scotty
2006-01-02, 23:56
Man är ju noga med att värma upp hästen innan ridpasset men hur noga är ni med att värma upp er själva? Jag är väldigt dålig på det. Hade nog inte varit fel om man gick brevid hästen när man skrittar fram på långa tyglar.
|
Visa fullständig version : Handen på hjärtat scotty 2006-01-02, 23:56 Man är ju noga med att värma upp hästen innan ridpasset men hur noga är ni med att värma upp er själva? Jag är väldigt dålig på det. Hade nog inte varit fel om man gick brevid hästen när man skrittar fram på långa tyglar. Daniela 2006-01-02, 23:59 Kan nog bara hålla med dig, skulle inte skada, i alla fall inte för mig... :) aysha 2006-01-03, 00:10 Jag har faktiskt börjat leda min häst till manegen. Det är ingen lång bit, tar 5 min från stallet, men på den lilla stunden får man upp värmen rätt bra faktiskt! Gör samma sak när jag ridigt färdigt, leder tillbaka och får sträcka på benen. Och det har faktiskt hjälpt mot träningsvärk, speciellt de gånger jag inte har ridigt på ett par dagar och träningsvärken egentligen är ett faktum! Så jag rekomenderar varmt att leda sin häst en stund innan och en stund efter ridpasset! :) Bumbiiii 2006-01-03, 10:49 Hehe ja gör no tvärtt om går med hästen efteråt men skulle kanske göra det före istället :idea: roover 2006-01-03, 14:49 Haha, det är ju faktiskt sant, jag värmde aldrig upp mig själv innan ridpasset, ska jag börja tänka på nu till våren! :) ZätaHå 2006-01-03, 23:33 Värmer aldrig upp mig själv, men som vissa skrivit att de går bredvid på vägen hem ifrån ett ridpass i paddock/manege tycker jag är självklart, för det är ofta mer ansträngande för hästen än att bara rida ut, så det ger jag min häst som belöning. castle_bar 2006-01-03, 23:38 Jag värmer alltid upp :bump: samtidigt som jag skrittar fram hästen. Fast jag värmer upp uppsuttet... :D Brukar veva med armarna, göra klacksparkar, "cykla", "nudda vid tårna" och andra uppvärmings- och balansövningar. Det är en vanesak, det är självklart för mig att göra det... ;) cactuspower 2006-01-04, 00:17 Jag brukar gå fram brevid min häst, ca 3-4 varv (20 x 40 ridhus). Sedan blir det runt 5-10 min uppsutten skritt, varierar lite beroende på vad ridpasset ska gå ut på. Sedan brukar jag skritta av något varv på hästen, sedan sitta av och leda henne runt ca 10 min. pannkakssmet 2006-01-04, 00:48 En odentlig rykt före brukar värma upp överkroppen i alla fall. :angel: Blandrastik 2006-01-04, 09:45 Hästen värmer jag upp och värmer ur enligt konstens alla regler, men mig själv är det sämre med. De flesta fys-sporter så stechar man ju ur för att sedan gå till en varm dusch. Vi hästnördar, vi tar hand om brunte, klär av, borstar, sätter på nättsärken, mockar den där sista högen, fyller på höpåsar, går till bussen, åker hem. Utan så mycket som en liten strechpaus. Sen duschar vi. Att vi inte har lunginflamation hela bunten är ett under. maximilia 2006-01-04, 14:29 Inte värma upp kanske men jag stretchar oftast höftböjaren/insida lår och bröstmuskeln innan ridpasset, ibland efter oxå. Lite bökigt med alla kläder nu bara:D Cowgirls 2006-01-04, 16:07 Inte värma upp kanske men jag stretchar oftast höftböjaren/insida lår och bröstmuskeln innan ridpasset, ibland efter oxå. Lite bökigt med alla kläder nu bara:D Det är inte att rekommendera att stretcha INNAN du är uppvärmd, risken för skador är stor då! Själv försöker jag att komma ihåg att gå med hästen till ridhuset ibland. Så här på vintern är det ju toppen att ta en promenad först så slipper man stelna till på vägen dit. Själv så fryser jag otroligt mycket på vintern, så att röra på sig själv är ju bara positivt. Egonson 2006-01-04, 18:14 Jag värmer aldrig upp.. :o Kanske man borde. CrazyPiggelin 2006-01-05, 09:16 Jag går till ridhuset, ligger en liten