Visa fullständig version : värk i höfter och knän efter ridpass

MariaAhmira
2005-12-05, 20:26
efter varje ridpass får jag värk i mina höfter och knän när jag sitter av, just vid landningen efter avsittningen är det som om de lederna håller på att sprängas.
På väg in i stallet går man som man vore stelopererad i benen..hehe ser ganska sjukt ut :p
Fast efter en kvart 20 min så går det över iofs så man står ju ut med det

Men detta sätter ju absolut inte stopp för mej! över min döda kropp att jag skulle sluta rida för "lite" ont!!! är nog inte ensam om det;)

Jag har inte varit hos läkare eller nåt...
däremot ska jag till sjukgymnast pga axlar-ryggont.
hmm, låter som värsta sjuklingen!:cool: haha

Någon som känner igen det här höft och knä-fenomenet?
kan det vara förslitningsskador?

har i flera år ridit intensivt både dressyr och hoppning

MartinaN
2005-12-05, 21:20
Hejsan! Har haft problem med höft ont. Trodde det berodde på att jag halkade några gånger sist det var snö(januari, och ja...jäkla hala stallskor!). Det blev värre och värre ju mer månaderna rullade på...hade ont när jag skulle vrida mig i sängen och självklar när jag red, särskilt då man behövde skänkla...högg det i höften.
Då jag gjorde ett sommar uppehåll från ridningen i somras p.g.a. skadad häst blev det värre. och då ringde jag husläkaren.
Efter en titt av husläkaren och röntgen av höften så fick jag remiss till sjukgymnast. HOn konstaterad på engång att jag hade en inflamation i nån muskel som har sitt fäste i ryggen, ner över baken och över höften och fram. eller nått sånt.
Hon konstaterade även att jag hade förkorta muskler på insidan och låren och bak...så jag fick ett stretch program att följa. (är slarvid så jag var duktig i början då jag fortfarande hade tider inbokade)
Nu mera så stretchar jag inte...är lat lat lat!!!:)
Men nu när jag kommit igång med ridandet igen så kom jag på härom dan att jag inte hade ont längre. Mne jag ska bli duktigare på att stretcha.
Tänkte om ditt problem beror på förkortade muskler?? Kan iallafall vara nått att tänka på att! Stretcha....det gör hemskt ont om man har korta muskler...därav anledningen till att jag slutade!

arna
2005-12-05, 21:34
Jag har samma problem... visade sig vara fibromyalgi:cry: nu är jag inte så hårt drabbad inte än iaf men det är ett elände att ta sig av hästen,tur att hon bara är 145 cm i mkh:D

MariaAhmira
2005-12-05, 21:48
Ska säga att jag också är väldigt dålig på att stretcha. Man är dum att man inte gör det efter varje ridpass. Idrottare och de som håller på med andra sporter gör ju alltid det!
Får nog skärpa mej med det!

Allmänt tror jag att vi ryttare är ganska dåliga på att vara rädda om oss och våra kroppar.

En kompis till mig har tävlat hoppning sen barnsben och rider idag ganska höga klasser på ponny. hon går hos kotknackare och massör regelbundet nu pga värk och problem.

Majjijann
2005-12-05, 22:32
jag får ont i knäna ibland när jag ridit. ffa ena knät som är lite svagare o känsligare än det andra efter en spark där för fem år sen.

men jag tror det är lite "dålig kvalite" på mina knän öht.. får ont av att springa mkt på hårda underlag också..

ludda
2005-12-05, 23:30
kan være at din sal ikke passer deg,rir du i en sal som er for bred vet jeg at man kan få vondt i hoftene

Hoppla10
2005-12-06, 10:27
Hade oxå lite problem med ont i knän innan. Men jag bytte ut mina vanliga stigbyglar mot flex ride stigbyglar och nu har jag aldrig ont.

MariaAhmira
2005-12-06, 10:45
Hade oxå lite problem med ont i knän innan. Men jag bytte ut mina vanliga stigbyglar mot flex ride stigbyglar och nu har jag aldrig ont.

hm, det kan ju vara värt att testa, tillsvidare iaf, hur ser dom ut?

Animor
2005-12-06, 10:57
Jag har vid ett ridpass överansträngt mig i ljumsken. Har gått med detta i sedan mars. Kan inte ens sitta "skräddare" längre.:( Nu har jag äntligen fått tummen ur och går hos en sjukgymnast. Hon säger också att jag har en förkortad muskel och måste strecha, strecha, strecha... attans vad ont det gör! Det kommer ta lång tid för mig för kroppen har kompenserat så att jag är starkare på andra sidan. Gymnastiken gör ändå gott för jag har inte lika ont längre...:)
Kan tillägga att jag rider både hopp och dressyr (helst fälttävlan:) )och har ridit i sedan barnsben...;)

CarolaLind
2005-12-06, 12:23
Att tänka pa är att ha en väl tillpassad sadel som är bekväm för ditt bäcken, Den luftstopapde Jessica Crown sadeln är ett exempel pa en sadel som är underbar för detta, en annan väldigt bra byggd sadel är STARTREKK Espaniola (Bomlös)

Att sitta i en hoppsadel kan ge de problem du nämner, da vinkeln för knäna kan vara illa, ungeför som att sitta ihop med benen när man tittar pa tv och sen försöka veckla ut sig (aj)

En annan fundering är hur du mar generellt i din kropp, vad du egentligen har för prolem och hur du gör/vad du gör för att atgärda detta.

Nagot vi ryttare är usla pa är var egen uppvärmning pa hästryggen, likadant stretchingen efterat. Hur manga, handen pa hjärtat jobbar med detta?

charmant
2005-12-06, 12:41
Jag hade med detta problem tills jag bytte till en bomlös sadel......I den förra tror jag att jag blev för låst och därför fick ont.

MariaAhmira
2005-12-06, 13:13
Nagot vi ryttare är usla pa är var egen uppvärmning pa hästryggen, likadant stretchingen efterat. Hur manga, handen pa hjärtat jobbar med detta?

absolut, vi e väldigt måna om att värma upp våra hästar ordentligt, fast vi glömmer oss själva:angel:

Qyenn97
2005-12-06, 15:27
Jag hade ont i knäna förut, och kan verkligen rekommendera dig att köpa nya stigbyglar. Sådana med svart gummi på sidan som formar sig efter benets ställning, så att säga;) Jag har aldrig mer problem!

Stopek
2005-12-06, 18:58
Nu har jag inte haft höftproblem, men knäproblem som ju många nämner och dessutom fotledsproblem. Mina knän och fotleder blev bra när en ridinstruktör riktade om mina ben i sadeln (eller hur jag skall beskriva det).

Hon tog tag i mitt ben och bad mig slappna av. Sedan drog hon det utåt och nedåt och bakåt. Fick mig att slappna av och länga min skänkel. Sedan slappna av i foten och hälen. När jag gjorde det så hamnade mina hälar längre ner och min tå slappnade av och riktades inåt. Jag är nämligen sådan att jag är lite inåttåad (tårna skall peka åt samma håll när man rider som den gör när man står och går).

Tidigare hade jag petat med tårna för mycket utåt och därmed hade underskänkeln skickats ut från hästens sida (allt detta skall jag tillägga började hända, detta att sitta fel, när jag började rida bomlöst) och belastningen hamnade på knäet istället och fotleden fick en felaktig vinkel.

Nu mår jag bra i både knän och fotleder. Så jag får hoppas att ditt är ett lika enkelt problem och att det inte är en sjukdom som det var för andra.

Hälsning Maja

Immer
2005-12-07, 21:09
Jag rekommenderar också Sprengerstigbyglar. De gjorde underverk med mina knän!

Immer

Fröken_Skåne
2005-12-07, 21:10
Jag får ibland ont på samma sätt som du om jag sitter och spänner mig eller om man tex. vinklar fötterna fel, testa att reglera stigläderna lite, kanske hjälper?

MartinaN
2005-12-07, 22:26
Jag har vid ett ridpass överansträngt mig i ljumsken. Har gått med detta i sedan mars. Kan inte ens sitta "skräddare" längre.:( Nu har jag äntligen fått tummen ur och går hos en sjukgymnast. Hon säger också att jag har en förkortad muskel och måste strecha, strecha, strecha... attans vad ont det gör! Det kommer ta lång tid för mig för kroppen har kompenserat så att jag är starkare på andra sidan. Gymnastiken gör ändå gott för jag har inte lika ont längre...:)
Kan tillägga att jag rider både hopp och dressyr (helst fälttävlan:) )och har ridit i sedan barnsben...;)

Usch stackars dig...stretchningen är en mardrömm. Varje gång jag var hos sjukgymnasten så ville jag bara gråta för tat det gjorde så ont att stretcha...oavsett om hon inte tog i nått alls. Måste verkligen ta mig i kragen och förlänga mina muskler...men det känns som att det kommer ta ÅR!
Jag är precis som du oxså...starkare på ena sidan. Trampar även ner den starkare sidan mer i stigbyglarna.
HAr inte ens tänkt på att det kan höra ihop. NU får jag ta och skärpa mig med stretchningen!!

Dorinda
2005-12-09, 23:40
Jag hoppar alltid upp från pall, för att spara både mina höfter, hästen och sadeln.
Den rider jag numera alltid i ledade stigbyglar.
Båda dom sakerna har hjälpt mig mycket=)

piggis_83
2005-12-10, 11:25
prova sprenger (ledade) stigbyglar, de hjälpte mig med onda knän och hälsenor eftersom de "flexar"

Hoppla10
2005-12-12, 09:45
Gå in på www.distansritt.nu och klicka på "ryttare" så kommer det upp bilder på flex ride stigbyglen och andra stigbyglar.

MariaAhmira
2005-12-12, 10:43
hmm, de där stigbyglarna som nämns ser jättesköna ut!
men de är nog inte tillåtna i dressyren tyvärr:smirk:

Dorinda
2005-12-12, 21:44
Jag har tävlat dressyr med mina.
Är ganska säker på att det är tillåtet men har inte dom senaste TR.

MariaAhmira
2005-12-12, 21:52
ska till sjukgymnast och massör nu" nåtmåste de ju kunna hjälpa en med:smirk hoppas jag!:bump:

Piccadilly
2005-12-13, 14:16
Ett tips om du får ont i knäna efter att du ridit:

Skaffa sprenger ledade stidbyglar!! (med fyra gummiklädda leder)

De är hur bra som helst! När jag hade vanliga stigbyglar fick jag jätteont i knäna efter att varit ute och ridit i 1,5 timmar.. men med dessa stigbyglar märker jag inte av det alls! De fungerar lixom om stötdämpare, jätte sköna! Nu kan jag knappt rida med nåt annat.. ;)

piggis_83
2005-12-13, 18:57
ja sprenger har hjälpt många ryttare. kolla upp i tr om de är godkända i dressyr. kan inte tänka mig att de INTE är det!
om inte annat så kan du ju ha dem när du inte tävlar!!

Reebok
2005-12-13, 19:04
*knapplån*
Jag har pajjat mina knän, eftersom jag under flera års tid hade ridit utan instruktör och då haft en helknäpp vinkel på underbenen. Då har alltså knäna fått kompencera det hela.
Jag går också som en skitnödig anka efter ett ridpass...Men det bjuder jag på :p
(Annars kan jag ju alltid skylla på min ledvärk, som gör sig extra påmind såhär års)
Nu har jag inte läst alla inlägg, men har någon sett om du, som jag, sitter lite knasigt?

MariaAhmira
2005-12-13, 22:20
det ska jag absolut prova!
bra tips:bow:

Piccadilly
2005-12-13, 22:42
ja sprenger har hjälpt många ryttare. kolla upp i tr om de är godkända i dressyr. kan inte tänka mig att de INTE är det!
om inte annat så kan du ju ha dem när du inte tävlar!!

Jag tävlar ENDAST med sprengerstigbyglar! :D
Har aldrig hört att de skulle skulle vara otillåtet.. Har inte sett nåt om det i TR heller..

Reebok
2005-12-14, 14:07
Vad är det??

MariaAhmira
2005-12-14, 14:14
sånna här har jag förstått!:)

http://www.lyckasridsport.se/spr_4syst_200.jpg

Piccadilly
2005-12-15, 11:34
Jajjemän.. det är det! ;)

Gazzan
2005-12-15, 14:21
Jag kan ytterst sällan bara hoppa av en häst utan jag använder en pall när jag kliver upp och ner på hästen för att skona mina knän samt skona hästen=)

Jag har ju reumatism så då är man både stel och har ont=( men men de stoppar ite mig från att rida=)

lingonben
2005-12-15, 17:18
Jajjemän, jag känner igen både höft- och knäproblemen! Känner mig ibland som en stel gammal pensionär som 30+.
Jag är duktig och sitter alltid upp med pall, fastän jag vägrar erkänna att det beror på min egen stelhet. Gör det baaara för att skona hästen och få gratis lydnadsträning :angel:
Har kikat på Sprengerstigbyglar men de är ju så dyra...

Reebok
2005-12-15, 19:08
Aha:idea: då vet jag exakt!
Men de kostar väl närmare en tusing? Nåväl, när pållen är hemma igen så kanske jag är så rik att jag kan investera i ett par såna.

Alvia
2005-12-15, 19:13
Håller helt med dig! Just landningen efter avsittning är smärtsam! Kan det vara att man blivit äldre?:eek:

Håller även med att man står ut med mycket smärta när det gäller hästarna. Man bäddar inte direkt ner sig för att man är lite "snorig".

Tuff är vi hästfolket:bow:

Alvia
2005-12-15, 19:15
Sådana stigbyglar har jag köpt, jag kan säga att dom är värd varenda krona!:)

tinystina
2005-12-25, 20:57
Vet en som blev hjälpt av såna där kilgummin man har i stigbyglarna, ändrar vinkeln på knät. Islansstigbyblar är ju rättvridna vilket kan hjälpa, jag kan knappt ha vanliga. Har för mig att det finns nån liknande modell med svivel där uppe så man kan välja vinkel och som har flex i sviveln. Ska luska vidare och återkommer.

tinystina
2005-12-25, 21:03
Kolla på sadeltillbehör. Näst längst ner. Dyra men vad är inte hälsan värd?:) Annars kan man ju ha såna där flexride till vardags och ha ett par "finstiglyglar" att tävla med det är ju bara en liten andel av alll sammanlagt ridtid.

http://www.equalityline.se/

Jenka
2005-12-26, 00:39
Avsittning är hemsk nu på vintern när det är kallt! Gör svinont i stelfrusna fötter.
Men annars ska jag inte klaga :angel:

Whirlie
2005-12-27, 13:25
Kniper du med knäna/benen när du rider? I så fall tror jag att problemen kommer försvinna när du lär dig att slappna av. Framförallt om du har hoppsadel eller en sadel som inte passar dig så kommer knäleden i en dålig vinkel om man trycker den konstant mot sadeln, vilket skapar smärta. Höftsmärtan uppkommer av att muskulaturen arbetar statiskt under ridpasset. Om du nu kniper alltså.

Får du ont i knäleden när du sitter länge, t.ex. på bio eller i en bil? Om du går ner på huk och sitter på huk en-två minuter, uppkommer samma smärta då? I så fall kan det vara främre knäledssmärta som är jättevanligt hos kvinnor i tonnåren (och även vuxna samt män, har inte kollat hur gammal du är). Främre knäledssmärta behandlas av sjukgymnast med träning och ev. stretching.

Är du mycket stram i musklerna på insidan av låret? Då kan även smärtan komma av att musklerna är i ytterläge vid ridningen.

Lycka till!

avemaria
2006-01-14, 16:45
Jag kan ytterst sällan bara hoppa av en häst utan jag använder en pall när jag kliver upp och ner på hästen för att skona mina knän samt skona hästen=)

Jag har ju reumatism så då är man både stel och har ont=( men men de stoppar ite mig från att rida=)

jag har också reumatism. :( har inte stött på nån annan som har det och rider. jag hoppar dock bara upp från pall. ner kommer jag alltid. haha. :rofl:
hur yttrar sig din reumatism?

Alligator
2006-02-23, 16:01
Vill inte skrämmas, men - se till att stretcha ordentligt!! Och gärna träna nån gympa (kolla med sjukgymnast vad som e bra för just dej.) Jag gick för länge med halvont i höfter och muskelfästen däromkring. Resultatet blev att min ena höft pajjade helt. Allt brosk slets ut och försvann. Numera är jag opererad och har fått en protes insatt, men snacka om att jag är bekymrad om att stretcha och tänja på den andra så att den kan klara sig lite längre. Är övertygad om att jag kunnat fördröja operationen om jag tagit gympan och stretchingen på allvar.

stenbocken
2006-02-24, 14:18
Är det någon som vet vart man hittar det bästa priset på Sprenger stigbyglarna i Stockholmstrakten eller på nätet?

Jag blev jätteglad när jag hittade den här tråden eftersom att jag har ett knä som krånglar och hjälper det att byta stigbyglar så vore det underbart.

Jessica