Visa fullständig version : Hästliniment till ryttar'n?

WildChild
2005-12-15, 13:43
InterSport säljer ju Radital på löpande band, så vi vet ju alla att det fungerar på idrottsmän till och från...

Men vi som är insatta i den enorma floran som trots allt finns, vet ju att det finns massvis av preparat med olika verkan...
Vi vet också att det är jobbigt att rida, släpa höbalar, köra dyngkärra i lera... You name it.

Vilka hästliniment har ni vågat prova, och hur?

//WildC - med träningsvärk sen den 'tjuvade' ponnyritten igår

toughcookie
2005-12-15, 13:46
jag brukar köra arnika gel på ömma muskler. Min mamma som har lite känslig hy använder blue lotion som hjälp vid sin reumatism!

WildChild
2005-12-15, 14:00
BlueLotion använder jag också på mina fingrar och handleder när jag helflätat en hårkund. Fungerar bra, luktar gott.

En gång hade mina korta ben (är 152 cm lång) ridit intensivt dressyrpass på den biffiga dressyrhästen, och insåg att 'det här kan aldrig sluta väl...'. Letade liniment... hittade IODIDE GEL:crazy: i hästägarns arsenal! Sagt och gjort, det låg ju redan i rykthinken. Strök på i ljumskarna, drog upp ridbyxorna och gjorde hästen för natten.

Efter en halvtimme brann det som ELD!! :eek:
Huden i ljumskarna och insidan av låren var röd och flagig.:o
Jag hade blistrat mig. Skickligt.:smirk:

satanic
2005-12-15, 14:44
blue lotion är det enda jag har testat o det brukar jag ha på ryggen då jag har problem med den o tycker att det är bra...

md5krist
2005-12-15, 15:02
Jag hade blistrat mig. Skickligt.:smirk:

Förlåt, men jag måste erkänna att jag inte kunde låta bli att skratta. Blistra sig genom att dra ned byxorna och kladda liniment i stallet... :D :D

WildChild
2005-12-15, 15:30
Förlåt, men jag måste erkänna att jag inte kunde låta bli att skratta. Blistra sig genom att dra ned byxorna och kladda liniment i stallet... :D :D
Tror jag det, att du drar på smilbanden... Men den episoden bjuder jag gärna på...Tror själva förfarandet även blev rätt känt på anläggningen hästen var stallad vid också.:o

Jag i ett nötskal det där;
bättre att förekomma, än att förekommas..!
Men så ofta så blir det just både och.

Lucy
2005-12-17, 00:48
Pensler Arnika på blåmerker, og har også brukt det på en finger som ble klemt i en dør.

WildChild
2005-12-17, 01:07
På blåmärken..?
Fungerar det då? Hur, kan man undra... slutar de ömma, eller försvinner de rentav fortare?

Lucy
2005-12-17, 14:24
Inbiller meg ihvertfall at hevelsen/blodutredningen blir fortere borte. Brukte det i sommer, da hesten trampet på mitt ben da jeg falt av ved et terrenghinder.
Kanskje det hjelper ekstra mye hvis man virkelig tror det hjelper?:p

piggis_83
2005-12-17, 15:36
vid behov tar jag det som hästen har, alltså jag är inte så kräsen.... haha
det blir mest arnika liniment!

WildChild
2005-12-17, 16:01
Kanskje det hjelper ekstra mye hvis man virkelig tror det hjelper?:pHmm... låter lite som placebo-effekt.:D Men du vet väl att 'tro kan försätta berg'?!

Vi fortsätter med det där med Arnika!
Blir man fri från blå prickar med den, så kan det ju inte vara dåligt, eller hur? Oavsett om det beror på krämen eller inte...:smirk:

Tack för tipset förresten. Måste prova.

WildChild
2005-12-17, 16:03
alltså jag är inte så kräsen.... haha
Säger bara IODIDE GEL 20... Tag detta Italienska Rävgift under helskodda ridbyxor - sen blir du kräsen! ;)

//WildC - som hänvisar till inlägg i tråden, och bjuder på sig själv!:D

Toria
2005-12-17, 17:08
Har alltid en flaska Radital hemma!! Funkar perfekt på stela axlar, nacke, rygg, muskler ja nästan allt!! Provade på en vrist som jag stukade men det var inte skönt....

mrLarsson
2005-12-17, 17:14
Jag använder Blue lotion på nacke och axlar, en jobbarkompis på en rivning i Luleå malmhamn, lånade lite av mig och använde på sin tennisarmbåge, det funkade jättbra, använde nått kylliniment när jag duschat i kylarvattnet på en grävmaskin, det funkade mycket bättre än det som distriktssköterskan använde...

/ Christopher...Med sönderplågad kropp...

babsan
2005-12-17, 20:44
På blåmärken..?
Fungerar det då? Hur, kan man undra... slutar de ömma, eller försvinner de rentav fortare?

det är inte konstigt alls. blåmärken är ju en blodansamling i muskeln eller under huden. smörj in med liniment av något slag och du värmer upp muskeln. effekten blir en snabbare blodgenomströmning vilket fortare transporterar bort det blod som gör blåmärket. :banana:

så enkelt var det. :)
och det har inget med placebo att göra *som någon trodde*

WildChild
2005-12-17, 20:59
och det har inget med placebo att göra *som någon trodde*Jaja! Pika ilsket på du bara...:mad: Det hade jag ju faktiskt, som vetenskapligt fostrad, kunnat lista ut med tårna... Men det gjorde jag å andra sidan inte.:crazy: Hjärnsläpp!

Antar att man får skylla på julstress och måna bollar i luften för att komma undan detta angrepp på min egentliga vetskap kring fysiologiska funktioner...:angel:

Dorinda
2005-12-17, 22:13
Till mig använder jag mest blue lotion, ibland använder jag även radital.
HÄsten använder bara arnika gel:)

Dorinda
2005-12-17, 22:13
Råkade dubbelposta.

Niclas
2005-12-18, 00:09
Jag brukar använda både Radital och Blue Lotion

Lundby_love
2005-12-18, 08:38
Jag brukar använda Kylbalsam det är jätteskönt å värken släpper ganske fort!

Polly_Mulle
2005-12-18, 08:47
Racinglinimentet hjälper super! Radital är också bra.

Polly_Mulle
2005-12-18, 08:50
Det där lät lagom hälsosamt :D

Immer
2005-12-18, 12:30
Radital är suveränt!

Immer

gilli
2005-12-19, 01:26
Efter två timmars effektivt målande av boxväggar försökte jag desperat massera mina egna axlar vilket inte alls hjälpte. Liniment. Toppen tänkte jag. Och vips, jag kunde arbeta klart dvs 1,5 timme till utan större besvär.
Suveränt det där.;)

SkorpSmulan
2005-12-19, 02:48
Bara ett litet tips till alla radital användare. Det finns även som salva. Lite lättare att hantera när man ska använda det till sig själv. Flytande tycker jag dock är bäst till hästen då salvan vill på att fastna i pälsen.

Lovisaleonora_
2005-12-19, 09:30
Har aldrig fått bra resultat med hästliniment, jag kör med Foreverlivings Heatlotion. Det är UNDERBART!

T o m när jag är riktigt illa däran (kontorsaxlar) räcker en natt med lininmentet för att cirkulationen ska vara igång och smärtan borta.

Rekommenderas VARMT!

Immer
2005-12-19, 18:44
Bara ett litet tips till alla radital användare. Det finns även som salva. Lite lättare att hantera när man ska använda det till sig själv. Flytande tycker jag dock är bäst till hästen då salvan vill på att fastna i pälsen.

