Visa fullständig version : Bra underlag viktigt?

kopparberg
2004-09-29, 09:46
Läste i Ridsport att så många ryttare bojkottade en tävling pga att de ansåg underlget så dåligt, att arrangören fick ställa in tävlingen.

Jag vet ju att det finns många åsikter om vad ett bra underlag är, men knappast att så många ryttare skulle bojkotta en tävling pga dåligt underlag pga fixa ideér anser jag.

Längre ner i artikeln stod det "ställer ryttaren för höga krav på arrangörerna?"
Jag måste säga, att jag tycker INTE det är för höga krav att underlaget är så pass bra att hästen inte riskerar att skada sig eller bli halt på annat sätt av underlaget!

Ngn enstaka gång, en kort tid, så kan jag "tumma" på underlagets kvalité, men då är det ren promenadridning vi talar om.
Jag skulle ALDRIG starta min häst på en bana jag ansåg så dålig att hästen riskerade skador!
Och jag tycker det är mkt bra att flera ryttare visar att de gör likadant! Dvs bojkottar för dåliga underlag!

Visst, inte alla underlag på en tävlingsplats kan vara PERFEKTA, men att de ska hålla sådan standard att hästen inte riskerar olyckor eller förslitningsskador, det anser jag basic!

Just pga att så många ridhusunderlag är så dåliga (alldeles för djupa och dessutom ofta snorhala) har gjort att jag skippar att tävla inomhustävlingar i hoppning. Pga att jag anser skaderisken för stor för min häst (och även mig om vi går omkull).
Vet faktiskt endast ett fåtal ridhus jag besökt (det är många...) som jag anser har ett fullgott underlag för hoppning...

Vad tycker ni?

Nora
2004-09-29, 19:03
Tävlar själv inte i hoppning men förstår att det måste vara bra underlag när man hoppar de högre höjderna för det blir ju stor påfrestning då. Jag tävlar i körning och där kan problemet ofta vara att banan är alldeles för tung, djup sand eller slask. Jag skulle nog aldrig ställa in en tävling för det men det blir ju stor skillnad på hur bra hästen orkar gå. Då jag kör en shettis, som dock är vältränad, så blir det jobbigt för honom på tungt underlag. Om underlaget är så dåligt att en tävling bojkottas borde ju arrangörerna tänka efter vad dom tränar sina hästar på för underlag! Men tittar man på fotbollen vägrar ju vissa lag spela på konstgräs...ungefär samma sak!

_Peplis_
2004-09-29, 23:38
jag kan inte göra annat än att hålla med dig!
Djurens välbefinnande ska gå främst.

zilla
2004-09-30, 09:36
Jag var på en tävling för några veckor sedan där banan såg ut som en potatis åker på vissa ställen.Det visade sig att dom harvat för djupt av misstag.det hade även regnat dagen innan så på vissa ställen var det leråker.

Jag startade då jag ansåg att dels var det låga hinder och där dom värsta "fårorna" gick .behövde jag bara rida över en gång.
Men om det hade varit 1 m eller högre hade jag aldrig startat

kopparberg
2004-09-30, 09:40
Så resonerar jag också.
Likaså kan man ju kolla på hur många starter det är i klassen.
Om banan redan innan första start ser "söndertrampad" ut, och man startar som nr 50, så vet man ju att banan absolut inte kommer hålla.

kopparberg
2004-09-30, 09:41
Just tung bana tex pga regn tycker jag det är ok att starta på.
Inte alla tävlingar per år, men om det händer ibland.
Bara det inte är halt.

kopparberg
2004-09-30, 09:43
Men visst är det konstigt att ngn över huvud taget ifrågasätter att ryttare är omtänksamma mot hästen, och stryker sig när underlaget är dåligt?!

Arrangören i fråga sa att "om ngn bara sagt till oss att de tyckte underlaget var dåligt, då kunde vi ju gjort ngn åt det".
Vet man inte som arrangör att ett underlag är så dåligt?! :confused:
Måste ryttarna tala om det?

Guatemala
2004-09-30, 10:25
Kan inte annat än hålla med! :bow:

Jag är ochkså jätte noga med var jag rider och hur, på mina promenadhästar här hemma.

