Visa fullständig version : Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Marlenè
2004-05-11, 19:11
Är det inte så att nacken hos hästen ska vara den högsta punkten när den går i en korrekt form?
Jag tycker att man sällan ser detta utan oftast ser man att det är ungefär mitten på halsen som är den högsta punkten oavsett vem som rider (även elitryttare)

Hur är det igentligen :confused:
och hur ser man att hästen går i en korrekt form och ej bakom hand?

Marlenè
2004-05-11, 21:42
Är det verkligen ingen som har lust att svara och ge sin syn på detta,hoppas ni förstod min fråga det var lite svårt att förklara :o

true_blue
2004-05-12, 08:08
Du har alldeles rätt. Det handlar om skolning av hästen - läs tex Podhaiskys ridlära som finns på nätet nu så ser du precis beskrivet - både rätt och fel.

På franska kallan man överböjningen för "encapuchonner" ung. dra på sig kapuschongen...... Det är ett sätt för hästen att dra sig undan från obehagliga hjälper, likaväl som den drar sig undan genom att gå mot handen/över tygeln/sänka ryggen./T_B

confetti
2004-05-12, 09:38
när hästen går i rätt form ska halsens högsta punkt vara deb tredje halskotan och det är ungefär mitt på halsen. om nacken ska vara den högsta punkten måste hästen vara avknäppt i nacken eller uppdragen med tyglarna. ofta ser man ändå detta

Jessica
2004-05-12, 10:02
när hästen går i rätt form ska halsens högsta punkt vara deb tredje halskotan och det är ungefär mitt på halsen. om nacken ska vara den högsta punkten måste hästen vara avknäppt i nacken eller uppdragen med tyglarna. ofta ser man ändå detta

Öhhh, va????? :confused:

Det du beskriver ovan är ju helt fel. Nacken ska vara högsta punkten. Det är ju ett generalfel när "mitten på halsen" är det. :angel:

Jessica

confetti
2004-05-12, 10:06
okej, om man tittar på oridna hästar eller föl som är helt i balans och naturlig form springer de inte med nacken som högsta punkten.

Jessica
2004-05-12, 10:11
Kanske inte, men de springer inte med ryttare på ryggen heller.

Tanken med ridning är ju att "bygga om" hästen så den klarar den extra påfrestning som en ryttare innebär.

Har du tänkt något på hur mycket dessa unghästar välver sin rygg och hur mycket de vinklar sitt bäcken och sina bakben? Det är ju det som är det viktiga vid ridningen, inte att hästen kröker på nacken.

mvh Jessica

jeslin
2004-05-12, 11:04
Men hallå! Det är ju precis tvärt om! Nacken ska vara högsta punkt, om tredje halskotan blir högsta ser hästen ut så här:
http://www.levad.nu/markus/bok/fux2.jpg

och när hästen har nacken högst så här:
http://www.levad.nu/markus/bok/film01.jpg

miranda
2004-05-12, 11:48
Kan du förklara ditt påstående lite närmare?
Förstår inte logiken i det du skrivit...
/ Miranda

sleepy
2004-05-12, 12:25
Mange hester "overdriver" litt før de lærer seg å gå ordentlig på tøylen, og i mange tilfeller er rytteren jätteglad for den overdrevne nakke/halsbøyningen... :crazy: Og så lærer de ikke hesten å gå riktig, men lar den fortsette å gå med mulen i bringen...

NobleArt
2004-05-12, 16:39
Hoppas att du skriver detta för att provocera. Om inte är det mer än sorgligt att någon uppenbarligen har lärt dig så fel.

Om du tittar på ett föl eller en unghäst som samlar sig utan ryttare så går de uteslutande med nacken som högsta punkt. Den enda häst som går med tredje nackkotan högst är den som är ihopdragen eller felriden av en otillräcklig ryttare.

/
Susanne

Spider84
2004-05-12, 17:02
Hugin är så vacker!! :love:
Måste bara få skriva det. :D

Pallas_Athena
2004-05-13, 00:16
Hahahhahhaha tänkte precis skriva det :D det var så himla roligt att få sköta om han i danmark,världens underbaraste häst :love: saknar han!!

Novelette
2004-05-13, 10:35
HEJ!
Jag måste bara få svara...jag har nämligen ett halvblod som är 9mån nu och som jag ägt i princip sen hon föddes och jag har ALDRIG sett henne gå med mittersta delen av halsen som högsta punkt...hon går i en jättehage med fyra andra föl...och när de inte betar så är nacken ALLTID högsta punkten... :D
När vi är ute o går promenader i skogen har jag grimma och håller löst i grimskaftet och vare sig det är skritt eller trav så håller hon nacken högt och nosen något framåt...det ser precis ut som att "titta här kommer snygga jag" :bump:

Spider84
2004-05-13, 14:36
Ja det förstår jag. Hoppas att jag kan åka ned någon gång också!

Marlenè
2004-05-13, 18:34
Otroligt intressanta svar :bump:
fast det känns fortfarande inte som att jag vet hur hästens hållning ska vara när den går i en bra form :crazy:
Jag har i en del böcker läst att nacken ska vara högsta punkten och i andra böcker att tredje halskotan ska vara högst men vilket är korrekt :confused:
För tredje halskotan är väll ganska långt ner på halsen....
Min känsla säger mig att det är nacken som ska vara högsta punkten men jag är inte helt säker, vill därför att fler svarar och ger bra argument till hur ni anser är häst som rids i rätt form ser ut!

Och förresten tack för de bra bilderna som en av er bifogade i erat inlägg, :bow: på dessa bilder kunde man tydligt se skillnaden mellan hästarnas form, det som jag undrar om.

prince77
2004-05-13, 19:50
tredje halskotan ska var högsta punkten

jeslin
2004-05-13, 22:19
Nej men nej, nej :mad:. Jag förstår inte hur folk får lära sig. Det är väl ganska självklart och uppenbart att nacken måste vara högsta punkt. Titta på bilderna jag bifogade.

prince77
2004-05-13, 22:56
jag har lärt mig så, ge mig en text där det beskrivs att DU har rätt så kan jag ändra uppfattning.
Tack

alice
2004-05-13, 23:30
På en häst, som har den styrkan att gå i en mycket hög och samlad form, ska nacken vara högsta punkten. Vägen dit är lång och snårig. Den unga/omusklade hästen orkar inte gå så pass samlad och i en sån hög form att nacken blir högsta punkten.

Själva är vi i stadiet "manken-högsta-punkten", men trots det kan jag rida med nosen i lod och i "uppförsbacke" (iaf korta stunder :D ) med bibehållen ryggverksamhet. Det viktigaste är ju ryggverksamheten och att hästen bär sig själv med den mesta tyngden på bakbenen. Inte kröken på halsen.

//Alice

Immer
2004-05-13, 23:30
Här har du en text som beskriver det jeslin säger:

"Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som i rörelse skall den, med väl inrättad bakdel så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift oavlåtligt bjuda framåt. Ryttarens hand skall bibehålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals,DÄR NACKEN SOM REGEL ÄR HÖGSTA PUNKTEN, samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat, skall hästen stödja lika på bägge tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet skall den lugnt tugga på detta."

Moment 22, dressyr-TR.

Immer

prince77
2004-05-14, 07:41
men vad är det då för idiot som "kommit på" att 3dje halskotan ska vara högsta punkten.
Dock har jag nog aldrig sett nån rida så, eller ev någon.

Nu är detta en stillbild men denna form rider jag mina hästar i, och vad jag förstått så är nacken högsta punkten här?
http://www1.snyggast.se/ul/6/2557116.jpg

true_blue
2004-05-14, 07:54
Nacken är precis bakom öronen, så nacken är inte högsta punkten här. Den här formen kan man dock acceptera under ett uppbyggnadsskede om näsan inte kryper bakom lodplan och ryttaren inte drar i tyglarna./T_B
:)

NobleArt
2004-05-14, 08:39
Du tog orden ur munnen på mig. Nu behöver inte jag citera TR också, men... där står det ju svart på vitt.

Anledningen till att många hästar går med tredje nackkotan högst är väl att det är lättare att rida dem så, kräver inte lika noggrant grundarbete.
Det är dock fortfarande felaktigt.

/
Susanne

Jessica
2004-05-14, 08:53
Den unga/omusklade hästen orkar inte gå så pass samlad och i en sån hög form att nacken blir högsta punkten.

Om inte hästen "orkar" gå med nacken som högsta punkt så rider man antagligen med för kort tygel. Sedan kan man ju låta hästen söka framåt/nedåt utan att nacken är högst, men då ska nosen vara framför lodplan. Är den inte det har man återigen för kort tygel.

mvh Jessica

prince77
2004-05-14, 09:31
nu fattar jag ingenting, om nacken sitter precis bakom öreonen, var sitter då tredje halskotan?? :confused:

Jessica
2004-05-14, 09:35
Din häst böjer i tredje nackkotan på bilden ovan.

mvh Jessica

prince77
2004-05-14, 09:39
så på min bild är 3 kotan högst?
Hästar som går med nacken högst ser ju ut att bara vara ihopvikta/avknäppta.
Hur många i eliten rider med nacken som högsta punkt?

true_blue
2004-05-14, 09:58
http://esoar.homestead.com/itu99.html

Jämför.
Catherine Durand är en elitryttare som deltagit i OS för Frankrike.

Men många elit-domare är mycket missnöjda med den avknäppta formen. Tyvärr så är det bara bland dem som kommer in på banan som bedömningen sker - alla andra, kanske bättre? (Men de flesta sämre så klart, är ju inte ens med i tävlingen..) Tänk på att procenten ligger på 70-80. Det finns utrymme för förbättring till 10an!/T_B

Spider84
2004-05-14, 10:00
Har du surrat ihop det för dig själv? :devil:

Som din häst går på bilden tycker jag att man kan acceptera under ett skede, men de som knäpper av knäpper av där din häst har sin högsta punkt; de blire ihopdragna med den punkten högst. Jag tror aldrig jag sett någon som lyckast med att knäppa av sin häst och ha nacken som högsta punkt...

Det är mer eller mindre alltid i tredje nackkotan.

Hur många i eliten rider med nacken som högsta punkt?

