Visa fullständig version : värk i knät/sammanfogad

galoppirruette
2005-12-07, 03:15
Mina fötter och tår domnar av när jag rider med sadel... (Engelsk)
Känner det domningar och värk från höfter, utsida knän och genom vaderna till utsidan av fötterna, lilltåarna och ringfingertåarna + halva fötterna domnar av.
Är något bättre då jag rider med långa läder..

Någon annan som "lider" av samma problem?

Nu för tiden rider jag nästan uteslutande barbacka, slipper domnade värkande ben och fötter...

Fröken_Skåne
2005-12-07, 04:08
Kanske du spänner dig och vinklar benen och fötterna fel pga det? Periodvis gör jag också det och det gör jätte ont !

Hera
2005-12-07, 08:59
Min kropp kan domna från midjan och ner, fötterna gör det nästan alltid. Jag har Fibro...

Tycker mig att detta blivit bättre sen jag började med Centrerad Ridning, den är kroppsmedveten och inte alls lika ansträngande.:)

Megs
2005-12-07, 13:54
får oxo detta lätt speciellt när det är kallt eller som jag rider med hoppläder, det är inte alls lika mycket om jag har min dressyrsadel på. har kommit på att det förmodligen beror på att jag har lite dålig blodcirkulation så när jag trampar ner hälarna får jag inget blod i fötterna. jag brukar lägga in ett skrittpass lite då o då när jag rider o ta fötterna ur stigbyglarna o låta dem dingla fritt ett par minuter. då försvinner det direkt, kanske du har samma grej... värt att prova iaf

Goldi
2005-12-07, 15:46
Har haft liknande i ett ben, har också blivit bättre när jag längt lädren. Tag ur fötterna med jämna mellanrum, det hjälper.

Magdala
2005-12-08, 08:54
Jag har också haft domningar i fötterna.
Jag köpte gel-sulor och la i stövlarna.
Nu har det blivit mycket bättre.

FeatherCloud
2005-12-08, 22:09
när jag rider i hoppläder somnar mina lilltår, men ja vetinte vad det beror på heller... :(

Curly
2005-12-09, 14:51
testa en annan typ av sadel, western t ex! Fast det kanske är "svårt" om du sysslar med en speciell gren inom ridning som hoppning.

Själv rider jag i westernsadel och känner också samma sak vilket jag även gjorde (vad jag kommer ihåg) när jag red i engelsk sadel. Jag tror att det dels beror på att fötterna blir kalla (iaf när det inte är varmt ute) och om man då inte har varma sockar eller skor så kan det kännas som om fötterna domnar bort. Särskilt om man hoppar ner på marken efter ett ridpass! Då kan det göra ont!

Det kanske är så att fötterna inte får nog med blod... varför är svårt att säga. Om man rider ute och inte rör på fötterna (vilket man inte gör så mkt) så blir det säkert så utan att det behöver vara särskilt kallt. Tänk själv om man sitter med fötterna dinglande ovanför marken när det är kallt och inte rör dem särskilt mkt (även om man rör övriga kroppen) så blir det nog så att de fryser... För ridning krävs ju en speciell sits som man inte använder så ofta annars!

carat
2005-12-09, 16:52
Kraschade in i väggen från ökad galopp och lyckades vrida om knät (hästen snubblade) och känner varje gång jag springer, står i fält sits allt för länge världens värk som kommer helt plötsligt.
Knät ser ju inte snett ut eller något.

Någon som vet ngn övning som man kan göra med knät för att det ska sluta värka??:confused:

Dorinda
2005-12-09, 23:31
Jag har efteren skada(för 5-7 år sedan?) haft ont i knät vid ridning(även springning och cyckling) Men sedan jag började med ledade stigbyglar har det blivit sjukt mycket bättre(nu är jag så beroende av dom att jag till ockmed släpar med dom när jag pker på kurs:o )

Kanske kan vara värt för dig att prova?

Generalen
2005-12-11, 10:51
Ajajaj, det där lät ont... :crazy: jag har också problem med ena knät sedan jag föll illa på en självförsvarslektion jag hade i skolan, hindrar mig från mycket :cry: får också värk !

lie
2005-12-11, 12:03
Får oxå ont när jag rider i mitt ena knä, men bara när jag rider i min sadel.. Kanke ska byta stigbyglar då.. men vad är ledande??

Lejonelle
2005-12-11, 14:12
Hej. För att förstå varför du har värk i en led behöver du förstå vad som gått sönder. Knät är en led med mycket spännande grejer i :)
Du kan ha fått en ledbandsskada, meniskskada, korsbandsskada. En fraktur t ex i knäskålen, alternativt benspricka eller att du skagit loss en flisa ben eller brosk som far runt och hamnar i vägen. Gör knät ont i vissa lägen eller vid viss belastning eller värker det hela tiden? Var gör det ont? Är det svullet någonstans? Blir det värre efter du ansträngt dig?

Ligamentskador (ledband) tar lång tid att läka och kan göra ont ett bra tag efteråt. Hur länge sedan är det du skadade dig? Eventuellt kan du ju behöva kolla upp skadan hos en läkare och få det röntgat.

Dorinda
2005-12-11, 14:45
Ledade stigbyglar är när själva plattan är ledad, den går att vinkla. När man då rider så vinklar sig plattan efter foten och belastningen i dina leder minskar.

Keep on Dreaming
2005-12-11, 17:29
Hålfotsinlägg:bow: :bow: :bow:
Har haft mina i ca ett år nu och jag kan för första gången på 9 år springa utan att benen viker sig! :bump:

Olinda
2005-12-11, 18:03
Får oxå ont när jag rider i mitt ena knä, men bara när jag rider i min sadel.. Kanke ska byta stigbyglar då.. men vad är ledande??

jag kan starkt rekomendera Sprengers Säkerhetsstigbyglar, det är ledade och med svike i, min värk har till 95% försvinnigt från att tigare varit värkande större delan av min vakna tid, i hästas använde jag mina gamla vanliga tidbyglar under en vecka, vilket resulterade i att jag knappt kunde gå av värk följande vecka och än mindre rida, dess åkte i soppåsen och ett par SS till inköptes om värken försvann på något dyng. :love:

lie
2005-12-11, 18:11
Okej tack för svaren:)
Men är det bara att fråga efter ledande stigbyglar i en hästaffär??

Olinda
2005-12-11, 18:46
Okej tack för svaren:)
Men är det bara att fråga efter ledande stigbyglar i en hästaffär??
Ja det kan du göra men det finns flera olika märken, vad jag vet är Sprengers dyrast 1200-1400 kr men väl värde sina pengar :love: , eftersom jag visste att de funkade för mig så valde jag att köpa dessa och inga kopior för 300-800 kr, jag hade inte lust att stå med ett par kopior som inte funkade lika bra och vara tvungen att hosta upp pengar för ett par dyringar ändå.

http://www.ryttare-hast.se/upload/Artiklar/Bilder/Bild-599.jpg

Dorinda
2005-12-11, 19:25
Jag har ett par Olympics(800) ett par compivator(hööks, 450) och medryttehästen har ett par sprenger(1100).
Olympics tycker jag flexar mest, sen sprenger och hööks kopian flexar minst. Men alla tre fungerar lika bra ur knäsynpunkt. Sprenger eller compivator är snyggast:)

lie
2005-12-11, 20:13
Tack.. vad bra då vet jag vad jag ska önska mig i julklapp:)

MartinaN
2005-12-12, 22:50
Jag har ett par Olympics(800) ett par compivator(hööks, 450) och medryttehästen har ett par sprenger(1100).
Olympics tycker jag flexar mest, sen sprenger och hööks kopian flexar minst. Men alla tre fungerar lika bra ur knäsynpunkt. Sprenger eller compivator är snyggast:)

Vart hittar man olympics nånstans??

tofsen
2005-12-13, 14:07
jag tejpar knäna när ja har ont. hjälper inte helt. det gör inte knät bättre om man har nån skada.

Dorinda
2005-12-13, 20:51
JAg vet inet riktigt, jag har sett dom i ganska många affärer, men kommer inte ihåg vilka(jag går in i alla häst affärer jag ser:) )

Mina köpte jag på Globen, i en moter Kulla Gulla, dom var på halva priset:bump: :bump:

Widerberg
2005-12-16, 15:37
Känner nu att det gör ganska ont i mina knän när jag går
i trappor, rakt in i knäskålen liksom.
Men, är det dumt att åka på hoppträningen ikväll? Borde jag strunta
i det?:confused: :crazy:
Ska tillägga att jag vet orsaken till det onda :smirk:

Lundby_love
2005-12-16, 21:38
Jag har också ont i hela knäna men jag brukar linda båda knäna när jag hoppar eller rider ut. Brukar funka och jag får inte lika onte heller BoT hjälper också.:bow:

Sandraaa
2005-12-16, 21:44
Jag har också fått himla ont i knäna på senaste tiden. Idag är det så pass att jag knappt kan gå! :crazy: och vart ju inte direkt bättre när jag red förut kan jag säga... fasan vad ont det gjorde :(

_moa_
2005-12-16, 22:14
Jag får också ont i knäna när jag går i trappor, cyklar och sånt. Det smäller nästan lite i dom. Vad är orsaken till det onda? Kanske lite lättare att hjälpa dig om du ska på träning eller inte? Men jag hade åkt ändå:p

Widerberg
2005-12-16, 22:22
Åkte iaf :D Träningen är helt kalrt värt smärtan :p

Musklerna kring knäet är för korta så benet ligger liksom för nära
och nöter på varandra, så sa sjukgymnasten iaf.
Är kass på att stretcha och försöka få musklerna långa och smidiga
så jag får väl skylla mig själv :angel:

Camilla_H
2005-12-20, 17:39
Ja, jag lider av det på vänster sida då jag har artros i höften och ont i sätesmuskulaturen. Ofta beror det på att du är spänd och klämmer nerver/blodkärl ända uppe i skinkan.

Testa att massera dessa och att stretcha musklerna där efter varje ridpass samt att du gör någon form av sitsträning som får dig att vinkla om lite och slappna av.

Det kan ju också förstärkas av att din sadel är hård eller inte passar dig.

/Camilla

mathilhill
2005-12-23, 18:59
Mina fötter och tår domnar av när jag rider med sadel... (Engelsk)
Känner det domningar och värk från höfter, utsida knän och genom vaderna till utsidan av fötterna, lilltåarna och ringfingertåarna + halva fötterna domnar av.
Är något bättre då jag rider med långa läder..

Någon annan som "lider" av samma problem?

Nu för tiden rider jag nästan uteslutande barbacka, slipper domnade värkande ben och fötter...
jag har samma problem. Min vänstra fot domnar bort och jag får ont i mina knän..:crazy: int som attan gör det! det blir lite bättre när jag rider dressyr och har läbgre läder..men när jag hoppar o har korta läder gör det ont

tinystina
2005-12-25, 20:39
Har du provat bomlös? (om du nu inte vill hoppa eller så) Vissa verkar må bättre i sån sadel och det liknar ju att rida barbacka lite mer. Jag kan inte rida i bomsadel nu för tiden. Får ont överallt och blir stel av att sadeln är så hård att jag spänner mig för att slippa smärta i rumpan och låren.

orcide
2005-12-25, 21:33
köp en islandssadel den är flatare och du får större yta för gumpen det funkade för mej iaf :)

Whirlie
2005-12-27, 13:28
Gå till en duktig sjukgymnast, kanske med inriktning mot idrottsskador eller OMT till att börja med (eftersom du får ont vid ridning). Du ska ju inte behöva ha ont/obehag vid ridning i onödan när hjälp finns. Om inte annat så slipper du undra över vad det är.

Lycka till!

galoppirruette
2005-12-28, 07:10
Tack för alla svar!
Jag har provat bomlös, funkade väldigt bra, men inte på hästen..Padden gnussade pälsen där bak. Finns andra märken att prova men har inte gjort det (ännu)
Jag har nå ishias (stavning) känningar, kan ju va det som spökar.

Funkar bra att rida barbacka, både för mig och hästen. Undviker att rida långt/länge med engelsk sadel

Jag ha mina känningar att det börjar från sittbenen/sätet/höfterna och går ner i fötterna.
Har kännts lika oavsett sadel, har nu stübben men har haft både albion och morris. de två senare funkade inte alls, kan inte öppna upp mig så mycket som krävs för att sitta i de sadlarna (alldeles för breda för min höfter)

Ska prova att stretcha mer, både före och efter ridning. Kan säkert oxå vara tt jag spänner mig och är stel i de nedre regionerna. Vart hos naprapat och fått lite övningar... Erkänner att det blir lite si och så med de övningarna.

Tack igen för alla svar...

carro
2006-03-24, 22:35
När jag rider i korta läder, dvs hoppläder, så får jag ofta ont i mitt vänstra knä och högra vrist. Speciellt om jag rider lätt mycket. På senaste tiden har jag inte haft ont i knäet men nu börjar det komma tillbaka. Vristen kan jag även få ont i med lite längre läder om det blir mycket lättridning.
Någon som vet vad det kan bero på? Eller har förslag på hur jag kan stärka dessa "områden"?
//MVH Carro

lovisan
2006-03-27, 13:28
Jag kan också få ont i knät ibland, speciellt av hoppläder, och min mamma som är sjukgymnast säger att det är ledbandet som tänjs ut lite grann, ungefär som när man vrickar foten, så det brukar gå över efter 1-2 veckor.

Cykla, jogga, gå i trappor, simma och likannde hjälper om inte själva ridningen att träna knäna. Man behöver helt enkelt fotbollsknän för att vara förskonad. Kolla på Fredrik Ljungbergs!

Vulkan/Rehband-skydd som man köper i sportaffär hjälper att stabilisera om det gör så ont att man inte kan jogga/cykla och så.

Lycka till!

LottaC
2006-03-27, 19:01
Jag har haft problem med ont i vrist/fotled. Blev bara mer och mer när jag red. Hade sk australienska säkerhetsstigbyglar. Jag kom på att jag snedbelastade foten (stod snett på foten) och bytte till 4-ledade stigbyglar. Jag köpte Sprenger för att veta att de skulle funka men det finns ju billigare kopior. Nu är det nästan helt bra. Vet de som haft problem med knän som också blivit bättre av dessa stigbyglar. Kan vara värt att prova... /Lotta

carro
2006-03-27, 19:10
Ok, men det är väl tur att jag precis har börjat jogga igen efter ett långt uppehåll under vintern då.;)

carro
2006-03-27, 19:11
Ska tänka på det nästa gång jag rider. Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att det skulle kunna vara något sådant det beror på.

Rumpnissen
2006-03-27, 20:04
Jag får ont i mitt högra knä när jag rider i korta stigläder, precis som dig. Dock vet jag att det är pga av ett gammalt benbrott som inte fick läka som det skulle.

Vulkan skydd fungerar för mig, annars brukar jag även växla mellan korta läder och utan stigbyglar samt skaka loss benen ordentligt när jag tar skrittpauser. Det är det som fungerar bäst i längden. :idea:

Bumble-Bee
2006-03-27, 21:00
*knapplån*

Det finns väl stigläder som det är lite elastiska med eller....? Har för mig det! De borde i så fall kunna avlasta knä- och fotled eftersom det inte blir lika stumt?!

susanne
2006-03-27, 21:37
Jag tycker att det funkar med sneda stigbygelplattor, så att fotens insida höjs upp.

beatonthebrat
2006-04-04, 21:30
Skadade knät för någon månad sedan, och gjorde otroskopi (stavning) då dem tog bort en 2,5 cm lös broskbit ur knät. Går nu helt vanligt utan att det gör ont och går hos sjukgymnast. Får dock inte rida ännu :(

Eftersom sommaren snart är här vill man ju komma i form och undrar om det är någon som har något tips på träning där jag inte knäna tar så mycket stryk, spinning är uteslutet eftersom jag har testat det med mitt onda knä och det var ingen hitt. Gym är uteslutet pga min ekonomi..:angel:

Och till sist, alla snackar om det, vad är ridbyxelår??:confused:

Jordgubben från Skåne
2006-04-05, 01:03
simmning har jag hört ska vara bra

Madicken
2006-04-05, 23:26
Raska promenader kanske eller funkar inte det heller

_camill_a
2006-09-08, 15:37
jag få ofta ont i knäna av ridningen pga tidigare skada, jag brukar rida på längre stigläder. fler som har ont i knäna vid ridning.. vad gör ni för att förhindra det?

Rockypro
2006-09-09, 19:55
Att ha ont i knäna vid ridning är väldigt jobbigt! Jag vet själv inte vad jag ska göra för att det ska lindra, och speciellt ont gör det vid hoppning. :crazy:
Själv ska jag förmodligen genomgå en operation på ett av mina knän, så jag hoppas att det blir bättre efter det, men då kommer det ju antagligen att ta lång tid innan jag ens får sätta mig på en häst igen...

Är det någon som har något bra tips hur man kan lindra värken i knäna vi ridning?

Nicke
2006-09-09, 23:35
jag få ofta ont i knäna av ridningen pga tidigare skada, jag brukar rida på längre stigläder. fler som har ont i knäna vid ridning.. vad gör ni för att förhindra det?

Ger tusan i att rida lätt, och sitter upp från pall. Stiger mjukt ner på marken vid avsittning, inte hoppar. Har också längre läder.
Tränar på att inte använda min underskänkel så mycket för att spara knäna, utan försöker rida på allt mindre hjälper, röst, vikt osv.

ejn
2006-09-10, 08:02
Jag har problem med mitt ena knä(en gammal fotbollsskada). Jag använder ett knäskydd, specialtillverkat efter mina mått . beställde det genom min sjukgymnast. Dyrt som tusan var det men det funkar faktiskt riktigt bra när jag rider, får knappt ont längre. Lite bökigt/obekvämt var det i början men man vänjer sig...
Vet inte vad du har för skada?

DarkInNight
2006-09-10, 08:51
så fort jag skrittar tar jag ut fötterna ur stigbyglarna och låter dem hänga.

annars har jag märkt att back on tracks knäskydd hjälper (iaf mig, kan inte lova att det hjälper alla) till både ridning och min judoträning.

har använt andra skydd förut, men tycker att BoT fungerar bäst.:) väl värt de pengarna iaf

Stina_K
2006-09-10, 10:03
Jag får också knäproblem med jämna mellanrum men i regel blir det bättre av komplementträning (styrketräning, spinning, löpning) och en jädra massa stretching. För mig handlar det hela tiden om att hålla musklerna kring knäna i trim och aldrig glömma stretcha. Det märks direkt om jag slarvar med komplementträningen. Sorgligt men sant, bara att bita ihop och dra på sig träningskläderna. :eek: Inser att jag låter som världens hurtbulle men det handlar om typ 3 pass i veckan, inte jättemycket alltså. :crazy:

tovan
2006-09-11, 11:39
Jag håller med Stina_K om att träning är jättebra. Jag har också dåliga knän, vilket visar sig främst när det är kallt och fuktigt. Då värker de samt låser sig. Genom att bygga upp musklerna kring knät (styrketräning) avlastar jag det. Istället för att slita på det onda så belastar jag musklerna. Bra blir det aldrig men vilken skillnad när jag tränar kontra när jag inte gör det!
Vi ryttare är ofta dåliga på att träna oss själva av någon anledning. Vi skulle aldrig slita på hästarna så som vi sliter på oss själva.

//tovan

Keep on Dreaming
2006-09-12, 22:26
Jag har oxå problem met ett knä.
Byte av stigbyglar skulle jag kunna rekomendera.
Har sådanahttp://www.dekaltext.com/distansutrustning/bilder/FlexrideClosed.jpg:love:
Dom sviktar.

Länga sliglädren ett hål är rätt bra.

/Linnea

Choklad
2006-09-13, 07:51
Använder Sprengers säkerhetsstigblyglar vid ridning, tidigare hade jag ont i knäna 90% tiden (vilket jag då hade haft under ca 15 år), nu har jag en dålig dag ont kanske 5% tiden, oftast inget alls, beng rider jag i någon annans "skitstigbyglar" mer en en liten stund så kännar jag av det ordentligt igen, då är jag tillbaka som det var innan SSB tiden..

dashy
2006-09-13, 15:29
:confused: jag får oxå ont, fast bara i höger knä, vet inte varför, ont som faan gör det men bara när jag rider hårt å länge..:confused:

Stina_K
2006-09-15, 10:21
Om du bara får ont i ena knäet kan det bero på att du snedbelastar på något sätt eller spänner dig lite lite olika. Inte alls ovanligt tyvärr. Det krävs inte särskilt mycket för att knäna ska börja protestera, de är i regel ganska känsliga. Eftersom det bara verkar komma fram när du rider länge och hårt kan det vara en sån där liten grej som till slut bara nöter lite för mycket, men som du annars inte märker av.

Tussilago
2006-09-15, 13:22
Jag tycker det låter som onm nerver är inblandade, att de hamnar i kläm på något vis..

Sandraaa
2006-10-01, 20:09
Nu börjar jag bli trött på mina jobbbiga knän.

Har sedan ungefär ett år tillbaka haft problem med höger knä. Det värker, är matt och såvidare. Gick till vårdcentralen i december förra året och de trodde det var en inflammation så jag fick inflammationhämmande medicin och en remis till röntgen.
På röntgen syntes inget fel och knät blev lite bättre en tid så jag brydde mig inte om det, det skulle ju inte va något fel enligt läkarna. Men nu har det sedan ett tag blivit värre igen. Känner av det ganska mkt när jag rider, det finns ingen ork i knät och det värker.

Någon som har en aning om vad det kan vara? :confused:

Ickiz
2006-10-02, 00:24
Jag har haft samma problem, hade inflammation i slemsäcken som sitter i knät. Kanske det du har?

Sandraaa
2006-10-02, 17:44
Jo det är möjligt. Men vad gör man åt det då? :confused:

eerie
2006-10-07, 13:20
Hej

jag tänkte höra om någon här lider av samam sak som jag och i sådana fall, hur hanterar ni det vid ridning? :confused:

för en fyra år sedan så fick jag en ätstörning och tränade extremt mycket, sprang, gick, cyklade, red... på något vänster kom jag ur själva matproblemen men tränade lika mycket i alla fall. tillslut en vinter, så var det mycket snö och väldigt kallt och jag tog vila över julhelgen på två veckor. sedan satte skolan igång igen och jag började gå på aerobics två dagar i veckan plus att jag sprang två-tre dagar i veckan.

plötsligt en dag så kändes det som att mitt knä låste sig, som man kan känna ibland att det gör och det knakar till (som när man knäcker fingrarna och liknande). men det knakade aldrig till (läkaren sa att det hade med leden och ledvätskan att göra men var inget farligt). så innan min sånglektion så åkte jag hem, satte mig ner på huk och täntke att nu om någon gång skulle det knaka, emn det gjorde aldrig det. under min sånglektion däremot så svällde mitt knä upp och blev dubbelt så stort. :crazy:
jag cyklade hem och sedan fick jag ligga med mitt ben, blöta handdukar och knästöd i högt läge under två-tre dagar. svullnaden gick långsamt ner men jag kädne att knäet var väldigt försvagat och det var något konstigt jag kädne av länge.:(

jag försökte träna upp mtit knä lite varsamt och det tog ett halvår innan det kändes ok. problemet kom sedan. när jag red, speciellt rider lätt, så får jag efter en stund ont i knät, en gräslig ömhet och värk som känns extra mycket när jag har ridbyxor som sitter tajt över och trycket lite lätt. när jag skulle hoppa så blev det olidligt (efter att ha ridit mycket lätt innan) och jag älskar att hoppa!:bump:

tillslut gick jag till läkaren, ridningen och hästarna är mitt allt och jag kände mig beredd att göra allt för mitt knäs skull.
efter en snabb undersökning och en remiss till röntgen så fick jag veta att det var inget fel på mitt knä. ingen sliten minisk. ingen förslitningsskada (som jag tippade på). tydligen något som kan hända tjejer i tonåren som tränar mycket, ibland går det över med åren, ibland inte.:mad: de rekommenderade mig att träna lårmuskeln enskilt. det funkade jätte bra en tid, även om jag kände av skadan lite när jag red lätt även efter detta, så var det uthärdligt.
nu harj ag haft såhär i fyra år och har inte ridit lika intensivt och satte intensiva träningspass senaste året. men jag känner av det ibland ändå.

har någon samma sak som mig? har ni kvar smärtan? vad gör ni för att underlätta det (finns det något bättre sätt än mitt)?
vore toppen med svar

mvh/eerie

nilla_82
2006-11-01, 11:32
Skulle gärna vilja ha lite tips på sätt att träna utan att det påfrestar för mycket på knäna, då jag pga skador och många operationer inte längre får springa eller bör göra saker som påfrestar för mycket på knät.
Går en del nu men skulle vilja göra något annat också.

Sirisiri
2006-11-01, 12:27
Boxning! :banana: Alltså boxning som man utövar på typ Friskis & Svettis. Det är jättekul och jättejobbigt och innebär inte alls så mycket spring.

Quinny
2006-11-01, 12:49
Spinning - där kan du bestämma själv hur stor påfrestning det ska vara på knäna med tanke på höjden/ställningen på sadeln samt belastning.
Jag vet, har samma problem...
Ridning utan stigbyglar är oxå bra! ;-)

Nicke
2006-11-01, 17:50
Eller med väldigt långa stigläder hjälper också, om man nu vill rida, som man har vid islandsridning. Jag själv kan inte rida med normalkorta stigläder, då händer det grejer med knäna.

Whirlie
2006-11-02, 14:32
Pilates, yoga, styrketräning, vattengympa, simning, stavgång/powerwalk, salsa och annan dans utan hopp.