Visa fullständig version : Varför köpa häst utomlands

Ciazon
2004-07-09, 11:40
Jag är nyfiken på varför många numera köper häst utomlands tex i Tyskland eller Danmark, är det för att det är bättre hästar eller får man mer för pengarna? Eftersom den svenska kronan är ganska svag för tillfället borde det ju inte vara så förmånligt, men det kanske är mycket bättre än jag tror. Hur är det med skador på dessa hästar, finns det försäkringar som täcker om de har "medfödda" defekter som man kanske inte märker på en gång.

Splittan
2004-07-09, 11:59
Jag känner en som har jobbat hos en av Tysklands främsta rytare, och vilka historier hon komm hem med.....
Kan säga att jag aldrig någonsin kommer att köpa en häst som kommer från Tyskland, likaväl som att jag aldrig kommer att sälja någon häst dit.

Leoni
2004-07-09, 12:29
Är man på jakt efter en svårklasshäst som faktiskt har presterat något på tävlingsbanorna är ju utbudet större där.

Men många gånger tror jag det är rent snobberi också. Bra anlag kan man ju köpa i Sverige också.

saxen
2004-07-09, 19:14
Personligen tror jag att det är det gamla klassiska ordspråket som gör sig gällande... att gräset alltid är grönare på andra sidan staketet... I detta fallet Östersjön. Om det inte är en speciell ras man är ute efter eller ett speciellt blod... Så kan 99% hitta vad det söker innan för gränserna om de letar lite. Men det är klart... det låter ju inte lika pampigt som "Import"

Splittan
2004-07-09, 19:41
I Tyskland finns det en hel del svårklashästar, som säljs ganska så billigt gentemot deras meriter.
Och det fins många anledningar till att priset inte är skyhögt.....

Jag trode ärligt talat att det inte skulle vara så dåligt hästvård i Tyskland, men fy skjutsingen vad fel jag hade!

Tysken
2004-07-09, 19:44
Har också flera bekanta som har jobbat i Tyskland O Holland hos väldigt kända.. Ojoj säger jag bara :crazy:

Splittan
2004-07-09, 21:28
Det är bara det att när jag var i Holland så såg jag inte så mkt hemskheter. Det vara bara nått litet jag reagerade på där jag var.
Men på ett annat ställe så låg där en järnbomm bland hinderna :crazy:, och de var mer hårda mot sina hästar.
Dock där jag var, hon tävlade inte så höga klaser, utan hon utbildade hästar och tävlade hästar för kunders räkning.

Men jag tror att det blir värre ju högre klasser ryttaren tävlar i!

ako
2004-07-10, 18:28
Jag har faktiskt nyligen köpt en hollandsimport. Dock importerade jag den inte själv. Som jag förstod det på säljaren, som importerar för försäljjning i mindre skala, så finns det ett betydligt större utbud av ffa trevliga lätt o msv- hästar där, vilket pressar priserna.

Jag gav inte mer för min häst (hon låg snarare ganska bra till i pris) än vad man ger för ett svenskt halvblod i samma ålder m samma utb etc (hon är KWPN med full stam) o då har de ändå haft omkostnader för att importera henne OCH måste naturligtvis även göra förtjänst, annars är det ju ingen idé för dem att hålla på.

Så jag tror att mkt av svaret går att finna i priserna. Att det blev en import för mig var bara en slump, hittade en annons på en häst som lät trevlig.

Penny_Lane
2004-07-10, 21:34
Jag kan inte svara för alla andra. Men själv köper jag Tyska och hollänska hästar. (Främst från oldenburg)
Min anledning är att man kan få hästar som är tävlade msv klasser i hoppning med bra stam för mindre pengar än här i sverige. En svenskfödd häst kostar ibland upp till det dubbla och så mkt pengar har inte jag. Se rent generellt så är det så att den tyska aveln innan legat långt före den svenska. Och hade det inte varit för alla importerade hästar (hingstar) i svensk avel vet i 17 hur det hade sett ut. Vill ni ha exempel säg bara till..

Splittan
2004-07-11, 13:40
Men det är just det jag menar, att man får passa sog för att hästarna är billigare, efter att ha hört historier från de som har jobbat där så förstår jag varför många av Msv/svår klassa hästarna är "billiga". Och gör man då inte en ordentligt veterinär undersökning så kan den "billiga" hästen bli väldigt dyr...

psychogrrl
2004-07-11, 14:30
Var skötare åt en hoppryttare på hög nivå för ett par år sedan. Hon köpte då i princip bara hästar från Holland, ALLA gick sönder (spricka i kotan, mystisk blodsjukdom, etc etc). Den svenskuppfödda hon hade höll i ur och skur.

Jag köpte häst utomlands eftersom rasen inte finns i Sverige (Camarguehäst).

Ramona
2004-07-11, 19:43
Ofta letar man sej utomlands for att man inte kan hitta vad man letar efter pa hemmaplan till ett vettigt pris. Sverige har hoga krav pa sin avel, pa forsakringar och vard. Dessutom kan man inte slappa unghastarna pa bete och glomma bort dem tills de ar redo att ridas in, da Sverige har lite tuffare vintrar an manga andra lander. Det ar darfor det blir lite dyrare att foda upp en hast i Sverige an vad det ar i manga andra lander.
Sedan beror det mycket pa hastkultur, vad man avlar pa och hur man utbildar sina hastar.

I Tyskland och Holland hittar du kvalitets hastar som ar utbildade bra i bade dressyr och hoppning till ett vettigt pris.
Pa Irland hittar du inga dressyrhastar, bara hopphastar i alla kategorier.
I Spanien hittar du inte alltfor manga hopphastar, men massor av dressyr hastar osv osv.

Manga har inte en budget som klarar av de svenska kraven, men utomlands har de tillgang till bra utbildade hastar till ett mindre pris.

ako
2004-07-11, 22:46
Var skötare åt en hoppryttare på hög nivå för ett par år sedan. Hon köpte då i princip bara hästar från Holland, ALLA gick sönder (spricka i kotan, mystisk blodsjukdom, etc etc). Den svenskuppfödda hon hade höll i ur och skur.

Jag köpte häst utomlands eftersom rasen inte finns i Sverige (Camarguehäst).

Fast det känns väl mer som en slump tycker jag, för nog 17 slås även svenskfödda hästar tyvärr ut på löpamde band för förslitningsskador o annat elände?

juli
2004-07-12, 08:57
Skall du köpa en välutbildad dressyrponny i Sverige så kostar den 80-100 000:-. Priserna har blivit så höga att vi ¨vanliga¨inte längre har råd att köpa ponny. Då måste man börja titta utanför gränserna. I Tyskland får du framför allt (oftast) en mycket väl grundriden ponny som kanske inte är tävlad så högt men som du kan börja arbeta med direckt. De ponnyn som vi tittat på i Sverige i prisnivån 40-50 000:- var du tvungen att först börja lära om grunderna på då de i princip bara var ihopdragna. Att muskla om en ponny tar sitt år innan du kan börja arbeta upp den i klasserna. Det behöver du inte med tyska ponnier.

susanne
2004-07-12, 10:04
Jag känner en som har jobbat hos en av Tysklands främsta rytare, och vilka historier hon komm hem med.....
Kan säga att jag aldrig någonsin kommer att köpa en häst som kommer från Tyskland, likaväl som att jag aldrig kommer att sälja någon häst dit.

Berätta vad det är som händer där, så vi andra också får veta.

sthlm23
2004-07-12, 13:39
En bekant till mig har hästar i Belgien (bor där ett par år), och enl. henne (hon åker runt mycket till många olika stall då hon masserar hästar) är det generellt undermålig hästhållning i Belgien, mycket bättre i Holland och i Tyskland kan man hitta alla varianter. Hon menar att vi i Sverige mer ser hästen som en individ medan människorna i de länderna ser hästen som ett kreatur, och detta påverkar då hästhållningen.

Moniq
2004-07-12, 15:10
Varför köpa häst utomlands - vänd på frågan - varför inte?

I och med EU har det blivit lika enkelt att importera en häst som att köpa den i Sverige.

Själv har jag köpt flera hästar i DK av den enkla anledningen att jag bor i Skåne, och ägnar mig åt islandshästar.

Även om jag bortser från att jag många gånger kan få tag på en häst billigare i DK så är Sverige ett avlångt land.
Att från Skåne åka till Sthlm ena gången, till Östersund en annan gång och Lysekil för att kika på tredje hästen osv är ju ett jäkla företag, tidsödande och kostsamt. Då har jag ändå bara kikat på några hästar i Sveriges nedre halva.

I DK kan jag inom litet område på t.ex Jylland hinna titta på och provrida ett tjugtal hästar på många olika ställen under en helg. Korta avstånd, hästtätt och betydligt närmare för mig här i Skåne. Samma gäller även Tyskland.

Djurjouren
2004-07-12, 17:17
Många anledningar. Min anledning till att inte köpa häst i Sverige är att de svenska halvbloden har ett väldans tråkigt psyke och de är oftast ganska dåligt utbildade.
En tysk häst som går lätt A är oftast bättre än en svensk som går msv, bättre grundad, färre skador, bättre uppfostran etc.

kamala
2004-07-12, 19:16
Jag skulle gärna vilja veta hur det går till när man importerar en ponny från ett annat land. Finns det speciella försäljningsstall att vända sig till, och vad ska man tänka på? Blir nästan förskräckt när jag ser priserna på en någorlunda utbildad c eller d ponny i Sverige, vilka länder ligger bättre till prismässigt utan att för den skull missköta sina hästar? Har någon en www adress till ponnyförsäljningsstall utomlands så skulle jag bli glad...

olgaklara
2004-07-12, 19:19
Jag letade i över 6mån efter en efterträdare till min svårklasshäst som omkomm. Tittade på 20st hästar i sverige på mellan 60-250'kr, hittade ingen som passade mig rent känslomässigt.

Åkte över till England och hittade drömhästen direkt, en irländsk rödluva med supercharm :love:

Kan ju tillägga att jag tittade på runt 10st hästar där och hon var den första!

pinkcookie
2004-08-24, 14:35
Skall du köpa en välutbildad dressyrponny i Sverige så kostar den 80-100 000:-. Priserna har blivit så höga att vi ¨vanliga¨inte längre har råd att köpa ponny.

80-100 000 för en välutbildad ponny? SKulle säga att priserna är högre, i alla fall om de presterat bra på nationella tävlingar och t ex SM. Men det beror ju på vad du menar med välutbildad. Menar du UTBILDAD Lätt A så har du rätt, även tävlad LA. Men SM-ponnyerna är nog dyrare, speciellt om de har bra gång och har gjort resultat.
Tror dock knappast du kommer billigare undan i t ex Tyskland, tyska ponnyer spelar i en helt annan division än de flesta svenska, de är ju "små stora hästar" med massor av gång och hög ridbarhet.

crazy
2004-08-24, 16:08
Behöver ju inte vara att man söker billig häst...man kanske helt enkelt söker annat blod som inte finns här.

zask
2004-08-24, 16:10
Men det är just det jag menar, att man får passa sog för att hästarna är billigare, efter att ha hört historier från de som har jobbat där så förstår jag varför många av Msv/svår klassa hästarna är "billiga". Och gör man då inte en ordentligt veterinär undersökning så kan den "billiga" hästen bli väldigt dyr...

Varken tyskar eller holländare är dumma, de hästar som är väl utbildade och billiga har oftast tagits väldigt hårt och tidigt. Tyvärr slutar det ofta med förslitningsskador på tidig ålder.

Dom "riktigt" bra och välridna hästarna behåller dom själva eller säljer DYRT :angel: :angel:

Colafraskatamark
2007-03-26, 11:18
Hejj (: jag undrar om någon vet nån hemsida till nått stall utomlands som säljer hästar ? :D
Maila eller adda min msn om ni vet : ) aannii92@hotmail.com

wolken fee
2007-03-26, 11:40

Vill bara påpeka att samma problem finns även här i Sverige. Om man vill se det eller inte.................

Cyllene
2007-03-26, 13:11
Gammal tråd...

Stallflicka
2007-03-26, 19:35
Vad är det dom gör i Tyskland??? :S
är det "alla tyskar" eller bara ett stall??

Plutt
2007-04-12, 18:17
Köpte min nuvarande häst från Island.
Och ja, utbudet är ju större där. :D
Lite läskigt, jag hade ju aldrig träffat honom irl. :P

marresnarre
2007-04-12, 18:35
Jag bodde i Holland i 2 år och letade häst där. Utbudet är sååå mycket större än i Sverige och avstånden så små så det är praktiskt. Priserna är låga jämförelsevis och det finns väldigt bra hästar. Dessutom är det lätt att transportera inom EU.
Det blev aldrig nåt men jag skulle helt klart tänka mig. Ni kan kolla på www.sporthorses.nl så får ni en bild av hur mkt fina kusar det finns.

WilhelminaP
2008-03-10, 18:07
Jag har kontakt med en svensk tjej som har utbildnings och förstjäljningsstall i tyskland, hålle rjust på att köpa eponny av henne. fullt besiktigad av svensk veterinär (opartisk, det var vi som anliotade henne) och det var inga fel på den hästen..
Varför klankar alla ner på dem ?

Masse
2008-03-10, 19:06
Jag har kontakt med en svensk tjej som har utbildnings och förstjäljningsstall i tyskland, hålle rjust på att köpa eponny av henne. fullt besiktigad av svensk veterinär (opartisk, det var vi som anliotade henne) och det var inga fel på den hästen..
Varför klankar alla ner på dem ?

För att det finns många som inte gjort bra köp och att det automatiskt blir svårare att reklamera en imporerad häst. Speciellt om man inte innan köpet avtalat om vilket lands lagstiftning som ska gälla vid eventuell tvist.

__Stilett__
2008-03-10, 20:19
jag letade mig utomlands för att jag ville få en häst med bra kvalité.
utbudet i sverige va dåligt. Men såklart...jag har ju en annorlunda ras också.

Busig
2008-03-11, 15:25
Har inte läst alla svår så någon kanske redan skrivit det.
Men jag var på avels-clinic i lördags och hon som höll clinicen berättaed om en anledning till att många tror att "hästar i tyskland är bättre".
(Jag har inte jättebra koll själv så vet ej hur det stämmer så har jag fel så nacka mig inte är ni snälla ;) hihi)

I sverige finns väldigt bra hästar, dock reggas "bara" 4000 nya föl per år i Sverige, och vi har ett förbund. I tyskland reggas 40 000 hästar per år. I ett förbund. Och dom har flera förbund!

Då hör ni själva, större antal hästar=större antal bra och dåliga hästar.

Midi
2008-03-11, 20:19
jovisst men jag tror också att tyskland, holland, belgien m.m där föds det flera hästar än i Sverige och därför tror jag att man kan göra "klipp" där nere lättare än här, just för att det föds mer, mer komkurrens och priserna pressas.
Jag tror varken uppfödare i sverige eller tyskland skulle sälja sitt toppföl eller topphäst för 50 000 kr, men som andra sagt, hästar upp till msv är billigare i europa än här. O hur många rider svår klass? (ganska många enligt buke förvisso :angel:)

Midi
2008-03-12, 17:02
exakt! Vi är lite naiva i Sverige och tror att alla ryttare sköter sina hästar perfekt. Jag kan berätta om både framgångsrika ponnyryttare o seniorer hur de sköter sina hästar...:cool:

Lina_kj
2008-03-12, 18:38
jag köpte mitt sto från tyskland vintern 06. om jag skulle köpa samma häst fast i sverige så skulle jag få ge dubbelt så mycket... hon e helförsäkrad utan problem

Busig
2008-03-12, 21:53
Det var i o f just det jag skrev. Var kanske lite otydlig.
Om du har flera tusen mer hästar i ett land så ökar ju sonnolikheten att där finns många bra men också många dåliga. Och därmed ör det ju också lättare att hitta "rätt" häst.
Vad gäller priset så är det ingenting jag lägger mig i då jag inte har kunskap nog om det.

Pettsson
2008-03-13, 16:46
Spinner vidare: eftersom aveln på och av våra hästar idag är så bred, vi lånar ut hästar över gränserna och delar "blodet", så har vi i Sverige minst lika fina hästar som Tyskland, Danmark, Holland osv.

Estivuz
2008-04-25, 15:31
Jag har själv haft tre stycken holländare och en tysk.

Den första blev jättehalt efter exakt två veckor. Hade spatt, var bara att lämna tillbaka. Den andra hästen stod bara på bakbena, jag gav den väldigt lång tid (hästen var välriden och fin för övrigt), men beslutade mig för att lämna tillbaka även denna. Jag vill ha en häst som jag kan rida från stallplanen från utan att jag får en knock i huvudet. Provade allt och inget funkade. Dessutom sparkades och bet hästen, förmodligen för att den blivit dåligt behandlad.
Tredje hästen, en tysk hade något fel i ryggen, typ kissing spines. Fick skicka tillbaka den.
Fjärde hästen var en holländare 5 år gammal. Den hade mest fel av alla. Struppipare, kotledsinflammation diagonalt och nån mystisk hälta på det andra frambenet.

Sen gav jag upp det här med att köpa importen. Ringde min gamla tränare och fick komma och titta på ett svenskt halvblod. Hade aldrig varit skadad tidigare.
Jag har haft honom i tre år och han är hel och frisk fortfarande, och har hållt för både dressyr, hoppning och fälttävlan.
Dessvärre blev han halt i tisdags, blev jagad i hagen av en häst och sprang över en massa stenar... Men det är ju inte riktigt något man kan råför..

Summa kardemumma så har holländarna/tyskarna väldigt snygga och välridna hästar, dock ofta ihopdragna.
Men det är inte ofta man vet vad man får förräns man får hem dom. Tyvärr.
Så då betalar jag hellre några tusen mer för en häst från sverige.

Sen är det klart att man kan hitta hela hästar där nerifrån också..

_Smulan_
2008-04-25, 21:06
Många anledningar. Min anledning till att inte köpa häst i Sverige är att de svenska halvbloden har ett väldans tråkigt psyke och de är oftast ganska dåligt utbildade.
En tysk häst som går lätt A är oftast bättre än en svensk som går msv, bättre grundad, färre skador, bättre uppfostran etc.

Exakt min erfarenhet med!

Sedan är ju en anledning också att sverige må vara översållat med halvblod men utbudet på andra raser är oftast ganska klent. Vill man då inte åka genom hela landet för att kolla på ett fåtal halvtaskiga exemplar så är det bättre att söka sej utomlands.

Tror det i dom flesta länder, inte bara holland och tyskland, används en del fuffens metoder bakom stängda dörrar. Vet att i tex österrike och italien är det mer regel än undantag med injektioner runt svansfästet så att svansen blir orörlig, blistring mm, mm.
Måste man vinna så måste man.
Sen att småtjejer sitter och piskar förtvivlat på sina ponnyer på framridningsbanor i sverige är väl helt ok el hur? Hopdragna hästar behöver jag inte ens nämna något om..

Domenico
2008-04-26, 09:50
Har jobbat med hästar både i Tyskland och Sverige. Klart det kan förekomma hårda metoder nere på kontinenten, men dessa finns i Sverige också, var så säker.

Vet tex ett ställe där hästarna rutinmässig stod inspända i boxen en timme innan ridning (Så de skulle gå på tygeln...), ponnyer jagades med långpisk över hindren för att de inte skulle komma på iden att stanna med en orutinerad ryttare som provred dagen efter osv. Detta var hos en relativt känd ryttare. Det finns många fler exempel.

I tyskland är det nog generellt billigare att föda upp en häst. Ofta STORA anläggningar. Skulle vara skeptisk om priset är för lågt. Där jag jobbade i tyskland gick en normal msv-häst för runt 20' euro. Under 10' fick man inte mycket.

maja_70
2008-04-26, 11:45
Vi har affärer i USA,men vi ska inte tro att folk e bättre med hästarna här i sverige.Men man får oftast bättre hästar utbildade av bra tränare eftersom vi ligger lite efter o e ett litet land me inte lika många hästar o stammar,men e på framfart inom grenarna. Folk vill vinna här oxå,o man åker över o jobbar utomlands o tar med sig metoder hem oxå så är d:(.
Dollarn e skitlåg så där kan man göra bra affärer.