Visa fullständig version : Nya westernryttare 2006
Verkar som om vi är ganska många nybörjare som hänger här. Kan ni inte presentera er och er häst, målet i år osv.
Börjar själv: Lotta, 40 och Raskens Tequila 17-årigt vbl sto. Har fusktränat western till och från i några år men ska under 2006 debutera i tävlingssammanhang.
Blir nog främst trail och western riding, siktar på ko-grenar i framtiden.
*räcker upp tassen*:banana:
har ridit eng i 13 år men nu har westernintresset tagit över helt tror jag. Målet för 2006 är att få igång båda hästarna (ikbl travare och en Clydesdlae) och kunna börja träna lite mer inriktat. Satsar på Trail och reining
Jag har ridigt vanligt under mina dar hade häst som ung nu efter barnen växt upp blev det ridskola ett par år (dottern rider oxå där) men slutat med det tyckte inte det gav ngt ,intresset var western o som nu blivit enormt stort mot när jag red för en så där 15-20 år sen.Så nu har det blivit en Quarter som ska på träning nu i vår hon blir då 3 år.Jag rider henne nu i skog o mark bara o lite lydnad själva "dressyren "får proffsen hjälpa mig med hon ska först o främst bli reininghäst e meningen.
lundborg 2006-01-10, 11:42 jag heter Jennie och började rida engelskt i 10års åldern (nu 33)
har "smakat" på westernridning förut på min gamla häst. vi började, men sen blev hon sjuk och jag fick lov att avliva henne:(
nu efter 4år har jag köpt mig en arabvalack som är utbildad och tävlad i western, så nu har jag börjat igen.:banana:
det är så härligt!
Fillifjonkan 2006-01-10, 12:44 Jag har varit intresserad av western i många år och har haft en quarter i 4 år och dessförinnan ett varmblod. Quartern skulle bli min tävlingshäst (han var 1 när jag köpte honom) men tyvärr har han varit skadad mycket så han är fortfarande bara grundriden (blir 6 år i år). Jag har inga stora planer i år utan fortsätter hålla igång och utöka träningen för att se vad han håller för.
sockerhumlan 2006-01-10, 13:15 Jag har två tinkrar (den ena på foder) som jag rider *läs försöker rida* western på. Katinka Black & White är 8 år och Splash är 12 år och bägge kan betydligt mer western än jag :)
http://i24.photobucket.com/albums/c17/kvigan/Horses/SDC10098.jpg Obs, bortse från gräsmagen ;)
Jag började rida westernlektioner i höstas då jag fick hem Splash som var westerinriden. Det visade sig snabbt att jag hade två! hästar som var westerridna! Min "gamla" häst Tinka är en helt ny tjej sen jag började med neck reining. Hästarna älskar det och det känns mycket naturligare för mig. Men det var enormt frustrerande de första lektionerna vill jag lova! Jag har absolut inga tävlingsambitioner, önskar bara lära mig mer och få ett ännu bättre samspel mellan mig och hästarna :love:
Maggie
Är väl egentligen inte ny för året, men nästan..;)
24 år, blev intresserad av western 2004 och började så smått som medryttare lite här och var, deltagit på clinics osv.
I år är jag fodervärd åt en 11årig Hbl. valack jag ridit dressyr på i ett antal år. Han har en naturlig fallenhet för western, lite stor kanske men heeeeelt underbar. Ser nästan ut som en quarter, ja endast huvudet :D
Målet att väl att vi skall komma ut lite, jag skall komma ut lite mer iaf. delta i någon av våra clinics och ev. starta i Horsemanship, eller western riding:banana:
Är en av de som kom ny under 2005....
Western har alltid varit roligt,,lite boots,hattar och cowboys förstås;)
Förra året kom vi i kontakt med en välkänd kille som håller på med inridning, problemlösningar och unghästar.
När man såg han arbeta blev man mer intresserad. I Juni (?) åkte vi till High Chaparral för att dansa linedance men vi tillbringade all vår tid på Ranch Horse Classic så det blev inte så mycket till dans......
Sedan blev det inköp av diverse utrustning, besök hemma hos ovanstående kille osv......
Sedan bar det iväg till Hjo-ko och senaste var SM på Grevagården.
Jag har ett sto på 17 år , varmblodig travare, som jag ridit dressyr på i 5 år men som nu skolas om till westernhäst. Tyvärr har vi haft lite otur så vi har inte kommit igång riktigt sedan hennes fölning i april 2005. Men tanken eller förhoppningarna är att komma igång och så småningom komma iväg att träna. Det är trail, westernriding, pleasure osv. som lockar mest....
Sedan har jag kvar hennes föl som nu tränas lite i halter och använder mig av NH i hans uppfostran.
Förhoppningsvis kommer han också bli westernhäst när han blir såpass gammal...
http://img.photobucket.com/albums/v304/lakrits/SM%20Greva/IM000328.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v304/lakrits/SM%20Greva/IM000330.jpg
Glömde säga något om mig själv.....
30 år, gift, man och son är helt med på noterna när det gäller western, jag har blivit helt såld på western och det smyger sakta men säkert in inslag i vår inredning i huset som avslöjar vårt intresse:D
Hej du....;) Kul att få se en presentation av dig...:D Se dig får jag väl på mötet i mars hos syrran...:p
/Carina :eek:
Liten presentation av mig. Gammal hoppryttare, arbetsjockey och lull i skogen ryttare.33 år sambo och 3 barn. Började intressera mig för Western förra året eftersom min då nyinköpta varmblodstravare bättre gillar den lite långa låga formen. Har haft lite otru så han har varit skadad.
Målet för året blir att sätta igång honom och förhoppningsvis lära oss lite mer om westernridning för att kanske om några år våga oss ut på tävlingar.
lundborg 2006-01-12, 20:39 ingen av er som bor i sörmland? skulle vara kul att träffa westernfolk
sasucatu 2006-01-12, 23:23 Jag undrar om det inte finns nå cowboys/cowgirls här i Umeå!:bump:
Jag är 25 år och har skaffat min första häst för ett år sen. Red på ridskola när jag var yngre men slutade efter 6-7 år, när annat kom i vägen s a s.; ) Dessutom gav det inte så mkt längre. Men jag har alltid tyckt att w-ridning verkat spännande så jag och syrran gick en termin på J A Ranch utanför markaryd. Sen var jag fast! Dessvärrre verkar det inte finnas någon i närheten som har samma inriktning och det är tråkigt... (eller?)
sasucatu 2006-01-12, 23:42 Var bor du då?
Fridolin84 2006-01-13, 14:18 Jag undrar om det inte finns nå cowboys/cowgirls här i Umeå!:bump:
Jag kommer från Hudiksvall, men det är ju knappast i närheten av Umeå. Fast med avstånden i Norrland är det kanske det eller? :D
Hur som helst... Har du varit på några tävlingar söderöver i år?
Sundsvall eller så?
Ska kanske presentera mig själv. 22 år, har två hästar, en kallblodstravare på 16 år och en quartervalack på 10 år.
Har ridit western med kallblodet i 4 år för "hemmabruk", köpte quartern i mars 2005 och har tävlat med honom under säsongen.
Rider alla grenar utom reining. Men favoriten är pleasure och i det har vi vunnit alla tävlingar utom en. Är även Norrlandsmästare i Pleasure, om man får skryta lite. :bump: :angel:
Vore roligt om fler "här uppifrån" vill åka ner på Quartershowerna.
Blir förresten Quartershow i Sundsvall i Juli? (kan vara juni)
Norrlands första.
Asgrymmt!
Hej! Ulrika heter jag och är 25år. Fastnade för western ridning för 6år sedan, då jag var med på en western turridning, jag bara älskade sadlarna och den fria känslan,och visste att detta var nåt för mig! men jag har inte tagit tag i ridningen förrens nu :angel: , och mitt mål nu är att hitta någon här i närheten som kan lära mig grunderna mm...:confused:
sockerhumlan 2006-01-13, 22:55 Då får du ge en ledtråd om var du finns! Själv finns jag i skåne och har två kallblod som jag försöker rida western på. De kan mer än mig ;) :angel:
elinsjobergh 2006-01-14, 12:09 jo, visst finns det det!! Jag själv bor ca. 10mil, eller är det 15(??) därifrån...Men det är ju bara en grisblink bort...:smirk:
jo, visst finns det det!! Jag själv bor ca. 10mil, eller är det 15(??) därifrån...Men det är ju bara en grisblink bort...:smirk:
Bor i Linköping... har snokat reda på att det inte finns någon ridskola i närheten med western..men privat instuktörer..och då ska man ha egen häst..suck..och det har jag inte än...
Nästan ny. Jag är snart 30 och har varit intresserad av western i många år men mer har det inte blivit :smirk: . Varit/är vanlig skogsryttare som först red vanlig engelsk och lite AR. Efter några travare och ett fbl så har jag nu skaffat mig den stora drömmen en quarter hingst på 10mån som jag hoppas om allt går som det ska tävlas i framtiden och nu detta år halter är väl tänkt :banana: .
Ha det gött/Linda
Jag är 15 år, köpte i somras en jättefin häst som jag skulle använda till hopp/dressyr, sto 8 år 164 cm i mkh, smidig, snabb, lätt i bena mm, men nu har jag börjat "westernrida" lite smått, alltså i den stilen, den går jätte bra tycker jag, jag ska börja rida för tränare och ev. nån D-tävling i vår/sommar. Jag håller även på lite med NH, jätte kul! :) Mitt mål är att börja träna seriöst, köpa en bra westernsadel (rider i hoppsadel just nu), och läsa några böcker om westernridning. :)
Jag är 25 år och har skaffat min första häst för ett år sen. Red på ridskola när jag var yngre men slutade efter 6-7 år, när annat kom i vägen s a s.; ) Dessutom gav det inte så mkt längre. Men jag har alltid tyckt att w-ridning verkat spännande så jag och syrran gick en termin på J A Ranch utanför markaryd. Sen var jag fast! Dessvärrre verkar det inte finnas någon i närheten som har samma inriktning och det är tråkigt... (eller?)
FEL,FEL,FEL...Jag rider Western..bor "rätt" nära M.ryd och fick min1a smakprov i Gunghult...för sisådär 6år sen...och jag blev fast...
:D
sasucatu 2006-01-26, 10:58 jo, visst finns det det!! Jag själv bor ca. 10mil, eller är det 15(??) därifrån...Men det är ju bara en grisblink bort...:smirk:
Joo.. fast man vill ju se folk varje dag:smirk:
elinsjobergh 2006-01-26, 17:15 Joo.. fast man vill ju se folk varje dag:smirk:
Jo det är sant! Det hade varit trevligt! I Ö-vik är vi faktiskt ett gäng (fast jag bor ca 5mil därifrån). Det är föresten clinic för Peter Ljungberg den 11-12feb. Du får komma ner och spana då!!
sasucatu 2006-01-27, 10:05 åh, jag vill också rida för honom. Jag skrev på MWR´s hemsida o frågade om han skulle komma men fick då svaret att inget var säkert:confused:
elinsjobergh 2006-01-27, 10:15 åh, jag vill också rida för honom. Jag skrev på MWR´s hemsida o frågade om han skulle komma men fick då svaret att inget var säkert:confused:
Det var inte det då...det var jag som svarade....:smirk:
Det blev klart nu i veckan.Tyvärr är var den full innan datumet ens var klart... Det kommer nog att läggas ut på hemsidan inom kort.
jag pm:ar dig!
sasucatu 2006-01-27, 10:18 Det var inte det då...det var jag som svarade....:smirk:
Det blev klart nu i veckan.Tyvärr är var den full innan datumet ens var klart... Det kommer nog att läggas ut på hemsidan inom kort.
jag pm:ar dig!
Jaha ok. Jag skulle ändå inte ha kunnat vara med då, men om det blir fler kurser så hör gärna av dig!:)
Ny och ny i western är jag inte... men jag är ny westernrytter i NV Skåne.
Jag har 3 hästar alle westernriden, men har haft paus på fler år, pga. dårlig tränings mölighet. Så jag börjar från basic igen
Men nu skal jag träna och träna och kanske tävla lite iår om jag vågar:o
Hälsn Heidi, Dansk med rätt till at felstavning :rofl:
hej
jag är 32 år o red på ridskola som barn.
tog ett låååångt uppehåll från hästar när jag skaffade barn mm mm .
när yngsta barnet närmade sej skolåldern skaffade jag häst.:rofl:
det jag upptäckte var att min kropp inte villa rida klassiskt och att jag trivdes mkt bättre med western utrustningen :bump:
så nu har jag själv ridit in min lilla tinker sen i aug i ren western anda **S**:bow:
och vi köpte även ett westernridet stort tinkersto sen o då blev jag hel fast .
har en son som vill bli rodeo ryttare :p o en dotter som vill föda upp hästar , o en lillkille som vill mata i hjäl dom med morötter *asg*
tre ungar+gubbe + hund+katter + flera hästar o vi alla bor i stockholm .
Cilla heter jag.:cool:
VeronicaT 2006-01-31, 12:44 Veronica var namnet, 17 år, ska börja träna i år med min vbl vallak Luffarn för tränare en gång i veckan hade jag tänkt, börjat liiite..
kamomillo 2006-01-31, 13:46 Hej!
Jag heter Jenny, bor i Klimpfjäll och fuskar lite i western... men är absolut ingen "ryttare" i ordets rätta bemärkelse:crazy:
Jag köpte en fd cirkushäst, som hatade dressyr, han "vägrade ut" sig på sitt livs första ( och sista ) dressyr tävling, med min DUKTIGA bonusdotter på ryggen...
Vi provade löshoppa honom, hästen har humor, så han går fram till hindret, och knuffar på det till en bom faller, tittar på mej och säger
- kolla matte, de här bara rasar ju....
Vi inser faktum, hästen är inte en ridhäst...
Så kommer Tommy Bäcklund till Vilhelmina och bonusdottern "vågade" rida för honom, jag bet mest på naglarna, och väntade på nästa katastrof, men.... De va ju Western hästrackaren gillade! Kanske han till och med är utbildad, vem vet? vi har ingen bakgrund alls på honom, utom att han kommer från en cirkus, så...
Nå väl, det blev till att "sadla om" och nu lär jag mej mer och mer för var dag, vi ska ha clinics i en pytteliten by som heter Dorris i helgen, och jag hoppas att det inte blir snöstorm ,halka, eller -30 grader, för vi måste vara ute, det finns inget ridhus :crazy:
mest synd är det ju ändå om tränaren om han ska stå ute i dåligt väder, men han är ju norrlänning, och backar inte för något!:bow:
* Jenny *
Hej
Började lite med western förra året med min arabkorsning. Jätteroligt..jag rider dock inte med westernsadel utan bomlöst på grund av en omöjlig hästrackare (lite tråkigt). Vid sidan av westernträningen hoppas vi kunna starta distans i år.
Western passar mig och min häst alldeles utmärkt då hon får jobba i sin fria härliga form och stärka samspelet.
Cirkusponnyn 2006-02-20, 09:53 Hej Norrlänning! *vinkar*
Jag bor i Umeå och har just börjat rida en westerntränad häst. Min medryttarhäst heter Nelson och är en Tinker. Han rids en blandning av western och klassiskt, men jag vill gärna lära mig mer western!
