tamsan
2005-07-11, 17:56
jag har gått ett år på ett naturbruksgymnasium i jämtland.men har bestämt mig att byta.har ni något natubruksgymnasium i sverige(vartsomhelst) som ni kan rekommendera?!?
:)
:)
|
Visa fullständig version : Naturbruksgymnasium!?? tamsan 2005-07-11, 17:56 jag har gått ett år på ett naturbruksgymnasium i jämtland.men har bestämt mig att byta.har ni något natubruksgymnasium i sverige(vartsomhelst) som ni kan rekommendera?!? :) Foolish 2005-07-11, 17:56 det beror ju lite på varför du byter.. så. varför??? Doneloge 2005-07-11, 17:58 Jo, precis, beror på varför du byter. Jag går naturbruk inriktning djurvård. Det är väldigt roligt, men man håller inte på med hästar där, så det beror på vad du vill..? Mirre 2005-07-11, 18:30 Finns ett här http://www.kvinnersta.orebro.se/ Trollduva 2005-07-11, 18:34 Kolla http://www.naturbruk.org cactuspower 2005-07-11, 19:00 Jag började på Kvinnersta hösten -04. Gick ungefär höstterminen ut men sedan så hoppade jag av skolan, tog sabbatsår och praktiserade i stall i stället. Får se vad jag ska hitta på nu i höst antingen så kommer jag börja där med en kompis alt. så kommer jag förmodligen att gå Handel och Admininistration i Kumla. Kvinnersta var väll helt ok tycker jag. Finns möjlighet att bo på skolan men själv valde jag att pendla pga. hästen och för att jag inte riktigt tyckte att det verkade speciellt kul att bo på skolan. Fanns väll för och nackdelar med div. saker på skolan. Jag själv gick ju häst då och börjar jag där igen så blir det alltså det som jag kommer gå igen. Hästarna är snälla, trevliga, bra utb. osv. tycker jag det verkade som. Finns både rid, brukshästar, vbl travare och ponnytravare på skolan. Tyckte vissa lärare på en del lektioner var bra och andra tyckte jag inte om överhuvudtaget, men så är det väll alltid.. när det gällde hästlärarna så tyckte jag också där att vissa verkade bra och en del mindre bra.. Tyckte trav verkade bra och även ena läraren på Bruks. Rid hade jag ingen jätte bra uppfattning om sådär, men jag vet inte jag gillade inte riktigt ridundervisningen.. kan inte riktigt förklara varför... Skolmaten var jätte äcklig men jag är ju veg. också kanske därför!? Men omgivningarna t.ex. är rätt så fina. :) Så det finns både bra och dåliga saker med skolan tycker jag. Men men.. vart har du gått förut? Varför vill du byta? Splittan 2005-07-11, 20:10 Fårgan är ju igentligen varför du vill byta. Men jag gick på en helt underbar skola. Skolan är ganska så liten, så man lär lätt att känna alla. Lärarna är utrevliga och ställer upp för en till 100%! Har aldrig stöt på sådana lärare förr som stöttar sina elever så mkt som de gör. Väldigt bra stämning på skolan! http://www.klippan.se/naturbruksgymnasiet/ Skolan ligger i skåne! pmm 2005-07-11, 22:26 Varför vill du byta? Tänk på att i 1an och nästan hela 2an läser man alla tråkiga och jobbiga ämnen och hästundervisningen är iprincip kass, för att sen i åk 2 och 3 vända helt totalt och du är iprincip bara i stallet och rider, på VT i 3an var vi på 4 v. praktik + att då hade vi NUM, 6 v. endast ridning och teori då man fick ta dit sin egna häst eller använda sin favorithäst på skolan. Pocahontas 2005-07-11, 22:42 jag har gått ett år på ett naturbruksgymnasium i jämtland.men har bestämt mig att byta.har ni något natubruksgymnasium i sverige(vartsomhelst) som ni kan rekommendera?!? :) Ursäkta min dåliga geografi :D men ligger inte Jämtland i Sverige :angel: tamsan 2005-07-12, 10:12 Massa saker...tjaffs på skolan bla..och det har inte med utbidlningen att göra utan själva skolan som jag inte är nöjd med. -Millan- 2005-07-12, 10:41 Ursäkta min dåliga geografi :D men ligger inte Jämtland i Sverige :angel: Snacka om att märka ord, det var väl inte dina geografikunskaper det handla om.....? Pocahontas 2005-07-12, 14:00 Snacka om att märka ord, det var väl inte dina geografikunskaper det handla om.....? Oooooj då! Här var det humorlöst :rofl: :rofl: Det var ett skämt, du vet nåt man säger för att man ska skratta lite :cool: tamsan 2005-07-12, 15:39 okej.behöver manbra betyg för att komma in där?.. :o Splittan 2005-07-12, 17:10 När jag gick där behövde man inga bra bety precis. Nu vet jag inte, men jga tror att det har höjts lite, men inte allt för mkt. Satt och läste om skolan, för att kolla vad som har hänt sedan sist jag gick där, och det har hänt en massa. TÄnk om man hade kunnat bli 16 igen och gått om gymnasiet! Frajda 2005-07-13, 16:13 Jag har gatt Bollerup och det kan jag verkligen rekommendera! Dom tre basta aren i mitt liv!!! Mirre 2005-07-13, 20:40 till trådskaparen det finns både för och nackdelar med Kvinnersta. Går ju sista året där nu (eller ja, börjar på sista i höst) Maten är som du säger inget vidare. Det är underbara ridvägar och jättefint ridhus :) Hästarna är trevliga och välutbildade. Hästlärarna är bra, dom flesta alla fall, dom flesta av kärnlärarna också. Vill du veta når mer om skolan så fråga :) cactuspower: Ska du börja där igen? Kul! Men börjar du om helt då eller börjar du tvåan direkt? Hörde du att dom har --eller ska jag vet inte--, flyttat alla travhästar till Örebro travet? Dom kommer hem på helgerna. Och att pu utb är nerlagd så nu har dom 18 brukshästar som inte används. :crazy: Dom skulle visst ha mer bruksridning eller nåt *Christine* 2005-07-13, 20:41 Gamleby i småland! Luff 2005-07-14, 01:03 Knapplån Uddetorp i Skara -Millan- 2005-07-14, 06:58 Oooooj då! Här var det humorlöst :rofl: :rofl: Det var ett skämt, du vet nåt man säger för att man ska skratta lite :cool: Jo, det var ju jätteskoj.......? Haha fnillson 2005-07-14, 08:25 Naturbruksgymnasiet i Burträsk!! (fyra mil utanför Skellefteå). Liten skola, utsköna lärare! Jättegod mat! Måste om inte annat kanske vara en upplevelse att bo ett tag i norrland med alla trevliga norrlänningar :rofl: MVH Norrlänningen ;) Moej 2005-11-02, 18:15 Går du där? Ska söka dit nästa år, går i nian nu :D Eldoria 2005-11-03, 12:06 jälla är bra:) IrishDraft 2005-11-03, 18:50 Är du intresserad av ridning eller trav kan jag rekomendera Plönningegymnasiet i Halland där jag själv gått. Där är tyvärr dåligt med körutbildning så är du intresserad av körning skulle nog Bollerup passa bättre, gillar dock inte det sätt hästarna är uppstallade i box och SPILTA 5 dagar i veckan och ute 2.... På Plönninge står alla hästar på box och släpps ut minst en gång om dagen. Det finns även naturbruksgymnasium med körnings av häst i skogen, har en kompis som gick någonstans i småland, Växjö eller Alvesta eller nåt sånt, kolla upp det. Hon tyckte deras "häst i skogen"-del var bra. Sen har alla Naturbruksgymnasium sina dåliga sidor och hur din utbildning blir beror på din inställning, dina förkunskaper, samt hur du använder dina kunskaper efter gymnasiet. PLönninge och Bollerup kräver dock lite betyg, men börjar du 2:a året har poängen gått ner drastiskt. Mr Steven 2005-11-08, 19:12 Berga Naturbruksgymnasium (3mil söder om sthlm=västerhaninge)är en kanon bra skola....har gått där själv och jobbar där nu har bott där i 8 år nuwww.berga.naturbruksgymn.seon _Smarties_ 2005-11-08, 19:41 Hej! jag går på ett naturbruksgymnasium utanför Karlstad i Värmland, på Lillerudsgymnasiet. Är en bra skola, bra ordning å så. Har väl blivit mer hästinriktning nu än det varit förut. Mycket prakiskt å olika arbeten inom en massa ämnen. Du kan ju alltid kolla deras hemsida: www.lillerud.se /Maria:idea: :D Pallas_Athena 2005-11-08, 19:52 jag gick på dingle naturbruksgymnasie inriktning jord/skog jätte bra skola med alla linjer och nv kompetens sofia_hulken 2006-05-12, 11:34 hejsan... ja tycker du ska gå på lillerudsgymnasiet, i vämrland... ja går där å de é jättekul å jätttesköj:) sök hit!!! puss å hej:) Behati 2006-05-24, 04:07 tenhults naturbruksgymnasium är bra me! lippan 2006-05-24, 08:04 jag har gått ett år på ett naturbruksgymnasium i jämtland.men har bestämt mig att byta.har ni något natubruksgymnasium i sverige(vartsomhelst) som ni kan rekommendera?!? :) Ösby naturbruksgymnasium utanför Sala. Riksintag med inriktningar som Djurvård, Häst (rid/kör), Jordbruk, Skog. Kan även kompletteras med NV inriktning. http://www.omfang.se/osby/ Chickengirl 2006-06-16, 17:40 Jo jag vet ett trevligt gymnasium. Nuntorp heter det, det ligger i dalsland. www.nuntorp.naturbruksgymn.se :) Fantasi 2006-06-17, 14:13 kan varmt rekommendera forslundagymnasiet i umeå, gick där själv och trivdes toppen. :banana: _eliin_ 2007-05-01, 12:00 Någon som har något att säga om gymanasiet som ligger i vreta, östergötland???:crazy: Vita_N_6520 2007-05-01, 16:59 Valstadskolan i småland. :angel: Om du hade problem med tjaffs och sånt behöver du inte oroa dig, där är stämningen alltid på topp. Alla ligger med alla och sånt. :angel: :rofl: Lärarna är väl lite halvbra, hästutbildnignen sådär. Men det är verkligen på framfart. Vi i vår klass klagade så mycket så nu har de börjat ändra på ett och annat :devil: Där behöver du inte några speciella betyg för att komma in, om du byter skola. Det brukar alltid lösa sig! julia-bz 2007-05-01, 19:48 Jag har sökt till Berga som första handsval då jag ska flytta till Lundby (du känner säkert till det för det ligger nära Berga....?) Har hört mycket bra om Berga, ska bli kul att börja där också!! :D tamsan 2007-05-02, 00:21 Oj har min jättejättegamla tråd kommit tillbaka. Blev inget naturbruksgymnsium för min del ialalfall:) Vita_N_6520 2007-05-02, 00:34 Oj. Var den så gammal :o Jag brukar ju inte missa det :D _eliin_ 2007-05-02, 16:04 hehe , tittade inte på datumet :P Eve 2007-05-03, 20:22 jag tror att du menar Ingelstad ! där gick jag, helt okej.. där är en ny ridlärare som jag tycker är helt suverän. och är man intresserad av skogskörning så är de bra, hörde att SM skulle gå av stapeln där i september. Mr Steven 2007-05-03, 22:05 Jag har sökt till Berga som första handsval då jag ska flytta till Lundby (du känner säkert till det för det ligger nära Berga....?) Har hört mycket bra om Berga, ska bli kul att börja där också!! :D Då kanske vi ses i morgon om du kommer på öppet hus för dom som sökt Välkommen Sara Sariz 2007-05-04, 20:08 Hoppas du inte ändrar dej! Berga är jättebra!:) Går där just nu och trivs jättebra ii-ssa 2007-05-05, 16:32 Berga är bäst :) Går där nu. Går häst-häst. Körde trav för första gången igår och det är skitkul :) cariii 2007-05-06, 00:49 Naturbruksgymnasiet i Burträsk!! (fyra mil utanför Skellefteå). Liten skola, utsköna lärare! Jättegod mat! Måste om inte annat kanske vara en upplevelse att bo ett tag i norrland med alla trevliga norrlänningar :rofl: MVH Norrlänningen ;) Buuuuuuuuuuurträsk :cool: Haha, har massa kompisar som går där... Inte så jättenöjda, de förväntar sig mer av ridningen. Vi har spec.idrott samma dag som dom är i stallet men vi lär oss seriöst mer inom ridväg på spec.idrotten är naturbrukarna gör på sin linje. Dom kan verkligen inte rida vissa, :crazy: angel76 2007-05-06, 22:43 Det är nu 12 år sen :eek: jag slutade gymnasiet, gick då på Svalövs lantbruksskola http://www.svalof.lks-gy.org/ de har tyvärr ingen hästinriktning men har sett att de har vissa hästkurser nu mer. Innan var det bara inriktning jordbruk och djurvård samt fordon. Men det var tre jätteroliga år på internat som jag lärde mig mycket från. Kanske nån som gått i Svalöv lite senare eller kanske rentav går där nu som kan berätta om hur det är nu. julia-bz 2007-05-08, 10:54 Tyvärr kunde jag inte komma då jag slutade inte i skolan förrens halv tre, samt att jag fyllde 16! :D Men på Berga dagarna lär jag komma! Tycker det var dumt att jag ändå inte kom på öppet hus... Skulle vart kul å träffat sina framtida klasskamrater! julia-bz 2007-05-08, 10:55 Kommer absolut inte ändra mig! Jag längtar jäääätte mycket tills jag får börja där faktiskt... (jag som är så otroligt skoltrött haha). vad får man göra där? hur är lektionerna och vad har man för lektioner osv? julia-bz 2007-05-08, 10:57 Jag kommer också att gå häst-häst sen. Det är bara hästar som gäller för min del!! Som sagt så längtar jag verkligen super mycket tills jag börjar där. Om du har lust kanske du kan berätta så mycket du orkar om berga? ;):D ii-ssa 2007-05-08, 12:15 Jag kommer också att gå häst-häst sen. Det är bara hästar som gäller för min del!! Som sagt så längtar jag verkligen super mycket tills jag börjar där. Om du har lust kanske du kan berätta så mycket du orkar om berga? ;):D Okej :) I början gjorde vi inte så mkt, vi lärde oss köra traktor och hade traktor teori och hade det vanliga ämnena svenska, engelska och matte och sen blandannat växt & djurliv, kretslopp och sånt. inte förens efter sportlovet började vi vara med våra nya klasser på måndagarna och resten av veckan var vi med dem klasserna man fick i början av hösten. Under både höst och lite av vårterminen hade man praktik veckor, då man hade praktik på skolan, tex hos kossorna, grisarna, i ngt av stallen eller så hade man på gården då man fick köra mera traktor och så :) Men jag tycker det är en riktigt bra skola och dem flesta av lärarna är jäätte bra men det finns ockås dem som är mindre bra. Imorron så ska vi ha hästövningar igen och så vi få köra trav och den här gången med sulky ;) sen på tors så ska jag få rida :) Jag såg att du bor i enskededalen, det är inte så långt ifrån där jag bor. Jag bor nämligen i gubbängen. Var du här på öppet hus för då såg du säkert när vi körde förbi med travarna.? julia-bz 2007-05-08, 12:27 Okej! Men låter himlans kul hörredu ;) Men jag undrar hur du tyckte första året var? alltså var det stressigt och jobbigt att komma in i själva pluggandet eller vad man ska säga..? (vilket år går du föresten? :o ) Jag var faktiskt inte där på öppet hus för att jag fyllde år då, men var på öppet hus andra gånger. Ja jag bor för nuvarande i enskededalen, men ska flytta då jag och min pappa ska bygga villa ute i Lundby som är nära berga. Vi har arrenderat typ 1 hektar mark och ska så småning om bygga typ av stall men tills dess ska vi ha lösdrift och det är ett stort ridhus precis breve och det är verkligen en dröm alltihopa :love: ii-ssa 2007-05-08, 12:33 Okej! Men låter himlans kul hörredu ;) Men jag undrar hur du tyckte första året var? alltså var det stressigt och jobbigt att komma in i själva pluggandet eller vad man ska säga..? (vilket år går du föresten? :o ) Jag var faktiskt inte där på öppet hus för att jag fyllde år då, men var på öppet hus andra gånger. Ja jag bor för nuvarande i enskededalen, men ska flytta då jag och min pappa ska bygga villa ute i Lundby som är nära berga. Vi har arrenderat typ 1 hektar mark och ska så småning om bygga typ av stall men tills dess ska vi ha lösdrift och det är ett stort ridhus precis breve och det är verkligen en dröm alltihopa :love: Okej, Jag går första året. Jag tycker inte det har varit så himla mkt plugg, ibland kandet bli lite stressigt men inte så mkt. Aha okej, synd att du inte var här då men grattis på födelsedagen i efterskott:) julia-bz 2007-05-08, 12:38 Tack så mycket! Jag bor också i enskede med min mamma, och det kan hända att om vi inte blir klara med huset så att det är inflyttningsbart så kommer jag pendla ifrån enskede, och då kan vi ju ta sällskap ;) ii-ssa 2007-05-08, 20:53 Tack så mycket! Jag bor också i enskede med min mamma, och det kan hända att om vi inte blir klara med huset så att det är inflyttningsbart så kommer jag pendla ifrån enskede, och då kan vi ju ta sällskap ;) Haha , aa det kan ju vi göra i såfall :) Kharachi 2007-05-09, 06:32 Lillerud!!! :banana: Bra hästar, bra lärare å man får lära sej de mesta inom jordbruket första året... sen väljer man inriktning, hästhållning, jurvård eller jordbruk... Skolan va toppen!!!!! Gulle__Fjun 2007-05-13, 11:24 Jag går andra året på berga och kan bara säga att det är den bästa skolan. Kom på berga dagarna. Jag ska köra travhäst i kadriljen =) line_n 2007-05-13, 12:57 Jag har gått på vreta och jag trivdes superbra! Bra hästar, mkt bra lärare och trevlig stämning! :) Sariz 2007-05-14, 19:09 Håller med! Berga är verkligen jättebra! Vilken pålle ska du köra? Om det nu är bestämmt än..? Måste lyckas slita mej från vad jag nu ska göra och springa och kolla på er nåt!:D julia-bz: Haha jag var jätte skoltrött når jag började på Berga, men det blev en riktigt bra nystart mkt eftersom vi inte bara satt inlåsta i ett klassrum hela tiden Gulle__Fjun 2007-05-14, 21:11 Håller med! Berga är verkligen jättebra! Vilken pålle ska du köra? Om det nu är bestämmt än..? Måste lyckas slita mej från vad jag nu ska göra och springa och kolla på er nåt!:D julia-bz: Haha jag var jätte skoltrött når jag började på Berga, men det blev en riktigt bra nystart mkt eftersom vi inte bara satt inlåsta i ett klassrum hela tiden Jag ska köra allas våran Dansören =) Det är ju 4 uppvisningar så någon lär du ju kunna komma på. Annars är det bara att kolla på träningarna som vi har =P julia-bz 2007-05-14, 21:56 Ja jag tänkte komma på berga dagarna, eftersom jag inte gick på öppet hus i början av månaden... jag kan verkligen inte sluta längta till berga! jag känner själv att jag behöver nya vänner och en ny bra omställning, och det är nog precis så det kommer bli på berga - förhoppningsvis. Men jag har bara hört bra därifrån så det kommer bli hur kul som helst!! :love: :D Gulle__Fjun 2007-05-14, 22:28 Gud vad bra dåe :) Jag går ju i 3:an då när du börjar så vi får se hur det blir med nollningen, jag vet man får inte, men det är svårt att motstå ;) En varning bara: Var inte bitter mot de äldre. Var trevlig och vänlig annars får man en jävla massa skit =P Sariz 2007-05-14, 22:41 Okay:) Haha jo precis jag lär väll få se nånting iaf:D angelaL 2007-05-15, 16:06 JAg gick forst pa berga i sthlm eller med mera ratt i handen, langt utanfor sthlm man kommer ditt med pendeltag och sen buss. Bott till finsta och jg agillade finsta battre men nu ar det nedlagt. Jag var pa num kurs pa jalla naturbruksgymnasium och om ajg hade fatt vallja om nbg hade jag valt jalla anldeningar. 1 hastarna och utbildningen ar typ lika overallt 2 jalla ligger pa cykelavstand in till uppsala och eftersom ajg efter tre ar pa finsta nbg bara ville forsvinna fran finstas yta (bara bonder och hastbrudar) valldigt trakigt. Massa inavel och intriger, alla som gatt pa nbg vet valla hur ett internat fungerar. Gillar man att sita fast i skogen sa varsegod. Men eftersom jag inte gor det skulle jag rekomendera jalla skolan och att bo ine i uppsala som ar en skojig studentstad, dessutom kunde man bo pa internat inne i uppsala om amn ville i alla fall nar jag var dara. Jag bott fran berga till finsta stammningen var bra pa berga men eftersom finsta ar nedlagt sa har berga manga flera studenter nu och lite daligt med lokaler, ifs vet jag inte nagot om samma sak har hant pa jalla julia-bz 2007-05-15, 18:44 Nollningen....? Haha okej nej jag är väl rätt så öppen och trevlig mot alla :angel: fabbe_vikke 2007-05-15, 18:51 jag har gått ett år på ett naturbruksgymnasium i jämtland.men har bestämt mig att byta.har ni något natubruksgymnasium i sverige(vartsomhelst) som ni kan rekommendera?!? :) plönningegymnasiet i Harplinge utanför halmstad i halland. det ska vara en bra skola säger dom. min bror gick där. gå in på www.plonninge.com hoppas du hittar nått bra!!! Gulle__Fjun 2007-05-16, 23:17 kommer du bo på berga eller ska du pendla? vet inte om du skrivit det men jag frågar igen :D julia-bz 2007-05-17, 15:37 Jag ska bo hemma! Till en början med kommer jag att pendla ifrån enskede, för vi ska bygga hus i Lundby (15 min från Berga) och det kommer inte vara inflyttningsbart förrens i början av november.. så tills dess får jag vänta men det spelar ingen roll :angel: Gulle__Fjun 2007-05-19, 00:48 okejj hehe då förstår ja :) det är två olika saker att pendla och bo på skolan =P julia-bz 2007-05-19, 10:19 Jo det kan jag nog förstå att det är ;) ilmon 2008-06-14, 23:39 går du på kvinnersta? ilmon 2008-06-14, 23:41 till trådskaparen det finns både för och nackdelar med Kvinnersta. Går ju sista året där nu (eller ja, börjar på sista i höst) Maten är som du säger inget vidare. Det är underbara ridvägar och jättefint ridhus :) Hästarna är trevliga och välutbildade. Hästlärarna är bra, dom flesta alla fall, dom flesta av kärnlärarna också. Vill du veta når mer om skolan så fråga :) cactuspower: Ska du börja där igen? Kul! Men börjar du om helt då eller börjar du tvåan direkt? Hörde du att dom har --eller ska jag vet inte--, flyttat alla travhästar till Örebro travet? Dom kommer hem på helgerna. Och att pu utb är nerlagd så nu har dom 18 brukshästar som inte används. :crazy: Dom skulle visst ha mer bruksridning eller nåt går du på kvinnersta? |