Visa fullständig version : Tävla D-ponny bland hästar!
Läste i en gammal Minhästtidning från 80-talet i dag.
Det stod att om man är över 18 år så kan man få tävla sin d-ponny (om man inte är för lång eller väger för mkt) bland stora hästar.
stämmer detta?
jag ahr en fjodring som är d-ponny och jag blir 18 år nästa år, jag skulle vilja testa att vara med på någon tävling, men jag kommer inte att hinna få honom i kondition innan jag fyller.
annsi_pluring 2004-12-12, 20:56 Jag har sammar problem som du. för gammal för å tävla min ponny.. på mindre tävlingar brukar man få hoppa (utom tävlan) ellre hoppa som häst.. och på större, måste han har löst hästlicens (inte ponny asså) men fråga på klubben där du ska hoppa hur dom gör där..
och du får tävla din ponny året ut, de åter du fyller 18..
jasså jag trodde det avr färdigttävlat dgen man fyllde 18.. men men jag vill ju ha chanse ntill rosett =)
startgrow 2004-12-12, 21:45 Läste i en gammal Minhästtidning från 80-talet i dag.
Det stod att om man är över 18 år så kan man få tävla sin d-ponny (om man inte är för lång eller väger för mkt) bland stora hästar.
stämmer detta?
jag ahr en fjodring som är d-ponny och jag blir 18 år nästa år, jag skulle vilja testa att vara med på någon tävling, men jag kommer inte att hinna få honom i kondition innan jag fyller.
ja det får du om du skaffar hästlicens på ponnyn. ring till ridsportsförbundet. Vet att man får det för jag red min dponny som häst för ett år sedan : ) när jag va 20 :angel:
okej. jag ska höra med ridsportsförbundet..
men är det lagligt?? alltså går det bra att man gör så?
Ja det går bra att tävla sin D-ponny bland hästar. Jag ska ut nästa år och tävla med mitt cobsto som är 147. Tänker inte lösa hästlicens då vi bara ska ut och skutta på lokalbanor. Problemet blir väl när hon ska gå som ponny igen med ponnyryttare men det blir ett senare problem. :cool:
som flera skrivit så får du tävla med din ponny som häst. men som dom också sagt så ringt till förbundet så får du hjälp. har för mig att du måste lösa hästlicens då och att den sen inte får tävla som ponny. men kanske om det säljs och löser ny licens igen...
men jag vet inte riktigt. hör med förbundet. det är iaf helt lagligt.
man får rida upp tom 1.20m med ponny som häst och resten vet jag inte...
Visst får du ut och tävla iaf.
På lokala behöver du inte ha någon hästlicens och jag antar att ni inte ska tävla...
Isf är det dummaste du kan göra att lösa en hästlicens... den får då nämligenm aldrig mer tävla som ponny då!!
PathOfClovers 2004-12-14, 19:36 Om det är stadigvarande ryttarbyte får den tävla som ponny igen sen.
hej vet inte hur det är med licenser och sådant men jag har för mig att om man vill tävla sin d-ponny bland häst så måste den gå som häst hela året ut. så blev jag tillsagd. men som sagt ovan ring ditt distrikt och fråga :rofl:
Vad jag vet så måste man "mäta upp" sin ponny till häst, men det går nog att mäta tillbaka den igen senare om den skulle säljas. Däremot får ingen rida ponnyklasser med den under samma period som den rids i hästklasser.
chrysler 2004-12-17, 02:04 Dom menade säkert att man kan mäta upp ponnyn till stor häst :smirk:
chrysler 2004-12-17, 02:04 Jo man får "mära tillbaka" den sen, den är ju trots allt ponny, vet många som mätt hit å dit ;)
Mayflower 2004-12-17, 08:19 Man kan inte "mäta upp" en ponny med ett giltigt mätintyg. Enda sättet att få det mätintyget kasserat är genom att göra en kontrollmätning som då visar att ponnyn är över 148 cm (vilket ju är konstigt om den nu har ett mätintyg som visar att den är under det, men ändå....). Gör man det och det visar sig att den är stor häst då är det just precis det den är och mätintyget kan slängas i papperskorgen. Men den hästen får ALDRIG mer tävla som ponny!!!!! Det är väl smartast, precis som skrivits innan, att tävla den på storhästtävlingar och sen om den råkar säljas så tävlar den som ponny igen efter ryttarbytet.