Väldigt få...och det säger en hel del om vart ridningen inom tävlandet tagit vägen. *borta*

Jessica
2004-05-14, 10:02
Hästar som går med nacken högst ser ju ut att bara vara ihopvikta/avknäppta.

Jag tror att jag förstår vad du menar, men det du har sett är antagligen hästar som har "knäckt av" och inte lyfter ryggen eller arbetar med bakbenen. Halsen ser ut som ett s. Det är inte heller rätt, kanske t o m mer skadligt än när tredje kotan är högst.

true_blue
2004-05-14, 10:04
Här är några länkar till....

http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBreakfastClub/BioMech/BioMechonthebit2.html

eller den här:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/dressyrindex.htm

mvh/T_B

prince77
2004-05-14, 10:26
red 2 olika hästar, båda tävltas st george, den ene gick så som jag kallar avknäppt och den andre gick med tredje kotan högst.

alice
2004-05-14, 10:39
Vad bra att du skriver precis samma sak som jag skrev fast med en annan formulering. :D ;) :angel:

Förtydligande: Har inte alls pratat om tygelns längd/spänning utan om hästens styrka. Är hästen tillräckligt stark för att gå i en hög samlad form m nacken högst så gör den det oavsett hur lite/mycket du håller den i munnen. Det är ju inte ryttaren som ska bära upp hästen utan hästen som ska bära upp ryttaren.
Om hästen inte är tillräckligt stark knäpper den helt enkelt av och söker sig in bakom handen. Då har du som ryttare krävt en "högre" form än hästen klarar av och du får länga på tygeln och rida fram mer tills du hittar sökningen framåt neråt igen.

Men fortfarande: När man pratar om nacken som högsta punkt menar man den "färdig-utbildade-full-musklade" vuxna hästen.

//Alice

mirage
2004-05-14, 10:42
Jag har fått lära mig att nacken ska vara högsta punkt i grand prix-form. I lägre klasser är det viktigaste att hästen jobbar genom ryggen så egentligen ska man inte bry sig om huvudet alls. Jag tycker att man kan acceptera en annan form när man bygger upp en häst men eliten borde kunna (vilket inte många som jag sett kan) rida sina hästar på tygeln med nacken som högsta punkt.

Såhär (http://hem.bredband.net/b231811/bilder/Mirageaker4.jpg) skulle jag vilja att min häst kunde gå med nacken när vi rider men då han inte har så mycket ryggmuskler och muskler för att trampa under sig ordentligt ser den vanligaste formen, när jag har ett mjukt stöd i båda tyglarna och han höjer ryggen så mycket han orkar just nu (eller bilderna är tagna i höstas), ut såhär (http://hem.bredband.net/b231811/bilder/Mirageaker7.jpg). Nu var han lite pigg när bilden togs så jag håller i honom lite mer än jag brukar men det är ändå ungefär den formen vi brukar hamna i när vi tränar. Givetvis samlar jag honom lite mer några steg då och då för att stärka honom (om han är ordentligt lösgjord) och då höjer han ju automatiskt nacken och tar fram näsan. Skillnaden mellan att gå ärligt och knäppa av är dock hårfin.

Bla bla bla... :o :D Förstod någon vart jag ville komma? :crazy:

keramin
2004-05-14, 10:47
Det verkar som om vi ryttare ibland har problem med "vokabulären" och att inte alla har en gemensam uppfattning om vad orden egentligen betyder. Jag har träffat många som tror att nacken är detsamma som halsen. Hästen har 7 nackotor varav den första sitter fast i hästens kranium (skalle) och den sjunde sitter nere i bringan. Hästens nacke sitter där första kotan fäster vid kraniet. Även vi människor har 7 halskotor och nacken sitter där första kotan fäster i kraniet men eftersom vår hals är så kort säger vi ofta nacken när vi menar halsens "baksida". Kan detta bidra till att många tror att hästens tredje halskota är detsamma som nacken, d v s mitten på hästens hals?
Jag känner dock att jag inte har tillräckligt på fötterna för att förklara varför det ena är mer rätt än det andra. Jag måpste dock erkänna att jag aldrig har läst en bok där det står att tredje kotan ska vara högst. Berätta gärna vilken bok det är för jag läser allt om ridning jag kan hitta. Om och om igen...

Jessica
2004-05-14, 12:52
Om hästen inte är tillräckligt stark knäpper den helt enkelt av och söker sig in bakom handen. Då har du som ryttare krävt en "högre" form än hästen klarar av och du får länga på tygeln och rida fram mer tills du hittar sökningen framåt neråt igen.

Jag missuppfattade dig, men ovanstående visar att vi tycker samma. :idea:

Jag tolkade ditt första inlägg som att det var helt ok att hästen går med 3dje kotan högst om den inte är tillräckligt stark. :p

mvh Jessica

Xeline
2004-05-14, 13:24
Det finns ingen korrekt form. Formen på hästen måste ju variera beroende på hästen utbildningsgrad. Och alla stirrar sig som vanligt blinda på nacken, halsen och nosen. Skit i det och se till att hästen bär sig bak och vinklar bakbenen.

Nacken skall alltid vara högsta punkt oavsett var nosen hamnar. Nosen kan inte hamna bakom lod om nacken är högst.

jeslin
2004-05-14, 13:43
Lånar knapp.
Kyra - rider hon också rollkur???

true_blue
2004-05-14, 14:23
Det finns den avarten också, när ryttaren drar upp hästen...men den är inte lika vanlig./T_B

Carmenzita
2004-05-14, 14:32
Är du 100% säker på det?

Lollan
2004-05-14, 16:04
Jag har läst på dag nätterqvists sida (har jag för mej)
att hon rider rollkur, men inte så extremt som anky.

Lollan
2004-05-14, 16:49
Här var det Kyra (http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkuer/bakom_lod.htm)

jeslin
2004-05-14, 21:08
Ja, det var det jag såg. Blev förvånad för jag visste inte. Och jag som önskat mig hennes bok i födelsedagspresent. Hu, den får jag nog byta om jag får den då.

emindy
2004-05-15, 13:11
hennes bok är väl ganska bra. Som Dag Nätterkvist skrev:

Detta är en i övrigt mycket välskriven och igenomtänkt bok som avspeglar ett väl igenomtänkt sätt att rida.
Om inte bilderna som illustrerade boken fanns med skulle man få en helt annan uppfattning...

Chough
2004-05-15, 20:17
Har läst alla inlägg och det verkar som att det råder lite delade meningar...

Tänkte på att eftersom man ofta ser världstjärnorna rida i den här ihopdragna formen med en förböjd hals så tror man att det är rätt?
Man tycker kanske att det ser "stiligare ut" när hästen går Såhär (http://home.wanadoo.nl/~geert.mirjam/Australie/51%20Anky.jpg) än när den går såhär. (http://esoar.homestead.com/PERFORM.html)

Var det inte hitler som sa något i stil med: "upprepar man en lögn tillräckligt ofta blir den till sanning".

Jag själv är inte så gammal, 16 år, men kan säga att ja sällan har sett hästar gå som den sista bilden.
Ser nästan bara hästar som går Såhär (http://www.cvm.uiuc.edu/vetreport/spring2001/images/dressage.jpg) eller Såhär (http://www.kbis.co.uk/images/news/dressage.jpg) ...

Allt från små ponnybarn till tränare jag har sett som rider St. George rider sina hästar så.

Det är klart att om ens tränare rider hästen i en sådan form tror man ju att det är det rätta.

Här (http://w1.250.telia.com/~u25009362/bilder/frieserhast1.jpg) är en bild på en häst i hagen, utan ryttare på sig, och den bär väl inte direkt tredje nackkotan högst?

Förresten, ni som kan det här lite bättre än mig, (ja jag har ju faktiskt också fått lära mig det felaktiga med tredje nackkotan som högsta punkt) vad tycker ni om denna form? (http://www.lammles.ca/images/dressage.jpg)

lill_flesky
2004-05-15, 23:45
Det där är INTE rollkur, möjligen en häst som är lite för hårt hållen men inte rollkur.

Fö. så är det där inte dag's sida utan pikuers

lill_flesky
2004-05-15, 23:55
Kom att tänka på ngt som eric lette skrev i ett svar på en insändare i ridsport för ngt nr sedan. han menade på att om man rider över 80% i en gp så kan hästen ömöjligt vara fleriden (dvs. ankys bonfire går enl. i en bra form) så det verkar tydligen vara den form domarna vill se på dressyrhästarna? Ang. den andra bilden så har hästen visserligen halsen rel. fri men hästen vinklar i princip igenting i bak, dvs ingen sänkt bakdel och höjd rygg, snarare tvärsom.

Den sista bilden, den tycker jag är Ok, hästen ser inte ut att vara färdig för den ökade traven, men blir inte ihopknöcklad utan den får faktiskt en möjlighet att bära upp sig själv, ökningen går igenom hela kroppen och ryttaren har en ganska trevligt sits.

morbullan
2004-05-16, 08:28
:)åh, jag måste bara få säga att bilden med hästen i hagen var så underbart vacker :love: :love: :love:, en stilstudie i vad hästen kan av egen förmåga

mvh

Spider84
2004-05-16, 13:14
Måste säga att jag inte riktigt gillade några av dina första exempel även om den andra bilden var en klar förbättring! På sista bilden har hästen släppt ryggen lite, men som sagt mycket bättre.

Bilden på hästen i hagen var kanske inte idealet eftersom h*n inte bär sig, men man förstår vad du är ute efter.
Har aldrig direkt sett hästar busa på en hingst sätt i hagen då jag bara haft ston och väldigt "stoiga" valacker, men nu går det en fullblodsvalack i hagen som har grymt lätt för sig och han älsar att busa. Och det är bara att njuta när man ser honom röra sig och busa. Nacken högst, huvudet någo framför lodplan. Rumpan djupt in under sig och en väl välvd rygg! :love:
Tänk om man kunde få se sån ridning lite oftare.

Är det en unghäst på sista bilden? Ser så ut.
Jag tycker personligen att hästen inte ser ut att vara redo för en såpass ökad trav, men å andra sidan tycker jag att de flesta som rider ökad trav inte är det. :crazy:
Dock låter ryttaren hästen länga ut överlinjen och komma fram med näsan lite så att h*n kan hitta sin balans lite bättre så på så sätt ser det bra ut.

Min tanke om det hela. ;)

Chough
2004-05-16, 13:28
okej. :)

Som sagt, jag har själv blivit lärd att tredje halskotan ska vara högst och det var svårt att hitta en bra bild fär nacken var högst. :)

Spider84
2004-05-16, 14:00
:p Det är lite hemskt att det är svårt att hitta en sån bild eller hur? :crazy:

Malinigbg
2004-05-16, 14:07
Man måste skilja på bakom lodplan och bakom hand. En häst ska aldrig gå bakom hand för det betyder att den släppt kontakten med ryttarens hand och därmed också släpper bakbenen långt bakom sig. Att däremot rida hästen bakom lodplan kan i vissa fall vara helt korrekt, OM hästen inte har tillräcklig styrka eller om den är felriden sen tidigare alt vissa hästar arbetar bättre där under uppvärmningen. Jämför nu inte detta med rollkur för det är INTE så jag menar...men jag tror att många tror att bakom lod och bakom hand är samma sak...När hästen kommit längre upp i utbildningen och har mer styrka lär den sig också att bära upp både sig själv och ryttaren och då kan man höja formen lite så att man till sist rider med första nackkotan som högsta punkt. :)

Bambe
2004-05-16, 14:23
Hästen behöver inte alls gå med näsan bakom lodplan, ens i uppvärmningen. Det är bara ursäkter för att hästen går så. De flesta hästar drar gärna in näsan bakom lodplan därför att dom går inte med tillräcklig aktivitet bakifrån. Det hänger ihop.
En annan anledning till att så många hästar går med ihopdragen hals och bakom lod är att ryttarna vågar aldrig släppa efter på tygeln och ge hästen fri hals. De flesta ryttare släpper högst 10 cm. om man säger till dom att ge hästen långa tyglar eler fria tyglar. De håller helst krampaktigt tag i tygeln och släpper inte en millimeter :mad:
Jag tror att många ryttare vill egentligen inte rida sin häst bakom lod, men de tror ju att man rider ihop hästen i munnen och att all kontrollen sitter där, och då blir det så. Installerar man handbromsen innan gasen så får man ta det resultatet.

true_blue
2004-05-16, 16:31
Ett felaktigt påstående som inte blir riktigare för att man upprepar det.
Det är en viss skillnad, i ena fallet drar ryttaren hästen bakon lod, i andra har hästen knäppt av i nacken för att slippa den draganade ryttanhanden. Men BÅDA är fel. Precis som Bambe skriver, finns ingen anledning att placera bakom./T_B ( :) )

ang
2004-05-17, 11:18
Om vi nu inte bara diskuterar hals, utan hela formen... Måste bara få fråga: hur ska formen kunna höjas om inte hästen musklats rätt genom tidigare korrekt träning?

Får intrycket att utbildningen är rent rörelsetekniskt i ditt resonemang och inte har något med muskulär utveckling att göra, men för att man ska få rätt styrka är i allafall min erfarenhet att man också måste träna rätt.

true_blue
2004-05-17, 11:54
Chough skriver: "jag har själv blivit lärd att tredje halskotan ska vara högst"

Jag undrar om de har sagt - Så ska det se ut! Eller om de uttryckligen har sagt att tredje halskotan skall vara högst? I det senare fallet står det i TR att nacken ska vara högst, så det är lätt att motbevisa. Värre med de stollar som rider hästen överböjd för att de vill "skona ryggen" - eller någon liknande förklaring.
Efter en upplevelse i helgen inser jag att dessa bortförklaringar nästan är omöjliga att slå hål på - årminstone om man inte vill bli ovän med alla människor. Samtidigt så är det synd om alla hästar... Fast jag börjar också inse att många upplever en häst som går rätt som lite skrämmande eftersom det då kommer så mycket kraft! Lättare då att överböja och hindra den läbbiga upplevelsen.
- Vem - vilka är det som har sagt vad? - Inte namnen.. men är det ridskola eller tränare eller ryttarkompis? Du kan titta på den här sidan och se rätt många samband.....

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/behind_the_vertical.php

mvh/T_B

Lindaslycka
2004-05-17, 12:09
lånar knapp......

ser det här jätteilla ut då ...omusklad häst som ni kan se..och va svår att få upp hullet på ..nå är hon mycket rundare och finare..men jag måste ju säga att hon ser oerhört smal ut på bilden..

Jag vet inte hur jag skulle ha lyckats få nacken som högsta punkten på henne då skulle jag ju verkligen ha krävt för mycket ...eller

http://us.f1.yahoofs.com/users/a0db5a2a/bc/Min+h%e4st+LYCKA/__sr_/00rid.jpg?phSDJqABdTLHHsbt

http://us.f1.yahoofs.com/users/a0db5a2a/bc/Min+h%e4st+LYCKA/__sr_/jag+rider+lyckis.jpg?phSDJqABYDs3Hhl

http://us.f1.yahoofs.com/users/a0db5a2a/bc/Min+h%e4st+LYCKA/__sr_/emilie+rider.jpg?phSDJqABTEANqZuy

http://us.f1.yahoofs.com/users/a0db5a2a/bc/Min+h%e4st+LYCKA/__sr_/poserar.jpg?phqMJqABTX.vCpe2 *ser smal ut*

:confused:

Bambe
2004-05-17, 12:09
Jadu TB. Du har så rätt i det där, det kommer så mycket kraft när hästen går rätt, vilket de flesta bara inte vågar rida på. Det hänger ihop med min kommentar om att så få ryttare vågar släppa på tygeln. Det är då lättare att rida med hopkrullad hals som bryter kraften och hitta på en mångfald bortförklaringar för att hästen går så.

Frida_s
2004-05-17, 12:17
Ytterst komiskt.. För bara några år sedan skulle ingen här inne drömma om att påstå att det skulle vara "korrekt" att hästen gick med tredje nackkotan som högsta punkt. Alla visste att enligt TR ska nacken vara högst och nosen ska vara framför lod. Frågorna handlade isåfall om var lodlinjen ligger (komsikt nog) eller om olika utbildningsformer. Nu har tydligen utbildningen gått så pass "framåt" att folk på fullaste allvar tror det är korrekt när nosen är bakom och tredje halskotan är högst.

Jag håller för övrigt med om att hästen inte alls behöver gå med halsen ihopdragen någon gång under utbildningens gång, inte generellt sett, sen ska man inte stirra sig blind på detaljer.

Frida

Zora
2004-05-17, 12:21
Lånar knapp.

Någon skrev att hon läst i böcker att tredje halskotan ska vara högsta punkten. Vilka böcker är det? Jag har aldrig hört om en enda bok som förespråkar detta.

En häst i frihet går större delen av tiden med nacken som högsta punkt. En unghäst som rids rätt går också med nacken som högsta punkt. En sak som man måste skilja på är att en unghäst i låg form får en mycket mer vågrät linje på ovansida hals. Nacken som högsta punkt får sällskap med en del av övre halsen. Men tittar man på hästen så är nacken fortfarande högsta punkt, den är inte lägre än resten av halsen. Det är när nacken är lägre än resten av halsen som man ska börja fundera på vad man gör däruppe på hästryggen.
Är det någon som förstår vad jag menar med detta något svamliga inlägg?

morbullan
2004-05-17, 12:25
håller med till hundra procent!! när hästen får röra sig ergonomiskt riktigt får man ofta fram deras egen inbyggda motor

jag upplever ofta att de hästar som rids med vikten på framdelen behöver ett par extra skopor havre för att orka kämpa emot och det resulterar i en krutdurk som blir osäker och urstark om man släpper fram den

de elever som rider på det sättet är samma ena som räknas som duktiga ryttare. alltså de blir belönade för det, även om de måste såga och greja i munnen så ses det ofta som mycket viktigt att få ihop den, tex för att skona ryggen

fler "duktiga" ryttare borde prova att rida hästen strax framför lodplan vilket är mycket svårare än att få den bakom. ändå borde ju en "duktig" ryttare kunna välja precis vart de vill placera hästens huvud.

:bump:

jeslin
2004-05-17, 13:19
Går inte se bilderna...

Bambe
2004-05-17, 13:37
Jag förstår vad du menar :), tänkte skriva ungefär samma sak.
Det tycks vara en annan missuppfattning att nacken som högsta punkt innebär "svårklassform" på hästens hals. vilket ju inte alls är fallet. En unghäst ska också ha nacken högst, fast med en mycket mindre välvd hals.

Jessica
2004-05-17, 15:33
Kan tyvärr inte se bilderna.

En sak man kan titta på är om det bildas "veck" framför manken på hästen när man rider. Gör det det så har man dragit i hop halsen för mycket.

Det är inte alltid det blir så när man har för kort tygel men om det syns veck så är det en signal till att allt inte står rätt till i alla fall.

Om jag kräver för mycket välvning på min häst så dyker de här vecken upp och då måste jag hitta framåt/nedåtsökningen igen, så att jag får med bakdelen. Händer oftast när jag rider med stång vid hoppning.

mvh Jessica

Spider84
2004-05-17, 16:18
Tips om bilderna.

Skriv adressen:

http://photos.yahoo.com/dittanvändarnamn

Och hänvisa sedan till det album bilderna ligger på. Se också till att det albumet är "public". Går att ändra under Edit Settings inne under albumet.

Marlenè
2004-05-17, 19:42
Tack för bra tips med att kolla efter veck framför manken,det har jag aldrig hört förut att man kan göra :bow:

Sedan till tidigare insändare som undrar i vilken bok jag läst att 3e halskotan ska vara högst,det återkommer jag med så fort som möjligt ,för jag är nästan helt säker på att jag läst det någonstans....
(och det verkar ju som att även fler har hört/läst detta eftersom diskutionen har tagit fart :cool:)

Men jag vill även tillägga att jag själv tror på att nacken ska vara högsta punkten, men var inte helt säker och skapade därför denna tråd för att få era åsikter i ämnet.

Flera av er har haft väldigt bra beskrivningar av hur ni anser att den ultimala hästen i form ska gå (beroende på utbildning och ålder.)
Fortsätt gärna att skriv inlägg, jag tycker det är väldigt intressant att höra era åsikter! :idea:

Chough
2004-05-18, 11:51
Jag har ridit för väldigt många olika tränare, ofta säger de olika. En del säger inget alls om nackens och halsens placering.

Men jag minns mycket väl när man red på ridskolan och det inte gick så bra (Hästen ville inte ställa eller någonting) då kunde en ridlärare ställa sig brevid dig o hästen, ta tag i bådatyglarna och ställa och böja huvudet i "rätt" position. Och det var inte nacken som högsta punkt.

Jag kan inte minnas att någon har sagt "tredje nackkotan ska vara högst" Men de har sagt att det är rätt när den har varit det...

Den ridskolan jag red på har nu även börjat med inspänningstyglar på alla hästar... :smirk:

Nu har ju jag inte ridit för någon tränare sen ett halvår tillbaka. Endast en gång för en enligt mig mycket bra tränare som jag har ridit för till och från sen jag var liten. Han förespråkar att man ska rida med nacken högst.
Innan jag red för honom nu sista gången så har jag bara ridit min häst själv utan dressyrtränare. Hästen är från Holland och tidigare riden väldigt ihopböjd.
Jag har fått börjat om från början för att få honom att söka ett bra stöd och inte bara krulla ihop sig.

Man känner på den hästen när han går i en bra form. Han får ett helt annat steg och man känner verkligen hur han arbetar med rygg och bakben.

Lindaslycka
2004-05-18, 12:56
lånar*

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/lindaslycka/detail?.dir=/Min+h%e4st+LYCKA&.dnm=00rid.jpg

Lindaslycka
2004-05-18, 12:59
http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/lindaslycka/detail?.dir=/Min+h%e4st+LYCKA&.dnm=jag+rider+lyckis.jpg&.src=ph

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/lindaslycka/detail?.dir=/Min+h%e4st+LYCKA&.dnm=poserar.jpg&.src=ph

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/lindaslycka/detail?.dir=/Min+h%e4st+LYCKA&.dnm=emilie+rider.jpg&.src=ph

funkar det nu?

Jessica
2004-05-18, 13:27
Jag tycker generellt att det ser ganska avslappnat ut på bilderna men jag skulle nog önska mer vinkling av bäckenet på samtliga bilder. Hästen behöver lära sig att vinkla lederna i bakbenen mer och därmed ta mer vikt på bakdelen.

På alla bilder utom den första går hästen lite bakom lod och blir därmed lite framtung.

På första bilden är nacken högsta punkten, men det är svårt att se vad det beror på eftersom bilden var ur lite konstig vinkel. Det går inte att se hur hästen gör med sin bakdel.

mvh Jessica

Lindaslycka
2004-05-18, 13:40
Ok.. jag e dålig på det där ..menar du att det inte blir ett lodrätt sträck mellan nacke och nos? Du såg väl hur tanig rumpa hon hade ..kan man verkligen kräva mer vinkling då ? och så har hon spatt

på den här http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/lindaslycka/detail?.dir=/Min+h%e4st+LYCKA&.dnm=emilie+rider.jpg&.src=ph bilden är det min lillasyster som ride ... så hästen går självmant så med huvet och då måste det ju va för att hon tycker det är bekvämast...? tycker jag

space_cowgirl
2004-05-18, 15:48
på den här bilden är det min lillasyster som ride ... så hästen går självmant så med huvet och då måste det ju va för att hon tycker det är bekvämast...? tycker jag

Hästar är extremt fogliga och gör för det mesta som de är lärda att göra. På alla de bilder där du rider har du händerna brett isär och långt nere på på låren. En handposition som är låst och som endast ber om en sak: Att hästen skall kröka på nacken. Du har ju inte drgait in henne extremt mycket, men det kan ju vara bra att vara medveten om vad det är man ber sin häst om... Du skall heller inte fokusera på att ha nacken som högsta punkt, då kommer du bara att få hålla uppe hennes huvud eftersom hon inte är tillräckligt stark för det. Om jag var du skulle jag fokusera mer på att få upp din hand & hennes huvud i normalposition och öva på att vara mjuk och följsam mot hennes mun.
Bättre än så kan jag inte råda dig över internet.
Mvh/Marie

Spirit
2004-05-18, 16:00
http://www.dextrarius.com/Uppvisning/indexuppvisning.htm

Finns en bra bild på suzanns häst i en piaff med nacken som högsta punkt när dom fäktas, gick inte att länka till den enskilda bilden.

Spider84
2004-05-18, 16:14
Ja och det fanns en bra bild på Jennifer med samuraj också.

Lindaslycka
2004-05-18, 16:17
bilderna är tagna på samma ställe ung ju på en volt ..leder.. rider ju inte runt så annars... och om jag skulle ta in handen så blir den typ nästan 1 dm över henne.. så det är inte så att jag drar in henne..eller att hon e tvungen att gå så för att jag håller i henne så hårt ...håller bara ett ganska fast/fjädrande tag ..hon drar gärna tygeln ur handen på en ..och rider mer med sättet ..driver fram till handen ... det är bara innerhanden som jag har en bit ifrån ...det kanske ser ut som det på ytter för att jag har den lite för långt ner...borde det va.....det är absolut inte så att jag är omöjlig mot henne och håller fast huvet ...utan jag tycker vi *kompromisar* ;) ganska bra....

av ditt inlägg har jag upfattat det som att formen hon går i 'är ok tills hon har krafft till mer.

och så ska jag tänka på¨att inte bredda händerna så mycket...när jag ändå håller på så kan jag ju fråga om sittsen oxå då är den ok?

Tack Tack

Jessica
2004-05-18, 16:52
Jag vill börja med att påpeka att jag tycker det är roligt att du verkar så öppen för konstruktiv kritik. :bow: Det är det allra viktigaste när man vill lära sig mer, att vara självkritisk.

Jag tycker det är svårt att se din sits på bilderna, men jag undrar om du inte skull försöka räta lite mer på dig och lyfta upp dina händer så att du får armbågarna i ung 90 graders vinkel. Du kan antagligen länga dina stigläder 1-2 hål för att kunna vinkla fram ditt bäcken lite (det ska kännas som stretching i ljumskarna) och på så vis få en djupare, mer balanserad sits.

Ett bra sätt att stärka hästen bak är att börja träna öppna och sluta lite smått. Jag vet inte hur det är med just spatt-hästar men det är väldigt bra övningar för att uppmuntra hästen att bära mer med sina bakben.

Känn också att du kan släppa tygeln och att hästen då går kvar i samma form, för då vet du att du har gjort rätt.

mvh Jessica

Mirre
2004-05-18, 17:38
gjorde apu på strömsholm förut.
Och där red alla med nacken som högsta punkt.
har alla fall fått lära mig att det ska vara så. På en häst som är utbildad och tillräkligt musklad för det..

Mowglii
2004-05-18, 20:10
När hästen går i korrekt form är halsen högsta punkten,inte nacken :) man ser att den går korrekt genom att hästen jobbar efektivt med både bak - och framdel.Det snyns ganska väl.Vill också tillägga att om en häst går bakomlod saknas det ofta frambjudning.

:bump: //Mowglii

Fifflan
2004-05-18, 22:15
Svarar på 'kan man verkligen kräva mer vinkling bak när hon är tanig över rumpan'. Ja, det tycker jag. Om du ber henne jobba med de musklerna så kommer de att utvecklas. Däremot har jag ingen aning om hur spatt påverkar bakdelen och hur du kan jabba den. Men om du jobbar i skritt via böjning och skolor och inte håller kortare tygel än att hästen kan jobba med nacken högst och nosen framför lodplan, så borde det inte bli så högt slitage.
Jag tycker att hästen ser jättefin ut i sin grundbyggnad och uppsyn, men hon har antagligen snabb ämnesomsättnin(?), så du får passa på så hon inte blir för tanig. Jag har också en sådan häst, och har goda erfarenheter av att förutom stor högiva proteinsäkra med hjälp av lusern. I början när jag köpte henne försökte jag med olika typer av kraftfoder, men då blev hon bara het utan att lägga på hull.
Charmig häst!

true_blue
2004-05-19, 08:05
Ledsen att säga emot, men det du skriver är fel. Nacken är det som högsta punkt, inte halsen, när hästen jobbar rätt. Det står dessutom uttryckligen i tävlingsreglementet, så påstå inget annat./T_B

Jessica
2004-05-19, 08:47
När hästen går i korrekt form är halsen högsta punkten, inte nacken man ser att den går korrekt genom att hästen jobbar efektivt med både bak - och framdel.Det snyns ganska väl.Vill också tillägga att om en häst går bakomlod saknas det ofta frambjudning.

Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker att hästen ska ha tredje nackkotan högst, samt ha nosen framför eller i lodplan, men hästen kan inte gå med nosen i, eller framför, lodplan med den tredje nackkotan som högsta punkt, det är en fysisk omöjlighet.

mvh Jessica

Lindaslycka
2004-05-19, 11:51
bra förklaring det där med stretching i ljumskarna jag ska tänka på det.... :) jag har lite kortare läder än när jag bara rider dressyr ...vi skulle skuta lite små hinder ...

...släpper jag på tygeln så länger hon på huvet och springer snabbare... ganska ofta ...

jag e alltid öppen för kritik oc *beröm*hehe hur kan man annars lära sig :confused:

;)

Lindaslycka
2004-05-19, 11:57
Lite krävde jag ju men jag kände då att hon inte orkade mer då ..det hade nog bara reulterat i att hon hade försökt komma undan och belastat andra delar mer så gott det hade gått..

Jo sån ämnesomsättning skulle jag oxå vilja ha .. och hon ska aldrig få bli så smal igen.. jag gav henne då 11 kg torrt hösilage ts halt nästan lika hög som i hö.. havre krafft och jag tror det va 1 kg lucern + 1 dl protein.

Nu får hon äta ung hur mycket silage hon vill och snart kommer hon ut i sommarhagen.. + 1.5 l groov och hon rids inte nu... hon är jättefin i kroppen nu förutom att rumpan är lite tanig ;)

Hon e helt underbar ...som en prydnadshäst.. :d

space_cowgirl
2004-05-19, 14:44
Det jag menar är att när man håller handen som du gör så verkar den nedåt på hästens huvud oavsett om man drar eller ej. Men formen är ok tills ni båda har kommit lite längre.

Du sitter som man gör i en hoppsadel (ser det ut som du har). Nämligen i stolsits. Lättast är nog att säga att du skall sitta som om du stod på marken. Om du gör det är du helt i din egen balans. Om du inte gör det tar du stöd mot hästen för att hålla balansen, och det blir hästen som får balansera upp dig, istället för tvärt om. Om du tänker att man tog bort hästen under dig, så ser du att du skulle ha ramlat på rumpan :o Glöm bort att trampa ned i stigbyglarna, det är något som man säger till nybörjare för att de inte skall tappa stigbygeln! Så fort man kan hålla den kvar skall man glömma det kommandot. Det resulterar bara i att man spänner vaderna och fotlederna och trycker fram dem framför sin tyngdpunkt. Tänk istället på att slappna av i vaderna och låt dem sjunka bakåt. Samtidit kan du tänka på att låta insidan av låren krama om hästen mjukt. Hitta din balans i låren och bäckenområdet.
Tänk också på att följa med med en sida i taget. När folk pratar om att rida med sätet så menar de oftast en juckande rörelse. Alltså båda sidor samtidigt. Eftersom jag aldrig har sett en häst hoppa jämfota fram med bakbenen, tycker jag att det är en något dum idé. Det stör hästen mer än det hjälper. Vill man vara följsam eller påvärka så måste man känna vart bakben för sig, och alltså var rygghalva för sig.
Lycka till.
Mvh/Marie

Lindaslycka
2004-05-19, 22:59
När folk pratar om att rida med sätet så menar de oftast en juckande rörelse. Alltså båda sidor samtidigt. Eftersom jag aldrig har sett en häst hoppa jämfota fram med bakbenen, tycker jag att det är en något dum idé.

thi hi :rofl:

öeh
vad jag menade med sättet är att jag följer med i hästens rörelser och men *trycker på lite extra* sen har jag inte tänkt på om det blir så att jag åker fram mer på ena sidan men det ska jag tänka på nästa gång.. jag kan ju inte gärna sitta och vrida mig i sadeln hö, vä, hö, vä,
men jag kan ju prova och se om det känns bra (utan att jag vrider mig såklart) för det förstår jag ju att du inte menar, Jag förstår nog när jag sitter på..

Bra tips annars ...även om det är svårt att se på en bild hur jag alltid rider så har ni ju ändå sagt bra saker som alltid är värda att tänka på ... ska nog skriva ut det är och hänga framför mig när jag rider och prova mig fram..

och ja jag har hoppsadel

jättebra tips det där oxå med sittsen ...man kan aldrig få för mycket tips ...har du fler? :bow:

fio
2004-05-20, 00:57
Förväxla inte nacken som högsta punkt med GP form, en unghäst kan ha nacken som högsta punkt men håller halsen lägre eftersom den inte är lika samlad.

Intressant är det , efter att ha spenderat 2 veckor och tränat med 2 hästar(kom hem i morse) hos en av Tysklands stora dressyrtränare kan man ju börja undra egentligen vart ridningen är på väg :(

Denna tränare (och en hel del andra som jag har varit runt hos och kollat in dressyrträning bakom stängda dörrar) faktiskt sällar sig till den klassiska dressyrens skala (enligt dom själva)bl a en överberidare på spanska ridskolan som numer tränar rena tävlingsekipage rider och tränar faktiskt aldrig med nacken som högsta punkt utan det är ständigt tredje halskotan högst och nosen bakom lod, endast på tävling rids dom korrekt enl TR, Va fan tjatar dom om Anky för när dom själva inte är ett dugg jädra bättre. Dom är bara så sura för att hon vinner och inte deras adepter för allt handlar om pengar och hur många betalande klienter dom kan få, tyvärr.. och vinner dom inte blir ryttarna+hästägarna sura och byter tränare och så är cirkusen igång.
Ett jädra liv är det helt enkelt hela tiden på allt och alla och det märker man otroligt väl när man kan kika in bakvägen som jag fick tillfälle att göra.

Det är ett jädra tjat om det klassiska idealet hit och dit i Tyskland men tyvärr inser dom inte ens själva att dom faktiskt inte följer det idealet särskilt väl :mad:

förutom just detta är ju ridningen och träningen otroligt bra även om hästhållningen inte passar mina ideal direkt.

Mowglii
2004-05-20, 09:55
Sorry :D ;)

:bump: //Mowglii

Whirlie
2004-05-20, 14:53
Det är en mycket adekvat fråga som har stötts och blötts i iallafall 7-8 år (det var iallafall då jag hörde diskussionerna för första gången). Tyvärr är det väldigt många ryttare på alla nivåer som kollar formen på sin häst genom att rikta blicken nedåt mot halsen, så även jag mot bättre vetande. Blunda istället och försök känna hur bakbenen och ryggen arbetar. För att lära sig känna igen den "rätta" känslan, känn efter hur hästen känns på väg hemmåt efter en skogsritt. De flesta hästar länger steget och trampar under sig på ett bra sätt då. Passa på att blunda och känna in, och sträva efter den känslan på ridbanan. Tipset kommer från en bok som heter "Naturlig ridning" (har inte författarnamnet eftersom boken är utlånad, men den är klart läsvärd).

Baloo
2004-05-20, 14:53
Nacken är ska alltid vara högsta punkten, Mowglii. ;)

true_blue
2004-05-21, 09:32
Hej Fio!
Hittar ingen passande ikon, men vad kul att du haft möjlighet att åka och träna, och vad jag önskar att jag också kunde!!!
Har du tränat med Kottas och Hoyos? Vore jättekul om du kunde berätta mer! - Och vad tyckte de om dina hästar? Stämde något ihop med den svenska träningen? Med någon av dina tränare? Nya idéer? Eller annat fokus på samma saker? mvh/T_B :)

Minelli
2004-05-21, 10:01
Hur är nacken på denna bilden ?

http://medlem.spray.se/minelli81/liza_trav_hosa.jpg

Jessica
2004-05-21, 10:08
Jag tycker nacken ser ganska bra ut men hästen välver inte nacken som den borde utan det blir lite för mycket s-kurva på halskotpelaren. Den hästen skulle antagligen behöva lite längre tygel och hjälp med att länga sin överlinje och därefter vinkla bäcken och bakben mer.

Enkelt beskrivet så är det den del av halsen, som är strax framför manken, som ska längas ut och välvas.

mvh Jessica

Jessica
2004-05-21, 10:11
...släpper jag på tygeln så länger hon på huvet och springer snabbare... ganska ofta ...

Här har du ditt problem i ett nötskal, och du kom fram till det helt själv. :idea:

Det är det här du ska träna på länge, länge framöver. Hästen ska inte länga på halsen och springa fortare när man släpper på tygeln. Det är ett tecken på obalans hos hästen, den har helt enkelt hållit balansen i din hand istället för på sin egen bakdel.

mvh Jessica

tezzie82
2004-09-16, 13:36
:banana: nacken ska vara högsta punkten :banana:

keramin
2004-09-16, 15:03
Jag tycker att nacken på hästen ser trevlig ut och inte hopdragen. Nacken på ryttaren däremot är en annan femma :D

Whiskey
2004-09-19, 16:26
Svarar allmänt.

Anatomisk bild (http://www.kahlin.net/noir/dressyr/horseanatomy/anatomy_illu.gif)

Hur kan man bara få för sig att 3 halskotan ska vara högst?? Det är till att knäppa av hästen och låsa den i en position där ryttaren är enVÅLDshärskare. Bara för att det för ryttaren är lättare att hålla tillbaka hästen i en hoppkrullad form betyder det inte att det är rätt. Hästen har inte en chans att röra sig korrekt eller att se. Vill du bryta ner en kompis på det viset?

Problemet är att någon har ropat: Jorden är inte rund! Den är platt! . Ifrågasätt! Tänk själv! Varför lita på den som syns eller hörs mest? Eller den som med tvivelaktiga metoder tränar en häst i felaktig form o det ger felaktigt höga poäng, jmf med TR. (Utbilda alla som dömmer!) Nu tror en hel del på detta och följden blir knäckta, ihopdragna hästar.

Samlingens olika faser (http://user.tninet.se/~vby441n/dadde1c.gif) Vid samling (ökat undertramp av bakfot, brantare bäckenben, välvd länd) bildas det ett ökat samspel mellan gluteusmuskler, länd- och ryggmuskler samt halsmusklerna.
Det blir ett samverkande muskelspel från bakfoten till nacken. Detta är den stora orsaken till att om en häst ska röra sig korrekt i samling måste nacken vara högsta punkten. Då kommer nosen i sitt bakersta läge att vara framför lodplanet. (Citat fr Daddes sida.)

Lovisaleonora_
2004-09-20, 10:55
Jag rekommenderar varmt att alla intresserade av dressyr läser Daddes Bok som finns på http://user.tninet.se/~vby441n/start.htm.

Där finns MYCKET bra bilder som illustrerar att nacken ALLTID ska vara högsta punkt, oavsett utbildningsstadie. Han har också valt att ta in experter som veriferar att för att få en obruten muskelkedja från nacke till bakben kan man inte låta tredje kotan vara högst.

"Professorn i anatomi och histologi vid Lantbruksuniversitetet i Uppsala, Stig Drevemo, kommenterar "Daddes" artiklar så här:
" - Det går inte att ifrågasätta den anatomiska riktigheten i det som har presenterats, men jag kan inte uttala mig om det ridmässiga, eftersom jag inte själv är någon ryttare."

Läs gärna hans sida, den ger ett ypperligt diskussionsunderlag.

bigganl
2004-09-21, 14:38
Oridna hästar och föl har ingen ryttare på ryggen och ska följdaktligen då gå i en helt annan form.

seejii
2004-09-22, 00:17
3e halskotan sitter inte i mitten av halsen, och inte speciellt längt neråt... Titta på en skelettbild så får du se själv... det finns visst lite länkar här i tråden...
Min uppfattning är att det pendlar mellan 1a och 3e kotan beroende på i vilken form hästen går i och hur han är byggd... Det som känns mest avspänt och avslappnat för hästen är det du ska eftersträva...

