Visa fullständig version : Sadlar

Fröken_Skåne
2005-01-06, 22:08
Vad har ni för sadlar till er häst? Vad har ni för häst?

Jag har en travare som är skadad för tillfället och under tiden letar jag sadel! Jag har haft en hel del sadlar till honom men inte riktigt hittat någon som funkar bra. Har mest köpt begagnade sadlar och en ny och det var Kingston Allround som inte var ett dugg bra.
Det är väldigt svårt att hitta sadel åt honom. Han har en rätt så markerad manke.

Vilka sadlar tycker ni är bra? Vilka håller i längden? Formar sig bra efter hästen? Har ni någon form av pad mellan schabrak/vojlock och sadel? I såfall vad för någon?

Glimten
2005-01-06, 22:15
Jag har en Morris&Nolan Hoppsadel, flatback, till mitt halvblod.
Jag tycker den funkar riktigt bra, den är även stoppad helt efter henne så jag använder ingen pad.

Helt klart prisvärd!

Fladde
2005-01-06, 22:18
Har ett Danskt Halvblod:)
Har Specilsydda Jensensadlar som jag bara älskar:love:

Finns på: www.jensensport.se

Fröken_Skåne
2005-01-06, 22:25
Tack för svaren :bow:
Har kollat runt lite och jag är lite förtjust i Frank Baines hoppsadel, min tränare hade en sådan och jag brukade ha den ibland på en del lektioner och den är underbar :love:

popeye
2005-01-06, 22:25
Vågar man svara på dethär? *duckar* :devil:

Jaguar xjs flatback, jaguar xkc dressyr och en butet hoppsadel
Jaguarsadlarna är ullstoppade och formar sig efter hästen, har vart jättenöjd med båda och rekomenderar dem absolut!
Butetsadeln har paneler, som jag egentligen alltid varit lite emot, men jag får se denhär som en testsadel och se om jag ändrar mig. Alla andra verkade så nöjda med sina sadlar så det kanske funkar ;)
Jag har inga paddar eller så, bara schabrak emellan.

svea08_
2005-01-06, 22:26
jag har en Pessoa på min new forest
ligger bra på de flesta hästar!
har en fårskinnspad emellan!
mkt prisvärd :bump:

Fröken_Skåne
2005-01-06, 22:26
Klart du vågar jag vill ju ha bra tips :p

Glimten
2005-01-06, 22:27
Vad är det för sadlar? Har aldrig hört någon som har faktiskt. *nyfiken* Exklusiva eftersom att du duckar eller? ;)

Fröken_Skåne
2005-01-06, 22:34
Den har jag definitivt missat!
Vart hittar man dem, finns de på nån sida? Berätta mer :bump:

Glimten
2005-01-06, 22:35
Ja, jag hittade en på hästnet, var tvungen att kolla.
Nej det missade jag helt, måste söka upp det så jag förstår lite nu.

Notorius
2005-01-06, 22:39
Jag har en märkeslös sadel som tro det eller ej ligger bra på min häst, har fårskinnspad, men det är bara för att det är snyggt :o

popeye
2005-01-06, 22:40
Finns en del beg. här på bukes annonssidor också.
Det är en engelsk sadel, ullstoppad med rundbossor. Stålförstärkt träbom som man ställa om. Helt klart värd att kollas upp!
http://www.saddlery.co.uk/

Fröken_Skåne
2005-01-06, 22:50
Super fina sadlar :love:

Fröken_Skåne
2005-01-06, 22:50
Samma som jag har för tillfället nu då! :)
Betalade mer för lagning än för själva inköpspriset :D

Notorius
2005-01-06, 22:56
Jag har ingen aning om vad min sadel kostade (fick med den när jag köpte hästen). Men det är ingen Börjes sadel iaf :p

domino
2005-01-06, 23:21
Jag tycker du ska ta hjälp av en sadelmakare som kan prova ut en sadel som passar både dig och hästen.

Jag har två hästar, en valack som rids och en hingst som ska ridas in nu i vår. Båda vbl travare.
Jag har en Prestige Silver Star VSD 17"/36 till valacken. Den är utprovad av sadelmakare och ligger perfekt på honom. Den är skön att rida i och väldigt prisvärd! :love: När den provades ut kunde han ha 35 men eftersom han var rätt omusklad då tog jag en 36 och red med fårskinnspadd under tiden. Nu har jag bara schabrak under sadeln.
Har också en gammal Kloster Schöntahl men den passar inte någon av hästarna tyvärr så jag ska köpa en annan att ha till hingsten. Så det blir till att leta till honom snart.

domino
2005-01-06, 23:22
Jag har en märkeslös sadel som tro det eller ej ligger bra på min häst, har fårskinnspad, men det är bara för att det är snyggt :o

Har du raggsockor i skorna som sitter perfekt också för att det är snyggt?

Glimten
2005-01-07, 00:10
jäkligt fina sadlar!
Vad ligger dom på för pris?

Diabolical_Kitten
2005-01-07, 01:05
Har en haflinger med kort, rak och rund rygg. Stubben Artus (flatback) passar (inte de andra modellerna...Artusen var den enda hoppsadeln som ens funkade, den låg inte perfekt.) och Albion K2 dressyr (perfekt..) och Globus Clic dressyr (Turner var också okej). Bra sadlar allihop, men jag gillade ju inte Albionen.. För så mycket pengar kändes den inte så bra. (gillade inte sätet eller klossarna.) och Globusen kändes bra både för mig och passade hästen, så då blev det den, och den kostar typ halva priset...

Sweet
2005-01-07, 01:31
Griffin är mkt bra sadlar för lite pengar! Finns med cutback för hästar med markerad manke. Formar sig bra efter hästen, mjuk och fin stoppning och är omstoppningsbar. 10 års garanti på bommen och tre år på hantverk och övrigt material (hööks ger bara ett års garanti på hantverk/övrigt material).

Jag har en vbl travare och ett engelskt fullblod och jag har en Griffin Robert Whitaker hoppsadel som ligger bra på båda förutom att den är för vid för fullblodet så jag ska köpa en Griffin med smalare bomvidd till henne. De har båda en ganska rak rygg.

Fröken_Skåne
2005-01-07, 02:10
Har också funderat på griffin sadeln men min häst har ingen vidare rak rygg...

Fröken_Skåne
2005-01-07, 02:11
Har haft 3 olika sadelmakare ute hos mig som lyckats passa ut fel sadel samt försöka sälja sadlar med söndriga bommar.
De är dessutom utbildade..så jag är väldigt noga med vem som passar ut sadel då jag sett flera skräck exempel..

Immer
2005-01-07, 13:39
Sadelmakare som försöker sälja sadlar med trasiga bommar?

Anmäl dem till branschorganisationen!

Immer

Immer
2005-01-07, 13:40
Jag har en kallblodstravare med rejält bred rygg. Hon har en Jensen Amiral och en Henri de Rivel hopp exclusive.

Immer

Breccia_
2005-01-07, 13:41
Just nu har jag en dressyr Butet, supersadel! Ska dock byta till en mer dressyrig dressyrsadel när jag börjar träna, typ Prestige lr. Edingburgh.

_Runaway_
2005-01-07, 13:58
har en nf/arabkorsning, 146cm hög. Ganska rund om ryggen. Har en Windsor allround mot dressyr till honom. älskar windsor!!

domino
2005-01-07, 15:14
Usch då vilken otur du haft! Ja det finns verkligen många klåpare inom de yrket.. Jag litar på min sadelmakare till 110% och hon kan verkligen sitt jobb! :bow:

eldione
2005-01-07, 15:23
Jag har en vbl travare och han sadel är en Frank Baines excell, allroundmodellen. 17" i sitsen och normal/vid bom. Använder ingen padd mellan sadel och vojlock.
Jag tycker att den är bra!

beauspirit
2005-01-07, 15:49
jag har en varmblodstravare på 5 år och har en Bates Close Contact hoppsadel, med CAIR och utbytbara koppjärn.
den är superbra, jättefint läder och mjuk och skön att rida i samt ger bra stöd i hoppning. men den är lite svår att rida dressyr i men det får man ta :P.
det är ett svart koppjärn i. alltså normal. jag har en fårskinnspad emellan nu då den är lite vid, men det lite smalare koppjärnet var för smalt. :crazy:

NightOwl
2005-01-07, 16:42
Jag har en Double C Trial Rider westernsadel till mitt engelska fullblod.

MVH/ Stefan

Asterix
2005-01-07, 18:06
Vågar man svara på dethär? *duckar* :devil:

Jaguar xjs flatback, jaguar xkc dressyr och en butet hoppsadel
Jaguarsadlarna är ullstoppade och formar sig efter hästen, har vart jättenöjd med båda och rekomenderar dem absolut!
Butetsadeln har paneler, som jag egentligen alltid varit lite emot, men jag får se denhär som en testsadel och se om jag ändrar mig. Alla andra verkade så nöjda med sina sadlar så det kanske funkar ;)
Jag har inga paddar eller så, bara schabrak emellan.
Vad menas med paneler?

Asterix
2005-01-07, 18:07
Jag har en Stubben Siegfrid CS (hopp flatback) Superskön och dessutom prisvärd!

domino
2005-01-07, 18:11
Paneler är det väl på sadlar som inte går att stoppa om, om jag inte minns fel...

popeye
2005-01-07, 18:20
Ullstoppade sadlar har bossorna fulla med ull, ullen går att ta ur/fylla på och forma efter hästen. Naktdelen är att den kan bli knölig och ojämt om den inte stoppas om ordentligt. Om sadeln har paneler så har det som skumgummi eller latexplattor som är formpressade och klädda med läder. De går inte att forma om, utan måste de stoppas om får man byta hela bossorna. Fördelen är att de blir inte ojämna eller knöliga. De är oftast tunnare än ullstoppade bossor, så man kommer ofta närmare hästen.

Centaur
2005-01-07, 19:27
Min häst har Prestige Top Dressage (svart) och Prestige Sidney (hoppsadel, tobacco). Båda är ullstoppade. Jättenöjd med dom, har provat massa sadlar men det är bara Prestige han trivs med! :)

Har även en Albion Style dressyr och en Passier Comet FS hoppsadel, men dom ska säljas eftersom dom inte passar. I övrigt är också dom mkt bra sadlar.

Sweet
2005-01-07, 20:10
Provade en Griffin HB Dressyr i dag och icke att den passade min häst, den var för svängd.

Så kanske kan en Griffin HB passa din häst.

kaaa_
2005-01-07, 20:46
pessoa hopp :love: :d

piggis_83
2005-01-07, 20:50
Jag har en Frank Baines "Reflex" flatback jättebra!

tant agda
2005-01-07, 20:52
stübben siegfried hopp/terräng samt amerigo :love: dressyr

*pilturs matte*
2005-01-07, 21:21
jag har en islänning som jag rider med allroundsadel av märket Europa,inget märke jag kände igen när jag fick med den i köpet, men sen är det mest Stubben å griffin och de mer vanliga märkerna jag känner till=) Tror inte en sån sadel skulle passa din häst, de borde ju rent logiskt vara ganska olika byggda=) men om jag vore du skulle jag satsa på en bomlös sadel av bra kvalite. Har bara hört bra saker om dem änsålänge! Jag skulle inte tveka att prova en på Piltur om jag hade råd med en...=)

Ajda
2005-01-07, 21:30
Jag har en Globus Clic dressyr 17"/36 till min islandshäst.
Den är utprovad av em sadelmakare och jätteskön att rida i. Helt klart prisvärd 8.000:-(än så länge, har bara haft den i 1 månad).
Innan hade jag en Dominus dressyr. Den var kanske skönare att rida i men den passade inte pållan efter ett halvår. Men det var ju mycket dyrare ca 15.000:-

sune4you
2005-01-07, 22:12
Det har min dotter -har inte alla det?

Notorius
2005-01-07, 22:16
Ja faktiskt har jag det med :p

Notorius
2005-01-07, 22:17
Vad har din dotter ?

Asterix
2005-01-07, 23:44
Ullstoppade sadlar har bossorna fulla med ull, ullen går att ta ur/fylla på och forma efter hästen. Naktdelen är att den kan bli knölig och ojämt om den inte stoppas om ordentligt. Om sadeln har paneler så har det som skumgummi eller latexplattor som är formpressade och klädda med läder. De går inte att forma om, utan måste de stoppas om får man byta hela bossorna. Fördelen är att de blir inte ojämna eller knöliga. De är oftast tunnare än ullstoppade bossor, så man kommer ofta närmare hästen.

Ja juste... så var det ja! Jag älskar Butet sadlarna! Gudasköna :D:D :love: :love:

helmer
2005-01-07, 23:51
Jag älskar Butet sadlarna! Gudasköna :D:D :love: :love:
Nej usch :p Min rumpa grinar efter att ha ridit i en sådan.

För att svara på tråden; "min" har en butet och en appaloosa. Jag använder jämt appaloosan, den är skönast. ;)

solenbakommolnet
2005-01-08, 11:05
Bomlös Torsion Endurance :bump: Finns att lägga in extra ilägg i padden under sadeln om man har en häst med hög manke.

Suuuuper skön sadel :bump: Fast det är klart om du vill hoppa kanske den inte är något för dig ;)

Linabebis
2005-01-09, 14:22
Jag har en Zaldi star flatback....superskön men lite för stor för min rumpa, sen åker den lätt bakåt på pållen, vad kan det då va för fel...'?? :confused:

Ja ska iallafall sälja den och köpa en på mustang.... Där får man prova och få hjälp av sadelmakare, jag tror man vinner på det i längden....

tintilar
2005-01-09, 15:07
En bra sadel är en sadel som stör hästen så lite som möjligt, samt ligger stadigt och bra på hästen utan paddar eller liknande mellan sadel och häst.

Att leta sadel är alltid lite klurigt. Du har dessutom en väldigt klurig häst. Travare har inget bra sadelläge, dessutom har de högre, bredare och längre mankar än andra hästar. Trots att de är ganska smäckra hästar så kräver travare ofta vidare bom. Det har framförallt mycket med manken att göra.

Du ska veta att du köper en sadel som sitter perfekt nu, så kanske den inte går att ha alls när din häst är musklad. Hästen blir nämligen mycket bredare när den får muskler även om man inte tänker på det. En häst under "uppbygnad" MÅSTE ha en bra sadel, annars blir den felmusklad och kanske förstörd, om inte annat så tar det långt tid att åtgärda en felmusklad häst. Du kan därför räkna med att behöva byta sadel om 1-2 år.

Jag har själv en travare, felmusklad sedan unga år dessutom. Hade tidigare 3 olika sadlar på honom. En satt så dåligt att han fick muskelblödningar, och då hade även duktiga människor hjälp oss passa ut den. Alla var för trånga och en var skev i bommen. Detta hade vi inte upptäckt trots att vi fått hjälp av "kunniga" människor och varit noga med allt. Vi sålde alla tre, red barbacka för att läka ryggen och använde sedan en ordentlig sadelmakare för att passa ut en ny sadel.

Den kostade mer än vad de andra tre sadlarna kostade tillsammans, men den är bekväm för hästen.
Det är en pfiff dressyrsadel.

Jag tycker att du ska ta ut någon som kollar din hästs rygg först(det ska man slltid göra), och sen en ordentlig och ärlig sadelmakare som kan ta fram en bra sadel. Och köp ingen billighets sadel, det är inte värt det och blir dyrare i längden.

Köp heller ingen bomlös sadel. En sadel används för att fördela trycket på hästen. Det gör den med hjälp av bommen. Utan bommen gör sadeln ingen nytta utan är bara ivägen och hindrar dig från att känna hästen, samt hindrar hästens rörelsemönster.

Det bästa du kan göra för hästen är egentligen att rida barbacka.

szanna
2005-01-09, 15:16
håller på att rida in min så jag har lånat en kieffer allround, riktigt gammal som har hängt med ett tag. men den ligger bra på honom och sen när jag har råd blir det en vaquero eller portugesa!

Stallflicka
2005-01-09, 15:58
Vad har ni för sadlar till er häst? Vad har ni för häst?
Vilka sadlar tycker ni är bra? Vilka håller i längden? Formar sig bra efter hästen? Har ni någon form av pad mellan schabrak/vojlock och sadel? I såfall vad för någon?

Jag har en tinker, han har bred rygg. Vi har en apaloosa prestige dressage för ca 10.000 kr. Den är av bra kvalite och jag tycker den är jätte skön att rida i . Har köpt den nyligt men ska så snart som de går ta den till sadelmakarn och se så att den verkligen passar.
Hon vi köpte den sa att eftersom det är ullstoppning så formar sig sadeln ngt efter hästen när man använt den ca 20 -30 ggr.
Vi har en fårskinns voljlock under.
Om du vill se mer så finns den sadeln på http://web.telia.com/~u18316091/hastar/butiken2.htm (ridbutikens hemsida, går också bra å skriva www.agersta.nu)
Om du vill komma direkt till PRESTIGEsadeln så tryck här: http://web.telia.com/~u18316091/hastar/prestigesadeln.htm ;)
Lycka till i sadeldjungeln! Det är inte lätt att hitta den rätta inte....

Fröken_Skåne
2005-01-10, 03:03
Någon som kollat ryggen har jag redan haft ute. Inga problem där inte.
Jag har bytt sadel varje halvår alltså minst 2 ggr/år. Haft vid bom.
Barbacka är definitivt inte ett alternativ på min häst.

asmodeus
2005-01-10, 03:23
Jag har två stycken Cobror. Som jag aldrig kommer att göra mig av med om de så bara ska hänga på en hylla. Jag älskar dem och kan inte tänka mig något annat märke.
De måttsys efter ryttare och häst, men kan byggas om i bommen så att de passar i stort sett vilken häst som helst.

Fröken_Skåne
2005-01-10, 03:26
Vart hittar man dem? (någon hemsida?) Vad ligger de på för pris?

asmodeus
2005-01-10, 03:39
http://www.cobrasaettel.de/

Dyra, ja. Vet inte dagsläget. Men min ena är 8 år gammal och den är värderad till 17 000 kr, så andrahandsvärdet är högst. Jag skulle tippa på att en ny går på minst 25 000.