Eller så kan man hälla över Raditalen i en sprayflaska.:idea:

Immer

WildChild
2005-12-19, 18:54
Eller så kan man hälla över Raditalen i en sprayflaska.:idea: ...och då ska man komma ihåg att skilja denna flaska från myggmedlet om somrarna. Enligt sur erfarenhet kan de i omärkta, genomskinliga flaskor ha samma färg.:smirk:

Olikfärgade flaskor/korkar/pumpar är bra - spritpenna gnuggas gärna bort, och tejpremsor släpper.

Immer
2005-12-19, 20:50
Nog för att jag inte är så ung längre, men virrig är jag INTE :D

Immer

WildChild
2005-12-20, 12:25
Nog för att jag inte är så ung längre, men virrig är jag INTE :DDå får jag ta och bära det på egna axlar...:angel: Jag har FLERTALET gånger förväxlat innehållet i alla dessa omärkta burkar och flaskor man har i stallskåpen (och hemma i skafferiet...:crazy:). Får skylla på skallskadan... om det skulle gå igenom.:smirk:

something
2005-12-20, 18:13
Min pålles Arnika gel är kanon till ömma muskler! :)

Klister
2005-12-20, 23:52
Jag har provat och det funkar fint, vissa är bättre andra sämre.

Man jag fattar inte hur folk kan använda bluelotion både på sina hästar och på sig själva.
Jag blir rödprickig och det kliar utav bara h*****e, och hästens ben blev förvandlade till telefonstopar. :crazy:

Behöver jag säga att varken jag eller hästen är speciellt förtjusta i det? Allt annat har funkat bra, dock så måste man späda radital ordentligt för han är lite känslig.

Bewelinn
2005-12-21, 10:21
Raditals värmesalva är en uppskattad present till min reumatiske morfar ;)

Själv gillar jag Hilton Herbs Leg-Aid!

alice
2005-12-21, 11:20
*knapphugg*

Radital är en stående "vara" hemma och används på ömmande leder, stel nacke/rygg mm. Fungerar även bra på trötta muskler. Tänkte ta hem arnika liniment och prova på sambon. :D Han har väldiga problem med stel nacke/rygg och axlar. Radital hjälper lite grann enl honom. Får se om arnikan ger en bättre blodgenomströmning.

//Alice

portofri
2007-01-01, 00:59
ELLER så sätter man bara på en spraypump PÅ raditalflaskan! :idea: Den är av helt vanliga mått, alltså fungerar de flesta sprayannordningar till den... :)

För övrigt har jag provat radital, arnica och blue lotion, tycker dock inte att någon av dem fungerar lika bra som den Ormsalva som säljs för människor. Den luktar dessutom ingenting.

Horsen
2007-01-01, 20:22
Isbalsam och radital kylgel till mina benhinnor och knän, super!
sen arnika gel på ömma muskler, hälsenor och benhinnor- finns inget bättre:bow:

lundborg
2007-01-01, 21:37
kl
Arnika gel funkar bra på mina onda och spända muskler.
häromdan halkade jag i frostgräset och hamnade med axeln i backen :devil:
arnika plus massage hjälpte bra :p

Sellan
2007-01-02, 02:54
jag har känslig hud så av blue lotion så blir jag illröd.. samma med min mamma...

har nån sorts arnika-herbsgel fast den funkade inte riktigt.. iof var den gjord för krosskador..

som en tidigare skrivit i tråden på Foreverliving Aloevera Heatlotion.. den sved med illröd hud och fick sitta med bena i dushen med iskallt vatten rinnande.. det gjorde fasligt ont! outhärdigt!

Isbalsam är det enda som jag känner mig bättre av...

portofri
2007-01-02, 21:56
Vad är det som isbalsamet hjälper dig med?

Sellan
2007-01-02, 22:02
svullnad i tex knä/leder pga ansträngning. ömmande muskler pga slag/överansträngning/träningsvärk

CarEr
2007-01-02, 22:09
*KL*

I samband med att gammeltanten lade sig över hela vänsterbenet under en ridtur provade jag Isbalsam. Underbart. Smärtan lindrades och svullnaden lade sig aningens.

_Eva_
2007-01-03, 13:45
Hola,

Radital och BlueLotion brukar användas likväl på hästarna som på oss tvåbeingar i familjen.

mvh Eva

Messy
2007-01-03, 14:15
undra om man kan ha de på åderbrocken oxå?!

nu ska jag till stallet å blistra knäveck :D

blohme
2007-01-04, 21:48
Jag brukar alltid använda blue lotion ... :D
de är hur skönt som helst !!

portofri
2007-01-23, 22:40
Aha... intressant. Har alltid trott att muskler som ömmar pga tex träningsvärk och överansträngning behöver värme för att blodcirkulationen ska komma igång och slaggprodukterna på så sätt forslas bort. Isbalsam kyler ju, medan produkter med tex arnica värmer. Kyla trodde jag var mer till akuta grejer för att hindra att skadan förvärras.

Någon som vet hur kyla inverkar på tex träningsvärk?

ConfettiCavat
2007-01-24, 12:40
HAr använt arnika gel. Kiropraktorn jag har varit hos har faktiskt rekomenderat det, fast det var till hästar. Det tränger visst in i muskeln mycket bättre än vad andra liniment gör som lägger sej uppepå muskeln så att säga.

Sen har jag använt aloe heat lotion. Det gjorde underverk men shit vad det brann i ryggslutet!!!

ConfettiCavat
2007-01-24, 12:42
Skadan kan bli värre om man lägger på värme på tex en överansträngning där blodcirkulationen ska gå ner. Det samma gäller träningsvärk, ska den gå över så ska värme tillföras.

AKB
2007-01-25, 00:44
Kamfersalva som man har till juver är bara alldeles för bra! Blir mjuk i musklerna och en som jag (allergi) klarar av det utan att bli röd å killig.

ragge
2007-01-26, 01:11
aloe heatlotion och isbalsam...använder båda till pållarna med.

portofri
2007-02-06, 01:19
Ok... varför ska blodcirkulationen gå ner vid överansträning?

Sellan
2007-02-06, 10:34
Aha... intressant. Har alltid trott att muskler som ömmar pga tex träningsvärk och överansträngning behöver värme för att blodcirkulationen ska komma igång och slaggprodukterna på så sätt forslas bort. Isbalsam kyler ju, medan produkter med tex arnica värmer. Kyla trodde jag var mer till akuta grejer för att hindra att skadan förvärras.

Någon som vet hur kyla inverkar på tex träningsvärk?

Jag blir svullen i knäna av "bara" promenad ibland (gammal skada) och det lindrar för mig..
och "slag" på benet räknas väl som "akut skada"?
jag använder knappt linement på hästarna, vet ju inte hur de tycker att det känns, utan jag har Back On Track på dem(går ju fort att ta av om de tycker att det är obekvämt)

Mli
2007-02-12, 16:09
Akut tillstånd räknas 24h från det man har skadat sig - typ slagit sig på benet. Därefter är värme bäst.

Hemma använder vi alltid raditals värmesalva och arnika. Även den kanadensiska kylleran ibland vid slag och liknande. Fick en spark på axeln för många år sedan och kladdade genast på kylleran innan jag åkte in till akuten för att se om skulderbladet var helt. Efter nån timmes väntan på akuten så kom jag in, tog av mig tröjan och upptäckte till städpersonalens fasa att leran hade torkat till det fina pulver som blir :-) Hela läkarmottagningen var täckt i vitt pulver.

Men det hjälpte iallafall mot axeln.

En varning dock mot män och raditals värmesalva. Min man hade masserat in mina axlar med salvan och tyckte att han skulle fortsätta nån annanstans mer oanständigt :angel: - men glömde tvätta händerna innan!!!!:eek: Jag kunde inte sitta ner på väldigt måånga timmar. Och mannen blev förvisad till soffan :smirk: