Visa fullständig version : träns ur transporten
Jag vet att man alltid måste ha hästen tränsad from det att man lastar ur hästen tills den står i transporten igen när man rör sig på tävlingsområdet.
Min fråga är om det står i Tr att remmarna måste vara åtspända också? Kanske en dum fråga men i alla fall. :D
kopparberg 2005-01-19, 15:04 Nej, det står inget i TR om att remmarna ska vara åtspända.
Många har jag sett har ett ledträns utan nosgrimma, och då finns ju ingen nosgrimma att spänna.
toughcookie 2005-01-19, 21:03 då måste jag fråga om det är tillåtet att tex veterinärbesiktiga med stigbett???
tant agda 2005-01-19, 21:41 ett stigbett måste väl räknas som träns....
tant agda 2005-01-19, 21:42 ...och då måste man väl få använda det? står inget i TR om det (är inte 100% säker men....)
toughcookie 2005-01-19, 21:52 jag vet att jag använt det när jag var ute och tävlade för sådär 100år sedan och då var det ju ingen som sa något!
Det är så smidigt att ta på och av om man har många hästar som bara ska ur lastbilen till stallarna tex.......
Jag vet att man alltid måste ha hästen tränsad from det att man lastar ur hästen tills den står i transporten igen när man rör sig på tävlingsområdet.
Min fråga är om det står i Tr att remmarna måste vara åtspända också? Kanske en dum fråga men i alla fall. :D
Sladdar lite från själva ämnet, men...
När man är på en tävlings plats, många lastar ju UR sin häst utan tränset, alltså bara i grimma å grimskaft, tränsar när man kommer ut ut transporten...
Varför?
Om hästen sliter sig i det momentet, men bär ansvaret?
Försäkringar osv?
Och folk som leder omkring häst i grimma å hingstkedja(antingen över nosen eller under hakan)...
Varför inte leda i träns...?
Som sagt lite sladd från huvudfrågan, men...
tant agda 2005-01-19, 22:23 har själv funderat på samma saker. hästar som slänger sig ur transporten tex. då har man ju ingen chans å hålla i bara grimma.....
nä, själv tränsar jag alltid innan jag lastar ur!
Vita_N_6520 2005-01-19, 22:31 Så får man itne göra längre. Förut var det tillåtet att leda hästen i grimma, och många tränsade då utanför transporten (=korkat).
Men nu SKA man alltid ha träns utanför transporten, så det är mot reglerna att göra så..
X_tremless 2005-01-19, 23:52 *lånar*
visst borde det vara tillåttet att leda hästen i sidepull? men gäller det i såfall även på dressyr & ponnytävlingar? någon som har tänkt på detta, eller frågat någon överdomare.
kopparberg 2005-01-20, 09:25 Ja det är det. Eftersom det står "träns" i TR, och det inte specificeras mer än det.
Poängen med att man måste ha "träns" är ju att alltför många inte kan hantera sin häst med bara grimma och grimskaft, och inte själva inser det. Och då med tränset så slipper hästar komma lösa, med ökad skaderisk som följd.
kopparberg 2005-01-20, 09:26 Det du beskriver är brott mot TR.
Inte tillåtet alltså.
Och varför folk inte följer TR, det undrar jag också?! :confused:
kopparberg 2005-01-20, 09:27 Sidepull måste ju helt klart vara tillåtet.
Eftersom hackamore är det. Hacket räknas ju som "träns" fast det är bettlöst.
Det du beskriver är brott mot TR.
Inte tillåtet alltså.
Och varför folk inte följer TR, det undrar jag också?! :confused:
Ja men när trädde denna regel i kraft med krav på träns UT UR trailern?
Jo va jag vet så är det får några år sedan, å man ser ändå folk som lastar ut sin häst i grimma+grimskaft, å leder om kring den så...
:crazy:
Många många gör det...På en å samma tävling...
Varför? :confused:
kopparberg 2005-01-20, 15:03 Minns inte exakta ordlydelsen i TR, men det står att man utanför trailern måste ha hästen i träns.
Och utanför kärran är ju hästen så fort hästen kliver ner/går ut på lämmen med en enda hov.
Minns inte när den regeln kom?! Men det var ngn gång i slutet på
80-talet i allafall.
Men ngt år så var det tillåtet att välja på träns eller grimma + grimskaft med kedja, och då ha kedjan över/under nosryggen på hästen.
Vilket alltför många då inte förstod (eller missförstod med flit?) och ledde hästen i grimma och kejdegrimskaft "vanligt".
Året efter så var det krav på träns igen.
Sidepull är per defiition ett huvudlag och inte ett träns. Idag används ordet träns till allting hästen har på huvudet när den rids, men egentligen är det huvudlag. Ett träns är per definition ett huvudlag med ett tränsbett (två eller tredelat bett, det "vanliga" som man tävlar dressyr på). En vidare beteckning på träns idag är alla huvudlag som har godkänt bett, alltså kan även ett huvudlag med ex. pessoabett kallas träns. Ett kandar kallar man aldrig träns, det kallas kandar, likaså brukar hackamore kallas just det och inte träns (även fast definitionen sladdar lite där också). Jag tror inte att förbundet är beredda att ta in sidepull i definitionen träns, eftersom jag tror att grejen mer regeln är att hästen ska ha något i munnen för ökad kontroll. En välanpassad grimma ger ju samma kontroll över hästen som ett sidepull.
Enda undantaget kan jag tänka mig är på distanstävlingar, den enda gren där man får tävla på sidepull. Men då kan man undra om det står någonting om det i TR...
X_tremless 2005-01-22, 00:07 På hopptävlingar för storhästar så är det ju tillåtet att tävla på sidepull. Ska man då tränsa om efter man har ridit klart?
och om det då ska vara tillåtet att leda hästen i sidepull på DEN tävlingen, så BORDE det vara det oxå på Ponnyhoppning & på dressyr.
Nån som har några fler idéer?
på dressyrtävlingar får du endast ha godkända bett. alltså så får du inte leda hästen i hackamore eller sidepull för det får du inte tävla på i dressyr
Oj då, jag visste inte att det var godkänt med sidepull på hopptävlingar. Men det är klart, där får man väl i princip tävla på "vad som hellst" (tävlar inte hoppning själv...). Jag tar för givet att man får leda i det man rider i, men jag är inte helt säker. Det kanske ska förtydligas i TR?
X_tremless 2005-01-23, 21:41 Det finns väl inga bestämdelser att du tex inte få leda i hackamore på dressyr. Eller har jag missat nåt? (eller kom det -05?)
att bara få leda i enkla/vanliga och inte tex. stigbett verkar lite konstigt.
nu tycker jag att Ylva ska komma och leda ut lite saker!
mycket_irriterad 2005-01-24, 07:50 Nej du har helt rätt du får LEDA omkring din häst på vilket bett sen helst på dressyrtävling (bara du ser till att du tränsar om i tranporten eller i en box), men inte rida på vad som helst.
kopparberg 2005-01-24, 08:02 Det låter ju vettigt.
Få se om det kommer upp ngt fall där ngn nekats att anväda sidepull på vissa tävlingar.
Är sidepull så lik grimma? Det visste jag inte! Men å andra sidan är ett sidepull inget jag väljer att använda, för jag gillar inte idén att "snara" hästen för lydnad. Dessutom gillar jag inte ens ett hack om jag rider annat än raktfram, då jag inte tycker man kan ta ledande tygeltag med hacket.
kopparberg 2005-01-24, 08:03 I dressyr behöver du ju inte fundera på om det är tillåtet med sidepull, för där får man ju ändå inte tävla med det.
Regler för ponny och storhästtävling är olika på flera punkter. Bla genom åldersgränser, vissa bett är tillåtna för stor häst men inte ponny, osv.
Nej, det står inte "träns" i TR, det står "huvudlag med bett eller motsvarande", så texten i TR täcker alltså även upp att man får leda i hackamore.
Dock är det ju väldigt opraktiskt att leda i något annat än det man ska rida i, för då måste man ju lasta en extra gång för att byta.
mycket_irriterad 2005-01-24, 09:49 Det beror på, är man på flerdagars meeting och har boxplats så kan man vilja gå och beta sin häst en stund, då är hackamore inget problem. och det är lättare fär hästen att tugga.
Ja, då är det ju inget problem att byta, då slipper man ju lasta en extra gång, bara att ta in hästen i boxen igen.
kopparberg 2005-01-24, 12:58 Men då är det ju rätt fritt fram för tolkning vad detta "motsvarande" är?
Tänkte på att detta sidepull är så likt en grimma som ngn påpekade.
bollen__ 2005-01-26, 12:05 Det ser vi mycket på våra klubbtävlingar, eller folk som skiter i att ha träns helt enkelt.
Och alla blir så ARGA när vi påpekar det. Varför?
Vi vill ju följa TR, för alla försäkrningar och sådant, och för "olyckschansen" eller hur man ska säga..
Nej, jag förstår det inte.
Vi fick en utskällning av en tjej som varit och tävlat på våra tävlingar, och tydligen var det länge sen hon tävlade. Hon fick tillsägelse att man måste leda hästen i träns eftersom hon gick omkring med grimma. Efter några tillsägelser blir man faktsikt rätt less på att säga till folk, de har ju Grönt Kort för sjutsiken!
Men i vilket fall så fick vi utskällning av henne eftersom det var så länge sen hon tävlade och det kunde hon ju itne veta eller va det var. Så det var ju tydligen fel av oss att säga till henne.
Även om det var länge sen hon tävlade och även om hon bott utomlands tex. så har man grönt kort är man väl "skyldig" att känna till vad som står i TR?
Just en sån grej som gäller ÖVERALLT som man alltid ser på tävlingar borde vara enkelt att kolla upp dessutom, och itne ge klubben en utskällning efter en tillsägelse!
Lite off topic kansek men..
bollen__ 2005-01-26, 12:09 Precis det jag tänkte försöka komma fram till,
att den gren där man får tävla på sidepull, ja där kanske man får..
Men dressyr tex. varför ta med sig både ett sidepull och ett träns när man ändå bara får tävla på träns?(huvudlag+tränsbett)
Hoppning är väl lite friare.
Men ändå, om man får leda i sidepull kan man lika gärna leda i grimma tycker jag iaf.
Jag undrar om den här regeln/lagen med tränsad ut ur transport gäller jämt och överallt eller bara på tävlingar???
kopparberg 2005-01-26, 13:01 Man är som ryttare skyldig att känna till TR, det har du helt rätt i!
Vilket man också lär sig när man tar det gröna kortet! :smirk:
Även på den tiden när jag tog grönt kort och inte behövde göra annat än ett teoriprov, så upplystes om det.
Och nu för tiden så är ju studiecirkel obligatorisk.
Jag begriper inte heller varför ngn kan bli förbannad när man påpekar att de inte följer TR?! :confused:
På klubbar med ridskola och/eller privathästar är ju arrangörerna tom så seriösa att de använder träns på hästarna som bor där och inte ens är med i tävlingen på tävlingsdagen!
De leder snällt sina kolugna hästar till/från hagarna med tränset på.
Själv så klampade jag dock den enda gången klubben jag förut var uppstallad på hade dressyr DM för ponny in från hagen med min häst med grimma och grimskaft... :o
Mitt enda försvar på det om ngn påpekat det hade ju varit att be om ursäkt och lova att inte göra om det.
kopparberg 2005-01-26, 13:03 Det vi diskuterar här gäller bara på tävlingar på klubbar anslutna till Ridsportförbundet.
I andra situationer/tävlingar är det du själv som avgör hur din häst ska vara "klädd". Såvida du inte tex är på en klubb som har några egna regler för de som vistas där.
Regeln gäller på tävlingsplats och inom hela tävlingsområdet. Även de hästar som bor på tävlingsplatsen och inte är med på tävlingen utan bara ska ledas till/från hagen måste alltså ledas i träns (eller 'huvudlag med bett elelr motsvarande' om man ska vara noga), inte i bara grimma.
X_tremless 2005-01-27, 21:49 *lånar*
såklart jag vet att man inte får tävla med sidepull i dressyr.
Anledningen att jag la mig i denna tråd var att jag ville höra om någon visste det korrekta, eller bara trodde sig veta.
så tillbaka till frågan: räknas sidepull som huvudlag? Får du leda hästen med sidepull på alla olika tävlingar?
Ja, jag vet att det är jobbigt att tränsa om, och att det ska göras i transporten, jag vill bara veta om det är TILLÅTET!
En fundering bara. Jag vet att det gäller för alla hästar på en tävlingsplats att de ska följa TR angående huvudlag vid ledning osv men samtidigt har ju deras ägare (eller de som hanterar dem) inte skrivit under nån anmälan där de intygar att de känner till TR och kan ju inte anses skyldiga att känna till TR om de inte tävlar själva. Är det tävlingsledaren ansvar at upplysa dem eller vad är det som gäller?
Det står förstås inget on det i TR, men man kan nog tänka sig att förbundet anser att det är tävlingsledaren (tävlingskommittén), som, i förväg, ska upplysa de som hanterar de 'icke-tävlande' hästar som bor på tävlingsplatsen om vad som gäller. Om förbundet ens tänkt så långt som till att det kan finnas hästar på tävlingsplatsen som inte tävlar...
Det är ju tävlingsledarens/-kommitténs ansvar att se till säkerheten på tävlingsplatsen, och detta med att inte leda i bara grimma är ju en del av säkerheten (minskar risken för att hästar kommer lösa)
I praktiken brukar det bli så att överdomaren säger till och då är det bara att lyda.
*lånar*
såklart jag vet att man inte får tävla med sidepull i dressyr.
Anledningen att jag la mig i denna tråd var att jag ville höra om någon visste det korrekta, eller bara trodde sig veta.
så tillbaka till frågan: räknas sidepull som huvudlag? Får du leda hästen med sidepull på alla olika tävlingar?
Ja, jag vet att det är jobbigt att tränsa om, och att det ska göras i transporten, jag vill bara veta om det är TILLÅTET!
Svaret på detta är JA!
Sidpull räknas som ett huvudlag ( tex hoppning-storhäst är det tillåtet att tävla på tom)
Så vill du leda runt din häst i detta på en dressyrtävling så får du det, måste dock lasta hästen och tränsa om INNE i släpet.
X_tremless 2005-01-28, 23:37 Tack! äntligen någon som förstog vad jag frågade om. Är det bekräftad från sv.ridsportförbund./överdomare eller?
bollen__ 2005-01-29, 11:18 lån*
Jag tycker det låter väldigt konstigt.
Ifall jag skulle leda runt i ett sidepull skulle jag lugnt få tillsägelse, iallafall där jag tävlar. Dels för att då kan man ju förtusan lika gärna leda i grimma, ta ett kedjegrimskaft så är det bättre tom. Och sen för att om det inte är godkänt att TÄVLAS med, varför skulle jag få leda i det då? (som är nästan likvärdigt med grimma liksom)
Jag kan kanske acceptera att hästarna som BOR på tävlingsplatsen blir ledda i det, men inte tävlingsekipagen..
tant agda 2005-01-29, 11:54 finns de nån mening med att leda runt hästen i sidepull på dressyrtävling då den ändå inte kommer att ha de på banan?
bollen__ 2005-01-29, 19:21 Precis, det är det jag försökte syfta på med. Och eftersom jag tycker sidepull är likvärdigt med grimma, så borde man lika gärna kunna få leda i grimma om det är tillåtet med sidepull.
lånar din knapp
Men en häst kan väl slita sig även med träns.
Visstm, det är lättare att hålal i träns men ändå. Krångligt och tränsa inne i släpet :crazy:
bollen__ 2005-01-29, 21:48 Jo, men de har väl tänkt som så att du har mer kontroll på din häst med träns, och att du "har mer att hålla i" än med grimma..
För det är ju ur säkerhetsaspekt iaf.
Så svårt är det väl inte?
Det står förstås inget on det i TR, men man kan nog tänka sig att förbundet anser att det är tävlingsledaren (tävlingskommittén), som, i förväg, ska upplysa de som hanterar de 'icke-tävlande' hästar som bor på tävlingsplatsen om vad som gäller. Om förbundet ens tänkt så långt som till att det kan finnas hästar på tävlingsplatsen som inte tävlar...
Det är ju tävlingsledarens/-kommitténs ansvar att se till säkerheten på tävlingsplatsen, och detta med att inte leda i bara grimma är ju en del av säkerheten (minskar risken för att hästar kommer lösa)
I praktiken brukar det bli så att överdomaren säger till och då är det bara att lyda.
Fast det verkar skumt. Vad ska tävlingsledningen eller liknande göra åt att icke-tävlande ekipage inte leder i träns? Du kan väl få konsekvenser i ditt tävlande, typ uteslutningen eller (ingen aning!!) men det borde ju inte en utomstående bry sig ett smatt om...
Snuffsan 2005-01-30, 11:23 Eftersom det är ekipage tillhörande klubben kan ju klubben straffas eftersom den inte följer säkerheten. Kan säkert få konsekvenser nästa år då klubben ansöker om att anordna tävlingar.
kopparberg 2005-01-31, 09:21 Följer man inte TR, så kan man bli anmäld till disciplinnämnden.
Så det går alldeles utmärkt att få ett straff "i efterhand", det sker ofta!
Är det gröver saker, då blir det böter och/eller avstängning.
Men ofta är det "bara" en erinran. Men man är ju då uthängd med namn i hela ridsportsverige, i allafall ngt jag inte skulle vilja! :crazy:
md5krist 2005-01-31, 11:14 Men hur är det egentligen med stallområdet? På vissa meeting så ligger ju stallarna en bit bort i från själva tävlingsområdet. Behöver man ha träns där? Ingår stallområdet per definition i tävlingsområdet?
Är ju dock inte helt ovanligt med hästar med grimma (ev. med kedja) när man lastar av hästarna eller går ut och betar lite på kvällen... :angel:
Ja, stallar, parkering, framridning samt vägarna emellan dessa områden räknas som tävlingsplats, eller med citat från TR:
"Med tävlingsområde menas det område inom vilket tävlingen arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor, väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och stallområden, parkeringsområde samt övrig plats för riding eller köring som tävlingsledningen anvisar."
md5krist 2005-01-31, 13:17 Ok, tack för infon!
Ja yippie säg EN ENDA stor tävlingsplats där hästarna leds omkring i träns runt uppstallningsområdet osv :angel:
Om förbundet ens tänkt så långt som till att det kan finnas hästar på tävlingsplatsen som inte tävlar...
Det har jag väldigt väldigt svårt att tro att dom överhuvudtaget kan tänka så långt :rofl: :rofl:
Men hur långt skall dom här reglerna sträcka sig gällande TR för icke tävlande? Hjälm och vid ledning träns, men kan det finnas något mer?
Allt som rör hantering av häst. De reglerna gäller inte bara tävling utan även träning och de gäller ALLA ryttare, även de som aldrig har tänkt tanken att tävla.
X_tremless 2005-02-19, 02:01 Sidepull ÄR godkänt att tävla med på hoppning/storhästar, alltsa ska det vara godkänt att leda runt med på ALLA tävlingar.
Sen om det är jobbigt att tränsa om är en annan historia...
bollen__ 2005-02-21, 15:45 Nej inte på ALLA tävlingar, på HOPPtävlingar i sånnafall.
Det borde inte vara godkänt på dressyrtävlingar där det inte är godkänt att tävla med heller.
Sen så är det nog en tolkningsfråga.. Om man läser allmänna TR o sen dressyr TR så skulle iaf jag tolka det på ett annat sätt, men det mesta är ju beroende på hur man tolkar det så..
Dessutom så är det ju säkerheten man tänker på, så varför ska folk ha så svårt att acceptera att man ska lasta ur i träns? Jag kan inte förstå det, är man inte rädd om sin häst? Andras hästar, andra människor, sig själv?
X_tremless 2005-02-25, 03:43 varför bara på hopptävling? När regeln står i TR I.
den frågan har inget med att göra om man inte "orkar tränsa om" eller "inte vill ha bett i munnen" utan helt enkelt en diskussion om det var TILLÅTET eller ej.
vi hade precis konstaterat att det var det.
bollen__ 2005-02-25, 12:01 Ja jag vet också att det är tillåtet men det beror ju också lite på hur man tolkar tr, en ändring där borde de genomföra iaf..
Varför ska reglerna för vad man får leda hästen i vara hårdare för dressyrtävlingar? Om någon medvetet tränsar sin häst med sidepull istället för träns med bett så har de förhoppninsvis en rätt lydig häst. Att folk leder hästen i grimma och grimmskaft är ren lathet och ignorans. Och varför skulle de inte? Hur många får tillsägelse egentligen? Jo, vi har fått det när vi lastade ut en av våra hästar i grimma. När tävlingen var slut. Vi skulle hem och lastade hästarna i fel transport med bråk i transporten som följd. Vi ville ha ut hästen snabbt innan någon gjorde illa sig. För att försvara sig. ;) Men oftast är det ingen som säger till och oftast händer det inget. Alltså ser folk ingen anledning att tränsa.
Att hästen ska inte får ha bara grimam och grimskaft är inte bara en säkerhetsfråga, utan även en försäkringsfråga. Om hästen kommer lös och t.ex. springer på en bil eller ut på vägen framför en bil och blir påkörd, så kan bilägaren/föraren(s försäkringsbolag) hävda att den som ledde hästen var oaktsam och då blir det hästägaren/hanteraren som får stå för skadorna istället för bilens försäkringsbolag.
Betyder det att man måste leda hästen i träns hemma också? För försäkringens skull menar jag.
bipsiebop 2005-02-27, 11:57 Betyder det att man måste leda hästen i träns hemma också? För försäkringens skull menar jag.
Till och från hage hemma bör du använda minst grimskaft för att försäkringen ska gälla. Leder du efter väg, eller utanför tomt skall du enligt de flesta försäkringar ha någon form av bett, te.x träns el stigbett.
Stigbett är tillåtet att använda på tävlingsplats.
Ryttaren 2005-03-01, 09:05 Har jag missat något eller har reglerna ändrats igen, har inte varit ute på några år men vet att reglerna ändrades från att bära huvudlag/träns till att det räckte med grimma och kedjegrimskaft tror det var 2002 eller 2003. Jag skulle kunna leda runt mina hästar i grimma och grimskaft utan problem, de är lätta att hålla men det är ju en fråga om kännedom, litar man så på hästen, känner man den så väl så man vet att den lyssnar även med vanlig grimma på.
Intressant att man får rida hoppning på sidepull, det visste jag inte. :smirk:
Intressant tråd får den lite ringrostige tävlingsryttaren ;)
Reglerna har ändrats igen. Nu är det träns/huvudlag som gäller.
Det finns bara ett håll som det är svårt att hindra en häst att gå med träns, och det är bakåt. Om man lastar av en häst i träns och den får bråttom ur transporten hinner man själv oftast inte med ut.
Tränset kan då åka av huvudet på hästen, man kan tappa taget om tygeln eller tygeln kan gå av (oftast vid spännet). med följd att hästen kommer lös på tävlingsområdet vilket man vill undvika.
Om man använder grimma och ett långt grimskaft (dubbla längden mot normalt) och hästen får bråttom ut har man fortfarande kontroll över hästen. Så fort hästen kommit ut ur transporten och nedför rampen brukar den stanna till och se sig omkring då hinner man ut och kan korta av skaftet och kontrollera hästen. På hopp- eller dressyrtävlingar lastar jag av med hästen i träns med grimma över tränset. Tyglarna ligger över hästhalsen och jag håller i det långa grimskaftet.
På distanstävlingar där jag tävlar oftast är tränstvånget inte strikt.
Hästar i tävlingsklass får ledas på tävlingsområdet i grimma om de sköter sig. Tävlingstiden är ju lång och hästarna får svårt att äta och dricka tillräckligt med bett i munnen. Vid veterinärbesiktningarna ska dock hästen visas i huvudlag. Alla huvudlag är tillåtna även sidepull, hackamore, bosal, kapson, ridgrimma etc.
Många ryttare byter från bett till bettlöst på viloområdet efter första slingan. Jag har aldrig sett några problem eller löshästar.
Du kan ju också sätta ett grimskaft genom bettringarna, som vid longering, att leda hästen i så blir det inte lika kort som bara tyglar. Själv tävlar jag en supersnäll liten shettis som inte är några som helst problem att hålla koll på i grimma, men regler är ju regler. Om regeln skulle vara "Snälla hästar får ledas i grimma, dumma måste ha träns" skulle det nog bli rörigt. Hästar är ju oberäkneliga djur så det är ju en säkerhetsåtgärd. Bättre än gång för mycket än en gång för lite...
bollen__ 2005-03-02, 21:02 Håller fullständigt med dig, det är ju som sagt därför regeln finns!
Visst kan jag sätta ett grimskaft genom bettringarna men om hästen försöker kasta sig ur transporten har bettet ingen som helst verkan.
Inom distansritten fungerar det utmärkt att leda hästar i grimma och att domarna kan kräva skarpare huvudlag om hästen inte sköter sig.
Men det har jag aldrig sett.
För övrigt anser jag att en häst som inte kan uppföra sig i grimma inte har på en tävlingsplats att göra. Den ska vara hemma och träna.
Om hästen försöker kasta sig ut ur transporten ska man väl inte försöka hålla den kvar? Jag tror att hon gav tipset för att du inte skulle behöva ha grimman över tränset när du lastade ur. Och ur den synpunkten så går det ju att koppla lös tygeln på ena sidan, då blir den ju lång.
På t ex Agrias hemsida står inget om det. Det står "grav oaktsamhet" men att leda hästen i grimma och grimskaft längs vägen är väl knappast grav oaktsamhet? Det är ju normal hästhållning.
|