bit från stallet. Sen går jag i rh med pållan så hon får skritta i ca 10 min... samma vid nervarvning. Ibland kan jag skritta ut innan passet då går jag bara en bit. Ibland kan jag gå hela vändan ute. de beror på.. brukar även sitta av en bit innan stallet efter uteritter. Så att hon lär sig att man inte går hela vägen hem med ryttare. Lavinia 2006-01-06, 14:47 hej! Jag cyklar ca 15 min till stallet, sen varvar jag ju ner lite när jag fixar iordning häst, men jag är lite varm iaf.. Brukar mocka mm efter jag ridit, så jag inte ska vara helt ouppvärmd/ Lavinia Emelie3 2006-01-06, 18:40 Brukar leda hästen till paddocken, en liten skittur i skogen, tar ca 10-15 min. Det får duga, men ibland kanske man borde göra lite mer, så som veva med armarna och nådda tårna som någon nämde innan. Har en kompis mamma som rider och först går hon typ i 15 min och sedan springer hon så att hon är riktigt bra uppvärmd, blir nästan trött bara av att titta på henne :o Lorpan 2006-01-06, 23:39 Mockning är en bra uppvärmare, så jag brukar mocka 1-3 boxar före ridningen - och så lite borst- & rykt på det så är i alla fall jag rätt hyggligt uppvärmd. Under tiden som jag skrittar fram hästen ledas ju kroppen upp också om man låter sig följa med ordentligt i skritten. maximilia 2006-01-07, 18:48 Jag gör som min osteopat har lärt mig, och det fungerar väldigt bra. Kan tänka mig att det beror på varför man stretchar. kicki71 2006-01-07, 20:26 Efter att jag har hämtat hästen från hagen mockat, spånat, borstat, klätt på hästen är jag sjöblöt i svett, så nä...ingen uppvärmning för mig =) litenmama 2006-01-07, 21:25 :banana: Värmer upp rejält:banana: Leder alltid hästen till manegen och väl inne går jag två varv i vardera,:bump: sen gör balans övningar innan man börja rida ordentligt:bump: /litenmama Daylight 2006-05-02, 17:48 Gör de när ja rider min sköthäst, då blir de alltid ett litet joggingpass innan:smirk: Sen é de bara en liiiten detalj att hon bockar om man inte gör de, men ja:p Annars så får ja väl erkänna att ja aldri gör de annars...:angel: Men ja, skulle nog inte va så dumt å gö de egentligen, men samtidigt, innan man rider så borstar man ju hästen, å gör för de mesta även lite andra stallsysslor, så de kan ju ses som en liten uppvärmning...;) mumin 2006-05-03, 09:03 Är alldeles för dålig på att värma upp, tyvärr. Men att göra i ordning hästen innan ridpasset med rykt och allt rantade fram och tillbaka till sadelkammaren hjälper ju lite i alla fall. Däremot brukar jag ofta hoppa av och leda hästen sista biten hem, både för hästens och min egen skull. Jag hade nog kunnat göra samma sak innan ridpasset om det inte var så att jag ehöver min kära pall för att kravla mig upp.. Och den är lite för stor för att ta på ryggen när man är på väg in i skogen.. :angel: suisyola 2006-05-03, 12:19 jag räknar mockning och rykt som uppvärming för mig HanSomFlyger 2006-05-13, 20:20 Ibland när jag känner mej duktig brukar jag gå på ridvolten och göra volter mm. med hästen. Då kommer vi båda i gång :D Tigertofflan 2006-05-14, 18:34 Jag går alltid brevid hästen vid fram- och avskrittning. Stretchar både mig och hästen efter ridpasset. weeanna 2006-05-15, 12:02 hah, jag har samma problem. om jag inte använder min kära ramp vid stallet kommer jag aldrig upp på min bjässe.. skulle gärna gå bredvid hästen en stund i början men som sagt.. måste jag hoppa av i skogen någonstans så får jag ibland gå någon kilometer innan jag hittar en stor sten, så då får jag ju motion. :) (tappa ridspöt är en mardröm, nuff said.) tindra 2006-10-22, 16:07 hmmm är väldigt dålig på det där... ibland försöker jag stretcha ut rygg - axlar o de partier jag vet tar lite stryk under ridningen - innan .. och givetvis efter.. men oftast ser jag hästens uppvärmining som min uppvärming med...vi värmer upp tillsammans ;) men man borde ju bli bättre på det.. helt klart.. Myy 2006-10-22, 16:19 Man är ju noga med att värma upp hästen innan ridpasset men hur noga är ni med att värma upp er själva? Jag är väldigt dålig på det. Hade nog inte varit fel om man gick brevid hästen när man skrittar fram på långa tyglar. Hej! Ja, om jag ska lägga handen på hjärtat så är jag nog lika usel på att värma hästen som jag är med att värma mig själv. Hästen går på lösdrift ca: 400 meter (enkel väg) från stallet, Så jag går och hämtar hästen, borstar och sätter på utrustningen och sedan rider jag. Visst börjar jag rida i skritt men det är sällan jag sitter och skrittar fram på lång tygel längre än 10 minuter. Om det inte är riktigt svinkallt, då skrittar jag längre innan jag börjar jobba hästen. Och sedan gör jag allt fast i omvänd ordning då jag har ridit klart. Hm...skall kanske börja med att försöka mjuka upp lederna lite innan och efter ridningen. Läste i någon hästtidning om diverse övningar från marken som var bra att göra innan man började rida. Kanske ska jag ge det en chans. Då får ju även jag mer uppvärmning. Tanken är inte så dum. EnWisa 2006-10-22, 17:20 Hej allihopa! Är inte heller så bra på det där med uppvärmningen för mig själv, går med hästen efteråt gör jag alltid de sista 500 metrarna, typ. Men en sak som stör mig om man skulle gå med hästen innan man börjar ridturen är att man då inte har tillgång till pallen som står kvar hemma på gårdsplanen. Och då sliter det ju mer på hästens rygg att sitta upp från marken. Rider nästan alltid ut och det blir ju olika vägar varje gång så jag kan ju inte plantera en pall mitt i skogen någonstans.. Hur tänker ni?! /EnWisa EnWisa 2006-10-22, 17:22 Jag gör som min osteopat har lärt mig, och det fungerar väldigt bra. Kan tänka mig att det beror på varför man stretchar. Vad är en osteopat och vad har h*n lärt dig då? :) JuicyJane 2006-10-26, 09:45 jag brukar lägga stall sysslorna, såsom min mockning, beredning av foder m.m. innan jag tar in hästarna för ridning, har man mockat klart den 5e boxen när man tar in första hästen så är man i regel fortfarande rätt varm när man sitter upp.. sen rullar det ju bara på... sen det där med stretching.. :D ska införa den delen med.. så man slipper känna sig som en mör ryggbiff framåt kvällen.. smultroonbarn 2006-10-26, 17:12 Är också väldigt dålig på att värma upp innan man hoppar upp. Är lite lat på den fronten. Men när man rider för en tränare kan det hända att man får både springa 4 -5 varv i ridhuset med hästen i ökad trav brevid sig :devil: Men det är bara bra, man blir ju varm :smirk: Midi 2006-10-26, 17:26 För mig tar det max 10 min att gå till stallet (ridskolan). På den vägen hinner jag ofta springa lite, mest i skogen för att det e kul o hoppa över stenar o grenar :o Sen när jag kommer ut på ängen, då värmer jag upp lite med viftande armar o sånt. När jag kommer till stallet är jag uppvärmd, sadlar, sen hej o iväg ;) Svalan 2006-10-28, 18:02 Det där har jag aldrig tänkt på tidigare, tack för denna lilla funderare. Ska tänka på att värma upp mig själv innan nästa ridpass.;) *Gotlandsrusset* 2006-10-28, 19:42 jag brukar gå bredvid i stället för att skritta på långa tyglar. Jag blir mjuk, hästen slipper ha extra belastning. Silkisif 2006-10-30, 20:53 värma upp, vad är det?:rofl: skämt åsido, jag värmer i princip aldrig upp någon mer än hästen :( houdini 2006-10-30, 21:24 Har nog aldrig värmt upp innan ett ridpass:o men det är väl aldrig försent att bättra sig och börja med det?;) Silkisif 2006-10-31, 09:17 Nej, precis. Det är nog mest i början det är jobbigt med en ny vana.... Som att morgonfodra alla dagar hela vintern, och i början se vad man har framför sig:p |