Visa fullständig version : Mental Ohälsa? (långt)

Chivita
2005-12-21, 16:13
Kan man kalla detta det?
Jag och min syster har våra hästar ihop i ett eget Stall (3 hästar)
Allt är bara fint i stallet och hagarna m.m.

Men vi bråkar mycket allt ifrån hästarna till annat.Inte för att vi vill så olika men det blir ofta tjafs och gap och skrik.Och vi har försökt nu i många år att sluta men snart är vi där igen.....

Men emellanåt är allt bra och toppen.Det är tråkigt att ha det så och ibland tappar man sugen...och blir ledsen och känner sig orättvist behandlad när flera i familjen lägger sig i både till hennes och min fördel/nackdel.....

Men nu undrar jag, vad skulle ni ha gjort?

Stått ut och fortsätta som idag med bra och dåliga stunder eller bytt till något annat?
Vill ju gärna vara sams med henne och ha henne som "syster" och inte jobbig stalldelare....även om vi har kul ihop annars med hästarna vi träning och tävling....

Vet snart inte ut eller in...HJÄLP MIG!!!:confused: :cry: :o

Benso
2005-12-21, 16:38
Jadu... Både jag och min syster rider och har haft hästar ihop i flera år. Ofta samma häst... Och det gick bra så länge vi inte var i stallet samtidigt :crazy: Om vi t.ex. skulle rida ut tillsammans så var cet alltid någon av oss som la sig i vad den andra gjorde... Inte så kul direkt så jag förstår dig.
Kan ni inte prata om de då? om ni inte gjort de vill säga. Eller så försöker ni att inte ta saker å ting i stallet utan sitta ner och prata lugnt å sansat om det, när ni kommer hem igen, det kasnke är värt att prova iaf!
Vad gäller de andra familje medlemmarna... Säg åt dom att hålla sig utanför om dom inte har med stallet att göra! Då är det inte deras problem utan ert och er uppgift att lösa det oxå! Ber ni dom om hjälp så är det ju såklart en annan sak!

Hoppas att jag kanske hjälpte till lite iaf :smirk:

Cilva
2005-12-21, 18:46
Jag känner igen mig, väldigt mycket. Jag och syrran har numera bara en häst gemensamt och bråkar egentligen inte längre om stallet/hästar. Men det beror nog mest på att jag ställde ett ultimatum, antingen tar hon sitt ansvar och kommer två gånger i veckan eller skriver över hästen på mig. Hon valde att komma två gånger i veckan, för att ytterligare se till att hon kommer tar jag betalt för att jag gör allt om hon inte kommer. Funkar bäst av alla femtioelva metoder jag provat.

Ni måste nog komma överens om riktlinjer om hur det ska funka i stallet. Och verkligen se till att gå halva vägen var, det hjälper inte om bara en håller sig till nån sorts regler. Jag och syrran är praktiskt taget inte i stallet samtidigt längre, smidigast så.

kem
2005-12-21, 20:05
Jag och syrran kan hålla sams bäst om vi inte har några krav eller gemensamma viktiga saker. Vi har bott ihop vid olika tillfällen och jag har varit hundvakt och lite annat, men förr eller senare blir det en massa bråk av det hela. Om vi istället "bara" umgås, ja då går allt bra och vi har riktigt kul :) Jag tror att det är ganska vanligt.

Hur ni gör är förstås upp till er, men om ni vill fortsätta dela så behöver ni sätta upp ordentliga regler och vara noga med dem. Att ha en massa välmenande släktingar som lägger sig i är oftast inte bra, om det inte är nån som är objektiv och som ni båda lyssnar på (dvs nån som faktiskt kan hjälpa till och komma med råd), så där behöver ni också vara bestämda.

Chivita
2005-12-21, 21:22
Tack för era svar, känns skönt att man ej är ensam om detta.
Vi har ikväll satt oss ned och gått igenom våra stallregler och fått kompromissa båda 2 för att få en lyckad lösning.(Har även skrivit ner dom, den här gången.)

Hoppas nu verkligen att vi ej tummar på dessa regler och att det funkar eftersom vi oftast har kul ihop när vi ej grälar....

Blandannat så tränar vi ihop nästan varje dag och tävlar ihop under säsongen och det vill man ju ej vara utan.
Känner också att jag som är äldst får ta mera ansvar och hon kan slippa det....men nu är det slut på det och lika arbete för alla!!!

Tack ännu en gång....//Chivita

lektra
2005-12-24, 00:27
tänk om man kunde prata med sin mamma utan att hon skulle börja skälla :crazy: