Visa fullständig version : Utrustning: varför kandar??
vet inte om tråden ligger rätt men jag mosste få veta!
min kommpis börgar nu tävla sin d-ponny i hästklasserna efter som hon är över 18. och då mosste ponnyn gå på kandar varför är det så?? det är verkligen ett mysterium samma med sporrar varför mosste man ha sporrar på dressyr tävlingar??
qodrofenia 2004-04-17, 16:03 Varför?
Ja hästen ska vara så pass utbildad att den kan gå med den utrustningen..
Och jag fattar inte varför alla reagerar så negativt till sporrar..Även om sporren sitter på foten så behöver den ju inte användas :smirk:
Sporren är inget som är till för att saga hästen eller misshadla den med..sporren gör att du kan ge små fina hjälper..Det är ju det som är meningen i dressyren det ska knappt synas att man ger en hjälp...
Och dessutom får man anvdrag om man använder sporren på fel vis ;)
Det krävs skicklighet att rida på kandar.Även där kan du få avdrag för att kandaret sköts fel det dras på ryttarens sitts och hållning och inverkan..
Måste och måste, hon kan ju välja att rida lägre klasser;)
Och måste hon rida på kandar borde hon vara en riktigt duktig ryttare som tävlar så pass höga klasser att det inte är några problem att tävla med kandar...
Och sporrar använder man för att för fina hjälperna, hur snyggt e det att sitta med ponnyskänklar?? och det är dessutom inget man måste använda när man har d på stövlarna!
Sporrar ska man ha från LB har jag för mig, det är ju oxå så att det krävs att man e en duktig ryttare för att kunna använda sporrar...
jojoo det är klart jag rider själv på sporrar. jag förstår inte bara varför det är ett måsste. samma med kandar. bara för att hästen kan gå på det måsste man visa upp det då?
joo hon tävlar ganska höga klasser det är en super ponny..
men vart går "gränsen" för att man måsste ha kandar på hästen vid tävling?
bara för att hästen kan gå på det måsste man visa upp det då?
"Alla" hästar kan gå med kandar, men det är grymt svårt att använda det som ryttare, jag har ridit på kandar en gång och man måste va bra mycket känsligare och dessutom har man 2 tyglar att hålla koll på!!
Det är valfritt i LA:4 (tror det är det, vet att det är i La iallafall) rider man sen MSV ska man ha kandar..Och då ingår det väl även galoppombyten?
qodrofenia 2004-04-17, 16:14 Valfritt och valfritt..Det är de som håller i tävlingen som bestämmer om det är kandar eller inte...Man blandar inte ekipage i en klass med kandar och utan.. :)
japp det gör det tror jag..
jo det är klart att det är svårt att rida på kandar. men är det så att man rider på kandar bara för att visa att man behärskar att använnda det?
Dressyr tävlar man väl ändå för att visa upp att man behärskar de olika svårigheterna med sin häst? :confused:
Det borde ju vara lika svårt för en ovan ryttare i en LD att göra en snygg galoppfattning som en ryttare i MSV att rida på kandar?
qodrofenia 2004-04-17, 16:18 Om du är en duktig ryttare ska du ju kunna rida vilken häst som helst med sporrar..Det är för att visa ryttarens skicklighet :)
qodrofenia 2004-04-17, 16:20 Dressyr tävlar man väl ändå för att visa upp att man behärskar de olika svårigheterna med sin häst?
Precis :)
ok.. har lixom aldrig tänkt på att "svår" utrustning ingick utan bara rörelser..
och ja skal vara dressyr ryttare humm :o
Om du är en duktig ryttare ska du ju kunna rida vilken häst som helst med sporrar..Det är för att visa ryttarens skicklighet :)
Fast egentligen är det ju lite bakvänd filosofi *ler* En skicklig ryttare borde kunna rida sin häst på enkelt bett och utan sporrar. :)
qodrofenia 2004-04-17, 23:43 Det behöver inte alls vara så ;)
Visst ska du kunna rida utam dem.men du ska oxå kunna rida vilken häst som helst med dem. :)
Hästen kan alltid gå igentligen med sporrar och kandar .men frågan är om ryttaren kan rida hästen med dessa ;)
Man får avdrag enligt TR om hästen är irriterad på en hjälper.Och hästen tex slår med svansen eller gnisslar tänder eller dyligt..
Och du behöver ju inte använda sporren för att den sitter där ..eller stången..Det går att rida med sittben och på bridongen.
I samlade övningar som tex piaff kan man använda kandar-stången till att länga hästens överlinje. Vilken kan bli för kort i just sådanna övningar.
Som någon redan sagt: Då man visar upp sin häst på tävling så ska den vara så "färdig" att den ska kunna ridas med sporrar och i högre klasser även på kandar.
Sporren används som en förstärkning, en impuls, då man vill ha lite extra "tramp" eller "energi" i det man utför. Jag flyttar t.ex alltid min häst för vikten då jag utför en öppna eller sluta. Endast då jag har honom där jag vill kan jag ibland använda sporren för att be honom att ta i lite till.
Då det gäller kandaret så är det ett medel som används till att förfina ryttarens hjälper ännu mer. Det är absolut ingen "hjälputrustning". Kandaret kan ses som ett instrument med inte bara grundtoner som hos tränset, utan även mellantoner. Och åter som någon redan sagt, kandaret är svårt att använda på rätt sätt. Man ska inte tro att det hjälper till att lättare få hästen i form, det är tvärtom svårare och kräver otroligt mycket känslighet och mjukhet från ryttarens sida. I de klasser som det är obligatoriska att rida på kandar förväntar man sig att ryttaren har uppnått den graden av känslighet som krävs för kandaret.
Nästa steg är att rida hästen på endast stång. Det ingår inte i våra dressyrprogram för tävling, men är verkligen en konst. Man kanske skulle införa tävlingsklasser där blank stång är obligatorisk? Problemet är väl att man kanske inte får så många starter...
Spider84 2004-04-18, 12:14 Ville bara peta in att "alla" hästar inte kan gå på kandar.
De flesta hästar som gör det idag "kan" det egentligen inte. De har för liten mun, men man trycker in det ändå och stänger käften med en nosgrimma så man inte ser protesterna.
Jag tycker att man i alla fall borde ha valmöjligheten att rida på t.ex. stång och kapson, blank stång eller hackamore.
Som någon redan har påpekat (jag och namn!) så har man stången för att den, rätt använd, hjälper till att länga ut överlinjen och när man kommer till väldigt samlande rörelser så behövs det. Fast man ska givetvis kunna rida utan stången också.
Sporrar är för mig ett mysterium varför man ska behöva ha det! En ryttare och häst som är så samspelta, som de borde vara på en lite högre nivå, behöver inte det. Och en häst och ryttare som inte är samspelta borde inte ha sporrar.
gardenia 2004-04-18, 12:20 Valfritt och valfritt..Det är de som håller i tävlingen som bestämmer om det är kandar eller inte...Man blandar inte ekipage i en klass med kandar och utan..
Där är du tyvärr ute och cyklar litegrann :)
I LA:5 och MsvB:1 är det valfritt att rida på kandar eller träns och det är RYTTARENS val och ingen annans. Det innebär att i en och samma klass kan det blandas ekipage med träns och kandar.
I klasser lägre än LA:5 får bara träns användas och i klasser högre än MsvB:1 får bara kandar användas.
/Lisa - tävlingsledare
the_connemara 2004-04-18, 12:27 Det med att länga ut överlinjen köper jag..
Men inget mer.. VAD är det för mening med att visa att m,an kan använda saker som man inte ska behöva??? Precis som att jag skulle tvingas lära mig köra en trimmad bil i 200 runt en bana "bara för att kunna" när jag ändå aldrig kör snabbare än 110 på rakt motorväg.. *fattar inte*
Reglen om sporrar är definitivt onödig, borde verkligen vara valfritt. Vaför lära hästen att gå med något som den är för känslig för? Varför få den "avtrubbad" för att visa att den har en viss grad av okänslighet? För om man sätter sporrarna korrekt (dvs INTE på hälen eller grovt nedåtpekande) så är det väldigt svårt att rida med skänkeln (man kanske vill använda underskänkeln och en viss grad av hälen ibland utan att sporren sitter där). Och man vill väl hellre använda lite skänkel utan sporre än sporren "direkt". För om man har korrekt spända sporrar och sitter på en normalstor häst måste man vinkla in tårna för att inte komma åt hästen med en korrekt placerad sporre. Har eg inget emot sporrar, rider vissa hästar m det men det borde vara valfritt!
Skulle oxå vilja rida dressyren bettlöst men det får man ju inte ;) (syftar då på tränsklasser och bettlöst utan hävstång men det räknas väl som grimma då ... )
the_connemara 2004-04-18, 12:29 Och fina hjälper som bara går att ge med sporren.. hmm.. Har man en häst som måste bankas fram och inte vill ändra om utbildningen/inte kan så visst kan man ge finare hjälper med en sporre. Men det är ju verkligen att dölja symptom och man vill väl komma åt problemet??
det va ju så jag tänkte.. trodde det fanns en bra förklaring, men att man rider på kandar bara för att visa att man kan tycker jag låter lite konstigt, till en del men det måsste vell finnas någon mer anledning..
Den som har sådana erfarenheter av sporrar, som att hästen blir avtrubbad har missbrukat sporren och använt den i fel syfte. Jag har fått lära mig att "underskänkeln är till för sporren". Jag rider med långa sporrar och anledningen till att jag gör det är att då jag vill ge min häst en liten extra kick, t.ex. vid byten, så ska jag inte behöva dra upp hälen för att komma åt honom. Om jag drar upp hälen så kommer jag att spänna mig i höften, kanske vika mig i sidan och hästen störs av min sits. Jag kan i och för sig göra t.ex. byten utan sporrar, och jag använder dem inte heller alltid även om de sitter där, men då man vill ha en extra reaktion från hästen så är sporren bra.
Jag bytte från spö till sporrar då jag började rida med kandar för det blev lite mycket i handen att hålla reda på. Annars kan spö ge samma effekt och detta är ofta ett bättre alternativ för den som ännu inte har lärt sig att använda sina underskänklar på ett bra sätt.
Jag förstår att ryttare som ständigt rider sina hästar med underskänkeln upplever att deras hästar trubbas av, men jag tror inte att det är själva sporren som gör det utan snarare det sätt på vilket ryttaren använder sina hjälper.
qodrofenia 2004-04-18, 15:48 :o pinsamt är du säker på det?..Tycker det låter lite knepigt då alla i samma klass inte får likadana förutsättningar :confused:
qodrofenia 2004-04-18, 15:59 Reglen om sporrar är definitivt onödig, borde verkligen vara valfritt. Vaför lära hästen att gå med något som den är för känslig för? Varför få den "avtrubbad" för att visa att den har en viss grad av okänslighet? För om man sätter sporrarna korrekt (dvs INTE på hälen eller grovt nedåtpekande) så är det väldigt svårt att rida med skänkeln (man kanske vill använda underskänkeln och en viss grad av hälen ibland utan att sporren sitter där). Och man vill väl hellre använda lite skänkel utan sporre än sporren "direkt". För om man har korrekt spända sporrar och sitter på en normalstor häst måste man vinkla in tårna för att inte komma åt hästen med en korrekt placerad sporre. Har eg inget emot sporrar, rider vissa hästar m det men det borde vara valfritt!
Mennn :crazy:Man rider ju inte med hälen.Skänkeln kan ligga alldelens stilla in till hästens sida och sporren behöver inte användas...Och inte behöver du vinkla om benet/foten heller..låt underskänkeln ligga still så används inte sporren..Fattar inte att så många har sådan dåligt koll på sporrens användande.. :crazy:Det verkar som om många tror att sporren endast är till för att banka på en trög häst med och göra den okänslig....
Så ska det inte vara..Sporren behöver inte göra ont när den används..Den kan trycka mycket löst .Hellre faktiskt att jag petar med sporren på en liten yta (liten hjälp) än att jag använder hälen(storhjälp)
Sporren ska inte göra ont på hästen..Sagar man hästen på detta vi då tycker jag oxå att man ska rida utan för då har man inte sitts och kunskap nog att använda detta hjälpmedel.
qodrofenia 2004-04-18, 16:00 Och fina hjälper som bara går att ge med sporren.. hmm.. Har man en häst som måste bankas fram och inte vill ändra om utbildningen/inte kan så visst kan man ge finare hjälper med en sporre. Men det är ju verkligen att dölja symptom och man vill väl komma åt problemet??
Läs mit ovanstående svar :crazy:
Spider84 2004-04-18, 16:21 Tänkt inte på det på det sättet.
Tänk istället på det som att när man går på lågstadiet behöver man en viss sort böcker, när man går på mellanstadiet en annan sort och när man går på högstadiet ytterliggare en annan sort.
Om man nu ska jämföra med det så behöver man i början ett ledat bett för att komma åt böjning/ställning i kroppen = "lågstadiet".
När man kommer upp på mellanstadiet har man börjat fått koll på sin och sin hästs kropp, hästen svarar oftast för endast sitthjälper och man har böjat komma till mer och mer samlande rörelser. Då behöver man både något som kommer åt böjning/ställning och något som hjälper en att länga ut överlinjen. Då kommer kombinationsbetslingen in. T.ex då kandar även om jag själv föredrar kapson och stång.
När man kommit upp till högstadiet har man så bra koll på sin häst och sig själv att i princip alla "problem" kan lösas med sitsen och man behöver inte längre något som hjälper en med böjning/ställning. Stången kommer också att hållas på mer eller mindre lösa tyglar (beror på vem man frågar!).
Det är lättare att reglera böjning genom hästens kropp med sitsen än längningen av överlinjen, därmed får man fortfarande behov av ett stångbett.
Så egentligen har tävlingsdressyren (i alla fall i mina ögon) fastnat i "mellanstadiet"...alltså med kombinationsbetslingen.
Sen som sagt ska man kunna rida med ett vanligt tränsbett oavsett utbildningsnivå, MEN när man utbildar sin häst vill man ju bästa möjliga utrustning för att man i alla fall inte ska ha problem med det...
Så ser i alla fall jag på det.
För mig blir också sporrarna överflödiga då man inte ska behöva använda skänklarna alls till slut, självklart teoretiskt sett. I praktiken måste man ju använda dem ändå, men väldigt lite.
snofflan 2004-04-18, 16:26 Nu är det så att det är bara så det är :). Man ska from. LA:4 använda kandar. Sporrar ska också användas men detta har jag för mig gäller för alla klasser. Det är så för att ryttaren ska kunna visa upp att han/hon kan hantera detta. Man rider ju inte på kandar för att hästen är svår att hålla eller så.
Nu är det så att det är bara så det är :). Man ska from. LA:4 använda kandar.
FEL!! LA:4 rids på träns! I LA:5 och MSVB:1 däremot får du använda kandar, men det är valfritt. Du kan alltså välja att rida på antingen kandar eller träns.
Nirak
snofflan 2004-04-18, 16:51 Ok, tack för det. Det var ett litet tag sedan jag tävlade och då var det nämligen LA:4 och uppåt. Det har kanske ändrats nu. :cool:
Darbhanga 2004-04-18, 19:31 Japp, du väljer själv. Fast de flesta brukar ha kandar, men en och annan brukar dyka upp på träns.
suisyola 2004-04-18, 19:47 jag rider på tränset :)
qodrofenia 2004-04-18, 19:54 :o det hat jag missat...är det en ändring som gjorts?eller har det varit så gämt?
För jag har för mig att det var så som jag beskrev förut?
Men jag kan ha missuppfattat :p
För att reda ut alla 'måste- måste inte' kommentarer som säger olika saker.
Detta gäller nu:
Sporrar är valfritt på lokaltävling, obligatoriskt på regionaltävling och högre. Det spelar ingen roll vilken klass det är.
För ponny är det träns i alla klasser.
För häst är det träns t.o.m. LA:4. I LA:5 och Msv B:1 får RYTTAREN välja mellan träns och kandar. I Msv B2 och högre är kandar obligatoriskt.
Och som vanligt: på klubbtävling bestämmer klubben.
olgaklara 2004-04-20, 12:35 vilken del av benet använder man?`
Jag ogillar starkt att man har den meningen att alla hästar ska kunna gå med sporrar. Om man har en häst som är extremt känslig för skänkel anser jag ju det inte vara en nackdel. Och även den hästen måste gå med sporrar pga regler.
Jag har aldrig någonsin träffat på någon häst som inte reagerar på flugor på kropper! Om en häst känner en sådan så borde det ju vara som så att den känner skänkel oavsett tryck, det har ju bara med hur pass lydig den är för skänkeln som visar hur mycket den "tar" den.
I princip så skulle det ju vara som så att om en häst går bra utan både kandar och sporrar i alla samlade rörelser så borde det ju visa att just den hästen är den som är allra mest lydig och känslig!
Jag har både hästar som fungerar med och utan sporrar och eftersom jag får välja mellan kandar (svår fälttävlan) och träns så väljer jag träns, tyvärr får jag inte välja bort sporrar.
Jag har aldrig någonsin träffat på någon häst som inte reagerar på flugor på kropper! Om en häst känner en sådan så borde det ju vara som så att den känner skänkel oavsett tryck, det har ju bara med hur pass lydig den är för skänkeln som visar hur mycket den "tar" den.
Håller inte helt med ang lydigheten. Det kan vara så också att ryttaren ger en massa signaler hela tiden och hästen måste lära sig sålla för vilka som är viktiga.
Detta har inget med olydnad att göra. Ett exempel: Hur ska hästen veta när man "klämmer" för att man har tappat balansen och man skänklar för att den ska gå fram?
mvh Jessica
Det finns ett förslag (från en domare/överdomare) till dressyr-kommittén att sporrar ska vara valfritt och träns tillåtet på alla tävlingar, vi får se hur det går med det.
Har FEI krav på sporrar och kandar så lär nog kravet vara kvar på svenska tävlingar också.
olgaklara 2004-04-20, 14:46 Hur ska hästen veta när man "klämmer" för att man har tappat balansen och man skänklar för att den ska gå fram?
Vad är eg skillnaden när man rider med sporrar? Det finns något som heter hand och säte med. Och tappar man balansen så har ju hästen svårt att förstå sätet med i så fall.
Nej, det kanske var en dålig liknelse i sammanhanget, men jag ser ändå inget problem med sporrar när man rider korrekt.
Däremot kan jag tycka att det kunde vara frivilligt upp till samma klasser som kandaret är tvång. Men det kommer alltid finnas ryttare som använder både kandaret och sporren felaktigt.
mvh Jessica
qodrofenia 2004-04-20, 15:15 vilken del av benet använder man?`
Vaden och sittben!
Jag ogillar starkt att man har den meningen att alla hästar ska kunna gå med sporrar. Om man har en häst som är extremt känslig för skänkel anser jag ju det inte vara en nackdel. Och även den hästen måste gå med sporrar pga regler.
Det är absolut ingen nackdel att en häst är känslig .Det är en fördel och ett bevis på att hästen är riden på rätt vis.Men som sagt som jag sagt tidigare MAN BEHÖVER INTE ANVÄNDA SPORREN FÖR ATT DEN SITTER PÅ STÖVELN!Då har man dålig koll på sin sitts om man ändå använder dem (man måste han kroppskontroll):smirk:
I princip så skulle det ju vara som så att om en häst går bra utan både kandar och sporrar i alla samlade rörelser så borde det ju visa att just den hästen är den som är allra mest lydig och känslig!
Självklart är det så...Men om du som ryttare rider en sådan häst måste du ju då kunna annpassa dina hjälper efter hästens känslighet.Med sporrar eller utan ;)
Det verkar som att många här tror att sporrar och kandar är till för att "väcka upp" tröga eller okänsliga hästar. Det är tråkigt att så många har den uppfattningen. Det är klart att alla hästar som rids med sporrar och kandar ska kunna ridas utan sporrar och med vanligt träns eller till och med bettlöst. Det är endast de hästar som är välskolade och känsliga för hjälper som kan ridas med sporrar och kandar på ett korrekt sätt.
qodrofenia 2004-04-20, 19:09 :bow:
ett ekipage som inte kan utföra dessa samlande rörelser utan kandar och sporrar kommer inte heller att kunna göra det (på ett bra sätt) med kandar och sporrar eftersom dessa förfiningsmedel ställer högre krav på ryttarens känslighet.
olgaklara 2004-04-20, 20:52 självklart, men jag är mer ute efter varför man måste ha sporrar, inte att man inte kan rida den känsliga hästen med dem eller inte.
jag kan ju tycka att många av de ryttare som rider kandarklasser använder sin sporre bra mycket mer än de behöver.
olgaklara 2004-04-20, 20:54 exakt :D
qodrofenia 2004-04-20, 21:00 självklart, men jag är mer ute efter varför man måste ha sporrar, inte att man inte kan rida den känsliga hästen med dem eller inte.
Du har svaret i din egen mening ovan :D
Du som ryttare ska kunna rida vilken häst som helst med sporrar och anpassa din sits och skänkel där efter :)
anledningen till frågan var att min kommpis nu tävlar häst klasserna med sin d-poony (nu förra helg)
och hon höll på att träna att rida hästen på kandar hemma. glömmde fråga henne...
kan ju medela att hon vann la:5 och kom 3:a i msv:b2 :D så nu skal hon sopa banan med ponnyn #stolt#
qodrofenia 2004-04-20, 23:15 Vad kul för henne :)
För att kunna utföra en så samlande rörelse som piaff eller passage korrekt, så behöver hästen länga sin överlinje för att komma under sig med bakbenen. På ett vanligt tränsbett är det svårt att göra den korrekt då S-kurvan i halskotpelaren blir fel av ett tränsbett, då detta blir bakåtverkande i såpass hög samling. Därav användningen av kandar, det blir mer eller mindre skadligt att samla hästen såpass mycket på ett vanligt tränsbett.
Vad gäller sporrarna: har du någonsin sett Kyra använda sin skänkel på ett sådant sätt att hon inte kan undgå att använda sporren, vare sig hon vill eller inte?
olgaklara 2004-04-22, 10:47 Du som ryttare ska kunna rida vilken häst som helst med sporrar och anpassa din sits och skänkel där efter
Just det! Jag har aldrig sett någon ryttare vara så skicklig att man aldrig gör det. Och har man den där känsliga hästen och behöver det där lilla extra trycket av den delen som sporren sitter så kan det ju faktiskt vara som så att den reagerar på sporren på negativt sätt.
Det behöver inte betyda att ryttaren på något sett gör fel, utan behöver just lite mer tryck.
Darbhanga 2004-04-22, 19:43 Det har varit så alltid i LA.5. Fast programmet har ju bara funnits sen 2003. :) Du kanske tänker på gamla LA.4 då var det oxå några regler kring kandar & träns, kan ha varit som du skrev i den möjligen? :confused:
qodrofenia 2004-04-22, 20:00 japp... :D
Folk som "måste" tävla på kandar vill inte ,
och t.ex. jag , junior på ponny, vill men får inte. Det verkar aldrig bli "rätt", haha ;) .
Jag vet många ponnyryttare(juniorer) som rider bra mycket bättre på kandar än en del seniorer som tävlade på regionala dressyrtävlingen här som var för några veckor sedan. MINST två hästar gick och gapade konstant, det var inte kul att se :cry: .
Men, regler ska tydligen inte förstås :crazy: .
och sporregeln är otroligt kass tycker jag, känner "min" ponny av sporrarna det minsta är det kört, han spänner sig fruktansvärt mycket även fast jag inte ens använder dom :crazy: . Jag avskyr sporrar.
La:5 och la:6 är det valfritt om hästen ska gå på kandar eller träns, Alla MSV klasser oc uppåt skall ridas på kandar.
LillaGeisha 2005-04-04, 07:19 det va ju så jag tänkte.. trodde det fanns en bra förklaring, men att man rider på kandar bara för att visa att man kan tycker jag låter lite konstigt, till en del men det måsste vell finnas någon mer anledning..
Klart det finns andra anledningar.
T.ex. när jag ber min häst om samlad trav så ska ju hon gå med mycket hög nacke, eller hur. Då kan jag be om lite höjning med hjälp av bridongen MEN för att hon inte ska spänna underhalsen så kan jag ibland också få krama stångtygeln för att hon samtidigt ska söka sig framåt nedåt.
I galoppen så tar jag nästan aldrig i stången utan bara bridongen för att min häst naturligt vill lägga sig på bogarna då. Med andra ord så använder jag bridongen höjande.
I piaffträningen använder jag däremot mest stången då man måste vara jättenoga med att hästen länger överlinjen och söker sig framåt nedåt i denna övning annars är det jättelätt att man får en häst som sänker ryggen, får hjorthals och triangulerar.
Ovan är några orsaker till varför man använder kandar. Varför det är ett krav kan jag däremot inte svara på. Kanske är det så att det ska vara lika för alla helt enkelt, vad vet jag
Hoppas att detta inlägg i alla fall gav dig lite försåelse varför åtminstonde jag anväder kandar (förutom att vi nu ska ut och tävla kandarklasser förståss och MÅSTE ha kandar :D ).
Mvh//LG
gardenia 2005-04-04, 09:52 I Msv B:1 är det också valfritt om man vill tävla på träns eller kandar.
/Lisa
olgaklara 2005-04-04, 10:14 Det behöver inte alls vara så ;)
Visst ska du kunna rida utam dem.men du ska oxå kunna rida vilken häst som helst med dem. :)
Hästen kan alltid gå igentligen med sporrar och kandar .men frågan är om ryttaren kan rida hästen med dessa ;)
Man får avdrag enligt TR om hästen är irriterad på en hjälper.Och hästen tex slår med svansen eller gnisslar tänder eller dyligt..
Och du behöver ju inte använda sporren för att den sitter där ..eller stången..Det går att rida med sittben och på bridongen.
Fast det stämmer ju inte riktigt, vet flertal hästar som inte går på kandar pga att de är för grunda i munnen vilket gör att de inte får plats med kandaret.
LillaGeisha 2005-04-04, 10:44 Jag har träffat på väldigt få hästar som är så trånga och grunda i munnen att de inte kan gå på kandar då det finns så oändligt många varianter av bridonger och stänger. Det finns ju oerhört tunna bridonger och stänger idag. Det finns ju även massor av olika tungfriheter. Oftast går det att hitta ett kandar som hästen trivs på, men det gäller att ha lite tålamod samt vilja att pröva olika bett och kombinationer.
Vidare kan det ju vara så att man upplever att hästen går mycket sämre när man stoppar i kandar för första gången och tro att det är själva betten. Att ha kandar är ju en vanesak både för ryttare och häst och tar tid att vänja sig vid. Det går med andra ord inte att stoppa in ett kandar två dagar före tävling och tro att allt ska flyta på som valingt. Precis som allt när det gäller hästar får man ha tålamod och tid.
Mvh//LG
olgaklara 2005-04-04, 10:56 Jag har träffat på väldigt få hästar som är så trånga och grunda i munnen att de inte kan gå på kandar då det finns så oändligt många varianter av bridonger och stänger. Det finns ju oerhört tunna bridonger och stänger idag. Det finns ju även massor av olika tungfriheter. Oftast går det att hitta ett kandar som hästen trivs på, men det gäller att ha lite tålamod samt vilja att pröva olika bett och kombinationer.
Vidare kan det ju vara så att man upplever att hästen går mycket sämre när man stoppar i kandar för första gången och tro att det är själva betten. Att ha kandar är ju en vanesak både för ryttare och häst och tar tid att vänja sig vid. Det går med andra ord inte att stoppa in ett kandar två dagar före tävling och tro att allt ska flyta på som valingt. Precis som allt när det gäller hästar får man ha tålamod och tid.
Mvh//LG
Visst, men min pålla kan inte gå på kandar. Hon går väldigt bra på det och skulle verkligen vilja ha det nu i år då det blir betydligt svårare i vår dressyr. Har ridit på vanligt träns tidigare och visst det går, men det lilla extra får jag endast till på kandaret.
Nu är hon extremt trång och tungan åker ut på ena sidan direkt nu när det kommer på. Har provat det mesta i stång/bridong väg men tyvärr det funkar inte.
Har tävlat på kandar en massa gånger på andra hästar. Och vet ju självfallet att det inte går att stoppa in ett par dagar före tävling :smirk:
Men denna häst är speciellt och svår betslad överhuvudtaget oavsett om det gäller dressyr, hoppning eller terrängen. Så hon är nog det där undantaget som är så sällsynt.
LillaGeisha 2005-04-04, 11:11 vet flertal hästar som inte går på kandar pga att de är för grunda i munnen vilket gör att de inte får plats med kandaret.
Klart att det finns hästar som inte klarar av att gå på kandar, men du skrev att du vet ett FLERTAL hästar som inte klarar det och det var det jag reagerade på och inte riktigt höll med om.
Tråkigt att din häst inte klarar av kandar när det är kandartvång i de högre klasserna.
Har du prövat stång med ledbara stänger och bred tungfrihet (så att stången inte alltid verkar så fort du tar i stångtygeln och bred tungfrihet för att 1. tungan ska få plats 2. verkar mer på lanerna).
Mvh//LG
olgaklara 2005-04-04, 12:25 Nu tänkte jag tyvärr lite för mkt i mig själv eftersom jag rider fälttävlan. Vi har inte tvång på kandar där, lyckligtsvis.
Men sedan vet jag flera som inte klarat av att gå på kandar, mestadels fullblodshästar med liten mun dock.
Jag själv har haft två st till som inte kunnat gå på kandar. Dock moder och dotter båda skarpa i huvudet och blev oerhört varma i pannan av kandaret :crazy: Men där är det nog mer generna som spökade och en för övrigt tjorvig mun. Dessa fungerade utmärkt på stång i hoppning, men inte vid samling i dressyren. Där höll de sig på mattan endast på helt vanligt tredelat bett
LillaGeisha 2005-04-04, 12:44 Ja, man är ju sig själv närmst, eller hur är det man säger :-).
Mvh//LG
olgaklara 2005-04-04, 12:54 Dock har jag inte provat ledade stänger på henne. Hoppas att det går bra, för hon går bra mkt bättre form mässigt på kandaret
då det blir betydligt svårare i vår dressyr.
Tycker du :angel: :devil:
Nä ärligt talat så tyckte jag nog att dom *** programmen var rent utav tråkiga, där fanns inga som helst nya svårigheter som inte fanns i dom "gamla " programmen.
I det fyrstjärninga progammet som skall användas på SM fanns iallafall en diagonalsluta i galopp som enda "svårighet"men den var inte särskilt tvär tyvärr så det blir inte ens svårt. Jag ser fram emot program med någon halvpiurett och lite seriebyten i dom svåraste programmen :angel:
Det är ju helt knäppt att det finns regler som säger att man måste använda en viss typ av betsling. Varför får man inte rida på bettlösa alternativ? Kapsonen eller bitlessbridle är enligt mig klart överlägset betslingen att rida på plus att det är mycket mycket svårt att göra hästen fysiskt illa med dem. Men det gör dem inte lättare att rida på än tex ett kandar, kapson-ridning är en svår grejj. att kandaret ska vara ett bevis på att man är en duktig ryttare e ju bakvänt, det är ju ännu svårare att rida hästen korrekt i grimma... tränsbettet har sett nästan likadant ut sedan bronsåldern. dags att hitta på nåt nytt?
angående sporrar. visst, korrekt använda skadar de inte hästen alls. men därmed inte sagt att det inte går att driva hästen lite extra utan att spänna sig konstigt. Men det borde ju vara valfritt!
ja ja säg inte det till mig , det är inte jag som bestämt reglerna :devil:
Nyrelski 2005-04-11, 23:04 Det kanske finns någon anledning till att träsbettet har sett ut som det gör så länge?
Kanske för att det har testats under alla dessa år och fungerat bra :devil:
ch791022 2005-04-12, 22:57 Det är valfritt om du som ryttare vill rida på träns eller kandar från LA:5 till och med Msv B:1, och det är ryttaren som avgör alltså är det blandat under klassen vad som andvänds. Över Msv B:1 är det alltid kandar som gäller.
Mvh
Camilla
:o pinsamt är du säker på det?..Tycker det låter lite knepigt då alla i samma klass inte får likadana förutsättningar :confused:
Eftersom det är upp till var och en så använder man ju det som ens egen häst fungerar bäst på. Därför blir det ju så rättvist det kan bli i dressyr (som visserligen inte alltid blir rättvist bedömd, men det är ju en helt annan fråga..)
jodå i LA:5 är det valfritt..står i programboken..(träns eller Kandar).. Det är ryttarens egna val.
Rid mycket med sporrar hemma, lär hästen att man inte ska flyga iväg utan att lyssna.
man knäcka nosryggen på hästar med en kapson om man drar för mycket i den..
man kan knäcka käken o nosryggen med mera med massvis av olika betslingar bara man försöker hårt nog. samt riva upp sår med sporrar och skavsår med gummiskydden som ibland sitter på. allt är relativt, det går att göra hästen riktigt illa med massor av utrustning.
|