Visa fullständig version : Har ni någon köpt en häst med intentionen att sälja den med "vinst"?
break_a_leg 2004-10-27, 12:50 Då menar jag sett till köpeskillingen/försäljningspriset enbart, ni behöver inte räkna med de löpande kostnaderna.
Min första häst slutade sina dagar hos mig...Nr 2 jag köpte visade sig ha sådana skavanker att han fick åka tillbaka til den som sålde honom, jag fick tillbaka mina pengar utan problem. Ponnyn vi har nu är inte till salu ännu, men han lär inte inbringa mer än vad vi köpte honom för.
Så jag själv är inte så lyckosam i hästbranschen, jag springer aldrig på de hästar man kan göra "klipp" på ;)
prince77 2004-10-27, 12:52 alltid....
Jag tror aldrig att jag kommer köpa en häst med avsikt att senare sälja den.
När vi köpte våra B-ponnyer visste vi att det skulle komma en dag när de såldes. Självklart fanns förhoppningen att de skulle ha stigit i värde pga att de hade högre utbildningsnivå. Inte för att pengarna i sig var viktiga, men som ett kvitto på att de helt enkelt blivit mer värda.
Däremot är jag inte i hästbranschen för att köpa och sälja höstar och på så sätt tjäna pengar.
Aldrig! Köper inte häst med avsikt att sälja den dyrt!
//Alice
Kanske inte med tanken att gå med vint men med tanken att man vill (vidare)utbilda, utveckla och "uppfostra" sin häst, och då tänker man ju att man kommer höja värdet på sin häst.
Jag kan tänka ibland så att det är kul att hon har blivit trevligare, vackrare och duktigare och värd mycker mer och det känns jättekul att "få tillbaka" lite av pengarna man lagt ner även om jag aldrig planerar att sälja min tussfia!!!
Lejonstjarna 2004-10-27, 13:19 Senaste vi köppte var menigen att vi bara skulle rida och köra in sen skulle vi sälja honom. Tyvär gick gick han och bevisade för oss att han kommer att bli en till sjutusandehäst så det lutar ått att vi kommer att behålla honom. Hästen fick vi under slaktpriset och hadde vi lyckats sålt honom för ca 25-30000 så hadde det varit en vinst även om vi hadde räknat bort de löpande kostnaderna. Men tyvär är hästen för bra så tillsalu blir han nog aldrig.
Fräcke Froddrick 2004-10-27, 13:25 Nix! tänker behålla kraken tills han lämnar in. Är 6 år idag så det dröjer väl förhoppningsvis minst 20 år.
Det är en lukrativ bransch så möjlighet till snabba vinster finns, men det är inget som lockar. Uppfödaren skulle dock kunna tänka sig att förmedla provisionsaffärer med stinna spekulanter och har även föreslagit det och fått nobben. Helstorebrodern idag 8 år, såldes för ca 500k till Irland som fälttävlanshäst för 2 år sedan och de är så nöjda med denne som nu går svårklass hoppning att de efterfrågat en helbroder, då de vet att det finns två sådana i Sverige. Med tanke på att vi köpte honom som 3 åring för knappt 50k så skulle det kunna bli en ansenlig förtjänst, men en rolig och talangfull kompis säljer man bara inte av för den relationen räknas i annat än kontanter.
FairLady 2004-10-27, 13:29 Nej! Om jag köper en häst köper jag den för livet...tills den lämnar in. Visst, det kanske går fel och vi inte passar ihop, då får man ta ställning till det då.
suisyola 2004-10-27, 14:25 ja min stora häst,men nu har jag ändra och vill inte sälja så nu ska han lånas ut istället
break_a_leg 2004-10-27, 14:27 Oj, hur stavar jag? Frågan ska ju vara "Har ni någonsin....."
Två små shettiskillar sålde jag med "vinst" men det var inte det som var tanken när jag köpte dom. De skulle bara var sällskapsponnisar.
violence 2004-10-27, 19:29 När vi köpte våra B-ponnyer visste vi att det skulle komma en dag när de såldes. Självklart fanns förhoppningen att de skulle ha stigit i värde pga att de hade högre utbildningsnivå. Inte för att pengarna i sig var viktiga, men som ett kvitto på att de helt enkelt blivit mer värda.
Däremot är jag inte i hästbranschen för att köpa och sälja höstar och på så sätt tjäna pengar.
exakt sa! kopte min d-ponny som outbildad unghast och tog oss sakta uppat i klasserna. lillasyster red ett ar till innan bada blivit for gamla och ville "hastpausa" - han saldes, och det dyrare an vad vi fick honom for. men det var ju inte darfor vi kopte honom.
Widerberg 2004-10-27, 19:37 Nej.
Ska ha kvar min tjej tills hon når slutet.
Ja, men det visade sig att han var så bra att jag beslöt att behålla honom istället :D
jepp, o det gick alldeles utmärkt!
asa_gasa 2004-10-27, 23:29 Nope. har inte köpt någon häst med de intentionerna men om jag ville skulle jag kunna göra så..
Fjordingen, som var min första häst, var inte direkt en häst som skulle inbringat massor av pengar. Men med tanke på att jag fick henne gratis av den förre ägaren så hade jag ju kunnat sälja henne och tjäntat lite pengar. Hon var en sk "problemhäst" när jag fick henne (hade då skött henne i flera år) men var en mkt trevlig, om än bestämd, dam när hon bodde hos oss. Jag hade henne i tio år tills hon till sist somnade in hos oss.
B-ponnyn, som var och fortf är min andra häst köptes outbildad. Inkörd och riden men inte utbildad. Efter att jag haft henne ett tag så låg hon ungefär på utbildningsnivå LB i dressyr och hoppade banor på 100- 110 till vardags med lätthet.. Antar att jag skulle få sätta Msv A på henne i hoppningen. En riktig hoppkanon. :d :love: Tyvärr så insjuknade hon efter ett tag i fång och jag har beslutat att behålla henne. Hon har inga men av sjukdomen men måste hela tiden hållas på strikt diet och under uppsikt med bete osv. Eftersom jag har två hästar så måste också alltid den ena ha sällskap. Hon mår idag bra av att köras (och ridas någon gång ibland) och pysslas om. Om jag skulle ha sålt henne vid rätt tidpunkt så skulle jag dock ha tredubblat hennes ursprungliga värde..
Häst nummer tre är min nuvarande stjärna :) Fick honom till ett mkt bra pris av förre ägaren och skulle lätt kunna ta ut mer för honom bara han fick komma ut och tävla lite. Utb. nivå är det inget fel på.. fast i hoppningen behöver han dock en del mer träning och rutin. Jag är docks å fäst vid denna häst att han kommer få stanna hos mig så länge han lever och mår bra. Jag kan inte sälja min bäste vän.. :love:
monchestre 2004-10-27, 23:39 Det är alltid svårt att bedöma hur hästen kan komma att ligga på marknaden efter att man har utbildat den tycker jag. Mycket spelar ju in, och som jag ser det är det verkligen köparens marknad.
Jag kan ju säga att min häst är till salu i alla lägen, för rätt pengar. Har inte råd att unna mig lyxen att säga att jag aldrig ska sälja honom... Rent generellt har jag bestämt mig för att aldrig köpa en häst som har en nedåtstigande priskurva, förutom ett avelsämne då. HAr inget att göra med att jag är girig. JAg är bara fattig.
Jag kan ju säga att min häst är till salu i alla lägen, för rätt pengar. Har inte råd att unna mig lyxen att säga att jag aldrig ska sälja honom... Rent generellt har jag bestämt mig för att aldrig köpa en häst som har en nedåtstigande priskurva, förutom ett avelsämne då. HAr inget att göra med att jag är girig. JAg är bara fattig.
Så har jag också alltid resonerat.
F ö kan jag tillägga att den jag har nu tycker jag inte riktigt räcker till och det misstänkte jag nog från början så jag har hela tiden resonerat att jag ska sälja om något år när hans utbildningsnivå är högre och då förhoppningsvis inbringar mer pengar än jag köpte honom för.
Då får jag förhoppningsvis möjlighet att köpa en häst som bättre motsvarar mina förväntningar.
Sen ska man ju alltid vara medveten om att det är ett vågspel, hästar kan gå sönder osv.
Jepp,det händer någon gång ibland.
Framförallt om jag "ramlar över" en kuse i skogen för mkt vettiga pengar.
Har iof. "bara" köpt C-,D-ponnies eller hbl.Och minst 3 år gamla.
M a o,de som är någorlunda attraktiva på marknaden.
Letar aldrig efter nya hästar,och det är definitivt inget som jag gör årligen.Men,ja,det har hänt ngr gånger.
myfairlady91 2004-10-28, 16:33 Jag köpte en häst i våras för slaktpriset (2000 kr), anledningen till att jag köpte honom var att han just skulle slaktas och det var en fin ung häst som förtjänade att leva. Inget fel på honom utan ägarna ville inte ha hem honom igen.
Sålde honom efter 2 veckor för 7000 kr. Köpte honom bara för att kunna hitta ett nytt hem åt honom!
Jag har inga planer på att sälja min!
Köpte honom dock till un derpris och hade kunnat sälja honom för mer på en vecka....
Håller med.
Med tanke på hur länge en häst lever om den får vara frisk, så finns ju alltid chansen att förhållanden och situationer ändras i framtiden. Har ingen avsikt att sälja min häst, men när jag köper häst över huvud taget, så tänker jag på att köpa ett "material" som kan öka i pris/värde. Det är för mycket pengar involverade i hästar och häst köp för att inte tänka praktiskt och som något av en investering tycker jag. Även om jag som sagt inte har några planer på att sälja min över huvud taget. Men om dagen någonsin dök upp så vill man ju gärna att hästen ska vara värd mer än inköps priset, när man lagt ner jobb engagemang och pengar på att utbilda och hålla den.
hanna_shetland 2004-10-30, 17:22 Aldrig och kommer nog inte att göra det heller. Köper jag en häst så är det för att jag vill ha den till min avel eller som min ridhäst.
Däremot kommer jag att behålla egna uppfödningar, visa på hingstpremieringen och sedan sälja dem, även om de går igenom. Då har dom fått en chans att visa om dom är nåt att ha i aveln och jag kan inte behålla alla själv och säljer man en godkänd hingst som man fött upp själv så blir det ju helt klart med vinst.
Yes, och det går absolut att tjäna lite pengar! Har ridit in och sålt 3 hästar. De kostade tillsammans 37000:-, och såldes för 95000:-! Nu har jag tröttnat på det och har en sötnos som ska få stanna. Men är man från början inställd på att sälja så är det definitivt ett bra sätt att lära sig massor och få träningar och stallplats "gratis"
Mvh. Matte
Inte för att göra "klipp", men min nuvarande häst köpte jag som unghäst. Syftet är att för första gången rida in en häst själv. Hon kommer ju naturligt ha ett högre värde som inriden vuxen individ än som unghäst. Och jag är beredd att sälja henne den dagen jag känner att jag "lärt mig klart" på henne. Men det beror helt på; om hon blir en kanontävlingshäst så behåller jag henne sannolikt forever eller om jag bara äääälskar henne ändå och tycker hon är SÅ kul att rida trots bristande tävlingsresultat. Om jag däremot känner att jag har "gjort klart" o vill ha något "värre" så säljer jag och då blir det sannolikt med vinst.
För ett antal år sen blev jag indirekt mer eller mindre erbjuden att "få" en galen fjording som ägarna förstört helt genom att inte fostra den. Och då tänkte jag att Tja, kanske köpa och rida till den och sen sälja med vinst? Men så kom jag fram till att jag skulle vara en alldeles för "blödig" person för detta. Om hon blivit en trevlig ridhäst så skulle jag vara superkräsen att hitta rätt ägare för att inte riskera att hon skulle bli "svår" igen. För hästens skull.
Veronika 2004-10-31, 09:09 Jag hade inte den tanken då jag köpte min fbl valack men jag hade honom i knappt 1 år och sedan sålde jag honom för vi passade inte ihop o då hade jag utbildat honom lite grand så jag tjänade 7000 på honom, kunde kanske sålt honom dyrare men jag tyckte det var viktigast att han kom till någon som han passade med..
hej..
jag skulle vilja köpa häst men hur får man pengar till det?
om man inte har ett jobb som man får bra betalt på,inte hos landstinget ialla fall...
om man inte spar pengar förståss!och avstår från att resa, festa,
köpa inne prylar ,osv.allt är ju svin dyrt nu förtiden.
bostad ,mat ,resor till och från jobbet,telefon ,data,osv.
kläder,hygien artiklar.ekonomin .
----------------------
om jag köpte häst skulle jag välja noggrant ,helst ett sv halvblod,
att rida på samt att få sköta om min häst ,helt och fullt,samt att
man växer ihopp med sin häst ,kanske köper flera hästar ,vad vet jag!
och att man hittar ett bra stall ,med flera boxar spiltor att dela det med,rent känslo mässigt blir man fäst vid alla djur,det skulle vara svårt att sälja min häst inte utan vidare ialla fall ,om den inte skulle få det bättre eller pga man vill gå vidare på någotvis,om inte sjukdom
och oväntade saker dyker upp.
men det kräver en hel del uppoffringar med,att alltid vara på gång ,
att orka med oxå. och att gilla läget osv.bra vore om man hade häst skötare som kunde bistå en när det blir för jobbigt
som både kunde rida och sköta hästen. närman inte har tid pga arbete eller privata sysslor?
min fråga är hur gör ni för att få det att gå ihop sas?
roligt om ni kunde berätta om era häst liv.
mvh piamar :banana: :bump: :love: :idea:
Lejonelle 2004-10-31, 20:57 Jag har lekt lite med tanken men tror att det är svårt att göra vinst på affären om man räknar in hästens underhåll under tiden man äger den. Då ska man ha lite tur och ett mycket bra öga. Däremot att sälja till ett högre försäljningspris än man själv gett verkar väl inte omöjligt om man inser hur marknaden fungerar. Köper man en ung häst, utbildar den och ser till att den får meriter som betingar ett högre pris så kan man ta ut mer än man har gett, förutsatt att den är frisk. Hästar över 13 år har en dalande priskurva.
mvh
Lejonelle
break_a_leg 2004-10-31, 21:12 Jag har lekt lite med tanken men tror att det är svårt att göra vinst på affären om man räknar in hästens underhåll under tiden man äger den.
Nej, räknar man med de löpande kostnaderna så tror jag att ett fåtal kan gå med vinst....
starcraft 2004-11-16, 15:47 kanske inte vinst, men räkna med att ungefär få igen pengarna man la ut om man säljer den. Men vem vet, stora hästen jag ska skaffa mig kanske jag behåller hela dens liv... Men ponnyn har vi iaf gått med vinst(när det gäller köpekostnaden då, inte underhållet och så..) nu när vi säljer den. Men det är kanske inte särskilt konstigt när man köper en ungponny som knappt är inriden och numera tävlad på ganska hög nivå och har placeringar och vinster.
Om det är ändamålet. Dom senaste 3 ägda ponnyer har jag gått med vinst på. Det var därför jag köpte dom. Har ett halvblod sedan 2 år tillbaka som inte är till salu och det är ju inte meningen heller. Är det någon som vill köpa henne, till rätt pris, så kanske jag slår till. Problemet är att min häst är så speciell så det måste stämma överens mellan häst och ryttare.
Kram Favina :bump:
chrysler 2004-11-16, 19:33 Jag har aldrig köpt en häst å planerat att sälja den.
Men om jag köpt en medelåldershäst som jag sålt som gammal så har ju priset sjunkit.För mig spelar det ingen roll då jag tycker att ett bra hem är viktigast.
Men skulle jag sälja de hästar jag har, som jag köpte som unghästar å utbildad själv skulle jag garanterat få ut mer pengar än jag betalde. ;)
Fast sånt är inget jag går å tänker på :smirk:
Japp det har jag - och det gick hur bra som helst! Men då bestämmde jag mig redan vid inköp att jag komma att sälja de vidare. Min "egen" häst kommer jag aldrig att sälja!!
det har hänt... och kommer nog hända igen. Håller just nu på att exporterar en häst som jag köpte som föl, går allting igenom så kommer jag att göra en vinst. Denna gång var det inte planerat så när jag köpte honom, men andra gånger har det varit det. trillar man på något bra och billigt så varför inte, bara man tänker på att det alltid är stora risker, man måste ha råd att förlora också....
Jag letar inte aktivt efter sådana hästar.
|
|