Visa fullständig version : Lära hästen galoppbyte

Elisha
2006-01-14, 23:03
I somras köpte jag ett 8-årigt sto som jag egentligen skulle rida engelskt på, men nu, har jag kommit på att det är western jag vill rida, jag har ridit "westernstil" nu i nån månad, går mkt bra. Hästen är 164 i mkh, men mkt smidig, vändbar, snabb, lätt i bena, både hon och jag älskar western:) Fram tills nu har vi ridit mest grunden för westernridning, mkt lydnad, flytt för skänklar, jobbat i låg form, samlade gångarter, ökningar mm. Nu känner jag att hon går i smidig, balanserad galopp och tänkte börja lite smått med galoppbyte, min fråga är nu: vilket är ert bästa, lättaste tips på galoppbyte? Hästen har lätt för att byta iaf i skogen, om man rider på slingriga vägar byter hon ofta. Vad tycker ni om byte över bom? :banana:

lilla_edvardsson
2006-01-17, 14:54
Jag brukar galopera hästen i ex höger varv. Sen vänder jag snett igenom. Precis innan jag går ut i det nya varvet lägger jag en ny (TYDLIG) galoppfattning.! Har fungerat på dom flesta hitils! Lycka till!

JHANA
2006-01-17, 15:00
Byte över bom är inget jag rekommenderar då hästar ofta lär sig att byta fram först med den övningen, vilket inte är önskvärt.

Tror det finns en gammal tråd om byten med några bra tips i, sök efter den!

Lycka till!:banana: :banana:

real_cowgirl
2006-01-18, 17:57
först så bör hästen kunna gå i förvänd galopp och så ska du kunna fatta galopp på rakspår båda galopperna genom att göra "two track" när hästen kan detta så fattar man t.ex. vänster galopp och rider sedan snett igenom, mitt på ridbanan fattar du den nya galoppen genom att flytta baken åt höger. Detta vet jag att har funkat för många ryttare. själv så har jag inte kommit så långt med min häst än att han är redå för galoppombyten...

sasucatu
2006-01-22, 12:38
Som föregående skrev så ska hästen kunna ridas i förvänd galopp. Att "hafs byta" från volt till volt eller snettigenom är inte att rekommendera enligt mig. Jag vill kunna byta varv o ställning utan att hästen byter galopp.

Whalor
2006-01-23, 07:07
Vad är two track?
Är det sluta?

Sandrew
2006-01-25, 10:33
Att träna förvänd galopp på volt och sen gå in på en ny volt då den förvända galoppen blir rätt galopp. Om man har problem med förvänd galopp så kan man börja volten i trav, ställ in huvudet och sitt på inner sittben och tryck ut baken lite, då hästen fattar förvänd galopp så gå in på en ny volt. Hästen lär sig då att det är mkt skönare att gå i rätt galopp. Sen fattar man bara tidigare och tidigare förvänd gal. Testa sen när de funkar att göra ett galoppombyte.

axel
2006-01-26, 10:46
Det är mycket lättare att ej rida förvänd innan. Det är naturligt för hästen att byta galopp vid ändrad färdriktning.

sasucatu
2006-01-26, 10:52
Fast vid tävling är det ju inte att uppskatta att hästen gör det som känns naturligt för den. Det kanske ingår förvänd galopp i mönstret. Hästen ska ju vänta på kommando o inte göra det som känns bäst för tillfället?!

real_cowgirl
2006-01-26, 11:25
Vad är two track?
Är det sluta?

jo, de är som en sluta, fast i en sluta går ju hästen som på 3 spår, men i en two track ska frambenen gå på spåret och bakbenen på ett eget spår innanför fyrkantspår.

Whalor
2006-01-26, 13:49
Aha, Innebär det att hästen måste tvära mer än i en sluta? Jag trodde det hette sluta oavsett hur mkt hästen tvärade.

axel
2006-01-26, 18:29
Fast vid tävling är det ju inte att uppskatta att hästen gör det som känns naturligt för den. Det kanske ingår förvänd galopp i mönstret. Hästen ska ju vänta på kommando o inte göra det som känns bäst för tillfället?!