_Peplis_
2004-09-30, 13:50
mm mkt konstigt, det kunskapen borde ju åtminstonde banbyggaren ha och kan tala om för dem att underlaget är under all kritik..eller det kan förresten vilken människa som helst se,att ett underlag som mer liknar en potatisåker är ett dåligt underlag. det ska man inte behöva berätta för dem..det är konstigt det där.

Jochanda
2004-09-30, 22:10
du kanske skulle skriva ut att det var en dressyrtävling då alla diskyterar somom det vare en hopptävling. (antar iallfall att det är ponnyderbydressyren du menar)

var själv påklubben och red i våras (maj) och underlaget var kanske inte det bästa men inte dåligt. Och min ponny är enormt känslig för olika underlag och hon prtesterade inte.

kopparberg
2004-10-01, 08:36
Jag tycker inte det spelar ngn roll om det är en hopp eller dressyrtävling. Just därför skrev jag inte vilken gren det var.

Ett bra underlag är ett bra underlag, vare sig man hoppar eller rider dressyr på det.
Enda skillnaden är ju att om det är halt, så är det värre att hoppa på det än att rida dressyr på det pga att man lättare går omkull om det är hoppning.

På tex Globen och Scandinavium rids svår hoppning och svår dressyr på samma underlag, och jag kan inte alls förstå att lägre nivåer då måste göra skillnad på hopp och dressyrunderlag?! :confused:

mycket_irriterande
2004-10-11, 14:53
Men visst är det konstigt att ngn över huvud taget ifrågasätter att ryttare är omtänksamma mot hästen, och stryker sig när underlaget är dåligt?!

Arrangören i fråga sa att "om ngn bara sagt till oss att de tyckte underlaget var dåligt, då kunde vi ju gjort ngn åt det".
Vet man inte som arrangör att ett underlag är så dåligt?! :confused:
Måste ryttarna tala om det?

Arrangören har ju förbättrat underlaget sedan förra tävlingen och även efter en "större" träning.
Frågan är då om tränare ska gå ut och bojkotta på detta sättet? Måste vi inte alla hjälpas åt för att det ska ordnas tävlingar? Ett sätt är väl då att berätta att vi inte tycker att ni gjort tillräckligt så vi kommer inte... Åtminstone en av tränarna i "min" klubb "erkände" att detta blivit en personlig vendetta istället för konstruktiv kritik och egentligen handlade det varken om hästarnas bästa eller ponnydressyrens bästa.

MicroMonster
2004-10-11, 20:13
På tex Globen och Scandinavium rids svår hoppning och svår dressyr på samma underlag, och jag kan inte alls förstå att lägre nivåer då måste göra skillnad på hopp och dressyrunderlag?! :confused:

På Globen är det väldigt speciellt, det är en ren vetenskap för den som gör underlaget just för att det sla passa både för dressyr, hoppning och körning. En vanlig klubb har garanterat inte detta specialkomponerade underlag.

kopparberg
2004-10-12, 11:27
Men faktum kvarstår, både hoppehästar, dressyrhästar och körhästar fungerar på samma underlag.

Så även om kompentensen att anlägga underlag inte är så stor i klubbarna, så måste väl även de kunna ha ett underlag som passar både hopp och dressyr?
Ta ridskolor tex. De har ju både hopp och dressyrlektioner på samma underlag med samma hästar.

Ett bra underlag är ett bra underlag, och då går det både att hoppa och "dressera" på det. Jag anser att detta med "hoppunderlag" och "dressyrunderlag" ute på klubbarna bara är larv...:angel:

kopparberg
2004-10-12, 11:29
I så fall så tycker jag klubben kan skita i att arrangera de tävlingarna ngt mer.
Bättre att hitta en annan "kategori" ekipage som vill komma, och anordna tävlingar för dem i stället.

julia_v
2004-10-18, 09:34
Läste i Ridsport att så många ryttare bojkottade en tävling pga att de ansåg underlget så dåligt, att arrangören fick ställa in tävlingen.

Jag vet ju att det finns många åsikter om vad ett bra underlag är, men knappast att så många ryttare skulle bojkotta en tävling pga dåligt underlag pga fixa ideér anser jag.

Längre ner i artikeln stod det "ställer ryttaren för höga krav på arrangörerna?"
Jag måste säga, att jag tycker INTE det är för höga krav att underlaget är så pass bra att hästen inte riskerar att skada sig eller bli halt på annat sätt av underlaget!

Ngn enstaka gång, en kort tid, så kan jag "tumma" på underlagets kvalité, men då är det ren promenadridning vi talar om.
Jag skulle ALDRIG starta min häst på en bana jag ansåg så dålig att hästen riskerade skador!
Och jag tycker det är mkt bra att flera ryttare visar att de gör likadant! Dvs bojkottar för dåliga underlag!

Visst, inte alla underlag på en tävlingsplats kan vara PERFEKTA, men att de ska hålla sådan standard att hästen inte riskerar olyckor eller förslitningsskador, det anser jag basic!

Just pga att så många ridhusunderlag är så dåliga (alldeles för djupa och dessutom ofta snorhala) har gjort att jag skippar att tävla inomhustävlingar i hoppning. Pga att jag anser skaderisken för stor för min häst (och även mig om vi går omkull).
Vet faktiskt endast ett fåtal ridhus jag besökt (det är många...) som jag anser har ett fullgott underlag för hoppning...

Vad tycker ni?

Ja du..
Var i väg i går, på en lokal tävling i Örebros
distrikt, meningen var att jag skulle ha hoppat
två klasser för att min häst måste få in vanan att gå
två klasser istället för en som hon har gått senaste
året...

Kom dit, tittade på 1.00 som var innan
och jag var på väg att vända i dörren och åka hem :crazy:
Underlaget var UNDER all kritik, djupt, halkigt och rent
förj****t, var och varannan halkade och fyra gick omkull...
När jag kom in och skulle gå banan så var det
ännu värre, då hade de haft ut alla hinder innan och djupharvat :crazy:

Två av mina klubbkamrater, vände på klacken, strök sina hästar och åkte hem, med dem strök sig flera.

Medans jag gick banan så körde de runt med en "vält"
därinne så underlaget blev lite bättre..

Jag skulle aldrig utsätta min häst för att skada sig,
men beslöt mig ändå för att hoppa en klass, dels
för att det var en låg klass, dels för att hon är
"rutinerad" och är balanserad i galoppen..dels för att
jag startade tidigt i klassen ( underlaget hade inte hunnit bli allt för djupt) Vi hoppade runt med fyra fel på hinder.

Jag strök mig i den andra klassen då jag ansåg att
det inte var värt det...Vi som strök oss
fick startavgiften tillbaka!

Jag kan inte förstå hur man kan överhuvudtaget
anordna en tävling när man inte innan har
gjort något åt underlaget, det var en lokal tävling,
vilket innebär unghästar och orutinerade ryttare....

kopparberg
2004-10-18, 13:01
Nu råkar jag veta vilket ridhus du tävlat i, och jag kan säga att så länge jag minns, så har underlaget varit likadant där!
De har ALLTID minst en omkullridning/tävling.
Men klubben ordnar glatt tävlingar därinne varje år...

Jag skulle aldrig i livet åka dit och tävla inomhus, för jag vet ju hur kasst underlag det är, och jag rider som en kratta när jag vet att det är halt.
Jag har tom strukit mig hos just den klubben när de flyttat in tävlingen de skulle ha i ridhuset för att de ansåg utebanan för blöt.

suisyola
2004-10-18, 13:58
skulle aldroig ställla upp på en tävling om underlagen skulle vara skadligt..

julia_v
2004-10-18, 14:31
Jodå, jag hade hört innan att det var dåligt underlag, men inte SÅ
dåligt som det var ..
Jag har personligen inte tävlat inne där på flera år ( bara ute)
men nu vet jag ,och tänker aldrig mer åka dit! ( om de inte totalrenoverar underlaget)
hade jag haft en yngre häst hade strukit mig och åkt hem på en gång!
Nu valde jag ju att starta en klass pga ovanstående skäl.
Jag tycker det är märkligt av klubben att ordna tävlingar inne, och banbyggaren var tydligen en erfaren sådan??
Han valde dessutom att ställa två oxrar där underlaget var som värst?

B-T
2004-10-18, 21:05
Allså så dåligt är inte underlaget , jag var där i juni och tävlade dressyr och det var inte värre eller bättre än någonannanstans, förra året var det tydligen dåligt men dom har ju förbättrat det och i år var det inga som helst problem. Är ponnyryttarna mer kräsna än storhästryttarna tro???

julia_v
2004-10-19, 09:35
menar du K*******a, där jag var i helgen?
I sådant fall har du fel, underlaget där är
det sämsta jag någonsin hoppat på, jag menar
när folk styker sina hästar och åker hem, och klubben
tom ger pengarna tillbaka till dem som strök sig pga dåligt underlag..
Det är ju lite skillnad på hopp o dressyrunderlag också..
( jag vet ju inte om du menade denne klubb nu.. ;) )

B-T
2004-10-19, 10:54
Nej det menar jag verkligen inte, vi talar om Susedalen och inget annat

_Peplis_
2004-10-19, 11:31
Jag var också där med unghästen, i första klassen var vi en av dom som gick omkull. fruktansvärt. men det gick bra med både mig och hästen. Vi red inte ens fort utan kom från långsidan ner på kortsidan o mitt där ligger vi plötsligt på marken...

Visst känndes underlaget lite löst men det var inget jag tänkte speciellt på när jag gick banan..det hade inte varit några tillbud i klassen innan, vad jag hört så det var därför jag startade från första början. Jag har heller aldrig tävlat på SÅ dåligt underlag tidigare, så tanken slog mig liksom inte att man kunde gå omkull..

Funderade länge på att stryka mig i nästa klass (som merparten av de startande gjorde..i avd B i 1m var det från början ca 25 startande, 6 stycken kom till start...)
Men dom ändrade som sagt underlaget..först djuharvade dom som julia_v säger..förstår inte varför..men sen platta dom till det som sagt så det gick att hoppa på. Jag kände ändå att jag ville in, så hästen skulle få en bra upplevelse och komma runt banan. Så vi tog det lungt i svängarna och kom runt med 4:a fel.

Men dit vill jag inte åka och tävla igen. Var där med förra hästen för 2år sen..och då tyckte jag inte alls underlaget var så dåligt...men nu var det katastof. det konstiga är ju att först efter att 4-5 ekipage gått omkull gjorde dom något åt underlaget..

julia_v
2004-10-19, 11:59
Ok, jag skriver iofs att jag inte var säker på vilket ridhus du menade ( skriver OM du menar ....)..får väl be om ursäkt. :smirk:

B-T
2004-10-19, 13:08
Jag talade inte ens om ridhus utan utebanor

Roten
2004-10-19, 13:13
Om ni hade tittat på underlaget,där bla Peplis har tävlat i helgen, så kommer ni se att det inte ät jämnt. det är som ett månlanskap.
Till vardags är det dessutom rätt så hårt.
Och underlaget har alltid varit dåligt för hoppning.

Magnum
2004-10-19, 20:42
Jag skulle vart med o hoppat där i helgen också men blev (som tur var :( ) sjuk och strök mej dagen innan. Men kunde inte hålla mej ifrån att åka o kolla eftersom jag bor i närheten.

Det var det sämsta underlaget jag sett och dessutom vet jag att de bytt underlag nån/några gånger innan, så problemen har tydligen funnits förut...
I våras var det också (relativt) dåligt när det var hopptävling men inte alls i samma klass som i helgen ...
Nej gör de inget åt det så kommer jag inte heller starta hoppning där igen.
Men förhoppningsvis lärde de sig nåt när såpass många klagade o strök sig och det hände massa tillbud att det kommer hända nåt så underlaget blir ok igen.
Jag har ju tur som kan åka dit o kika om det ser bra ut innan jag anmäler mej i fortsättningen men alla bor ju inte i närheten så kanske har de missat ett antal startande på den här helgen......
Tycker synd om er som red omkull och tur att det gick bra med er iaf.

julia_v
2004-10-21, 20:05
Svarar du mig nu? :confused: :confused:

Jag var ju där själv och är mycket väl medveten om att underlaget
är under all kritik..åker som sagt aldrig mer dit om de inte total-
renoverar..så visst tittade jag på s****n :crazy:

_Tazty_
2004-10-25, 11:36
Jag vet också vilken klubb som avses och jag kan hålla med om atrt underlaget nästan alltid är halt i det ridhuset.

Däremot så kan man se vilka ekipage som går omkull och vilka som inte gör det! Dvs de ryttare som rider sansat och håller upp rin häst i balans och på yttertygeln går inte omkull!!

Omkullridning drabbar de som far iväg med hästen i obalans och på bogarna!

Underlaget 'rättades' till inför dagens två sista klasser och då var det inget ekipage som gick omkull.

Jag har tävlat på denna anläggning på unghäst och på äldre rutinerad häst och aldrig lyckats gå omkull.

_Tazty_
2004-10-25, 13:34
Måste tillägga att jag dock förstår dem som stryker sig,
det kan upplevas obehagligt att rida på ett halt underlag.

(Och klubben HAR haft problem länge med underlaget.)

Håller dock inte med om att det är hårt i vanliga fall? Snarare är det tungt.

Roten
2004-10-25, 20:36
Kanske det, sist jag var där blev det knappt märken efter hovarna.

Magnum
2004-10-25, 22:10
[QUOTE=_Tazty_]
Däremot så kan man se vilka ekipage som går omkull och vilka som inte gör det! Dvs de ryttare som rider sansat och håller upp rin häst i balans och på yttertygeln går inte omkull!!
QUOTE]

Helt rätt. De som red på yttertygeln hade inga större problem med underlaget det syntes tydligt, men däremot ska det ju inte behövas flera omkullridningar pga underlaget för såna som kanske inte rider så..
TYcker jag..

Själv rider jag på yttertygel och i balans (sitter i ryggmärgen)men skulle inte ha vågat rida på som jag behövt på det underlaget därför skulle det antagligen blitt FÖR sakta o försiktigt för min häst som beh lite fart för att komma igång med hoppen..

_Peplis_
2004-10-25, 23:34
Man kan lyckas gå omkull ändå, även om man har med sig yttertygeln.
Men du har helt rätt i att det är en minskas risk om man rider mer balanserat, självklart.

Men man ska banne mig inte gå omkull för det.

Kan ju säga att min häst inte for iväg, men vi gick omkull ändå. har det hela på video också så jag har både sett och upplevt det. vi kom ur svägen och mitt på kortsidan gick vi omkull..det gick absoult inte fort. (iaf inte för att vara min häst i vanliga fall...)

_Tazty_
2004-10-26, 08:40
Man kan lyckas gå omkull ändå, även om man har med sig yttertygeln.
Men du har helt rätt i att det är en minskas risk om man rider mer balanserat, självklart.

Men man ska banne mig inte gå omkull för det.

Kan ju säga att min häst inte for iväg, men vi gick omkull ändå. har det hela på video också så jag har både sett och upplevt det. vi kom ur svägen och mitt på kortsidan gick vi omkull..det gick absoult inte fort. (iaf inte för att vara min häst i vanliga fall...)

De ekipage som jag såg som gick omkull hade INTE sina hästar i balans. Pratar inte bara om farten.
Hur som haver så förstår jag de som tycker det är obehagligt att rida på ett sånt underlag. Hade dock inga som helst problem med min unghäst i Clear Rounden.
Du hade väl heller inte problem i andra rundan?

// L

kopparberg
2004-10-28, 08:27
Aha! Så de ryttare som rider lokal tävling eller 1,00 i regional och inte är bergsäkra på att ALLTID göra helt rätt (stötta på yttertyglen) har alltså inte på en tävling att göra?
Och hur ska man veta att man inte på vissa klubbar kan få göra misstag pga snorhalt underlag?

Fö så undrar jag hur man ska rida omhoppning om man inte får lägga upp tempot och korta vägarna?

Fö så har klubben i fråga minst en gång som jag vet funderat på att ställa in tävlingarna mitt under pågående tävling pga att så många gick omkull.

kopparberg
2004-10-28, 08:30
Precis så red jag när jag var dum nog att starta en tävling i det ridhuset.
Jag tävlade i ett lag som skulle tävla andra omgången. Vi hade vunnit första.
Tävlingen skulle egentligen ha hållits utomhus på klubbens utebana, men klubben valde att flytta in den pga regn.

Jag galopperade knappt framåt på min häst, men eftersom han har enormt mkt framåtbjudning, så lyckades vi ta oss framåt ändå.
Jag satt däruppe stel som en pinne och bara bromsade. Vi halkade inte en gång i första klassen, men vad hjälpte det?
Runt kom vi, men med 2 nedslag i första 1,10, och 3 i lagklassen. Kan säga att jag aldrig haft 3 nedslag i en 1,10 med den hästen...

Rumpnissen
2004-10-30, 17:16
När det gäller just den här klubben så VISSTE de att det var dåligt underlag. Pratade med en funktionär innan de hade NM i somras. Hon suckade över att alla klagade på underlaget och att de var tvunga att göra om det.

Dock gjorde de inte det. En utav de svenska ponnyerna blev ju väldigt tjock i benen inför finaldagen och fick därför stå över finalen. Jag tror att det var det som var utlösande till att folk bojkottade tävlingen. (så även jag) Jag var domarsekreterare på NM och kan tala om att underlaget inte såg roligt ut, dock var det ett par år sedan jag red där själv.

_Tazty_
2004-11-05, 09:11
se till att ha hästen i balans Aha! Så de ryttare som rider lokal tävling eller 1,00 i regional och inte är bergsäkra på att ALLTID göra helt rätt (stötta på yttertyglen) har alltså inte på en tävling att göra?
Och hur ska man veta att man inte på vissa klubbar kan få göra misstag pga snorhalt underlag?
Ja, precis så menar jag :rofl:
Nej, självklart inte och det har jag väl inte skrivit heller om du läser mina inlägg lite mera nogrannt? :angel:

Fö så undrar jag hur man ska rida omhoppning om man inte får lägga upp tempot och korta vägarna? ?
Väljer man att starta på ett sådant underlag så tycker jag det är upp till ryttaren att anpassa farten och tempot (och i det här fallet se till att ha sin häst i balans

Fö så har klubben i fråga minst en gång som jag vet funderat på att ställa in tävlingarna mitt under pågående tävling pga att så många gick omkull.
Det är nästan alltid halt underlag i detta ridhus och att det inte åtgärdas ordentligt är ju en gåta MEN som ryttare så kan man ju helt enkelt välja att inte tävla där.

pigleton
2004-11-10, 10:28
Självklart är bra underlag viktigt.

Jag har för mig att det finns ridhus som haft så dåliga underlag så att förbundet satt stopp för tävlingar i dessa tills underlaget åtgärdats.
Det borde man väl kunna göra med fler klubbar om nu underlaget är under all kritik.

Ett bra underlag enligt mig är fast, slätt och sviktande. Hur man får till det överlåter jag åt andra.

Jaag
2004-11-22, 19:24
Bland arrangörer till en tävling finns alltid hästkunniga människor! Då då borde man väl se hur underlaget är?

Jaag
2004-11-22, 19:34
Jag vet också vilken klubb som avses och jag kan hålla med om atrt underlaget nästan alltid är halt i det ridhuset.

Omkullridning drabbar de som far iväg med hästen i obalans och på bogarna!

Underlaget 'rättades' till inför dagens två sista klasser och då var det inget ekipage som gick omkull.

Jag har tävlat på denna anläggning på unghäst och på äldre rutinerad häst och aldrig lyckats gå omkull.

Rider man förståndigt går man väl inte omkull. Man ökar väl inte allt man har omunderlagetr är dåligt? hade inte ja gjort iaf.

Nu går ju inte alla hästar omkullpåen tävling, du kankseridersom man borde?Därför går du inte omkull :smirk:

_Tazty_
2004-11-23, 08:25
Tyvärr finns det de som kan häst men som kan underlag sämre! Det är ganska lätt att se när det är dåligt, men för att rätta till det behövs kunskaper...
Som ngn skrev 'det överlåter jag åt andra att ordna'.

karatefisken
2005-06-07, 11:14
var iväg och tävlade igår, ifs bara en klubb men tycker det är oacceptabelt att de har omhoppningar på en sånt underlag att när du ska svänga en sväng så går hästen omkull, det hände mej och jag svänger inte snävt, rider hellre en stor omväg. hårdpackad fucktig torv i botten och löstorv ovanpå, det känns inte halt när man går banan, nån helg för ett tag sen hade de lokaltävling i hoppning och då var det flera som gick omkull för de var så halt. förra helgen var de någon som hade klagat på att de var halt och då hade de flyttat upp hela banan i ridhuset för att slippa det hala. sen när jag går och klagar på att det är halt och de borde göra nått åt det och att jag vill gå in och hoppa ett hinder för att hästen inte ska få en dålig känsla så får ja bara en massa skit, att det är mitt eget fel och att min häst inte klarar av att svänga så, sen när h*n får reda på vem min häst är så blir h*n genast trevlig och självklart får ja hoppa ett hinder till innan ja åker hem, eftersom min häst har placerat sig på tävlingar på msv nivå och en sån häst är dyr och har man pengar så är man omtyckt.. och så ångra h*n nog lite att h*n sa att min häst inte klarar att svänga, eftersom h*n egentligen vet att han kan göra sånna svängar utan problem och när hindrena är 40 cm högre än vad de va ida.

Lancet
2005-06-07, 16:54
Är inte susedalens underlag dåligt varför bojkottar då hela Sveriges ponnyelit det? Det är hemskt, framridningen är extremt djupt medans själva banorna är stenhårda och där ligger till och med stenar! Efter dressyrderbyt-03 var det 4 hästar som blev halta..är det inte bevis nog?

Splittan
2005-06-07, 17:06
Jag har lite klubbar på min lista, vars tävlingar jag inte anmäler mig till. Då jag anser att deras underlag inte håller för mina mått.
Vissa klubbar har bra utomhus underlag och vissa har bra inomhusunderlag. Så vissa klubbar tävlar jag bara på deras inumhustävlingar, och inte deras utomhustävlingar och vice versa.

Magnus_J
2005-06-07, 17:16
klart det är viktigt med bra underlag. vi har haft problem både inne och ute i mjölby ibland.. senast inomhus eftersom det var för hårt.

det funkade skitbra på 3 dagars nationell ponny med över 900 starter men inte så bra för ridskolan som går där nästan varje dag. fast det är ju sånt som går att åtgärda.

tyvärr är det ju svårt att styra över såna problem som vädret medverkar till man måste ju som arrangör försöka få till det bästa som det går att få. och klart att banbyggaren ska kunna säga till..

för att runda av så gör man väl som ryttare /hästägare rätt i att inte tävla om det är för eländigt. dumt att riskera både sin egen och hästens säkerhet.

Splittan
2005-06-07, 22:16
"Väljer man att starta på ett sådant underlag så tycker jag det är upp till ryttaren att anpassa farten och tempot (och i det här fallet se till att ha sin häst i balans) "

Tänk om det hade varit så lätt!!
Nu är det så att alla hästar är olika och har olika lätt/svårt för att "kasa" runt på sina ben, oavsätt om de är i balans eller inte.
Bara bland mina hästar så är det två st som är som natt och dag, den ena kan i princip klara av vilket underlag som helst då hon är så kvick i sina ben, den andre är inte så snabb i sina ben. Bara där gör stor skillnad i att gå omkull eller inte, oavsätt hur välbalanserad hästen är, oavsätt tempo/farten i galoppen.

Vita_N_6520
2005-06-08, 11:55
Jag tycker det är självklart att man ska tänka på att rida på ett bra underlag, men det är nog en stor del av befolkningen som inte gör det på hemma plan, så varför i h*vete klaga på tävlingsarrangörerna isf..?
Visst, är det så dåligt att hästar riskerar att gå omkull, det är ju en sak...

Men hur många här är det inte som rider runt på grusvägar i sverige?
Dem om nått är ju dåligt för hästen, om det nu är hästen man tänker på...
Och så kan ja inte tänka mej att alla har så underbart bra underlag hemma, men folk blir ju lätt "hemmablinda"... :smirk:

Vita_N_6520
2005-06-08, 12:05
Efter dressyrderbyt-03 var det 4 hästar som blev halta..är det inte bevis nog?

Det måste ju varit nått fel på dem innan isf :smirk:
En frisk häst blir knappast halt bara för att den går på ett annat underlag ett par ggr...
Om det inte är så att de snubblade, sträckte sig etc, eller att ryttaren flängde runt i full fart o rider oförståndigt, men det kan jag inte tänka mej eftersom det var dressyr det handlade om..

Unica
2005-06-09, 21:39
Jag tycker det är väldigt viktigt med underlaget på framridningen också. Sen att det finns plats att rida på. Något som verkligen är jobbigt är de som har liten plats att rida fram på. Eller som en tävling jag var på ifjol både ojämt underlag samt att det lutade. När man skulle rida kunde man nästan bara trava åt ena hållet (då det gick uppför)annars snubblade hästarna och tappade balansen.
Har man varit där en gång åker man ju inte dit igen.

