Visa fullständig version : Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad
Nu i efterhand ångrar jag att jag inte var den idrottsliga typen som liten, för just någn fysisk krävande idrott skulle sitta perfekt just nu. Då kanske jag inte skulle ha de här besvären som jag har. Det har blivit allt mindre av motion och rörelse för varje år, med tiden då läxor och plugg har tagit över all fritid. Men jag känner att jag aldrig har tid med ngn motionsträning då det är långa dagar i skola och sedan när man kommer hem ska man sitta och göra läxor. och på helgerna är man minst motiverad att göra ngnting alls.
Problemen som jag har är stel och sned rygg. Jagh ar ischias, domningar från korsryggen, till stjärten ner till baksidan av låret. Det känns som att på den sidan som jag är sned är det benet längre än det andra!
Det här är ngt som har besvärat mig i flera år. Och kiropraktorer, naprapater och sjukgmnast har gjort vad de kunnat, men inte kunnat få fram ngn specifik orsak. Jagh ar till och med tappat motivation för att rida, bara för att jag inte har normal funktion i min kropp när jag rider. Sned och stel är jag när jag rider. Ni har säkert hört ridläraren säga: " sitt på båda skinkorna, sitt på båda sittbenen. eller "vik dig inte i midjan" Det är just de orden jag får höra hela tiden. och det är klart då känner man ju att man inte utvecklas, när man har så dålig sits jämt. Men nu har jag pushat mig att börja träna ngnting iaf. Dålig motivation är ofta pga latheter får man höra, och att träna ngt är iaf bättre än att inte göra ngnting alls. jag är en sådan där person som måste prestera i allt som jag gör, annars får det vara. men nu ska jag börja träna pilates på riktigt varje torsdag på träningsverket varje vecka och två gånger i veckan hemma. Och så konditionsträning som komplettering, typ promenader och löpning. Finns det ngnting att annat som ni kan tipsa om som bra konditonsträning vid sidan om ridning och styrketräning?
Simning brukar ju vara bra för det mesta. Cykling/spinning, hoppa hopprep... Och nånting du kan tänka på är att du inte alltid behöver satsa så mycket tid på att träna, en kort paus med rörelse när du pluggar kan hjälpa. Och glöm inte vardagsträningen, som att ta trappor istället för hissen, svinga lite med matkassarna när du handlat och så.
Känner igen mig. Dom där kommentarerna har jag oxå fått:angel: Min rygg är dock på bättringsvägen, även om det går sakta.... Tycker pilates låter jättebra, då kommer man åt dom där viktiga, stabiliserande musklerna. För mig har yoga varit bra, har blivit LITE smidigare och mer liksidig.
När det gäller konditionsträning tycker jag spinning är kul. Eller aerobics (det finns många dansinspirerade pass där man helt glömmer bort att man tränar, superkul!!!)
Lycka till med träningen:banana:
Jag rekomenderar starkt Feldenkrais-terapi.
Man lär sig mer om sin kropp och att bekämpa låsningar/spänningar/felaktiga rörelsemönster.
Läs mer på: http://www.feldenkrais.se/aboutme.htm
Pilates tycker jag låter bra, men kanske yoga skulle passa ännu bättre. Yoga är en mer naturlig träningsform och andningen är lättare att komma in i, men det är väl en smaksak. Ett annat plus med yoga är att det finns mängder av övningar som man kan göra när som helst, stående sittande, gående. Jag håller med om att simning är ett bra alternativ. Det kan räcka med att du simmar en gång i veckan, om du då gör det i ett lugnt tempo är det mycket stimulerande och stärkande för ryggmusklerna. Springa/Promenera låter också bra, tänk bara på att för att få något resultat måste du se till att anpassa din kost till din träning... Hoppas verkligen att du får tillbaka motivationen med ridningen!:smirk:
Som komplement till vad dom andra svarat så tänkte jag att du eventuellt borde ta kontakt med en ortoped för en riktig läkarundersökning. Kanske har du något fel på en disk eller någon kota och det kanske går att operera? I vilket fall som helst vore det väl inte dumt att få ett besked på hur man ska träna och vilka rörelser som är direkt olämpliga beroende på diagnos? Själv är jag nyligen opererad i ryggen och ser fram mot att både bli stark och smidig och bli en ännu bättre ryttare (hoppas i alla fall).
diskbråck tror jag inte att det är, då skulle jag troligen ha fruktansvärt ont. Jag tror själv att det är någon nerv som sitter i kläm, eftersom jag inte har normal funktion på min vänstra sida, ryggen där och så mitt vänstra ben som är stelare och lite segare i rörelse. Jag har tränat pilates innan, efter två gånger kändes det riktigt bra, jag kände mig stark, hade stabil rygg och nacke och stretchade muskler. Men efter det har jag känt mig stel när jag har gjort övningarna och inte känt resultat efteråt. ??:confused: konstigt tyckte jag. Därefter tappade jag motivationen för det.
Och nu ska jag börja igen, men inte framför teven där hemma, utan på träningsverket. Fördel att jag vet hur man gör då :smirk:
JA målet är att träna upp den vänstra sidan av ryggen som är svagare än den andra.
Men har också gjort ett stress- test. För kiropraktorn tror att mitt ryggproblem beror på stress och undertryckta känslor :confused:
Jaja, så nu ska han ge mig råd på vad jag kan göra för att jag ska "må" bättre, förhoppningsvis! Jag vill bara bli av med det här, för jag mår ocjså dålig psyksiskt av det. :(
På tal om att besöka läkare så har det slagit mig någon gång. Men jag har röntgat nacken, men bara nacken. Och den såg ok ut. Men den var ganska mycket mer S- formad än vad normalt den ska vara. Men kiropraktorn tror att det har att göra med ridolyckan jag var med i. Jag landade lite tokigt med huvudet och nacken. Men ja...fler kommentarer??
Har sen 5 år problem med ryggen, ibland mår den bättre och ibland sämre.
Har numera stundtals svårt att rida ordentligt för att det gör ont, någon som har tips på bra övningar som stärker ryggen?
Anledningen till att jag har ont är att jag efter en (eller flera egentligen) skador felbelastar ryggen. Har några olika övningar att göra men de är tråkiga och jag har ingen motivation...
Roddmaskinen stärker ryggen, och mycket annat. Gör att du får ett starka bålparti, vilket är viktigt för att du ska sitta korrekt i sadeln.
Simning är bra träning för ryggen. Pilates stärker ju även bålen vilket underlättar för ryggen.
Jag har oxå problem med ryggen. Om jag inte tränar regelbundet känns det som om den går ur led på något vis...men jag klarar mig på en halvtimmes rask prommenad på dag så blir det bättre.
Roddmaskinen stärker ryggen, och mycket annat. Gör att du får ett starka bålparti, vilket är viktigt för att du ska sitta korrekt i sadeln.
Beror på var man har ont i ryggen och varför dock. Har ont i ryggen och min sjukgymnast sa att det var förödande för min rygg att använda roddmaskin i dagsläget så hon har förbjudit mig det. Så det är nog bättre att kolla upp ryggen först om man inte har gjort det redan.
Roddmaskinen kanske är bättre för att stärka hela kroppen om man har en "hel" kropp, och inte för att stärka "skadade"/veka/svagare partier. (?)
hej..har också problem med ryggen..troligen så felbelastar jag.
Jag har även vad ska man säga...dålig andning, dålig syrecirkulation i kroppen. Musklerna får inte syre och slappnar inte av, jag har en rad blockeringar i kroppen som gör att mina muskler inte arbetar på rätt sätt, jag spänner de i stället. Beror säkert på att jag stressar. Blandannat så har jag väldigt kalla händer.
Nu vet jag inte vad du har för typ av ryggproblem men
Jag kan rekomendera dig att träna upp din andning genom stretch övningar och pilates, (kombination av stretch och styrketräning) Även yoga kan jag varmt rekomendera.
Men jag råder dig att träna upp din andning och att slappna av, andningen är nyckeln till varför pilates är så bra.
Du blir säkert lite blank och röd om ansiktet efteråt. Det hjälper till att frigöra blockeringar, blodet strömmar fritt och nerver som sitter i kläm frigörs. Du blir smidig, mjuk och elastisk :D
Det här låter som rena dröm träningen. och det är det faktiskt.
genom att du bara andas rätt kommer du att märka resultat väldigt snabbt, det kan jag lova!
Hitta stretchövningar för hela kroppen, på nätet.
När jag bara andades rätt, kände jag hur det knakade i ryggen och den började slappnar av.
lingonben 2005-12-23, 14:59 Rygglyft av olika sorter kanske?
Antingen ligger du på mage på golvet med raka ben och lyfter överkroppen, rakt upp samt åt sidorna.
Eller med böjda ben, smalbenen pekande rakt upp, och lyfter dem åt sidorna samt rakt upp. Trist men nyttigt.
De där lät intressant... Jag stressar, har väldigt kalla händer (dålig blodcirkulation) och har ryggproblem. Kan det alltså hänga ihop?
Tack alla för tipsen!
Jodu jag ligger nog oxå i ert fack av människa :crazy: Stressar allt för mycket, har svårt att andas, fryser konstant, värk i lederna, obefintlig blodcirkulation mm
Pilates o Yoga är jättebra för dessa problem + att göra roliga saker som får en att slappna av (enda gången för mig är på hästryggen :rofl: )
Promenader är oxå jättebra o syresätter ryggen, tänk även på att använda armana till att pendla med.
Jag har faktiskt själv tänkt prova stavgång (ja ja jag är INTE penisionär :o )
Lycka till
/Anna
Har någon roliga, nyttiga yoga övningar som man kan utföra hemma? Jag vänder mig till "yoga-experterna". Det ska då vara både stretch och styrka.
Och inte svåra!
jag har haft problem med nacke & axlar efter en bilolycka. Fick rådet av en bekant att köpa en sk Abtronic:o . Inte för att bygga muskler utan för att använda på min rygg & axlar funkar U T M Ä R K T. Inga spänningar & inflamationer längre . Kanske värt att prova även för dig.
Om man har problem med ryggen ska man inte belasta den utan istället se till att bygga upp de muskler som avlastar ryggen. Alltså är det dags att bygga upp magmuskulaturen!
OCH så tror jag att sitsträning är att rekommendera. Det är alltid nyttigt att få sitsen granskad, och om du får ont i ryggen av ridningen verkar det vara läge att korrigera sitsen.
;) Krocket
Oj då här flikar jag in :angel:
vad är en "Abtronic" ?
castle_bar 2005-12-29, 22:57 åhhh.... känner igen mig!!!
Jag har också ont i ryggen, mest långt ner. Men högersidan är värst, i den har jag ont från axlarna ända ner till rumpan!:crazy:
Jag har inte jätteont, men det stör mig...
Dessutom har jag jättekalla händer (man säger ju att rökare får det, men jag har aldrig ens tänkt tanken på att röka).
Och andningen... ofta känns det som att jag inte får tillräckligt med luft, då gäspar jag väldigt mycket och liksom framkallar gäspningar för att få luft...
Min mamma har masserat min rygg lite, men då känner jag verkligen vilken skillnad det är på höger och vänstersidan... på vänstersidan känns det bara behagligt, men högersidan liksom spänner sig som en fiolsträng längs ryggraden helt av sig själv. Jag försöker slappna av men det går inte...
Jag tänker ofta på min andrning, att jag borde andas ner i magen, in genom näsan och ut genom munnen osv, men jag blir bara stressad av att tänka på hur jag andas!!! Har jag väl börjat tänka på den kan jag liksom inte släppa det, och ju mer stressad jag blir desto ännu mer stressad blir jag för jag vet vilka sjukdomar osv man kan få av stress........
llecarud 2005-12-30, 11:30 bara att jogga stärker ju ryggen! och vanliga enkla rygglyft. när man ligger på golvet ocg tittar ner i marken (VIKTIGT!!) och höjer ryggen stannar kvar uppe ett tag och sen ner igen och gör om det.. Samma sak kan man göra när man ligger i sängen om man lägger sig med överkroppen utanför sängkanten och någon hålle ri benen så att man inte ramlar ner! annars gymmet!
castle_bar 2005-12-30, 13:26 jag e ute å springer ett par ggr/v, de dagar jag inte springer promenerar jag minst 40 min. Dessutom rider jag minst en häst/dag alla dagar veckan...
Rygg- och magövningar gör jag varje dag...
Så jag tränar och rör på mig, men ryggen e ändå konstig. Fast - den hade nog varit ännu konstigare om jag inte rört på mig!
mm..jag har problem med vänster sida ja..det stör mig så oerhört! Jag är sned i bäckenet. När jag står rakt upp och ner känner jag hur lång det vänstra benet känns. Och jag viker mig i midjan också.
Detta gör att jag felbelastar hela tiden, och det sliter på knän och vader! :( DEt här ett jätte problem när jag rider. Detta problem grundar sig säkert från de ridolyckor jag varit med om :( Men jaja, sånt ät livet.
Jag kan rekomendera djupsstretching för alla som har skevt och snett bäcken: Metod Putkisto http://www.methodputkisto.com/artikkelit/aftonbladet0404.doc
*kl*
Vad är abtronic?
Efterlyser också yogaövningar som går att göra hemma och borde väl köpa pilatesboll också- vad kostar en sån?
Är faktiskt på väg till gymmet (så snart jag blivit frisk)...
Sitsträning håller min ridlärare på att ta tag i!
Tack för alla tips.
*kl*
Vad är abtronic?
Efterlyser också yogaövningar som går att göra hemma och borde väl köpa pilatesboll också- vad kostar en sån?
Är faktiskt på väg till gymmet (så snart jag blivit frisk)...
Sitsträning håller min ridlärare på att ta tag i!
Tack för alla tips.
Sökte på internet detta hittade jag
http://www.tvins.com/m4n?pid=1301
hej..har också problem med ryggen..troligen så felbelastar jag.
Jag har även vad ska man säga...dålig andning, dålig syrecirkulation i kroppen. Musklerna får inte syre och slappnar inte av, jag har en rad blockeringar i kroppen som gör att mina muskler inte arbetar på rätt sätt, jag spänner de i stället. Beror säkert på att jag stressar. Blandannat så har jag väldigt kalla händer.
Nu vet jag inte vad du har för typ av ryggproblem men
Jag kan rekomendera dig att träna upp din andning genom stretch övningar och pilates, (kombination av stretch och styrketräning) Även yoga kan jag varmt rekomendera.
Men jag råder dig att träna upp din andning och att slappna av, andningen är nyckeln till varför pilates är så bra.
Du blir säkert lite blank och röd om ansiktet efteråt. Det hjälper till att frigöra blockeringar, blodet strömmar fritt och nerver som sitter i kläm frigörs. Du blir smidig, mjuk och elastisk :D
Det här låter som rena dröm träningen. och det är det faktiskt.
genom att du bara andas rätt kommer du att märka resultat väldigt snabbt, det kan jag lova!
Hitta stretchövningar för hela kroppen, på nätet.
När jag bara andades rätt, kände jag hur det knakade i ryggen och den började slappnar av.
Detta låter väldigt intressant...
hanoirocks 2006-01-09, 19:36 Enkelt tips som stärker ryggen lite! 20 situps (hela vägen) och 20 armhävningar om dagen! Ge det några veckor. Hjälper mer än man tror och tar bara några minuter hemma på mattan!:)
Har haft väldiga problem med ryggen och min läkare förbjöd mig att rida. Men jag började med varmvatten gympa, tränade upp min muskulatur. Gick över sedan till gymmet och tränade där.
