Visa fullständig version : Små hästar i dressyr
Blir en mindre häst automatiskt neddömd i dressyren? Klart att den inte ska bli det rent teoretiskt men hur ligger det faksiskt till? Man ser ju inte så många mindre hästar i de högre dressyrklassrna.
Eller är det så att de små hästarna ofta inte har lika bra gångarter etc? Eller är alla dressyrryttare stora?
Nu menar jag hästar som ligger inte alltför långt över ponnymått alltså.
mvh Maria
Nu är vi ju inte så duktiga att vi är i de högre klasserna... Men jag har blivit placerad eller hamnat precis utanför i LC och i LB har jag också fått lika höga poäng som om pållen vore högre än sina 1.50. (tror jag i alla fall :crazy: )
En duktig tränare har sagt att min pålle har bra gångarter, fina rörelser och kommer gå långt! :D
M.
Egentligen ska de ju inte få sämre poäng, men när jag satt som domarsekreterare för några veckor sedan på en dressyrtävling för hästar så tyckte jag att de riktigt små hästarna (strax över ponnymått) fick sämre poäng... Som det verkade på domaren så trippade (inte för att inte stora hästar också kan göra det...) de små hästarna mycket (mer än de stora hästarna?). Jag minns att hon sa det, särskilt vid ökningar, att de såg trippiga ut, och i t.ex. arbetstrav tyckte hon att det gick för långsamt, eftersom de inte vann lika mycket mark som de stora hästarna. :smirk:
Kanske är det inte de små hästarna som är trippiga utan deras ryttare som inte är så duktiga. Om du är en erfaren dressyrryttare som söker en ny häst letar du nog upp en med storlek eftersom du vet "vad som gäller" och därför kanske inte de små får en ärlig chans. Tycker ofta att hästar döms (inte av domare utan rent generellt) p g a storlek, färg, ras o s v och inte för ryttarens kunnande. Vi får aldrig se elitryttare på en liten skäckig tinker så vem vet vad den hästen egentligen kan ;)
Av de mindre hästar jag har sett så tycker jag faktiskt inte att de bli nerdömda om de har bra gångarter och en bra ryttare, men en liten häst (likaså en stor) som har steg som en tax får lägre poäng så enkelt är det.
Var tex på en tävling för några veckor sedan, där vann en ponny LA och blev tvåa i MsvB.
Spinway Corona är ju 149 och när han var i Sverige tävlade han väl MSV B dressyr med placeringar har jag för mig?
Det går säkert men man måste hitta en liten häst som utmärker sig, har bra gång och utstrålning.
Sen finns det ju hästar som är lite större, var inte Amiral bara 161? Eller däromkring, och det gick rätt bra för honom ;)
Det är som någon skrev, man letar inte efter hästar i den storleken om man vill satsa.
Det enda jag hört från en dressyrdomare som kommenterat det är att det inte spelar någon roll förrän när man är uppe i inationella tävlingar.
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bow:
det beror nog på hur mycket den ser ut som en ponny... min kompis tävlar hästklasser med sin ponny, men ponnyn ser mer "häst" ut o ryttaren är väldigt liten.. hon van en LA:5 i helgen med ponny i storhäst klasser
om du menat ponny som tävlar storhäst klasser då.. ponnyn är 1,48.
men en b-ponny får ju inte samma luft i steget som en häst..
Nej, jag vet... Det är ju orättvist. Jag känner många som har t.ex. kallblodstravare och PRE som går hur bra som helst, men de får ändå inte samma poäng som ett halvblod som utför samma rörelser... Så det är ju inte bara små hästar som får sämre poäng.
Men om man som jag bara är knappt 160 cm lång så ser det ju inte speciellt snyggt ut med en stor jättehäst. Tycker t ex inte att Anette Solmell (är det väl som är ganska liten?) ser så proportionerlig ut med sina hästar, och då borde det väl också dra ner?
mvh Maria
Fast om det inte ser ansträngt och jobbigt ut för ryttaren att rida sin stora häst så är det ju bara trevligt att se.
Debbie McDonald är väl inte spec. lång och det ser prydligt ut ändå?
Vet inte om jag kan håll med.
Ofta är det nog ryttaren som inte vill inse att det kanske är något annat än hästens ras/storlek/färg som behövs för att paceringarna ska komma.
Jag har ett brunt halvblod över 170 cm men bra gång så vad ska jag skylla på? Mig själv kanske?
Men jag tror att flera ryttare borde gra det istället för hästens ras.
Nu är de ju inte de som klagar över att det är orättvist, för de är nöjda eftersom de själva tycker att de får bra ritter. Det är jag, och även andra som känner de här personerna, som tycker att det är orättvist när deras hästar går lika bra som vissa halvblod men ändå inte får samma poäng.
Men, ja, du har rätt med en sak. i 99% är det ryttarens fel.
Min ponny är en korsning mellan islänning och russ och vi får inte heller så jättebra poäng. Mycket beror väl på mig, men ibland när jag verkligen RIDIT honom och han har gått super och så, och så får man ändå bara lite över 50 %, då är man inte nöjd... Visst, man ska ju inte ha mer än man förtjänar, men inte mindre heller! Fast, min ponny är rätt söt, så en domare, speciellt, dömmer honom jättehögt, för hon bara älskar honom. men det är ju inte heller rättvist! :crazy:
DressyrBecca 2004-05-26, 12:04 AAH! Avskräck mig inte nu, jag ska ju tävla min ponny i GP när jag fyllt 18! :banana:
Darbhanga 2004-05-27, 07:20 Nä, det blir man inte automatiskt. Men man måste ju kunna visa upp lika stor gång som de stora hästarna för att kunna hävda sig riktigt, och en del små hästar har inte den gången (inte endel stora heller för den delen). Sen är nog många ryttare för långa för små hästar och väljer större därav.
I vårt distrikt tävlar en Lippizzaer som måste inneha d-ponny mått som stor häst tom Msv och han är ofta placerad. Men så har han oxå bra gång.
Jag tävlar själv en liten häst som ligger runt maxad kat d som stor häst. Han har oxå plac tom Msv.
Sen tror jag att har man ambition att rida St Georges och uppåt skaffar man sig kanske inte en överhöjdare utan heller en lite större pampigare häst. Men t.ex. Tralopp här på forunet rider ju de klasserna på sin arab av ponnymått så visst finns det folk som gör det. :)
Tyvärr går det lite mode i vilken typ av häst som domarna vill se. För några år sedan skulle hästarna vara stora och kraftiga. Nu har många mindre hästar kommit upp och blivit "populära" Nu är det många mindre hästar med lätthet och spänst som ligger högt i prislistorna.
Givetvis ska detta inte inverka alls på resultaten men tyvärr är det så i en bedömningssport.
SofiaOfSweden 2006-05-07, 17:57 *KL*
är det bara jag som tycker att det borde finnas två olika hästklasser, en klass där hästar från 149 cm till t.ex. 160 cm tävlar mot varandra, och sen de som är över 160 cm tävlar i en annan klass för sig? Det blir ju mer rättvist då, tänk om man skulle låta C- och D-ponnyer tävla mot varandra i samma klass, det vore ju samma sak ;s
Darbhanga 2006-05-07, 20:37 Snabbt svar: nej, det tycker jag inte. Jag har fått de poäng jag förtjänat, det som dragits ner på har det gjorts pga att det fanns brister där, inte pga storleken.
Jag har f.ö nästan bara tävlat små hästar, en kat C tom LA:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1918758.html
En maxad kat d tom Msv B:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1845822.html
..och en liten dam på 159 cm tom LA:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2169921.html
Vad trevligt det såg ut med din fjordis!
traloppan 2006-05-08, 14:29 Nu innan tävlingssäsongen har börjat för min del och jag gör mitt bästa för att fixa till mitt dåliga självförtroende så kan jag ju skryta med att min ponnymåttarab var placerad två gånger i Msv B förra året (5a och 3a) samt strax utanför placering vid flera tillfällen i stora startfält (40 starter) o hård konkurans (skåne..). Han fick många 8or på olika saker i Msv B men även på travökningarna i St Georg. I Georg gick det sådär men vi var strax över 60 % flera gånger o hoppas på att göra bättre ifrån oss i år.
Det är ju inte direkt lättare med en liten häst men egentligen har jag aldrig fått speciellt dåliga delpoäng, det är bara det att jag missar aldeles för mycket.. och de låga poängen jag får på mina missar drar ju ner rejält. Att jag missar beror på mina nerver, eller nått sånt. Det händer knappt på träning utan bara på tävling. Oftast för att jag mitt i en rörelse kommer på att det här är nog inte tillräckligt bra o så klämmer jag till honom så det blir ojämt o konstigt.. :crazy:
Får se vad som händer i år. Hoppas på att kunna debutera Intermediare I i alla fall.. Får se. Första tävlingen är om två veckor, nationellt. Så vi får väl se om vi är tillräckligt stora för den nivån.. ;)
Darbhanga 2006-05-08, 17:10 Tack! :bow: Hon är en otroligt ambitiös häst. Inte de bästa förutsättningarna i gång & extriör men kompenserar med arbetsvilja & att alltid göra sitt bästa för ryttaren.
Jag tävlar visserligen bara i de lätta klasserna men vi får nog de poäng vi förtjänar, jag är rätt kass och min häst (153 cm) har ganska dålig gång (korta framben och långa bakben) men han är väldigt samarbetsvillig och tycker det är kul att jobba, men det verkar vara mindre viktigt för domarna, gången verkar vara det viktigaste även på småtävlingar, men det är väl så det ska vara.:)
Kanske är det inte de små hästarna som är trippiga utan deras ryttare som inte är så duktiga. Om du är en erfaren dressyrryttare som söker en ny häst letar du nog upp en med storlek eftersom du vet "vad som gäller" och därför kanske inte de små får en ärlig chans. Tycker ofta att hästar döms (inte av domare utan rent generellt) p g a storlek, färg, ras o s v och inte för ryttarens kunnande. Vi får aldrig se elitryttare på en liten skäckig tinker så vem vet vad den hästen egentligen kan ;)
inte för att det här har något med det här att göra men stallets minsta lektionshäst tror hon är 152 fick in exakt lika många galoppsprång på samma sträcka som stallets strörsta lektionshäst på 176. Så små hästar kan också men det krävs nog lite mer.
Zandrizzz 2006-05-08, 18:14 Njä inte direkt.. Men det brukar ju vara så att ju större häst, desto bättre gång, desto bättre poäng.
Det där tror jag beror på. Jag är säker på att det finns vissa domare, precis som någon annan skrev, som upplever mindre hästar som "trippiga". Visst, även en stor häst kan vara trippig, men det är klart att en mindre häst rör sig mer trippigt än en med längre ben som kan ta ut rörelserna lite mer.
Har själv tävlat c-ponny tillsammans med stroa hästar upp till LB:2 (alltså små klasser)
Vi vann en hel del ihop, men på samma tävling, med ungefär en lika bra runda kunde vi komma runt en mittenplacering om vi hade "oturen" att få en sådan domare som ovan..
Så, visst.. det förekommer nog att en del domare ser ner på dem kanske.. Men som någon skrev ovan, en häst på 159.. det tycker jag är lite överdrivet att kalla liten.. men men, byggnaden spelar ju också in sin roll...
FadeAway 2006-05-09, 12:40 Här vet jag iaf ponnyekipage som blir placerade i La på storhäst :idea:
apocalypsen 2006-05-09, 13:58 Det här sammanfattade mina tankebanor på pricken.
Jag har ett litet sto (160 mkh) och jag måste arbeta på bra för att hon bara inte ska trippa runt utan verkligen ta ut stegen.
Men när hon gör det tror jag inte att någon domare skulle klaga på oss:cool:
suisyola 2006-05-10, 10:15 har jag aldrig sett iag
va en ponny som tävlade bland hästar upp till och med georg med placeringar iväntan på att ett indre syskon skulle ta över
_carmenzita_ 2006-05-10, 10:31 Ni som tävlat i dressyr, hur tror ni domarna ser på skäckar som är häst (161), denna har 4 vita ben och är nästan helvit förutom en stor fläck på ena sidan, brunt huvud och svans.
Han har bra gångarter och frågan är om man blir neddömd bara av att de ser honom?
Rumpnissen 2006-05-10, 14:14 Jag tävlade iof på ponny, med en skäck på elit nivå och upplevde bara ett fåtal gånger att jag blev nerdömd, och alla blir ju nerdämda någongång.
Har för mig att det är Darbhanga eller hennes sambo som tävlat en skäck i MSV utan problem.
Darbhanga 2006-05-10, 15:11 Stämmer att det är både jag & sambon som tävlat Zorro (finns på bild tidigare i tråden, hästen som är maxad kat d, se ovan) tom Msv B. Upplever inte att jag nånsin blivit neddömd pga färgen, det är annat som brustit om poängen varit dålig.
Tycker domarna häromkring är ganska toleranta, vi rider ju i samma distrikt du & jag. Har du tur kanske det t.o.m är jag som dömer om du åker ut & tävlar iom att jag är färdigutbildad domare nu. ;)
Rumpnissen 2006-05-10, 16:54 Woa, va coolt är du?
Tyvärr är ju ponnyn såld nu men lillungen har börjat tävla små klasser på henne så om du skymtar den sötaste brunskäcken i hela världen så är det hon. ;)
Darbhanga 2006-05-11, 07:30 Blev klar i mars, så jag har inte hunnit dömma något ännu mer än klubbtävlingar. Men det känns jättekul.
My_Spirit 2006-05-12, 18:41 Jag rider en häst som är ca 153 cm och hon går MSV med bra poäng. Hon rör sig som jag vet inte vad, när hon travar känns hon mer som 170 cm! haha och hon har jättebra ökningar och gör superbra byten. Så inte tror jag storleken spelar roll, bara dom rör sig bra!:smirk:
Zandrizzz 2006-05-13, 10:23 Det var ju det jag sa...... fast inte med samma ord.
Zandrizzz 2006-05-13, 10:47 Men det är ju faktiskt så, att man på t ex en travrörelse inte kan få mer än ett poäng högre än vad traven är värd. Alltså om traven är 7-mässig kan man inte få mer än 8, hur bra man än utför rörelsen. Men man kan ju ändå tjäna många poäng om hästen går i en stadig o lagom form för klassen o om man rider noggranna vägar o utför alla rörelser rätt. Men man måste ju kämpa mktmkt mer på en häst med sämre g-arter... för om en häst med bättre g-arter gör en ungefär lika bra uppvisning, får ändå den hästen högre poäng. Jag tror att det i de flesta fall när du hamnat i mitten inte beror mest på domarna, utan på de andra hästarna. På låg nivå kan man ofta bli placerad om hästen är väldigt lydig o välriden o går i en bra form även om de inte har de bästa g-arterna eftersom många av de hästarna som startar där inte är så välridna, men på högre nivå är det svårt eftersom ryttarna oftast är duktiga, hästarna mer välridna o har väldigt bra g-arter. Sen beror det också lite på vart i landet man tävlar... nivån är väldigt olika på olika ställen... Med detta menar jag inte att alla ponnyer/mindre stora hästar álltid har sämre g-arter, men ofta kan det vara så.
My_Spirit 2006-05-13, 22:36 Jo visst är det så, men den jag rider har super gångarter menade jag, hon har mycket mycket bättre än dom flesta stora storhästarna. Sen är det väl många ponnyer som växt över ponnymåttet och därför inte har samma kapacitet som en "riktig storhäst" fast det finns ju ponnyer som tävlar mot storhästar med placering oxå..kanske inte i dom högsta klasserna men..
Snabbt svar: nej, det tycker jag inte. Jag har fått de poäng jag förtjänat, det som dragits ner på har det gjorts pga att det fanns brister där, inte pga storleken.
Jag har f.ö nästan bara tävlat små hästar, en kat C tom LA:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1918758.html
En maxad kat d tom Msv B:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1845822.html
..och en liten dam på 159 cm tom LA:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2169921.html
Vad söt "den lilla damen" var! :)
Champion 2006-05-14, 22:16 Både min mamma och jag tävlar små hästar(under 160 cm) och vi blir placerade på dem. Mammas häst tävlar s:t George och det är ingen domare som säger nåt om att de är små. Så sluta gnälla och rid.;)
apocalypsen 2006-05-16, 08:50 Så sluta gnälla och rid.
:bow: Det har jag tänkt många gånger när jag har läst den här typen av trådar:cool:
Det är ett fasligt pipande om att domaren dömde ner för att...
Lite självransakan kan faktiskt vara mer än önskvärt mellan varven.
Jag säger inte att det inte finns orättvisor, men folk verkar för jämnan glömma bort att dressyr är en bedömningssport och det som bedöms är bla ryttarens förmåga att få hästen att göra det den ska. Sanningen smakar väldigt illa ibland:cool:
Lamoureux 2006-05-17, 12:29 Så sluta gnälla och rid.
:bow: :bow:
Det känns ändå som om det börjar bli mer och mer "accepterat" att tävla med liten häst bland stora hästar. Och även om man kanske blir neddömd så är det inte hela världen. Det kommer alltid finnas folk som tycker annat än vad man själv tycker, och det kommer förmodligen alltid att finnas de som inte accepterar små hästar bland stora. That's life.
SofiaOfSweden 2006-05-17, 15:51 Både min mamma och jag tävlar små hästar(under 160 cm) och vi blir placerade på dem. Mammas häst tävlar s:t George och det är ingen domare som säger nåt om att de är små. Så sluta gnälla och rid.;)
jag gnällde inte :o
|