Visa fullständig version : Ta betalt för gödselhämtning?

millus
2004-10-20, 18:12
Min man och jag har hjälpt några hästägare i trakten att tömma deras gödselhög, det var gödsel från två år efter 5 stora hästar så det var VÄLDIGT mkt bajs....Vi tog inget betalt utan vi skulle "byta" tjänster. Nu blev det inte så mkt bytta tjänster och häromdagen ringde de igen o frågade om vi kan komma o tömma stacken igen. Jag undrar vad ska vi ta betalt av dem för både tömning och transportering.

ankans
2004-10-20, 18:17
Jag betalde 1800 för att få min tömd. då var högen 3 år gammal, med i snitt 7 hästar i stallet under tiden. Gödselplattan är 5*20 samt ca 1,5 meter hög så det var mycket bajs!

Det tog en traktor samt två olika spridar traktorer 1 timme och 10 minuter att fixa bort det från mig...

Jag tycker det var billigt

KungTulle
2004-10-21, 01:32
Fast egentligen om gödslen är välbränd så är det ju mer rimligt att man ska få betalt för sin gödsel.

In my dreams....

För om en vanlig människa vill ha litet gödsel av en bonde så får ju bonden betalt för detta.

det brukar ju vara maskinstationen som hämtar gödseln och får betalt för att hämta den!!!! Sedan säljer samma station gödslen till bönder som själva har för litet djur och får betalt för den av bonden

suck

/kt

tgd
2004-10-21, 07:16
SJÄLVKLART skall ni ta betalt för jobbet och maskinerna ni använder! För ni har väl inte glädje av/behov på deras gödsel? Om det är en tjänst ni gör dem så naturligtvis skall dom betala er för det! Vill dom ha betalt för sin brända gödsel får dom ju sälja den till någon som har behov av den och så slipper ju ni besväret att fara dit och tömma åt dom.

vippan
2004-10-21, 07:58
Jag har betalat 500:- om året för att få min hög hämtad (en gång per år). Gödsel från tre hästar på halm. :smirk:

Welsh
2004-10-21, 08:42
Bonden på ön ställer ut en gödselkärra åt mig under de månaderna som det är plusgrader. Då passar vi på att gräva ut vår vanliga gödselstack för hand (lågt tak) och slänger ner i kärran + att vi mockar ut direkt ur boxarna i den. han tar 275 kr för att tömma den samt låna ut den åt oss.Tömmer den ca 1ggr/mån. Mkt rimligt pris. Han behöver ju inte min dynga, har egna kor.

Moniq
2004-10-21, 10:12
Här i närheten är det ingen som vill ha gödsel, det är istället svårt att bli av med den. På den tiden vi hade kärra till gödseln fick vi under sista tiden betala 600+moms för att få den tömd på en grannes dyngplatta. Kärran tömdes var 4-6:e vecka så det blev kostsamt i längden.

Nu har vi investerat i en stor dyngplatta som rymmer 3 års gödsel och då tar bönderna häromkring gängse timpengen för maskinernas jobb helt enkelt. Så kostnaden beror på hur lång tid lastning och spridning tar.

Grängesberg
2004-10-21, 10:21
Jag betalade 300 kr för att killarna på sopstationen skulle tömma våran. Det var verkligen billigt om man jämför vad ni fått betala.

Masse
2004-10-23, 14:54
Har ni reda på att det krävs tillstånd från länsstyrelsen för att tranportera gödsel?
Det kostar ett par hundra kronor och gäller ett år. Så förutom de faktiska kostnaderna för maskiner och arbete så är priset för tillståndet det minsta som dom borde betala för att bli av med gödseln.

Moniq
2004-10-23, 15:31
Har försökt hitta någonstans på nätet där jag kan läsa om det tillstånd du nämner som behövs för att transportera fastgödsel/stallgödsel.

Hittar inget på länsstyrelsen och inte heller på sidan "Greppa Näringen" (där man kan få hjälp med förmedling av att sälja/köpa stallgödsel). Kan bara finna spridningreglerna. Har du någon länk?

ecssory
2004-10-23, 20:23
Vi har ekologisk gödsel (torvblandat utan rester av hö, halm, havrefritt, inga tillsatser) - tills nu har vi fått kontainern tömd gratis (kontainertömning)av de som velat ha skiten.
Nu är intresset mättat och vi måste nu betala för att bli av med skiten...de vi betalar till får i sin tur betalt för den....surt.

Vore ju perfekt för tex ett koloniområde att gå ihop och köpa en kontainer med ekologisk hästskit för 500kr vilket är priset för en tömning.

Masse
2004-10-24, 11:56
Har ingen länk men var på en "Skitkurs" annordnad av LRF och Länsstyrelsen i våras. Det är nog inte många som känner till det här med att man ska ha tillstånd. Tror inte ens att maskinstationerna här omkring har det.
Tror det är för att gödsel är miljöfarligt om det hamnar på fel ställe och blir genom det en typ av farligt gods.

Åska
2004-10-25, 07:58
Hej!

Stallgödsel är inte farligt gods därimot farligt avfall (tror jag). Därimot håller jag med dig om tillstånd, fast man vet inte, bönderna har mängder med kryphål i ADR och farligt avfallslagen. Det kan vara så att de får köra dygna från punkt A och sprida på sin egen mark. Men du får inte som privatperson köra bort grus från din tomt och ge bort det till grannen utan tillstånd. Kör du det till en deponi och lastar av för att sedan lasta på igen så behöver du inget tillstånd. Har varit på kurs! :smirk:

Zenith
2004-10-27, 12:16
vet någon om reglerna för att ha en "gödselstack"?

Tacitus
2010-02-17, 11:16
Generellt brukar man säga att traktorkörning kostar ca 300/timme med diesel, smörjfett, oljebyten, reparationer m.m. så självkostnadspriset hamnar då på 300 + moms per timme.

500 + moms per timme är då ett kompispris...

Sen beror det ju lite på vad det är för sorts gödsel - hästgödsel med mycket spån i är ju tämligen värdelös, är den riktigt välbrunnen ökar den på mullhalten lite grann men det är nästan så att det är slöseri med diesel att sprida den på åkern :grin:

Är det däremot gödsel som det är lite "krut" i så kan man ju diskutera en annan prissättning... men som sagt var så hästgödsel med mycket spån i är inget man betalar för, där är det snarare så att man vill ha betalt för att ta emot eländet.

Om det är någon som jag känner så hade jag nog tagit 500 + moms per timme för att tömma dyngstacken (och är det balsnören, hästskor eller sten med i dyngan så hade jag viljat ha extra betalt för det :mad:).

Är det någon vilt främmande människa så hade jag nog lagt mig högre än 500, kanske sådär 700 per timme.

lahsd
2010-02-17, 12:28
500:- (man ber inte om kvitto) är vad det kostar i mina trakter att tömma en normalstor gödselstack till ett stall med 6-8 boxar.

Görel
2010-02-17, 12:33
Du har kanske sett att tråden är mer än fem år gammal, så problemet borde vara löst vid det här laget.

MimiFly
2010-02-17, 12:33
Förlåt, men tråden är ca 6 år gammal...

lahsd
2010-02-17, 12:44
Förlåt, men tråden är ca 6 år gammal...

haha, såg inte det, jag blev lite lurad av inläggen precis före mitt som inte var riktigt så gamla. Det finns förhoppningsvis andra som har behov av hjälp för att bli av med gödsel så jag hoppas det jag skrev kan hjälpa någon.

CBJack
2010-02-17, 21:31
Nu när ändå tråden är upplivad så köper E.ON in gödsel för tillverkning utav Biogas, ett tips bara :D

Tacitus
2010-02-18, 12:59
Jo... men normalt sett så går det inget bra att röta trä i biogasanläggningar, i princip allt organiskt som "hästbullar", silage, halm, slaktavfall m.m. går att röta men inte trä.

Däremot kan man utnyttja trä i sk "scrubbers" för att rena gasen från vissa föroreningar.

Jag vet inte om E-on har lyckats få fram någon ny teknik för att ta emot spåndynga... men risken är att dom inte vill ta emot om dyngan är spånblandad.

Kodyngan är ju den som är bäst att göra gas, men även tex klövervall går bra att göra gas på.

Cyllene
2010-02-18, 13:32
Var? Och spelar strö någon roll?

Kan alltid var intressant. Förra året kunde vi ta hand om gödseln själva, men nu har jag betalat för att bli av med den.

Tacitus
2010-02-19, 16:14
Ströval spelar otrolig roll, inte bara vid en eventuell rötning utan även vid spridning på åker.

Olika strömedel förmultnar olika fort, binder kväve olika och kan ge skillnader i pH, mineralsammansättning och öka risken för upptag av tungmetaller när dyngan väl är ute på åkern.

Det finns inte en vettig bonde som inte har koll på vad man sprider var - och ska dyngan rötas så blir det som regel problem med rötningen om den innehåller trä (dvs spån).

Skulle du vilja bli av med dynga hos mig så skulle jag vara ytterst tveksam till att ta emot dynga med papperströ pga av risken för tungmetaller från trycksvärtan och spåndynga skulle jag endast ta emot i väldigt begränsade mängder och mot betalning... halmdynga skulle jag däremot ta emot gratis och torvdynga skulle jag rentav kunna tänka mig att betala en liten slant för.

Snowball
2010-02-20, 08:25
Och jag skulle gärna betala en liten slant för att bli av med min gödsel. Enbart halm som strömedel, inget skräp. Var bor du?

Jag tror ju inte eon åker land och rike runt med två gubbar med varsin skyffel och lastar gödsel för hand i en liten skåpbil som i reklamfilmen direkt. Men vad jag kan förstå av eons hemsida har de anläggning för biogasproducering av lokalt jordbruksavfall (det måste ju vara gödsel som avses antar jag) i Laholm och Falkenberg. Och så nämns Bjuv, Malmö och Norrköping men det står inte rent ut att det är just jordbruksavfall som används på de orterna

Lovisaleonora_
2010-02-20, 09:15
De har en förbränningsanläggning på Jägersro.

acrazyone
2010-02-20, 11:02
Är det någon här som gör detta? Ger bort/säljer sin stack. Hur funkar det och vem är det man kontaktar?

_Yggdrasil_
2010-02-20, 12:44
Så hästar bajsar inte längre :D

*förlåt var bara tvungen det lät så roligt*

Jag har själv problem med att bli av med stacken. Men ska försöka ringa till återvinningen i stan och kolla om de kan hämta den

Ia*
2010-02-20, 16:12
*kl*

Visst är det skillnad på om bönderna vill ta emot beroende på vad det är för halm också?

Tacitus
2010-02-21, 11:11
Jag bor i Västernorrland :D, så frakten kanske kostar en del... annars hade jag med nöje tagit emot din gödsel då vi just nu har för lite djur i förhållande till odlingsmark = gödselbrist.

eigollet
2010-02-21, 11:23
Vi betalar grannen för maskin och mantid för att de lägger vår gödsel på stuka på vår mark 3 ggr om året. Vi har ca 20 hästar och använder vår gödsel själv i odlingen.

stina_jo
2010-02-22, 15:30
Har läst era inlägg med intresse:) Själv hyrde jag från sita en container för 600 i månaden, + tömmning ca var 3:e månad som kosta ca 3500 kr!
Nu har vi köpt en traktorkärra där bonden kommer och tömmer när vi behöver (gratis) :banana: Jag har en fundering dock. Hur får man välbrunnen hästgödsel? hur ska den lagras -ska den packas på ett speciellt sätt. En fundering jag haft länge (dum sådan, jag vet men jag är nyfiken:) )

Tacitus
2010-02-22, 18:58
Brunnen blir dyngan om den får ligga i hög utomhus (det krävs ett visst fuktinnehåll för att den ska brinna bra) så det är inget särskilt som behöver göras, däremot brinner dyngan olika fort beroende på vilket strömedel man har och lite grann beroende på temperatur - egentligen är dyngstacken en vanlig kompost fast några storlekar större :D

Spån är oftast det som tar längst tid på sig att "brinna" och är även ett strömedel som har högt kväveläckage i gasform, så därför är den dyngan som regel sämre att gödsla med än halm eller torv.