Innan jag började träna så hade jag knappt några muskler alls som orka hålla upp min rygg. Tänk dig då att rida på det.
Därför var gymmet och allt annat för hård träning för min rygg.
Det var då jag testade varmvattengympan.
Är tillbaka i sadeln och kan rida igen. Det är underbart
Enkelt tips som stärker ryggen lite! 20 situps (hela vägen) och 20 armhävningar om dagen! Ge det några veckor. Hjälper mer än man tror och tar bara några minuter hemma på mattan!:)
Ska testa men sit-ups hela vägen går inte eftersom jag bara får mer problem då.
Karzta: Förstår att det är skönt att vara tillbaka i sadeln igen då :)
CarolaLind 2006-01-10, 12:30 För det första måste jag säga att det är jättekul att se denna del av forumet så pass aktiv! Det var länge en önskan från mig att få igång hälsoforumet och se! Det var behövligt :)
Att prata om Ryttarens ryggproblem och vilken behandling som kan hjälpa, vilken träning som kan balansera och stärka, det är ungefär som att rekommendera ett par skor. Det är fullkomligt individuellt och man måste utgå ifrån grundorsakerna.
Har du ont i ryggen? Problem? Känner dig sned?
Det som alltid utan undantag är nummer ett är att konsultera din doktor, din läkare.
Utifrån vad sedan din läkare rekommenderar så kan du söka dig vidare till kompletterande behandlingsformer och balanserande träningsmetoder.
En Kiropraktor, Osteopat, Naprapat, ingen terapeut inom någon yrkeskategori borde behandla några ryggproblem utan att patienten är diagnostiserad av läkare.
Om du ändå och till slut hamnar hos en terapeut, vad är då viktigt att tänka på?
Är terapeuten försäkrad? Om det händer dig något, täcker terapeutens försäkringar den problematik som kan uppstå?
Vilken sorts terapeut är det du har valt?
Kiropraktorn, löser mer skelettets och de olika ledytornas låsningar.
Naprapaten, går lite mer in på Mjukdelarna, dvs. Muskler, senor, ligament samt ibland kopplar in arbete med rörelsemönster.
Osteopaten, jobbar med allt ovanstående och lite till, min personliga favorit, (Jag hatar när det knäcker och krasar och alla typer av kroppar klarar inte av det)
Feldenkreisterapeuten, Här får du hjälp med lite av varje av ovanstående och väldigt mkt med dina rörelsemönster, hur du ska bära dig själv och hur du ska anpassa din hållning till olika moment. Rekommenderas!
Jag måste också slå ett slag för den egna träningen, att stärka sin kropp för att vara balanserad på hästen, många ryttare är sneda och ensidigt mkt starka samt framstarka (Krummar ihop sig)
Det finns massor av bra övningar och enkla former av träning för att komma till rätta med detta. Balansboll, balansmatta, Ergonomiskt tänkande i all mockning, bära balar, hålla sadeln, kratsa hovar etc.
Förebyggande är det bästa, även om du inte har problem så träna dig rak och smidig.
Lutar du dig framåt? - Framstark, jobba med att rotera axlarna bakåt och att med raka hängande armar vinkla ut handflatorna så att skulderbladen möts. - Härlig uppvärming för alla ryttare.
Lutar du åt ena sidan? . Ensidigt stark, har du ett längre ben? Är det Anatomiskt dvs. går ej att korrigera eller är du roterad i ena bäckenhalvan? Osteopat hjälper dig och sen måste du träna dig stark i din nya position.
Tänk alltid på din hållning, räta upp dig vad du än gör, kör bil, sitter vid datorn, rider eller går.
Innan du går ur sängen på morgonen tex: Lägg dig på rygg och sträck ut dig, ta en stund på dig och berätta för din kropp att den är rak, jämn och stark. Känn hur allting i kroppen faller på plats och res dig sakta, när du står upp sträck på dig i din fulla längd.
Att andas är viktigt, det vet alla, :D Men att andas hela vägen ner i magen är det inte många som gör. Andas djupt och lugnt, detta syresätter dig och gör dig starkare.
- Några tips från Balansfjånen :angel:
CarolaLind 2006-01-10, 12:34 Om man har problem med ryggen ska man inte belasta den utan istället se till att bygga upp de muskler som avlastar ryggen. Alltså är det dags att bygga upp magmuskulaturen!
OCH så tror jag att sitsträning är att rekommendera. Det är alltid nyttigt att få sitsen granskad, och om du får ont i ryggen av ridningen verkar det vara läge att korrigera sitsen.
;) Krocket
*Instämma*
:p
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Efter 10 år av "du är fullt frisk" från läkare kan jag bara säga såhär:
en hästkunnig osteopat = :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
som jag för övrigt tror att du vet vem det är, med tanke på vart du läst kurser här upp igenom! ;)
JAg hade mkt problem med min rygg, och det blev värre efter en omkullridning plus felbelastningar när jag gjorde annat utöver det.
Gick till en sjukgymnast och fick massa övningar, "tråkiga" övningar. Ryggen blev lite bättre, men inte helt. Sedan när jag började träna ryggen, muskelträning, försvann det nästan helt!
All ryggträning är bra, och det ger verkligen resultat.:banana:
DiscoveryGirl 2006-01-23, 21:45 *kl*
Vad är abtronic?
abtronic e edn som dom brukar vista på tv shop som stärker musklerna med hjälp av elektriska impulser är ingen mirakelmaskin mot slappa muskler och det blir ingen tvättbräda men kan ge en bra tillfredställande djupgående massage!
hej!!
är de nån som har bra träningsmetoder för ryggen..
alltså sånna man kan göra hemma
vad exakt har du för problem med ryggen?.
Den viktigaste delen att träna är korsryggen ( alltså nedre delen av ryggen) det är den som tar mest tyngd och som tar mest stryk för den delen! Man talar om muskel korsetten, alltså hela mittpartiet core brukar man också kalla det, det innefattar mage och korsrygg.
Träna pilates! Det ger väldig bra styrka i ryggen och smidighet! och löser bort späningar.
Intresserad av vad du har för problem med din rygg.
Ryggresningar funkar alltid. Dra in magen! Pilates rekomendera jag varmt. Det funkar faktiskt!
träna magen så får du starkare rygg.
jag känner bara att min rygg är dåligt tränad.. ja får ont när ja gör rörelser som att kratsa hovarna...
Vad är pilates för något?
Vet du inte vad pilates är?? Nu blir jag chockad..nämmen..;)
Det är en träningsform som växer sig allt större här i Sverige. i amerika är det jätte stort.
Det går alltså ut på att stärka kroppens kärna, alltså magen och ryggen ( då kallat korsetten)
Det är alltså gymnastiska övningar som stretchar ut och samtidigt stärker (ryggen)! Dansare utövar pilates och yoga mkt för att hålla sina kroppar trimmade!
Köp en DVD typ Power Pilates och kör igång på direkten! Jag lovar, det ger resultat! Och snabbt också! Det gjorde det för mig.
Efter två tre veckor kan du köra en annan DVD med andra övningar så att du utveckalas och det ger effekt, eller så har också www.iform.se bra pilates övningar på video som man kan se på datorn!
Lycka till!
Och föresten, jag tränar också aerobic ngra dagar iveckan som komplement. Och det är verkligen super! Finns inge nbättre träning, allsidig och ger superkondis.
Jag har märkt att jag har börjat snedbelasta ryggen när jag rider. Utan att märka det använder jag bara högersidan, medan vänstersidan inte jobbar alls. Det är såklart inte bra, dels är det ju inte så man ska rida, och dels så får jag ont i högersidan av ryggen.
Frågan är vad man ska göra åt det? Som det är nu blir jag ju bara oliksidigare och oliksidigare, vilket jag märker när jag styrketränar. Otrevligt nog tycks detta ha satt sig i "ryggmärgen", för sist jag tränade ryggen på gymmet så märkte jag efteråt att jag även där hade kopplat bort vänstersidan. Jag kopplar alltså bort vänstersidan helt omedvetet när jag använder ryggen.
Vad ska jag göra för att träna upp vänstersidan, och, kanske viktigare, lära mig att använda båda halvorna när jag använder ryggen?
Jag hade försökt få tag på en Feldenkraislärare som kan hjälpa dig att använda vänster sida mer igen. www.feldenkraismetoden.org :idea:
Gå till en sjykgymnast!
Kan vara så att du har låst bäcken, väldigt vanligt att man blir lite sne av det.
Men måste man inte ha remiss för att gå till en sjukgymnast? För det är inga jättebesvär jag har - en läkare skulle aldrig ge mig remiss, tror jag. Man kan känna att högersidan är mycket mer utvecklad och spänd än vänstersidan, och får jag ingen massage på några dagar så börjar jag få ont i högersidan.
Nej inte längre!
Jag trodde också det men fick reda på att det inte är så längre!
Den sjukgymnast jag har gått till nu ett par gånger är kopplad till försäkringskassan så jag betalar endast 100 kr / gång!
Och tro mig det har verkligen hjälpt!
Men det låter ju jättebra. Tror också att en sjukgymnast nog är rätta medicinen. Kollade lite på feldenkreis, men jag vill ha något mer handfast. Feldenkreis var lite för vagt för mig.
Endel sjukgymnaster har vidarutbildat sig och kan vara lite allt möjligt, skulle de inte kunna hjälpa så vet de oftast vem som kan också!
Har bara ett enda svar på detta. De andra har redan sagt allt.
Börja träna pilates. Genom att andas rätt så fördelar sig syret jämnt i kroppen och du blir helt rakställd. Alltså du blir jämnt musklad.
DEt är verkligen jätte skön träning. Yoga är också bra.
Vanligt är att vi ryttare inte tränar magmusklerna. Visst tränar vi ryggen genom att vi sitter rakt i sadeln men vi behöver också träna de inre magmusklerna som stabiliserar ryggraden för att vi inte ska behöva spänna oss för att sitta normalt.
Genom att träna pilates får du mkt bra resultat i ridningen eftersom det är gymnastisk träning som man har nytta av ju st i sadeln.
Har bara ett enda svar på detta. De andra har redan sagt allt.
Börja träna pilates. Genom att andas rätt så fördelar sig syret jämnt i kroppen och du blir helt rakställd. Alltså du blir jämnt musklad.
DEt är verkligen jätte skön träning. Yoga är också bra.
Vanligt är att vi ryttare inte tränar magmusklerna. Visst tränar vi ryggen genom att vi sitter rakt i sadeln men vi behöver också träna de inre magmusklerna som stabiliserar ryggraden för att vi inte ska behöva spänna oss för att sitta normalt.
Genom att träna pilates får du mkt bra resultat i ridningen eftersom det är gymnastisk träning som man har nytta av ju st i sadeln.
Men jag tränar ju redan yoga och body balance, som har inslag av pilates?:crazy:
Magmusklerna får sig en omgång på gymet varje vecka, så det är inte där det brister, tror jag. (även om man såklart alltid kan bli starkare och smidigare).
Bålstabilisatorerna använder jag mig mycket av att jag rider, och för att "åka häst" så behöver jag inte spänna mig alls. Dock rider jag ett par hästar som är väldigt starka och framåt, vilket kräver att jag använder ryggen för att inte dras framåt, och det är alltså då jag får ont i ryggen. Felet, tror jag, är inte att jag använder ryggen (det är ju inte för inte som ryttare ofta har vältränade ryggar), utan att jag använder den snett. Eftersom jag bara använder halva ryggen, så att säga, blir ju också belastningen desto större (för stor) på den halvan.
man blir alltid jämnare av pilates. Du säger att du tränar yoga, vilket är bra men får du nå resultat av det?
Du säger att du använder bara ena halvan av ryggen.
jag känner i gen mig just i det, "det har satt sig i ryggmärgen" Det gjorde det för mig också.
Jag tror att du spänner dig i onödan därför isolerar du vänster halvan som är spänd och använder bara höger sida. Jag föreslår gymnastiska rörelser på hästryggen under longering. Och så rekomenderar jag dig att träna upp din andning på hästryggen. Om du inte redan gör det eller vet det.
För att även den vältränaste ryttaren kan känna sig stressad och spänd och inte andas rätt så musklerna syresätts. Du har säkert hört det här men...Det är vanligt att man på hästryggen spänner sig omedvetet och det blir konstant ja kroniskt.
Hästen känner ju det här och då blir de ännu starkare.
Jag har lärt mig andas lugnt och rida lätt långsammare t.ex för jag vet att det överförs till hästen och den blir lugnare.
Men du säger ju också att du rider starka hästar och det blir ansträngande förstås. Det tar mkt på kroppen.
Därför är det viktigt med vilopuser. Får du det, tycker du?
kag vet inte tillräckligt mkt om din situation men har gett dig alla tips jag kan.
Och också är det viktigt även för den duktigaste ryttaren att alltid förbättra sitsen. Det är ju viktigt at sitta rätt i sadeln.
och du säger att det inte är nå jätte besvär du har. Därför kan den minsta justeringen göra skillnad och du blir bättre.
Det gjorde det för mig. Och såklart är vissa stelare än andra och starkare än andra, och då är det helt enkelt bara att göra sitt bästa.
Lord Peel 2006-02-13, 22:13 Jag har hållt på att sätta igång en häst under ett års tid. och har nu gått över från 4ggr i veckan till 5-6ggr i veckan med rätt så mycket dressyrträning. det börjar precis kunna bli lite seriös träning :smirk: men jag har fått så himla ont i ryggen. det är i svanken mest på höger sida och det liksom molvärker och gör himla ont. funderar på om det kan ha med min sits att göra eller något.. är jag bara otränad? för det känns inte som träningsverk direkt så jag undrar om ni har fått ont i ryggen och vad gör ni åt saken? är det något speciellt ridsätt som gör att man får mer ont i ryggen? kan man ändra det med sitsen kanske? har ni några tips?
mvh Emelie
jag har också börjat få ont i ryggen när jag rider. min tränare säger att det är spänningar, vilket jag också tror på, för jag har sällan ont i ryggen innan jag rider, men när jag rider och efter ridpassen har jag väldigt ont..
det tips jag fick igår var att se till att röra mig på hästryggen, se mig omkring i ridhuset (vrida hela huvudet och ryggen) med jämna mellanrum, och att tänka på andningen.
gör det ont t e x när du sitter ner i traven så rid lätt istället, hjälper mig iallafall att varva.
Ni måste stretcha framsidan av ljumsken när ni ridit annan förskortas den muskeln och då blir det som en gummibandseffekt att ni får ont i motsattmuskel -kontraherande muskel, dvs svanken.
fick ont i ryggen då jag bara red och inte någon annan träning..
började jogga lite och göra enkla styrke övningar ett par gånger i veckan, så gick det över.
Finns det någon sida där man kan se vilka som ens vet vad en häst är? ;) Så man inte hamnar hos någon som inte har ett dugg förståelse för ryttare...
men hur hinner man det? hästen skall ju motioneras och mockas och fodras och allt varje dag, har nu en vilodag i veckan och då orkar man ju verkligen inte träna något annat.. kroppen behöver ju vila också..
Finns det någon sida där man kan se vilka som ens vet vad en häst är? ;) Så man inte hamnar hos någon som inte har ett dugg förståelse för ryttare...