Självklart så ska den byta för hjälpen men det är lättare att lära en häst som inte har blivit riden så mycket i förvänd innan man börjar lära den att byta.

Sandrew
2006-01-26, 20:52
Att rida i förvänd galopp och sen byta volt är bl.a till för att hästen ska tycka att det är skönare att gå i rätt galopp än i fel.

-Vi gör det obekväma till det bekväma-

sasucatu
2006-01-27, 10:03
Självklart så ska den byta för hjälpen men det är lättare att lära en häst som inte har blivit riden så mycket i förvänd innan man börjar lära den att byta.

Tycker du.

real_cowgirl
2006-01-27, 16:29
Aha, Innebär det att hästen måste tvära mer än i en sluta? Jag trodde det hette sluta oavsett hur mkt hästen tvärade.

Vad jag vet och vad jag har lärt mig är en sluta på tre spår ( yttre framben på ett spår, innre fram och yttre bak på ett spår och innre bak på ett spår)
så ja, i en two track tvärar hästen mer, men den ska aldrig tvära mer än 45 grader från spåret.

axel
2006-01-27, 16:39
Hästens tvärning beror på hur mycket böjning man har(sluta). Annars heter det skänkelvikning.

Sandrew
2006-02-03, 09:33
Hästen ska i alla lägen svara "ja visst" när vi kommer med ett komando. (om det nu är intränat). När man lär in något nytt så titta inte på helheten/resultatet utan bryta ner det i beståndsdelar och sen pusslar man ihop delarna till en helhet, då kan man få flera "ja visst" under inlärningen än ett "NEJ". Det gäller att hitta den bästa lösningen för tillfället.

-Vi gör det obekväma till de bekväma-

sasucatu
2006-02-03, 10:18
Hästen ska i alla lägen svara "ja visst" när vi kommer med ett komando. (om det nu är intränat). När man lär in något nytt så titta inte på helheten/resultatet utan bryta ner det i beståndsdelar och sen pusslar man ihop delarna till en helhet, då kan man få flera "ja visst" under inlärningen än ett "NEJ". Det gäller att hitta den bästa lösningen för tillfället.

-Vi gör det obekväma till de bekväma-

Jag vet!?!?

Sandrew
2006-02-04, 11:02
Jag vet!?!?

Bara en fråga.

Är du vattuman?

sasucatu
2006-02-04, 13:28
Nej? Hurså?

Sandrew
2006-02-04, 13:45
Nä, bara undrade. Tänkte på de du skrev -Jag vet!?!?

Det är typiskt vattumän att svar just så. De använder den frasen ofta, inte för att du har gjort det men det bara kom i tanke.

sasucatu
2006-02-04, 14:07
jasså. Känner ingen vattuman, så jag har ingen aning. Kände bara att ditt inlägg kanske inte var riktat till mig. Förstod inte varför du skrev det till mig, men det kanske var ett misstörstånd. Nu ska vi inte bli som dressyrforumet o bårka om allt ;)

Lina_Zacha
2006-02-04, 14:24
jag vill ha hästen tränad i skänkelvikning i galoppen. Jag rider skänkelvikningen i höger galopp åt höger, och byter till den andra galoppskänkeln och släpper ut hästen åt vänster. Dels verkar sidvrtsträningen stärkande, dels blir hästen rak i kroppen och har baken under sig inför bytet.
När det sedan är dags att börja träna byte mellan volterna, så flyttar jag hästen ett par steg i sidled inåt volten, för att därifrån byta galopp och ut i nästa volt. När hästen är stark och vet hur den ska byta, behövs inte sidvärtsförflyttningen.

Sandrew
2006-02-04, 14:41
jasså. Känner ingen vattuman, så jag har ingen aning. Kände bara att ditt inlägg kanske inte var riktat till mig. Förstod inte varför du skrev det till mig, men det kanske var ett misstörstånd. Nu ska vi inte bli som dressyrforumet o bårka om allt ;)

Japp, tror de blev lite missförstått, jag skrev bara allmänt. Men var bara tvungen att veta om du var vattuman..:D
Hade fel -attans- :crazy: