och D-ponny

Gammeln
2004-03-30, 10:50
Jag tycker det ser väldigt bra ut :). Är övertygad om att det kommer att bli suveränt då allt kommit på plats. Det är inte helt lätt att "slåss" mot de som tyckte det var bättre förr :angel:. Kämpa på du "Bengan", we are still going...... :D

BengtAD
2004-03-30, 10:56
tack för de orden!! *ler*

Nu är de nya kategorierna för Ponny också med. Samma gälelr för dessa at vi kommer manuellt sitta idag och lägga dessa rätt så gott det går. Och som jag sagt tidigare så "lever" en annons i 30 dagar så de annonser som vi fört över har sista datum 26 april, efter det så finns det bara annonser insatt via det nya annonsformuläret!

MVH
BengtAD

**BORTTAGEN**
2004-03-30, 11:03
Jag har aldrig varit så här arg i hela mitt liv.
Här håller man på och ska etablera sig genom att annonsera och annonsera på ett bra sätt. Men idag när jag skulle titta till mina annonser så var de borta! *arg*
Inte nog med det många som jag hjälper med diverse olika grejer vill låna ut sina hästar men vart finns de sidorna då???? läste vad bengan skrivit men har då inte hittat på nått som liknar nått där mankan annonsera om foderhästar. Förstår de inte att det e skillnad eller vad e problemet??

Annars måste jag säga att det funkar rätt bra.
Hoppas bara annonserna kommer komma fram, det om att det bara ligger i 30 dagar e faktist lite dåligt man borde få välja själv.

__Stilett__
2004-03-30, 11:10
finns det någon möjlighet att man kan få skriva lite mer tecken på annonsen? jag la ut en annons med info om några saker och allt fick inte plats så jag fick skriva massa förkortningar?

guldmane
2004-03-30, 11:44
Till anonym, jag är lte osäker på vad du menar men fodervärd önskas samt erbjudes finns i systemet.

Kategori fodervärd Välj fliken erbjudes för folk som vill bli fodervärd eller fliken önskas för folk som önskar fodervärd till sin häst.

Om jag fattat rätt dvs :o

Det man kan önska är en förklaringstext till varje kategori och flik så man lättare kan se vart annonsen hör hemma.

Snuffsan
2004-03-30, 12:15
ska etablera sig genom att annonsera och annonsera på ett bra sätt.

Låter som om du är näringsidkare? Radannonserna var väl bara till för privatpersoner?

Annonserna har alltid haft en tid på 30 dagar.

**BORTTAGEN**
2004-03-30, 12:24
Tänkte på en sak. En del vill ju länka till sidor på ex. bilder på ev. sin saluhäst. Går det att brevid telefonummerfliken och mailfliken även lägga till html adress så man slipper göra det i annonstexten. För tyvärr faller länkadressen in i annonstexten och det kan se lite rörigt ut!?

2004-03-30, 12:57
Jag vill fortfarande kunna sortera annonser på län!

Lobelia
2004-03-30, 13:05
Det kan du, nästan högst upp till vänster kan du välja län, sedan klickar du på knappen bredvid, dvs "Sök nu".

LenaH
2004-03-30, 13:11
Knapplån..

Hurra nu finns det fler priskategorier igen!!

Tyckte att 30´- 80´ var en onödigt stor kategori.

Tack tack :bow:

BengtAD
2004-03-30, 13:15
HEj!

Det ser som ni klarar av det här bra nu. En del av er har hittat de finesser vi har använt nu i några år och våra andra användare gillar.

Ska passa på att tipsa om "Utvidgad sökning" som ni hittar under sökboxen!
Där kan man skriva ett sölkord i annonstexten
Man kan skriva in ett pris från och ett pris till
Välja vilka län man är intresserad av
Välja hur gamla annonser man vill se

Vad gäller antalet tecken i annonserna så kommer det inte få plats mer förrän vi bygger om och inte visar hela annonsen utan bara en del och sedan får man klicka för att se hela. Jag vet inte när detta blir ännu, det är som jag skrev förut inte bara att göra, eftersom vi planerar att bygga ut en sådan sida med ex. mankhöjd m.m.

Bengt AD

BengtAD
2004-03-30, 13:19
Om man är oskäker på vilken annonstyp man ska använda när man annonserar om ex Fodervärd så är det enklast att gå in under den kategori annonser och titta på de olika annonstyper som finns. Alldeles ovanför annonserna finns det en länk "Annonsera i denna underkategori" då väljs automatiskt den underkategori samt annonstyp som man just då kikar på.

Bengt AD

mystar
2004-03-30, 13:28
Jag gillar nya annonssystemet :bow: :bow: jag tycker att det är bra att det finns olika kategorier nu för ponnystorlekarna.. :bow:

ScissorHands
2004-03-30, 13:34
Hej.
Har lite förslag och klagomål efter att tittat runt lite snabbt nu på nya annonssidorna (som inte funkat någon vecka för mig fram tills nu).

1. Medryttare-skötare, hellre att det blir en långrubrik som klargör ORDENTLIGT att här är de som har häst - här är de som inte har häst, vilket inte är helt klart iallfall för mig. Värkade vara oklart på det tidigare anonsforumet även..

2. Att man inte kan öppna annonserna och se hela annonsen separat ifrån de andra (eller hur gör man det, hittar inte hur man gör det iallfall..)?

3. Lite andra/fler funktioner på sökningen. Jag är väldigt förtjust i hur man söker på denna amrikanska salusida för hästar: http://www.equine.com/horses/search.asp. Tycker den har det mesta värkligen, även fast den sidan nu bara har saluhästar och bukefalos radannonser har mer än så (ex sadlar, tjänster och andra tillbehör ju..).
Skulle det gå att få fler liknande funktioner som denna? Tex att kunna skriva in att saluhästen skall vara minst så gamal och högst så..? Gillar även att man kan välja kön på sökning på häst, Att söka på maxhöjd och minsta höjd är väll ändå rättså användbart..?

Hoppas det går att ändra (eller om jag missat att det finns att någon kan förklara vart eller hur man hittar det..)
/Jenny

coscos
2004-03-30, 13:34
jag tycker de börgar se bra ut nu men skulle va skönt med överskrift i fet stil så blir de mindre rörigt!
men kosstar det att annonsera jag läste någon stans på sidan att om man annonserar om "häst till salu" mer än 4 gånger på 12 mån så kosstar det.. är de sant eller :confused:

BengtAD
2004-03-30, 13:51
Lite svar på ScissorHands

1. Vi har använt denna modell för alla kategorier vi har och det är många, så det finns en kategori och under där olika annonstyper. Skulle det finnas en kategori för varje annonstyp så skulle materialet bli mer oöverskådligt än det redan är.

2. I nuläget går det inte att klicka upp för att se hela annonsen utan hela annonsen finns med i annonsvisningen, detta är något vi tittar på nu.

3. Fler funktioner på sidan kommer vad det lider. Det ska byggas ett speciellt annonsfomulär för bara denna avdelning där man ska kunna speca ex. mankhöjd, ålder osv. Detta för att ni som är intresserade av annosner ska kunna avnända dessa fält som sökfält. Dett tar emellertid ett tag att bygga och dessitom behöver vi tid för att det ska bli så genomtänkt och bra som möjligt

BengtAD

BengtAD
2004-03-30, 13:57
Tills vidare kommer vi inte ta betalt för den typen av annonser.

Bengt AD

Görel
2004-03-30, 14:27
Om man ska kunna specificera annonser skulle jag bli väldigt glad om kön också var en kategori. Det retade mig i det gamla systemet eftersom jag bara letade efter ston.

BengtAD
2004-03-30, 14:32
Det antecknar jag Görel!
Nu är både Hästannonser och Ponnyannonserna mer specade och ligger snyggt uppdelade under huvudkategorin "Hästar & Ponnyer"
BengtAD

Zaga
2004-03-30, 14:40
Tycker det blir bättre och bättre! :)

Jag saknar någon form av funktion där man kan anmäla en annons som ligger på fel ställe.
Skulle också vilja ha annonserna stukturerade på nåt annat sätt. Nu blir det bara en lång rad med ord. Tex att man måste fylla i kön och födelseår på hästar till salu och att det hamnar i rubriken, Det jag vill ha i rubrik, kön, födelseår.

Jag märker att man upptäcker många nya funktioner varje dag och till slut kommer nog det här bli bättre än det gamla systemet och kanske lite mindre jobb för Gunnar (som han kan lägga på de andra grenarna av buke)? :smirk:

BengtAD
2004-03-30, 14:47
De funktionerna du skriver om Zaga är sådant vi tittar på nu. I ett annonsfornulär ska de finnas med olika fälr som ska fyllas i tex. mankhöjd, födelseår eller ålde m.m.

Hittar du annonser som ligger fel så ska du använda kontaktformuläret tills vidare. Skriv då början på annonsen samt telefonnummer.

Bengt AD

Ragatan
2004-03-30, 14:52
Kategorierna under »fordervärd till ...« bör nog specifieras ordentligt.

Kollade snabbt under dessa och väldigt många ligger fel.

Tror rubrikerna gör att det blir fel när fliknamnen är ERBJUDES o ÖNSKAS, tänk på att det ofta är unga annonsöres i den här gruppen.

Jag hade nog valt att kalla kategorierna FODERHÄST o FODERPONNY för att matcha fliknamnen och undvika felannonsering.

Annars får jag säga att jag är positiv till det nya, nu har jag visserligen annvänt mig av AnnonsDirekt sen BBonline:s tid så jag är van vid söksystemet.

Tycker ni gör ett bra jobb och det är trevligt att se att ni tar till vara våra åsikter oxå :bow:

BengtAD
2004-03-30, 14:56
det lustiga är att de annonser som ligger där och som är insatta innan den 26/3 låg också fel i det gamla systemet.

Men vi håller på med alla annonser nu. Och som jag skrivit förut så ska man annonsera så kika först på kategorin och bestäm under vilken annonstyp annonsen ska ligga.

Ser att det är många som väljer fel annonstyp vid insättningen under fodervärd!!

Erbjudes = Du som vill vara fodervärd väljer denna typ
Önskas = Du som har en häst och vill ha en fodervärd

Bengt AD

Ragatan
2004-03-30, 15:16
Jo som sagt fattar JAG hur det funkar men just den här kategorien har unga annonsörer vilket gör att de inte alltid fattar språket riktigt. Därför bör man göra just dessa extra lätta att förstå.

Jag vet att de även på Buke ofta legat fel men jag tror att det beror mest på kommunikationssvårigheter. Det bästa vore om det fanns någon som kollade dessa annonser och deletade dom direkt när de hamnat fel.
Ev. kunde ett mess skickas till annonsören om att den hamnat under fel kategori och att de kan lägga in den på nytt under rätt kategori.
Däremot tror jag det är fel att flytta annonser till rätt kategori, då lär sig folk inte att kolla att de gjort rätt.

M.v.h.
Anna-Karin

ScissorHands
2004-03-30, 16:12
1. Vi har använt denna modell för alla kategorier vi har och det är många, så det finns en kategori och under där olika annonstyper. Skulle det finnas en kategori för varje annonstyp så skulle materialet bli mer oöverskådligt än det redan är.

Vet inte riktigt vad du menar nu..
Menar du grejen med att man måste välja "flik" upptill så tycker inte jag det är fel alls, bara det att jag tycker att det inte är helt klart (och det värkar de flesta som anonserar inte hellre tycka) med om jag skall lägga ut en annons på "erbjudes" eller "önskas" när jag har en häst som söker medryttare? Som det är nu är det nästan så att varannan annons på "Medryttare, skötare till ponny"-Önskas är sådan med häst och varanan är sådan som söker häst.
Så jag anser att det iallfall inte fungerar särskilt bra som det är nu..
Vad jag menade med vad jag skrev förrut var att ni borde döpa om flikarna upptill så att det blir klarare vad som menas så att folk plaserar sina annonser rätt. (eftersom iallfall jag tycker det är hemskt störsamt med felplaserade annonser)..

tilläg efteråt: ser att A_K_N (?) var inne på samma sak fast med foder, det är vad jag försökte säga iallfall..

Tack annars för svaren, förstår att ni jobbar med det eftersom det är nytt. /ScissorHands

ScissorHands
2004-03-30, 16:15
Jag saknar någon form av funktion där man kan anmäla en annons som ligger på fel ställe.
Skulle också vilja ha annonserna stukturerade på nåt annat sätt. Nu blir det bara en lång rad med ord. Tex att man måste fylla i kön och födelseår på hästar till salu och att det hamnar i rubriken, Det jag vill ha i rubrik, kön, födelseår.

tycker det låter som en bra idé med lite saker som är viktiga som annonsören kan fylla i. Men vore inte ras och mankhöjd bra även?

Moniq
2004-03-30, 16:22
Erbjudes = Du som vill vara fodervärd väljer denna typ
Önskas = Du som har en häst och vill ha en fodervärd

Bengt AD

Till och med jag som är "gammal kärring" och arbetar mycket med svenska språket tycker tvärt om ;).

Mycket mera logiskt:

Erbjudes = hästen erbjudes till en fodervärd
Önskas = en fodervärd önskar en foderhäst.

Inte konstigt det blir fel, jag tycker man skall utgå från varan dvs hästen när man syftar erbjudes/önskas.

Kan det inte stå på flikarna "häst erbjudes" resp "häst önskas" om man vill ha det kort, annars "foderhäst erbjudes" osv

Mycket positivt att vi får "tycka till" om annonsforumet :D Nu tror t.o.m. jag att det kommer att fungera framöver. Inte heller lika slö uppkoppling idag som igår.

Snuffsan
2004-03-30, 16:35
Tänk. Precis vad jag skulle skriva. Ta häst erbjudes resp häst önskas. Då blir det rätt.

BengtAD
2004-03-30, 16:35
Vi satt just för en stund och diskuterade dessa annonstyper som ställer till det och vi ska ta ett beslut i dagarna om hur vi ska göra.... Det är bättre att vi får fundera lite extra så att ändringen vi gör blir något som blir riktigt bra. Skulle det hjälpa om vi hade 2 olika kategorier och inte 2 olika annonstyper som det är nu. Vad skulle dessa i så fall heta

MVH
BengtAD

Fraggel_Tess
2004-03-30, 16:52
Precis så! Tycker som det är nu är det ju ett enda virrvarr. Och jag tror att en del faktiskt lägger dom fel med flit!

BengtAD
2004-03-30, 16:56
Det går inte att ändra flikarna hur som helst eftersom dessa används i hela vårt stora annonssystem.
Fundera på dessa kategorinamn

Häst på foder - önskas/erbjudes
Ponny på foder - önskas/erbjudes

Blir det klarare?

Bengt AD

Gunnar
2004-03-30, 17:20
Om det inte går att ha bra förklarande flikar tror jag det är bättre att ha fler bättre rubriker och under dem endast ha en flik, som exempelvis heter Annat som jag såg under någon annan rubrik.

Häst önskas hyra-vill bli fodervärd
Annat
Ponny önskas hyra-vill bli fodervärd
Annat

Häst hyrs ut-söker fodervärd
Annat
Ponny hyrs ut-söker fodervärd
Annat

Önskar bli medryttare-skötare på häst
Annat
Önskar bli medryttare-skötare på ponny
Annat

Söker medryttare-skötare till häst
Annat
Söker medryttare-skötare till ponny
Annat

Gunnar
2004-03-30, 17:23
Jag låser den här tråden nu, då den börjar bli väldigt lång.
Fortsätt gärna diskussionen i den nya nålade tråden som finns.