Visa fullständig version : Träningstävling
Notorius 2004-12-06, 23:32 Jag och nåra polare ska ordna träningstävling i januari.
Höjderna kommer vara 30, 50 och 70 alltså kommer det antagligen komma oerfarna ekipage. Så då har vi tänkt ha 7 hinder i alla klasser förutom 30, där är det bara 5 st. Är det för lite lr för mkt hinder ?
Har aldrig fixat en tävling förut så det här ska bli jättekul :bump:
(som tur är har man ju pappa med som speaker och domare ;) )
Det låter väl ok...
Brukar ju va mellan 8-10 hinder på träningstävlingar :)
Notorius 2004-12-06, 23:48 Okej, kanske ska öka då, men eftersom det är så låga hinder antar (och hoppas) jag att det kommer såna med hästar som inte är så rutinerade och inte bara "rosett-jägare" därav det låga antalet hinder. Men det är ju ett tag kvar, vi hinner nog ändra det många gånger ;)
Ok... Vart ska tävlingen vara?
Bara nyfiken:)
Notorius 2004-12-06, 23:57 I värmland, ungefär i Karlstad, vi har inte riktigt bestämt oss för i vilket ridhus, men det gör vi denna vecka iaf, men i Karlstads regionen blir det :)
Ok... Hoppas det går bra :) Lycka till!!!
CosmicQueen 2004-12-07, 10:09 Tycker inte det är för mkt hinder iaf. :)
Notorius 2004-12-07, 15:18 Okej, vad bra, banorna är väldigt enkla också, mest rakt fram och lite svängar :)
Hoppas att det går bra, lycka till!
Bra att banorna blir lätta! Ett tips: Gör gärna inbjudande, lite mer "lätthoppade" hinder som ger ryttare och häst självförtroende.
Notorius 2004-12-08, 16:44 Jo, det har vi också tänkt på, min kompis ville ha skitsvåra vägar i 30 klassen, (hon hade sett en banskiss för en 120 klass som hon ville ha) men vem ställer upp med en häst som är jätterutinerad i en 30 klass?
Vad för hinder är lätthoppade ? De hinder vi tänkt ha med är kryss, oxer, rätuppstående, plank och grind. Men de två sista kanske är i svåraste laget`?
hihi...där skulle jag vilja va med! i 30-klassen....fast det blir lite långt att åka i så fall! Men det skulle ju va kul träning med kbl travaren som precis lärt sig skutta över hindrena istället för att springa igenom! Och galoppen är också på väg!! :banana:
Undvik "titthinder". Många hästar kan kolla till lite extra på en grind, och plank är ofta lättare att riva... Men jag tror du kan ha med dom hindren du räknat upp.
Utnyttja ridbanan/ridhuset ordentligt så det är långa vägar där ekipaget har tid att rätta till ev problem...
Notorius 2004-12-08, 22:26 Okej, då tar vi bort grinden. I 30 klassen kommer banan vara (antagligen) uppför ena långsidan, sen förbi kortsidan och efter det snett igenom, sen kortsida igen, snett igenom igen och sedan en långsida igen. Dålig förklaring, men det är så det blir iaf :)
Notorius 2004-12-08, 22:26 Men, synd :( Vart bor du då ?
Om jag fattade rätt :o så tycker jag att det verkar bra!
Då har man ju tid att rätta eventuelle fel och det blir inga krångliga vägar! Lycka till!
Notorius 2004-12-08, 22:51 Hehe, du förstod nog :D
Vägarna är superlätta, precis som det ska vara i en superlätt klass, vi vill ju att folk ska vilja komma igen om vi har tävling fler gånger och inte bli bortskrämda av tex svåra banor, läskiga hinder etc.
cactuspower 2004-12-09, 08:11 Hur stor är banan då?
När vi har cm-hoppningar/träningstävlingar på ridklubben brukar vi ha
ca 5-6 hinder i 30-40 cm och från 50 cm brukar det tillkomma två hinder,
dvs. i 50 och upp till en meter brukar vi ha 8 hinder.
Detta är då vi har tävlingar i ridhuset som är 20 x 40 m, ibland brukar
det tillkomma något hinder ute på utebanan, för den är avsevärt mycket större.
Men, synd :( Vart bor du då ?
Umeå...hehe
Notorius 2004-12-09, 16:30 ridhuset är 20x40 här med.
Är det en klubb eller ni själva som kommer att anordna detta?
Notorius 2004-12-11, 20:09 Vi själva, eftersom klubbarna här uppe är dåliga på att ordna träningstävlingar så har vi fått förfrågan om vi kan tänka oss att fixa en liten tävling.
Jessie81 2004-12-17, 16:09 Ett litet tips bara:
Om ni tänker ha typ clear round bedömning, så kalla in alla "pristagare" till gemensam prisutdelning,med efterföljande ärevarv.
Härlig känsla för de mindre rutinerade ryttarna, och bra träning för de orutinerade hästarna.
Lycka till med er tävling, jättebra iniativ! :)
Notorius 2004-12-17, 18:48 Smartigt ! Vi gör nog så att de som vill rider ärevarv, de som inte vill hämtar rosetten i domartornet.
Ska bli jättekul att fixa, men vi fick skjuta på det 1 månad, eftersom i januari var det inte så många som hade lust att tävla i kallt ridhus, jag förstår dem ;)
åh...fler sådana tävlingar!!! skulle passa perfekt för min ponny som inte hoppar högre än max 70... :rofl:
*vinkar*
Jag bor i Karlstad och vill gärna få lite mer info, är ev. intresserad av att vara med, du kan väl pm:a mig? :bump:
Notorius 2004-12-29, 15:46 Ingenting är bokat och bestämt än, men när det är det kan jag Pma :)
_otursbarn_ 2004-12-30, 19:32 pm:a mej med om datom och plats..:) jätteintresserad:D
__Stilett__ 2005-01-02, 16:14 PM:a mig när ni tänker ha den och vart den är.
min unghäst skulle behöva komma ut på pluttbanor (typ 30, kanske 50 o sånt)...fast inga skrämselhinder :o
Notorius 2005-01-03, 00:45 Moahahaha, bara för det ska vi ha jätteläskiga hinder :devil: ;) Nej, jag skojjade bara .
Blir enkla hinder. Och tävligen skulle bli runt mars-april, men vi är fortfarande i planeringsstadiet.
__Stilett__ 2005-01-04, 18:27 mars/april låter fint, förhoppningsvis någorlunda bra väder.
fast min häst är ej hoppad än ;-) det kommer, det kommer
Fröken_Skåne 2005-01-04, 18:30 Tycker det är jätte bra att ni har enda i från 30 cm!
När man ska ut på träningstävling med en häst som är oerfaren (eller ryttare!) Är man ju inte precis ute efter att hoppa nån meter!
Synd att man bor så långt i från här är det från 50 eller 60 och uppåt!
|
|