Åh, det finns några som har noll koll på hästeriet men är duktiga ändå. Min (kallar honom min fortfarande trots att det är 80 mil dit numer...:o ) Naprapat har ingen vana från häst men såg vad gott det gjorde och har beordrat mig att fortsätta då min ryggskada hålls i schack bättre. Innan jag var så stark att jag kunde kliva upp på hästen så jobbade han på att räta upp mig och stärka muskulaturen. Kotan är och förblir skadad(ländryggen) men den hålls på plats tack vare musklerna. Jag gillade den naprapaten skarpt:D:bow:
SassesCarloz 2006-02-15, 11:48 :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:!!!
JÄTTE TACK!
Äntligen någon som kunnat förklara vad de olika gör.
Jag har gått hos kiropraktor men inte känt på sista tiden att det har haft någon långsiktig lösning. Bara knäcka,knaka och gå därifrån. Klart det enklaste om man inte "orkar" träna, mer än man gör.
Kommer att skriva ut de du skrev samt kontakta en instruktör som är utbildad inom centrerad ridning. Jag tror att det kan hjälpa mig. Men, som vanligt kan ju tron försätta berg.
Än en gång :bow: :bow:
hej!
Ville bara säja att du glömde sjukgymnasten, som kan fixa många problem och också lära de flesta patienter tips om hur de ska ta hand om kroppen så problemet inte återkommer och inte behöver gå till kiropraktor m. fl. flera gångar/år.. För många problem löser sej om man lär sej röra sej rätt och sen tränar (ja, jag vet, jättejobbigt!!!) så problem inte kommer tillbaka../ lavinia.. lite partisk efter att klarat sej själv i över ett år nu och när det börjar kännas tränar lite så går det över...
Åhå :idea:
Tänkte starta en tråd om snedhet och hittade till detta forumet (aldrig besökt det innan). Och sen hittade jag den här tråden!
Carola, att du hade många talanger visste jag men inte att du var expert på ryggar (inte människors iaf :o ).
Hur som helst....jag red igår för första gången på snart ett år. Det gick väl hyfsat, men det tog inte lång stund innan ridläraren påminde mig om ett problem som jag är väl medveten om - jag sitter snett :crazy:
Det spelar ingen roll hur mycket ridlärarna gormar, jag tror att jag ÄR sned helt enkelt. Inte mycket, men när jag rider har jag en tendens att skjuta ut höften åt höger (tror jag), luta överkroppen lite åt vänster och sänka höger axel. Eller så var det tvärtom? :p
Jag märker det ibland när jag står rätt uppochner också, att jag hänger lite åt vänster med all vikt på vänster fot. Aldrig tvärtom!
Har du några braiga tips på hur jag skall bli av med problemet :confused: Det ser ut som jag ska börja rida regelbundet igen, jättekul iofs, men jag vill kunna sitta raaaaakt :cry:
Jätemegatacksam om du har några idéer
==> rakryggad :banana:
En ryggexpert! :bow: :)
Hur gör man om man inte har någon svank alls? Min ryggrad går rakt, inte framåt i svanken som alla normala ryggar.
Har ryggmuskler som två limpor, de är så stora att ryggen ser ut att t.o.m. gå ut lite där andra har en svank...:smirk:
Magmusklerna är fina de med...:D
Mitt problem är att jag inte kan svikta naturligt med svanken i traven. Det är nog för att kunna "följa med" som musklerna på båda sidor blivit så starka.
Jag har lite lätt att komma i framvikt, då jag får fel vinkel i bäckenet om jag sitter lodrätt, eller så får jag spänna ryggfiléerna och "skapa" en svank. :crazy:
Rörligheten är det heller inget fel på, kan få tårna i pannan utan problem om jag böjer ryggen bakåt.
Kan man få problem senare om man är skapt såhär?
CarolaLind 2006-02-21, 08:30 Lisa och Lickerty:
:o :o Expert är jag långtifrån, bara oehört intresserad och passionerad terapeut ;) ;)
Jag träffar många ryttare med diverse konstruktioner, antingen är de svankiga, kutiga eller raka. Det som är viktigt är att hitta sin balans mellan det som är bra och dåligt med ens kropp.
Vilken sport utövar man? Vilket jobb har man? Vad gör man på sin fritid?
Hur mkt ska min kropp klara av?
Vilka rörelser ska/bör den klara av?
Hur lägger jag upp träningen för att på bästa sätt hjälpa mig själv att kunnna bli stark och smidig i det jag ska göra?
Vilken form av förebyggande friskvård bedriver jag? Hälsokontroller/ Massör/ Röntgen vid behov/ Blodprov/ etc/etc
Vilken form av vård bedriver jag under tiden? Sjukgymnast? Personlig tränare?
Det viktiga är inte alltid formen på kroppen utan vad vi vill göra med den, vad den orkar och inom vilken ram vi ska hålla oss för att inte överarbeta/arbeta fel.
Själva kan det vara svårt att bena upp alla frågor men med hjälp av läkare och sjukgymnaster, personliga tränare och massörer/Osteopater/Naprapater o whatever så får vi svar. Samt såklart lyssna på er kropp! Vad säger den?
Inbilla er inte att ni har begränsningar bara för att ni inte har det eller det, de kropparna, de fördelarna, det räcker med att titta på tex: handikappidrottare, vart tog deras begränsningar vägen? ;)
Det mesta sitter i huvudet samt i omgivningens åsikter, men fråga dig själv vad DU vill, orkar och kan.
Om man har för lätt för vissa rörelser tex: överrörlighet, ska man undvika de rörelserna, om man har svårt för vissa rörelser är det de man ska jobba med, försiktigt, med en långsiktig plan.
Då blir det balans på sikt.
"Ont i ryggen" är ett otroligt stort begrepp och det onda behöver inte ens sitta i ryggen!
Ge er själva den chansen att gå iväg för att kontrollera er status innan ni sätter igång med projektet att bli en bättre ryttare, för att kunna bli det måste ni veta vad ni ska jobba med och det finns folk som kan berätta det, lägga upp en träningsplan och bit för bit följa er i utvecklingen.
Ridning ska vara trevligt, inte något man ska få problem av, att lära känna sin kropp är aldrig försent, och en mkt god investering hur gammal man än är.
Många sitter och rider med turtle neck, detta ger stora problem senare i livet, många svankar, vrider benen på olika håll etc, detta ger problem! ÄR problem! Men man kan jobba med det, både utan och med sin häst.
Och, såklart, det bästa, ju stadigare och mer balanserad du är, desto mer balanserad och frisk häst har du.
;)
CarolaLind 2006-02-21, 08:32 Finns det någon sida där man kan se vilka som ens vet vad en häst är? ;) Så man inte hamnar hos någon som inte har ett dugg förståelse för ryttare...
Sök på Osteopater i ditt område, om jag inte missminner mig finns det i alla fall en som jobbar både med häst och människa, eller pm:a Sita här på Buke, hon har säkert svar till dig! Sita jobbar som Osteopat.
:)
:bow:
Vilken sport utövar man? Vilket jobb har man? Vad gör man på sin fritid?
Sport - Ridning... klassisk/vanlig dressyr är väl det jag hoppas kunna bli duktigare på.
Jobb - just nu uppsatsskrivande (mycket hängande över böcker alt. sittandes framför datorn). Senare förmodligen ett kontorsjobb...
Fritid - Tja...sitter vid buke eller halvligger i soffan? :angel:
Hur lägger jag upp träningen för att på bästa sätt hjälpa mig själv att kunnna bli stark och smidig i det jag ska göra?
Ja, det är ju just det jag vill ha reda på! Jag gillar att träna och vill komma igång mer med det. Tränar aerobic och step men funderar på att börja med mer core (rygg- och magträning). Tror du att det är bra eller kan det vara dåligt om man har ett inbyggt fel, så att säga...? :o
Om jag skall gå iväg till nån, är det en sjukgymnast i första hand då?
Jag tycker det är så svårt att veta vem man skall kontakta om man inte har något konkret fel, utan mer diffust "jag sitter snett på hästen" :crazy:
Ok. Jag ska pm:a henne och se vad hon säger!
Tack!
emma-vsm 2006-02-22, 20:40 Jag hade för ca 5år sedan problem med ryggen, ländryggen. I vissa lägen "högg" det till. Hur länge smärtan varade varierade och ibland kunde jag inte räta ut mig på ett tag.
Gick till kiropraktor och efter 3ggr kändes allt bra.
Ända till nu. Igår borrade jag hål till pimpelfiske (ca 10st) och jag tänkte på att böja benen men antagligen vred jag mig istället.
I morse hade jag lite värk i axlar och övre rygg (inte jätteont), och när jag sedan satte mig på hästryggen kände jag av det även i ländryggen. Det är samma smärta som sist, böjer jag mig i ett visst läge känns det som att det kommer hugga till, dock har det inte gjort det än.
Så, hur gör man nu? Jag vill inte gå till kiropraktor direkt, det kostar ju ganska mycket, utan tänkte avvakta. Jag ska på hoppträning imorrn och dressyr på fredag, vad tror ni om det? Jag red hela mitt pass idag, och det var ok.
Tacksam för råd!
/Emma
Va rädd om dig själv. Du måste strunta i pengarna gå till kiropraktorn omgående. Har själv haft problem med ryggen div åkommor. Ju mer kiropraktorn rättade till så uppkom följdfel, nu efter ett tiotal behandlingar är jag frisk förklarad. Jag sökte från början för nacke axlar, när det var fixat fick jag problem med ländrygg osv. Till slut kom det verkliga problemet fram vilket var ett snett bäcken. Nu är allt fixat. Det tog tid men gud så skönt att känna sig frisk. Kroppen anpassar sig och smärttröskeln höjs går man för länge så tar det längre tid att korrigera. Du har bara en kropp och den skall hänga med hela livet, tänk på det och lycka till, i slutändan är det värt pengarna jag lovar.:smirk:
men hur hinner man det? hästen skall ju motioneras och mockas och fodras och allt varje dag, har nu en vilodag i veckan och då orkar man ju verkligen inte träna något annat.. kroppen behöver ju vila också..
Jag förstår inte heller hur ni som har egen häst hinner träna på gym flera gånger i veckan :o
Jag har ingen häst och jobbar inte ens just nu, men tar mig ändå inte iväg mer än max 2 ggr/vecka :rofl:
En fråga till er träningsexperter:
På "mitt" gym finns det både core, pilates och bodybalance. Vad är det för skillnad? Vad tränar vad?
Jag tränar mest aerobics och step men har nu provat core 2 ggr och tänkte forsätta med det, men fattar inte riktigt allt dom pratar om med corehold, andning osv. Instruktören tjatar och tjatar om att man måste andas, men inte hur och när :confused:
Vill någon vänlig själ förklara lite för mig?
apocalypsen 2006-02-23, 23:50 Det finns ju mer eller mindre engagerade.
Jag hade för många år sedan en sjukgymnast som följde med ut i stallet och tittade på när vi red, han fick även prova på och rida.
Förstår om inte alla är så engagerade, men han jobbade mest med idrottsskador och ville utöka sitt kunnande.
Även om det ofta är väntetid till idrottsläkarna så går jag hellre dit för de ha bättre förståelse för att kroppen måste fungera och vara i balans när man utövar sin sport
Mickis2003 2006-02-24, 11:38 Mkt intressant läsning för en med ryggont :bow:
Har själv jättedålig tid för hinna "extra träna" heltidsjobb och gård o hästar...hinner inte åka till gym precis :angel: nja....
Jag har köpt en TENS apparat... plattor som man fäster med gel och ger elektriska impulser på ryggen.. känns som massage..plus att kroppen frigöra "smärtstilande" av sig själv av impulserna...jätteskönt!
www.cefar.se som har dessa apparater... istället för äta massa värktabletter.
Om du har ont i ryggen och ont om tid så gå till en sjukgymnast och få ett bra ryggträningsprogram. Det har jag gjort och det är ett trestegsprogram, jag är på steg tre. Nästan alla övningar har jag gjort hemma på ett liggunderlag och det har tagit 15-20 minuter att utföra programmet vad gäller steg 1 och steg 2. Nu har jag fått steg 3 och det kräver hantlar till några övningar men det kan man ju alltid köpa för en billig penning i en sportaffär eller liknande.
Har varit ihärdig och tränat nästan varje dag, 20 minuter kan man ju oftast klämmma in någonstans. Jag upplever en fantastiskt förbättring i ryggen nu och det är härligt att slippa ha ont. Ridningen går också mycket bättre eftersom programmet har varit inriktat på att dels avlasta ryggen och dels stärka upp övriga muskler. Att kunna göra dessa programmen är ju förstås under förutsättning att man inte har någon skada och självklart undersökte sjukgymnasten min rygg första gången jag var där för att se så det bara var ont jag hade och ingen skada. Jag har fått bättre hållning på köpet och det hjälper ju också till att avlasta ryggen eftersom jag orkar sitta mycket bättre framför datorn, jobbar på kontor.
Jag tränar Core, det är asjobbigt och skönt men jag kände skillnad efter 2 veckor.
Core och Pilates påminner mycket om varandra. Samma muskler som skall stärkas, dvs "kärnan" eller bålen, korsetten, skärpet eller vad man vill kalla det,snarare musklerna och ligamenten runt ryggraden samt bukstyrka. De små djupa musklerna som du inte kan komma åt genom sedvanlig styrketräning.
Tror bara det är övningarna som skiljer sig. Har inte prövat Pilates.
Men det är just andning och den åtdragna korsetten, dvs spänningen i mage och rygg som gör att övningarna är lättare att utföra. Hänger inte andning med, då blir det asjobbigt. Är inte mage och rygg spända, ja då tar andra muskelgrupper över och då tröttnar du omedelbart. Så det krävs teknik, men helt plötsligt funkar allt och balasen sitter perfekt.
Sen tränar jag Cirkel träning 2 ggr i veckan med sedvanlig styrketräning och kondition. varav den ena är följt av Core, men då är man så slut i kroppen och har svårt att fokusera på andning och balansen i övningarna.
Jag tränar 3ggr i veckan då plus att jag rider egen häst, har eget stall, samt jobbar på ett galoppstall.
Vill man så kan man!:)
Apropå ryggont så har jag lidit av ichias 3 ggr två gånger på vänster sida och en gång på höger.
Sen jag började träna så har all ryggvärk försvunnit. Jag hade känningar minst en gång i veckan, mest för att jag var trött i ryggen, men dels pga av en ryggskada sen an avbockning vid 12 års ålder som gör sig påmind ibland.
Att stretcha stora sätesmuskeln kan förebygga eller lindra ryggvärken.
Då den är sammankopplad med ryggen på nåt sätt.
Enklast är att ligga ner på rygg, dra upp ena knät mot bröstet och lägg det andra benet över, håll om det övre benet och pressa benet mot dig, då ska det kraftigt dra i skinka och lite länd. Håll några sekunder och glömt inte att andas. Lätta och ta ett djupt andetag och blås ut samtidigt som du pressar igen.
Detta är inte skadligt och har hjälp min ryggvärk mycket.
En annan bra Mage rygg övning är PLANKAN! Du arbetar statiskt med musklerna rygg/mage och det är väldigt stärkande. En sitsförbättrare helt enkelt.;)
Ligg på mage, res dig på armbågarna men händerna framåt. Lyft krppen från golvet och bli ståendes på tå.
Endast tå och underarnar skall ndda golvet. Höj upp rumpan lite så du inte svankar. Stå så där 30 sek och vila i 10 och sen 30 sek till, Garanterat Tröttsamt.
Måste prövas! have fun!
Tack för svaret :bow:
Har även läst på nu att bodybalance är en blandning av yoga och pilates, det låter väl bra? Jag har aldrig tränat yoga eller likande förut, har tyckt det verkar lite för flummigt :p men är det mer styrkeövningar inblandade låter det ju kanon.
Du får jättegärna förklara lite mer om andningen om du kan. Jag vet ATT man skall andas, men HUR? När skall man andas in/ut, skall man ta små eller djupa andetag, osv osv. Jag har ingen koll på sånt där :o
Har sen 5 år problem med ryggen, ibland mår den bättre och ibland sämre.
Har numera stundtals svårt att rida ordentligt för att det gör ont, någon som har tips på bra övningar som stärker ryggen?
Anledningen till att jag har ont är att jag efter en (eller flera egentligen) skador felbelastar ryggen. Har några olika övningar att göra men de är tråkiga och jag har ingen motivation...
Hej! Har själv haft problem som kommer och går. får tidvis gå med korsett. Har börjat på nybörjar Yoga. Satyananda yoga. Man lär sig att aktivt lära kroppen att slappna av och när jag går därifrån så har värken släppt. Det finns Cd-skivor som man kan använda hemma. Men först måste man givetvis lära sig via en kurs. Efteråt är man först lite frunse och trött och sedan blir man full av energi. Coolt
Jo andningen är lite krångligt. Du ska ju spänna magen"korsetten" och samtidigt ta djupa andetag utan att släppa på spänningen i mage/rygg. Du måste fokusera, öva närhelst du vill.
Sen ska ju du göra coreövningar på det, då måste man verkligen ha alla sinnen igång för att inte tappa just spänningen, eller andningen eller balansen..
Tränaren ska säga till hur du ska andas under övningen.
Ett ytligt exempel är att när du gör ex en övning med ett ben, så skall du andas in när benet tas upp och andas in när det tas ner.. bara ett exempel, det varierar orehört mellan övningarna.
Men in och utandning hänger ofta ihop med en rörelses intensitet.
Du kan ju träna med andningen genom att . Spänna mage/rygg, träna på att andas och sedan kontrollera andningen genom att bara andas ut när du sträcker ut armen och andas in när du tar in armen. Låt andetaget vara ca 2-3 sek. Sen lägg till ben i rörelsen så måste hjärnan tänka till extra. Då brukar man glömma "korsetten"..
Pröva, så kanske du förstår bättre.
Lycka till!
Ojoj, det verkar ju vara en hel vetenskap :o Men tack så mycket för förklaringen, jag ska "träna" hemma...
Det är inte min starka sida att koordinera flera saker samtidigt. Brukar ofta hoppa över armarna i aerobics tex. Men det är väl bara att hålla tungan rätt i mun. :d
När jag bodde i Karlstad och spelade innebandy hade jag en jätteduktig sjukgymnast men jag hr ju flyttat och bor nu i Ängelholm så man får ju leta upp allt på nytt.
Hej, jag är precis registrerad här, vet inte hur jag hitta hit egentligen.
Sökte bara på något. Jag lider utav ryggproblem, och har varit hos läkaren, de rekommenderade att ridning var bra för ryggen, då man kan träna upp sin hållning bra. Haha men jag undrar, hur går man tillväga om man ska börja rida eller så? har absolut ingen koll på sånt här, så det skulle vara trevligt om ni kunde guida mig lite på vägen.
Tack på förhand / Richie
AnnaKarinA 2006-02-27, 05:15 Härligt, välkommen till hästvärlden! Jag har också problem med ryggen, och blir mycket bättre av att rida.
Enklast, om du är helt och hållet nybörjare, är nog att söka upp en ridskola du tycker verkar bra. Stort lycka till!!! :)
Hej och välkommen! :rofl:
Jag har också ryggproblem p g a en ridolycka för drygt 10 år sedan. Jag tycker att ridningen för det mesta bara gör gott för ryggen. Man blir uppmjukad och får använda muskler som man kanske annars inte hade tränat.
Det jag däremot har lite jobbigt med är mockning - det tycker inte ryggen om. Men ska du rida på ridskola så slipper du ju den biten.
Jag tycker absolut du ska börja rida! :)
Hänger på de andra och välkomnar dig:D...Jag har en ryggskada sedan 1994 och jag måste rida, helst varje dag, för att inte få ont. Innan jag kunde ta upp ridningen gick jag hos naprapat och stod på balansbräda...före olyckan red jag varje dag...det tog ca 6 månader innan jag kunde sätta mig i sadeln igen. Har egna hästar och rider minst 5 dagar i veckan.
Hör efter med en ridskola i närheten. Lycka till!!!
Om man har ett diskbråck i bröstryggen (mellan sju å åtta)då... Hur i helskotta ska man bete sig då? :crazy:
Har haft det i över fem år och det är inte förräns NU som de kommit på att det är just ett diskbråck. Och jag vet inte HUR många speciallister jag har varit hos...
Gissa om man mått dåligt psykiskt av att tro att man gått å inbillat sig?
KAN ett diskbråck läka? Även efter fem år?
Kan träning avhjälpa det?
Hjälp? *ynk*
När jag kör häst så brukar det hugga till i ryggen så jag knappt kan andas( händer på skumpig väg).
I vissa perioder så har jag ont i ryggen spec. vid skulderbladen och länden neråt rumpan.
När jag går så vrider jag mitt ena ben så ibland så blir min sko vikt inåt eller hur jag ska förklara det. Har nu hört av en tjej att det kan ha att göra med ryggproblem?
Vad tror ni?
Kolla upp det men låter som klassisk travrygg.
Hade själv stora problem när jag jobbade heltid och satt i vagn hela dagarna. Har du testat använda ryggbälte?. Det hade jag på slutet och funkade bra så länge det inte var 30 grader varmt ute.
Ryggen har en förmåga att ställa till med mer än man tror så det skulle inte förvåna mig om benet beror på det. Efter läkare kollat upp så kan jag rekomendera att gå till en kiropraktor.
Okej tack för tipset! Var får man tag på ett ryggbälte då? På vilket sätt hjälper det??
mazarein 2006-03-18, 22:11 Låter ungefär som samma sak som jag kände för ca 1 år sedan. Gick till en mycket duktig massör, som konstaterade att jag hade Skolios, sne ryggrad. Detta berodde mest på att jag var ojämt musklad. Ex så har jag kortare lårmuskel på höger sida. Jag gick regelbundet hos henne ett tag, samt strechade regelbundet. Nu är musklerna ungefär lika långa tack vare att jag strechade ut dem. Om jag hade varit så duktig att jag fortsatt att strechade regelbundet hade det nog varit ännu bättre i dag, men så duktig är jag inte:angel:
Men ett tips är att gå till en massör eller likn. och be denne kolla ryggen!
MVH Anna:cool:
Okej tack för tipset! Var får man tag på ett ryggbälte då? På vilket sätt hjälper det??
Finns bla hos sjukgymnaster och i sportbutiker. Back on track är bra men dyra. Ryggbältet ger stöd åt ryggen och bla back on track värmer oxå.
Även om ryggbälte och allt de där med kiropraktor och sjukgymanst är kanon så vet jag av egen erfarenhet och genom en utbilning som heter ryttarens träning att många av våra skador uppklommer eftersom vi är väldigt duktiga på att träna båra hästar men rätt värdelösa på att träna oss själva. även om man rider 7 dagar i veckan eller va man nu gör så behöver man styrketräna sin kropp för att den ska orka med hästlivet.
MVH / Eliza
CarolaLind 2006-03-20, 19:38 Har missat din fråga! :crazy: Hur går det? Hur mår du?
Det är lite som det är. Har varit värre nu på sistonde och jag måste verkligen komma i gång med träningen. Men det är svårt när allt kostar.
Förutom diskbråcket (om det nu ÄR det :crazy: )så har jag problem med ländryggen/bäckenet också. Känns rätt hopplöst faktiskt. :(
Men men.
Fröken_Skåne 2006-03-20, 23:09 :bow:
Jag har också rejäla ryggproblem, jag vet inte om du kommer ihåg mig (du har behandlat mina hästar) om jag säger Nathalie & Sigge & Candy utanför Halmstad..kommer du ihåg denna tjej med supersnea rygg då? :o :angel:
Om man har ett diskbråck i bröstryggen (mellan sju å åtta)då... Hur i helskotta ska man bete sig då? :crazy:
Har haft det i över fem år och det är inte förräns NU som de kommit på att det är just ett diskbråck. Och jag vet inte HUR många speciallister jag har varit hos...
Gissa om man mått dåligt psykiskt av att tro att man gått å inbillat sig?
KAN ett diskbråck läka? Även efter fem år?
Kan träning avhjälpa det?
Hjälp? *ynk*
Vad säger läkaren som ställt diagnosen? Är diskbråcket 5 år gamalt? Jag har för mig att ca. 50% av alla människor över 40 har minst ett diskbråck, men att de flesta aldrig har symtom från dem. Är ni säkra på att smärtan härstammar från diskbråcket? Diskbråck är skumma saker... *ler* (tycker jag som inte jobbar med ryggar).
Med korrekt träning och/eller behandling kan smärtan från diskbråcket reduceras. Om det inte hjälper så kan operation vara till hjälp. Rådgör med din ryggläkare och gå till en sjukgymnast ryggläkaren kan rekomendera.
Lycka till!
Lamoureux 2006-03-21, 22:14 :bow: :bow: :bow:
50% av de som är över 40 säger du. Ja det känns ju tryggt med tanke på att jag inte ens är fyllda 30. ;) :D
För fem år sen fick jag mig en redig flygtur (från häst, vad annars?)men då syntes inget på magnetröntgen.
Enligt min läkare -som numera är fd med tanke på att han inte anser sig kunna hjälpa mig *suck* Som så många andra...- så har jag inte ett "rent" diskbråck utan bara så nära man kan komma. (:confused: )Det syns inte på MR tydligen. Fråga mig inte hur han säkert kan säga att jag har det.
Operation (om inget annat skulle hjälpa)är jag inte så jättepigg på (just nu)eftersom det tydligen är en hjärtkirurgisk operation där dom måste gå in genom bröstbenet och flytta på hjärtat mm. :crazy:
Jag har provat ungefär allt med min rygg. Kiropraktor, naprapat, sjukgymnastik, akupunktur, träning mm mm. Oj, jag glömde psykolog. :smirk:
Det är fan inte konstigt att man mår som ett as när man inte ens har en riktig diagnos (har allt från smärtrundgång (?), myalgi, diskbråck och nått till)och försäkringskassan tror man är lat och dum.
Själv vill jag helst av allt bara bli bra. Eller åtminstonde bättre.
Jag har nervtrådar i kläm mellan några ryggkotor. Skulle jag sträcka ut hela min rygg på morgonen skulle den garanterat vara nära på att gå av. :eek: Det skulle i alla fall kännas så. :smirk:
Fast det kanske är bra? Jag måste prova i morgon bitti, det kanske fungerar! :)
equitouch 2006-03-23, 18:23 http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3141
står rätt bra info om diskbråck.
Önskar dig lycka till och krya på dig
Blue_moon 2006-04-04, 12:11 Alla (tror iaf jag) är överens om att man ska ha en rak ryggrad. Vid minsta snedhet behandlas den.
Men om man är sned från födslen, sk skolios, blir man inte behandlad om det inte är mycket allvarligt och då med operation (som jag har fått höra och känner ett par som har blivit opererade). Varför är det så? Vad är det för skillnad på om en kota har kommit lite fel så man måste rätta till den jämtemot en annan människa som har kroniskt sneda kotor?
Jag har lätt skolios, vilket jag precis fått reda på genom röntgen. Jag har alltid varit spänd i rygg och axlar (är dessutom överrörlig i några av mina leder). För några år sedan gjorde jag ett studiebesök hos en kotknackare som lite lätt kände på min rygg och sa att jag hade några sneda kotot som borde rättas till (jag blev mycket förvånad för sjukgymnasterna i skolan har de senaste åren sagt att jag var bra i ryggen, var lite sned i mellanstadiet, fast de kanske inte är så duktiga på att kolla upp snedheter?) vilket fick mig att vilja röntga. OM kotknackaren hade "knackat" kotorna rätt hade det skett något allvarligt med min rygg då? Iom att de (troligtvis) har funnits nästan hela livet?
Jag kan passa på att jag så länge jag kan minnas har varit SPÄND i rygg och axlar, haft muskelinflammation i rygg samt muskelfästet till biceps i axeln. Det gjorde ONT! Detta gör att jag tror att ryggen alltid varit sned.
Min snedhet är tydligen så liten så att jag, enligt läkarna, inte borde ha besvär av den. Kronisk värk i axlar och rygg som sträcker sig till muskefästet i nacken vilket medför spänningshuvudverk. De leder också till att jag spänner höger sida mer och får ont i höger lårmuskel, haft inflammation i dess fäste mot knät som jag troligtvis belastar fel pga att jag har ont så jag har fått början til lartros och inte hade kunnat röra knät vintertid utan Artrox (Litozin hjälper inte). Underbart. Men hur vet man vad som härstammar från ryggen och vad som kommer pga andra orsaker? Jag har dessutom en inflammerad sena i ena handleden som går upp ibland (får ont en period, inte ont ett slag, ont igen). Detta kan inte JAG härleda till ryggen men det kommer alltid när det är lågtryck och jag är mer spänd i mina muskler.
Varför kan inte mina kotor rättas till med hjälp av kotknackare, -eller? Vad skulle hända med muskler o. dy. som är vana vid min snedhet?
Förresten vad är en kurvatur? Jag har en kurva i nedre delen av halsryggen, kurvatur åt höger i bröst- och till vänster i länd. Är det bara en vanlig krök?
God läsning!
Hej!
Jag har väl egentligen inget svar på dina frågor,men jag kan säga att jag också har en lättare scolios och har mycket problem med övriga leder,så till den grad att jag länge misstänkt reumatism.Dock har jag inte gått till läkare för mina bekymmer, för där jag bor är dom kända för att vara rent ut sagt korkade.
Långt innan jag fick min rygg röntgad och fick veta att jag hade scolios har jag haft "klen" rygg och väldigt ont i mina leder,men då jag ofta fick ryggskott så fick ryggen röntgad.Nu på senare tid har ryggskotten minskat i antal,men det tror jag har att göra med att jag har mer muskler i ryggen och det då gör att jag inte belastar just ryggraden utan mer musklerna.
Som sagt har jag väl direkt inga svar,men vet hur du har det.
HeJ!
Varning för svammelsvar, men jag kan försöka ändå..
Jag skulle tro att det är så att en scolios är en "felbyggnad" i ryggen, som inte går att rätta till utan operation.
Har man några kotor som hoppat snett, beror det på att musklerna runt omkring är stela (tex) och håller kotorna kvar på fel plats, dvs det går att åtgärda eftersom man inte är byggd så från början.
Man kan ju även bli sned i ryggen för att man har olika långa ben, det kan avhjälpas med olika sulor i skorna om det är jobbigt.
En kurvatur är en kurva helt enkelt. Bakifrån ska ryggraden vara rak, uppifrån och ner. En kurvatur till höger i tex halsryggen menas att det går i en liten (eller större) kurva ditåt.
Om du har besvär av ryggen tycker jag definitivt du ska ta upp det med en läkare, trots att dom anser att du inte "ska" lida av det. All smärta SKA tas på allvar. Säj det till dom!! Sen ifall det kommer från ryggen, höften, knät eller vad som är ju att leta reda på. En förändring i ryggen måste ju inte vara det som är fel, även om det är just ett synligt fel..
/ Lavinia, som bara svamlar, men som läser till sjukgymnast och därför själv är lite intresserad av sånt här.
Blue_moon 2006-04-05, 07:58 Tack för svaren, båda två!
Jag har inte reumatism, det är uppkollat via blodprov för ca 6 månader sedan. Däremot sa läkaren att eftersom jag är så ung så behöver inte den positiva RH-faktorn (heter det så om reumatism?) synas på ett blodprov än, men läkaren kunde säga att jag inte har reu. för tillfället.
Jag tycker att det känns obehagligt att gå till vc för att prata med dem om att jag har ont, tycker inte att jag har gjort annat :crazy:
Men jag ska till vc på torsdag och funderar på att prata med läkaren om alla besvär (hehe jag känner mig som en hypokondrisk 90-åring) :angel: Mitt frikort gäller tom mitten av juni så varför inte använda det ordentligt..
Pysen: Uppsök läkare i en annan stad om du inte tycker om dem som jobbar där du bor. Jag känner ingen runt Uppsala men någon borde det finnas..? Annars får du åka till Kalmar, det är dit jag har gått fast jag bor ca 15 mil därifrån.
Lavilina: Tack! Jag ska prata med min läkare här på hemmaort imorgon när jag ska dit för att ta bort en leverfläck. Och jag förstår ditt svammel, jag svammlar själv mycket mer så ditt var lättförståligt :smirk:
Jag ficknyligen ett avslag på en försäkring för att jag enligt journalen har lätt scolios...... Tänk om NÅGON hade kunnat informera mi eller mina föräldrar om det när jag växt upp...... Jaghar precis som dig on i ryggen axlar och det bli spänningshuvudvärk. Jag fick reda på min scolios för typ en månad sedan genom försäkringsbolaget..
Jag är 26 år... hallå Under tonårenvar jag till en rygg specialist för jag kände mig sned.. Han sa att jag hade en roterad kota i ryggen och frågade vad jag sysslade med för idrott. Jag sa att jag red dressyr och snart skulle åka på JuniorSM. Han sa att inga av hans patienter kude rida dressyr riktig med denna snedhet och att han hade nåra patienter som hoppade.... jippi...
Jag har efter det försökt med hjälp av spegel när jag rider se när det är rakt och även fast det känns snett för mig lärt mig att leva med den snea känslan och fått omproggramera känslan, för sluta med ridningen är inte att tänka på.
Men tänk om någon kunnat sagt nåt tidigare så hadde man kanske förstått varför saker och ting är som det är....
taccotad 2006-04-06, 09:41 Jag har/har haft skolios. FÖddes inte med detta, uppkom när jag var ca 12-13 år. Hade korsettbehandling under några års tid. När jag var 19 var jag färdigbehandlad enligt läkaren.
Men efter ETT år såg och kände jag själv att ryggen blivit sämre. Då hade skoliosen kommit tillbaka med stormsteg. Fick en snabb tid hos läkaren, det visade sig att ryggen blivit ännu snedare än vad den var innan behandlingen. Fick tid för operation.
Har nu stelopererat 5 eller 6 kotor, minns inte riktigt. Ryggen är faktiskt väldigt rak och fin. Men jag känner mig ändå snedbelastad i kroppen.
Jag blev kollad i skolan varje år, men min skolios kom över en sommar. Visst, jag hade alltid haft en liten tendens till snedhet men inte mkt. Alltså på sommarlovet levde min ryggrad sitt eget liv och böjdes på alla håll och kanter. Så sånt kan hända fort.
Mina muskler fick jag jobba upp efter operationen. Då var dom ju olika långa och olika starka. Detta tog sin lilla tid att få rätt på.
Enligt min läkare har man inte ont av snedhet i ryggen. Men även jag har haft ont i rygg, axlar och nacke i alla år. Varit väldigt spänd. Enligt min sjukgymnast kan man visst ha ont i ryggen när man är sned eftersom muskler och allt annat felbelastas.
Vet inte om jag egentligen tillförde nåt vettigt här....:cool:
Alla (tror iaf jag) är överens om att man ska ha en rak ryggrad. Vid minsta snedhet behandlas den.
Nix, det är ingen ortoped överens med dig om.
Det finns för övrigt knappt en enda människa som är helt spikrak i ryggen.
Men om man är sned från födslen, sk skolios, blir man inte behandlad om det inte är mycket allvarligt och då med operation (som jag har fått höra och känner ett par som har blivit opererade). Varför är det så? Vad är det för skillnad på om en kota har kommit lite fel så man måste rätta till den jämtemot en annan människa som har kroniskt sneda kotor?
Man föds inte med skolios. Den utvecklas under uppväxten, antingen i barnaåren (infantil scolios) eller senare (juvenil resp adolescent scolios). Om scoliosen ökar över bestämda gränser blir man korsettbehandlad tills tillväxten är avslutad, är det ännu mer kan man bli tvingad att operera.
Jag har lätt skolios, vilket jag precis fått reda på genom röntgen. Jag har alltid varit spänd i rygg och axlar (är dessutom överrörlig i några av mina leder). För några år sedan gjorde jag ett studiebesök hos en kotknackare som lite lätt kände på min rygg och sa att jag hade några sneda kotot som borde rättas till (jag blev mycket förvånad för sjukgymnasterna i skolan har de senaste åren sagt att jag var bra i ryggen, var lite sned i mellanstadiet, fast de kanske inte är så duktiga på att kolla upp snedheter?) vilket fick mig att vilja röntga. OM kotknackaren hade "knackat" kotorna rätt hade det skett något allvarligt med min rygg då? Iom att de (troligtvis) har funnits nästan hela livet?
Scolios kan inte rättas till genom kotknackning då det är kotornas form som är påverkad.
Jag kan passa på att jag så länge jag kan minnas har varit SPÄND i rygg och axlar, haft muskelinflammation i rygg samt muskelfästet till biceps i axeln. Det gjorde ONT! Detta gör att jag tror att ryggen alltid varit sned.
Scolios gör inte ont. Du har sannolikt haft ont i dina muskler, och detta har gjort att du hållit ryggen snett.
Min snedhet är tydligen så liten så att jag, enligt läkarna, inte borde ha besvär av den. Kronisk värk i axlar och rygg som sträcker sig till muskefästet i nacken vilket medför spänningshuvudverk. De leder också till att jag spänner höger sida mer och får ont i höger lårmuskel, haft inflammation i dess fäste mot knät som jag troligtvis belastar fel pga att jag har ont så jag har fått början til lartros och inte hade kunnat röra knät vintertid utan Artrox (Litozin hjälper inte). Underbart. Men hur vet man vad som härstammar från ryggen och vad som kommer pga andra orsaker? Jag har dessutom en inflammerad sena i ena handleden som går upp ibland (får ont en period, inte ont ett slag, ont igen). Detta kan inte JAG härleda till ryggen men det kommer alltid när det är lågtryck och jag är mer spänd i mina muskler.
Varför kan inte mina kotor rättas till med hjälp av kotknackare, -eller? Vad skulle hända med muskler o. dy. som är vana vid min snedhet?
Återigen: scolios gör inte ont och kan inte påverkas med kotknackning, om det är en äkta scolios. Det finns falsk sådan också, som beror på benlängdsskillnad.
Förresten vad är en kurvatur? Jag har en kurva i nedre delen av halsryggen, kurvatur åt höger i bröst- och till vänster i länd. Är det bara en vanlig krök?
Ja, det är en vanlig krök.
Jag skulle tro att det är så att en scolios är en "felbyggnad" i ryggen, som inte går att rätta till utan operation.
Krökningen går att påverka med korsett, så länge man växer.
Hej!
Och tack för rättning, svamlar mest själv.. Vem är du som kan så mycket??
/ Lavinia (som just fått inpräntat i 2 veckor:källkritik, källkritik, källkritik)
Jag är läkare; specialist i ortopedi.
(utsedd till "årets ortoped" på Senior, visserligen utan konkurrens, men ändå :D )
Det syns inte på MR tydligen. Fråga mig inte hur han säkert kan säga att jag har det.
Operation (om inget annat skulle hjälpa)är jag inte så jättepigg på (just nu)eftersom det tydligen är en hjärtkirurgisk operation där dom måste gå in genom bröstbenet och flytta på hjärtat mm. :crazy:
Om ett diskbråck ger symtom så syns det på MR.
Du har totalt missuppfattat operationsmetoden. Diskbråck opereras bakifrån, utom om de sitter i halsryggen.
Nej jag har inte missuppfattat något. Det var så min läkare sa till mig.
Var naiv att tro att det läkare sa var sant, men ack så fel man kan ha...
Kanske han hade läst det i en artikel från 1850-talet, av någon som var förvirrad redan då.
Kan det inte ha blivit en sammanblandning med skoliosoperationer, där man ytterst sällan men ändå ibland tar till jättestora operationer framifrån??
Nej, han sa verkligen att operationen skulle ske framifrån för diskbråck i bröstryggen.
Men så sa han också att ett db inte alltid syns på MR. Vilket jag har fått reda på att det ju gör.
Enligt den här läkaren har jag så nära ett diskbråck man kan komma. Jaha? Vad har man då? Kul att det inte syns ett skit på röntgen (gjorde i och för sig en ny MR i veckan så vi får se vad den säger. Förmodligen ingenting... :smirk: )så läkarna tror att jag inte har ont.
Nåja. Det blir nog bra...
Det kan knappast vara en ortoped som sagt så.
Har jag skrivit att det var en ortoped?? I så fall har jag yrat. :angel:
Denna läkare är idrottsläkare (dr. med?)och verkade verkligen veta vad han höll på med. Men ACK så fel man kan ha... :smirk:
De speciallister jag har varit hos har inte direkt gett mig något hopp samt att jag dessutom har fått fyra olika diagnoser. :(
Nej, du sa inte att det var en ortoped - det var jag som sa att det inte kan vara en ortoped som säger så.
Och det är ju ortopeder som opererar diskbråck, därför tror jag att din idrottsläkare fått något kraftigt om bakfoten.
Jag instämmer till fullo! :D
Därför har jag inte längre kontakt med honom.
explosiv 2006-04-14, 21:40 Hej Blue moon!
Vet inte om jag har svar på dina frågor. Men jag kan säga att jag kände igen mig väldigt mycket i din berättelse! På mellanstadiet kollade skolsköterskan på min ryggrad, tyckte den såg sne ut. Så när skoldoktorn var på skolan nästan gång tog även han en titt. Sedan blev det inget mera. Den var väl lite sné, men inget onormalt tyckte dem? När jag började 7an började mina problem på riktigt. Fick inflammationer i mina båda axlar. Började hos sjukgymnast, fick ett träningsprogram som jag inte hade motivation att göra så länge. Slutade hos sjukgymnasten. Kommer ihåg att när jag läste till konfirmationen i 8an hade jag sådana smärtor att jag åt alvedon ganska ofta. Det var även då min dagliga huvudvärk började. Jag hade häst sedan några år, och det började även bli problem för mig med att mocka. Började hos sjukgymnast igen när jag gick 1a året på gymnasiet. Fick ganska snabbt ett träningsprogram i handen som jag skulle göra hemma. Och jag gjorde det, men märkte ingen skillnad... så jag var helt omotiverad att fortsätta. Ingen förstod ju!? Kunde ingen hjälpa mig?! Jag hade kanske inte tålamod nog?
Nu, har jag genom min ridtränare fått tips om kotknackare. Gått hos honom varannan vecka sedan i höstas. Börjar känna skillnad. Men det har varit/ÄR FORTFARANDE riktigt tufft. Jobbigare med mockningen och ridningen än någonsin, men jag har börjat bygga muskler på rätt sätt nu, använder muskler jag inte använt tidigare. Så har jag inte så mycket kraft i mina armar, men det kommer med tiden. Innan kotknackar´n rörde mig ville han ha röntgenbilder, min rygg var inte jätte sne, men den var sne och såg ut som ett S. Mina skuldror hade olika höjd (har fortfarande). Han har sagt att mina problem bottnar sig i ryggraden, och detta gör att jag förstår varför träningsprogrammen inte hjälpte så mycket. Man behandlade bara symptomen, inte källan till problemen! Problemen kom inte heller från axlarna, utan från skuldrorna.
Min kiropraktor säger att jag ska bli helt återställd, men att det tar tid.
Han knackar mig i nacken, bröstryggen och ländryggen, och jag har ett träningsprogram att göra varje dag (vilken jag har motivation att göra i och med att det hjälper! :)
Men usch vad jag lidit säger jag (får tycka synd om mig själv :D )
Tränar regelbundet med min häst, och det är bitvis så tufft att man seriöst funderar på att lägga ner det med hästar. Haft så ont när jag rider och vissa dagar har jag inte ens kunnat rida (jobbigt när man ska hålla hästen i tävlingskondition) Mocka får mamma och pojkvännen hjälpa mig med rätt ofta.
Har känt att jag först blivit sämre, och nu börjat bli bättre sen jag började hos kotis, men jag tror det är ganska naturligt att man först bli sämre...
Skolios är när man har sned ryggrad, no matter what. Jag har skolios, men om ett tag är det borta. Skolios är ingen sjukdom i sig, det är en benämning på en sne ryggrad. Min bästa kompis är född med skolios, det är en annan femma. Ryggraden växer snett och skruvar sig, Hon genomgår operationer m.m Min ryggrad har blivit sne av en smäll, eller att jag ramlat av hästen!?
Se till att komma till en riktigt duktig kotknackare, och lycka till!
Jag lovar att det går att bota dig också. PM:a om du undrar nåt.
kram/X
explosiv 2006-04-14, 21:47 Scolios kan inte rättas till genom kotknackning då det är kotornas form som är påverkad.
Återigen: scolios gör inte ont och kan inte påverkas med kotknackning, om det är en äkta scolios. Det finns falsk sådan också, som beror på benlängdsskillnad.
Vad knäppt?
Jag har fått info genom läkare och kotknackare att jag har skolios, alltså att min ryggrad är sne. De vet inte varför, men min ryggrad växer sig inte sne, utan jag har ramlat konstigt eller fallit av hästen illa etc. Jag vet fler som har sne ryggrad som behandlas hos kotknackare.
Röntgat och kollat benlängden och mina ben är inte ojämna, de är lika långa! Min skolios behandlar kotknackaren och det hjälper! Lustigt att du säger motsatsen!? *förvirrad*
MEN BLUE MOON! Om den här--> http://www.kiropraktorcentrum.com/nyhetsbrev-0512.html kan vara till någon hjälp så.. där står att inte alla kan behandlas hos kiropraktor...
Har precis avslutat en korsettbehandling som jag haft under 1,5 års tid. Kan för övrigt säga att de varit den värsta tiden i mitt liv, rent kroppsligt. kunde itne äta ordentligt, kunde itne röra mig ordentligt osv. För en månadsen stod jag itne ut längre, och förra veckan var jag hos läkaren o då hade jag itne använt den hårda obehagliga grejenb på tre veckor, o ryggen ahde iaf itne blivit sämre, men gud vad jag känner efter om ryggen känns sne..
Men ahde jag itne haft den alls hade jag behövts opereras och förhoppningsvis blir itne ryggen sämre (läkaren trodde itne det).
Har faktiskt hört av en nära bekant att det kan vara direkt farligt med kotknackning och viss massage om man har grav scolios .. tror gränsen går på ca 30 grader. Vet ngn om detta är sant?
Kram
Vad knäppt?
Jag har fått info genom läkare och kotknackare att jag har skolios, alltså att min ryggrad är sne. De vet inte varför, men min ryggrad växer sig inte sne, utan jag har ramlat konstigt eller fallit av hästen illa etc. Jag vet fler som har sne ryggrad som behandlas hos kotknackare.
Röntgat och kollat benlängden och mina ben är inte ojämna, de är lika långa! Min skolios behandlar kotknackaren och det hjälper! Lustigt att du säger motsatsen!? *förvirrad*
Man får massor av olika besked, speciellt från diverse kotknackare och skolläkare som inte har någon större koll.
Skolios är inte vilken sned rygg som helst.
Skolios är en väl definierad krökning av ryggraden och en kompenserande krökning längre ner, vilket ger en s-form, oftast med inslag av rotation. Man kan inte födas med den eller få den efter en skada.
Skolios gör inte ont.
Den utvecklas antingen i barnaåren (infantil s.), i puberteten (juvenil s.) eller mot slutet av tillväxten (adolescent s.).
Anledningen att man följer skoliosutveckling med röntgen och läkarbesök (hos en ortoped!) är att man vill kunna behandla de som kröker sig för mycket. Detta för att förhindra problem med bröstkorgens organ, som kan få det trångt.
Jag är läkare; specialist i ortopedi.
(utsedd till "årets ortoped" på Senior, visserligen utan konkurrens, men ändå :D )
Aha!!
Du e en sån där som bara vill öppna och skära i folk.. (här vädras fördomarna fritt. Detta har jag hört från nån i skolan).
Skönt med nån som vet lite iaf, bland alla oss lallande dårar..
/ Lavinia
Dalakhay 2006-04-16, 21:52 Tackar för det :bow:
Har haft problem i ryggen nu ett tag, men efter regelbundna besök hos kiropraktorn och ett Back On Track-ryggbälte så är det bättre. Bättre, men inte helt bra.
Om ryggen är så här vid 19 års ålder.. :crazy:
ElinTure 2006-04-26, 19:38 Jag får ofta ont i nacken och axlarna elter ett ridpass. Det är ju inget farligt så... Det är liksom träningsvärk i en ganska hög grad. Vad beror det på? Vet ngn ngn bra stretchövning eller liknande som kanske kan hjälpa?:confused:
spänner du dig i nacken? Har du hög krage på jackan/tröjan du rider med?
roslagen 2006-04-26, 21:01 Armar och axlar kan man strecha genom att ta tag i en dörrkarm och ha armen i 90 graders vinkel medan man vrider kroppen från armen (detta var inte lätt att beskriva:crazy: ) eller att man lyfter upp ena armen ovanför huvudet böjer i armbågsleden och med den andra armen tar tag i armbågen och dra arm nummer ett bakåt. Medan man rider kan man försöka på en snarliknande övning där den ena armen lyfts upp, vinklas tills handen är mellan skulderbladen och den andra armen kommer nedifrån och upp och där de möts försöker man få tag i fingarna alternativt om man håller en vante i den ena hande ska den andra hand fånga upp den.
ElinTure 2006-04-26, 21:56 spänner du dig i nacken? Har du hög krage på jackan/tröjan du rider med?
För det mesta rider jag med helt vanliga tröjor, ibland kan jag ha krage på... :crazy:
solita_cna 2006-04-30, 17:47 Råd: Försök att "kolla igenom dig själv" när du sitter på hästen. Försök att vara avslappnad, du kanske sitter och spänner dig. Ibland kan man ju komma på sig själv att spänna sig i nacken t.o.m på kudden på natten, så det är nog inte ovanligt. Sitt rätt och med huvudet i "skålen" med hängande axlar, avslappnad mun. Skaka lite försiktigt på huvudet och känn sedan att du slappnat av.
har ofta ont där jag med. Men inte av ridningen utan mest av mockning etc. Beror kanske på att du spänner dig och överbelastar visa delar av kroppen,själv går jag och spänner axlar och nacke hela tiden pga. stress har ont varje kväll.
Jag får också ont i rygg, nacke, axel när jag rider, mockar och slänger höbalar:crazy. Fast det beror inte av träninsgsvärk utan av sendrag. Det enda som fungerar på mig är massage. annars får ajg aldrig tillbaka blodcirkulationen och får gå med spänningar i ryggen i flera dagar. Orsaken , för mig, är att jag sitter lite som en hösäck när jag rider. jag tycker det känns obekvämt att sitta aldeles för rak i ryggen, men det går nog att träna bort, hoppas jag... sen vid mockningen och så så arbetar jag fel.. jag vrider hela kroppen istället för att vända runt och sedan slänga iväg det jag ska...hopplöst:p
Lycka till
explosiv 2006-05-02, 12:55 Man får massor av olika besked, speciellt från diverse kotknackare och skolläkare som inte har någon större koll.
Skolios är inte vilken sned rygg som helst.
Skolios är en väl definierad krökning av ryggraden och en kompenserande krökning längre ner, vilket ger en s-form, oftast med inslag av rotation. Man kan inte födas med den eller få den efter en skada.
Skolios gör inte ont.
Den utvecklas antingen i barnaåren (infantil s.), i puberteten (juvenil s.) eller mot slutet av tillväxten (adolescent s.).
Anledningen att man följer skoliosutveckling med röntgen och läkarbesök (hos en ortoped!) är att man vill kunna behandla de som kröker sig för mycket. Detta för att förhindra problem med bröstkorgens organ, som kan få det trångt.
Okidok... min ryggrad är lite S-formad (men minimalt), men vrider sig inte mera, och tros har uppkommit efter en illa avramling från hästen (men vi vet inte), fast problemen började när jag började växa mycket i puberteten. Men då har jag inte skolios då? Fast kiropraktorn säger ju det...och de som röntgade mig oxå. och jag blir bättre när jag går till kiropraktorn... hmmm... äää, jag drar mig ur den här diskussionen, blir ändå inget klokare :cool: hehh..
Om krökningen ökade när du växte i puberteten, kan det ju handla om en skolios. Men man får inte skolios av att ramla av en häst.
Har du problem i ryggen som blir bättre av kiropraktorbesök så är det väl bra, även om jag inte köper förklaringsmodellen.
heJ!
Fick höra detta skräckexempel från min lärare idag..(hon e utbildad och yrkesverksam sjukgymnast).. Hon fick in en kille med en sned kota i halsryggen (heter den så på svenska??), han hade fått den när han va 14 och råkat ut för nån olycka och nu var han runt 40.. Iaf kom han med remiss från sin läkare och på remissen stog det (minns ej exakta ordalydelsen) "pat. har sned kota i halsen vv. tryck den rätt!"
Oj, så vi skrattade!!!
/ Lavinia, apropå sneda ryggar och så..
OMG... vilket cornflakespaket hade den läkaren hittat sin legitimation i?
Jag hade/har över 40 grader och jag har aldrig hört att det skulle vara farligt...
CillaW! Ho, ho! Du kanske vet? :angel:
40 grader är ganska mycket.
Det som kan bli farligt är om krökningen (men framför allt rotationen) blir så stor att lungorna får det trångt. Det kan leda till ökat tryck i lungkretsloppet och påfrestat hjärta.
Ja, jo... Jag var väl lite slarvig med korsetten. :angel: *klastrofobi*
Har för mig att jag hade nån grad från att bli opererad eller så, då.
Men kan det bli "farligt" att som nån sa att gå hos kiropraktor eller massör?
Skulle också rekommendera att du och alla andra med ryggproblem att kolla benlängden, då detta ofta yttrar sig som ryggbesvär. Börja dock inte med iläggssulor, vanligast är en låsning som gör att benen verkar vara olika långa och inte att de verkligen är olika långa. Det kan i så fall behandlas "lätt" av ex. en kunnig zonterapeut (föredrar den behandlingsformen då det går i kroppens egen takt).
Du kan själv kolla benlängden om du har en mjuk men stark och noggrann kompis som hjälper dig. Lägg dig på mage på golvet, slappna av så gott det går. Låt kompisen lyfta upp dina ben från golvet och dra dem (dig?) lätt bakåt, kamraten skakar sedan dina ben mjukt och stabilt från sida till sida. Din kamrat lägger ner benen på golvet igen och buffar ihop dina ben rakt bakom dig (trycker endast ihop dem i sidled). Han/hon kollar sedan om dina fotknölar ligger parallellt.
Att det skiljer från någon millimeter upp till ett par centimeter är som sagt egentligen inget ovanligt men har du besvär så är det naturligtvis bäst att korrigera detta snarast - och även om du inte har besvär är detta bra att korrigera då du blir rakare i kroppen och kanske inte får ont i framtiden. Efter korrigering kan det känns ovant och det är lätt att falla tillbaka i gamla mönster, så det är bra att kolla benlängden regelbundet speciellt i början.
Jämför med barn som bygger med träklossar, om de första byggstenarna ligger snett så kan de inte bygga rakt utan måste kompensera med att lägga en kloss åt höger, en åt vänster etc.. likadant med vår ryggrad.
hälsningar,
Ingela
He, he jag vet att jag har olika långa ben... och jag gick till läkare och ortoped regelbundet när jag gick i högstadiet och min scolios beror inte på att benen är olika långa. Ryggen har växt snett.
Fick behandling för den men jag slarvade som sagt...
karuso_00 2006-05-06, 09:37 jag läste inte hela ditt inlägg men jag skulle gå till kiropraktorn, kotknackaren, har ett liknade problem men mitt bäckenben vrider sig så jag knappt kan böja mig, får fruktansvärt ont i korsryggen...
o det är oxå medfött... :crazy:
Enklaste sättet att mäta benlängd är fortfarande att använda måttband. Enklast om man har en kompis till hjälp, men det går uten.
Ja, jo... Jag var väl lite slarvig med korsetten. :angel: *klastrofobi*
Har för mig att jag hade nån grad från att bli opererad eller så, då.
Men kan det bli "farligt" att som nån sa att gå hos kiropraktor eller massör?
Nej, det tror jag inte om det inte är en riktigt hårdhänt kiropraktor... du kanske t o m får hjälp med de muskler som kan vara spända och ömma i ryggen. Och då är det ju bara bra.
jag läste inte hela ditt inlägg men jag skulle gå till kiropraktorn, kotknackaren, har ett liknade problem men mitt bäckenben vrider sig så jag knappt kan böja mig, får fruktansvärt ont i korsryggen...
o det är oxå medfött... :crazy:
Bäckenben kan inte vridas, det är en anatomisk omöjlighet.
Varför kallar så många kiropraktorer för "kotknackare"? De seriösa kiropraktorer jag träffat jobbar med muskler, de knackar inte på kotor.
karuso_00 2006-05-06, 14:43 enligt min kiropraktor så gör mitt det, han har haft klinik sedan -88. det kanske inte är riktigt så men det är så han har uttryckt det till mig, kanske för min ovetenskap om hur det fungerar....
JA, men vad bra, slipper jag oroa mig att det inte skulle vara bra eftersom det är så himla skönt. :)
Tack så mycket!
enligt min kiropraktor så gör mitt det, han har haft klinik sedan -88. det kanske inte är riktigt så men det är så han har uttryckt det till mig, kanske för min ovetenskap om hur det fungerar....
Jag vet att det är en populär "diagnos", men din kiropraktor kan fortfarande inte ändra på anatomin.
Om bäckenben ska rotera krävs enorma krafter - trafikolyckor i 90+ km/h, våldsamma hästolyckor eller annat.
Däremot kan man pga stela och ömma muskler hålla hela sitt bäcken lite på sniskan, men det är en helt annan sak. Jag skulle tro att det är det som får många att tro att skelettet är en löst sammansatt sak som kan rotera lite som det vill.
ElinTure 2006-05-09, 19:27 Orsaken , för mig, är att jag sitter lite som en hösäck när jag rider.
Okii, jag sitter alltid rakt, kanske jag spänner mig för det...:crazy:
pulkaskurk 2006-05-09, 19:43 Ont i nacke och axlar kan du få av att du blir kall, så t ex en polokrage kanske kan vara att föredra då? Sen kan det bero på att du spänner dig, vilket ofta beror på att man blir just kall, och du kan även ha en dålig bål stabilitet vilket de flesta har även jag :) antingen så sitter du kanske som en hösäck eller så sitter du upp med ryggen och blir då trött i ryggen och spänner i sin tur fel muskler pga det helt omedvetet ... eller så kanske du spänner magen men inte ryggen så blir det knas för det med. Så ett tips på med POLOtröjan även om de känns varmt och träna upp lite extra bålstabilitet som gör att du automatiskt får rätt hållning både på hästryggen å nätr du går å står osv.. :)
hmm, det kanske vore något det:idea: Jag har ganska dålig rygg dock. Det fick jag förklarat för mig redan när jag var 7 år. Läkarna sa att om jag inte sträckte på mig jämt så kanske jag kommer bli kutryggig vid 20 års ålder. Jag va rätt dålig på att sträcka på mig förut men nu det senaste halvåret har det blivit bättre automatiskt:smirk: Jag har plötsligt börjat sträcka på mig lite mer.
Jag tror också att jag både spänner magen lite OCH sitter som en hösäck. Och när jag tänker på att sträcka på mig så spänner jag mig för det och så måste jag slappna av när jag börjar få ont i nacken och då sitter jag som en hösäck igen.
Men det där med polotröja ska jag testa! Gills en löskrage??
Hur tränar man upp bålstabiliteten föresten??
Tack för tipsen:D
pulkaskurk 2006-05-11, 19:58 jag tränar bålstabilitet ser t ex ut såhär 60 crunches 30 sneda crunches på varje sida sen liggr jag på rygg och lyfter upp raka ben upp mot taket framåt mot huvudet hela tiden med spänd mage för att koncentrera sig på det nedre muskelfästet å så gör jag c.a 40ggr sen lägger jag mig på sidan helt rak och skjuter in armen under mig lyfter upp mig med den undre armen och lyfter upp höften från golvet mot taket med hjälp av magmusklerna framförallt dem som sitter i sidan men även dem i fram och ryggmusklerna så gör jag c:a 30 ggr på varje sida sen lägger jag mig på mage och gör rygglyft 60 ggr när jag blir sttarkare brukar jag lägga vikter uppe vid skulderbladen/ axlarna för bättre resultat och även göra 60 push ups och 30 tricepsarmhävningar det är ett ex på ganska bra effektiv träning som ger reslutat på bara 2-3 veckor så märker man att man blir starkare... så brukar jag träna inte varje dag men 3-4 ggr/vecka iaf... musklerna måste f å vila och återhämta sig också...
och det tror du en latmask som jag ska orka göra varje dag? :eek: :D
jaa... man kan ju alltid testa lite:angel:
pulkaskurk 2006-05-11, 22:10 hehe nej men nu har ju jag tränat så i flera år och pressar mig själv att göra lite mer lite längre hålla musklerna spända osv... men du kanske ska börja med att göra set om 20 på de stora musklerna som ryggen och framsida mage och bara 8 eller 10 på de mindre musklerna? Du måste anpassa efter hur du orkar själv, hur tränad osv... och sen när du gjort 20 och 10 reps i 2-3 veckor kanske du ökar och gör 22 och 12 osv... sakta men säkert .. var mest tips på hur man kan lägga upp det och lite övningar som ger väldigt bra bålstabilitet... om du går till en PT på gymmet så kommer dem säga i stort sätt samma sak så :) Det bästa tipset jag har till en nybörjare är gör så många du orkar å när du inte orkar en enda till så gör du 5 till :) Funkar alltid och kommer man in i det tänket så går det rätt fort... sen ska du INTE TRÄNA SÅ VARJE DAG utan bara 2-3 max 4 ggr/vecka för att annars hinner inte musklerna vila och bygga upp sig så att du blir starkare då har det motsatt effekt :) Så tänk att du ska göra så t ex varje mån, ons och fre, det går fort å lätt tar 15-30 min beroende på hur mkt du orkar hålla på :) Tänk bara på att inte glömma att strecha ut musklerna för om man inte strechar dem så drar dem ihop sig mer å mer när du tränar och till slut så blir dem jätte jätte jätte korta och då finns det en väldigt stor risk att muskelfästena tar stryk och ett muskelfäste består av massor med små grejjer ungefär som att man sätter upp ett papper med 100 st häftstift och blir musklerna för korta så kan det börja släppa sånna där små "häftstift" och det gör SKITONT (vet jag) och har man riktig otur så släpper HELA muskelfästet och det gör ÄNNU MERA SKITONT (vet jag också) när muskelfästet uppe i ryggen/rumpmuskeln lossnade på mig lät det som ett pistolskott och hela muskeln rullade ihop sig till en stor klum ner på baksidan av låret jag svimmade av den smärtan och låg medvetslös ganska länge behövde 2 operationer för att fixa det enbart pga slarvig med streching så GLÖM INTE DET!
okej. Jag ska inte glömma det. Lovar
Jag ska testa att träna sådär. får se hur länge jag tvingar mig själv bara:D
pulkaskurk 2006-05-12, 22:21 det är inte så jobbigt bara man kommer in i det... men det är alltid svårt ibörjan .. tills det faller in som en vanlig rutin...
det kan jag tänka mig. Jag får testa helt enkelt:p
Ngn som vet om det är bra eller dåligt att rida när man fått ryggskott??Vet ju att man ska röra på sig alla fall,inte bra att bara vila då blir man ju bara stelare.Men hur är ridning egentligen främjar det eller försämrar det ??Var ute och red en timme idag känns helt ok under ridningen men ca 1 timme efter kunde jag knappt gå aj,aj,aj!:(
Man ska förvisso röra på sig. Men man ska samtidigt lyssna på sin kropp. Gör det alltför ont att röra på sig och det känns som det blir sämre så ska man def. vänta lite tills medicin/behandling har hunnit lösa mer av inflammationen.
Jag fick ett j-kla ryggskott i vintras och blev beodrad att röra mig. Jag blev bara sämre och snedare. När jag sedan la mig och vilade helt i ca 2 dygn så blev jag markant mkt bättre. Efter det kunde jag börja röra mig lite försiktigt (gick även på ultraljusbehandling).
Kan du komma upp på hästryggen igen? Isf skulle jag hoppat upp igen. Blir du ännu sämre efter det så får du låta bli. Men jag tror att det bara är en tillfällig "försämring" som du känner. Så var det iaf ofta för mig (tex direkt efter behandling så var jag nästan helt rak och smärtfri. 1h senare var jag "sämre" än innnan. Det löste sig genom att jag vilade direkt efter behandlingen ist. Då fick jag ingen försämring utan blev bara bättre för var gång)
suisyola 2006-05-16, 10:42 har du rygsskott lär du inte ens komma upp på hästen..
Min vän som jobbar mycket med sånt här tror jag (ortoped) sade till mig att gör allt du blir bättre av men inte sånt du blir sämre av.
Annars så sägs rörelsen som uppkommer i kroppen när man sitter på hästen när den skrittar rakt fram vara mycket nyttig. Åka häst, inte rida :)
När jag hade ryggskott fick jag ridförbud av sjukgymnasten. Du bör undvika att sitta och det gör du ju när du rider. Hör med en sjukgymnast, han kan dessutom hjälpa dig så att du blir bättre. Du ska inte behöva gå med ryggskott. Jag blev bra på ca 1 vecka (två behandlingar)
Hej,
jag har haft ryggskott några gånger. I det mest akuta skedet kan man nog inte rida, det är ju knappt man kan gå överhuvudtaget. Men när det lagt sig en aning tror jag att det rentav kan vara bra, i alla fall har det känts så för mig. Undvik bara trav i nersittning: det belastar kotpelaren och speciellt ländryggen.
charmant 2006-05-18, 18:48 Min vän som jobbar mycket med sånt här tror jag (ortoped) sade till mig att gör allt du blir bättre av men inte sånt du blir sämre av.
Annars så sägs rörelsen som uppkommer i kroppen när man sitter på hästen när den skrittar rakt fram vara mycket nyttig. Åka häst, inte rida :)
Låter smart och bra:bow:
Jag har stpr problem med min rygg som lätt låser sig i korsryggen.Komerm jag bara upp på hästen så kan jag åka häst ett tag och det känns bättre sen är det ju en anna femma att ta sig av igen.....ingen vacker syn...Tur att pållen är van vid en halv invalid matte ibland
Det som känns bra är ok. Men har du ryggskott lär du inte komma upp på hästen, så det är det ju inte ens något att fundera över...
Problemet kan vara om man börjar bli bättre så man vågar röra sig mer och kommer upp på hästen, att man inte har förmågan att parera så som man gör när man är spänningsfri. Risken att åka av, eller göra illa sig rejält ökar.
Gå till en naprapat så blir du bra!!! Du blir rak också, det är bra för ridningen:)
Ja, det är vad min läkare konstaterade idag!! Att min ryggvärk & annan värk kommer av att jag rider för mycket!! :eek: Jag trodde jag skulle svimma när jag hörde det!! Jag rider ca 5-6 gånger per vecka á 1-1,5 h & det anser han är på tok för mycket!! :eek: :confused:
Ryggvärken kom för några år sedan efter en ridolycka, men eftersom den inte blev långvarig så kollade jag aldrig upp det, utan den har kommit & gått under dessa år till & från, även huvudvärken. Men nu i januari fick jag 'vandrande' värk, som började i fingrar, handleder, axlar, knän & så nu ryggen, det strålar från ländryggen upp till huvudet, som gör att jag även har konstant huvudvärk. Vilket är skit jobbigt att leva med!! :( Jag har ätit en kur med diklofenak innan för ledvärken, sedan nån antibiotika för inflammationen. Nu vill läkaren att jag slutar rida(!) först nu i 2 veckors tid & om det hjälper så att jag slipper värken så måste jag sluta rida helt!! :eek: Sedan fick jag ju med mej en kur diklofenak igen!! Men jag undrar jag om värken verkligen kommer från ridningen?? :confused: Usch jag tänker inte sluta, det vill jag absolut inte!! :( Jag ska till en reumatolog för vidare undersökning i juli & så ska jag röntgas också. Jag ville även få remiss till sjukgymnast eller kiropraktor, men det tyckte läkaren inte va nödvändigt!! :eek: Men jag kanske kan ringa till någon själv & boka tid!? För jag måste verkligen få bukt med det här om jag ska orka med hästen & arbetet & livet för övrigt!!
Någon med tips på hur jag kan 'lindra' värken? Tips på bra övningar? mm. Allt.
Sedan har jag en fråga till, men den kanske ska ligga under utrustning, men jag provar här iallafall. Finns det någon speciellt sadel man kan ha när man rider för att 'dämpa' trycket i ryggen på mej? Just nu har jag bara en hoppsadel. Jag kanske ska byta till en dressyr eller bomlös? Eller vad tror ni är det 'skonsammare' för min rygg? Finns det något speciellt märke som är bättre för mej? Sedan hur är det med dom här paddarna man kan ha i sätet osv, är dom bra?
Tacksam för svar! :bow:
Innan du ger upp hoppet, prova att gå till osteopat. Jag gick till en sån (var lite sned osv) och är symptomfri. Har släktingar och vännr som var lika illa däran som du och som fick höra stt dom i princip skulle bli sängliggande resten av livet. Dom är inte smärtfria men klarar att rida och leva ett normalt liv. Det är klart inte säkert att en osteopat kan hjälpa dig men det är värt ett försök, det är inget som kan skada!
MiaMaria 2006-05-24, 12:45 För 15 år sen bröt jag bäckenet och fick en spricka i en ryggkota. Det tog ett tag innan jag kom tillbaka och kunde börja rida. Jag har sen till och från ont i ryggen, ibland lite ibland mer. Vad jag kan säga är att vissa hästar är svårare att rida, och vissa sadlar kan också vara problem (min höft låser sig + smärtor i ryggen). Jag har pga skadan fått andra problem (infllammationer till och från) i ryggen och låret, men det har blivit bättre med åren.
Jag går till en naprapat när det är riktigt illa och får bra hjälp. Jag strechar och stärker musklerna "inne" i bäckenet, samt rygg och mage. Vad jag kan säga är att om jag INTE rider blir mina problem mycket värre och om jag har haft en period när hästarna tex. vilat så måste jag ta det väldigt försiktigt annars får jag låsningar i rygg och bäcken direkt. Bästa är att hålla igång med ridningen regelbundet.
Sen rider jag mest i skogen och tränar dressyr nu för tiden. Lite hoppning för husbehov på mindre hinder bara. Jag har en gelpad till sadeln som jag tycker är bra och lite stötdämpande.
Jag tror att du kan få hjälp med din rygg och jag tror absolut inte att du måste sluta rida. Ta det lite lugnare i perioder kanske du behöver, men det klarar du nog! Lycka till!!
Osteopat? Vad gör dom? Samma som kiropraktor? Vart hittar man en sådan? Gula sidorna kanske.
Vad är en naprapat då? ;)
Jag har en gelpad till sadeln som jag tycker är bra och lite stötdämpande.
Det är en sådan jag funderar på att man skulle skaffa, men tänkte att det kanske inte är nått. Men du kan rekommendera det då?
smulemor 2006-05-24, 13:42 anbefaler gelpad på det sterkeste hvis du har rygg eller hofteplager ved ridning.
MiaMaria 2006-05-24, 14:02 Min naprapat behandlar mina låsningar i bäckenet/höften och ger mig massage, samt tips på hur jag kan träna/strecha för att förebygga nya problem. Naprapater kan också behandla ledbesvär. En naprapat behandlar alltså både muskler och leder.
Gelpadden är jätteskönt att sitta på och verkar stötdämpande. Jag tycker den har hjälpt mig. Kanske kan den lindra även dina besvär! Kostar runt 500:- på tex. Hööks.
Aha ok, ska leta runt lite & se vad det finns för 'behandlarer' här. Det låter ju som en bra idé iallafall att ta kontakt med en sådan. Sedan en sådan padd får jag nog allt införskaffa mej, hört många nu som säger att dom är bra!
MiaMaria 2006-05-24, 15:34 Jag har tidigare blivit behandlad av sjukgymnast, gympat i varmvatten på sjukhuset, varit hos kiropraktor osv. så det finns många sätt att åtminstone blir något bättre!
Lycka till!!
Jag lyssnade me på läkaren och blev inte helt bra, så jag vände mig till en naprapat och VIPS är det fixad med mitt snea bäcken, låsta kotor osv.
det du beskriver beror på att några kotor flyttat sig och klämmer nerverna, därav den strålande smärtan...och kan man alla nerverna så vet man sen vart igrån ryggen smärtan kommer.
Men gå absolut till en naprapat, kostar ca 300:-, behövs max 3 behandlingar.
Det är ju värt det:)
Jag vet en reumatiker som alltid rider barbacka, pga att hon får ont av att rida i sadel, som ju "tvingar" (mer eller mindre, förstås) ryttaren att sitta på ett visst sätt. Men barbacka går det bra!
Djurjouren 2006-06-01, 21:47 Har oxå värk och ryggproblem. Det jag varmt kan rekomendera är att om du måste sluta rida och absolut inte vill det så rid islandshäst. Enda gången jag inte har ont är efter att ha ridit islandshäst. Jag sålde alla mina vilket jag ångrar djupt, har en unghäst kvar som jag ska rida in till hösten. När det blir för jäkligt så brukar jag låna en bekants islänning och rida den, det är bara så långt borta, önskar jag hittade en nära mig så jag kunde rida OFTA.
Luftstoppad sadel är GULD, liksom barbackapadd av fårskinn.
Spiteful Spirit 2006-06-01, 23:19 Här är en till med ryggproblem. Ska försöka rida i westernsadel få se om det blir någon skillnad (det enda negativa då är väl att min gelpad inte passar..), annars får jag väl fundera på att minska ner ridningen eller testa en annan medryttarhäst. :-(
ainasoja 2006-06-02, 00:27 Kl
Är det någon av er som har ryggproblem om testat ledade stigbyglar? Dom sägs ju spara ryggen och knäna på ryttaren.
Stackars dig, det är verkligen inte kul att ha ont i ryggen! Men det finns hjälp att få av dels naprapater (som nån ovan har nämnt) och kiropraktorer. Väljer du nån kiropraktor så kolla bara att de är medlemmar i Sveriges kiropraktorförbund (eller vad det nu heter).
Det är nämligen som så, märkligt nog, att den svenska kiropraktorutbildningen inte är lika bra som den internationella, så de som "bara" har den svenska får inte vara medlemmar i förbundet.
Jag vet inte om detta nödvändigtvis innebär att de är sämre, men jag törs då inte chansa. På förbundets hemsida finns en förteckning och man kan söka på stad.
Jag har haft ont i ryggen till och från efter att ha ridit allehanda problematiska och vilda pållar, och har flera trista låsningar i ryggen. Det går helt klart att behandla, men om det är det du har, så försök till skillnad mot mig att faktiskt hålla dig lite lugn ett par dagar efter behandlingarna. Det är inte så listigt att som jag lyfta grejer, mocka och fortsätta rida på som vanligt.
Men förresten, har du röntgat ryggen och fått konstaterat att det inte är diskbråck på gång, spricka eller liknande? Det brukar seriösa kiropraktorer vilja se innan behandling hos dem påbörjas.
Under tiden är en vetevärmekudde och Arnika massageolja (finns att köpa på hälsokost) att rekommendera varmt!
Många råd blev det, men välj det du föredrar och lycka till!
Jag tror att du kan ha bra nytta av att byta sadel och lära dig sitta i en riktigt bra lodrät dressyrsits. I en hoppsadel hamnar man så lätt i stolsits, och det ger ingen bra ställning för ryggraden. Den naturliga svanken som ska fjädra rätas ut när man sitter så.
Jag rekommenderar boken "The Classical Seat" av Sylvia Loch.
Och ja, du kan ringa till en sjukgymnast själv och boka tid. Ring till en som är ansluten till Landstinget, så betalar du patientavgift och får in det på ett högkostnadskort. Det krävs ingen läkarremiss för att få tid hos en sjukgymnast.
Har inte fått tag på någon kiropraktor eller naprapat eller så, verkar inte finnas några här!? Men knaprar tabletter när det är som jobbigast. Har tagit det lugnt med ridningen nu också ett tag, tömkört & gått endel, annars ridit barbacka & det känns faktiskt mycket bättre!
Ska röntga rygg & till specialist i juli! Eftersom jag inte har gjort det så ville väl inte läkaren skicka mej till en kiropraktor eller nått?!
Jag bara :love: vetevärmekudde & pållens Arnika linement!! :D
Jag tar tacksamt emot alla förslag!!!! :bow:
*raderat*
läste inte frågan ordentligt....:o
suisyola 2006-06-05, 21:26 du kan inte försöka få hjälp med mockning och andra tunga saker där man inte är snäll mot ridningen,tror att de sliter mer på ryggen än ridningen
MiaMaria 2006-06-06, 21:17 Jag rider alltid med ledade stigbyglar, mycket behagligare än vanliga på alla sätt och vis! Tror nog att de kan verka "dämpande" när man har problem med ryggen, för mig har det känts så iallafall.
Spiteful Spirit 2006-06-06, 21:54 Jag rider alltid med ledade stigbyglar, mycket behagligare än vanliga på alla sätt och vis! Tror nog att de kan verka "dämpande" när man har problem med ryggen, för mig har det känts så iallafall.
Ledade stigbyglar, hur funkar de? Blir det mer svikt, eller blir det någon annan vinkel på benet/fotennär man rider med sådana jämfört med vanliga, eller..? Jag testar allt för att se om det lindrar för min rygg ^^ Var kan man få tag på dem och vilken prisklass?
MrsScabtree 2006-06-07, 21:01 Prova akupunktör el kiroprakor. Traditionella läkare pratar jämt en massa skit och ska skick apå en en massa jävla kemikalier. Dom hjälper nog tillfälligt med dämpar bara symptomen och löser ej orsaken. Gå till vad vanliga läkare kallar "hokus pokus" så ska det nog fixa sig. Kan dock vara så att du kanske får lugna ridningen ett tag. Men att sluta låter som nonsens.
http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/neuheiten/44236eng.htm
kostar mellan 1200-1400.
Kan varmt rekommendera Back on Tracks led- och muskelskydd för smärtlindring och läkande effekt. Det finns bl a ryggbälte.
Jag har problem med ryggen till och från, och jag märker själv när det inte är läge att rida. Tar det emot redan när jag ska sitta upp är det läge att jobba från marken. Men vissa dar blir ryggen bättre av att rida! Jag har haft det så länge men har precis börjat lära mig känna igen vilken sorts smärta det är om det blir bättre eller sämre av att rida.
Byte av häst/sadel kan också göra det bättre/sämre.
Hej!
Jag har själv ryggbesvär av och till efter en bilolycka, men kanske inte riktigt illa som du har... Jag har iaf varit hos både sjukgymnast och kiropraktor och fått mindre besvär efter det, hos sjukgymnasten kan man också få övningar att göra hemma som är anpassade till just dig..
På vissa orter krävs det dock remiss från en doktor...
Annars är en homeopat kanske ett alternativ.. jag vet att många inte tror på sånt, men jag känner många som har blivit bättre och även helt friska av några besök hos en sådan.......
På iform.se finns det även enklare övningar för att strecha och stärka ryggen.........
Mitt råd är att försöka hitta en bra sjukgymnast. Min läkare gav diagnos "låsning i SI-leden" och hänvisade mig till en sjukgymnast som konstaterade att jag hade de flesta symptomen för en diskpåverkan. Läkare kan också missa... En sjukgymnast kan ofta hitta mer exakt varför man har problem och hjälpa till med övningar för att korrigera grundfelet.
Kiropraktorer har jag inte så mycket till övers för eftersom den jag gick till bara körde vad som verkade vara ett standard ryggknäckarprogram som inte hjälpte särskilt mycket. Kan naturligtvis ha haft otur med honom.
David
Har nu inte läst allt på den här tråden, men jag tycker de låter konstigt att man kan rida för mycket? och få rygg ont. eller?
En kompis har escolios (har absout ingen aning hur de stavas?) och tack vare ridningen så behöver hon nog inte opereras!!
Så tappa inte hoppet bara! :banana: :bump:
Jag tror minsann att jag fick ryggskott igår..:crazy: Skulle slå i ett par söm i pållens skor och då "smällde" det till i ländryggen och gjorde vansinnigt ont.. Kan röra mig hyfsat men det är vid vissa "vridningar" som det gör ordentligt ont, har inte lyckas komma på just vilka ännu.
Min fråga är dock hur man bäst kommer över detta? Har läst på nätet men jag får inga konkreta tips där, bara att det ska gå över av sig självt och man gärna ska motionera.. Det jag undrar är om det t.ex är bra att ligga på en "ryggbänk"? Är det bättre att ligga hårt än mjukt? Sitta/stå?
Så ni som har haft eller vet ngt annat om ryggskott kanske kan tipsa lite??:)
schelin_j 2006-07-05, 11:24 Jodu nog låter det som "ryggskott" allt. Har haft ett par omgångar av detta roliga (värsta gången blev det 3 dygn på sjukhus - också ett sätt att fira midsommar) och fått följande förklarat för mig:
Ryggskott är ett samlingsnamn på muskelskador i ryggen (ungefär som att mugg är ett samlingsnamn för diverse åkommor på hästens ben) men det vanligaste är att det är de små musklerna som sitter längs ryggraden som fått nog. Smärtstillande och antiinflammatoriska tabletter är bra, dels som sagt för att de dämpar inflammationen i musklerna dels för att du garanterat kommer att felbelasta om du har allt för ont. Panodil fick jag utskrivna när jag åkte hem efter lasarettsvistelsen.
Du bör röra dig så mycket som möjligt men inte överanstränga dig. Ta små turer gående om du kan, jag lade upp ett "schema" och gick en liten vända en gång i timmen på dagen och en gång varannan timme på natten (ställ klockan!). På så sätt slapp jag bli allt för stel och öm och kunde hålla igång blodgenomströmningen i musklerna. Ont gör det och vissa saker (som att torka sig efter toabesök) är ohyggligt svåra att göra... men om man håller igång hela tiden så blir det lite mindre outhärdligt i alla fall. OBS att jag med "hålla igång" inte menar gympapass utan små små promenader, har du riktigt ont kan det vara nog att gå en sväng ut i köket och så ta en promenad genom vardagsrummet på väg tillbaks till sängen... förresten är sängen inte världens bästa ställe för den som har ryggont, för mig var det i alla fall bättre att sitta eller halvligga.
KRYA PÅ DIG - det brukar ta tid, en vecka av jätteont kanske och så ett par veckor till då det fortfarande känns rejält och sedan klingar det av. Senaste gången "botade" jag mig genom att trilla av hästen, då fick jag så ont på andra ställen att jag glömde att ha ont i ryggen.:rofl:
:rofl: Oj då ja då kanske jag ska rida ikväll då och hoppas på det bästa:D
Hade ordentligt ont i morse, svårt att kliva upp- som du säger, det känns bättre att röra på sig. Är mest rädd för att det ska göra ont att rida, har en tävling på söndag som jag inte vill missa:( .
Aahh-värktabletter:) Förstår inte varför jag aldrig kan komma ihåg att man kan ta smärtstillande.. Ska tänka på det! Beställde även tid hos naprapaten/massören som får kika lite i morgon..
Tack för tipsen!
Rida är bra, jag har alltid ridit när jag haft RS. Bara nån har puttat upp mig på hästen så. Ner kommer man utan problem. Förhoppningsvis.
Nu har jag varit hos massör/naprapat.. Ahhhh, feel good!!!:banana: :bump:
schelin_j 2006-07-11, 07:53 Skönt att du är bättre!
Det låter bra! Tack för att det finns naprapater som kan sin sak. :D
Oh ja!:D Fick en akuttid, åkte dit, naprapaten klämde och kände, så tog hand tag och "knäckte till" så det knaka i hela kroppen.. *uuuh, gåshud..:crazy: * Sen var de klart:p . Trodde faktiskt inte att jag hade en kota som var sne eftersom det mest kändes som en sträckning men tji fick jag!
Trodde faktiskt inte att jag hade en kota som var sne eftersom det mest kändes som en sträckning men tji fick jag!
Kotor kan inte hamna på sned, eftersom de sitter rejält fast. Det krävs stora krafter för att de ska hamna "på sned", till exempel trafikolyckor i hög hastighet eller att man faller från sådär fem meter eller att man blir överkörd av en ångvält.
Dessutom skulle du få kraftiga neurologiska symtom (svaghet, smärta, tappad känsel) om det var så.
Det är en enkel och lättköpt förklaring som många alternativbehandlare använder sig av, att "kotan skulle hamnat snett".
På sistone har jag börjat få jätteont i ryggen när jag rider. Men bara på en av hästarna (jag rider tre olika) och det känns liksom inte om jag tex sitter i traven, bara om jag ändrar position på nåt sätt. Och framförallt när jag hoppat av. AJ:cry: Normalt sett har jag ytterst sällan ont i ryggen trots att min hållning är rätt kass:angel: Hästen i fråga är ett halvblod på dryga 160 cm med rätt stor gång mot vad jag är van vid. Vad kan det bero på? Jag sitter inte ner mer på den här hästen än på de andra, mer än på travaren men mindre än på araben. Rider inte heller längre pass, samma proportion som på förra. Vad kan man göra? Förutom att köpa dyr seatsaver:angel:
Tror inte att du behöver köpa en seatsaver i första taget :d
Men du sa att hästen hade större steg än vad du var van vid? Fattade det så i alla fall...Du kanske spänner dig i ryggen omedvetet när du rider just den hästen. Har också varit med om detta "fenomen" ibland, vissa hästar kan konstigt nog göra så att du spänner dig lite lite grann. Och rider man så tillräckligt länge börjar det till slut att göra ont...
Hoppas att det blir bättre :bow:
Jag hoppas att det beror på spänningar, för isf borde det försvinna med tiden. Det konstiga är att problemet har blivit värre och värre. Trots att hästen går bättre och bättre = jag slappnar av mer och mer. Kan det vara nånting med lättridningen och att sadeln känns stum?
Winterjoy 2006-10-15, 09:54 jag ha ungefär samma problem, efter att jag ridit så känner jag att jag har ont i ryggen. Jag har ridit min häst i 6år, men det är nu på sistone som jag börjat få ont i ryggen. jag undrar om jag fått typ sämre hållning eller nått? att jag inte rider med rak rygg, att jag kanske är så trygg att jag är helt avslappnad så ryggen "sjunker ihop" eller nåt sånt, kan det vara så?
Åh en till, jag är inte ensam! Jag har också funderat på om det är nånting med hållningen, ska snacka med min tränare imorn på lektionen och se ifall hon har nån idé om det hela. Blir det nån skillnad för din del om du sitter ner eller rider lätt/fältsits? Igår red jag tre timmar på arabhästen, skritt trav och galopp. Inte en tillstymmelse till ryggont trots att rumpan var halvt blå av den hårda sadeln:crazy: Men bara 20 minuter på halvblodet så är det kört... :confused:
Winterjoy 2006-10-15, 16:01 ja det är konstigt det där. Jag får inte ont varje gång, men väldigt ofta, och det spelar ingen roll om jag tränat dressyr eller lufsat runt i skogen och så..
TheJenny 2006-10-15, 23:09 Jag har det likadant. Det är inte alltid det gör ont i ryggen. men varje gång jag rider på min häst så beror det på vad jag gör. om jag står offta upp i lätsits så får jag ont hela dagen efterråt. men om det bara är messt skritt så kan det tjännas som en knut i ryggen. På ridskolan så brukar jag få ont av hästar som är lite mer "bekväma" i traven. Detta hände mig efter att jag ramlade av en gång och fick en sten rakt upp i ryggen.. En gång när jag red så fick jag en rej som gör så att jag måste "arbeta" mer med ryggen. Den fästs fasst vid bringan på något sätt, och så får man hålla i gummiaktiga stroppar tillsammans med tyglarna. Det brukar hjälpa ibland om man stretjar innan och på hästryggen och efteråt.. ett litet tipps
Stretcha:idea: Ska provas idag!
Hejsan!Har haft samma problem själv, då jag red mycket. Du skulle kunna prova att värma upp och gärna stretcha innan du rider samt att strecha efteråt."Häng" gärna ut ryggen om det går.I en gren eller nåt. Om möjligt ha benen framför dig på en pall el dylikt för att få ut svanken. Pilates är även grymt för oss ryttare, stärker upp bålmuskulaturen.
Det har hjälpt mig och nu kan jag rida utan smärta.
Lycka till! Fråga gärna om det är något som verkar oklart.
Linnis / Personlig Tränare
Winterjoy 2006-10-18, 19:58 vad är pilates för sorts träning? är okunnig haha
"nu ska jag verkligen känna efter vad jag gör" tänkte jag i måndags när det var dags för lektion på halvblodet igen. Glömde helt bort att stretcha men jag hade inte alls ont i ryggen efter ändå. Kännde mig aldeles lösgjord i hela ryggen:rofl: Så typiskt när man ska känna efter:crazy: Får se om det håller i sig i fortsättningen också...
vad är pilates för sorts träning? är okunnig haha
Pilates är en gammal träningsform som utförs på matta ( eller i speciella maskiner, bollar m.m)Grundarens tanke bakom det hela var att få kontroll över musklerna och bygga en stark och smidig kropp.( Tänk kattdjur)Rörelserna är långsamma och kräver koncentration.Andningen spelar stor roll i övningarnas utförande.
Hoppas du blev lite klokare:)
Påminner om min gamla valack. Jag fick Bara ont i ryggen när jag red honom. Det visade sig sen att han var väldigt sned i bäckenet.
Inte för att det behöver vara det men det kanske kan vara värt att kolla upp?
jag tävlingssimmade förut. då hade jag aldrig några problem! nu har jag ont i ryggen, är stel, ont i höfter och mår allmänt dåligt psykiskt (jobbar på det). ångrar verkligen att jag slutade simma. men jag vågar inte börja igen eftersom de jag simmade med har nu blivit skit bra, tävlar i SM ibland. och jag får väl börja simma med 9 åringar... men men, ska gå till sjukgymnast och kollla min rygg den 2/11...ska bli skönt :)
Påminner om min gamla valack. Jag fick Bara ont i ryggen när jag red honom. Det visade sig sen att han var väldigt sned i bäckenet.
Inte för att det behöver vara det men det kanske kan vara värt att kolla upp?
Hästen är precis kollad och behandlad med ET. Ägarna fixade. Så hästen är aldeles rak, är nån sned så är det snarare jag:angel:
Hästen är precis kollad och behandlad med ET. Ägarna fixade. Så hästen är aldeles rak, är nån sned så är det snarare jag:angel:
samma här! nu ska jag som sagt till sjukgymnast den 2/11 så att jag också kan bli rak så jag inte musklar honom fel eller så nu när hans bäcken (som var snett) är rakt :)
har idag varit hos sjukgymnasten för första ggn. jag fick ett recept på fysisk aktivitet! har tävlingsimmat och då tränade jag ganska hårt nästan varje dag. slutade, och därför har alla besvär uppkommit eftersom jag arbetar på som vanligt trots att jag inte har muskler för det..:D så nu ska jag få träna minst 45 min, 3 dagar i veckan på friskis! hade muskulära spänningar, som jag trodde. behövde dessutom fotinlägg eftersom jag har för låga fotvalv.
Sweetchili0511 2006-11-08, 02:01 Har du testat att gå till en osteopat? Kanske låter lite flummigt men jag har idrottat hela mitt liv & har samma problem som du beskriver samt har testat allt.Jag upplever att jag blir bättre & bättre efter varje behandling.Du kan ju alltid testa.
|
|