/cj

seejii
2004-09-22, 00:23
prince, på bilden (suck)... det är INTE nacken som är högsta punkt.... snarare 3e...
Du bör friska upp anatomikunskaperna litegranna!!! :)

/cj

bigganl
2004-09-22, 13:41
Bra förklarat!
Önskar det fanns fler som hade den kunskapen.
Hästarna du rider kan vara glada.

bigganl
2004-09-22, 13:46
Bra svarat. Man måste se allting i sitt sammanhang och på en viss häst under rådande omständigheter kan det vara befogat att rida på ett speciellt sätt. Man måste ibland gå ifrån det "normala" för att komma tillrätta med tex en felriden häst eller liknande. Det verkar som om många glömmer det.

__Stilett__
2004-09-22, 14:58
ang "hög form" så kan det vara lite olika från häst till häst också ?

dom raserna som är födda med hög resning kan gå väldigt högt med "huvudet" oavsett om dom "går i form eller ej".
jag som alltid ridit "alldagliga raser" om nästan i chock när jag satte mig på min frieser för första gången. Det är en hållning/resning som jag inte alls var van att rida. Min häst placerar sig med väldigt hög resning av sig själv och är väldigt lätt "i handen". Porblemet för mig är att försöka rida ner hästen i en lägre form. Min kunskap är inte så stor,speciellt inte med denna typ av häst, men jag ska försöka så gått jag kan

min förra tränare sa alltid att form betyder inte alltid huvudets placering utan lösgjordheten i hästens kropp. Vissa går i en bra form utan att huvudet placeras korrekt. Självfallet ska hästen dock inte bakom o så men iaf....

(blev fel i förra inlägget)

art
2004-09-22, 16:31
På en ras som Frieser är det extra mycket arbete i början att lära den arbeta med ryggen. Den "moderna" typen av Frieser är ofta extremt högställd, till den grad som inom andra raser skulle räknas som en defekt.
När hästen går i denna höga form sänker den automatiskt ryggen och blir då svag. Då kan man ofta se en extrem frambensaktion som i vissa kretsar är något eftersträvansvärt.
Om du ska få glädje av din Frieser i många år framöver tänk på att; inte börja rida och träna hästen för tidigt.
Skritt träna hästen tills den blir så musklad i ryggen att den orkar bära sig (dig) i trav utan att sänka ryggen,höja huvudet och börja "paddla" med frambenen.
En häst kan aldrig vara lösgjord och korrekt i formen om den placerar huvud och hals i "fel" läge.
Om du vill kan jag rekommendera en förträfflig tränare som hjälp många Frieserägare.

__Stilett__
2004-09-22, 17:10
jag tar gärna emot träningstips!

min frieser har dock ingen extrem frambensaktion, utan rör sig rätt "så normalt".

fast han skrittas mest, han är bara travad några ggr och galopperat har jag bara gjort nu 2 ggr rakt fram i skogen utan krav. så han rids väldigt försiktigt. har börjat rida på ridbanan ca 1 g/vecka nu i skritt och lite trav bara. Resten vila eller bara lugnt i skogen, mest skritt.

Xeline
2004-09-22, 18:38
På att nacken inte kan var högsta punkt samtidigt som nosen är bakom lod ? Nej inte 100 % säker. Men för mig ter det sig fysiskt omöjligt, då borde nån annan av kotorna vara högst, men jag är inte 100

Hobbyryttaren
2004-09-23, 12:17
Spider, Fattar inte hur jag skall kunna se bilderna. Är inte ngn datanisse, så förklara gärna tydligare är du snäll.

qodrofenia
2004-09-23, 16:09
På att nacken inte kan var högsta punkt samtidigt som nosen är bakom lod ? Nej inte 100 % säker. Men för mig ter det sig fysiskt omöjligt, då borde nån annan av kotorna vara högst, men jag är inte 100

Om hästen är riktigt ganaschvid så kan det nog gå ändå..Eller?
Eller om hästen inte är ärlig i sin form och bara "tappar huvuvdet"

lakrits
2004-10-02, 17:55
Tjolahopp tjolahej!!!

Här var det skilda åsikter,,,nu märker man klart och tydligt hur olika man lär sig..

Jag har skummat igenom inläggen här och har säkert missat massor men ni får kommentera igen iså fall.

Om man tävlar på Lätt nivå i dressyr så ställs inte samma krav på nacken som högsta punkt utan att hästen går i en bra form.

När man kommer upp i MSV så krävs det att hästen går med nacken högst för att gå så korrekt som möjligt och för att kunna orka och utföra rörelserna.

I lätta klasser är hästen under utbildning (i och för sig senare oxå ) och under denna tid kan man inte kräva av hästen att den ska gå högt i formen.
Se bara på Briar; det är först för ett par år sedan Jan krävde att hästen skulle gå i högre form.
Lussan (tror det var hon) hade med en lite yngre häst i VM eller dyl. för något år sedan och hästen gick ganska lågt i formen.

Det är ju inte för inte att hästarna är så pass gamla som dom är (ca.13-15 år) när dom är som bäst i eliten.
Anledning? Det tar så lång tid att bygga upp hästen korrekt och ju mer muskler/ork en häst har desto mer orkar den bära upp sig och därmed kan du kräva en högre form.

Min häst är bara i Lätt nivå och jag kräver inte att hon ska gå med nacken högst. Om hon får gå lite lägre och söker sig framåt så arbetar hon med ryggmusklerna och bygger upp dom. Hon kommer också bra under sig på detta vis. Hon är i lite lösare form.
Att rida hästen ganska högt i form och "dra" ihop dom varje träningspass ger nog mer muskelvärk och ryggont än nytta.

De flesta rider sina hästar i lägre form under träning så de ska bilda muskler och orka bära sig i högre form på tävling .

via
2004-10-02, 20:49
Som redan tidigare nämnts: Det behöver inte alls vara en hög form för att nacken ska vara högst. Den behöver bara vara högre än resten.
En annan märklig sak som folk tror, är att man bygger ryggmuskler när ryggmusklerna är utsträckta. Det finns ingen som tror att det är så med någon annan muskulatur, så frågan är varför det skulle gälla just ryggmuskler. Stretching är en annan sak, och utförs lämpligast vid fri skritt.

Lovisaleonora_
2004-10-03, 09:22
Nacken ska alltid vara högsta punkt, oavsett utbildningsgrad. Hög form är ju däremot något annat, det betyder att hästen samlat sig mer.

Bifogad bild kommer från Daddes sida (http://user.tninet.se/~vby441n), läs gärna hela den förklarande texten.

"Detta är den klassiska ridkonstens bärande idé om hur stegringen av hästens samling skall ske. Beroende på avsikten med hästens användning kan ryttaren stanna i det skede han själv önskar. Exempelvis:
fig. B. Lätt fälttävlan, dressyr och hoppning.
fig. C. Fälttävlan, Medelsvår dressyr, och svår hoppning.
fig. D. Svår dressyr.
fig. E. Den högre skolan."

http://user.tninet.se/~vby441n/dadde1c.gif

lakrits
2004-10-04, 00:22
Om hästen går i en lägre form så är det ju halsen som kommer högst , tredje kotan.

För att hästen ska kunna gå med nacken som högsta punkt så måste den resa upp sig vilket många unga och ny skolade hästar inte gör.
Jag tycker att bild B ändå är en form som en häst i Lätt klass inte går i.
Nej, jag är ingen expert i området och författaren är antagligen mycket mer kunnig men jag tycker ändå formen är hög.
En häst som arbetar i rätt form ska ha en välvd rygg/form. Vad händer då? Jo , ryggmusklerna sträcks och det är då hästen arbetar rätt med ryggen.
En häst som inte får lov att arbeta i låg form, tex unghästar/nyutbildade, hur ska dom får chansen att kunna söka sig nedåt-framåt?
En häst med sänkt rygg kan inte använda sina ryggmuskler.

Har du själv tränat på gym någon gång?? Samma sak där, man ska alltid vara rak i ryggen när du tränar, oavsett vilken kroppsdel du än tränar inklusive ryggen.

via
2004-10-04, 01:02
En häst som står uppställd i stallgången ( och inte står och sover) har nacken som högsta punkt. Varför skulle den inte kunna ha det när man sitter på den? Nacken behöver bara vara högre än manken, och inte avknäppt, för att vara högst. Söker sig framåt nedåt gör hästarna i skritt på lång tygel alldeles av sig själva, bara man skrittar tillräckligt mkt framåt. Behövs ingen hjärnkirurg direkt...Du har rätt i att många hästar i Lätt klass inte går som på bild B. Därmed inte sagt att det är bra att de inte går så... En korrekt riden häst går med nacken som högsta punkt. Hur högt, och hur länge, beror på utbildningsståndpunkt och styrka.
Många tror att ryggen tränas, för att hästen sänker huvudet. Vore det så vore det bara att släppa ut hästen på bete....
Du har helt rätt i att hästen inte ska gå med ryggen sänkt. Det är det väl heller ingen som har påstått. Om du som ryttare försöker att hålla upp hästens huvud, är det vad som kommer att hända.

lakrits
2004-10-04, 01:39
Jag har inte sagt att den inte kan ha det.
Men hästen ska väl inte bara söka sig nedåt framåt i skritt? Den ska kunna göra detta i alla gångarter.
Jag tror vi menar samma sak men formulerar oss på olika sätt. Jag skrev oxå att den högre formen kommer beroende på utbildningsstadium.
Nej, det är ingen som har påstått att hästen ska gå med ryggen sänkt utan det var bara en del av min förklaring.

Det finns nog tusen och mer åsikter hur hästen ska gå och vad som är korrekt och vi alla lär oss olika.Tyvärr kanske i vissa avseenden.
Jag tycker att det viktigaste är att man får hästen i en form där den kan arbeta med kroppen på ett harmoniskt och uppbyggande sätt.

via
2004-10-04, 10:50
[QUOTE=lakrits
Jag tycker att det viktigaste är att man får hästen i en form där den kan arbeta med kroppen på ett harmoniskt och uppbyggande sätt.[/QUOTE]

Alldeles rätt! Det innebär bl a att nacken måste vara högsta punkt.
Förhoppningsvis menar vi samma sak.
Jag har en fundering (inte riktat mot dig, utan bara i största allmänhet): Kan det vara så att en av anledningarna till att många är så förtjusta i att rida hästarna överböjda, är att det känns väldigt annorlunda mot en häst som ligger på bettet, och är stark. När man får denna annorlunda känsla, tror man att det är rätt. Man har aldrig upplevt riktig kontakt, och vet inte hur det är, utan antar att bara hästen slutar dra, så blev det rätt?
Jag vet tex en ryttare som anses som duktig häromkring, som så fort hästen råkar sticka fram näsan till där den faktiskt har linjen öga-mun i lod tar hon kvickt och sågar till i tygeln, så att hästen kommer bakom igen. Hon har ju uppenbarligen inte en aning om hur det ska kännas, och vad hon egentligen strävar efter, men hor är världsmästare på att få hästar att kröka på nacken. Denna ryttare arbetar som instruktör.
Vi har en annan tränare här i trakten, vars instruktioner brukar gå ut på att man ska driva mer, mer, mer, samt hålla stadigt i tygeln.
En av våra landslagsryttare kommer från dessa trakter, och jag har ett par elever som har ridit för denna person. Den första fick sin häst dragen i munnen så att blodet stänkte, och sedan omdömet att den hästen aldrig skulle kunna gå samlat. Kan tillägga att hästen har lätt för samling, bara man låter bli att dra i den. En annan har två hästar. "Träningen" resulerade i att den ena hästen parkerade sig, och vägrade gå, den andra slog och sparkade passen igenom...
Så visst får vi lära oss olika, men jag är tveksam till om det är bra.
Kan tillägga att den landslagsryttaren tillhör de med kraftigt överböjd häst även på tävlingsbanan.

lakrits
2004-10-04, 11:41
Jag tror vi förstår varandra ganska bra. Ibland är de svårt att få det rätt när man ska försöka skriva ner det man tänker.

Jag kan nog hålla med dig i din fundering. Kröker man ihop hästen så visst får man mer kontroll över den men inte den rätta kontrollen.
Usch , det är hemskt att höra historier som din.
Många har ju dessa elitryttare som förebilder och det är ju ingen bra ridning som förs över till generationerna efter när sådant här förekommer.

malinsky
2004-10-06, 08:54
Hej på er!

Jag läste igår ett urdrag som min syster hade fått på en teorilektion på ridskolan just ang hästens samling, form och "på tygeln" Där stod det att hästens högsta punkt ska vara nacken, och inom parantes hingstar 3 halskotan (eller om det stod unghingsten)

Är det så?

true_blue
2004-10-06, 09:32
Nej. Inte generellt. Många böcker skriver att hingstar kan ha så kraftig nacke att...bla, blah. Men det är undantag!!! Och det undantaget utnyttjas av folk som inte förstår. Synd./T_B

Antti
2004-10-06, 10:05
Generellt så har en "riktig" hingst nacken lägre.
Kolla in följande och försök att se hur dom ser ut i fullt ös med kraft bärighet och bjudning.
http://www.santabarbarapre.com/enventa.html

true_blue
2004-10-06, 10:13
Alla dessa har nacken som högsta punkt. Några kanske kan se ut som om de inte har det "i fullt ös med kraft bärighet och bjudning" ? Men med rätt ridning är det inget problem./T_B

malinsky
2004-10-06, 10:21
Generellt så har en "riktig" hingst nacken lägre.
Kolla in följande och försök att se hur dom ser ut i fullt ös med kraft bärighet och bjudning.
http://www.santabarbarapre.com/enventa.html

Så andalusiska hästar som är så vackra, och P.R.E, är alltså samma ras..? haha, man lär sig ngt nytt varje dag.

MEN det är så tragiskt, för efter att ha lusläst Dags sidor så nu när jag är ute och letar hingst till "mitt" sto, så ser jag på nästan alla bilder att 3-e nackkotan är högst och de går bakom lod.. Är det verkligen så illa?

Allinrep
2004-10-06, 11:20
*lånar*

Jag håller med er, nacken ska vara högst. Tyvärr är vi alla inte fulländade ryttare, vi gör så gott vi kan men ändå kanske det blir tredje halskotan som är högst. Särskilt när man ska in på bilder och studera en millisekund av ett ridpass.

Att man rider med tredje halskotan behöver inte betyda att man vill det, att man inte fattar bättre eller att man har fel tränare. Det kan helt enkelt vara så att man inte klarar av att rida med nacken högst.

Så varför inte lägga fram träningsråd om det är så pass enkelt som ni verkar tycka?
På er låter det som man har en häst som är rent råmaterial och som man bara trycker på en knapp så voila! nu är nacken högst.

Hjälp varandra rida så istället för att ordbajsa.

Antti
2004-10-06, 12:35
Skulle tro att om det tas xray på hästarna så är det inte många som har 3 kotan högst. Men med en ordentlig sänkning så går det att få till.
Men allvarligt, varför bry sig? Dom som har hästarna där är ändå fullständigt borta.

true_blue
2004-10-06, 12:44
"Att man rider med tredje halskotan behöver inte betyda att man vill det, att man inte fattar bättre eller att man har fel tränare. Det kan helt enkelt vara så att man inte klarar av att rida med nacken högst.

Så varför inte lägga fram träningsråd om det är så pass enkelt som ni verkar tycka?"

Det viktigaste är att rida utan att hålla balansen genom att hålla i tygeln. Väl där att lära sig ge eftergift. Kanske inte så lätt för gemene man som rider en gång i veckan på ridskola, men dressyreliten borde ha möjlighet? Viktigt eftersom dom är förebilder för så många andra.mvh/T_B

Allinrep
2004-10-06, 13:22
Är det så enkelt?

Vet inte vad du räknar med "utan att hålla balansen genom att hålla i tygeln", pratar du hästens eller ryttarens balans?

Jag ser många elitryttare rida med nacken som högsta punkt men i vissa rörelser kanske den dimper ner pga att de precis som oss andra är mänskliga.
Alla vill ju rida korrekt men det är inte så lätt som ni vill ge sken av.

Ni kanske rider med nacken som högsta punkt, men gör ni det på en OS-bana i piaff mitt i sommarvärmen?

true_blue
2004-10-06, 13:48
Jag gillade verkligen Hubertus Schmidts ritt på Wansuela Suerte. Erik Lette höll med.

Om vi nu skall prata os-ekipage.

Men jag sa inte att det var allt, bara att det måste börja med att ryttaren har en egen balans. Det är INTE enkelt, men det går att få en balans, med bra träning.

Typiskt att det alltid kommer ett påstående om att du kan ändå inte så du ska inte säga något..... Det är ändå så att om publiken sa ifrån om den fula och dåliga ridningen och lärde sig uppskatta den goda så skulle ridningen bli bättre. Du tror väl inte att en så rutinerad ryttare som de i os-toppen inte KAN rida på ett annat sätt? Det skulle ta en omställningsperiod, men de skulle självklart vara i topp ändå. Det är bara synd att deras små knep för att besegra sina motståndare med hundradelar ses som norm för god ridning....../T_B

Allinrep
2004-10-06, 13:58
Det var inte så jag menade men jag tycker ni pratar mycket om hur lätt det är och att alla som inte gör så gör fel med meningen.

Som om de ansåg sig färdiga och perfekta.
Det tror jag inte de gör.

Nu ska ju detta inte bli ännu en elit-diskussion men även om vi på lägre nivå rider utan balans så beror det inte på att vi inte vet utan på att vi ÄNNU inte lärt oss.

SpjutboAlbin
2004-11-03, 13:14
Kan bero på att vissa hästar finner sig i att bli ihoptryckta. När en häst bär sig själv så går dom med en väldigt böjd hals, men med en relativt lång tygel, som inte ger stöd åt hästen. Sen kan man ju tala om högre och lägre form, även om "upp-och-nerförsbacke". När en häst går i uppförsbacke sätter den ryttare mer på mitten av ryggen och går med luftiga framben och "hög" form, dvs med första nackkotan som högsta punkt, men fortf med nosen i ett lodrätt plan och halsen böjd. Hästen går i uppförsbacke tex när den går i ökad trav och ökad galopp. Hästen går i nerförsbacke när nosen är vinklad lite inåt, neråt, med en jämnt böjd hals, med tredje kotan som högsta punkt.
:cool:

Totola
2004-11-04, 19:43
HEJ!
Jag måste bara få svara...jag har nämligen ett halvblod som är 9mån nu och som jag ägt i princip sen hon föddes och jag har ALDRIG sett henne gå med mittersta delen av halsen som högsta punkt...hon går i en jättehage med fyra andra föl...och när de inte betar så är nacken ALLTID högsta punkten... :D
När vi är ute o går promenader i skogen har jag grimma och håller löst i grimskaftet och vare sig det är skritt eller trav så håller hon nacken högt och nosen något framåt...det ser precis ut som att "titta här kommer snygga jag" :bump:

Tror att det beror lite på vilken kroppsbyggna hästen har, vissa är gjorda för att gå i hög, samlad form och väljer gärna den höga formen och om inte felriden så blir då nacken automatiskt högst.
Å andra sidan, en häst med lågt ansatt hals, lång rygg etc. går inte lika gärna i den höga formen, utan är lång och låg, och då inte med nacken som högsta punkt. En sån häst kanske aldrig kan komma till den perfekta formen, eller kräver iallafall mycket mer jobb innan man kommer dit.
Min inte så mycket dressyrutbildade häst med högt ansatt hals väljer den höga formen automatiskt om jag ber honom korta upp sej, utan att JAG säger åt honom vilken form han ska gå i, det är helt enkelt bekvämast. Egentligen kanske man skulle föredra unghästformen för att stärka hästen successivt, men han får sämre balans och tycker det är obekämt i den formen så jag vill inte "tvinga" honom till det. Den enda formen jag försöker undvika är den hopknöcklade bakom lod.

Vet inte vad ni har för åsikter om detta, det var mest en exteriör-synvinkel, vissa hästar går inte bra i TR-formen, alla har olika förutsättningar :P

fadeya
2004-11-06, 16:24
Fast det kvittar ju vilken exteriör hästen har! Oavsett om dom har en högt ansatt hals eller en lågt ansatt hals så kan dom ha nacken som högsta punkt . Nackar och 7 halskotor har dom ju oavsett.

Hög form och nacken som högsta punkt är inte samma sak, en häst kan gå i hög form med 3 halskotan högst och en häst kan gå i lägre form med nacken som högsta punkt.

Lancet
2004-11-14, 21:13
Hej! Jga förstår att det är förvirrande tycker jag med..men läs den nya ridsport :bump:supperbra artikel om hästen nacke, samling o så..

Totola
2004-11-15, 13:10
fadeya: kan du förklara lite närmare hur en häst med dålig exteriör skulle gå för att få nacken högst? Bildexempel? Jag menar, med en häst som har lång hals, lågt ansatt, lång rygg och kanske inte världens bästaexteriör i övrigt, då kanske den måste arbeta i unghästform betydligt längre. Och i unghästform (lång och låg) har jag aldrig sett någon med nacken som högsta punkt.. Eller var det någon annan form du syftade på?

fadeya
2004-11-15, 18:01
När man talar om låg form så är hästen låg framför manken och går längre ner med halsen men bara för att hästen har halsen lägre ner så innebär inte det att tredje halskotan skall vara högst (som man oftast ser) utan hästen skall ändå ha nacken som högst och nosen framme, det är ju inte bara nacken och huvudet som skall vikas in i en låg form utan det är ju hela hästens överlinje allt annat är en missuppfattning och en felaktig form.
Skall se om jag kan hitta någon bild så du får se hur riktig ridning ser ut ;)

Totola
2004-11-15, 19:43
Gör det! Jag tror jag börjar förstå bättre vad du menar dock..

Elina Andersson
2004-11-16, 14:19
Jag säger bara: Hästar ska gå i en avslappnad form där den kan få möjlighet att vara mjuk och elastisk i hela kroppen och samtidigt arbeta med ryggen. Innan vi överhuvetaget ska prata så mycket om hästens form så måste vi lära oss att inverka korekt med våra hjälper och vår sitts. Jag tycker det är på tok för många som sitter helt fel på sina hästar vilket innebär att vi inte kan inverka korrekt på hästen = spännda häst och ryttare. Jag och alla andra där ute borde träna sina sittser mer! :banana:

Lancet
2004-11-16, 22:02
Så du tycker att det bilderna är rollkur??? Rollkur är när hästens nos i stort sätt är mellan framdelen!! Kyra är både en duktig ryttare och tränare!! Visst hästarna går bakom lodplan..hur många hästar gör inte det?? försök hitta 10 som inte gör det i Grand Prix? Det är hemskt men istället för att klaga på alla andra så kan man ju börja arbeta mot detta istället, skaffa sig kunskap och göra så bra man kan själv.. Ingen kan väl säga annat är att Kyra är någon av de bästa tränarna som här finns??

Lancet
2004-11-16, 22:12
Hej! Jag tror att det stämmer på d flesta hästar men jag har tillexempel en c-ponny som har en välfigt kraftigt ansat hals om man ska säga dte i fina ord... och när han går i hög, korrekt form får han rynke och han går int ebakom lod..

seejii
2004-11-17, 12:41
satt idag o diskutera just detta med min kompis som dömer dressyr. Hon talade om för mig, att i TR står det tydligt att en hingst får ha "3:e" som högsta punkt eftersom det är mest fett precis undermankammen. Som det står längre upp så, tar man en plåt på skelletet så ser man att det egentligen är nacken som är högsta punkt. Hon sa att en domare skall kunna så pass mkt anatomi att även om ett sto kommer in med hingstig hals så skall domaren kunna avgöra att hästen går rätt. I senaste ridsport så finns en bra artikel.

/cj

haringenfantasi
2004-12-04, 10:11
knapplån

kan ni inte lägga ut lite bilder på vad ni anser är bra/dålig hög form, bra/dålig låg form. vore intressant å se.

Razzeltazz
2004-12-09, 22:56
Med risk för att kanske vara helt fel ute lägger jag in två bilder som både jag och min runde, glade travarpålle tycker ganska tydligt visar vad som är fel och vad som är mer rätt när det gäller formen på nacken. Skulle kanske önska att nosen låg lite längre fram på bilden som är mer rätt. :angel:

http://pg.photos.yahoo.com/ph/brandingbilder/detail?.dir=/1e3a&.dnm=1064.jpg

http://pg.photos.yahoo.com/ph/brandingbilder/detail?.dir=/1e3a&.dnm=3319.jpg

Tilläggas kan att min pålle är 20 år på bilderna och i första hand är en mycket pigg och glad "skogsmulle/promenadhäst" ;) och att ryttarinnan sitter på honom för första gången. Han kastrerades och slutade med tävlingstravandet när han var 8 år.

nicka
2005-02-02, 10:00
Nacken ska vara högsta punkten.. Men en del hästar försöker komma undan och då sänger dom nacken och höjen halsen.. å på sätt blir de lättare för dom och göra saker dom tycker är jobbiga..

Hästar brukar också gå bakom lod också, och de är också ett sätt att komma undan..

Alice_gumman
2005-02-13, 11:31
Om man kollar på den här bilden ser man hur hästen går i en spänd, felaktig form där den går bakom lodplanet och nacken inte är högsta punkten
http://dressagedaily.com/1999/dd_199907/dd_19990728.html

Det här tycker jag är den formen vi borde sträva efter:
www.tullstorp.nu/en/don_charly.asp

Här går hästen ngt framför lodplanet med nacken som högsta punkt.

//Erica

Rufsan.
2005-02-14, 16:36
Du vet att det är samma ryttare på båda hästarna va! ;)

aicha
2005-02-14, 16:45
Hmm, det där var nog inte de två bästa bilderna att jämföra med varandra :smirk: ...även om det verkar som MT har fått liiite bättre sits ändå va? Tyckte det såg ut så på nån tävling i höstas...

Lully
2005-02-14, 18:33
När hästen uppnår en högre samlinggrad höjer den på halsen och får nacken som högsta punkt. Tex när den gör piaff. Nu är det ju tyvärr så att alla hästar och ponnyer har inte den förutsättningen, de kanske har för trångt i ganaschen (stavningen?) och då blir det ganska omöjligt för dem att höja halsen och sen kröka på huvudet där uppe.

HannaZ
2005-02-14, 22:57
Vi har börjat träna på att få min urmusklade fd konvalecent-häst att inte knäcka av i nacken, och det går över förväntan. Tack Marie (SpaceCowgirl) för din kunskap och fingertoppskänsla!!! :bow:

Om han får gå i en öppen form men ändå med eftergift så kan han ha nacken som högsta punkt, även om han inte orkar så länge i taget utan behöver många små återhämtningspauser. M a o nacken kan vara högsta utan att hästen är samlad, om man låter den...

Det ger samtidigt en ärligare sökning framåt (inte bara neråt och in mellan frambenen som var det min häst gjorde så fort man längde tygeln tidigare)

Den här sökningen FRAMÅT/NERÅT när jag ger mer tygel, istället för NERÅT/BAKÅT har kommit på bara några gånger.
Om jag ger honom möjligheten och uppmuntrar hans försök så är det faktiskt fullt möjligt, trodde det skulle ta väldigt mycket längre tid innan han förstod vad vi var ute efter. Nu är det bara en hel del muskler som saknas för att han ska orka bära sig där längre stunder.

Kan inte sägas nog många gånger... Vad är inte en bra tränare som kan avgöra vad ett ekipage behöver och kan ta till sig just precis nu värd?! :)

Rufsan.
2005-02-14, 23:25
Hmm, det där var nog inte de två bästa bilderna att jämföra med varandra :smirk: ...även om det verkar som MT har fått liiite bättre sits ändå va? Tyckte det såg ut så på nån tävling i höstas...

Nä verkligen inte :rofl: Men det var ganska roligt(tyckte jag då) att det var samma ryttare som visade en icke önskvärd form och en önskvärd form :D

aicha
2005-02-15, 10:03
Sant.. :smirk: På första bilden är formen och sitsen verkligen hemsk.. :crazy:
Men Don Charly är ju bara :love: !

Frallan
2005-02-15, 23:13
Hallu! Jag håller helt med dig att nacken ska vara den högsta punkten. Däremot är det väldigt frustrerande eftersom det verkar som alla dressyrdomare har delad uppfattning om detta! Jag har blivit galen så många gånger när man fått protokollet...

space_cowgirl
2005-02-17, 08:18
Tackar :o Jag är så himla glad att det börjar lossna för er på riktigt. Ni förtjänar det :love: :bow:

Mvh/Marie

Akustik
2005-03-25, 21:14
Formen sitter inte enbart i nacken!
Man ser på hur mycket vikt hästen lägger på bakbenen, orkar inte hästen bära upp sig såpass mycket på bakbenen så att den får nacken som högsta punkt, så är det bättre att låta hästen gå lite längre form där den kan slappna av.
Än att pressa hästen och få den stressad, så att hästen då kopplar ihop att vara eftergiven med något dåligt.
När hästen är som mest skadlig och befinner sig i det läget då dom inte kan försvara sej på samma sätt, så ska dom kunna slappna av och känna ej trygga med sin ryttare.
Däröfr måsdte man låta den formne komma av sig själv, även fast det inte är lika bra för hästens fysik. Men jag tror iallfall att man känar på det i längden !!

true_blue
2005-03-28, 09:52
Citat från akustik:

"orkar inte hästen bära upp sig såpass mycket på bakbenen så att den får nacken som högsta punkt, så är det bättre att låta hästen gå lite längre form där den kan slappna av"

Håller så klart med - men nacken kan fortfarande vara högsta punkten. mvh/T_B

Beauty_Boss
2005-03-29, 19:31
Jo, det är egentligen väldigt konstigt att hästen nästan aldrig går med nacken som högsta punkt. Om den gör det på dressyrprogram så står det bara att hästen är öppen i formen (och det ska den nu inte vara). Huvudsaken (enligt mig) är att hästen går med välvd rygg, för att bära upp ryttaren och inte belasta ryggraden så mycket, och att den jobbar bra med sina bakben, sänker bakdelen så att man får tanken "uppförsbacke", framdelen blir då högre och bealastningen på frambenen blir då mycket mindre eftersom bakbenen bär upp mest vikt.
Elin