Visa fullständig version : Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

break_a_leg
2004-12-03, 19:26
De nya priserna kommer att bli:
* Lokal ryttarlicens 165: -
* Nationell ryttarlicens senior 825: -
* Nationell ryttarlicens junior 550: -
* Internationell Ryttarlicens 1320: -

* Hästlicens 880: -
* Lektionshästlicens 165: -

PathOfClovers
2004-12-03, 23:29
Tjaa, de är ju dyrare, vad ska man tycka liksom...

break_a_leg
2004-12-04, 09:44
Nej, de är ju en nödvändighet om man nu ska tävla. Det ska bli intressant att se om klubbarna kommer att höja startavgifter och sådant också...

mimus
2004-12-04, 11:01
Vad ska man göra ?
Det är bara att betala och gilla läget.

_Peplis_
2004-12-04, 15:07
oj. det var dyrare..speciellt med tanke på att jag går från junior till senior..
hoppas min klubb fort. tänker betala licenserna!!

Jezzie
2004-12-04, 19:05
Det suger.... visst kan dom väl sänka istället tycker att det var vidriga priser innan också höjer dom priserna igen!! :mad: :mad: :mad:

Lollan
2004-12-04, 19:14
Alzo.. om man ska tävla regional som junior ska man köpa nationell licens då lr??

trazel
2004-12-04, 22:02
Jag rider ju bara på lektionsponny, så jag har väl inte så mycket att påpeka. Är väl mest glad för det. ;) 15 kr är inte en så stor skillnad. :banana:

PathOfClovers
2004-12-04, 23:09
Samma här iofs...Fast...snyft...lektionsHÄST nästa år då... :cry:

VeniVidiWixi
2004-12-05, 00:28
Japps det ska man!

eyz
2004-12-05, 22:32
Ja nu är det inte långt kvar innan man inte har råd att tävla alls... :crazy: Tur man slipper lösa licens för hästen varje år...............................

starcraft
2004-12-05, 22:46
hmm ja, vad ska man tycka egentligen, det blir dyrare och dyrare hela tiden att både ha häst och att tävla. Dyrare licenser, dyrare tävlingar, dyrare uppstallningar - man kommer snart inte ha råd att tävla ju :mad: :( .

Pauling
2004-12-06, 09:51
Det är inte så kul för en amatör som jag som mest brukar tävla på lokaltävlingar och en och annan regionaltävling. 825 kr för att få starta på ett par regionaltävlingar är minst sagt svindyrt. Jag tycker det vore bra om det fanns ett mellanting, skillnaden mellan att tävla lokalt och regionalt är alldeles för stor, det finns säkert dem som drar sig för att lösa nationell licens och fortsätter tävla lokalt längre än vad som skulle behövas pga kostnaden.

break_a_leg
2004-12-06, 10:36
Jag kan också tycka att skillnaden är stor mellan lokal och nationell licens, de flesta ryttare i Sverige rider väl mestadels på lokal nivå och kanske ett fåtal regionala tävlingar.

Jeps
2004-12-06, 12:31
Jag tycker att det är dåligt. De tog ju bort kavajtvånget med motiveringen att det skule minska kostnaderna för tävlandet. Kavajer finns att köpa billigt begagnat, det är också en engångskostnad. Licens måste man ju ha. Sen är det dumt att de tog bort regionallicensen. Vi uppe i norrbotten har få tävlingstillfällen och få lokaltävlingar i synnerhet. Det betyder att man måste lösa en nationell licens även om man rider de lägre klasserna. Sen är det väldigt få nationella tävlingar, en eller två inom rimliga avstånd. För er i södra sverige är det ju bättre med ett större utbud av alla typer av tävlingar.

kopparberg
2004-12-06, 13:06
Tja, vad ska man säga?! Det är ju bara att betala och se glad ut! :mad:
Det är mkt dyrt att tävla, och för mig är höga kostnader som inte kan delas upp dyra.
Några resonerar ju käckt att om man slår ut licenskostnaden på alla tävlingar, blir det ju inte mkt per tävling.
Men så resonerar tyvärr inte jag! För jag måste ju betala HELA licensen innan jag startar första tävlingen...

Jag ser hellre att klubbarna tar högre start/anmälingsavgifter för att finansiera tävlingarna. För då blir det lite dyrare varje gång, och det är i allafall för mig enormt mkt lättare.

Att hästlicensen höjts tycker jag är ok. Likaså att den är rätt dyr. För den behöver man ju bara lösa en gång/hästliv.

Dessutom är det dyrare att tävla regionalt än lokalt där jag bor (Örebro län). För jag har nyss läst tävlingsplaneringen för 2005. Det är heeela fem (!!) regionala hopptävlingar på hela året!! *ironi* Resten är lokalt! Så jag får ju lägre resväg, för jag måste ju åka till Västmanlands och andra distrikt för att få rida min nivå.

rubytoo
2004-12-06, 13:11
De nya priserna kommer att bli:
* Lokal ryttarlicens 165: -
* Nationell ryttarlicens senior 825: -
* Nationell ryttarlicens junior 550: -
* Internationell Ryttarlicens 1320: -

* Hästlicens 880: -
* Lektionshästlicens 165: -

Men så mkt högre är de väl inte :confused:

Har för mig att jag betalade 800kr för min licens i år, vad kostade hästlicensen i år då?

ia_
2004-12-06, 16:28
Inte hundra på vad kostnaderna var för 2004 men enligt ridsport.se så höjs alla avgifter med 10% inför 2005...

Lady_S
2004-12-06, 21:27
Men huvva! Inte är det en rikemanssport inte...

cactuspower
2004-12-06, 22:09
Den lokala tycker jag är rimlig, men det blir ju ett himla hopp när man ska ta sig från lokal upp till regional. Förstår inte Vad det är som blir dyrare för varje år som går..?

kopparberg
2004-12-07, 09:42
Det som blir dyrare är nog samma sak som blir dyrare på andra ställen där "skattemedel" ska betala.
Det snikas åt sig alltså! Tex så läste jag att förbundet nu ålagts att INTE ta med "släkt och vänner" när anställda på förbundet skulle utomlands på olika projekt, tävlingar och sådant!

Sådant och att administrationen blir överdrivet dyr, det tror jag är orsaken till kostnadsökningen.

Lady_S
2004-12-07, 09:48
Och hur mycket redovisas? De kan ju spendera hur mycket pengar de vill, vi vanliga dödliga har ju ändå ingen insyn...

break_a_leg
2004-12-07, 09:51
Alla företag har ju revisioner regelbundet, där ska det upptäckas om någon gör något som inte är tillåtet.

Lady_S
2004-12-07, 09:53
Visst. Men finns "räkenskaperna" offentligt?

break_a_leg
2004-12-07, 09:59
Du kan säkert få ut dessa från förbundet om du är intresserad.

Lady_S
2004-12-07, 10:05
Tja... Det är möjligt. Jag kanske inte har varit tillräckligt intresserad. Men åtminstone på ett distriktsårsmöte tyckte vi att de skulle bli offentliga. Vi fick inte mycket till svar...

CosmicQueen
2004-12-07, 10:08
Oh herre gud 825.- :eek:
Kostade dom inte 650.- el nått sådannt ifjol?

Lady_S
2004-12-07, 10:09
750? + 10% = 825:- :crazy:

CosmicQueen
2004-12-07, 10:10
Ok. :crazy:

kopparberg
2004-12-08, 12:53
Revisorer granskar inte så faktiskt.
Rent olagligt och rent omoraliskt är två helt skilda saker!
Dessutom så kan ingen revisor i världen granska varenda litet kvitto, på varenda liten resa.

Så bara för att ngn utgift är laglig, behöver inte alls vara synonymt med att den är lämplig.

Jag vet, för jag jobbar med just sådant...

break_a_leg
2004-12-08, 13:09
Fast jag tror iaf inte att prisökningen sponsrar anhörigas resor....

kopparberg
2004-12-08, 14:29
Nej det tror inte jag heller. Men att som vi nu kallar det "sponsrar anhörigas resor", det är en del av den alltför höga administrativa kostnaden förbundet har.

Bara en sådan sak som att resa med tåg. Priset på 2:a klass och 1:a klass är stor. Gissar att det är samma på flyg?
Ngn "högt uppsatt" ska åka i tjänsten utomlands. Jobbarkompisen/sambon/barnet har en liten tjänst i förbundet, så den åker också med i tjänsten. Men behövs det?
Lite sådana saker tror jag gör att kostnaderna "skenar".

kicki71
2004-12-09, 08:16
Skit.....
Jag tycker det är skit, med att dom höjer licenserna!

Inte nog med att det annars är dyrt att åka och tävla. Här uppe har vi dessutom väldigt få tävlingar(dressyr). Resvägen är dessutom emellanåt 25-30 mil, enkel väg!!! :cool:

Att man måste lösa nationell licens när det inte knappt existerar nationella tävlingar här uppe, känns... :devil:

Nä, man borde istället få betala licensen vid tävlings året, eller terminens slut. Och då betala för det man har tävlat. Antalet tävlingar och status. Om det är möjligt :confused:

Då skulle det bli mera rättvist för oss som bor här uppe, som har långt mycket mindre tävlingar att fara på och avsevärt längre resvägar till dessa tävlingar...

kopparberg
2004-12-09, 09:02
Det var en smart idé! Att betala i efterskott menar jag.
Jag löste min regionala/nationella licens i fjol, och red bara 3 ynka tävlingar. Varav en då var lokal för jag ställde upp i ett Div III lag.
Det var dyrt för 3 tävlingar för mig...

ia_
2004-12-09, 09:15
Blir nog svårt att lösa praktiskt att betala i efterhand... Men är annars en bra idé tycker jag!

Jag tycker att de kunde delat upp licenserna annorlunda, min uppfattning är att de allra flesta rider lokalt/regionalt. Så en licens som gäller tom regionala tävlingar och en för nationellt/elit tävlande (som såklart gäller fom lokal nivå).

Om jag ser till mig själv kommer jag mestadels att tävla lokat nästa år, men måste trots detta lösa den nationella senior licensen då jag kommer att rida FT som går regionalt.

Nä en licens för runt 400-500 kr som gäller lokala och reginala tävlingar skulle jag gärna se! :)

Lady_S
2004-12-09, 09:17
Jag också! :)

Desert_Wind
2004-12-09, 09:18
Tycker att det är hutlöst!

Inom distansritten gör varje ryttare inte så många starter, en fyra fem per år. Det betyder att det kostar runt 200 kr per start till varje tävling.

Och vad får vi för licensen? En ynka försäkring? Oerhört dyrt försäkringsbolag måste jag säga!

Resultathanteringen okej, men inom distansen publicerar vi dem själva och vi finns inte ens med i den nya databasen.

Inom western hade de i af förr när jag var med licensavgift vid varje start.

Jag har ingen lust att sponsra ridsportsförbundet med mina pengar.

kopparberg
2004-12-09, 15:01
Och försäkringen är ju rätt onödig den också.
I allafall jag har redan försäkring för både mig och hästen på annat håll, och de gäller även när jag tävlar.

_Peplis_
2004-12-10, 10:55
Jag fick det till 9 st..regionala nästa år + att typ 4 av dom är meetings..

kopparberg
2004-12-10, 12:43
Men då har du räknat inomhustävlingarna också gissar jag? Jag tävlar inte inomhus.

Såg ngt meeting som gick utomhus, känns bra att man flyttat närmare "distriktets storstad", så man kan åka på dem utan att natta över! :bow:

Ska inte ni ha ngn regional nästa år? Kollade i tävlingsterminen men hittade ingen! :cry: Eller har jag läst slarvigt?
Jag gillade verkligen den jag var på hos er i år! :bow:

Splittan
2004-12-10, 18:39
Det känns som om sporten går mer och mer mot "rike mans folket"...

Tyckter att det börjar bli lite väl mkt pengar för en licens!
Innan behövde man exempelvis inte licnes för att tävla lokal, sedan så komme de på att där kunde man ju tjäna en massa pengar om man införde licens...

_Peplis_
2004-12-11, 10:48
aha :idea: dår förstår jag..

Nej, jag tror tyvärr inte vi ska ha någon regional hopp i år..synd faktiskt. Men klubben är ju lite "på svaj" om man säger så..Men vi ska ha massa fälttävlan och hunting..o så julihoppningarna!

Vart ska du flytta förresten?

__Stilett__
2004-12-11, 13:05
va tusan :-0 psyko ridsportsförbund.
vart är regional licensen? jag tänker ju inte starta nationellt.

break_a_leg
2004-12-11, 17:43
Dom har slagit ihop regional och nationell till en licens!

stall
2004-12-11, 20:58
Jag tycker det är för j-vligt vad dyrt det har blivit o tävla :mad: Varför varför måste dom höja alla avgifter för :confused: Se bara vet besiktning minst 100kr förr 70-80 kr, ja jag säger då det, man måste visst vara rik för att kunna tälva reg o uppåt. :smirk:

sannna
2004-12-11, 21:26
Hästen jag rider skall upp i MSV nu o det är ju på reg nivå. Ryttaren är junior. Kommer jag att få tävla LA på lokal då?? Jag har inte råd att lösa licens för att ev. åka ut o tävla..

Skillnaden på reg o lokal är att det är prispengar på reg o uppåt.. Dock sällan så mkt att en tävling går med vinst...

Var det inte av sparskäl de flyttade till Strömsholm? De Kanske är det dags att börja rensa upp? Börja uppifrån då!

Bellapops
2004-12-13, 01:15
Om jag ser till mig själv kommer jag mestadels att tävla lokat nästa år, men måste trots detta lösa den nationella senior licensen då jag kommer att rida FT som går regionalt.

Nä en licens för runt 400-500 kr som gäller lokala och reginala tävlingar skulle jag gärna se! :)

Jag håller med dig!

Jag ska debutera FT till våren och kommer förmodligen hålla mig på debutantnivå hela nästa säsong. De hopptävlingar jag åker på är de lokala än så länge eftersom bägge hästarna är för "gröna" för nåt annat. FT finns ju nästan aldrig på lokalnivå så man är ju tvungen att lösa nationell licens.

I övrigt så är det på gränsen att jag har råd med sporten öht. Jag får offra det mesta annat för att kunna göra det jag tycker om. Sambon tycker att det börjar bli för dyrt och knorrar. Vår gemensamma inkomst är låg, han studerar och jag är arbetslös. Om jag bodde sthlmsområdet skulle jag förmodligen inte kunna ha häst öht eftersom det är mycket dyrare hyror där. När själva tävlandet blir dyrare och dyrare så känns det tröstlöst.
I bland önskar jag att det vore löpning jag sysslade med, ett par skor och man vore klar för träning, tävling osv.

Rikemanssporten som skulle bli folklig blev bara en rikemanssport i alla fall...

Ylva
2004-12-13, 08:43
Det finns varken regional- eller nationell licens längre. De heter sedan något år tillbaka juniorlicens och seniorlicens beroende på hur gammal man är och gäller på alla tävlingar.

Ylva
2004-12-13, 08:44
Ja, så länge hästen inte är uppklassad ur LA så kan du fortsätta tävla LA på lokaltävling med lokaltävlingslicens, medan den andra ryttaren rider på regionaltävling på sin juniorlicens (och hästens hästlicens)

kopparberg
2004-12-13, 13:17
Jag var inne idag på förbundets sida och letade proppar. Och då hade er klubb en regional i vår! :bow:

Jag har flyttat så jag bor lite närmare Örebro än jag gjorde förut. Flyttade i somras. Har inte ångrat mig en sekund! :bow:

kopparberg
2004-12-13, 13:18
Att veterinärbesiktningen blivit så dyr är Jordbruksverkets fel.
För en gångs skull inte förbundets! :smirk:

kopparberg
2004-12-13, 13:20
Det är väl bara på ponny man kan bli uppklassad?

kopparberg
2004-12-13, 13:28
Håller med! Minns när jag tävlade min första häst (mitten på 80-talet). Då behövde jag inte alls välja bort allt annat för att ha råd!

För mig känns det som om det är de skenande bensinpriserna som är största skulden till att det är så dyrt med hästeriet nu. Det och till viss del att övrigt till bilen börjar bli så dyrt! Försäkringar osv.
Tar man bort vad bilen kostar/månad för mig, så jösses vad rik jag skulle vara! :eek:
Och samåka när det gäller hästeriet, det funkar ju inte av många anledningar!

Lady_S
2004-12-13, 15:35
Nej, men till viss del klubbarnas. Hur många klubbar tänker på att de inte får tjäna pengar på veterinäravgiften? Självklart räknas det ut hur mycket det kommer att kosta per ekipage. Men vad händer när tävlingarna tar kortare tid än beräknat? Eller att det kommer en hel drös efteranmälda? EN gång har jag varit med om att de sänkt veterinäravgiften för att det blev billigare än de trodde.

kopparberg
2004-12-14, 13:51
Jag tror att en och annan klubb har sett en chans att tjäna lite extra, det håller jag med dig om.
Men hade inte Jordbruksverkets nya regler kommit, så hade de inte kommit på det, eller hur man ska säga.

Innan den där idiotiska lagen som försämrar djurskyddet så mkt på tävling kom till, så visste ju klubbarna innan tävlingen hur mkt veterinären skulle ta betalt.
Det ju eftersom ju oftast veterinären var bussig och ställde upp till en låg summa på sin fritid. Det var ju på intet sätt ngt svartjobb, bara det att veterinären tog ut en mkt låg timpenning.

Nu för tiden är det ju så illa att på vissa tävlingar så finns det ju ingen veterinär annat än i början av tävlingen, och då måste ju alla besiktiga innan en viss tid.
Och händer sedan ngt när veterinären har åkt, då måste ju klubben leta rätt på en jourveterinär.
Helt åt h-e i onödan tycker jag! :mad:

Och att lokal tävling är undantagen, det fattar jag inte heller?! :confused:
Iofs så är det ju givetvis bra, då slipper ju några ryttare från den onödiga avgiften, men vilken stolle har ansett det är ett lämpligt sätt?
Jordbruksverket hävdade ju att de med den nya lagen "ökade djurskyddet" på tävling. Jo tjena! :smirk:

Vita_N_6520
2004-12-14, 17:38
Jag tycker att det är alltför dyrt att betala en sån stor summa varje år.
Visst, den lokala är ju absolut inte dyr, men de andra..
Speciellt seniorlicensen är ju sjukt dyr..

:mad:

tycker dom borde ha de dr priserna för två år istället.. :p

ostbiten
2004-12-15, 09:30
regional licens då??

_Tazty_
2004-12-15, 19:06
Ja, usch, och hela hanteringen med nya platskort varje år kostar förstås också!

Nej, jag tycker det är rent utsagt svindyrt att betala närmre tusen-lappen för en nationell licens (när jag max kommer tävla regionalt! )

Dessutom måste jag lösa hästlicens med (var tydligen dum som inte gjorde det förra året, suck! )

Nä, kan vi inte sammanställa en protestlista?! Undrar bara vart den ska mailas..?

// L

kopparberg
2004-12-16, 08:45
Just detta med plastkortet tycker jag är helsjukt! :mad:
Snacka om taskig miljövinst! Nytt kort varje år!!
Och nytt kort varje år = porto till alla som har licens varje år. Vilket man inte behövde förut när man bara klistrade postens kvitto på baksidan av licensen.

Kan höjningen vara en anledning av den mkt dyrare administrationen detta förb. plastkort medfört?
Och att några i beslutande position i förbundet inte kan erkänna att deras idé var kass och ändra tillbaka till det mkt bättre gamla sättet? :devil:

ia_
2004-12-16, 09:30
Just detta med plastkortet tycker jag är helsjukt! :mad:
Snacka om taskig miljövinst! Nytt kort varje år!!
Och nytt kort varje år = porto till alla som har licens varje år. Vilket man inte behövde förut när man bara klistrade postens kvitto på baksidan av licensen.

Kan höjningen vara en anledning av den mkt dyrare administrationen detta förb. plastkort medfört?
Och att några i beslutande position i förbundet inte kan erkänna att deras idé var kass och ändra tillbaka till det mkt bättre gamla sättet? :devil:

Erkänna att det gamla sätter var bättre kommer de ju ALDRIG att göra :devil:
Men... om de nu ska ha plastkorten, varför inte bara ha en klisterlapp som man får när man betalt för årets licens, bytar man mellan olika typer av licenser får man naturligtvis en ny plastbricka, men majoriteten har ju samma sorts licens år efter år... Känns onödigt att få en ny plastbricka varje år där ända skillnaden är årtalet...

_Tazty_
2004-12-19, 17:02
Men... om de nu ska ha plastkorten, varför inte bara ha en klisterlapp som man får när man betalt för årets licens, bytar man mellan olika typer av licenser får man naturligtvis en ny plastbricka, men majoriteten har ju samma sorts licens år efter år...

:bow: Håller med!!

bollen__
2004-12-25, 18:18
Öhm, nej!(?)
Klart du kan bli uppklassad på häst med, iaf i dressyr men jag antar att det är så i hoppning med.. Men jag vet inte hur poängen är osv.
!!

Lady_S
2004-12-25, 19:57
I hästhoppning finns inget uppklassningssystem. Du kan ha vunnit 15 1,40 och får fortfarande hoppa 0,90 nästa tävling om du skulle känna för det...

bollen__
2004-12-25, 20:16
Aha, är det inte? Så då har man lärt sig nått nytt idag igen!
Men, ja det kanske funkar bra ändå..? Har aldrig haft koll på hoppningen.. Så typ.. Malin får hoppa en.. 0,90 med flippan om hon skulle känna fört? (nu tror jag då inte att hon skulle göra de ville bara påpeka de, är inte helt dum :angel: ;) )

Lady_S
2004-12-27, 01:24
Precis. Det får hon. :) Och personligen tycker jag att det är bra och att det inte borde finnas något uppklassningssystem i ponnyhoppning heller...

kopparberg
2004-12-27, 13:22
Jag är så gammal att jag minns när uppklassningssystemet togs bort för stor häst.
Innan det togs bort, så utestängdes faktiskt flera ekipage från tävling över huvud taget!
Det var en och annan "rosettplockare" som vann/placerade sig massor i tex 1,00 och 1,10, men där hästen inte hade kapacitet för 1,20 (eller LA som det hette då).
De fick ju då helt enkelt inte starta, de hade för höga poäng för klassen!
En och annan klass var "öppen för hästar startberättigade i XX", men det var ju inte många.

Så med det vill jag säga, jag håller med dig! Bra att det togs bort! :bow:

Lady_S
2004-12-27, 13:35
Men varför finns det kvar på ponny? Det är bara under en begränsad tid man kan tävla ponny och man har inte riktigt tid att vänta ut de två år det tar för poängen att försvinna.

kopparberg
2004-12-27, 15:51
Ja det kan man undra varför?! :confused:

För att inte nog många protesterar? Eller för att för många ponnyföräldrar skulle hacka på de barn som får fler rosetter än deras eget? :devil:

Lady_S
2004-12-28, 12:24
Ja, det är ju så det låter. "Det skulle bli så många rosettjägare då." Eller så skulle det inte det eftersom ryttare som normalt tävlar högre klasser kan kliva ner och slå rosettjägarna på fingrarna. Och dom som nu är rosettjägare skulle våga tävla mer än lokalt för att de skulle kunna återvända till de lägre klasserna om det inte skulle fungera.

Dilli_Blue
2005-01-02, 14:02
Hm, en fundering bara.. Om jag vet med mig att jag absolut inte kommer att tävla högre än lokala tävlingar i år, så räcker det att lösa lokal licens för mig?? Eller har jag fått allt om bakfoten?? Det är ju stor skillnad på att betal 165 kr o 825 kr eller vad de va.. tacksam för svar.. :confused:

break_a_leg
2005-01-02, 14:17
Du har alldeles rätt, tänker du bara tävla lokalt så räcker det med en sådan licens.

Dilli_Blue
2005-01-02, 14:22
Gud såå underbart skönt!!! Jag bävade värkligen för att betal 825 kr för att bara tävla klubb o lokaltävlingar. Nu är jag lättad. :bow:

_otursbarn_
2005-01-02, 14:51
rider bara lokal så det är ju inte så farligt... värre nästa år då blire nog högre.. :crazy: