Visa fullständig version : Orkar inte rida.....

rosita
2006-01-13, 16:01
Har inte ridit på länge för jag känt mig deppig o gnällig..
För kallt,för mörkt,för isigt mm.........
Sen blir jag ännu deppigare för att jag inte rider....
"Stackars hästar som har en sån tråkig matte" Ska rida imorgon eller åtminstonde longera eller ut o gå , tömköra,måste väl göra nåt.
depp,depp,depp,ångest,ångest,ångest....
Folk står ikö för att rida,nån skulle göra vad som helst för att äga en egen häst....
Jag har två,men orkar inte.Inte idag iallafall,imorgon...
Är jag helt ensam om såna här perioder??????
snälla,lite tröst..
mvhR:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

rosita
2006-01-13, 16:36
"GUUD# Jag ÄR verkligen ensam.........

nocke
2006-01-13, 16:46
Hej ensamma du!
Har aldrig känt det så (ljug ljug).
Håller just på och läser en bok som heter "Vardagsmotion" som handlar just om hur man mentalt resonerar med sig själv om "det är för kallt idag, tror att jag håller på och blir förkyld" och hur man motiverar sig själv att göra eller inte göra aktiviteter. Boken är en månpocket fakta och kostar kanske 60 spänn. Man kan sitta och läsa om motion istället för att göra det.....
Ett boktips men tyvärr inte så mycket peppning
från /nocke/

rosita
2006-01-13, 16:59
Tack, underbara du, för att du svarade iallafall.
Jag är en storkonsumerare av hälsoböcker i olika former,har just nu fastnat för "Taoismen",jätteintrssant,jättelogiskt, men som sagt, vi tar tag i vår hälsa en annan dag.

mvhR:smirk: :smirk: :smirk: :smirk:

svea
2006-01-13, 17:45
Snälla vän, det är HELT normalt så här års. Varför tror du att man uppfann vintervilan? :)

Och om man nu inte vill ställa av får man se till att skaffa sig hardcore-inspiration. Se en bra hästvideo, anmäl dig till en kurs elelr tävling!

krambanan
2006-01-13, 19:13
Känner igen mig! Fast min period har pågått sen i november nu. Dags att sätta igång igen...men det är ju så mörkt och kallt! :(

/Maria - som hatar vintern :mad:

-biferno-
2006-01-13, 19:54
Du är INTE ensam!!
Befinner mig i precis samma situation som du..
Två hästar som kan ridas men inte den minsta lust
och allt eftersom dagarna går får man mer och mer ångest.
Vet liksom inte vad jag väntar på?

Snobben
2006-01-13, 19:58
Känner (tyvärr) igen mig...:(
Det är mörkt,kallt & isgata och man orkar inte ta tag i det.
Hästarna går från jättebra kondis till dålig kondis.:(

Dags & ta sig i kragen!:crazy: :D :bump:

rosita
2006-01-13, 21:11
:crazy: :o :angel: "GUD VAD UNDERBART"
Att det är fler än jag som ser framför sig "hur fin form min häst kommer att vara till sommaren" eller tjock o fet o lat.

Sen tänker man " nu får jag sätta igång" och så har man en sån där underbar period där man börjar värma upp så nätt sen förra "depressionen" och så kommer både häst och jag igång i fin form igen och......... vad händer???? nästa svacka tack!

Ur balans och elendes elende....Vad häftigt!
Skriv: elendes elendes elendes lendes elende elendes elende.
Känns som en "pianoläxa"....F`låt.. flippade ur lite där.
Som sagt: Sen börjar alltså allt om igen ....
Börjar förstå de som tror på reinkarnation!!!!!!!!!
Kanske ska börja studera detta istället för att ta tag i motion,hölsa och framförallt ridningen.............

mvhR:) :cry: :idea: :confused: :banana: :D :D :D

GinTonic
2006-01-13, 21:24
Efter mycket över talning lyckades jag sätta mig i bilen o köra till stallet...*usch*..kallt, mörkt o regningt. När jag väl kommer dit frågar stall ägaren om jag hade lust att låna ut min polle till nästa lektion för att det hade dåligt med lungna hästar....:banana: YES,:banana: YES,:banana: YES,:banana:
Så jag satte mig i bilen for hem igen o nu sitter jag här i mina myspys kläder med ett glas vin in handen.

Funderar på att kanske låna ut polla till ridskolan på fredagar så slipper man själv för en gångs skull masa sig dit. Man kanske skulle byta hobby under vinter halvåret till bokmärks sammling eller nått :angel:

Fråga... Är det lättare att masa sig ut till pollarna om de står hemma till gården? Nu känns det jobbigast att sätt sig i bilen igen när man precis har kommit hem.

rosita
2006-01-13, 21:41
Tror tyvärr att båda mina hästar har svultit ihäl,eftersom jag inte har orkat gå ut och ge dem nån mat på länge,förresten,de har nog också frusit ihäl efersom jag inte har orkat mocka åt dem och man kan ju inte släppa in dem ien omockad box!!!!

Det är så mysigt här i soffan med en "drink" Gin o Tonic sa du..
"Gud va gott".

En flaska rött värmer också.."långt ner i tårna faktiskt,man blir nästan lika varm som efter ett ridpass...Och om sanningen ska fram..Om vi inte rider så mycket,så blir ju inte våra hästar så fort utslitna som andras :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:

Kram från den ångestfyllda latmasken R

rosita
2006-01-13, 22:09
NI är ju bara för "GOOOA2

mvhR

rosita
2006-01-13, 22:09
Vaddå GOOOA2

Menar Goooa

mvhR

Smurfmodesty
2006-01-13, 22:16
Välkommen till klubben :p :S

Är för tillfället inne i en riktig svacka. Pållen har stått i 1,5 vecka på vintervila. Var ut idag och red en sväng för att övertyga mig att det var jättekul. Men nja... Överpigg häst, som iofs skötte sig förutom någon spark och mini brall pga att hästen bakom var superhetsig och ville om.

Skulle gärna låta hästen stå avställd ett tag till, men får så dåligt samvete...
Ibland önskar jag att jag kunde göra saker halvdant...
Har alltid krav på mig själv, vill att hästen minst ska gå 5 dar i veckan, och allt måste hinnas med och bla bla bla...
En timeout skulle sitta bra, gärna på bahamas eller nåt trevligt ställe :)

aysha
2006-01-13, 22:29
*lån*

Och jag som trodde jag var ensam om att känna såhär! Min häst har stått i nästan tre veckor nu för jag har inte haft någon som helst ork! Det verkar nämligen som om alla andra (i stallet) är så aktiva och engagerade..men det kanske dom inte heller e? :confused:
Red lite lätt igår och det var en mindre katastrof! Stel och överpigg häst som helst gjorde som han ville. :devil: Det är det som är det tråkiga efter han har stått, det tar minst en vecka att få honom i schack igen..Men men, det är bara att kämpa på!
Jag har inte haft något dåligt samvete för att han har stått eftersom han inte var ledig nån gång i somras och kommmer inte att få vara det denna sommarn heller. Inte nån längre stund iallafall...

rosita
2006-01-13, 22:36
Då är du ju "sommaraktiv"ialla fall!
Du vet att här renoveras det för fullt på sommarn, för det kan man absolut inte göra nu på vintern,fy sjutton vad kallt.

Men på sommaren ,det är då som byggartakterna tar över"om det inte är för varmt förstås" för då måste man ju sitta iskuggan med en "drink" eller nåt..då har man ju inte tid att rida, för att inte tala om hästarna.
De tycker ju oftast att det är alldeles för varmt att jobba på sommaren ,stackarna, de kan ju rent av få slaget.
Ock alla knotten, o hästflugorna, o bromsarna, nej fy för sjuttn gubbar.

mvhR

Smurfmodesty
2006-01-14, 09:56
Men hur länge är det "ok" att ställa av en helt frisk och pigg häst tycker ni?
Hur länge ska man vänta på att man har en "down" period?

Jag har inte haft någon sån här svacka förut, visst har man varit lite småless ibland, men inte så här...

rosita
2006-01-14, 16:22
Tror inte det är nån större fara att ställa av ett tag,hur länge vet jag inte.
Det viktiga är nog att man tar det lugnt ibörjan vid igångsättningen.
Det viktiga är nog hur hästarna lever och mår iövrigt,att de har kompisar och stora hagar o nåt att gnaga på på vintern.

Tror däremot inte att det är så bra att lägga av tvärt om man annars hårdtränat 5 dagar i veckan,men det är ingen risk här,rider ca 2ggr/vecka i normalläget.

mvhR

svea
2006-01-14, 16:56
Nu är ju igångsättning nästan lika tråkigt som vinter, så det gäller att hitta en balans. Två-tre veckor kan de stå utan att man behöver någon nämnvärd igångsättning. Sen blir det mer sånt ju mer de står.

Det smartaste tycker jag är att ändå försöka jobba hästen åtminstone två gånger i veckan. Flåset kanske går ner, men det mesta av styrkan i muskler och senor kan man nog bibehålla på det viset.

Smurfmodesty
2006-01-14, 19:26
Ja, jag ska nog iallafall försöka nu, men rida mindre än vad jag brukar.
Han lär nog få gå 4 dar i veckan på ett ungefär. Det får duga för tillfället. Tror knappast hästen blir glad av en omotiverad ryttare :/

Ska ut imorgon, men då ska jag rida själv och hoppas på att det blir lite roligare.

pleroma
2006-01-15, 16:18
Hejsan hoppsan vilka problem ni har! :) Om ni vet att ni har "svackor" på vintern så kan ni alltid kolla upp skötare eller medryttare till era hästar. På det sättet blir de ompysslade och kommer ut oftare. Jag lovar att det finns maaaassor av unga flickor som skulle älska att få pyssla om en häst gratis.

Nicolina_
2006-01-15, 16:45
Om du känner att du inte har tid, eller orkar kan du alltid hitta en skötare, då har du inte riktigt lika mycket att göra. Hitta på något nytt och roligt som du kanske aldrig gjort förr, jymkana eller något annat, och rid med någon annan, om du skaffar en skötare till en av hästarna kan du rida med hon/han.:bump:

rosita
2006-01-15, 17:43
Var jättesuen att gå till ridhuset idag o löshopp,men fastnade i en skitbra film,så det blev inget idag heller...........................

Imorgon MÅSTE jag sparka igång mig själv i r............
mvhR

Smurfmodesty
2006-01-15, 18:05
jag har en suverän medryttare!! :D
Men jag tycker det känns hemskt att JAG är så orkeslös.
Sen är inte min häst någon man slänger upp vem som helst på heller. Då skulle han komma hem själv snabbare än snabbast ;) :D

Var ut och red idag. Stundvis kändes det jättebra, så helt hopplöst är det inte :)
Hoppas att nu när ljuset börjar återvända så kommer orken tillbaka oxå.

Snobben
2006-01-15, 18:57
Våra pållar har stått från & till fem veckor..
Red idag & det var härligt!:love: Tog några galopp steg i snön som både jag & pållen tyckte var skoj,annars är jag noga med mkt skritt så fort hästarna vilat mer än en dag.

Men grusvägarna är ISGATA nu,så det går faktiskt inte att rida så mkt även om man vill.Så bättre samvete nu över vilodagarna.

det är lättare att bli "lat" när hästarna är på landet(fast bor centralt,2 mil därifrån)för när det är kolsvart halt och man inte har ridhus/paddock så blir det lite jobbigare..

Om bara snön & isen försvinner nu så ska det minsann ut & ridas!!:bump:

(:angel: )

wrangler
2006-01-15, 20:27
Har du kopierat min hjärna??? :eek:

Jag är usel! Har 6 underbara hästar, varav två unghästar som bara lääängtar efter att få komma igång!!!

Men jag VILL inte, jag orkar inte, inget kul! Tycker inte jag gör annat än släåar foder, vatten o hästskit! O undrar varför?

:crazy: :( :cry:

Dalsland
2006-01-15, 22:25
Du är verkligen inte ensam om att inte orka.
Jag har inte suttit på hästen på en månad ungefär.
Jag är rädd för att sadeln hänger och möglar i ett dammigt hörn. :crazy:

Men så känns det i perioder tycker jag. Och jag har haft häst och tagit hand om hästar dagligen i 20 år så jag tycker inte att det är så konstigt att man inte alltid skriker *yippi* över tanken att ge sej ut med hästen i mörkret och kylan.
:cool:

Ich
2006-01-15, 22:35
känner som du, fast när jag väl kommit upp på hästen så vänder det! Och han har uppfört sig riktigt bra de senaste dagarna, så nu längtar jag istället!

Ryttarsmurfen
2006-01-16, 01:44
*lånar närmsta knapp*

Men hjälllp, skicka alla era hästar till mig.

Jag är så motiverad o inspirerad så jag slår snart knut på mig själv.

Kan bero på att jag inte har ridit på 2 veckor och att min stackars pålle bara ska tömköras/longeras den närmsta månaden för att sedan se vad veterinären säger. Har äntligen hittat varför han har varit skum i sitt rörelsemönster den sista tiden. Problemet sitter i ryggen.

Tycker alltid att det är så, har man en häst som inte är frisk så har man aldrig varit så sugen som då att rida och träna.

Så, vill ni ha eran häst riden så säg bara till mig, jag är extremt ridsugen!

Moej
2006-01-16, 03:06
Jag blir deppad för att jag rider.. :crazy:

eliis
2006-01-16, 13:32
Jag är motsatsen just nu. Är hur motiverad som helst, men...

Det är hur halt som helst och det går typ bara att skritta och trava lite lugnt (har inget ridhus måste rida iväg och betala 50 kr/gång...).
Blev sjuk igår, har ont i hela kroppen och hostar och har mig. Mamma förbjuder mig att åka till stallet :S Så ngn ridning den här veckan är bara att glömma.

Dolores_88
2006-01-16, 14:16

Hur snabbt kan du komma? Eller ska jag sända hästen ner till dig? :banana:
Nä, allvarligt, synd att jag bor så avlägset för jag behöver verkligen hjälp med pålle nu. Har skadat mig och får inte vara i stallet överhuvudtaget. :cry:

wrangler
2006-01-16, 17:22
*lånar närmsta knapp*

Men hjälllp, skicka alla era hästar till mig.

Jag är så motiverad o inspirerad så jag slår snart knut på mig själv.

Kan bero på att jag inte har ridit på 2 veckor och att min stackars pålle bara ska tömköras/longeras den närmsta månaden för att sedan se vad veterinären säger. Har äntligen hittat varför han har varit skum i sitt rörelsemönster den sista tiden. Problemet sitter i ryggen.

Tycker alltid att det är så, har man en häst som inte är frisk så har man aldrig varit så sugen som då att rida och träna.

Göteborg-Skövde, inte så långt! :cool: Komsi komsi... :bow:
Får jag lite roligt sällskap dessutom så... :banana:

Ryttarsmurfen
2006-01-17, 01:01
Hade det varit närmare hade jag kommit på stört men du kanske kan skicka honom via msn eller sms. Grannplatsen står tom.

Iofs så när man är livsnjutare (arbetslös) så har man ju tid så om jag åker nu så kanske jag är uppe i lagom tid en annan dag.

Ryttarsmurfen
2006-01-17, 01:06
Ahh, 6 hästar som är friska o bara väntar på att komma igång!

Vad har du för inriktning? Får en känsla av western när jag ser din bild och ort. Ja, då kan du få roligt!

rosita
2006-01-17, 09:25
Jo, man kan ha tusen medryttare, men det är just ångesten över att man själv är så lat...

Det kanske är jobbigare på landet när man inte har ridhus själv.
Tror också att årstiden spelar roll liksom.

Orkade faktiskt släpa mig och ena pållen till ridhus för lite löshoppning,det var jättekul och pållen blev också glad.
Han var lite scizofren i början i trafiken eftersom det var längesen, men han fick upp ångan snabbt.Kände mig JÄTTENÖJD efteråt.

mvhR:bump: :banana: :bump: :banana:

wrangler
2006-01-17, 10:49
Yepp, western till största delen! Brukar köra in mina hästar också, men nu har det inte blivit av med unghästarna just pga det som den här tråden handlar om!
Får två små fölisar i vår också om det kan locka dig?..... ;) :angel:

rosita
2006-01-17, 14:37
Hi there.........

Det spelar ju faktiskt ingen större roll vad man har för ursäkter för att inte orka ta tag i alla sina hästar....

Hästlivet är ju ändå meningen med live,eller hur?:love: :love: :love: :love:
mvhR

kewin2
2006-01-17, 15:23
Hej!
Jag vet precis hur du känner det.... hade en sån period före jul....:(
Men min kille (som också rider) såg till att jag bara red när jag absolut kände för det...
Typ tre gånger i veckan....han menade att min stackars häst skulle ha det ännu sämre om jag red när jag var sur och trött än om jag struntade i att rida.
Inget ridpass alls är en bättre lösning än ett dåligt sådant.
:d
Såg till att kraken fick springa lite i ridhuset, löshoppa lite...samt kanske ta lite galopp i snön istället för att nöta på med min egen ridning de dagar jag kände att det var jobbigt...
OJ VA SUGEN JAG BLEV EFTER ETT TAG :bump:
haha å nu börjar tävlingarna snart!"

Det bästa är att jag har gjort det till en vana nu också....
Om jag inte känner för att rida idag så gör jag nått annat...
sen är jag ju bortskämd eftersom jag kan be killen rida om det känns nödvändigt...eller låt nån annan rida lektion på din häst...
BÅDE JAG OCH MIN HÄST MYSER FÖR FULLT NU!!!!:cool:

_mikaela_
2006-01-17, 16:43
"Stackars hästar som har en sån tråkig matte" Ska rida imorgon eller åtminstonde longera eller ut o gå , tömköra,måste väl göra nåt.
Folk står ikö för att rida,nån skulle göra vad som helst för att äga en egen häst....
snälla,lite tröst..

Håller helt med dig.. Sen gör ju inte saken bättre av att det inte finns nåt ridhus och våran ridvolt är alldeles stelfrusen. Inte kul alls! Men man får väl sparka sig själv därbak och komma igång antar jag.. Bara att brodda på och ge sig ut :)..

rosita
2006-01-17, 18:00
Älskar den här tråden,det är så skönt att få gnälla på så här i traaaadiga Januari.....

Vi ska se att när våren kommer så blir det nog fart på oss alla deppiga,ångestfyllda latmaskar..

Skriiiv meeeer...
mvhR:angel: :angel: :angel: :angel:

GinTonic
2006-01-17, 18:15
Min lilla polla o jag har en jakt ritt (sista för säsongen) på söndag så denna vecka måste jag släpa mig VARJE dag till stallet för att få upp hennes kondition....*suck*... Så nu längtar jag mest tills nästa vecka när jag utan samvete kan stanna hemma om jag vill :bump:

Appropå medryttare så har jag letat men det finns inte en enda kotte i syn som skulle vilja hjälpa mig ur min misär......de e inte så lätt som folk tror att hitta folk.

Ja ja nu ska jag släpa mig iväg så att jag sen kan komma hem i tid för att spendera lite kvalitets tid med min soffa o glaset med den röda drycken...

_carmenzita_
2006-01-17, 19:42
usch jag har haft en trist svacka i 1½ år! Skadad häst som sen blev utdömd och därefter avlivad. köpte ny unghäst och- jippi! nu hade jag motivation.... not :(

Vid juletid var det stressigt, sedan blev jag sjuk i 2 veckor och sen blev det kallt. I fyra veckor stod min valack men nu äntligen har jag kommit igång lite smått. Känns roligare när jag letar ny sadel åt honom, arrangerar en löshoppning i helgen med en tränare från Östersund, detta medförde att jag var TVUNGEN att ta tag i lastproblemen jag hade och fortfarande har till viss del. MEN.... framstegen i lastning och ridning gör att det känns lite roligare, framförallt när man börjar sätta upp rimliga mål.

Mitt främsta argument för att slippa har varit:
- Det gÖR inget att han skrotar i hagen för han är bara 3....
Nu är han 4 och dags att engagera sig om jag ska kunna vara med på den inplanerade hoppträningen i vår.

Trots allt så försöker jag rida de dagar solen skiner i det vackra vinterlandskapet, det får mig att bli på ett strålande humör!
När hästen börjar jobba i någorlunda befäst grundform och dessutom gör det med energi, då blir man också glad.

Herregud vilket svammel, från en som också LÄTT får svackor...

Ryttarsmurfen
2006-01-18, 00:08
Hm, ja, western kan jag då ingenting om men att se till att de fick röra lite på sig och bli av med lite energi skulle nog gå och fixa. Sålänge jag inte behöver utöva rodeo så är jag nöjd.

Hur kommer det sig att du inte har kört in unghästarna än då? Det är det enda positiva just nu, min pålle är oxå inkörd och enl. vet. är det helt ok att jag kör honom, sålänge det bara är i skritt. Nackdelen är dock att det är typ noll tillåtna lämpliga körvägar vid stallet (stora vägen är ingen höjdare)

Å, fölisar... Det är snart 12 år sedan jag sist pysslade med fölisar, min egen pålle. Men då kan du ju iaf med halvgott samvete låta de blivande mammorna gå lite mindre. Men som sagt, det är ju ändå 4 kvar att motionera.

Ska antagligen få rida i helgen. Börjar redan tänka på min träningsvärk som jag kommer att få. Han är inte lätt att rida, men guuuuuud så härlig när man hittar de rätta knapparna. Då blir det jobba av.
Med min motivation så lär det bli både byten i varje, piruetter, passage och piaff. Har jag otur så blir det kanske en och annan capriolle oxå, då lär jag väl få tugga manege botten.

rosita
2006-01-18, 09:40
Jippie...........
Hästen ska ta bort vagtänderna idag,en utmärkt anledning att slippa rida.
Fast jag skulle inte vilja gå i hans skor,stackaren...
mvhR

Glimfeather
2006-01-18, 09:43
Nej, du är inte ensam. Nu när min häst äntligen ska sättas igång efter drygt fyra månader så orkar inte matte rida. Men eftersom hon inte tycker det är särskilt roligt att bara stå så rider jag i alla fall. Jag får såna här perioder när jag helst bara vill pyssla med hästen. Tömköra tycker jag är roligt, men det kan man inte göra varje dag...

Ryttarsmurfen
2006-01-18, 13:56
Ha, vi kan byta! Jag sätter igång din häst och du kommer och tömkör min häst. Han ska nämligen tömköras den närmsta månaden innan vi ska tillbaka till veterinären för att se om det har gett resultat i ryggen. Efter det så får vi se om det är dags att börja sätta igång honom.

Jag tycket inte det är kul att tömköra, kan bero på att jag inte känner att jag är speciellt bra på det. Kanske kan vara läge att kolla med min dressyrtränare om hon kan hålla lektion för mig. Annorlunda lektion hade det blivit iaf.

Glimfeather
2006-01-18, 14:56
Vi byter :D

wrangler
2006-01-18, 16:16
Dom är inte inkörda just pga att jag inte har haft ork-tid-lust-motivation you name it! Det är ju det som är problemet! :(

Ingen rodeo här inte, möjligtvis då o då på nån tillridningshäst men annars försöker jag undvika sånt även vid inridning! Mycket roligare då! :smirk: Jag hatar att ramla av o slå mig!!!! :angel:

Rotterö
2006-01-18, 17:13
Jag känner igen mig. Mörkt kallt bbbrrrr.
Damen har just haft korsförlamning skall stilla sättas igång. Men nu var det just det. Ut och promenera. Ingen lust i kylan.
Har varit ute 2 gånger. Men skall hon bli ridbar igen så måste jag rycka tag i min slöhet..
Men i morgon skall det bli snö väder.Kanske är det bättre.
Det är trist med detta negativa tänkande som man har på vintern.
Jag får väl gå ut i morgon.

Lavinia
2006-01-18, 17:51
HeJ!

Du e verkligen inte ensam.. Ibland får min pålla stå för jag tappar all lust till allt!

Går skrällena i hage mår dom inte dåiligt av att stå, låt som vila ett par veckor och sätt igång igen när motivationen är bättre.. Just nu är det ju ändå inte så himla skoj att rida..mörkt, kallt..trist../ Lavinia, som kör på vintervila och kort sommarvila för att kunna ha skoj på sommaren

asmodeus
2006-01-18, 18:36
snälla,lite tröst..
mvhR:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:Har varit precis lika här. Så psykiskt dålig att jag inte ens pallar att vara i stallet vissa dagar, med den jag älskar mest av allt och alla. Man blir så frustrerad och förbannad på sig själv, och för att inte tala om samvetet du beskriver. Att de bara går där och väntar på att nåt ska hända. Jag vet... om man ändå kunde prata med dem vid såna här tillfällen. Förhoppningsvis brukar det lätta lite nu på senvintern då det börjar bli ljusare igen. Mörkret har en sån otroligt negativ inverkan, på mig och många MED mig okså. jag upplever f.ö hela min "icke hästrelaterade kompiskrets" också som mer deppiga, tråkiga och idélösa nu. Men, vi går iaf mot ljusare tider. Det gäller bara att klamra sig fast under tiden...

Cider
2006-01-18, 21:47
Säger som alla andra: Skönt att höra man inte är ensam!!!
En tjej i stallet som sköter en häst där, hon rider ungefär 3 gånger i veckan, sa härom dan - "Har du inte varit ute idag? Om jag hade haft egen häst så hade jag ridit vaaarje daaag!!!" Å då känns det ju genast mycke bättre... :crazy:

Mörker och kyla gör allt tungt och jobbigt och inte blir det bättre när jag bor på två ställen, tre hästar i ett stall, två i ett annat, jobbar på fem olika ställen och har trasig bil... suck suck suck, vilken jäkla gnällmänniska man blir! Och jag vill ju vara den som alltid är pigg och glad! :(

Vi kan väl starta en peppningsklubb!? Eller bara invänta våren och hoppas på ljusare tider och under tiden knapra rosenrot. Funkar det förresten?

Smurfmodesty
2006-01-18, 22:09
Konstigt nog känns det lite tröstande att andra känner likadant :)
Betyder kanske inte att man själv är jättekonstig, eller att det är kört ;)

Ja, vi får peppa varandra, eller helt enkelt invänta våren :)

Ryttarsmurfen
2006-01-18, 23:10
Eller så får jag komma och motionera allas hästar. Jag har ju motivation men ingen häst att rida.

Smurfmodesty
2006-01-19, 18:53
ha ha jadu, det är ju några mil :) Du får ta en sväng genom sverige och boka in efter vägen :D

Som tur är så har jag en kanon medryttare som idag trotsat halvstormen och ridit ändå! Så jag behöver inte ha dåligt samvete över han idag iallafall.

Alkemisten
2006-01-22, 14:10
Gud vad skönt det var att läsa den här tråden. Jag är likadan som er! Jag har två hästar som jag inte orkar rida särskilt mycket under vintern.

Det värsta är när hovslagaren kommer och säger: Har du inte ridit nånting eller - skorna är knappt slitna! Då är man påkommen, och man skäms ögonen ur sig.:o

Jag har iallafall köpt en trickträningsvideo som inspirerat mig lite i att göra något. Sen har jag anmält mig till en clininc i slutet av mars. Problemet är bara att jag är förväntad att ha jobbat igenom det som vi tog upp på förra clinicen så att jag kan fortsätta framåt på denna. OCh det har jag ju inte för jag har ju knappt ridit. Hur ska jag hinna få upp kondis och jobba hästen innan slutet av mars!

När man har hästarna hemma också är det nog lätt att man bara låter dagarna gå utan att göra något - man tänker, Äsh jag gör det lite senare och så blir det aldrig av. Förrästen har det ju varit mycket snö och is detta året vilket är en ganska bra ursäkt.

Valencia
2006-01-22, 18:36
Lite vintervila för hästarna tycker inte jag är fel. Så är vi ju flera som tappar motivationen pga. all kyla och halka...;) Det är ju livsfarligt att rida ute även om man har broddar. Lite synd. Vintervila istället för sommarvila=) Sen är man taggad att dra igång rejält igen!:banana:

kazam
2006-01-22, 19:06
snälla,lite tröst..

Jag vet precis hur du känner det jag har långa svackor och inte blir det bättre av att ingen i närheten rider eller har häst, inget ridhus inom vettigt avstånd och allt är bara jobbigt :(

Vi bor kanske nära varandra så vi kunde peppa varandra lite ibland, jag bor utanför Eslöv, pm´a mig om du vill.
Jag är ingen tävlingsryttare utan en deppig 2 hästmatte som saknar inspiration

Alkemisten
2006-01-22, 21:12
Ja man behöver lite inspiration och komma igång igen. Fast idag skrittade jag runt barbacka på den ena inne i hagen, och hon var måttligt road av detta. Jag tror hästarna också är lite sega och trötta nu. :angel: :angel:

rosita
2006-01-22, 21:50
Vi fortsätter väl på gnälltråden:mad: :mad: :mad:
Red lite barbacka i hagen idag, inget vidare,8 minusgrader och ögonen håll på att bli djupfrysta i sina hålor.

Inte lätt att hålla balansen heller när man ser ut som en michelingubbe:( :( :( :( :(

Fick värma bettet så länge att jag trodde de frusit fast i fingrarna.

Tror inte pållen uppskattade min fastfrusna ridfantasi heller.
Lite volter o serpentiner i skritt mest, min barbackatrav är inte så lysande, fast det hade nog inte gjort ont om jag hade flugit av..:smirk: :smirk:

mvhR

asmodeus
2006-01-23, 14:04
Jag var faktiskt ut igår och red i minus 10. Min häst var så på alerten att när han hade fått sadeln på sig, så stod han halvt ute i stallgången (går aldrig ut ur boxen annars) Sen var det full låda i 40 minuter, och då blir man ju automatiskt på bra humör för det är så roligt, och det är ännu roligare när man kan göra sin partner så nöjd!!

Så det kanske är det som är botemedlet mot just denna vinterdepression, i viss mån iaf, beroende på hur dåligt man mår (och om vädret tillåter). Att faktiskt ändå masa sig upp och ut, även om man bara rider 10 minuter. Baby steps är ju bättre än att stå helt stilla.

Rotterö
2006-01-23, 16:32
I dag var vi ute och gick med stot och han som snart blir 3 år.
Stot hon är så pigg. Har vilat så länge efter kors förlamningen.
Hon står mest på tå.
Men det gick bra.
Skall snart börja skritta sittande på henne.

GinTonic
2006-01-23, 21:03
Äntligen vilo dag för havre moppen.....
Jakt ritten i söndags gick jätte bra men fick dock bevis på att hennes kondition var lång ifrån vad jag hoppats på. Dummt nog har jag tackat ja till ännu en jakt :( i mitten av februari som tydligen kommer vara den tyngsta hitills....*suck*. Så det blir inga lungna veckor,tvärt emot måste verkligen få upp hennes kondis på topp.

Ja ja kan bara hoppas att denna nu blir den sista....jag lovar att nästa inbjudan åker direkt i pappers korgen :idea:

Smurfmodesty
2006-01-24, 00:20
Jag var ute igår, och det var jättekul!
Hästen skött sig kanonbra, och härligt väder och sällskap.
Kändes jättefin i alla gångarter.

Men idag var man tillbaka till det orkeslösa tillståndet igen..
Men imorgon, då jäklar!

rosita
2006-01-24, 08:59
Hade bestämt mig för att vara ute istallet igår kväll o gosa o rykta läänge, men DET VAR JU PRISON BREAK PÅ TV, så där rök den hästkvalite`tiden!!!!!:confused: :confused:

Vi tar nya tag idag.
mvhR

weeanna
2006-01-24, 11:06
man kan skaffa sig prison break på andra sätt så kan man se när man kommer hem från stallet.. så har man nått att se fram emot också!

..bara ett avsnitt kvar.. sen får man vänta till i mars på fortsättningen, suck.

jennis
2006-02-01, 09:35
Du är verkligen inte ensam! Känner precis likadant. Har inte ridit någon av mina hästar på 3 veckor för jag har helt enkelt fullständigt tappat motivationen.
Jag tror inte hästarna lider av viloperioder så länge de får gå i hagen och kan busa med hästkompisar. Hellre att de får vila än att jag ska tvinga mig ut och vara grinig/på dåligt humör/stressad, då blir det bara skit av allt!
Börja nu känna lite ridsug, får se om jag tar en sväng i helgen!
Släpp ditt dåliga samvete och ta tag i ridningen när du orkar/vill/är på bättre humör.

Cutie
2006-02-01, 09:48
Heej!
vet precis hur de känns! får oxå hemskt dåligt samvete när ja inte "orkar" rida... men de e juh bara föööör trist när de e sånt här skitväder... men ja håller precis på o lär mig tömkörning så de e lite roligare att göra sånt i bland... :bump:
ska iaf löshoppa på tisdag ska bli jättekul :P
hoppas det löser sig för dig o du får tebax lusten!
du är iaf inte ensam :P

Ryttarsmurfen
2006-02-01, 22:37
Jag kan komma och göra dig sällsap/hjälpa dig o rida en ;)

Min är fortfarande under behandling så jag kan ju räkna med att hålla mig till stallbacken iaf 1 månad till.

Jag börjar däremot ledsna totalt på att tömköra varje dag.

jennis
2006-02-02, 08:43
Om du vill åka hela vägen till sävsjö för ridning så är du mycket välkommen! Du kan få rida båda två så ligger jag och slappar i soffan;) Lovar att de inte alls är pigga/vilda efter tre veckors vila:angel:

Piraja
2006-02-02, 10:45
Du är ju inte ensam;)

Ack ja, jag har pluggat och blev klar 13/1 i år och under tiden har jag jobbat extra som timanställd på Psyk. = TRÖTT!!!

Hästen har jag underhållit hjälpligt under vintermånaderna här. Ca 3 ggr i veckan har hon gjort någonting som en enkel ridtur, longering eller mer avancerat jobb. Jag har inte orkat mer.

Nu har jag fått ett helt års vikariat som börjar från 6/2 och då äntligen har jag ett schema att gå efter och är jag ledig så är jag ledig:D...Tror att ridlusten kommer att öka nu...och så kommer ju ev. en tillridningshäst i vår...och så ska unghästen få sadel på sig...så jo, jag kommer nog igång så småningom:banana:

jaca
2006-02-03, 00:40
*KL*

Det som hjälper mig när jag känner sådär är att bannlysa all ridning och låta kusen vara haghäst. Sen när jag börjar bli sugen igen, väntar jag ännu ett tag till jag verkligen inte kan vänta längre. I det läget är jag nu; har inte ridit sen mellandagarna och är dödligt laddad med många planer och ett komplett ridschema inplanerad både med och utan instruktörer.

Ser fram emot det jättemycket och har till och med nästan glömt att jag var lite lite rädd sist........

Tidigare, i höstas känndes ridningen mest som ett arbete som skulle klaras av och dessutom gick det inte bra. Funderade nästan (men bara nästan) på andra hobbys jag kunde tänkas övergå till.

hofi
2006-02-05, 00:12
Dina hästar tycker att du är en utmärkt ägare som låter dom gå och skrota i hagen:smirk:

googlad
2006-02-07, 09:49
det är inte lättare att ha dem hemma på gården. Man får bara hur mycket ångest som helst av att se dem gå där i hagen och skrota dagarna i enda.....

Men jag tror jag lyckades att få tillbaka lite motivation när jag fick frågan om att hjälpa en kompis att rida hennes häst när hon nu brutit foten, den hästen var redan igång och är väldigt rolig att bara rida och slipper mocka osv. det gjorde att när jag kom hem så var jag igång så då plockade jag in min lilla polle och red en kort och kravlös runda. Det kändes jätte bra efteråt.

Ge inte upp det blir bättre när VÅREN kommer :banana: :banana: :banana:

Bullfia
2006-02-07, 12:53
Red i lördags efter en månads vila. Blev avbockad. I uppförsbacke o djup snö. Bara jag tänkte galopp blev hon vild o galen.....
Suck.

anni0301
2006-02-07, 13:17
Om man inte slutar rida så behöver man inte sätta igång igen heller! så mycket lättare :)
Det tycker jag är svårast nämligen. Om man hoppar över en dag, då är det svårare att masa sig ut nästa dag. Hoppar man då över den dagen så är det ÄNNU svårare den tredje dagen. Hur ska det då inte kännas efter en eller tre veckor när man vant sig vid hemmets varma vrå?
Nepp. funkar inte här. Ut å rid i kolsvarta mörker, broddar å reflexer på. Svär lite över kalla fingrar å tår. Snö i ögonen. Men sen när man kommit hem, sadlat av å fodrat e det sååå mys att stå där m pålle å lyssna på tuggorna å veta att han faktiskt sluppit gå mellan hage å box. (hur skojs kan det vara egentligen??)
Åsså har man ju en fin häst året runt å slipper de där tråkiga veckorna av igångsättning.
Vintervilan hos mig består av en vecka m skritt å longering. Sen är det igång igen! ibland blir det nån extra vilodag när det är minus 30 grader, men annars så rider jag även om det är minus 20!

Upp å hoppa din gamla loppa! Hästar är livet! underbara djur som behöver oss! finns det nått bättre än att sitta på en helt lösgjord häst som lyder minsta vink eller att dundra fram efter skogsvägen i full galopp? eller pulsa i djupsnö? eller lyssna till tystnaden i den kolsvarta skogen??
*peppa peppa peppa*

Dalsland
2006-02-08, 23:43
Här har vi mest blankis, snöslask och halvtinade snöhögar.

Skitkul att rida runt i *behöver peppning* :smirk:

Piraja
2006-02-09, 10:28

*PeppaPeppaPeppa*:bump: :bump: :bump:

Får jag be om detsamma?...Funny har stått i tre dagar p.g.a. regn, snö, blåst och jag har jobbat långpass:( :crazy: ...Måste ut idag och jobba lite markjobb iallafall...:smirk:

Tuva-Li
2006-02-09, 10:56

Urk, här också. Och vem f*n beställde all ny snö? :mad:

Härom veckan var jag ute och red, solen sken, fåglarna kvittrade, det var ljummet (nåja :angel: ) i luften, och jag hittade några få meter BARMARK på vägen :eek: :love: .

Men så kom alla tusen minusgrader igen, allt förvandlades till värsta tänkbara ridunderlag.

Å nu en himla massa snö.

Life sucks.

Jag har inga problem med motivationen, är hur ridsugen som helst nu när jag hittat rätt tränare och kommit igång. Funkar kanon.

Men att ge sig ut i detta sladdriga/knaggliga elände till underlag på en sprallig elvisp-förbenad unghäst är inte sååå kul. Jag längtar till barmark, då man kan rida igen utan att vara nervig för att vi ska halka ihjäl oss eller gå omkull.

Och paddocken... vilken paddock? Den är fullständigt begravd i helt onödig tung blötsnö varvat med hård snöskare!

Jag älskar att ut och rida i snön - men det här är inte sån snö jag beställde i höstas :mad: . Ena dagen geggig tung blötsnö, nästa dag knagglig, skarig, halkig, isig... (fyll på med valfria anti-snö-adjektiv här).

Nu är det ju bara vansinnigt - och till helgen skulle det tydligen bli knaskallt igen. Jag är trött på att vara orolig för att halka omkull, trots både broddar och snösulor. (jo, jag samlar på mig onödigt mycket tant-poäng med såna funderingar, jag vet)

Blir det ingen förbättring i nästa vecka, så ringer jag Pohlman och frågar vad f*n det här handlar om :mad: .

:D

Trötter
2006-02-12, 15:32
...Blir det ingen förbättring i nästa vecka, så ringer jag Pohlman och frågar vad f*n det här handlar om :mad: .
:D

Beställ vår åt mig, är du snäll..? :D

Jag skippar ridningen utan samvetskval om det är halt eller om jag inte har lust. Ridning ska vara roligt.

Däremot tar jag gärna med hästen, när vovven o jag går på prommis. Inget borstande eller annan ork-krävande förberedelse; bara på med grimma o koppel o iväg. Skönt. Vi var ute o lunkade ihop idag, sådär en halvmil. Delade ett äpple på hemvägen. Kramades. Njöt av livet... :p

Idun
2006-02-15, 00:08
Brukar känna likadant.. knappt att man orkar ta sig ut i stallet, men när man väl är där känns det som om det är det enda rätta stället i världen. Har också varit såhär till och från, men som någon annan också sa: kolla på en bra video? Själv beställde jag nyss hem "The best of jumping training" och "Dressage for jumping", så grymt bra och peppande filmer.. man blev sugen direkt;)

Tuva-Li
2006-02-15, 07:46
Beställ vår åt mig, är du snäll..? :D
Nu har jag pratat med vädermannen, men tyvärr gick det inte så bra :angel: .

Jag tyckte det fick vara nog på detta tramsvädret, ifrågasatte deras mål med verksamheten, och beställde 15+ och strålande sol.

Han menade att det var omöjligt, och att jag var en ovanligt korkad knäppgök som inte tål lite vinter.

Då blev jag ilsk och tyckte att han får väl samarbeta lite, att det ligger i nationens intresse med lite sol.

Då blev han ilsk och tyckte jag ställde orimliga krav. Dessutom hörde jag att han hade TV:n på i bakgrunden, med vinter-OS på.

Så det blir snö i morgon istället :cool: .

F'låt, mitt fel.

Men håll ut - nästa vecka kanske han är på bättre humör :idea: .
Fast det kanske är bättre om du ringer, mej är han lite trött på :o .

Rotterö
2006-02-15, 09:48
Det versta har inte hunnit komma ännu.
Det är när snön smälter och det blir ren is över allt.
Jag hatar is. Och innan våren när det blir lera överallt.
Man har lera upp till knäna på hästarna. När man skall rida har man att göra gör länge för att få dom rena.
Det har varit en bra vinter med mycke snö och kallt .
Men jag som inte har satt igång mitt sto riktigt än för att vädret är så här.
Väntar tills det blir vårigar. Hon har ju stått med föl och fick korsförlamning.
Så det har bara varit lättare promenade änså länge.
Vi vill ha en bra vår nu

Tuva-Li
2006-02-15, 12:44
Det versta har inte hunnit komma ännu.
Det är när snön smälter och det blir ren is över allt.
Jo, jag tror det värsta redan är hos mig i alla fall. Som i helvetet ungefär, fast kallt.
Blankis på de vägar som är plogade, och knottrig isig snöskare på de andra ställena, som river upp benen på hästarn.

Jag gillar vintern annars, galoppera i snön är det bästa som finns :love: .
Men inte sån här äckelpäckel-is-snö. *spy-smily*

Och innan våren när det blir lera överallt.
Nä... det vill jag nog inte tänka på.

Jag tänker bara på vitsippor, porlande bäckar, fågelkvitter och barmark :love: .

Vill ha nuuu :bump:

Men som sagt, det ska snöa i morgon :mad: .

Lord Peel
2006-02-17, 17:32
Lustigt!
jag är tvärt om :-S såhär års så e jag så glad att jag kan få hästen smal och fin! och vältränad (har en arabkorsning som egentligen inte ska vara speciellt grov) men så fort gräset kommer så blir han stor som en tunna. det spelar ingen roll hur mkt jag rider. han sväller som faen ändå :)

Iaraphel
2006-02-17, 18:56
Som många andra har skrivit: skönt att läsa att man inte är ensam :o

Har fyra hästar nu, min vinterdepression började redan i oktober och jag har väntat på våren sedan dess.
Mår alltid sämre under vinterhalvåret men brukar ha härliga sommarminnen att tänka på, och också kunna längta till nästa sommar. Så var det inte denna vinter..
Så i höstas insåg jag att mitt psyke som är lite för instabilt gick ut över hästarna, hade inte ork/kärlek för dem alla. (hade fem då). Skulle då sälja av alla var det tänkt, ville ha "dem ur världen" eftersom jag hotades av inläggning och själv planerade att inte leva vidare. Sålde/skänkte bort mitt "ljus" som jag haft i 15 år.. De andra hann jag (tack och lov) inte göra mig av med så de står kvar. Har hållt igång C genom större delen av vintern, några veckor med enbart skritt och lite jogg har förekommit.
Var lite mer optimistisk under januari, nu kommer den där värsta tiden då man inte har någon ork kvar och varje snöflinga som dalar ner känns som om att "det är droppen".
Försöker trösta mig med att de andra 3 inte dör av vila (2 unghästar och ett avelsto). Även om lite arbete med dem inte skulle skadat, men de får ju hantering, ren box och mat varje dag, har stooora hagar att springa i under hela dagarna också så..

//J- som planerar att gå i ide tills snödropparna och vitsipporna tittar fram.

Tuffe_tuff
2006-02-18, 19:50
suuck..
jag känner inget som helst sug på å rida..
men när jag väl sitter på hästryggen är de jätte härligt!:d
de är å komma iväg som är de svåra..
hade juh till å me gjort ett tränings cheema från januari..
tänkte ju tävla till sommarn..
nu får jag skärpa mig!:crazy:

Lillkumpula
2006-02-18, 22:26
Jag är i en sån period nu:/ Jag känner mig elak och bortskämd eftersom jag inte ORKAR rida/köra. som du säger, folk står i kö för att få rida och vissa skulle nästan kunna gå över lik för att få ha en egen häst...Man är ju egentligen världens lyckligaste för att man har egen häst, och vad gör man? Jag mockar, borstar, matar, men rida...Jag orkar bara inte.

sandriie
2006-02-19, 02:27
brukar oxå känna så, deprissioner inte bra :( suck suck suck..

sen nu när det är vinter, så brukar allt bli sådär extra jobbigt :(

det går nog snart över, sommarn närmar sig med mhm "stora" steg :d förhoppningsvis ;)

tintilar
2006-02-19, 13:14
Jag har haft sånna perioder. Många och långa. Jag var själv sjuk pga stress och under denna period (ca 6 månader) ville jag inte rida. Sen tog det ju ett antal månader att bli frisk och samtidigt har min häst varit skadad och påväg att avlivas - vilket jag, trots tårarna kände skulle vara det rätta för oss båda. Men mirakel sker och han kom tillbaka, och det gjorde jag med.

Jag vet hur det är när man tycker att man rider samma rundor hela tiden, när ridningen känns enformig och tråkig, när man är i stallet endast för att hästen förtjänar ens engagemang.

Jag har precis kommit igång på riktigt igen nu. Jag fick skavsår i baken efter ridpasset sist - YES! :D Och jag kommer på mig själv att stå och borsta min häst onödigt länge samt tar det lugnt hela tiden utan stress. Stort steg för mig. Jag VILL rida iväg långa turer och jag är SUGEN på att träna kondition med hästen i ridhuset.

Har du ingen att rida med? Bestäm med någon att ni ska rida minst en gång i veckan - och fuska inte. Det brukar få igång ens engagemang när man har någon att prata häst med under tiden. Någon annan som är intresserad.
Eller så bestämmer du dig för att dra ner på ridningen. Kanske rida bara 3 dagar i veckan - bestäm vilka innan. Planerning kan göra mycket när man är trött på allt. Planera gärna ridningen också. Och bestäm dig för att inte ha några krav. Krav innebär att man kan misslyckas och det gör man gärna när ingenting är kul.

Planering kan också göra en av med skuldkänslorna. Bestäm dig för att rida en viss runda och att ni ska vara ute en viss tid. Då vet du att om du bara följer med planeringen (och åker häst) så behöver du inte ha skuldkänslor för då har hästen fått det den behöver. Man behöver inte träna. Bestäm dig för att bli skogsmulle eller bara rida på lång tygel hela tiden.

Hoppas att våren för med sig ny energi åt dig.

sisu
2006-02-19, 14:39
snälla,lite tröst..
Nej!! Heregud du är inte ensam:crazy: :crazy:

Matilda_o_Bonita
2006-02-19, 17:38
Jag känner exakt likadant vissa perioder, har också två hästar, en äldre och en yngre som ska ridas in nu under våren vilket ger mig ännu mer skuldkänslor och jag känner mig ännu mer värdelös och egoistiskt då hon kommer behöva alla förberedelser hon kan få inför den kommande inridningen.

Jag brykar försöka tänka på possitiva saker, bläddra i hästkataloger, se på hästfilmer osv, det gör mig motiverad.

guzzi my love
2006-02-19, 19:51
På ridskolan rider jag men jag rider inte min sköthäst så mycket på vintern kallt och mörkt.:( men på sommaren rider jag mycket

Merchilld Exotic
2006-02-22, 20:06
jag håller också med! jag är bara medryttare så har inte d så bra att jag har egen häst (än..) men ändå..
jag tar hand om min bejbis 3-4 dagar i veckan o jag rider typ 1 gång i veckan nu... som sagt tråkigt väder=dåligt humör...
men snart e väl våren här *hoppas*

Bubbaz
2006-02-23, 12:46
*knapp lån*
Känner igen allt ni skriver! Men nu vänder det hörni :banana: ... solen har börjat värma och snön droppar från taken. Okej kanske lite tidigt att ropa hej än men va f*n man måste glädjas åt det lilla. Det må vara slutet på februari men nu börjar våren smyga fram lite...
Så se det positiva i det hela nu e det inte länge kvar.

Till alla er som tappat inspirationen till att rida. Ta en lååång promenad med eran häst och känn lugnet, passa på och ta chansen att att komma närmare er häst genom att umgås på annat sätt än genom att bara att rida.

Eller ta en lååång lugn mystur skogen, utan större krav, bara känn lugnet...

/en som håller på att vinna över vintern!

Tuva-Li
2006-02-23, 23:38
Idag sken solen :love:

Och jag skrittade på ASFALT UTAN IS! :bump:

Inte klokt! Länge sedan jag hörde "kloppetikloppeti".

... och jag undrar om jag inte hörde en liten vårfågel kvittra någonstans :angel:

Men sen var jag inne på smhi.se och såg att vi ska få -13 lördag natt :mad: .
Urkpurk!

Rotterö
2006-02-24, 09:24
Vi har mycke snö ännu. Men i går regnade det och var + grader. Men i morse var det -6. Så i dag är det is särskilt på de mindre ridvägarna. Hästen står bra i hagen. Jag sätter inte i gång henne förrän isen är borta. Hon har ju stått så länge nu så det gär nog inget
Först föl ,sedan korsförlamning + en lång vinter.

Fendi
2006-02-25, 08:50
Det är därför det finns dessa fantastiska medryttare! Ett jättebra sätt att få avlastning och lätta sitt samvete!

GALOPP
2006-02-28, 20:13
Se det istället positivt :idea:
Ut och galoppera på ängarna i den vackra vita snön, ÅÅÅ va härligt! :)

Bubbaz
2006-03-07, 13:59
Hmmm...börjar ta tillbaka mitt påstående om att våren är på G... här har det varit smällkallt nu i flera dar + att det snöade i helgen (inte direkt mycke men ändå)...

Våren vart tog du vägen!!!??? :confused:

happy10
2006-03-07, 15:00
håller med dig (anni 0301). jag rider oavsätt väder min häst älskar att jobba och träna han blir tråkig och tjurig av att inte ridas har ingen direkt lång vila. rids 3-4dagar 1dag vila osv. man blir pigg av att hålla igång slappa, deppa och sova kan man göra i graven det är mitt måtto:)

man har ju valt detta livet med mycket utevistelse och ansvar då man köpte/skaffade sig häst eller vilket djur som helst som man måste ta om hand om.

Ryttarsmurfen
2006-03-11, 00:22
*hugger knapp*

Ja, ni kan ju alltid tänka på mig som fortfarande står med skadad häst och är VÄLDIGT ridsugen. T.o.m så pass ridsugen att jag kan tänka mig att skritta igång konvalecenter.

Själv dröjer det nog ett tag (bra tag) innan jag kommer kunna sitta (???) på min egen då diagnosen precis blivit strålbenshälta...

Jag dör snart av abstinens av att rida, träna och tävla!

weeanna
2006-03-13, 12:00
mitt problem är mest att jag blir trött så himla fort.. efter uppvärmning så kanske jag orkar rida i två-fem minuter, sen är jag slut och får skritta på lång tygel i 2-5 minuter, sen orkar jag kanske rida 2-3 minuter till, och sen måste jag vila igen..
..och allt som allt orkar jag aldrig rida mer än en timme. (inkl uppvärming och nervarvning.. då kan ni ju tänka er hur mycket /ridning/ det egentligen blir..) hästen skulle nog helst vilja ridas dubbelt så mycket, men jag orkar bara inte. märks absolut när jag insett jag inte orkar mer utan börjar trava av henne, då är hon fortfarande superpigg och vill helst ridas en timme till..

tycker ändå inte att jag borde ha så dålig kondition/styrka. cyklar ofta till/från stallet (ca 5 km i varje riktning), mockar och fodrar och håller på varje dag, rider ca 6 dagar i veckan.. träna annat hinner jag inte heller, den dagen jag inte rider är jag ändå så slut att jag inte orkar göra annat än ligga i sängen efter jobbet..

är det bara vintern eller vad är fel egentligen?

ASKAPLASKA
2006-03-13, 16:18
Tack för att Ni finns!
Jag har så dålig moral! Slöar på jobbet, äter bara en massa skit, tar för korta promenader m hunden, rider för lite. När jag ska vara på volten och "träna" så blir det bara lite fix här och lite mjukgörande där. Just nu lär vi (jag och lilla häst) oss inget nytt heller utan har bara fastnat i gamla grejer vi redan har hållt på med i ca 10 år.
Jag har bara en stackars häst och det borde jag väl orka med. Det finns ju de som hinner med flera stycken! Nä, nu MÅSTE våren komma för det är synd om människorna!

weeanna
2006-03-14, 22:14
haha, det gör jag också.. slöar på jobbet alltså. fast jag vill ju inte egentligen, det bara blir så.. sitter och tittar rakt fram i en timme, slösurfar lite.. har jag tur så kanske jag jobbar 50% av tiden jag är på jobbet.. suck. nu höll jag iallafall på att svimma på dressyrträningen så nu är det dags för läkarbesök för att se vad det egentligen är som är fel..

svansjö
2006-03-20, 16:57
Weeanna! Har du / din läkare kollat upp borelia? Den trötthet du beskriver stämmer så otroligt bra in på fler personer som haft borelia!
Låter så otroligt jobbigt att du är så oändligt trött! Du har säkert gått iväg till läkare när detta skrivs men ändå...............
Har vänner/bekanta som beskrivit en trötthet bortom allt förnuft och det har i många fall varit just borelia.
Skriv och berätta fortsättningen. Lycka till!

svansjö
2006-03-20, 16:59
kolla boreilainfektion!

fejac
2006-03-21, 10:36
Du är inte ensam. Inte konstigt att man känner så efter denna vintern. jag har inte ridit min häst sedan säkert januari. Haft henne ute och tömkört någon gång bara.
Haft dåligt samvete också, efter haft henne uppstallad där det fanns ridhus i tre år till att i stort sett bara ställa av henne.
men nu hoppas jag våren kommer för nu är jag minsann ridsugen igen!

weeanna
2006-03-21, 10:42
hm, har jag inte tänkt på, varit hos en läkare och skall till en annan nästa vecka, de skulle ta en massa prover, skall fråga om det också. tack för tipset.