/ Lina
Cirkusponnyn 2006-02-20, 09:54 Ska ni ta upp en tränare till Umeå? *intresserad* =) Skulle vara kul att titta på, western är väl inte så stort i norrland ännu?
Kom i kontakt med Western våren 2005 då jag tog ett, nu, 8-årigt quartersto på foder. Hon e erfaren och har tävlat en del.
Har själv ridit engelskt (ffa hoppning) sen jag var 10 år gammal (blir i år 26). Så det har varit ett år med att mest lära känna varann och för mig att lära känna westernridningen....
Så nu är det tänkt att vi ska komma igång med seriös träning och kanske ev någon tävling nu under 2006 :crazy:
Väntar bara på en ny sadel så jag slipper rida barbacka.
Jag undrar om det inte finns nå cowboys/cowgirls här i Umeå!:bump:
E en "cowgirl" från ume-trakten typ 3 mil inåt landet, mot Vindeln...
sasucatu 2006-02-21, 10:44 Hej Norrlänning! *vinkar*
Jag bor i Umeå och har just börjat rida en westerntränad häst. Min medryttarhäst heter Nelson och är en Tinker. Han rids en blandning av western och klassiskt, men jag vill gärna lära mig mer western!
/ Lina
*vinkar tillbaka* Har svarat på ditt PM..
sasucatu 2006-02-21, 10:45 E en "cowgirl" från ume-trakten typ 3 mil inåt landet, mot Vindeln...
Kul!:) Ska du vara me på Rick kursen då? Är reservryttare där, har dock inte fått svar på mina senaste frågor om kursen, så jag vet inte hur det ligger till..
Nja tror inte det. Känner mig inte "tillräcklig" för att delta i kursen än. Även om jag vill... nästa gång....
sasucatu 2006-02-21, 19:13 men svammel!;)
När är man tillräcklig? Ju tidigare du får BRA hjälp, desto mindre olater drar du ju på dig, kom igen nu!:)
Jo visserligen... :o men det blir inte den här gången.
Har lite att skylla på att det inte blir den här gången, pållan e inte tillräckligt igång för att orka/ha nytta av en sådan träning.Har i dagsläget ingen sadel som passar pållan. Jag känner mig för färsk för att ge mig i kast med en sådan träning... osv bortförklaringarna bara haglar :angel:
Men som sagt nästa gång! Då ska jag se om jag inte ska vara med...
Lycka till själv, hoppas du får en chans att vara med. Får se om jag ska ta mig dit och kika lite... så man blir lite mer inspirerad att vara med nästa gång.
sasucatu 2006-02-22, 09:48 Ok, det är ju trots allt ganska dyrt att vara med så om man känner att man själv o hästen inte är o form så kanske man gör rätt att stå över.
Jo, hoppas på att höra av maria snart... så man vet hur det ligger till.Annars lär vi nog också komma o titta iaf, är ju inte så långt att köra!
elinsjobergh 2006-02-22, 11:45 Ska ni ta upp en tränare till Umeå? *intresserad* =) Skulle vara kul att titta på, western är väl inte så stort i norrland ännu?
Rick Lemay ska upp i mars (umeå) tror jag. Peter Ljungberg kommer i mars och april till Örnsköldsvik.
golden_tinka 2006-02-23, 13:58 Verkar som om vi är ganska många nybörjare som hänger här. Kan ni inte presentera er och er häst, målet i år osv.
Börjar själv: Lotta, 40 och Raskens Tequila 17-årigt vbl sto. Har fusktränat western till och från i några år men ska under 2006 debutera i tävlingssammanhang.
Blir nog främst trail och western riding, siktar på ko-grenar i framtiden.
http://photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/th_katinka.jpg
golden_tinka 2006-02-23, 14:11 Blev lite fel i det andra inlägget!!!
Hej är väl inte riktigt ny för i år men ja hänger på ändå...
Sadlade om till western för ca sex år sedan, har sedan dess tränat relativt regelbundet, för Lisbeth Johnsson.
Tävlings debuterade i höstas med Haflinger stoet Marimba, vilket resulterade i två fjärde platser i reining/western riding. Kommer satsa på att komma ut på tävlings banorna i år med..:banana:
Tillsammans med Marimba satsar jag på reining och western riding.
http://photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/th_marimba.jpg
Rider ochså ett annat haflinger sto som heter Katinka, inga tävlingar inom sikte för oss ihop, men nästa år kanske.. Skulle vilja prova henne på kor, då ja tror att det är det hon passar till..
http://photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/th_katinka.jpg
mvh sara
Solafekub 2006-02-23, 21:33 Jag kan inte se bilderna... :(
golden_tinka 2006-02-24, 08:05 Försöker igen!!!
Hej är väl inte riktigt ny för i år men ja hänger på ändå...
Sadlade om till western för ca sex år sedan, har sedan dess tränat relativt regelbundet, för Lisbeth Johnsson.
Tävlings debuterade i höstas med Haflinger stoet Marimba, vilket resulterade i två fjärde platser i reining/western riding. Kommer satsa på att komma ut på tävlings banorna i år med..
Tillsammans med Marimba satsar jag på reining och western riding.
http://photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/th_marimba.jpg
Rider ochså ett annat haflinger sto som heter Katinka, inga tävlingar inom sikte för oss ihop, men nästa år kanske.. Skulle vilja prova henne på kor, då ja tror att det är det hon passar till..
http://photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/th_katinka.jpg
mvh sara
Solafekub 2006-02-24, 09:59 Nu såg jag bilderna, söt häst! :)
Måste försöka fixa nå bilder på min lilla dam....
golden_tinka 2006-02-27, 14:08 Tack så mycket, dom är underbara!!! och riktigt bra western hästar också..
Försök att lägga ut en bild på din pålle med, är alltid roligt att se hur dom ser ut!;)
Ska göra det bara jag lyckas dra med kameran till stallet och lyckas få bilderna från datorn till buke :D
Nej, jag ar nog ingen westernryttare men jag skriver har anda :angel:
Jag ager en appendix vallack som ar westernridden - men jag rider honom engelsk nu.
Eftersom de flesta av mina inakoderingar rider western - 10 quarters, 1 morgan och en paint borjade jag laser mer och mer i westernforumet.
Forsoker att lara mig mer om western annars kanns det sa dumt nar folk i mitt stall beratter for mig vad de gor och jag har inte ens en aning vad skillnaden mellan pleasure, reining och team-penning ar.
Ja, ja det ar inte latt detta har med western...
Magdalena 38 år,har en 16-årig varmblodstravare som var lite "koko" innan vi började med western.Rider nu regelbundet för tränare (1g/v)
sedan 1 år tillbaka och det känns som att jag har fått en ny häst.Ambitionerna är väl att kanske pröva på lite mindre tävlingar i trail,skulle vara kul...Vi bor utanför Helsingborg.ca 2 mil.:cool: :banana:
-westerngirl- 2006-03-02, 18:07 Jag kan ju inte påstå att jag är ny i westernridning har ju trots allt ridit det i snart 6år.
men däremot så har jag varit väldigt dålig på att skriva något här på bukefalos så jag tänkte att det är lika bra att ta tillfälet i akt och presentera sig.
jag heter annie johansson och bor på en gård 2 mil utanför älmhult. jag har 1egen häst och en lånehäst de heter apollo och bebben.apollo är en new forest på 15 år och bebben är en arab valack på 12år. apollo har jag haft i snart 6år nu och bebben snart 1år.jag tänkte väl eventuelt tävla lite iår.. vi får se hur det blir med det. tid pengar är saker som inte alltid räcker till till sånt.tyvärr. jag har ridit i snart 13år. jag började på ridskola med bara shettisar och där hade man ingen lyx så som sadel mm. så det sitter väl i lite fortfarande jag rider gärna utan sadel om det är möjligt.
hur westernintresset började? jo det var min granne som tvingade med mig på en clinic och sedan dess var jag fast!
ja det var min berättelse.
ha de gott häls annie
Nettan65 2006-03-06, 23:11 Det finns en westernridskola mellan Borås och Ulricehamn som även har hästar om du är intresserad. De har en liten skylt ute vid väg 40 vid Hökerum
Stället heter The Western Way och ridläraren heter Peo Ejderhall
Nettan65 2006-03-06, 23:15 Finns en westernridskola med lånehästar i Hökerum mellan Borås och Ulricehamn
Gamblers two blue 2006-03-08, 16:55 hej ellinor heter jag är 23 år bor i skogen med stefan min sambo vår son kevin katterna linus å frazze kaninen pelle å hästarna gamlers two blue (paint/nsv,ser ut som paint)å hagalunds gullstjärna (mini shettis). båda hästarna e brun skäck m blå ögon!
startade hästintresset vid 4års ålder då syrran fick en arab korsning som jag tog över när hon gick över till de två benta sakerna:smirk: började då lätt m western,fortsatte m en nsv jag köpte..tröttnade sedan på allt de jag redan kunde så nu ska jag för första gången försöka mig på en egen unghäst!tips å ideer tas tacksamt emot. har väl sammanlagt pysslat m western i 10 år men förra året var min tävligs debut i halter klasserna på klubben..jag har väldigt dåliga tävlings nerver, men lovar att försöka bättra mig. trivs bäst i skogen bara jag å hästen!
Jag är en 15 årig tjej med ett 9-årigt Amerikanskt varmblod som precis börjat med western, med lyckade, fina resultat! :)
Han kan redan Sidepass, Neckreining och stanna med endast röstkommandot Whooo.
Jag är stolt! :D
Neverever 2006-03-26, 23:11 Jag är 16 år och blev intresserad av western vid 14-års åldern. Har vart på ridläger, ridigt några western hästar och försökt skola om några också. Bor i Sthlm nu, mitt största problem är att jag inte kan hitta någon western ridskola eller western häst norr om Sthlm :(
Solafekub 2006-03-27, 06:44 Du har PM! :)
Är en 22-årig tjej från Västerås som började med western för snart ett år sen. Har hittills "bara" varit medryttare, men är nu påväg att skaffa en quarter/varmblod valack på foder som det är tänkt att jag ska skola i western bla. Så det blir mkt kurser/clinics när han har konditionen för det och sen är det till att börja leta på allvar efter en bra tränare i närheten...
Jag är först och främst intresserad av träning. Men kanske att vi vågar oss ut på någon liten pyttetävling :D
Peo är en skön typ....:D Mr Spot Flit är förresten halvbror till och har samma uppfödare som tanten på min avatar.....:p
/Carina :eek:
_Tessan_ 2006-03-27, 19:18 Jag är ny inom western,har tidigare ridit engelskt...har vart utan hästar ca ett år men får imorgon hem min nya fina Shire..:love:
Hej ! Tänkte bara anmäla mig !!! Ridit western sedan våren -05, har två stycken American Paints, en vallack som är fyra (till salu) och ett sto som är sex...... Western-ridningen är det bästa som har hänt mig (förutom min familj) !!!!! Njuter varje sekund av att få rida igen, jag red när jag var 10-15 ca..... Är nu 35 snart :crazy:
Rider 1ggn / vecka på western ridskola också......jätte nyttigt för mig !!! Och jätte kul naturligtvis !!! :banana:
Hej hej (ny!) :)
jag vet inte om jag skulle kalla mig själv westernryttare egentligen, jag har precis börjat nosa lite på western eftersom hela inställningen tilltalar mig. Men jag tävlar inte och har tränat lite olika saker, plockar godbitar som jag tycker om och som fungerar för mig och mina hästar (akademiskt, mycket NH bland annat).
Det blev liksom ganska naturligt att kliva över på western efter all NH-träningen...:smirk:
Jag har två hästar just nu, Dinero, alias "Robban" som är sv hbl tolv år gammal, före detta dressyrhäst, tillika amatörakademiker och mångsysslare :smirk:
och så Snjall vom Uhlenhof som är en islandsvalack på sex år och som jag började rida in förra året...
http://g.helgon.net/g/{313/{3130A030-71CA-4A74-BACC-67CEC3D1D589}.jpg
Jag är en tjej på 38 år och jag har en dotter på 11 som jag delar häst med.(Vi har även en man/pappa och son/bror men de är mer intresserade av mekaniska hästkrafter som bilar, motorcyklar och crossar;) )
Vi har, sedan december, en D-ponny på 148 cm av den lite kraftigare sorten så vi kan rida henne båda två. Hon ser ut som en liten stor häst och min dotter är lång för sin ålder. Gissa om jag väntat på detta efter att ha hyrt c-ponny under 2 år!
Hästen kan lite western innan och vi har börjat fuska lite smått efter bästa förmåga men vi ska till tränare om en vecka:bump: . Innan dess har jag ridit ca 2 år på vanlig ridskola men kände inte att det passade mig fast det var jättekul att rida. Dottern har ridit i 3 år på ridkola + att vi hyrt ponny som sagt, så hon rider mycket bättre än mig:angel: . Under tiden vi hyrt ponny så har jag lärt mig en del om hästhantering(NH) och den vägen kom intresset för westernridning.
Vi har gått med i en klubb nu och ska börja lära oss mer seriöst vad westernridning innebär och målet.....ja i första hand en ridstil som passar oss och vår häst som är känslig och lyhörd, och i andra hand längre fram kanske några nybörjar tävlingar av olika slag för att känna oss för. Ska bli såååå kul.
Jag ÄR inte ny men förhoppningsvis blir jag nog ny någon gång. Jag väntar tills min nuvarande häst inte finns mer.
DÅ ska jag köpa en westernpålle, hemskt gärna en Quarter eller Paint :d :love: Dom är ju så lagom stora och alldeles underbara i temperamentet :love: OM jag hittar nån för rimligt pris förståss.
Tills dess provar jag lite själv hemma, och rider kvar i vanliga ridskolan tills jag har fått in balans och sits riktigt bra.
Jag är en tjej på 25 år, tvåbarnsmamma, som pysslat och ridit engelskt i 18 år men ska nu försöka utbilda både mig och min nyinköpta häst i western.
Hästen är en helt underbar 5-årig kallblodstravare som aldrig startats men blivit tränad, han står just nu hos en w-tränare för inridning men kommer hem om 2 veckor, har redan fått "provrida" han och han gick helt super för att vara så grön.
Vet inte vilken gren/grenar det ska bli så småningom men tränaren säger att han nog blir en bra pleasurehäst.
Han har en ovanligt lugn och stabil trav för att vara "travhäst" och är oerhört lättlärd och bussig.
Håller på att leta efter en passande sadel till honom så jag har nåt att rida i när han kommer hem.
Har varit och titta lite på w-tävlingar och tycker det ser väldigt kul ut.
Vi får väl se var det slutar.
Westerryttare skulle jag inte kalla mig än men vi är på G.
Har ridit lite western i USA (ett western ridläger i Texas) för många år sedan...
Bor i Luleå, blir 19 i sommar, och har nyligen (2v sedan) fått hem min foderhäst, en 14årig kallblodstravare. Han är endast skogsriden ska dock vara lite westernriden för länge sedan.
Har börjat rida western lite smått på honom men vi jobbar främst med att han ska lugna ner sig och söka sig framåt neråt, nu fungerar det i skritten, traven behöver vi mkt mer träning på, har även börjat lite smått att träna neckreining.
Vi ska på clinic på Jonsgården i början av Juli.
Colonels_king 2006-06-19, 14:38 hej hej
jag började rida western på mitt varmblodssto för ca 3 årsedan, jag har ridit islandshästar i 4 år innan dess och jag har ridit "vanliga" hästar några år med. De senaste två åren har det verkligen tagit fart jag har besökt de flesta stora tävlingar tävlat lite smått själv, (dock på lånade hästar), i december sålde jag mitt sto Lola och köpte en femårig Quartervalck som heter Easy Colonels King (King)
han var väldigt sent inriden så jag har fått börja om med honom helt och hållet, planerar att tävla honom för första gången nu i höst, därför räknar jag detta som mitt första tävlingsår iallafall.
Jag är 18 år och bor i Uddevalla.
Har precis börjat småträna lite western med min Pålla då hon gillar det skarpt, även matte gör det :) Red innan lite western med ponnyn jag hade för en massa år sedan då han va NH tränad och western riden. Men som sagt va det många år sedan så är nybörjare igen. Har inga mål ännu, nån liten tävling nån gång sen börja rida för tränare oxå. Sen har det blivit mer å mer åt western sedan Pållan inte kan ha dom engelska sadlarna, känslig sen tror vi att hon har "arab" rygg (en kota mindre) Är själv snart 19 är och Pållan är ett halvblodssto på 15 år :)
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_1/03130000-03139999/big/3138089.jpg
jag är ny på detta med western, har ridit vanligt förut men gått över till western då det passar mig bättre tycker jag.
kommer från dalarna, flyttade till gotland för drygt ett år sen och gått med i wrg.
alla är så trevliga och snälla!
har en unghäst som endast är grundriden och mest i skogen.
målet för oss är att kunna samarbeta på samma nivå och leka oss fram i det här med western.
tävla kommer jag inte att göra, men är med och hjälper till när vi har tävlingar här på ön.
min dotter som börjat rida för en lärare nu kanske kommer börja med det senare.
tycker nog att hon ska rida en termin till iaf innan vi sätter igång med westernträning för hennes del.
hon rider vår shettis nu men vi planerar att köpa en lite större häst senare.
hon är 5 år nu och har en talang för det där med ridning.
det är helt naturligt för henne att sitta på hästen, tänk om en annan kunde ha det så lätt som hon.
bara provar att lägga in en bild, får se om det går...
nä jag fatta inte hur man skulle göra.
nån som kan förklara???:crazy:
Hej hej!
Jag heter Caroline & har en 9årig vbl valack som heter Ideal B. Vi är medlemmar i Dala western riders. :)
Jag har ridit eng ridning sen jag var 6år. Men började med western när jag köpte Idde. (som han kallas). Vi tycker det är jätte skoj! (Har blivit western-biten & kommer aldrig sluta!;) )
Vi har inte tävlat så mkt ÄN! (ska helt klart bli mer!:rofl: ) Det har blivit trail, WR & pleasure som vi har tävlat i just nu. Men skulle vara skoj att prova reining! Eller varför inte barrel racing?:D
Det var lite om oss, hoppas vi syns på tävlingarna fram över!:bump:
Hade Bra!! Mvh, Caroline & Ideal B
minternet 2006-09-17, 18:27 Ho hooo!
Vinkar lite försynt och ville bara säga att jag också bestämt mig för att satsa på western.
Hästen är en fjording på 11 år och jag......ja jag bor en bit ifrån Örebro och är 34 år.
Har varit intresserad i många år men inte riktigt vågat slå till...men nu ska det bli av! Har inga tävlingsambitioner utan målet är trevligt och lättsamt samarbete med hästen. Är inte medlem i någon westernförening....jag letar efter en som passar....har ni förslag?
// M
tja, jag bor ca 1 mil söder om gränsen och dryga två mil från dig skulle jag tro. är ingen westwernryttare än, men funderar mycket starkt på att bli, vi har bara lite knöl och krångel att övervinna först:crazy:
shallow_xx 2006-09-18, 09:26 Hej hopp!
Var medlem här för några år sen men nu e ja tebax...
Therese, 22, har ett fullblod som jag mest hoppat med och nu träffat ny kille sen ett år tillbaka ungefär som ridit mycket western och varit kommentator mm på stora arrangemang, han försöker då få mig å pållen till detta å d tycker ja e kul då det känns lite mer som att vara på hästarnas villkor...
Har väl inga direkta tävlingsplaner, men man vet aldrig ;)
Kramilam, tette
Är 38 år, har ridit i tre år, köpte häst:love: i sommras och har börjat rida western på henne. Jättekul och passar både mig och min häst som är känslig och lyhörd. Vi har tagit lektioner några gånger och läser mig sedan fram i böcker(Westernridning från början och Centrerad ridning är favoriter). Finns i Söderköping.
Hej hopp! Jag är en f.d. tävlingsryttare i hopp och dressyr som sadlat om till western. För några år sedan fick mitt dressyrsto (halvblod) en hals/nackskada som gjorde att hon inte kunde ridas "engelskt", dvs rejält ihopdragen som jag alltid fått lära mig. Jag släppte tyglar och kontroll och åkte på westernkurs för Peter Ljungberg med min skentokiga häst. Efter detta började jag fundera vad jag egentligen sysslat med under alla dessa år. Både jag och det hysteriska stoet förändrades mentalt och kände att vi funnit det vi saknat :idea:.
Rider helst för Tommy Bäcklund och tävlar gärna pleasure, w.horsemanship och w.riding. Min gubbe rider också.
I dagsläget har vi kvar halvblodsstoet, Druva, men hon är bara sällskapshäst pga pålagringar.
http://hemsidor.torget.se/users/b/Brandy/druva0507.jpeg
Äger även en liten finnhäst, Lumoleisku (Liina), med ett enastående temperament. Hon är under inridning.
http://hemsidor.torget.se/users/b/Brandy/liina.jpg
Sedan en vecka tillbaka äger vi även en quarterkorsning, Spots Made Me Tuff (Cookie), som också är under inridning. Tjock och go :angel:
http://hemsidor.torget.se/users/b/Brandy/cookie3.jpeg
Ær vældigt ny på det hær med westernridning.
Har mest ridit galopphæstar och dressyr de senaste åren, men bestæmde mig før att ta ledigt från studierna en termin o ægna mig åt hæstarna. Råkade då hamna hos en vældigt duktig dansk westerntrænare/ryttare. Så rider sen lite mer æn 2 mån western.
Har pga studierna ingen hæst, men hær finns flera hæstar att rida.
Førsøker læra mig allt jag kan nu. Føsøkte rida i en dressyrsadel førra veckan, var inte alls kul. Vældigt jobbig o obekvæm sadel.
Hej! Har halkat in på western för ca 3½ månad sen. Har innan dess ridit engelskt i ca 12 år. Men då mitt halvblods sto på 3 år var nyligen inriden i början av sommaren så kände jag att jag ville börja med nått nytt och western har funnits i mitt intresse dom senaste 2 åren men det har aldrig blivit att jag har börjat rida western.... så jag beslutade mig för att skicka henne till en western tränare i en månad som fick lära henne grunderna så att vi sedan hade något att jobba vidare i från... Då jag själv är helt grön så kändes det mest rätt mot både hästen och mig själv att hon fick en bra start... Och det var det bästa beslut som jag har gjort :banana:
Här är en bild från när hon kom tillbaka och vi rider våran första clinic :D
http://i32.photobucket.com/albums/d17/lettrina/ridermaggie.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d17/lettrina/ridermaggie1.jpg
Hej..Vilken trevlig tråd! Jag heter Monica är 41 och delar häst med dottern.. Ett 2årigt korsningssto:knabstrup halvblod..Har via flitigt tränande kompisar halkat in på western..Har tidigare varit dressyrfreak men gillar westernstuket där hästarna bär sej själva utan att hänga i tygeln.. sadlarna e så snygga å sköna med:d .. Så man kan väl säga att jag föll gör grupptrycket å nu e jag fast:rofl:
Kul tråd!
Kan väl inte kalla mig westernryttare..(än) men.. är 17 år o bor utanför Uppsala, har ridit engelskt tidigare o fick min första häst i julas (ett år sen). Ett arabsto på för tillfället 1,5 år, har haft hand om henne sedan hon föddes.
Det engelska ridningen har väl aldrig passat mig o jag har börjat hålla på endel med NH o nu har jag tänkt rida western med pållan sen när hon ska ridas. :love: Så tills dess försöker jag lära mig så mycket som möjligt om western o hade tänkt åka o titta på tävlingar o clinics så mycket jag kan. :banana:
Det finns inte möjligen någon här från Söderköping med omnejd som vill ha kontakt? Vi är själva om westernridning i vårt stall och skulle vara kul att kunna träna ihop med någon eller några.
hej jag heter kim och 25 år har ett fullblod som är 7 år. vi tränade western första gången förra helgen . hon älskade det och jag med hon gick så bra så jag böla 2 gånger . skit kul:love: :love: :love: :l
Skrållis 2006-12-06, 12:00 Hej Alla !
Jessica heter jag. Jag har smygit runt här länge och varit sugen på att prova western.
Nu har jag varit och ridit lektion 2 ggr och tycker det är super kul. Jag rider min 16 år gamla ridtravar valack Sandy. Han och jag har tidigare tävlat både hoppning oc dressyr och även tränat fälttävlan. Sandy rids numera bara bettlöst och tycker detta passar oss som handen i handsken !! Mvh Jessica & Sandy
http://www.jakthundskolan.se/sandy1.jpg
Sidekick 2006-12-10, 22:33 Ny och ny.. Har väl hållt på tillochfrån i två år kanske..
Har ridit engelskt i 12 års tid med olika egna hästar..
Har nu köpt mig en två årig quarter kille som ska bli pleasure/trail/hunter u saddle häst.
Står i samma stall som en känd western tränare/ryttare och har turen att träna tillsammans med henne mer eller mindre varje dag :D Kanon!
|
|