Visa fullständig version : Tävla med hingst
Notorius 2004-09-23, 15:51 Finns det ngt sätt att "varna" andra ryttare från att rida för nära en om man har en hingst på tävling? Ska man behöva gå med en skylt lr :smirk:
Eftersom jag har märkt att de flesta rider tätt inpå och tänker inte på att det kan vara en hingst..
horsefreak 2004-09-23, 18:46 Finns det ngt sätt att "varna" andra ryttare från att rida för nära en om man har en hingst på tävling? Ska man behöva gå med en skylt lr :smirk:
Eftersom jag har märkt att de flesta rider tätt inpå och tänker inte på att det kan vara en hingst..
Du kanske kan ha en stor röd rosett i svansen på framridningen? :idea:
hanna_shetland 2004-09-23, 19:11 Varför ska du behöva varna andra att det är en hingst? De är väl hästar också...
Hej,
Har för mig att en blå rosett i svansen betyder hingst. Fast jag är inte säker så det bästa är nog ovan nämnda tips, en stor röd rosett. ( Inte för att alla respekterar det heller :mad: )
MVH // Ulrica
Notorius 2004-09-24, 09:03 För att jag inte vill bli stämd av en sur stoägare :smirk:
olgaklara 2004-09-24, 09:06 Röd rosett har jag i svansen på hingstarna och sedan så håller jag mig undan vilket är ganska självklart eftersom det är jag som sitter på en hingst.
håller jag mig undan vilket är ganska självklart eftersom det är jag som sitter på en hingst.
Jag tävlade "min" hingst för 2 veckor sen, jag försökte hålla mig undan i ett hörn på framridningen eftersom han var lite hingstig och gnäggade och höll på, folk måste ju sett att han är hingst! ÄNDÅ kommer storyttarna och rider precis inpå...
Iglatjarn 2004-09-25, 17:51 min hingst är helt okomplicerad att åka ut med om andra sköter sitt, men upprepade gånger har jag blivit påriden, och då han blir rädd när han blir trängd, (om man tex rider på fyrkanten och någon kommer på volten och möter) så de senaste gångerna har han börjat mucka gräl med andra innan han själv råkar illa ut s.a.s.
inte så kul så då satte jag rosett i svansen för att folk skulle hålla sig undan, och då blev han lugn och trygg igen.
så jag har rosett för hans skull, inte för andras
Humelibumlan 2004-09-25, 17:57 Finns det ngt sätt att "varna" andra ryttare från att rida för nära en om man har en hingst på tävling? Ska man behöva gå med en skylt lr :smirk:
Det bästa vore väl om du klarade av att hantera din hingst innan du ger dig ut på tävlingar.. :smirk:
Även en hingst förstår skillnad på arbete och fritid.. :D
hanna_shetland 2004-09-25, 19:46 Varför skulle DU bli stämd?? Om dom rider för nära är det ju inte ditt fel...
vondutch 2004-09-26, 12:28 Man kan väl klara av sin hingst för det, hon bevisar ju bara att hon är mån om säkerheten. För många stryker sig förbi tätt tätt intill med sina ston, det är inte kul!
Det bästa vore väl om du klarade av att hantera din hingst innan du ger dig ut på tävlingar.. :smirk:
Även en hingst förstår skillnad på arbete och fritid.. :D
*Suuuuuck* säger jag bara,det kvittar väl om man kan hantera sin hingst när folk tvunget SKA rida så jävla nära som möjligt??! :mad:
Det gör mig så himla irreterad, spec när man har sin röda rosett i svansen och de ÄNDÅ tror att deras häst är något extra skinn till min häst! De får skylla sig själva om de blir sparkade brukar jag säga. :smirk:
---------------------
star quality all over my name
Smurfmodesty 2004-09-26, 16:19 Egentligen ska väl ingen rida så nära andra så risken att dom slår eller att något händer uppstår???
Det vettigaste är väl att alla lär sig rida med bra avstånd osv.
Gisburne 2004-09-26, 22:18 Jag har upplevt många gånger att folk totalignorerar att man har hingst. De nästan provocerar honom medvetet genom att rida/köra/leda jättenära och sen tittar de surt på mig när han blir upprörd och slår efter dem! Men HALLÅ!!! :mad:
Om jag var du skulle jag bara se till att hålla uppsikt över de andra ekipagen och varken be dem hålla sig undan eller förvänta sig det, för jag har aldrig varit med om att folk tar sånt på ett vänligt och förstående sätt. De verkar tro att man säger sånt för att vara krånglig och bossig, inte för att man bryr sig om deras och andras säkerhet. Sen får man också svälja att man ibland får en stämpel på sig om ens hingst är skrikig eller bråkig i vissa situationer. "Jaha, ytterligare en som inte kan hantera sin hingst! Vad har de här att göra egentligen?" Det är skittrist, men desto roligare när man sen går in och vinner sin klass! :D :devil: :crazy:
Hickolena 2004-09-27, 14:08 Hejsan! tycker nog att du ska vänta med att tävla om du inte har kontroll över din häst!.. Jag tycker inte att man ska rida hingst om man inte är saäker på att du har kontroll på den och klarar av den!
Allt handlar om att folk skulle ta och lära sig att visa respekt för varandra både för sin egen skull och för andras. Förstår inte varför allt skall fungera så dåligt på lägre nivåer (lokal, regional). Hör väl till vanligt bondförnuft att man lämnar säkerhets marginal till ALLA främmande hästar för sin egen säkerhetsskull. Man ser sig för när man rider på framridningen, ser man att man är på väg mot samma spår som någon annan så få ögonkontakt med ryttaren på den andra för att undvika att fatta samma vejningshåll. Kläm inte in någon mot sargen även om din egen häst inte bryr sig om det så är det många hästar som inte uppskattar att bli uppklämda i väggen utan flykt väg av en främmande häst. Säg till HÖGT och tydligt vilket hinder du tänker hoppa i god tid. Märker man att någon häst är "jobbig, bråkig" på framridning/framhoppning, så ge den lite extra utrymme en annan gång är det kanske du som behöver detta utrymme. Sitter jag på ett högbrunstigt sto med hingstar på framridning/framhoppning så visar man lite vanlig hyffs säger till hingstryttaren att stoet högbrunstar så att var och en kan hålla sig på sin kant om det behövs så att ingen av oss skall behöva bli störd i koncentrationen i onödan. Är tacksam själv när man är ute med framför allt unghingstarna att få en varning om högbrunstande ston då koncentrationen kanske inte alltid blir på topp annars. Kort sagt behandla andra som du själv vill bli bemött istället för att djungeln lag skall råda så blir framridningarna/framhoppningarna mycket trevligare platser att befinna sig på.
Humelibumlan 2004-09-27, 15:38 Man kan väl klara av sin hingst för det, hon bevisar ju bara att hon är mån om säkerheten. För många stryker sig förbi tätt tätt intill med sina ston, det är inte kul!
Men då spelar det ju ingen roll vad man har för kön på hästen?
är det inte då bättre att ta upp frågan, hur ska man få folk att inse att de inte ska rida så nära okända hästar oavsett kön?
BeastieBabe 2004-09-27, 15:56 du vet att vilken häst som helst ALLTID kan kasta av dig i sågspånet och trampa dig till döds.. hästar är förbannat starka och OM sexlusten tar över när ett högbrunstigt sto går alldeles för djävla nära en hingst finns det inte mycket om kan stoppa hingsten.. speciellt inte en liten mäninska på ryggen.. detta är oavsett om man klarar av att rida hingsten i de svåraste skolorna osv osv..
att trampa över linjerna gör att vadsomhelst kan hända, precis som att om en mötande bilförare kör över på ditt bilfält så spelar det ingen roll och du nu skulle vara Kenny Bräck eller inte, du krockar likförbannat..
Jag röstar för blå rosett i svansen, på stigbygeln och träns på alla hingstar.. enkelt för alla och de som inte respektetat detta utan rider skitnära med ett högbrunstigt sto får skylla sig själv, precis som vid sparkar..
Notorius 2004-09-27, 17:11 Har jag ngnstans skrivit att jag inte klarar av honom ???
Nej just det, givetvis klarar jag av honom , vad tror du egentligen ?
Notorius 2004-09-27, 17:13 Men då spelar det ju ingen roll vad man har för kön på hästen?
är det inte då bättre att ta upp frågan, hur ska man få folk att inse att de inte ska rida så nära okända hästar oavsett kön?
Men det är ju det tråden handlar om!!
Notorius 2004-09-27, 17:15 Jo visst, men tänk om ngn blir såpass skadad när den stryker sig förbi att den person avlider? Vems fel är det då? Den idiotiska stoägaren som red för nära eller hingstägaren som gjort allt för att förhindra stoägarna att rida nära?
Humelibumlan 2004-09-27, 17:18 Men det är ju det tråden handlar om!!
Är det? varför heter det då " Tävla med hingst"?
Återigen tycker jag att man ska lära sin hingst att se skillnad på arbete och fritid...
Jag vet ingen som har problem att tävla sina hingstar trots brunstiga ston... :confused:
Dessutom känner hingstar doften av brunstiga ston bra mycket längre än att de ska behöva komma nära!
Kan man inte klara av sin hingst, har man inget på tävling att göra! Och faktorer som att någon kommer nära hör ju lixom till tävlingsbanor osv...
Humelibumlan 2004-09-27, 17:19 Jo visst, men tänk om ngn blir såpass skadad när den stryker sig förbi att den person avlider? Vems fel är det då? Den idiotiska stoägaren som red för nära eller hingstägaren som gjort allt för att förhindra stoägarna att rida nära?
Hingstägaren som inte klarar av sin hingst!
Notorius 2004-09-27, 17:26 Återigen, jag klarar finfint av min hingst, så det vet du inget om.
Humelibumlan 2004-09-27, 17:30 Återigen, jag klarar finfint av min hingst, så det vet du inget om.
Det är ju strålande!
Men då måste jag ju få fråga varför du är rädd att den ska hoppa på och betäcka ett sto när du är ute på tävling?
Vad är det för skillnad på att stryka nära en hingst och att göra det på en valack eller sto? :confused:
Nafayette 2004-09-27, 18:50 Referat från V75 på VAlla
- Blå rosett i dödens..aj, aj..
-Röd rosett galopp och diskvalicerad...
-Rosa rosett?? VA INGEN ROSETT???????????
Nähä.. Det är Super Photo som passerar vit rosett Giant Diablo...
Grön rosett Gidde Palema har fel rosettfärg och få gå kval nästa gång...
Inte klokt...
Fattar ni väl att häst är häst på banan.. ovavsett gren..
Finns en användare här som vars hingst jag såg starta och vinna på Sundbyholm.
Den selade dom på, selade av och tvättade i stallet.
Framför nosen på honom stog en brunstig märr..
Ägaren hade full koll på hingsten och han i sin tur hade full koll på ägaren..
Snacka om dresserad häst..
Oregleriga saker skall inte vara på banan..
AM
Humelibumlan 2004-09-27, 19:10 :rofl: :bow: :bow: :bow:
Själv har jag ju ingen rosett på Humlan, utan en sån där flagga som barm sätter på cykeln för att synas! :p
Jag har lärt mig vit rosett. Men allmänt brukar vi inte ha rosett på våra hingstar utom i de fall de sparkar och då blir det en röd. Hingstar är individer som kan ha olika temprament, de kan också visa sidor man aldrig sett tidigare i helt fel situation. En häst är ett djur och ett djur kan man aldrig lita på till hundra procent. Om vi till det lägger att det är en hingst som tror sig vara störst, starkast och snyggast och inte rädd för att bevisa det så skulle iaf inte jag utmana ödet.
:love:
Ja mammas vackra pojke är inte att dugg intresserad av märrar när det är tävling, eller övht inte så fort vi lastat och åkt av gården....Lite "tuff" var gubben som ställde märren 1,5 meter framför nosen på min :crazy:
Och han VET vad det är frågan om....och det är INTE att betäcka ston :D
Men annars var referatet från Valla bra.....Blå rosett får ingen komma närmare än 2 meter :rofl:
BeastieBabe 2004-09-28, 12:02 ursäkta? rosa rosett vart kom det ifrån?
BeastieBabe 2004-09-28, 12:04 Jo visst, men tänk om ngn blir såpass skadad när den stryker sig förbi att den person avlider? Vems fel är det då? Den idiotiska stoägaren som red för nära eller hingstägaren som gjort allt för att förhindra stoägarna att rida nära?
jo men det borde väl gälla samma sak.. har man en stor fet branbilsröd rosett i svansen och någon rider toknära trots att ryttaren på sparkhästen säger till den andra ryttaren hela tiden och tillslut blir den andra ryttaren sparkad.. vad händer? vad säger lagen?
borde vara samma regler för hingst/sto möte..
Nafayette 2004-09-28, 13:06 Super photo kosmos är en avelshingst som även tävlar..
Och han kan ju inte ha rosa rosett, eller hur??
Hilda Zonett passar bättre i rosa. ;)
AM
Min är ju också avelshingst :rofl: :angel:
Nafayette 2004-09-28, 13:21 Ja men allså, allvarligt talat..
Detta handlar ju inte om vilken gren hästen/hingsten tävlar i..
Utan detta är en hanteringsfjasko.
På en framhoppningsbana så ska ju alla ha koll på sin egen häst..hingst.
Helt självklart.
Hingsten ska ju inte fokusera fruntimmer utan hindren..
Dom som inte kan hålla hingsten sin i schack på ett offentligt arrangemang får åka hem och stoträna sin pålle.
Eller annars kastrera.
Hur skulle det se ut och Gidde (hingst) har täten och Minnesota (sto) får hålla sig på fjärdepar utvändigt för att Gidde är hingstig??????
Ska Minnesota tacka nej till prispengar bara för att "svanen" inte har koll på sin häst??
Helt sjukt.
Alla ansvarar för sina hästar, oavsett sto, valack eller hingst.
Reglerna är lika för alla.
Kommer man inom sparkavstånd får man skylla sig själv.
Eller är det egoister med ögonbindel på hoppbanorna runt om i Sverige???
AM
Vet precis hur du känner dig. Har själv samma problem som du när vi är ute med min hingst. Jag har alltid en stor röd rosett i svansen men ändå är det många som ignorerar det. Och vi försöker alltid att hålla oss undan andra hästar. Det har t o m hänt att vi struntat i framhoppningen p g a att det var för rörigt där. Sedan blir en del jättearga när han kickar efter andra hästar eller skriar till åt dom som rider ända upp i baken på honom.
Sedan blir jag riktigt förbannad när man vill ha hjälp ang något, att folk förutsätter att man inte kan hantera / klara av att rida hingsten. Min unghingst är i början av hans utbildning, och ryttaren som rider honom är jätteduktig att hantera honom, och han blir väldigt stressad när han kommer till ett nytt ställe, många främmande hästar (och ston). Kanske försvinner detta beteendet med massor av träning. Men man måste ju börja träna dom någonstans. Självklart vet förhoppningsvis hingstägaren att det är ett stort ansvar och jobbigare att tävla med en hingst, som man inte ger sig iväg med om man inte klarar av det.
Men detta fenomen märker jag ofta av här, av alla "experter" som tydligen kan allt och förutsätter att många inte kan något.
Jag önskar dig lycka till med din hingst och hoppas att även andra ryttare kan visa hänsyn till hingstar på samma sätt jag vet att många hingstägare försöker vissa hänsyn till andra ryttare.
Hur skulle det se ut och Gidde (hingst) har täten och Minnesota (sto) får hålla sig på fjärdepar utvändigt för att Gidde är hingstig??????
Ska Minnesota tacka nej till prispengar bara för att "svanen" inte har koll på sin häst??
Helt sjukt.
AM
Självklart ställer man väl inte upp på ett löp om man har detta problem med sin hingst, för då är man medveten om att man ligger där ganska tätt.
Men på en framhoppning t ex ska väl åtminstone folk kunna hålla sig på avstånd. Och inte rida rakt upp i baken på något. Jag har 5 valacker och en hingst. Alla mina valacker klarar av ifall dom blir "påriden" av en annan häst, men min hingst som gärna vill ha kolla på alla andra hästar blir totalt vansinnig. Visst finns det valacker som också inte tål det, men jag tror att hingstar reagerar mer. Så jag tror att vad trådskaparen var att få ett råd hur hon ska bära sig åt att få folk att visa respekt och inte komma för nära därför att hennes häst är hingst.
MrNiceGuy 2004-09-28, 14:24 Självklart ska hingsten vara tränad för det, men när man kommer ut på tävling är det en helt annan sak än när man "tränat" hemma på att ha andra hästar/sto runt sig.
Jag tycker mig ha sett "mode" i att ha röd rosett i svansen, spec på lokala/regionala tävlingar. Jag anser att man ska ha röd rosett på sin häst om den är riktigt j*vlig och verkligen slår om det kommer någon nära, alt. blir "lycklig" och brallar runt och kickar på framridningen. har man en häst som kanske eventuellt blir sur och då kan kanske tänka sig att sparka, men aboslut inte gör det ofta tycker jag man ska låta bli den röda rosetten... Som sagt det blr "inflation" i det annars och resultatet blir att ingen bryr sig om varningen...
Hur gör man på galoppen t ex ??? där finns ju hingstar o ston som kommer varandra ännu närmre.....
Nafayette 2004-09-28, 14:45 Problemet ligger nog inte hos hingstarna/ston..
Utan snarare på en viss egoism hos hästhanterarna..
Om jag såg en oreglerig/pigg hingst och själv red en brunstig märr så skulle jag naturligtvis inte provocera eller göra det svårare för den som red problemhästen..
Tyvärr är det ju så att så fort hingstar kommer upp på tal så särskiljs dom från övriga hästar...
Lite mentaliteten: Det finns hästar och sedan finns det hingstar..
Bortglömt är att även hingsten är en häst.
Att den krummar med halsen eller skriar lite hör ju till.. Men många förstår inte detta och bestraffar eller blir rädda.
Tjejen i ursprungstråden skulle kanske tänka så här:
-Jag sitter på en häst som är livlig och brummar..
-Se på den vackra men håll er på avstånd.
-Jag är stolt över min häst och det bör ni också vara som överhuvudtaget får titta på den.
Så egoisterna är dom som inte fattar bättre än att fösöka rida upp i häcken på den vackra...
Och rosetterna passar bäst på alla dom övriga som inte har vett eller har lärt sig att hålla avstånd.. Oavsett hingst eller sto.
AM
Humelibumlan 2004-09-28, 15:14 Så jag tror att vad trådskaparen var att få ett råd hur hon ska bära sig åt att få folk att visa respekt och inte komma för nära därför att hennes häst är hingst.
Ja... men det jag undrar varför de just ska respektera att det är en HINGST... inte att det är en annan individ!
Personligen är jag begåvad med ett så litet sunt förnuft som behövs för att förstå att man inte rider upp i rumpan eller in precis framför en okänd häst... detta är oavsett kön!
Humelibumlan 2004-09-28, 15:16 Självklart ska hingsten vara tränad för det, men när man kommer ut på tävling är det en helt annan sak än när man "tränat" hemma på att ha andra hästar/sto runt sig.
Jag tycker mig ha sett "mode" i att ha röd rosett i svansen, spec på lokala/regionala tävlingar. Jag anser att man ska ha röd rosett på sin häst om den är riktigt j*vlig och verkligen slår om det kommer någon nära, alt. blir "lycklig" och brallar runt och kickar på framridningen. har man en häst som kanske eventuellt blir sur och då kan kanske tänka sig att sparka, men aboslut inte gör det ofta tycker jag man ska låta bli den röda rosetten... Som sagt det blr "inflation" i det annars och resultatet blir att ingen bryr sig om varningen...
Tycker i så fall tvärt emot dig... har du en häst som har de minsta tendens att slå ska du har rosett... iallafall till folk förtsått att man inte rider nära en okänd häst, vilket i mina ögon bara är korkat... så egentligen! Ta bort alla rosetter och sen får man rida nära på egen risk! :cool:
har du en häst som har de minsta tendens att slå ska du har rosett...
I så fall ska ALLA hästar gå med rosett ju, en häst som verkligen blir trängd/rädd eller vad som, den slår.
på tävlingar känns det ofta som att ryttarna sätter en rosett "fall i fall" andra ryttare som då nonchalerar rosetten märker ju då att det händer ju ändå inte. Inte så kul om man då kommer med en häst som verkligen behöver den röda rosetten, nej håller med vissa föregående här, det är för många som har det utan att det eg behövs, då blir det lätt att det nonchaleras, tyvärr!
Humelibumlan 2004-09-28, 15:35 I så fall ska ALLA hästar gå med rosett ju, en häst som verkligen blir trängd/rädd eller vad som, den slår.
på tävlingar känns det ofta som att ryttarna sätter en rosett "fall i fall" andra ryttare som då nonchalerar rosetten märker ju då att det händer ju ändå inte. Inte så kul om man då kommer med en häst som verkligen behöver den röda rosetten, nej håller med vissa föregående här, det är för många som har det utan att det eg behövs, då blir det lätt att det nonchaleras, tyvärr!
Ja du har så rätt... Men jag måste ju då få ifrågasätta dessa ryttares intelligens som rider nära en häst med röd rosett för att "testa" om den slår eller inte? Eller som iallmänhet gillar att rida nära andra hästar?
vad sker om någon rider upp bakom en häst utan rosett och den blir irreterad och slår? :confused:
När jag rider min häst, så kan jag säga att man kommer nära på egen risk... Hon kan du rida upp i rumpa för att få stopp, men nästa gång skickar hon dig till andra sidan mälaren.. :cool:
Bara som spin off... Hästar beter sig ju inte på ett exakt sätt varje gång, ta t ex brunstig piss märr som i normala fall är en ängel, med vid brunst blir ett monster? Det måste ju vara svårt som ryttare att exakt veta hur just min häst ska reagera idag?
Personligen är jag begåvad med ett så litet sunt förnuft som behövs för att förstå att man inte rider upp i rumpan eller in precis framför en okänd häst... detta är oavsett kön!
Jo, det är just det. Att det är alldeles för många som inte inser att dom inte ska rida upp i rumpan på någon. Och jag tror att en hingst har lättare att säga ifrån. Jag tror i alla fall att dom med ston kan förstå konsekventerna av att rida upp i baken eller precis framför en hingst mot om de gör det mot en valack t ex.
Sedan att man ska ta hänsyn till varandra oavsett sort, är ju ganska självklart.
Nafayette 2004-09-28, 15:53 Men det är större risk att en märr slår än en hingst..
Hingstar är på det viset mer lätthanterliga.
AM
Ja du har så rätt... Men jag måste ju då få ifrågasätta dessa ryttares intelligens som rider nära en häst med röd rosett för att "testa" om den slår eller inte? Eller som iallmänhet gillar att rida nära andra hästar?
vad sker om någon rider upp bakom en häst utan rosett och den blir irreterad och slår? :confused:
När jag rider min häst, så kan jag säga att man kommer nära på egen risk... Hon kan du rida upp i rumpa för att få stopp, men nästa gång skickar hon dig till andra sidan mälaren.. :cool:
Bara som spin off... Hästar beter sig ju inte på ett exakt sätt varje gång, ta t ex brunstig piss märr som i normala fall är en ängel, med vid brunst blir ett monster? Det måste ju vara svårt som ryttare att exakt veta hur just min häst ska reagera idag?
Jag har åkt på en rejäl utskällning en gång, vi var på en väldigt trång framhoppning, jag satt på en 4 årig hingst som verkligen var filbunken själv, han brydde sig varken om andra hingstar, brunstiga sto eller något. Plötsligt blir vi uppträngda i ett hörn av en annan ryttare som behövde "bromsa" min 4 åring blev då, såklart, väldigt trängd o hotade att kicka ( obs sparkade aldrig) den andre ryttaren blev då riktigt arg o påstod att min hingst inte hade bland andra hästar att göra eftersom jag inte hade kontroll på honom... och skulle jag tvunget ut skulle han ju ha rosett både fram o bak *suck* I vilket fall så såg överdomaren hela scenariot och gav den andre ryttaren en tillsägelse...
I detta fallet var dte varken mitt eller hästen som jag satt på som gjorde något fel, men andra verkar ibland tro att de kan rida hur som o var som...
Men jag tycker inte att man ska använda rosett " i fall att" utan bara ha den om det är absolut nödvändigt, då kanske folk får större respekt för den... Men i det stora hela så bör man ta mer hänsyn till varandra och INTE rida upp i häcken, stryka intill okända hästar, som sagt man vet aldrig hut de reagerar!
Humelibumlan 2004-09-28, 17:55 Jag har åkt på en rejäl utskällning en gång, vi var på en väldigt trång framhoppning, jag satt på en 4 årig hingst som verkligen var filbunken själv, han brydde sig varken om andra hingstar, brunstiga sto eller något. Plötsligt blir vi uppträngda i ett hörn av en annan ryttare som behövde "bromsa" min 4 åring blev då, såklart, väldigt trängd o hotade att kicka ( obs sparkade aldrig) den andre ryttaren blev då riktigt arg o påstod att min hingst inte hade bland andra hästar att göra eftersom jag inte hade kontroll på honom... och skulle jag tvunget ut skulle han ju ha rosett både fram o bak *suck* I vilket fall så såg överdomaren hela scenariot och gav den andre ryttaren en tillsägelse...
I detta fallet var dte varken mitt eller hästen som jag satt på som gjorde något fel, men andra verkar ibland tro att de kan rida hur som o var som...
Men jag tycker inte att man ska använda rosett " i fall att" utan bara ha den om det är absolut nödvändigt, då kanske folk får större respekt för den... Men i det stora hela så bör man ta mer hänsyn till varandra och INTE rida upp i häcken, stryka intill okända hästar, som sagt man vet aldrig hut de reagerar!
Precis senariot jag var ute efter.. :bow:
Om man bara tar min häst som ex... en häst som i och fr sig aldrig kommer beträda en rid bana.. Men
Humlan kan slå, bita, och anfalla... men det är inget hon gör jämt... det beror på humör.. :crazy: :smirk:
Vad skulle du gjort? Rosett eller inte? *nyfiken*
BeastieBabe 2004-09-29, 00:57 ja.. självklart.. brunstiga ston ska ha rosa rosett.. att ja inte tänkte på det :o :smirk:
Det är nog ganska stor skillnad på att rida ett högbrunstigt sto tätt intill en hingst än att göra detsamma på en valack.
Tycker det är ganska dumt att säga att man ska lära sig klara av sin häst först. En häst kan bete sig på ett sätt på hemmaplan för att sedan bli som förbytt på tävling i nya miljöer - oavsett kön på hästen.
Min hästar är alla av olika "sorter", två ston, en valack och en hingst. Jag vill helst inte ha andra hästar alltför nära någon av dem, det hör till ren vett och etikett. Min hingst är väldigt snäll och lydig, men visst kan han bli distraherad nån gång om det springer förbi brunstiga ston en halvmeter ifrån. Jag är inte rädd för att min hingst ska betäcka på tävling, men det är varken kul för mig eller honom när andra hästar går förbi så nära att man nästan rider på dem.
Röda rosetter i svansen tycker jag inte respekteras heller. Det är synd.
(obs inte direkt till den jag lånade knappen från utan bara ren åsikt från mig. Alla borde lära sig vett och etikett oavsett kön på hästen)
Förresten så hände precis samma sak min arabhäst en gång, det var inte jag som red utan min medryttare. En annan kom med en smågalen häst i full karriär mot mitt lilla sto som då vände baken till och la öronen bak (sparkade inte heller, hotade bara) Då sa denna ryttare argt att ARABER inte hade något på en hoppbana att göra!!!
suck...
Du kanske kan ha en stor röd rosett i svansen på framridningen? :idea:
I mitt fall är det inte bakänden som är farlig, utan jag är rädd att han drar iväg till de andra hästarna och att DE sparkar HONOM. "min" häst sparkar inte, vi rider ofta ut med honom tillsammans med unghästarna just för att de kan behöver en stoppkloss framför...
cetzyboy 2004-09-29, 14:36 Sen kan man ju bli omriden av hästar som kickar efter en !! Mycket trevligt på Syd Närke ritten.
Vi red lungt en ryttare rider om och hästen slår efter våra........!
Självklart skall du klara av din hingst och häst på banan oavsett vilken diciplin.
Jag säger som många andra kolla på travarhingstarna.
/Cetzy
jaa det var lite otäckt, den sparken hade nog träffat ryttaren om den träffat... burr!
Notte är en snäll liten sak, han gör inte mycket förnär, det såg du ju ;) :)
_underbarn_ 2004-10-01, 13:20 Alla borde ju visa större respekt på framridningen...
Jag har en "vanlig" valack som inte sparkas men folk borde ju fortfarande hålla ett visst avstånd (han blir hingstig och gnäggar och "blåser upp sig" så fort det kommer förbi en snygging) :love: men icke då!!! Jag har fått skäll av folk som ridit in i MIG många gånger...
cetzyboy 2004-10-01, 13:33 Nä var han hingst ????? :eek:
Hur snäll som helst !!
/Cetzy
T.Alsterfeldt 2004-10-04, 19:09 frågan var väl inte om hingsten var hysterisk eller inte,frågan var vad mankan göra för att skydda sig från folk som inte har RESPEKT!?!?!
jag har själv hingst,och är ute mycket både på tävlingsbanor och annorstädes,och dte är väl inet så mycket diskussion om jagklarar hingsten eller inte..se det gör jag nämligen....
ändå är dte så att jag tcker folk är rätt otäcka,men dte hade jag tyckt med en valack också...
Nog fan skal de stryka förbi,inom sparkavstånd och jag minsn ett minnesvärt ögonblick när två tjejer strök förbi rumpan på minhäst med ungefär 30 cm avstånd"han såg ju snäll ut?"
Jovisst,men han har 4 ben o kan bli rädd...
Jag har ALDRIG varit med om att jag fått problem för att JAG inte klarar av hans hingstinstinkter,tvärtom,för dte mesta är vårt förhålland elugnt o avslappant..men jag måste ha 1000 ögon överallyt och i nacken på folk som tycker att han är "ÅÅÅH så fin!!" och skal klappa,elller ställer barnvagnar under magen,eller hittar på andra saker,med eller utan häst....
Och när jag i de få förekommande fallen har ridit i ridhuset hard et vartit på en rädd häst-helt enklet för att han tror att alla andr askal attackera när de kommer i sån fart och så nära,och deras små hästar drar öronen åt sig,visar skrynkelnäsa och hotar att sparka,och så far de förbi inom sparkavstånd...
Eftersom min häst är stor och "flygig" tilölutseendet(svart me d mycket man och hög hållning) så har jag även haft hästar som reagerar på det...
jag har lärt mig att koll ain hästar o rytatre och illa kvickt vända sidan till och vänd abort huvudte på hästen,just för att skrämmas så lite som möjligt...
Det är så jävla enkletatt reducera vårt problem till att "hörru,klarar du inet av en HINGST så kan du ju träna på en hamster" ,men dte handlar inte ens omdet..jag hopaps att de flesta som har hingstar inte har gått på "hingstmyten" och inet får en egokick av at ha en hingst,utan har det av andra skäl..vi förtjänar fortfarand eta respekteras...
Det rä så jävla enklet att sitta här o besserwissra sig,men ute i verkligehten så förekommer dte folk som faktiskt sätter sina egna och vra liv på spel genom att inte resoektera djuret hästen..vi får inet glömma att det bara är en något tamare älg vi har i andra änden av snöret..
Och det där med att betäcka ston under arbete-tro mig-det är det sista åtminstone minhingts hari huvudet-han vil mest klara livhanken...
Jag har vid tävlingar satt rosett i svansen vid några tillfällen,men jag har också sett undre lektioner,ryttare,som på fullaste allvar skär vägen,ridre in i folk och jävlar sig i största allmänhet..den ryttaren jag tänker på då har nog en störning och gillar att mucka gräl med folk....
(Viftande dressyrspö applicerat i rätt ögonblick tog loven av de försöken...,och nej,ryttaren slog inte efter den tokiga ryttaren,blev bara något yvigare i sin a rörelser och det var allt som behövdes)
Om man nu gillar att provocera hingstägare fr att man har någon snedvriden självkänsla eller någotannat fenomen som uppstår så kan man väl ändå hålla sig till att snacka skit-man behöver inte riskera livet genom att försöka leka Odödlig Riddare som kan Snika Hingsten...
och det gäller för alla djur,hundar aåväl som hästar,lite avstånd sparar så mycket elände..hurd et är med hamstarr vet jag däremot inte..får väl köpa mig några stycken o prova..
Thina
Humelibumlan 2004-10-04, 19:45 frågan var väl inte om hingsten var hysterisk eller inte,frågan var vad mankan göra för att skydda sig från folk som inte har RESPEKT!?!?!
jag har själv hingst,och är ute mycket både på tävlingsbanor och annorstädes,och dte är väl inet så mycket diskussion om jagklarar hingsten eller inte..se det gör jag nämligen....
ändå är dte så att jag tcker folk är rätt otäcka,men dte hade jag tyckt med en valack också...
Nog fan skal de stryka förbi,inom sparkavstånd och jag minsn ett minnesvärt ögonblick när två tjejer strök förbi rumpan på minhäst med ungefär 30 cm avstånd"han såg ju snäll ut?"
Jovisst,men han har 4 ben o kan bli rädd...
Jag har ALDRIG varit med om att jag fått problem för att JAG inte klarar av hans hingstinstinkter,tvärtom,för dte mesta är vårt förhålland elugnt o avslappant..men jag måste ha 1000 ögon överallyt och i nacken på folk som tycker att han är "ÅÅÅH så fin!!" och skal klappa,elller ställer barnvagnar under magen,eller hittar på andra saker,med eller utan häst....
Och när jag i de få förekommande fallen har ridit i ridhuset hard et vartit på en rädd häst-helt enklet för att han tror att alla andr askal attackera när de kommer i sån fart och så nära,och deras små hästar drar öronen åt sig,visar skrynkelnäsa och hotar att sparka,och så far de förbi inom sparkavstånd...
Eftersom min häst är stor och "flygig" tilölutseendet(svart me d mycket man och hög hållning) så har jag även haft hästar som reagerar på det...
jag har lärt mig att koll ain hästar o rytatre och illa kvickt vända sidan till och vänd abort huvudte på hästen,just för att skrämmas så lite som möjligt...
Det är så jävla enkletatt reducera vårt problem till att "hörru,klarar du inet av en HINGST så kan du ju träna på en hamster" ,men dte handlar inte ens omdet..jag hopaps att de flesta som har hingstar inte har gått på "hingstmyten" och inet får en egokick av at ha en hingst,utan har det av andra skäl..vi förtjänar fortfarand eta respekteras...
Det rä så jävla enklet att sitta här o besserwissra sig,men ute i verkligehten så förekommer dte folk som faktiskt sätter sina egna och vra liv på spel genom att inte resoektera djuret hästen..vi får inet glömma att det bara är en något tamare älg vi har i andra änden av snöret..
Och det där med att betäcka ston under arbete-tro mig-det är det sista åtminstone minhingts hari huvudet-han vil mest klara livhanken...
Jag har vid tävlingar satt rosett i svansen vid några tillfällen,men jag har också sett undre lektioner,ryttare,som på fullaste allvar skär vägen,ridre in i folk och jävlar sig i största allmänhet..den ryttaren jag tänker på då har nog en störning och gillar att mucka gräl med folk....
(Viftande dressyrspö applicerat i rätt ögonblick tog loven av de försöken...,och nej,ryttaren slog inte efter den tokiga ryttaren,blev bara något yvigare i sin a rörelser och det var allt som behövdes)
Om man nu gillar att provocera hingstägare fr att man har någon snedvriden självkänsla eller någotannat fenomen som uppstår så kan man väl ändå hålla sig till att snacka skit-man behöver inte riskera livet genom att försöka leka Odödlig Riddare som kan Snika Hingsten...
och det gäller för alla djur,hundar aåväl som hästar,lite avstånd sparar så mycket elände..hurd et är med hamstarr vet jag däremot inte..får väl köpa mig några stycken o prova..
Thina
Va? Har jag överhuvudtaget nämt hysteriska hingstar eller hamstrar?? :confused: :confused: :confused:
Men halllå..?
Ni e ju helt pantade.. hon frågade om det fanns ett sätt att varna andfra för en hingst, hon skrev INTE att hon inte klarade av sin hingst... Det är stor skillnad. Jag har själv aldrig hört talas om blårosett men man kan ju kanske ha blå på stigbygeln elelr nånstans och röd på svansen. För röd betyder ju att ponnyn/hästen sparkar, och då ska man ju naturligtvis inte gå nära den, och det ska man inte med hingstar hellet.....Och óm dom endå skulle rida förnära så får dom ju faktiskt skylla sig själva om det då inte är ryttaren på hingsten som gör fel för den ryttaren ska ju vara speciellt uppmärksam vilken jag tror du endå är....
Nafayette 2004-10-05, 22:19 Fattar inte problemet som håller på att skapas här.
Märrar är ju klart ettrigare i sitt humör och sparkas mer än gärna.
Dom borde ha rosetter på sig 365 dagar på året..
Det enda hingstarna gör är ju att brumma..
Det borde vara större problem att ha ett sto på banan än en hingst..
AM
Iglatjarn 2004-10-07, 13:21 :rofl: :rofl: :rofl:
hi hi, förlåt, kan inte låta bli!!
Så träffsäkert det bara kunde bli. Tack för dagens sanning!! :banana:
__Stilett__ 2004-10-07, 13:55 en häst är ingen maskin man kan ha full kontroll över. en häst HAR flyktinstink, naturliga instinker som en hingst kan ha och dylikt.
oavsett hur bra kontroll du har på din häst kan INGEN garantera hur hingsten (eller en annan häst) beter sig från en dag till en annan.
Humelibumlan 2004-10-07, 14:25 Jag är inte ett dugg pantad, är du? :smirk:
Om man klarar av att hantera sin hingst, tycker jag inte ens frågan bör ställas som den gjorde..
Humelibumlan 2004-10-07, 14:26 en häst är ingen maskin man kan ha full kontroll över. en häst HAR flyktinstink, naturliga instinker som en hingst kan ha och dylikt.
oavsett hur bra kontroll du har på din häst kan INGEN garantera hur hingsten (eller en annan häst) beter sig från en dag till en annan.
Du kan ju ta och läsa hela tråden och mina tidigare inlägg... :smirk:
Husmusen 2004-10-09, 20:14 Tjejen i ursprungstråden skulle kanske tänka så här:
-Jag sitter på en häst som är livlig och brummar..
-Se på den vackra men håll er på avstånd.
-Jag är stolt över min häst och det bör ni också vara som överhuvudtaget får titta på den.
Uhmm... men snälla... :confused:
Allt hon ville var ju att göra folk lite extra uppmärksamma. Jag tycker det är bra att hon tänker på säkerheten, och som någon annan skrev tycker jag oxå att det är riktigt tråkigt att vissa här börjar klanka ner på folk istället för att bara försöka hjälpa till...
/Mi :cool:
Vita_N_6520 2004-10-10, 18:04 och varken be dem hålla sig undan eller förvänta sig det, för jag har aldrig varit med om att folk tar sånt på ett vänligt och förstående sätt.
Men det är faktiskt rätt störigt när nån kommer o rider på sin häst, när man själv står helt still o säger "flytta på er ja har faktiskt en hingst".. :smirk:
Nu kanske det inte är så att NI säger så, men det va en som sa så åt oss en gång :p :crazy:
DÅ flyttar ja absolut inte på mej...
Vita_N_6520 2004-10-10, 18:18 Finns det ngt sätt att "varna" andra ryttare från att rida för nära en om man har en hingst på tävling? Ska man behöva gå med en skylt lr :smirk:
Hur sjutton beter du dej om du blir placerad då??
Om du måste stå mittemellan två brunstiga ston??
Om det är trångt o många placerade??
Ber alla andra att tränga ihop sej så att du får plats?
Struntar i den helt o hållet??
I tävlingssammanhang ska man ju ha lite koll på sin häst, även om ja mycket väl förstår ditt resonemang..
T.Alsterfeldt 2004-10-10, 19:55 "Men det är faktiskt rätt störigt när nån kommer o rider på sin häst, när man själv står helt still o säger "flytta på er ja har faktiskt en hingst"..
Nu kanske det inte är så att NI säger så, men det va en som sa så åt oss en gång
DÅ flyttar ja absolut inte på mej..."
Folkme dden attityden har inet ute bland andra att göra...
Och så "ursäktar" de sin maktkamp med attdet är en hingst...patetiskt
såna flyttar jag mig inte heller för,vare sig de har häst eller inte
men man känner igen samam fenomen överallt,folk som förösker"flytta på andra"
annars om man blr placerad så är det oftast inga problem..man får be snällt om att få lite störrre melanrum mellan hästarna..annars så ställer mansig på bra avstånd bakomd e andra bara...
och man kan gå in utan häst också...
Thina
limited_edition 2004-10-18, 15:30 vad är det här för en idiotisk tråd? jag menar varför hacka ner på hingstägaren? det är väl inte så förbannat lätt att hantera och rida all hästar dessut om så är det ju skillnad från hongst till hingst eller hur? :smirk: jag menar folk har ju svårt att fatta att man inte behöver rida 5centimeter från hästen framför liksom och säger man sen att de skall flytta sig så blir de sura visst man kan försöka undvika själv men det är inte alltid så lätt men jag säger den som rider för nära mig på vilken häst det nu än må vara får SKYLLA SIG SJÄLVA!!! man kan ju hoppas de får sig en dänga också så att de kanske lär sig hehehe... :D
jaa men det visste du väl?...eller??? :)
Jag har haft hingst, och jag hade också önskat att de hade funnits någon form av upplysning om att det är en hingst man sitter på. Inte för att Kadman var en bökig hingst på något sätt, tvärtom, han var inte medveten om att han var hingst utan trodde snarare att han var en liten skär kanin. Brunstiga ston, däremot, lade märke till Kadmans fungerande genitalier, och jag har mer än en gång sett brunstiga märrar larva efter honom som om han var Gud själv. Jag kan tänka mig att dom stoägarna gärna hade fått veta innan vad deras ston visste, så dom slapp rida upp intill och få, minst sagt, lite okoncentrerade ston. En blå rosett är väl skitbra? Jag menar man kan ju inte gärna rida omkring och bröla: "bip bip, hingst coming through!"
cassic_bambi 2004-10-25, 21:58 Om ja inte misstar mig så betyder blå roset i svansen Hingst o röd att hästen kan sparka mot andra hästar. Man kan oxå anmäla i sekreteriatet om man vet med sig att man rider en häst som e lite mer hingstig, så ropar speakern ut d, inte så kul om folk inte respekterar att man sitter på en hingst. D e ju ändå en del hormoner som spelar även i den snällaste hingst! :) Tycker du ställde en bra fråga :) och d handlar ingenting om ifall man kna hantera sin häst lr ej, en hingst e alltid en hingst, med generellt mer som försigår innanför pannbenet av naturliga skäl och skall alltid respekteras :)
Vita_N_6520 2004-10-27, 14:06 Fattar inte problemet som håller på att skapas här.
Märrar är ju klart ettrigare i sitt humör och sparkas mer än gärna.
Dom borde ha rosetter på sig 365 dagar på året..
Det enda hingstarna gör är ju att brumma..
Det borde vara större problem att ha ett sto på banan än en hingst..
AM
haha de va de värsta ja hört :p
Ja har bara haft hand om ston o ingen av dem har nånsin sparkat efter andra hästar!! :smirk:
vondutch 2004-10-27, 16:25 Klokt sagt!
Hallå, hallå, hallå????????????????????????????
Du har tydligen själv aldrig ridit en hingst. Även den snällaste och mest välupfostrade hingsten kan bli "skvatt galen" om ett brunstigt sto kommer och trycker upp arslet i nosen på honom. Visst "fan" vet de skillnad på tävling och betäckning, kan inte tänka mig att en hingstryttare skulle ta ut sin hingst på tävling om de inte visste till 100 % att de klarade av honom. Men djupt inrotade instinkter kan man som liten människa inte bara trycka på en knapp och vips är den borta. Självklart ska hingsten klara av att både möta och bli passerad av både hingstar och ston. Men om du nu inte fattat det så handlar tydligen denna tråd om ryttare som rider extremt nära. Jag förfasas på varje tävlingsplats över att det finns så många nonchalanta ryttare som måste tränga sig emellan eller rida "på" andra ekipage. ALLA hästar kan slå i ett trängt läge. /Kicki :devil:
Humelibumlan 2004-11-09, 15:22 Hallå, hallå, hallå????????????????????????????
Du har tydligen själv aldrig ridit en hingst. Även den snällaste och mest välupfostrade hingsten kan bli "skvatt galen" om ett brunstigt sto kommer och trycker upp arslet i nosen på honom. Visst "fan" vet de skillnad på tävling och betäckning, kan inte tänka mig att en hingstryttare skulle ta ut sin hingst på tävling om de inte visste till 100 % att de klarade av honom. Men djupt inrotade instinkter kan man som liten människa inte bara trycka på en knapp och vips är den borta. Självklart ska hingsten klara av att både möta och bli passerad av både hingstar och ston. Men om du nu inte fattat det så handlar tydligen denna tråd om ryttare som rider extremt nära. Jag förfasas på varje tävlingsplats över att det finns så många nonchalanta ryttare som måste tränga sig emellan eller rida "på" andra ekipage. ALLA hästar kan slå i ett trängt läge. /Kicki :devil:
Joho då.. Hingstar tillhör vardagen och i mitt liv är de inga problem...
KungTulle 2004-11-09, 15:58 På den här diskussionen verkar det som om man skulle knyta varningsrosetter på vissa ryttare istället!!!!
Är ju själv hingstryttare men tävlar inte.
Rent spontant så tycker jag att det är väldigt konstigt att ge sig ut och tävla med ett högbrunstigt sto. Mest därför att stona brukar vara riktigt "tolliga" under högbrunst och därmed presterar sämre på tävlingen.
På hundkurser, tävlingar med hund etc får man ju inte komma med en tik i höglöp.
Varför ska man till varje pris ut att tävla just den tid som stoet står i högbrunsten? Är det inte bättre att stanna hemma då! Av samma anledning som att man inte tar ut hästen på en tävling om den är ofräsch av andra orsaker.
Ska man tävla till varje pris så tycker jag att man kan skaffa en motorcrossmaskin så att ens tävlande inte går ut över ett oskyldigt djur.
/KT
Okej, det där måste jag erkänna att jag tyckte var ett lite dumt argument, men okej, alla har rätt till åsikter!
Motargumentation:
1. Enligt din spontana åsikt så borde man med andra ord öht inte skaffa sig ett sto om man vill tävla då?
2. Jag har ridit massor med ston som går som klockor på tävling trots högbrunst.
3. Att ett sto är brunstigt är INTE ens i närheten av att vara ofräsch.
4. "Ska man tävla till varje pris så tycker jag att man kan skaffa en motorcrossmaskin så att ens tävlande inte går ut över ett oskyldigt djur." a) Ston kan faktiskt också tycka att det är jätteskoj att tävla. b) Jag förstår inte den där sista meningen, vad är det som går ut över mitt oskyldiga sto?
5. Mitt förr-förra sto presterade i brunst dubbelt så bra på tävling, trots att hon var spattigare än någonsin. Jag tror inte att hon var ensam om det.
6. Bor man, som jag till exempel, i norrland och vill tävla, då har man inte så mycket att välja på annat än att tävla under brunst eftersom det är en väldigt kort tävlingssäsong här.
Så, enligt dig ska man låta bli att tävla med sitt brunstiga sto, då borde ju inte du tävla med din hingst heller. Massor av ston får sin brunst "utlöst" av att stöta på en hingst. Så, då kanske man inte ska tävla någonsin med sitt sto?
Jag är medveten om att stora delar av mitt resonemang är riktigt genomkorkat, men jag tyckte inte att ditt var speciellt genomtänkt heller. Så det så! :)
KungTulle 2004-11-09, 18:27 Jag kan ju välja att svara artigt eller argt!
Artigt:
Jag tävlar INTE min hingst. Och anser att hingstar och ston kan samsas. Även på tävling. Däremot borde vissa ryttare gå på kurs i allmänt hästvett. Om alla beter sig proffesionellt så blir det få kanske tom INGA konflikter.
Det är välan så att om man inte kan styra sin häst när man rider tex i framridningen på en tävling (oavsett kön på hästen), eller man väljer att råda vårdslöst med fara för andra, ja då är man inte mogen att sätta sin fot på en tävling. Kanske man tom skulle bli avstängd och få ta om gröna kortet samt göra en provtävling innan man får kortet. Upprepade försyndelser så en längre kännbar portning från tävlingar.
Jag tränar litet då och då med min hingst i ett ridhus som används av en liten grupp verkliga ryttarproffs. Och det går hur smidigt som helst pga av horsmanshippet finns där hos alla som hanterar hästarna på det stället.
argt: """"""¤¤¤¤¤###%%&%!!!! XXXX!!!! HHHMYYYYY!!!!!#¤&&&%¤¤
(fniss)
/Kung Tulle
:eek: Jamen mjao då! MISSADE faktiskt det där om att du inte tävlar! Förlåååt så heeemskt mycket då! (Nu skulle jag vilja att det fanns en högfärdig smiley-gubbe med näsan i vädret!)
:cool:
*lånar*
Men ärligt....Vad lider ridfolk av??
Inom travet skulle folk aldrig drömma om att inte visa hänsyn mot varandra, vilket det är ston, hingstar eller valacker....
Å andra sidan är det väldigt trångt i lopp och speciellt i volten, och jag har då aldrig varit med om att det skulle vara problem med att ston går nära hingstar i de skedena....Men att helt ovetandes GÅ med en HÄST några cm framför en helt okänd annan häst finns inte i våran värld...det måste ju vara folket som är obildade??!!
Egentligen är det rätt så fascinerade vilka tävlingsinstinkter hästar kan ha. Av de som tävlar som hingstar brukar till och med de allra grisigaste, gapigaste och värsta hingstarna totalt glömma bort andra hästar i närheten så fort selen läggs på. Ute på banan är det väl aldrig någon som hingstar sig, samma som i grimskaft mest går på två ben.
Snuffsan 2004-11-10, 08:59 *Lånar din knapp*
Det är ju inte att hingsten inte lyssnar på sin ryttare och inte fokuserar som den ska som är problemet. Det gör en ridhäst på samma sätt som en travare. Problemet är ju att framridningar/framhoppningar ibland är rejält stökiga med mycket nerv osv och en del som inte tar någon som helst hänsyn till andra ekipage. Dottern blev påriden (brutalt) av en ponny på framhoppningen en gång, snett bakifrån, och hennes ponny vände på en femöring och kickade den andre (jag hade gjort samma sak om jag varit ponny). Då hävdade föräldrarna till den andra ryttaren att det var skandal att vi inte har röd rosett i svansen på vår. För att han kickar om han blir så gott som rammad? Han höll på att gå omkull, så kraftigt var det.
Med tanke på sådana incidenter funderar jag lite extra på säkerheten nu när dottern snart ska ut på banorna med en hingst. Att hon klarar av ponnyn är en självklarhet, att vi tränar med andra hästar är också självklart.
Men faktum är ändå att om hon råkar ut för t.ex. en påridning där ponnyn blir pressad så tänder en hingst värre änn en vallak. Även om problemet inte ligger hos hingstekipaget så måste man ju fundera på det lite extra. Förstår ni hur jag menar? "Smäller det så smäller det lite högre."
Men grund problemet är för lite funktionärer på framridning/framhoppning tror jag.
KungTulle 2004-11-10, 10:27 Ute på banan är det väl aldrig någon som hingstar sig, samma som i grimskaft mest går på två ben.
Eller arbetande hästar som tex drar timmer, arbetsvagn eller jordbruksredskap. Våran hingst ( nnordsvensk bruks)har vi kört på grusvägar förbi hagar med ston som varit så brunstiga att dom vänt rumpan till och "juckat" mot honom.
Och han har bara gått/travat förbi. Möjligen har han artigt brummat litet åt dom men inte ens lagt huvudet på sned och tittat litet.
Finns ju också en hel del som tex tävlingsplöjer och har en hingst och ett sto bredvidvarandra framför plogen. Iofs då hästar som är vänner och känner varandra.
Inom westernridningen leder man ju tom hingstar på grimma ute på tävlingar. Det är självklart att hästarna ska vara väluppfostrade där.
En och annan "vanlig" tävlingsryttare har ju också en fin pli på sina hopp och dressyrhingstar, men då ofta på högre nivåer.
Det är lika illa oavsett vilken häst man har att inte ha den tränad nog att hanteras.
/Kung Tulle
KungTulle 2004-11-10, 10:31 [QUOTE=Snuffsan
Problemet är ju att framridningar/framhoppningar ibland är rejält stökiga med mycket nerv osv och en del som inte tar någon som helst hänsyn till andra ekipage.
xxxxxxx
precis!!!
xxxxxxxx
Även om problemet inte ligger hos hingstekipaget så måste man ju fundera på det lite extra. Förstår ni hur jag menar? "Smäller det så smäller det lite högre."
xxxxxxxx
Ja men det ska inte hingstryttaren lastas för, det är den vårdslöse och slarvige som ska korrigeras!
xxxxxxx
Men grund problemet är för lite funktionärer på framridning/framhoppning tror jag.
xxxxxxx
Ja precis
[/QUOTE]
Som jag skrev innan det är vissa ryttare som ska ha den där varningsrosetten.
/KT
Snuffsan 2004-11-10, 10:58 "Ja men det ska inte hingstryttaren lastas för, det är den vårdslöse och slarvige som ska korrigeras!" skriver du och det håller jag helt med om. Men för ens egen säkerhet så bör man inse att det finns vårdslösa ryttare där ute, och att man därför ska vara extra vaksam. För sin egen säkerhets skull.
Det är ju människorna som är outbildade....och är dom det så kanske hästarna också är det...
Minns en händelse här hemma...jaghar ju mycket hingstar hemma, bl a då min egen som går i en hage bredvid vår egen väg(ändhållplats våran gård) då kommer 2 st och rider, på en isis och en shettis.....MIn hingst blir naturligtvis intresserad av dessa nykomlingar , varav den en ryttaren TROR att han vill hälsa :crazy: och GÅR FRAM med sin häst till staketet till min , vilket slutar i ett han skriker och slår med framfötterna och knäcker stolpen och kommer ut lös.......TUR för dom att vi hann se detta och att vi var hemma.....
- Inte trodde jag att du hade så tokiga hästar kläckte människan på isisen ur sig....och hon är äldre än mig. Jävla idioter det finns...... :mad:
Att bara komma på nåt så otroligt korkat....men man skall aldrig upphöra att förvånas...
Snuffsan 2004-11-10, 11:21 Det jag menar är att oavsett om de andra är skit-korkade och har hur fel som helst så är det även den som sitter på hingsten som kan skada sig och därför måste man när man sitter på / bakom en hingst räkna med att det kan hända saker som inte borde hända. För sin och sin hästs skull.
Skuggfaxe12 2004-11-12, 08:18 Alla hästar kan slå. Jag håller med MrNiceGuy!
Skuggfaxe12 2004-11-12, 08:21 Man ställer sig ett stycke bakom alla andra. :)
Varför ska man tävla på en hingst om den inte är så prestationsinriktad att den koncenterar sig på allt annat utom att tävla när den är ute??
Hingstar har ju mer "power" men om den inte kan koncentrera sig på det den ska så kan man lika gärna kastrera den.
Sen tycker jag att det är tragiskt att ridsporten och travsporten inte kan samarbeta mer, vi ridmänniskor har mkt att lära av dom.
Jag tycker inte att det är så himla konstigt att instinkter går före rosetter för en hingst.
F.ö, (inte speciellt riktat till någon) så är det jättemånga som fortfarande inte förstår vad tråden går ut på. Det haandlar inte om att man inte klarar av sin hingst! Läs ursprungsmeddelandet innan ni skriver något mer.
Finns det ngt sätt att "varna" andra ryttare från att rida för nära en om man har en hingst på tävling? Ska man behöva gå med en skylt lr :smirk:
det bästa vore väl att ha fler funktionärer och att överdomaren är hård och avvisar ekipage från tävlingsplatsen som inte visar respekt! Detta borde ju inte gälla bara när hingstar är inblandade. Speciellt på hopptävlingar så tycker jag att det ofta är kaos på både framridning och på transportsträckor. Man kan bli mörkrädd av alla dessa ryttare som rider så nonchalant för att de har "så snälla hästar"!!!! (när de oftast inte har mycket innanför pannbenet!) :devil:
Inte bara rider nonchalant för den delen, står mitt ivägen och menar att alla kan stryka sig förbi dem också!!!
Man GÅR inte i närheten av NÅGON häst övht när man är bland okända hästar.....för mig är det helt ofattbart att en sån här tråd blir till övht.......
Snuffsan 2004-11-13, 09:32 En framhoppningsbana är ca 20x20m med tre hinder i mitten. Här ska, vanlingtvis, 5 ekipage hoppa fram samtidigt. Att någon "går i närheten" av en okänd häst" är en dålig formulering, för på framhoppningen är man hela tiden nära varandra. Det räcker med en nonchalant ryttare där så är det kaos eftersom det är trångt och alla är mer eller mindre stressade.
Men då är det ju nåt fel på organiseringen då.....
Snuffsan 2004-11-13, 11:10 Hur menar du?
jag erkänner att jag inget kan om framhoppningar o dyl...men för mig som "åskådare" så skulle det vara max 3 ekipage på banan då....eftersom folk inte har full kontroll på sina hästar, då måste ju olycksriskerna minimeras...
t ex på travet får man bara vara 12 st på en volt....med flera på volten så blir det kaos.
Snuffsan 2004-11-13, 11:37 Man behöver en viss tid på framhoppnigen för att kunna hoppa fram i sin egen takt. Tänk dig 2 min/ekipage på banan, det ger 2x5 =10 min på framhoppningen. Tre ekipage på framhoppningen, då har man bara 2x3 dvs 6 minuter på sig. Det blir ändå stressigare och stirrigare. Tänk på att om något ekipage river eller får ett stopp så tar det tid från alla.
Men då är det ju tiden det är fel på.....man får kanske se till att ha hästarna i sån form så dom kan ta det lugnt....vi har också tidspress i travet..för spelarna är otåliga....att värma upp på endast banan mellan loppen funkar inte, antingen får man värma 2 ggr eller så kan man förvärma på skogsbana om det finns möjlighet till det, annars så blir det stressigt för hästen och det är absolut ingen fördel....en värmning skall göra hästen lugn o avslappnad
för det verkar ju vara stressigt vilket som inne på framhoppningen...ryttaren blir nervös för det är så mycket omkring att ta hänsyn till....har ni ingen annanstans att "värma upp?? eller måste ni visa upp er för "publiken"?
Snuffsan 2004-11-13, 13:47 Snälla Martha, du har, precis som du själv skrev, inte en aning om vad du pratar om. Vaddå "visa upp er för publiken"? Det är ingen som ser framhoppningen. Och sån form att de kan ta det lungt? Alltså, du har som sagt inte en aning om hur det går till på en hopptävling, så lägg ner det här. Du kan inte jämföra travsporten och hoppningen.
Det är ju en fördel att ha grundläggande kunskap om sporten innan man har en massa åsikter.
Nej, men därför skrev jag det som en fråga.....
Du är du en hjälpsam en.....
Jag har inte heller åsikter, utan mer förslag.....men jag får väl be damen så mycket om ursäkt då....
Är verkligen en normal framhoppningsbana 20x20 meter? Det låter väldigt litet. Nu är det ganska många år sedan jag tävlade hoppning men så små banor hoppade jag aldrig fram på.
Snuffsan 2004-11-13, 15:28 Ofta delar man ett ridhus på en lite större del som är framridning och en mindre del som är framhoppning. Och det brukar vara det lite äldre, mindre ridhuset man har till framridning/framhoppning. Så framhoppningen hamnar ofta på 20x20m.
Splittan 2004-11-13, 17:11 En hopptävling går till på föjande sätt:
Man värmer upp och rider fram sina hästar på en fram ridning, på framridningen kan det på vissa tävlingar finnas hinder att hoppa fram på. Framridnings banan är oftas ganska så stor, och är det inomhustävling så sker framridningen utomhus.
Efter framridningen så kallas man in till framhoppningen (när det är ens tur), antal ekipage inne på framhoppningen kan variera, normalt brukar vara runt 5 st ekipage.
Då har man gott om tid på sig att hoppa fram, utan att känna stress.
Men så har vi då folk som inte respekterar de "regler" som finns, dvs hålla avstånd och vara uppmärksam! Oavsätt om man rider på en hingst, valack eller sto så ska man alltid hålla avstånd och vara uppmärksam!
Själv har jag ett sto, som kan sparka/markera om hon tycker att någon blir för närgången, och hon brukar har röd rosett, men folk respekterar inte det längre, dessutom så borde man inte behöva ha röd rosett i svansen, för folk borde alltid hålla avstånd!
En gågn så svepe en tjej förbi mig ,tätt, tätt. Hennes häst sparkar rakt upp mot mig, hon gav mig inte ens än blick, och då kan jag säga att jag blev förbannad!
Har man en hingst, så måste man själva vara uppmärksam och hålla avstånd, på framridning kanske hålla sig lite för sig själva, och de felsta uppmärksamma ryttare ser när det kommer en hingst, och brukar dra sig undan lite..
Dock tycker jag at kan man inte hantera, klara av sin hingst. Så har man inte på en tävling att göra. Lika lite som att man inte kan klara av sitt sto eller valack!
Jag har själv haft en hingst som jag har tävlat, men han var av den coola typen, de gånger han "hettsade" upp sig lite, var när han såg vita hästar....
DOck var han väluppfostrad och mkt lätt att hantera, även när han skulle visa upp sig för alla snygga ston!
Tack....kul att det finns folk som tar sig tid att förklara... :bow:
Eftersom jag inte visste hur det gick till så frågade jag ju.....och som jag sa tidigare så borde ju alla se sig för, vilket häst man än har själv...kan man inte ha nåt bötessystem för folk som inte kan hålla sig till reglerna då?? Det måste ju nästan vara fara för livet om folk inte visar hänsyn till varandra.
Snuffsan 2004-11-13, 18:17 "Du är du en hjälpsam en....." Suck. Dina spydigheter tillför ju verkligen något till diskussionen.
Det där med måtten på framridningen var ju en ganska grov generalisering, måste jag säga... 20x20m har jag nog ridit fram på väldigt få gånger, måste jag säga, och då har jag ändå varit runt på en hel del olika ställen. 20x40 får jag nog tycka är det vanligaste måttet, om det nu finns något sådant. Det är ju helt upp till vilka förutsättningar klubben har, många har inte ens ETT ridhus.
Splittan 2004-11-13, 19:59 Att visa hänsyn, avstånd och vara uppmärksam är inget som är regler i TR, utan igentligen "regler skapade av ryttarna" på en tävlingsbana. Men jag tycker att det borde kanse införas i TR och framförallt tas upp ordentligt när man tar sitt GRÖNAKORT!
De kan ske otäcka olycker när folk bara rår om sig själva och tänker "Min häst sparkar inte" och rider närma andra hästar.
Och nu ska jag inte sitta och säga att det bara är nybörjare som gör så här, utan en del "kändisar". De "kändisarna" gör är att de tycker att alla andra "amatörer" ska hålla sig åt sidan när de håller på. Ex rider an mot hinder på framhoppning utan att säga att de ska hoppa just det hindret!
Då har man ju som ryttare inte en chans att akta sig, så man inte kommer i vägen!
För som ryttare har man skyldighet att ropa i tid vilket hinder man ska hoppa, så att andra ekipage inne på banan vet var de ska placera sig för att inte vara i vägen och orsaka en olycka.
Som tur väl så är det inte så många i mina trakter som inte visar hänsyn till sina medtävlande, men det förekommer i alla fall någon på varje tävling som inte bryr sig.
Ska jag vara ärlig så uppfattade jag det som bättre för, när jag tävlade på ponny, då visste de flesta att häst med röd rosett ska man akta sig för, samt att inte rida för närma de andra hästarna.
På en tävling jag avr på med min pålle så fick jag höra en flicka säga "ooohhh, hon har en röd fin rosett i svansen ( i den åldern flickan var i, så visste jag redan då vad röd rosett bettyde), som tur var så förklarade faktiskt en äldre för flickan vad rosetten betydde!
På en anna tävling så komm min fd tränare in på en "vild" häst. Han bad alla när han komm in på framhoppningen att hålla avstånd från alla håll och kanter. Då hästen kunde slänga ut ett ben eller två...
Tränaren hål avstånd till alla, och alla höll avstånd till honom.
Håller med om att det ofta är kaos på framridningsbanor på mindre tävlingar. man blir ofta på riden eller dyl oavsett vad man sitter på för häst.
För övrig undrar jag varför man har en hings överhuvudtaget om den inte är godkänd för avel, låt den bli valack så kanske du i allafall slipper bli stämd när den har flugit på ett brunstigt sto.....
T.Alsterfeldt 2004-11-13, 21:15 mmm.
tänk så bra det vore i världen om alla följde det rådet
Min ena som är hög chrypto och måste opereras under narkos skal vi alltså göra det potentilett livsfarliga ingrepp på bara för att han är hingst?
trots att jag har full koll,han är trevlig men hingst?
och har varit hingst i snart 15 år?
Hur skall jag då göra med min unghingst som vi vil ha godkänd?
vänta ut eller riskera att bli stämd o kastrera?
isolera så att han inet våldtar någon?
har DU överhuvudtaget någon hingsterfarenhet alls?
hästerfarenhet?
Thina-som snart blir stämd för att hon -bitit-någon liten besserwisser
Visst kan man bli galen av alla fördomar som finns runt hingstar!! Det borde väl i rimlighetens namn vara upp till hästägaren om denne vill ha sin häst som hingst eller.....?????
Tyvärr är det ju faktiskt så att det finns en "klick" hingstägare som inte kastrerar för att det är "tufft" att ha en hingst, och de som menar att "han måste få växa till sig först innan vi kastrerar" trots att det är en riktig galning som ej kan hanteras! Det är dessa som förstör för er seriösa hingstägare, ni som har "full koll" och välupfostrade hingstar!
Jag har fullt med hingstar...har säkert haft MINST 200 st under 10 sista åren...och du...INGEN har flugit på brunstiga ston.....och det FINNS även ston i stallet och i hagarna....
Det gäller att ha dom uppfostrade...och det gäller även valacker o ston.....och de ggr som det kommit lösa hästar är det OFTAST ett brunstigt sto som tagit sig ur SIN hage....bara för att inte du klarar att hantera hingstar så innebär det inte att ingen annan kan det....
__Stilett__ 2004-11-14, 13:08 min häst (hingst) gick tillsammans med annan hingst i somras brevid stona och visade aldrig tendenser att ta sig ut till stona, även vid brunst. Skötte sig bra.
däremot var jag med om att en hingst i somras på annat ställe tog sig ut till 2 icke brunstiga ston och försökte betäcka.
det var otäckt. hingsten blev kastrerad sedan iaf.
Bodbäckspålle 2004-11-14, 17:09 Hejsan! tycker nog att du ska vänta med att tävla om du inte har kontroll över din häst!.. Jag tycker inte att man ska rida hingst om man inte är saäker på att du har kontroll på den och klarar av den!
OJ, OJ, OJ...det behöver inte innebära att man inte har kontroll på sin häst! En hingst är alltid en hingst...tillochmed den snällaste hingsten vaknar till liv om ett sto kommer tillräckligt nära...vilket jag ofta ser både på travbanan och vid ridtävlingar. Har själv varit med om att människor kommer och knäpper upp kjedjorna vid grimman och ska gå förbi med sin häst utan att fråga ens! :eek: Min hingst är OOOTROLIGT snäll...men...man ska inte tro att man kan gå förbi med en annan häst alldeles för nära utan att någonting händer och speciellt inte med ett sto eller en annan hingst! (nu är ju min häst avelshingst...så han fattar ju vad det här med ston innebär :o )
Bodbäckspålle 2004-11-14, 17:43 Läste inte hela raden av inlägg innan jag svarade...blev bara så irriterad på den kommentaren. :crazy:
bollen__ 2004-11-14, 20:06 Men tänk själv litegrann!!
Det är väl klart att man måste vara försiktigare med en hingst.
Som sagt hästar är väldigt starka djur och får dom för sig något så är det väldigt svårt å stoppa dom hur bra du än kan hantera den.
Hon är ju bara mån om andras och sin egen säkerhet.. Skillnaden med valacker, ston och hingstar borde du kunna räkna ut själv..
Haha, en skylt kanske skulle fungera? "VARNING HINGST, håll er undan" eller nått?
Var på en tävling idag där det var en tjej som hade en hingst, btw han är jättefin.. Han har hittintills aldrig gjort något dumt och hon rider honom jättebra, MEN hon är noga att se till att ingen kommer för nära, och ibland får hon tom. påminna hennes kompisar..
Sen så blir man förbannad på alla som inte tänker.. tex högerregeln, dah väj inte åt fel håll då krockar man ju?! Intellegenskvot, hallå?!
Humelibumlan 2004-11-14, 20:12 Men tänk själv litegrann!!
Det är väl klart att man måste vara försiktigare med en hingst.
Som sagt hästar är väldigt starka djur och får dom för sig något så är det väldigt svårt å stoppa dom hur bra du än kan hantera den.
Hon är ju bara mån om andras och sin egen säkerhet.. Skillnaden med valacker, ston och hingstar borde du kunna räkna ut själv..
Haha, en skylt kanske skulle fungera? "VARNING HINGST, håll er undan" eller nått?
Var på en tävling idag där det var en tjej som hade en hingst, btw han är jättefin.. Han har hittintills aldrig gjort något dumt och hon rider honom jättebra, MEN hon är noga att se till att ingen kommer för nära, och ibland får hon tom. påminna hennes kompisar..
Sen så blir man förbannad på alla som inte tänker.. tex högerregeln, dah väj inte åt fel håll då krockar man ju?! Intellegenskvot, hallå?!
Är det inte bättre med en stor skylt- VARNING HÄST i så fall??
Respekten ska väl visas alla som befinner sig i närheten, oavsett ridbana, travbana eller liknande...
Könet på hästen må väl kvitta, problemet kommer väl av att folk kommer för nära en häst som reagaerar på det...
Om det nu är ett så stort problem, knyter man då fast ryttare i sadeln när de rider hingstar? För tänk om någon skulle trilla av? :eek: :eek: Risken är ju stor att hingsten då kutar fram till ett sto??
Är det inte bäst att egentligen helt förbjuda hingstar på tävlingsbanor??
Bodbäckspålle 2004-11-14, 20:35 Man tar nog inga större risker med hingstar än med andra hästar, alla hästar blir farliga om man hanterar dem fel, oavsett kön. Men jag förstår helt klart oron som många hingstägare känner. Jag tävlingsrider inte själv, men har en kompis som tävlat mycket med en hingst...och jag har många gånger hållit för ögonen då hon varit på framhoppningen! Inte för att hingsten gjort något konstigt...utan för alla dessa halvgalna ryttare som har noll kontroll! Har sett då hon två gånger blivit påriden, ett sto som praktiskttaget attackerade hennes hingst (av upphetsning :o ), att hon blivit utskälld trots att hon inte var den som skapade problemet från första början o.s.v. Jag har som sagt själv också en hingst, och trots att jag vet att jag klarar av honom...jag kan gå med honom förbi ston (på några centimeters avstånd) som brunstar utan att han mer än brummar och allt...MEN, han klarar inte av när oaktsamma människor ställer ett högbrunstigt sto framför näsan på honom i flera timmar (jag tog kanske i lite nu... :D ), han blir inte ohanterlig...men slänger gärna ihäg en hov mot någon vägg som låter så han kan visa sin styrka... :devil: Med risk att han kan skada sig...
Hingstar behöver man inte vara mer rädd för än andra hästar...men för det behöver man inte utmana ödet. Sen har man ju sett hingstar som hade passat bättre som valack...men det är en annan historia... :angel:
Humelibumlan 2004-11-14, 20:44 Man tar nog inga större risker med hingstar än med andra hästar, alla hästar blir farliga om man hanterar dem fel, oavsett kön. Men jag förstår helt klart oron som många hingstägare känner. Jag tävlingsrider inte själv, men har en kompis som tävlat mycket med en hingst...och jag har många gånger hållit för ögonen då hon varit på framhoppningen! Inte för att hingsten gjort något konstigt...utan för alla dessa halvgalna ryttare som har noll kontroll! Har sett då hon två gånger blivit påriden, ett sto som praktiskttaget attackerade hennes hingst (av upphetsning :o ), att hon blivit utskälld trots att hon inte var den som skapade problemet från första början o.s.v. Jag har som sagt själv också en hingst, och trots att jag vet att jag klarar av honom...jag kan gå med honom förbi ston (på några centimeters avstånd) som brunstar utan att han mer än brummar och allt...MEN, han klarar inte av när oaktsamma människor ställer ett högbrunstigt sto framför näsan på honom i flera timmar (jag tog kanske i lite nu... :D ), han blir inte ohanterlig...men slänger gärna ihäg en hov mot någon vägg som låter så han kan visa sin styrka... :devil: Med risk att han kan skada sig...
Hingstar behöver man inte vara mer rädd för än andra hästar...men för det behöver man inte utmana ödet. Sen har man ju sett hingstar som hade passat bättre som valack...men det är en annan historia... :angel:
Jag förstår problemet, men snarlika problem kan ju en ryttare på ett sto eller valack ha!
Som jag tidigt i tråden ifrågassatte - Borde inte frågan istället ställas som- Hur får jag andra ryttare att respektera min hästs "utrymme" och förstår inte andra att min häst kan känna sig trängd i olika situationer när de kommer för nära, skär mitt spår osv... Det oavsett kön på hästen!
Splittan 2004-11-14, 20:49 "Hur får jag andra ryttare att respektera min hästs "utrymme""
Själv så tycker jag inte att andra ska respektera ens egna häst, utan att ALLA ska respektera varrandra!
Man håller avstånd till varrandras hästar!
Humelibumlan 2004-11-14, 21:00 "Hur får jag andra ryttare att respektera min hästs "utrymme""
Själv så tycker jag inte att andra ska respektera ens egna häst, utan att ALLA ska respektera varrandra!
Man håller avstånd till varrandras hästar!
Ja? Det var det jag försökte säga! :o
Hei! Her i Norge må alle hingster ha skilt i hodelaget på begge sider hvor det står hingst når de er ute på arrangementer. Dette fungerer veldig fint ;)
Rød sløyfe i halen betyr her at hesten sparker. :eek:
hallonkakan 2004-11-15, 19:10 Meeennn Guuuuuuuuuuud! allt hon frågade var hur man skulle visa att man hade en hingst, åsså håller nästan alla på å tjatar om att hon inte klarar av sin häst! fy va löjligt! Men du notorius! jag tycker den iden om att ha blå rosett låter ganska käck! '
så om man har en häst som kan sparka m.m om någon går för nära, SKA MAN STANNA HEMMA DÅ???? å e man en kass ryttare if hästen sparkar m.m om någon är klantig och rider på en? va???????? gud va dumma ni är !
Humelibumlan 2004-11-15, 22:52 Meeennn Guuuuuuuuuuud! allt hon frågade var hur man skulle visa att man hade en hingst, åsså håller nästan alla på å tjatar om att hon inte klarar av sin häst! fy va löjligt! Men du notorius! jag tycker den iden om att ha blå rosett låter ganska käck! '
så om man har en häst som kan sparka m.m om någon går för nära, SKA MAN STANNA HEMMA DÅ???? å e man en kass ryttare if hästen sparkar m.m om någon är klantig och rider på en? va???????? gud va dumma ni är !
Tycker mest det är du som verkar var dum... :angel:
Bodbäckspålle 2004-11-16, 09:21 :rofl: :rofl: :rofl:
Snuffsan 2004-11-16, 10:52 Problemet med ryttare som faller av häst när det är hingstar inblandade har ventilerats här nere i skåne i sommar. Oftast så släpper man ju in nästa ponny på banan redan under förra startandes ritt. I somras satt en tjej med en hingst och travade fram i kanten av banan då föregående ryttare trillade av och hennes häst genast galopperar fram till hingsten. Som tur är hade tjejen på hingsten sans nog att ge den andra ponnyn några rejäla rapp med spöet så han backade och en funktionär kunde hjälpa henne innan det small rejält.
Ett steg i rätt riktning är väl att inte släppa in en hingst samtidigt som annan ponny/häst på banan.
Eller att inte släppa in en annan ponny/häst när det är en hingst på banan.
Bodbäckspålle 2004-11-16, 15:07 Jag tycker det alltid borde vara så att den ene fick gå ut innan den andra kommer in...oavsett vad man rider för häst...det måste ju vara en vettig säkerhetsregel...
Fast har man långa startfält så går det väldigt mycket snabbare om man kan släppa in ekipagen lite tidigare. Sen är det ju en ekonomisk fråga också, ju snabbare tävlingen går desto kortare tid måste veterinären vara närvarande (gäller förstås de tävlingar där veterinären måste stanna) och då blir veterinäravgiften också lägre. Som alla vet är det ju inte direkt billigt att tävla. Dessutom får man ju tid att visa hinder eller känna på underlaget om man inte får startsignalen direkt då man kommer in på banan. Sen kan man ju alltid diskutera på vilken nivå man ska börja släppa in innan föregående ekipage ridit färdigt. Regional? Nationell? Elit?
Bodbäckspålle 2004-11-16, 17:01 det är nog mest på de "vanliga" tävlingarna det händer olyckor. Det händer ju sällan på elitnivå då de slutat hoppa. så upplever i alla fall jag det... :smirk:
Snuffsan 2004-11-16, 17:22 Det går jättebra att släppa in nästa ekipage när man är typ halvvägs genom banan. Som LadeS skriver så finns det många fördelar med att göra så. Det är bara när det är hingstar man kanske skulle låta bli.
MizzBellie 2004-11-18, 18:27 en hingst SKA HA en grön rosett i svansen...
Vad är "vanliga" tävlingar? Vilken nivå talar vi om då?
Enligt vem/vad då? Finns inget "ska" såvitt jag vet. Dessutom har jag lärt mig vit rosett på hingstar.
MizzBellie 2004-11-19, 12:27 Av egen erfarenhet VET JAG att hingsten SKA HA en grönrosett lr band i svansen om dom inte nu har ändrat i tr...
Okej... Och hur har du fått den erfarenheten? Står det i TR?
Splittan 2004-11-19, 16:53 Så vitt jag vet så står det INGENSTANS i TR att en hingst ska ha en rosett!!! Och har aldrig varit med om det heller, i alla fall inte på hopp/dressyr eller FT!!
Men om du nu är så säker på det, så kans du ju slå upp vart det står i TR och meddela det till oss.
Men som sagt, jag är väldigt säker på att det INTE står något sådant i TR!!
Är det? varför heter det då " Tävla med hingst"?
Återigen tycker jag att man ska lära sin hingst att se skillnad på arbete och fritid...
Jag vet ingen som har problem att tävla sina hingstar trots brunstiga ston... :confused:
Dessutom känner hingstar doften av brunstiga ston bra mycket längre än att de ska behöva komma nära!
Kan man inte klara av sin hingst, har man inget på tävling att göra! Och faktorer som att någon kommer nära hör ju lixom till tävlingsbanor osv...
Ingen kan välklara av sin häst när den väl bestämt sig? Men du kankse inte visste att en häst är lite starkare än en människa!
Har ni glömt vad tråden handlar om från början? :confused:
Whatahotgirl 2004-12-13, 16:11 Av egen erfarenhet VET JAG att hingsten SKA HA en grönrosett lr band i svansen om dom inte nu har ändrat i tr...
Håller med MizzBellie en hingst ska ha en grön rosett el ett band i svansen vid tävling...
Och var har du fått informationen ifrån?
Whatahotgirl 2004-12-13, 19:00 Och var har du fått informationen ifrån?
Flera domare och liknande har berömmt mig för att ha en grön rosett i svansen. Om jag inte är helt ute och cyklar så står det i tr att hingstar ska ha det. Själv har jag fått den erfarenheten då en domare på min första tävling sa åt mig...
Snuffsan 2004-12-13, 19:02 Du ÄR helt ute och cyklar. det står ingenting i TR om gröna rosetter.
Tja... Jag vet inte var domarna har fått informationen från, men det finns inte med i någon regelbok och såvitt jag vet är det inte heller officiellt rekomenderat någonstans.
Någonstans måste man ju börja tävla sin hingst och antagligen blir det på mindre, lokala tävlingar. Ska man verkligen kunna förvänta sig att en hingst sköter sig exemplariskt på de första tävlingarna?? Den kan vara hur snäll och lugn som helst hemma, men när det blir tävlingsdax kan det bli helt annorlunda! Det enda som hjälper sådana hingstar är träning på tävlingsplats, och då måste det ju finnas folk som visar respekt! Jag skulle INTE gå i närheten av en hingst (eller annan häst för den delen) som verkar lite "stökig" (gnäggar, uppstimmad osv) för min egen skull. Jag är inte sugen på att hamna mitt emellan två hästar oavsett kön... Har blivit sparkad av en annan häst när jag satt på min, och det vill jag inte vara med om igen (jag var inte för nära och hästarna kände dessutom varandra). Tycker att man ska låtsas att alla främmande hästar är hingstar, då borde folk inte gå så nära varandra med sina pållar......
Trossnästösa 2004-12-15, 11:11 Ett hett tips är att man har såpass ordning på sin hingst att man kan hantera den, det är aldrig fråga om att vara starkare än hästen, det håller jag med dig om. Däremot är det LEDARSKAP! Din hingst ska se DIG som sin ledare innan du börjar ut med den bland folk. Sen kan det ju vara läge att börja träna den socialt för att befästa din ledarrroll och hästens uppförande. Detta görs lämpligast på träning!!!!!!! Då kan man även passa på att be sina medryttare på träning provocera under ordnade former. Men som sagt, LEDARSKAP! Det får man vare sig genom styrka eller att ge hästen stryk. Sen håller jag med tidigare talare att folk inte visar hänsyn på tävlingar utan mest blir griniga om man säger något. Har hört om grön rosett, men skulle nog rekommendera en röd för det vet åtminstone de flesta vad det betyder, i lägre klasser kan folk lätt tro att en grön/vit är prydnad.
Notorius 2004-12-15, 13:46 klokt sagt :bow:
Notorius 2004-12-15, 13:50 lite off-topic, men den här tråden har haft över 2000 besök :)
men snälla du. en hings är en hingst och de blir ofta "till sig" när det kommer ston i närheten! det har inget med kontroll att göra. Man kan ju inte kontrollera hingstens könsdrift.
lånar knappen -
Jag har hingst som ofta är ute och tävlar. Man behöver inte ha någon rosett i svansen för att det är en hingst.
alltså en hingst kan faktiskt inte vi styra, vi kan inte bestämma om han ska bli helt galen eller inte på framridningen och därför vill ju trådskaparen ha hjälp med att kunna kanske rädda er någon gång, för tänk om det är kanske ni som möter henne sen och hennes hingst blir helt galen och sparkar eran häst utan någon rosett i svansen, är det kanske inte bara bäst att nu då säga, du kan sätta en röd rosett i svansen????Istället för att gå på henne och anklaga henne för at inte kunna hantera sin häst? Man måste faktiskt aceptera att hästar är INDIVIDER, inte någon jävla maskin.
Humelibumlan 2004-12-23, 22:22 alltså en hingst kan faktiskt inte vi styra, vi kan inte bestämma om han ska bli helt galen eller inte på framridningen och därför vill ju trådskaparen ha hjälp med att kunna kanske rädda er någon gång, för tänk om det är kanske ni som möter henne sen och hennes hingst blir helt galen och sparkar eran häst utan någon rosett i svansen, är det kanske inte bara bäst att nu då säga, du kan sätta en röd rosett i svansen????Istället för att gå på henne och anklaga henne för at inte kunna hantera sin häst? Man måste faktiskt aceptera att hästar är INDIVIDER, inte någon jävla maskin.
Har man en hingst som uppför sig enligt din beskrivning så KLARAR man inte av den och har inget på en tävlingsbana att göra!
Jaha okej så om din häst som du alltid har klarat av helt plötsligt får ett spel och bockar av dig och blir helt galen så klarar du inte av den helt plötsligt. Hästar upopför sig inte bra alltid så hon som äger denna hingsten tycker jag är väldigt ansvarsfull som vill varna alla andra om att hon har en hingst o dess sexualdrift kan inte hon bestämma över. Hon kan väl inte säga tills in häst, du ska inte titta på detta stoet eller du ska inte göra så eller så för det kan ju inte hon bestämma, men det krävs kanske lite mera hästvetande för att förstå det jag vill meddela.
Snuffsan 2004-12-24, 09:06 Hon kan väl inte säga tills in häst, du ska inte titta på detta stoet eller du ska inte göra så eller så för det kan ju inte hon bestämma, men det krävs kanske lite mera hästvetande för att förstå det jag vill meddela.
Kan hon inte bestämma det så ska hon inte ut och tävla hingsten.
Om det är någon här som behöver mera hästvetande så är det du. :smirk:
*Lånar knapp*
Hingstar ska helt klart veta vad det är de ska göra när de är på en tävling. Alltså inte roa sig med att försöka charmera alla galanta damer eller slåss med alla andra valacker och hingstar. Så bra koll ska man ha på sin hingst om man ska tävla. MEN! En hingst är en hingst och hingstar brukar vara lite vassare än ston och valacker och därför vore det bra om omgivningen visste om att hingsten var en hingst. Helt klart ska man hålla avstånd till alla hästar men eftersom det inte fungerar vore det ju bra om övriga ryttare i alla fall kunde hålla avståndet till hingstarna. Det behövs inte på alla hingstar och ibland behövs det mer till ston och valacker... Men än dock, ibland behövs det rätt mycket även med en i normala fall helt kontrollerbar hingst och då vore det bra om omgivningen visste vilken som var hingst så att de åtminstone kunde hålla avstånd till den, precis som man håller avstånd till den häst som har en röd rosett i svansen. Eller ska hästar som slår inte heller få tävla? Då är det ju kört för Flippan...
Okej så jag måste bara fråga dig detaa, bestämmer du vad DIN häst ska ha för känslor? LÅTER LITE LÅNGSÖKT.
*Lånar knapp*
Hingstar ska helt klart veta vad det är de ska göra när de är på en tävling. Alltså inte roa sig med att försöka charmera alla galanta damer eller slåss med alla andra valacker och hingstar. Så bra koll ska man ha på sin hingst om man ska tävla. MEN! En hingst är en hingst och hingstar brukar vara lite vassare än ston och valacker och därför vore det bra om omgivningen visste om att hingsten var en hingst. Helt klart ska man hålla avstånd till alla hästar men eftersom det inte fungerar vore det ju bra om övriga ryttare i alla fall kunde hålla avståndet till hingstarna. Det behövs inte på alla hingstar och ibland behövs det mer till ston och valacker... Men än dock, ibland behövs det rätt mycket även med en i normala fall helt kontrollerbar hingst och då vore det bra om omgivningen visste vilken som var hingst så att de åtminstone kunde hålla avstånd till den, precis som man håller avstånd till den häst som har en röd rosett i svansen. Eller ska hästar som slår inte heller få tävla? Då är det ju kört för Flippan...
:bow: Du är den enda som fattar vad jag menar, tack och lov.
Snuffsan 2004-12-25, 13:39 Jag bestämmer att min häst ska koppla bort de känslorna när han är på tävlingsbanan genom att övertyga honom om att det är mycket roligare att jobba än att flirta.
Var sak har sin tid.
Splittan 2004-12-25, 17:57 Jaha okej så om din häst som du alltid har klarat av helt plötsligt får ett spel och bockar av dig och blir helt galen så klarar du inte av den helt plötsligt. Hästar upopför sig inte bra alltid så hon som äger denna hingsten tycker jag är väldigt ansvarsfull som vill varna alla andra om att hon har en hingst o dess sexualdrift kan inte hon bestämma över. Hon kan väl inte säga tills in häst, du ska inte titta på detta stoet eller du ska inte göra så eller så för det kan ju inte hon bestämma, men det krävs kanske lite mera hästvetande för att förstå det jag vill meddela.
En häst oavsätt om det är en hingst eller inte ska INTE få spel! Då är den dåligt fostrad! Jag acepterar inte sådan beetende på min hästar och de få lära sig redan som unga vad det är som gäller. Man lär dem inte genom våld, utan bestämt visa vad som är acceptabelt eller inte!
Har man sedan en hingst så måste man vara ennu tydligare i sina regler, och en lös hingst är inte att leka med. Jag hade blivit inte blivit glad om jag hade sätt någon ute på en tävling som INTE har en uppfostrad hingst.
Naldningen till att det är så viktigt är att de kan ställa till med mkt skada.
Jag var på en tävling där en unghingst slet sig, och den gick till attack mot den andra hingsten! Dock var det erfarna hästskötare /hingst skötare som viste hur de skulle hantera siturationen. Men det är en mkt farligt läge. Samt att det finns många som inte vet hur man ska göra när något sådant häder, och tänk om hingsten hade gått till attack mot någon annan häst??!!
Jag har tävlat en hingst, han var väldigt väluppfostrad och en fröjd att rida och sköta. Dock får man alltid passa dem och påmmina dem om vad som gäller.
Denna hingsten behövdes det dock bara en liten påminelse med rösten när han börja locka med små gnäggningar.
Det jag tycker är att ni borde bege er till en tävlingsryttare som har hingstar ute på tävling, så kan de visa er hur man fostrar en hingts och hur man hanterar en hingst.
Fast igentligen så borde ni lära er att fostra en häst över huvud taget, för jag annser forfarande att de inte är acceptabelt för en häst att någon gång, oavsätt var den är att den ska "flippa ur"!!
Humelibumlan 2004-12-26, 23:08 Jaha okej så om din häst som du alltid har klarat av helt plötsligt får ett spel och bockar av dig och blir helt galen så klarar du inte av den helt plötsligt. Hästar upopför sig inte bra alltid så hon som äger denna hingsten tycker jag är väldigt ansvarsfull som vill varna alla andra om att hon har en hingst o dess sexualdrift kan inte hon bestämma över. Hon kan väl inte säga tills in häst, du ska inte titta på detta stoet eller du ska inte göra så eller så för det kan ju inte hon bestämma, men det krävs kanske lite mera hästvetande för att förstå det jag vill meddela.
Varför skulle min häst bli häst galen o kasta av mig?? :confused:
Jo, jag kan tala om för mina hästar vad de ska/får göra vid vilket tillfälle... och en tävlingsbana är inte ett ställe de tillåts kika på andra hästar..
asmodeus 2004-12-26, 23:32 Självklart vet förhoppningsvis hingstägaren att det är ett stort ansvar och jobbigare att tävla med en hingst, som man inte ger sig iväg med om man inte klarar av det.
Men detta fenomen märker jag ofta av här, av alla "experter" som tydligen kan allt och förutsätter att många inte kan något.
Jag önskar dig lycka till med din hingst och hoppas att även andra ryttare kan visa hänsyn till hingstar på samma sätt jag vet att många hingstägare försöker vissa hänsyn till andra ryttare.
Åh tack ! ÄNTLIGEN en seriös människa i ett forum ! Jag tycker att ALLA som rider på samma bana som andra ska visa hänsyn, lämna utrymme, och vara uppmärksamma på varandra, oavsett hästens kön, ålder och ras.
Alltför ofta har man snabbt fått byta väg eller nitat pga av att en annan ryttare sitter med blicken ner över sin egen häst, i sin egen värld, omedveten/ointresserad av sin omgivning. Kanske skulle man börja med ett grönt kort för ryttare i allmän vardagshyfs ?! och till trådskaparen. Blå rosett är "dresscoden" för hingst, men många vet inte ens vad det betyder, och ännu fler vet inte någonting om hur en hingst fungerar.. Återigen, ett grönt kort för ryttare, anyone ?
workaholic 2005-01-04, 23:30 I England är det regel att hingstar har en liten bricka, som en nummerlapp där det står "stallion". Kanske något att lägga in som motion till förbundet?
asmodeus 2005-01-04, 23:51 I England är det regel att hingstar har en liten bricka, som en nummerlapp där det står "stallion". Kanske något att lägga in som motion till förbundet?
Ja, det kanske kunde vara en god idé !
SpjutboAlbin 2005-01-06, 10:16 Hon ställer en enkel fråga och ni kommer med så dumma svar så man undrar vad fan ni tänker med.
Jag har ingen hingst själv, men en väldigt sur valack (bara sur i närheten av främmande hästar), och jag brukar ha röd rosett i svansen. Jag håller mig alltid undan dom andra hästarna så gott som möjligt, och rider de för nära får dom fan skylla sig själva om han sparkar eller biter. Jag har ju redan varnat dom. Förövrigt klarar jag av min häst alldeles perfekt, om ni undrar. Det är bara så att sparkar han, så kan jag inte förhindra det i den sekunden. Det är ett faktum, och det gäller även Notorius hingst.
Splittan 2005-01-06, 11:49 Tycker absolut inte att här är någon som har kommit med dumma svar!
Du skriver ju själv det som andra menar, och då är väll även det ett dumt svar???
Jag och många andra håller med dig om att ALLA msåte vissa varandra respekt på en tävlingsbana, och man kan inte göra mer än att sätta en rosett i svansen på sin häst för att varna andra att var lite extra försiktiga.
Men sedan så skiljer det sig på en häst som inte tycker om andra främande hästar närma inpå sig, och på ouppfostrade hästar!
det är svårt det där... man tycker ju att om man är mån om sin/sina egna hästar - håller man sig undan andra hästar, framförallt hingstar för att undvika skador...
TotallyLost 2005-01-06, 16:30 Tycker absolut inte att här är någon som har kommit med dumma svar!
Du skriver ju själv det som andra menar, och då är väll även det ett dumt svar???
Jag och många andra håller med dig om att ALLA msåte vissa varandra respekt på en tävlingsbana, och man kan inte göra mer än att sätta en rosett i svansen på sin häst för att varna andra att var lite extra försiktiga.
Men sedan så skiljer det sig på en häst som inte tycker om andra främande hästar närma inpå sig, och på ouppfostrade hästar!
:bow: :bow: :bow:
Humelibumlan 2005-01-07, 15:41 Hon ställer en enkel fråga och ni kommer med så dumma svar så man undrar vad fan ni tänker med.
Jag har ingen hingst själv, men en väldigt sur valack (bara sur i närheten av främmande hästar), och jag brukar ha röd rosett i svansen. Jag håller mig alltid undan dom andra hästarna så gott som möjligt, och rider de för nära får dom fan skylla sig själva om han sparkar eller biter. Jag har ju redan varnat dom. Förövrigt klarar jag av min häst alldeles perfekt, om ni undrar. Det är bara så att sparkar han, så kan jag inte förhindra det i den sekunden. Det är ett faktum, och det gäller även Notorius hingst.
Varför svarar vi dumt?
¨Jag har ifrågasatt varför man måste varna för att det är just en hingst? Har man en häst som din, som sparkas eller bits, så varnar man ju för det- oavsätt hästen kön....
Jag anser att måste man varna för att det är en hingst- så klarar man inte av sin hingst och den vet inte skillnaden på arbete och fritid- tills den gör det har den inget på en tävlingsbana att göra!
Som tidigare tycker jag alla ryttare ska respektera varnadras utrymme- en häst är en häst och även den snällaste kan reagera på ett trängt utrymme....
SilverLake 2005-01-11, 19:14 Kanske borde du ha en röd rosett i svansen, det har man om hästarna sparkas och då brukar andra ryttare hålla sig på ännu längre avstånd än vanligt.
MVH
Humelibumlan 2005-01-11, 19:54 Kanske borde du ha en röd rosett i svansen, det har man om hästarna sparkas och då brukar andra ryttare hålla sig på ännu längre avstånd än vanligt.
MVH
Va?
10 tecken
|
|