chrysler 2004-12-17, 12:32 Konstigt för jag känner flera som mätt upp till häst från att ha tävlat den som ponny å när den blivit såld har nya öägaren tävlat den som ponny.Då menar jag inte KM utan lokala å regionala tävlingar, slltså såna det är stränga regler för att tävla :smirk:
startgrow 2004-12-17, 12:55 okej. jag ska höra med ridsportsförbundet..
men är det lagligt?? alltså går det bra att man gör så?
Såklart det är lagligt! annars skulle väl inte ridsportsförbundet godkänna det??? däremot vet jag inte hurvida om man har en ponny som är uppklassad.
startgrow 2004-12-17, 12:56 Ja det går bra att tävla sin D-ponny bland hästar. Jag ska ut nästa år och tävla med mitt cobsto som är 147. Tänker inte lösa hästlicens då vi bara ska ut och skutta på lokalbanor. Problemet blir väl när hon ska gå som ponny igen med ponnyryttare men det blir ett senare problem. :cool:
hm. behöver man inte hästlicens i lokala? kanske man inte behöver. Attans då att jag betalade hästlicens för jag var aldrig ute på några regionala. : (
startgrow 2004-12-17, 12:57 Ja det går bra att tävla sin D-ponny bland hästar. Jag ska ut nästa år och tävla med mitt cobsto som är 147. Tänker inte lösa hästlicens då vi bara ska ut och skutta på lokalbanor. Problemet blir väl när hon ska gå som ponny igen med ponnyryttare men det blir ett senare problem. :cool:
hm. behöver man inte hästlicens i lokala? kanske man inte behöver. Attans då att jag betalade hästlicens för jag var aldrig ute på några regionala. : (
att sedan "klassa ner" el vad man ska kalla det gå efter en längre tid. jag skulle tipsa på ett halvår
startgrow 2004-12-17, 12:58 Visst får du ut och tävla iaf.
På lokala behöver du inte ha någon hästlicens och jag antar att ni inte ska tävla...
Isf är det dummaste du kan göra att lösa en hästlicens... den får då nämligenm aldrig mer tävla som ponny då!!
Får den visst det. Min ponny hade hästlicens i 1,5 år och sedan ringde jag till ridsportsförbundet och frågade hur jag skulle gå tillväga för att han skulle få tävla som ponny.
Först sa dom att jag skulle betala någon liten summa el var det va. Men det behövdes inte då han ej var uppklassad och had eponnylicens sedan tidigare. så. så e det : )
Jessie81 2004-12-17, 16:04 Det går bra att tävla D-ponny som ridhäst. Vid start i regionala tävlingar behöver den dock hästlicens.
Man får tävla upp till max 1.20m i hoppning, och Msv i dressyren.
Lycka till...
man kan visst mäta upp en ponny.
Mayflower 2004-12-20, 10:12 Jaha, och hur går det då till när man "mäter upp" en ponny????? Och hur går det till när man sen "mäter ner" den igen????? Att en D-ponny får tävla bland stora hästar är ju helt klart, men den mäts ju inte upp för det?? Jag tror att ni fått det om bakfoten..
ja det vill jag också veta.. hur mäter man upp en ponny?
Kontaktar en mätman.
Därefter får du rida den som häst, så länge ingen annan rider den som ponny samtidigt.
Vid ex ägarbyte kontaktas mätman igen, och ponnyn mäts ner.
Jag vet att det är så eftersom jag gjort det.
Mayflower 2004-12-21, 10:31 Den mätmannen som gör det begår då ett allvarligt tjänstefel!!!! Om ponnyn ÄR under 148 cm så kan han/hon ju inte komma dit och säga att den plötsligt är över 148 cm och sen bara VIPS komma dit och mäta den igen och så är den under 148 cm!!! Det är åt pepparn!! Fick du då ett intyg på att din "ponny" var över 148 cm???? Och detta intyget revs kanske i tusen bitar när den mättes igen och så finns det nu ett nytt mätintyg för ponny??? Jag kan svära på att INGEN mätman skulle åka ut idag och göra någon typ av uppmätning. Möjligen en kontrollmätning som visar att ponnyn är för stor, men då är det sen omöjliht att någonsin få den till ponny igen.
Vad är vitsen med att mäta upp en D-ponny????? Har aldrig varit med om att behöva visa upp mätintyg på en häst och ej heller på en stor D-ponny på hästtävlingar. Vem bryr sig om huruvida en häst är 144 el eller 168 på en hopptävling för HÄSTAR?????
Jag anmäler min D-ponny som vilken häst som helst och anger inte mkh på anmälningsblanketten.
Ring och kolla istället för att säga så, eftersom sanningen är att det går. Du får ett nytt mätintyg, men det gamla finns kvar. Som jag sagt innan får du inte tävla den som ponny paralellt.
det är ju inte riktigt rättvist, iaf inte om du tävlar den som ponny också. El. rättare sagt, det är förbjudet.
mycket_irriterad 2004-12-22, 07:50 Nej man ska inte "mäta upp den", det går väl för tusan inte att mäte en ponny och få den till större än vad den är!!! Det är skitsamma om den är 142 eller 147.
Men skaffar helt enkelt en hästlicens till ponnyn, det är allt som behövs och inget annat.
Mayflower 2004-12-22, 11:23 Jag har idag pratat med en mätman (som mätt ponnyer i över 15 år...) och han säger att det inte existerar någon typ av "uppmätningsintyg". Han förstod inte ens varför folk skulle vilja ha det. Det förstår inte jag heller om jag ska vara helt ärlig.....
Exempelvis om man har en ponny som är äldre än unghästgränsen, men som man nyss börjat rida in.
Men grejen är ju att du inte behöver "mäta upp" ponnyn. Det är bara att lösa hästlicens och tävla som häst. Det finns dock begränsningar på hur högt ponnyn får tävla. Sen vid stadigvarande ryttarbyte eller ägarbyte får ponnyn tävla som ponny igen. Enda anledningen som jag möjligen skulle kunna se till varför man skulle vilja "mäta upp" ponnyn skulle vara om man vill tävla högre än 120/130, men gör man det är det ju kört sen. Då får inte ponnyn tävla som ponny något mer då den inte är en ponny längre.
jo, den får visst tävla som ponny igen, med ny ryttare.
annsi_pluring 2004-12-28, 21:10 hej.. ja skickade ett mail till ridsprotförbundet och frågade..
Fråga:
Hej!
ja vet inte riktigt vem ja ska vända mig till.. men jag har några frågor om att tävla ponny som häst.
Hur funkar det om man är över 18 år och vill tävla sin ponny, blir de som häst då?
Hur gör man då? på klubb, lokal och regional tävlingar?
Hur blir de sen när man vill att ponny ska vara ponny igen?
Tacksam för svar!! //Anna
Svaret:
Hej!
Du kan tävla ponny bland häst om du ska tävla regionalt så måste du lösa HÄST licens även om den har
ponnylicens, den får då ett helt nytt lic nr. I samband med detta vill vi att du inkommer med en skrivelse om
din ponny har ponnylicens vill säga, där skriver du att fr.o.m det datumet så kommer ponny XX lic nr XX
tävla som häst så fryser vi ponnylicensen så länge.
Om ni sedan gör ryttarbyte el ägarbyte så går ponnyn tillbaka till ponny.
jo, den får visst tävla som ponny igen, med ny ryttare.
JA om ponnyn tävlat som stor häst med hästlicens får den sedan tävla som ponny med ny ryttare. Men om man nu av någon anledning som det pratades om hade mätt upp denna ponny till att vara häst, så är den ju häst och ingen ponny och den kan inte tävla som ponny eftersom den då är över 148cm!
Man kan ju inte ändra mätintyg fram och tillbaka, och för övrigt undrar jag om man överhuvudtaget kan mäta upp hästen från början??? och varför isåfall? :confused:
en annan fråga om att tävla ponny som stor häst- gäller detta bara D-ponny eller får man tävla sin C som häst också???
en undran också- om ponnyn skulle vara typ 140cm, hur lyckas då mätmannen få den till över 148??? platåskor eller??? eller nåt slags tillväxthormon?? nej, man kan inte ändra en hästs mankhöjd varken uppåt eller neråt...det är LICENSEN som ska ändras när man ska tävla som stor häst med ponnyn...höjden är den samma oavsett!!!!!!!!!!!
Om man löst hästlicens, Ja!
Om man mätt upp den till häst, Nej!
Om man löst hästlicens, Ja!
Om man mätt upp den till häst, Nej!
Exakt! :bow:
chrysler 2004-12-30, 08:28 Så gör alla å man kan visst mäta ner den till ponny igen.
Så gör alla å man kan visst mäta ner den till ponny igen.
man MÄTER inte varken upp eller ner den. Man klassar upp ponnyn till stor häst genom att ändra licensen!! sen när hästen byter ryttare och "vill vara" ponny igen, så meddelar man bara detta till förbundet och den får ponnylicens igen!!! Mätintyget har INGENTING med det hela och göra!! För isåfall undrar jag verkligen hur ni får hästen att växa så plötsligt, och sen krympa igen, för det måste väl vara så det går till isåfall??
Nej, har en häst blivit mätt till över 148cm så ÄR det en häst, och ingen ponny och det kan heller inte bli någon ponny senare. Däremot är det fritt fram att tävla sin ponny bland hästar genom att ändra licensen!!
Instämmer med föregående talare...
chrysler 2004-12-31, 05:55 :bow: :bow: :bow:
Precis, det är ju bara en nackdel att tävla en liten häst mot alla stora på en hopptävling.
chrysler 2004-12-31, 05:56 Hon tävlar ju inte den som ponny utan som stor häst, då spelar det ju ingen roll om den är mindre än en häst ska vara, det är ju bara en nack del, det hade varit värre om man tävlar en stor häst mot ponnysar!
har inget att göra... :bump:
Hon tävlar ju inte den som ponny utan som stor häst, då spelar det ju ingen roll om den är mindre än en häst ska vara, det är ju bara en nack del, det hade varit värre om man tävlar en stor häst mot ponnysar!
precis, och just därför ska man heller inte hålla på att mäta om ponnyn om man ska tävla den som hästm, som endel har påstått. Dels för att man inte behöver det eftersom man bara anmäler licensbyte, och dels för att...ja- det går helt enkelt inte att ändra en hästs mankhöjd. Är den under 148 så är den. Och skulle man nu få för sig att mäta sin ponny och den ÄR över 148- ja då är det en häst och kommer aldrig bli någon ponny.
Slut på diskussionen hoppas jag...
Kommer med en lite annorlunda fråga, Har en Welsh Cob funderar på att hon ska få starta lite dressyr i vår hon är 7 år och ska mäta henne nu i Januari, hon kan vara på gränsen till ponny om hon är 149 cm på mätintyget i vår och jag tävlar henne som storhäst lokal tävl och hon slutmäts nästa år till 148cm löser jag ponnylicens till henne och låter någon ungdom tävla henne, brukar det bli olika höjd när de mäts, har varit med om det på halvblod vid preieringar hade ett sto som var 165 som 4 åring och 163 som 5åring, Blev väldigt förvånad
Jag förstår inte riktigt hur du tänkt göra, men nog har det hänt att ponnyer vandrat mellan olika kategorier och då även neråt en kategori jämfört med tidigare år.
diartistakasha 2007-01-21, 09:42 Jag tävlade min d-ponny upp till 110 och vann då överlägset mot hästarna! Han har rätt stor och vägvinnande gallopp och är samtidigt mycket vändbar så vi lyckades med lite mindre svängar och kortare vägar än de stora hästarna, som behövde större plats. Så fram till 110 och 120 kan det rent av vara fördelaktigt med en liten häst:)
zillax89 2007-01-21, 10:14 Vad glad jag blir :love:
jag har precis samma problem, har en häst här hemma som jag jobbar med, hon är 149 cm men är sänkt till maxad D, får jag tävla henne på mindre tävlingar? Gud, nu blev jag nästan lycklig, jag fyller ju arton i höst och det finns inte en chans att jag får igång henne så fort men om det finns chans att tävla henne sen så kommer jag vara överlycklig!!! VÄLDIGT överlycklig! Måste bara snacka med klubbarna och ridsportsförbundet antar jag? för ja trodde man måste mäta om hästen? mäta upp? måste man göra det..?
jag skiter i om vi vnner, jag är bara övertygad om att hon skulle älska att få chansen att starta på en tävling, ingen har gett henne den chansen och jag skulle bli så glad om jag kunde ge henne den chansen ingen gett henne tidigare!
Vill du tävla din ponny (som inte är en ponny om den är 149 cm :mad: ) som häst så behöver du inte göra mer än att lösa hästlicens. Om du söker lite så hittar du fler trådar i ämnet...
Nussikan 2007-01-22, 15:22 Jag tävlar mina D-ponnys bland stora hästar, det går alldeles utmärkt :)
Det är själva mätningen jag funderar på , är själv runt 50 och tävlar halvblod på dressyr men har köpt en Welsh cob och har en 10 årig dotter som så småningom när hon blivit större ska kunna ta över cobben, ska nu till helgen iväg och mäta henne( alltså cobben) hon är född 2000 så det blir ingen slutmätning förräns nästa år, men om hon är någon cm för stor nu är det någon mening att prova slutmäta henne som ponny nästa år? Tänker inte lösa licens i år till henne för hon är bara riden i höst, hon är mätt som 5 åring till 147,6 och sedan fått två föl, funderar alltså på om det är någon ide och prova mäta henne som ponny nästa år om hon är tex 148,5 cm nu, hade ett halvblod som mättes till 165 4år och 163 cm som 5år med föl vid sidan
Det är väl bara att prova? Det värsta som kan hända är ju att hon är för stor?
JAg har hört att det finns en D-ponny som gått VM och OS banor, så då är de nog inga problem att du får tävla den, problemet ligger väl i stället i all det blir väldigt stora banor med långa avstånd osv tänk en lite D-ponny i en 3 kombination på lite högre höjder, de gäller å ha en ponny med STOOOR galopp! :crazy:
JAg har hört att det finns en D-ponny som gått VM och OS banor, så då är de nog inga problem att du får tävla den, problemet ligger väl i stället i all det blir väldigt stora banor med långa avstånd osv tänk en lite D-ponny i en 3 kombination på lite högre höjder, de gäller å ha en ponny med STOOOR galopp! :crazy:
Nja, det där tror jag inte ett skit på, men du "hörde" väl naturligtvis inte var det hette :angel: .
castle_bar 2007-03-05, 08:26 Vad jag vet så måste man "mäta upp" sin ponny till häst, men det går nog att mäta tillbaka den igen senare om den skulle säljas. Däremot får ingen rida ponnyklasser med den under samma period som den rids i hästklasser.
Nej, nej, inte mäta upp!
Det behövs inte mätas någonstans, det enda som krävs är att man skaffar hästlicens till ponnyn!
castle_bar 2007-03-05, 08:27 Jo men den ponnyn har jag också hört om!
Självklart så har jag glömt vad den hette nu men det finns iaf bilder och fakta om den på internet nån stans...
Men det måste ha varit innan man bestämde att en ponny max får tävla 1.20 i hästklasser. :idea:
Någonstans.... :crazy:
Nu är det väl ofs SVENSKA bestämelser med 1.20 inte internationella vilket är det som gäller på VM och OS :smirk:, och om det int skett några ändringar på den fronten så kan ponny även i Sverige gå 1.30 beroende på vad des tartat som ponny och hur det har gått där.
Vad alla tjatar om licens - det är bara om man skall tävla regionalt som licens behövs oavsett om man tävlar en ponny bland hästar eller bland ponnyer.
Så länge man håller sig på lokala tävlingar så behövs ingen licens oavsett om det är en ponny eller häst som tävlas bland hästar.
Däremot så bör man nog kontakta ridsportförbundet om ponnyn har ponnylicens så att den "fryses".
suisyola 2007-03-05, 21:25 fanns det inte engelsk ekipage...stroller har jag för min *hästen/ponnyn * hetter ...emn det var ju lääääängesen som hppade vm lr ngt
Narcissa 2007-03-05, 22:28 Jo, det har jag också för mig faktiskt.
Nja, det där tror jag inte ett skit på, men du "hörde" väl naturligtvis inte var det hette :angel: .
http://en.wikipedia.org/wiki/Stroller_(horse)
Men om man nu bara vill tävla lokalt eller under det, kan man tävla som både häst och ponny då ?
Jag är bara 14 år men det finns ofta fler lokala tävlingar för häst än för ponny, så om man kan starta i båda så vore det ju jätte bra :D Det är en arab jag har så sen finns det ju speciella arabtävlingar, men det är ofta väldigt långt bort från mig (bor mitt ute i bushen) :P
Ponnyn får INTE starta som både häst och ponny samtidigt, vare sig med samma ryttare eller olika. Börjar du tävla ponnyn som storhäst får den bara "bli" ponny igen vid stadigvarande ryttarbyte.
Sedan tror jag att man bara får starta sin ponny bland stora hästar efter att man fyllt 18, men är inte helt hundra..
I hoppning måste man vara inne på sitt nittonde år för att få tävla sin ponny som häst. Men det gäller ju lokala tävlingar och högre, hur man gör på klubbtävlingar är ju upp till klubben som anordnar klubbtävlingen.
suisyola 2007-03-08, 21:12 i dressyr fick man innan iaf starta bland både ponny och häst OM ryttaren var under 18 år (var väl ifs 98 lr ngt)
Har för mig det var en ponnyryttare på den tiden jag tävlade som gjorde så,hon red msv bland stora höstar på ponnyn sen feiklasser på ponnytävling men hon var som sagt under 18
Man får tävla d-ponny som häst bara man löser hästlicens. Ridsportsförbundet vill däremot att man meddelar när det är frågan om byten! Helst ser de också att bytet varar minst ett halvt år. Vet att det är så eftersom vi varit med om detta i familjan. Ringde dit för att vara säker på att jag inte gjorde fel!
Malin_89 2007-03-12, 12:59 *kl*
Hur är det om man har en ponny som är ca 147-148 i mkh och man har tänkt att tävla den som häst. hur högt får man tävla då?
Och ponnyn inte har tävlat något innan..
om den är inmätt som D-ponny kan du ju alltid starta den i avd B, det är ju bättre för ponnyn om den är orutinerad, än att behöva gå på storhäst avstånd på tid.
jag tävlar min fjording som stor häst... funkar utmärkt! det ända e att man inte får starta som den som ponny samtidigt... tävlar upp till regionalt dress o hopp o ingen har klagat...
Japp. men du måste lösa hästlicens för ponnyn. Det går väl an så länge ingen vill tävla den som ponny igen :angel:
Nathalielindh 2007-06-27, 13:52 jag har för mig att man får ta upp dponny til storhäst, men den kan inte bli dponny igen (om den är över 8 år)
JO! Den kan "bli ponny" igen. Vid ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte får den tävla som ponny igen.
|