Lancet
2005-06-09, 21:59
jag vet inte om du själv har ridit på det underlaget men jag har.,.två gånger och det är 2 gånger för mycket..

Många rider sina häster först en gång på morgonne och sen när det är själv tävlingen..och det är ännu värre att underlagen är så olika.. ett jättedjupt och ett stenhårt. dressyrhästar som int eär vana vid detta kan reagera skarpt på det.

fio.
2005-06-09, 22:08
Är inte susedalens underlag dåligt varför bojkottar då hela Sveriges ponnyelit det? Det är hemskt, framridningen är extremt djupt medans själva banorna är stenhårda och där ligger till och med stenar! Efter dressyrderbyt-03 var det 4 hästar som blev halta..är det inte bevis nog?

Nä som sagt jag tycker inte det är sämre där än någonannanstans och några stenar såg inte jag till iallafall förra året och om 4 ponnier blev halta för att dom går på ett hårt underlag eller går på lite stenar får man nog se om sin hästhållning och hur man rider i vardagen, kanske dags att sticka ut näsan utanför ridhuset någongång och ge sig ut i skogen :smirk:

Vita_N_6520
2005-06-10, 16:28
Nej de har ja inte, men jag är van vid en hel del olika underlag och mina hästar har då aldrig haft ngt problem på andra tävlings/träningsplatser.
Man borde faktiskt vänja även dressyrhästar vid olika underlag... :smirk:

Håller med Fio, precis om det hon skrev.
Man bör inte ha så mkt problem på en tävling, om nu inte underlaget är extremtextremt dåligt..! (som tex halkigt etc..)
speciellt inte när det "bara" gäller dressyr.
Alla hästar borde tränas på olika underlag, inte bara dom som rider
farttävlingar!!!

Kom och tänka på det nu, att vissa dressyrhästar även på högre nivåer, inte ens kan gå i vattenpölar/leriga padockar.
Det är ju redigt skrämmande!!!! :eek:

Magnus_J
2005-06-10, 16:34
Kom och tänka på det nu, att vissa dressyrhästar även på högre nivåer, inte ens kan gå i vattenpölar/leriga padockar.
Det är ju redigt skrämmande!!!! :eek:
sådan herre sådan hund...

men hur mycke bortklemade hästar finns det inte då..
en del får ju gå in när det duggregnar. vem mår bäst av sånt. hästen eller ägaren.?

men för att gå tillbaka till ämnet dåliga ridbanor.
om fler och fler inte anmäler sig till de tävlingarna som har dåliga banor. så hoppas man ju att arrangören tar tag i problemen och fixar sina banor.

Hera
2005-06-14, 19:11
Jag skulle aldrig anmäla mig till en tävling där jag vet att underlaget är dåligt.

Tunga underlag som släpper är inte särskilt kul på en hopptävling och inte i dressyr heller för den delen.

På min förra klubb finns en stor gräsbana som har stora gropar och är helt ojämn. dessutom är den lagd på åkermark (mkt jord) och är därför mkt hal. De har försökt att "dressa" den med sand ett par ggr men det görs inte tillräckligt.
Det går inga hopptävlingar för ridhäst där, för ingen anmäler sig.

bipsiebop
2005-06-15, 15:13
Bra underlag ÄR viktigt! Hade en tävling inplanerad i juli med ena hästen, hon behöver rutin och det kändes som lagom avstånd. Men den tävlingen är struken ur planeringen sen jag läste i propositionen att de skulle ha den på gräsbanan. Tyvärr - för i övrigt brukar de ha bra tävlingar.

Yoghurt
2005-06-15, 15:43
hoppade en tävling förra helgen och då var banan kanska dåli :( Men ja valde att starta för dom satte inte hindrena riktigt så högt som dom skulle å ja red långsamt å försiktigt...

Men de e inte lätt att fixa en ute bana om det regnat... var funktionär på nationella tävlingar å då hade det regnat (såklart! :p )
Banan vart inte hal och det var ingen som gick omkull vad ja vet... ändå kom det massa människor och klagade i sekreteriatet! okej om man stryker sej för det e ju ens eget val men va ska dom stackars människorna i sekreteriatet göra åt att banan e lerig. och föresten så stod det liksom 15 pers på banan å pumpade vatten... :smirk:

men alla var inte tjuria, det fanns det massor av snälla, trevliga, roliga å DUKTIGA ryttare!! :banana: