MizzBellie
2004-11-19, 12:24
Måste fråga en grej...
Min arab har VÄLDIGT LÅNG man...
då undrar jag om man får ha en så kallad ponnyfläta i manen på honom på lokaltävlingar och högre... (inom dressyr)
Har hört att man endast får ha det på shettisar och russ...
Sen en till grej. Jag har en såndär "krage" som man sätter runt halsen så d blir som en polotröja..
Är det tillåtet på lokaltävlingar och högre inom dressyr?
:confused:
tant agda
2004-11-19, 16:10
svaret på frågorna är: ja och ja
man får göra vad man vill me manen i dressyr, bara man inte har dekorationer som blommor el rosetter el liknande i den.
TR säger bara att flätning av manen är tillåten, inget om HUR den ska vara flätad.
Polo är tillåtet på alla nivåer och så länge du inte tar av dig kavajen eller kanterna kryper upp så syns det ju inte att det är en 'fuskpolo'
Du menar plastrong? Satt och funderade på vad det var för krage du menade...
MizzBellie
2004-11-20, 11:29
Nej, det är en slags krage från equipage...
TR säger bara att flätning av manen är tillåten, inget om HUR den ska vara flätad.
Polo är tillåtet på alla nivåer och så länge du inte tar av dig kavajen eller kanterna kryper upp så syns det ju inte att det är en 'fuskpolo'
Så man måste inte fläta manen då?
tant agda
2004-11-20, 16:54
nej det måste man inte det är bara den allmänna uppfattningen att manen ska vara flätad för att det har varit så i alla tider...typ.....
Har jag aldrig sett... Var hittar man en bild på en sån?
Kn4priig
2005-12-04, 11:42
Förut kunde jag göra en ponnyfläta men jag har typ glömt kan nån förklara ? snälla
Rumpnissen
2005-12-04, 15:05
Du gör en inbakad fläta. Börjar vid öronen och tar med dig hår nedåt mot manken. Tänk på att fläta HÅRT! Jag tycker det är snyggast att göra det så den ligger uppepå mankammen istället för på sidan men det är inte alltid det går.
Jag tror hon menar en fusklapp/Haklapp.
Skjortbröst heter det på hööks: http://www.hooks.se/butik/default.asp
Ja, då är det ju plastrong! :)
Har jag aldrig sett... Var hittar man en bild på en sån?
hööks jag tror hon menar ett skjort bröst som en "haklapp " som man bara knäpper på
--> bild!
http://www.ryttare.com/upload/Artiklar/Bilder/Bild-411.jpg
men hur högt hade du tänkt o tävla med din arab då?? för oftast är det ju finare med vanliga knoppar o då kanske du kan rycka manen... en ponny fläta sitter ofta inte snyggt efter att hästen har ryckt ner huvvudet några ggr!!!