Visa fullständig version : Vad har ni för sadel när ni rider in?
Alexandra_W 2006-01-16, 20:32 Det finns ju många olika åsikter om vad för sadel man ska/inte ska rida/rida in unghästar i. En del hävdar att man absolut inte ska rida in i dressyrsadel, andra att man absolut inte ska rida in i flatback etc.
Vad använder ni och varför? Och så kuggfrågan - har ni utprovad sadel, eller är det 'en och samma inridningssadel' som brukar användas till unghästar?
/Alexandra - lite nyfiken
hannacecilia 2006-01-16, 20:50 jag har ridit i skritt och trav i dressyrsadel då jag bara hade en sadel först. nu har jag köpt en hoppsadel (ej flat), så då får det bli den.
jag tycker det fungerat bra med dressyren, men det känns som om jag blir smidigare och inte lika fastlåst i hoppsadeln.
(om jag tex vill av snabbt el dyl osv:angel: )
jag tror det är viktigare vem som rider än vilken sadel man har;)
vad har du hört för argument för de olika påståendena?
Alexandra_W 2006-01-16, 21:01 jag har ridit i skritt och trav i dressyrsadel då jag bara hade en sadel först. nu har jag köpt en hoppsadel (ej flat), så då får det bli den.
jag tycker det fungerat bra med dressyren, men det känns som om jag blir smidigare och inte lika fastlåst i hoppsadeln.
(om jag tex vill av snabbt el dyl osv:angel: )
jag tror det är viktigare vem som rider än vilken sadel man har;)
vad har du hört för argument för de olika påståendena?
Dressyr - de är gjorda för att sitta ner i, och på en unghäst ska man ju inte sitta ner direkt mycket.
Flatback - de är inte gjorda för att sitta ner i utan att stå i fältsits i, och man får fel 'belastning' och tyngdpunkt etc ev en massa lättridning osv. Speciellt på känslig (omusklad) unghästrygg.
I förenkling, jag har tappat bort exakta förklaringen nu.
Jag är inte helt säker på att jag köper någon av dem rakt av faktiskt. Det är ju stor skillnad på dressyrsadel och dressyrsadel, och flatback och flatback liksom. Min två senaste dressyrsadlar var som natt och dag, den ena med djuuupt säte, högt bakvalv etc och där man satt ganska 'gjuten'. Den andra med betydligt 'flatare' säter och mindre knästöd. Den första gick t ex INTE att hoppa i hur fan man än bar sig åt, men fick bakvalvet i ändan i landning hur man än bar sig åt, den andra hoppade jag metern med iaf (på D-ponny). Visst var det knivigare än i en ren hoppsadel, men det visar ju ändå på skillnaden.
Men blev som sagt nyfiken på hur andra resonerar, och varför.. Och som sagt när andra eg provar ut sadel åt unghästen, och hur det resoneras/görs innan?
Och så kan jag ju svara själv med iofs.. Jag rider in i flatback. Bara skrittat och travat än, men när vi klarat av galopperandet och jag känner mig säker på att det inte blir några stora explosioner eller något (hitills har de lyst med sin frånvaro helt) och hästen är mer van med det här med ridning kommer jag byta til dem bomlösa (som ju kan räknas som dressyrmodell) när det är dags för lite mer 'jobb' (och/eller jag anser att flaten inte ligger bra längre). Men jag vill inte utsätta varesig henne eller mig för den bomlösa än (den är btw med uppbyggt säte etc a la engelsk dressyrsadel).
Jag har inte provat ut sadeln till henne, men har skaffat mig en (hel) del kunskap ang sadeltillpassning, och såvitt jag kan bedömma ligger den bra (eler låg sist jag kollade, brukar kolla en gång per månad ungefär), och de korta turer (hon fyller 3 i april) vi sysslar med nu känns som om den 'bara' skulle passa till 98% så är det inte så stor fara. Hästen tycs trivas ypperligt med sadeln.
Men jag funderar ju på när man egentligen ska packa in kraken och åka och få sadelmakarens dom på om den ligger hundra eller ej.. Eller om jag ska bara låtsas som det regnar tills jag kan byta till den bomlösa. (halva tanken med den bomlösa är att då behöver jag övht inte bekymra mig över om sadeln passar när hon musklar sig etc etc).
Samtidigt verkar det inte helt ovanligt att de slängs vad fasiken so helst som verkar ligga hyfsat på unghästar? Och ur den apsekten känner jag ju mig nojig ;)
kavat_lover_ 2006-01-16, 21:09 ta den sadel som du sitter bra i och hästen trivs i:idea:
Alexandra_W 2006-01-16, 21:28 ta den sadel som du sitter bra i och hästen trivs i:idea:
Det är ju det jag gör ;) Jag har inga problem med vad jag ska ha på henne, jag bara blev nyfiken på hur andra gör/tänker/resonerar. Dels ang val av sadel, men ffa ang det här med utrovning, det är ju en riktigt delikat fråga när det gäller såpass unga hästar, som dessutom kan ändra sig så extremt mycket och så extremt fort i ryggen. (Dvs det som passade för tre månader sedan behöver inte passa nu osv)
the_connemara 2006-01-16, 21:31 Har ngn sadel man inte är helt rädd om de första gångerna innan de accepterat sadel och ryttare i fart sas :smirk: Sen ngn som verkar ligga bra och är "ledig", unghästarna brukar bli sålda eller gå till avel inom inte allt för lång tid. Ska de ridas mer och bo kvar (ex lillhingsten) så får de utprovade sadlar och då hopp/allround eftersom de hopptränas.
krambanan 2006-01-17, 12:21 Själv så rider jag in min pålle barbacka. Funkar kanonbra. Iofs så har vi bara skrittat än och att jag inte rider med sadel beror helt enkelt att jag inte har någon som passar än. :angel:
Annars tycker jag att det viktigaste är ju att sadeln passar så hästen får goda erfarenheter. Om det sen är en dressyrsadel, western eller flatback tycker inte jag är så viktigt. Men om jag får välja så blir det helst en vanlig allroundsadel. :)
/Maria
Jag brukar använda en syntetsadel allround.
Mitrolle 2006-01-17, 13:55 Jag har en flatback nu. Har ridit några gånger i en dressyrsadel modell nättare (man kan hoppa i den) också, men den passar inte bomvidden på längre... Så det får bli flatbacken. Huvudsaken är ju att man själv inte sitter och nöter en massa.
Jag red de första gångerna barbacka, eller om det var i en gammal sadel som fanns i stallet och sedan åkte vi iväg och provade ut sadel eftersom jag inte kunde något på den fronten. (kan ju vara bra om hästen är riden så många gånger att det går bra att prova ut sadel, provrida etc...)
Självklart blev det sadelbyte ett år senare när hon musklat sig lite, men det "ingick" i beräkningen, vile bara ha en vettig, billigare , gärna begagnad första sadel. Allroundmodell förresten
Hade jag haft möjlighet hade jag kanske använt någon "gammal" sadel (som legat ok )ett tag till och sedan köpt en bra sadel men det var min första egna häst så det fanns inte saker på hög att plocka av...Dessutom var bommen tvungen att värmas om ett år efter att de, dyrare sadeln provats ut eftersom hon breddat ytterligare...
Så tydligen kan de hålla på och ändra sig ett tag...
Förövrigt tycker jag din variant låter helt vettig - har man redan en sadel som är skaplig kan man ju börja med den tills man sitter så ok att man kan byta til den tilltänkta.
Djurjouren 2006-01-17, 14:37 Luftstoppad dressyrsadel, inte utprovad men passar oftast.
Min tanke är att bara för att man har dressyrsadel så betyder det ju Inte att man måste sitta tungt på hästen... Finns ju många dressyrsadlar som inte är så djupa.
Jag skulle välja det som Jag tyckte jag satt bäst och mest balanserad i. Och väldigt viktigt att sadeln känns mjuk för hästen och inte klämmer, så helst en lite för vid sadel med tjock fårskinnspad under.
Marwinette 2006-01-17, 16:17 Jag har en Stübben allround mot dressyr har haft den till flera unghästar då den legat bra på de flesta. Men efter första utbildningsåret har jag bytt till dressyrsadel.
Alexandra_W 2006-01-17, 16:51 Ni som provat ut/provar ut - när ungefär i utbildningen har ni gjort det?
Kele går ju just nu i valackens flatback (utprovad till honom). De är tacknämligt nog rätt lika i ryggen så jag har ju sen lillfjant var föl bönat och bett till gudarna att de ska kunna dela sadlar (det är min UTOPI..att kunna ha två sadlar istället för 4 *s*) och såvitt jag kan bedömma (som kan en hel del men ju naturligtvis inte är proffs) ligger utmärkt på henne. Skulle gärna se lite schbrakavtryck för att känna mig helt säker men det är lite för tidigt för sådana än (hon jobbas ju inte så hårt).
Min tanke är ju som sagt att byta till den bomlösa (som är valackens den med iofs) såfort jag 'törs' både för hennes och min skull. Men om jag INTE haft en bomlös (som jag ju ganska motvilligt köpte när jag helt sonika gav upp att hitta en dressyrsadel som passade valacken, som är en mardröm att passa in sadel till, till och med sadelmakaren började se gråhårig ut, och innan honom hade två st misslyckats..) så hade det ju blivit bomsadel hela tiden.
Och om jag haft bara bomsadel, eller säg att lillfjant inte alls vill ha någon matte i den bomlösa (utan matte är den helt okej iaf). Då kommer ju kuggfrågan NÄR man ska åka och prova ut. Tar jag valacken som ex så där är en sak HELT utslagsgivande för vad han anser om sadeln - galoppen. Det kan verka jättebra, ändra fram till galoppen då man får inse att 'nehe, den här gillade han ICKE'.
Och då känns det ju som att för att prova ut en sadel till unghästen bör hon vara såpass att hon hjälpligt kan skritta, trava och galoppera längs fyrkanten i ett ridhus. Och hur lång tid det tar beror ju helt på utbildningstakt och så vidare, men jag har inte bråttom och rider in ute t ex, så det där kan jag se till hösten ungefär om allt vill sig väl. Men om man då leker med tanken att man inledningsvis har en sadel som INTE ligger bra men man tror ligger acceptabelt - hur stor 'skada' kan man då eg orsaka? Sådana saker är ju intressanta. Därav undran NÄR i utbildningen sas ni som provar ut gör det?
Hade jag haft närmare till sadelmakare/sadelutprovare (och inte 3 h enkel resa) så hade jag ju kunnat redan innan jag satt upp första gången bett honom kolla hur t ex flaten ligger på henne. Men för de som inte har den möjligheten?
Nu är jag inte speciellt oroad, valacken med mardrömssadelläget har ju lärt mig en hel del om sadeltillpassning, och jag räknar kallt med att Fröken med Humöret skulle säga till om nåt var fel (ho sa då till att hon INTE ville ha någon jävla tryckfördelargjord inte *s*), men hade det varit jag för 8 år sen hade det kunnat bli HUR fel som helst t ex.. (Eller vad sägs om en nordvensk travare med en appaloosa med bomvidd 29 :eek:
Alexandra_W 2006-01-17, 16:56 Förresten, det där med att ta en 'billig' sadel för invänjning.. Förra unghästen vänjdes in i en rätt ny Zaldi Atlanta, Kele är invand med en rätt nyköpt Harrdy Dabbs True Brit, och sen nu är hon ju inriden med en SPRILLANS ny (och inte slutbetald..) Hubertus Comfort Flat. Så jag är inte så kinkig med att det ska vara en 'skitsadel' första gångerna. Utan jag lägger inte på sadel innan jag är säker på att de inte kommer reagera helt galet iaf.
Förra unghästen bockade lite ett par ggr första gången i trav med sadel. Kele har aldrigs agt flaska nånsin, inte en enda bock eller ett enda bekymmer över sadeln *imponerad matte*
Däremot när/om hon hinkat av mig ute i skogen nånstans, sprungit hem genom en granplantering och sabbat en icke slutbetald sadel lär jag inte vara såå glad iofs ;) Men jag vill vänja dem med den sadel de ska/jag räknar med att de ska ha sen liksom. Och när jag höll på och provade sadlar till valacken i somras, så varenda sadel slängde jag på Kele (då 2 år ganska precis) för att se hur de låg på henne. Jaha sa hon ;)
the_connemara 2006-01-17, 18:45 Förresten, det där med att ta en 'billig' sadel för invänjning.. Förra unghästen vänjdes in i en rätt ny Zaldi Atlanta, Kele är invand med en rätt nyköpt Harrdy Dabbs True Brit, och sen nu är hon ju inriden med en SPRILLANS ny (och inte slutbetald..) Hubertus Comfort Flat. Så jag är inte så kinkig med att det ska vara en 'skitsadel' första gångerna. Utan jag lägger inte på sadel innan jag är säker på att de inte kommer reagera helt galet iaf.
Förra unghästen bockade lite ett par ggr första gången i trav med sadel. Kele har aldrigs agt flaska nånsin, inte en enda bock eller ett enda bekymmer över sadeln *imponerad matte*
Däremot när/om hon hinkat av mig ute i skogen nånstans, sprungit hem genom en granplantering och sabbat en icke slutbetald sadel lär jag inte vara såå glad iofs ;) Men jag vill vänja dem med den sadel de ska/jag räknar med att de ska ha sen liksom. Och när jag höll på och provade sadlar till valacken i somras, så varenda sadel slängde jag på Kele (då 2 år ganska precis) för att se hur de låg på henne. Jaha sa hon ;)
Jaha brukar det vara på det här fronten men det är mest granplanteringarna vi är rädda för om man säger så :p Fast det händer ju bara de första gångerna man rider att de kan bli så där akäörrade av en ryttare om ngt annat skrämmer, sen kan amn ju oftast reda ut problem från ryggen och inte bli avhinkad pga unghäst utan pga taskig balans :D
the_connemara 2006-01-17, 18:49 För övrigt ang utprovning. Siste unghästen reds ngra månader förra vintern fast då med inridarens sadel. Reds ngn månad i höstas sedan fick han sadel eftersom han nu rids mkt (bruksprov) och ska bli kvar i stallet (förhoppningsvis :devil: ). Nästa projekt är ett ungsto som fyller 5 (6?) iår som haft ett föl. Riden lite en vinter och sedan vår/sommar 05. Dock inte så himla mkt och inte direkt arbetad (inte sutten ned på), bara hyfsat väl grundriden. Vart ltie till och från hurvida hon ska ridas/stanna oxå pga avkommor (avelssto eg) så det har inte känts jätteakut.
poloplayer 2006-01-17, 20:51 Det finns ju många olika åsikter om vad för sadel man ska/inte ska rida/rida in unghästar i. En del hävdar att man absolut inte ska rida in i dressyrsadel, andra att man absolut inte ska rida in i flatback etc.
Vad använder ni och varför? Och så kuggfrågan - har ni utprovad sadel, eller är det 'en och samma inridningssadel' som brukar användas till unghästar?
Vi använder en billig Börjes-sadel vid longering, har en medium och en vid bom.
Sen när vi sitter upp använder vi en Felsbach Husar (köpt ca 1988) allround, passar bra till dom flesta, men är det nån häst som behöver väldigt vid bom använder vi en X-vid Barnsby Harlequin syntetsadel,allround.
Ibland verkar det som om det blivit nån hysteri i sadelutprovning, men för oss funkar dessa sadlar alldeles utmärkt och vi rider in 3-6 egna uppfödningar varje år. (arab, arabkorsningar, ridponny, halvblod)
:banana: :banana: :banana:
hannacecilia 2006-01-17, 21:59 Ibland verkar det som om det blivit nån hysteri i sadelutprovning:banana: :banana: :banana:
:bow: :bow: :bow:
the_connemara 2006-01-17, 23:09 Funderat på det med min mor och vi har ett litet förslag ;)
Förr (vad hon känner till) så fanns det mestadel märkesgrejer (hon red på ridskola/privat och hennes "krets" hade enbart stübben eller passier. Dessutom så hade de alltid tjocka ullvojlockar eller fårskinnsvojlockar och snör/lädergjordar. Hästarna ryktades noga och länge varje dag och de verkade förekomma mer "sund" ridning.
Men detta är klart det hon minns och känslan mar får när man läser henen gamla böcker opch tittar på bilder från den tiden.
Ngn tanke kanske?
Mitrolle 2006-01-17, 23:43 Jag glömde svara på om sadlarna är utprovade. Inte av någon annan än mig, men jag anser mig kunna se om en sadel ligger bra.
Polly_Mulle 2006-01-18, 09:12 Jag har gjort de första ridpassen i westernsadel eller i hoppsadel för att få lite mer stöd om det skulle bli explosioner.
Sedan har jag haft det som legat bäst på hästen, flatback (pad under oftast) och dressyrsadel.
Har flera hästar och flera sadlar. Alltid någon sadel som passar...
jag red in min utan sadel bara för att den sadel jag hade var lite sne så den ville jag inte rida i (sen så var hon lite spänd när jag satt på så slappnade jag av så gjorde hon lika dant). Fick låna en sadel från en i stallet men det trivdes inte min häst i + att den var förstor o för halkig för mig.
Hittade sen av rena turen i min kompis stall en precis lika dan sadel som jag hade fast hel :) både jag o hästen trivs i den och det har inte varit några problem.
Som sagt - en sadel som båda trivs i är det bästa
Alexandra_W 2006-01-18, 14:25 Jaha brukar det vara på det här fronten men det är mest granplanteringarna vi är rädda för om man säger så :p Fast det händer ju bara de första gångerna man rider att de kan bli så där akäörrade av en ryttare om ngt annat skrämmer, sen kan amn ju oftast reda ut problem från ryggen och inte bli avhinkad pga unghäst utan pga taskig balans :D
Ungefär så jag resonerar, åker jag av så kan sadeln bli mos även om den ligger på 11 år gamla valacken eller på lilla Kele. Iofs, något större risk jag kan bli avhinkad av Kele iom åldern (en ung häst har närmare till panik än en äldre). Fast eftersom jag alltid är själv under hela inridningen så sitter jag sällan upp om jag inte är säker. Men åt helvete kan det ju gå ändå (säger hon som förstörde ryggen för livet under avskrittning på en unghst, som blev skrämd och fick total panik. Var inte ens suck att sitta kvar, balans eller ej. Han var dock fyra och det var långt ifrån första gångerna, så.. Sadeln höll fint då btw. Eller så kan det gå som för kompisen som på en 18-årig häst gick omkull, och både sadeln och hennes bäcken gick i bitar.. så..)
Alexandra_W 2006-01-18, 14:42 Ibland verkar det som om det blivit nån hysteri i sadelutprovning, :
Tja, efter att dels upplevt skillnaden mellan 'okej' och 'optimalt', dvs skillnaden på häst med sadel som ligger okej, och sadel som ligger optimalt så föredrar jag de som ligger optimalt. Det är inte bara behagligare för hästen, utan för MIG med.
Och med en nu 11-årig valack som fortfarande lider av sviterna (sadeltvång) efter att vid inridnig utsatts för en sadel med knäckt bom (gick INTE att se förrän sadeln öppnades av sadelmakare) som nöp honom vid varje steg, och pga sviterna av det dessutom fått en permanent ryggskada så är jag rätt kinkig med sadel.
Och ju mer jag lär mig, dessto mer inser jag hur många hästar därute som går med rent illapassande sadlar utan att ägaren reagerar. När man kastar en blick och ser groparna vid sidan av manken på en häst i stallgången som i övrigt är musklad etc, så behöver jag inte se sadeln för att ha en åsikt..
Men visst, det brukar gå bra ändå med. Mitt kallblodssto gick med alldeles för smal bom i 8 år utan att få några direkta men av det förutom muskelbrist vid sidan av manken. Men hon gick ren på böjprov 20 år gammal och impade stort på hela kliniken. Och aldrig varit halt i sitt liv, trots en travkarriär och sen synnerligen dålig och ogenomtänkt ridning av undertecknad. Men jag ser som ingen vidare anledning att av ignorans och/eller okunskap göra om det på en annan häst..
Lillan_tuff 2006-01-18, 17:59 Jag har visserligen inte ridit in någon unghäst utan travare men jaghar haft en billig allroundsadel som funnits i stallet så länge det funnits hästar och den har faktiskt legat bra på de hästar vi haft och jag har trivts jättebra med den.
Dock har jag i flera år hållt på med en märr som inte alls velat bli inriden och den sadel vi haft har inte legat still på henne. Och när en bekant skulle hjälpa mej med henne så lyckades han ordna till så att det inte ens gick att visa henne sadeln. Så jag har helt enkelt fått skaffa en ny sadel och jag har provat säkert 10-12 sadlar som inte passat. Nu har jag fått köpa en sadel jättebilligt av en kompis och den har tidigare legat på nordsvensk. Den ska dock stoppas om.
Jag tycker att man ska rida i en sadel som passar och som ma trivs i.
//Lillan
Alexandra_W 2006-01-18, 19:03 Jag har visserligen inte ridit in någon unghäst utan travare men jaghar haft en billig allroundsadel som funnits i stallet så länge det funnits hästar och den har faktiskt legat bra på de hästar vi haft och jag har trivts jättebra med den.
Dock har jag i flera år hållt på med en märr som inte alls velat bli inriden och den sadel vi haft har inte legat still på henne. Och när en bekant skulle hjälpa mej med henne så lyckades han ordna till så att det inte ens gick att visa henne sadeln. Så jag har helt enkelt fått skaffa en ny sadel och jag har provat säkert 10-12 sadlar som inte passat. Nu har jag fått köpa en sadel jättebilligt av en kompis och den har tidigare legat på nordsvensk. Den ska dock stoppas om.
Jag tycker att man ska rida i en sadel som passar och som ma trivs i.
//Lillan
Fast bara för en sadel legat på en nordsvensk (och passat får vi hoppas) så passar den inte nödvändigtvis alla/andra nordsvenskar..
poloplayer 2006-01-18, 20:23 Fast bara för en sadel legat på en nordsvensk (och passat får vi hoppas) så passar den inte nödvändigtvis alla/andra nordsvenskar..
Då är det bara att anlita en sadelutprovare som genast vill sälja en mkt dyr sadel..........för sadelutprovare är ju sååååå seriösa,
Nej, min åsikt är att om man inte är kapabel att se om en sadel passar till hästen och är utan skador så bör man nog hellre ägna sig åt kaninkramning eller liknande.
Under alla år vi ridit in våra hästar har vi aldrig haft problem med ryggar osv trots att vi använt några få sadlar och inte provat ut en sadel till varje häst. (Kompisen är veterinär och har sin häst i mitt stall så jag har kompetens i närheten )
the_connemara 2006-01-18, 22:50 Nej, min åsikt är att om man inte är kapabel att se om en sadel passar till hästen och är utan skador så bör man nog hellre ägna sig åt kaninkramning eller liknande.
Och min åsikt är att man bör skaffa sig den kunskapen, eller vilket fungerar lika bra i just detta fallet, köpa sig den kunskapen. Dvs man tar ut en sadelutprovare (visst fan finns det seriösa och billiga dessutom!) eller så skaffar man sig kunskapen (går en kurs). Eftersom sadelköpet är en engångsföreteelse på ett tag iaf så kan man lika gärna köpa sig tjänsten och sedan kolla med jämna mellanrum om sadeln fortfarande ligger bra. Vill man INTE ta til sig kunskap eller köpa sig den DÅ anser jag att man ska ägna sig åt kaninkramning då det kan skada att oskyldigt djur.
Obs, att jag inte menar att man inte kan kolla sadeln själv, är man såpass säker på att man klarar det alt. har folk som ser att hästen inte tar skada så är det helt ok.
:confused: Undrar vad alla elitryttare som i alla lägen kallar på en legitimerad Sadelutprvare anser om om din åsikt att de borde ägna sig åt "kaninkamning" ? :bow: :bow:
Har alltid använt westernsadel vid inridning, stadigt och bra för både ryttare och häst.
Den är dessutom bra att tömköra med, och spänna in hästen i vid longering, så den är med genom hela processen så att säga.
Använder aldrig andra sadlar annars heller i och för sig...:D
Snälla du. Det är LÅNGT ifrån alla elitryttareshästar som går med en sadel utprovad av sadelutprovare.
Ofta har man ett gäng sadlar och den och den sadeln passar de och de hästarna osv.
Snälla du. Det är LÅNGT ifrån alla elitryttareshästar som går med en sadel utprovad av sadelutprovare.
Ofta har man ett gäng sadlar och den och den sadeln passar de och de hästarna osv.
Jag skrev nu inte att alla grorde det. Utan alla de Elitare som ...........:bow: :bow: :bow: En viss skildnadad ,eller.........?
Alla de..låter för mig som om de flesta gjorde det.
Vilket inte är min uppfattning.
poloplayer 2006-01-19, 19:48 :confused: Undrar vad alla elitryttare som i alla lägen kallar på en legitimerad Sadelutprvare anser om om din åsikt att de borde ägna sig åt "kaninkamning" ? :bow: :bow:
Klarar dom inte av att prova ut en sadel själv så kan man nog knappast kalla dom elitryttare! (Eller menar du såna där elitryttare som kan allt på läktaren och så länge dom står på marken, dom finns det gott om)
skulle nog ta en westernsade faktiskt.
Då sitter man relativt säkert alla fall om hästen skulle bralla eller bli skrämd
Mitrolle 2006-01-21, 13:42 Usch nej jag vill inte sitta i en westernsadel om hästen blir skrämd, man kommer ju inte ur dem speciellt fort. Finns faktiskt hästar som reser sig och kanske råkar gå över om de blir riktigt rädda och sitter man fast i sadeln då gör det ONT.
Jag föredrar en smidig engelsk sadel som man både sitter bra och bekvämt i utan massa kanter och som man snabbt kan ta sig upp i eller av med för den delen.
Alexandra_W 2006-01-21, 15:36 skulle nog ta en westernsade faktiskt.
Då sitter man relativt säkert alla fall om hästen skulle bralla eller bli skrämd
Hua, jag avskyr westernsadlar. Sen ser jag ingen anledning att rida in i en sadeltyp som jag inte ska/kommer använda sen. Sen håller jag med Mitrolle. Jag vill frivilligt kunna sitta av 'i brådrasket' OM jag känner att det är bästa lösningen, och innan jag kommit ur en westernsadel så är olyckan nog ett faktum.
Men jag tror det där har att göra med vad man är van med innan sas, tror t ex en westernryttare skulle tycka det var lika otäckt att rida in i en engelsk som jag tycker det är att rida in i en western (eller för den delen en bomlös utan uppbyggt säte)
Filippa_Quizby 2006-01-22, 09:51 Jag använder helst en hoppsadel för jag tycker att man får lättast sits då och man klarar lättare av unghästarnas krumelutter. Jag rider kanske i dressyr sadel 2 ggr om året för jag tycker inte om dom sadlarna.
Valencia 2006-01-22, 14:04 Ja, absolut inte en westernsadel iaf...! Vad spelar det för roll om man har hopp eller dressyrsadel? Själv föredrar jag dressyrsadel men det är ju helt individuellt vad man själv anser bäst och bekvämast.
Jag har enbart ridit in en 6-årig valack som var vältränad sedan innan, körd samt arbetad mycket från marken. Idealiskt välmusklad, stark och smidig - så borde alla hästar få vara innan någon sätter sej på dem :D
Första gångerna red jag barbacka, något som jag fortsatt med under själva inridningen. Har dock i övrigt använt BB-sadeln som legat bra på honom, red med den första gången kanske 4:e eller 5:e gången jag satt på honom. Det är en sadel med flexibel bom, med iberiskt utseende, som placerar ryttaren i lodrät, "stående" sits - dvs går att jämföra med en vanlig engelsk dressyrsadel.
Nu när vi börjat galoppera har jag använt mej av en Frank Baines flatback hoppsadel, mest för att lätt kunna låta ryggen vara helt fri. Den placerar mej i en mer sittande sits (läs; stolsits) när jag sitter ner så den är inte idealisk i övrigt - lägger alldeles för mycket tyngd för långt bak på hästryggen, men fungerar för sitt ändamål och han är ganska befäst i att bära upp på ett vettigt sätt med ryggen (skulle inte vilja ha den på en nyss inriden häst). Tror inte den är så annorlunda motför andra hoppsadlar, de är ju gjorda för att man ska stå i lätt sits, inte sitta ner.
Nu börjar det dock vara dags att hitta bomlöst då hästen är lite för bred för BB-sadeln och arbetsintensiteten större (= större ryggaktivitet = sadeln blir ännu trängre).
Jag använder således samma sadlar på honom som på vilken ridhäst som helst, men kanske beror det litegrann på att han var så välmusklad, bärig och balanserad sedan innan, samt trygg. Att bära upp en ryttare i lodrätt trepunktssits med en ok rygg, var naturligt för honom från första steg.
Valencia 2006-01-22, 15:43 Jag har enbart ridit in en 6-årig valack som var vältränad sedan innan, körd samt arbetad mycket från marken. Idealiskt välmusklad, stark och smidig - så borde alla hästar få vara innan någon sätter sej på dem :D
Första gångerna red jag barbacka, något som jag fortsatt med under själva inridningen. Har dock i övrigt använt BB-sadeln som legat bra på honom, red med den första gången kanske 4:e eller 5:e gången jag satt på honom. Det är en sadel med flexibel bom, med iberiskt utseende, som placerar ryttaren i lodrät, "stående" sits - dvs går att jämföra med en vanlig engelsk dressyrsadel.
Nu när vi börjat galoppera har jag använt mej av en Frank Baines flatback hoppsadel, mest för att lätt kunna låta ryggen vara helt fri. Den placerar mej i en mer sittande sits (läs; stolsits) när jag sitter ner så den är inte idealisk i övrigt - lägger alldeles för mycket tyngd för långt bak på hästryggen, men fungerar för sitt ändamål och han är ganska befäst i att bära upp på ett vettigt sätt med ryggen (skulle inte vilja ha den på en nyss inriden häst). Tror inte den är så annorlunda motför andra hoppsadlar, de är ju gjorda för att man ska stå i lätt sits, inte sitta ner.
Nu börjar det dock vara dags att hitta bomlöst då hästen är lite för bred för BB-sadeln och arbetsintensiteten större (= större ryggaktivitet = sadeln blir ännu trängre).
Jag använder således samma sadlar på honom som på vilken ridhäst som helst, men kanske beror det litegrann på att han var så välmusklad, bärig och balanserad sedan innan, samt trygg. Att bära upp en ryttare i lodrätt trepunktssits med en ok rygg, var naturligt för honom från första steg.
Bra det där med hoppsadel för att lättare komma ifrån ryggen!
:confused: Undrar vad alla elitryttare som i alla lägen kallar på en legitimerad Sadelutprvare anser om om din åsikt att de borde ägna sig åt "kaninkamning" ? :bow: :bow:
Du menar dom där elitryttare som använder sin sadel på alla hästar under sista fasen under VM i hoppning.
Kram
Lillan_tuff 2006-01-23, 12:25 Fast bara för en sadel legat på en nordsvensk (och passat får vi hoppas) så passar den inte nödvändigtvis alla/andra nordsvenskar..
Huruvida den passat på nordsvensken som haft den innan vet jag inte eftersom jag aldrig sett den hästen, men den har legat JÄTTEBRA på min häst! Och vi har trivts jättebra med en båda två. Dock har sadeln gått sönder så mkt att det inte är någon idé att laga den.
Och jag har inte en nordsvensk, utan en vbl travare med jordens bredaste manke.
Angående den lilla diskution som startat angående elitryttare och sadelutprovning så kan jag tala om att i Jan Brinks stall har ryttarna varsin sadel som de använder till alla sina hästar. De har bara olika vojlockar till olika hästar. Detta vet jag då en kompis till mig jobbat åt Jan Brink.
Jag har mest använt en billig välsittande syntetsadel av allrond-modell.
Anledning. Sadlen är billig eftersom den måste bytas ut efter en tid och skulle nåt hända med den så att sadlen blir skadad är det inte hela världen. Syntetsadlar är lätta och brukar forma sig lite snabbare. Allrond-modell eftersom jag varken ska rida nån direkt dressyr eller hoppa.
Tycker det är extremt viktigt med en väl tillpassad och tryckutjämnande sadel på en unghäst. Skulle därför aldrig lägga på en engelsk sadel! Håller på att rida in en häst just nu och då är det westernsadel som gäller. Skulle kunna tänka mig bomlöst också.
Rider nuvarande unghästen bettlöst (ridkapson) eller varvat med gummi/plastbett som jag tycker är mer "psykologiskt riktigt" än ett hårt och kallt metallbett :idea:. Hon är en känslig madame...
har ridit in min 4-åring i en lånad gammal stubbenhoppsadel. Fördrar hoppsadel eftersom den är lättare att vara lätt i rumpan i, och lättare att komma ur om det skulle behövas. Den är inte utprovad av proffs, tycker att jag själv kan se om den ligger bra nog för inridning. När jag börjat rida mer än skogspromenader kommer jag hålla noggrann koll på hur han förändras i ryggmuskulaturen och då vidta åtgärder om det behövs.
när jag jobbade med hästar använde vi i princip samma sadel på alla unghästar. Det var utbildningsstall där hästarna kom och gick rätt ofta, och hade de inte med sig egen sadel använde vi den gamla vanliga. Om den låg katastrofalt bytte vi såklart.
the_connemara 2006-01-23, 17:01 Kallt? Man värmer ju det innan man stoppar in det i munnen väl?
Och om hästen är så känslig så den får skav av silikonbett då ;)
Jo, men jag har kallstall och ligghall, och bettet hinner frysa innan du fått in det i munnen på häststackaren :o
Siliconbett har jag aldrig testat. Men jag gillar dom där vita plastbetten (som sägs smaka äpple fast dom inte gör det). Tycker det är sympatiska bett för unghästar :p
Det finns ju många olika åsikter om vad för sadel man ska/inte ska rida/rida in unghästar i. En del hävdar att man absolut inte ska rida in i dressyrsadel, andra att man absolut inte ska rida in i flatback etc.
Jag har ridit in många ponnyn och hästar genom åren, de flesta gångerna har jag haft en vanlig alround sadel, viktigast att den passa hästen, att den trivs i den, tycker jag....Min sista häst hade svår sadeltvång och var väldigt känslig på hur sadeln låg på hennes rygg, hittade en sadel tillslut som hon accepterade utan att slänga av mig och det var faktiskt en islandssadel, de ligger ju bra på många hästar....mvh Therese
Vi använder en billig Börjes-sadel vid longering, har en medium och en vid bom.
Sen när vi sitter upp använder vi en Felsbach Husar (köpt ca 1988) allround, passar bra till dom flesta, men är det nån häst som behöver väldigt vid bom använder vi en X-vid Barnsby Harlequin syntetsadel,allround.
Ibland verkar det som om det blivit nån hysteri i sadelutprovning, men för oss funkar dessa sadlar alldeles utmärkt och vi rider in 3-6 egna uppfödningar varje år. (arab, arabkorsningar, ridponny, halvblod)
Jag har oxå ridit in mina hästar i några Börjessadlar och de har faktiskt legat väldigt bra och hästen har trivits i den, där har man en billig komplett sadel runt tusenlappen som funkar bra den första tiden..;)
pannkakssmet 2006-01-24, 20:40 Det finns ju många olika åsikter om vad för sadel man ska/inte ska rida/rida in unghästar i. En del hävdar att man absolut inte ska rida in i dressyrsadel, andra att man absolut inte ska rida in i flatback etc.
Jar har ridit in min pållehäsat barbacka, framförallt för att han litar så pass mycket på mig och då känns det bättre om det är jag som sitter direktpå honom istället för att det finns något läskigt emellan oss.
Inte förrän vi skulle börja med galopp köpte jag en bomlös för att sitta kvar vid eventuella båcksprång, men inte bockar min ängel inte! :D
Jag tänker nog inte köpa någon annan sadel för vi kommer förmodligen ändå inte att ägna oss åt hoppning på dom högre höjderna och till annat fungerar en bomlös utmärkt!
ModestyBlaise 2006-01-25, 09:40 Jag har en gammal allroundsadel, Mustang, som är 18 tum och relativt platt. Fördelen är att man kan hänga i den i början och man får plats!! Dessutom lätt att komma i och ur.
Ligger bra på hästen också med en fårskinnspad under. Hamnar rätt och rör sig inte. Sen kostade den inte många kronor begagnad så skulle något hända så är det inte hela världen. För den skill är den inte dålig,
Sedan har jag ett stigläder runt halsen på hästen. Detta är bra om han skulle studsa iväg. Då undvikertman att dra honom i munnen. Bra som stöd även när man rider i fältsits och börjar trava om man inte har en superbalans :)
Byter till finsadlarna när han är skapligt säker
en dressyrsadelligger "tajtare" på hästen än en hopp/allround sadel och ska därför helst inte används vid inridning. De ligger alltså närmare skelettet än en allroundsadel gör.
Personligen sitter jag helst i en allround- eller hoppsadel (flatback eller ej spelar mindre roll) av den enkla anledningen att jag är mest följsam i en sån. Jag vill ju kunna hänga med om något skulle hända, plus att jag har lättare att stå i en stadig lätt sits i en sådan sadel.
Jag har först nu införskaffat mig en dressyrsadel och har svårt att tänka mig att jag skulle känna mig bekväm om min 17-åring började bocka i den (trots att det är en sadel som passar mig mycket bra - den första dressyrsadel jag känt mig någorlunda tillfreds med) utan skulle säkerligen tappa stigbyglarna och dunsa henne i ryggen. Och det är väl okej på en äldre häst, men ingenting jag vill utsätta en "bebis" för.
Viktfördelningen med en flat tror jag inte gör så stor skada, man rider ju så kort tid på den unga hästen och åtminstone jag står nog upp eller rider lätt mest, då nästan all skritt sker avsuttet utom de där första "styra - stanna - starta-övningarna" som brukar avklaras på en kafferast.
Hmm, inpassningen, nu har jag ju aldrig haft någon egen unghäst utan har jobbat med inridning av andras hästar. Vi har använt en så välpassande sadel som möjligt, hellre lite för vid med fårskinn under än en för smal sadel. Nu är det mestadels havlblod jag pysslat med och många tycks vara stöpta i samma form och därmed har det räckt att ha 4 olika sadlar med ett par olika bomvidder (en Stübben allround, en Piab allround, en Passier hopp, en Pessoa flat) till ett tiotal unghästar.
Min dåvarande arbetsgivare är väldigt rutinerad och såvitt jag kan bedömma gick alla hästar med rätt sadel.
Skulle jag ha en egen unghäst skulle jag nog ta hjälp av en sadelutprovare när det första skedet var över, dvs. när jag skulle börja rida hästen på riktigt. Fram tills dess anser jag mig kunna bedöma själv att en sadel ligger acceptabelt för "insittning".
KopparbergsEmme 2006-01-26, 10:01 WESTERNSADEL!
för mig är de de bästa tänkbara! den belastar hästen bra, menar vem vill ha en klassisk sadel på sig första gången-trycker ju rätt på ryggfileerna!
hehe nä men allvarligt, jag skulle säga att de funkar väl med allt men jag väljer western för bekvämlighetens skull, dessutom tycker jag inte man får samma obehagliga reaktion av sadelgjorden med den..(japp, jag har levande bevis)
men jag rider i klassisk åxå...de viktigaste är att sadeln passar hästen och att du sitter bra i den enligt mej=)
Alexandra_W 2006-01-26, 15:37 för mig är de de bästa tänkbara! den belastar hästen bra, menar vem vill ha en klassisk sadel på sig första gången-trycker ju rätt på ryggfileerna!
Var trycker en westernsadel då? :angel:
hehe nä men allvarligt, jag skulle säga att de funkar väl med allt men jag väljer western för bekvämlighetens skull, dessutom tycker jag inte man får samma obehagliga reaktion av sadelgjorden med den..(japp, jag har levande bevis)
Eh, förutsätter du att de SKA reagera för gjorden? Jag förutsätter att de INTE ska det. Alltså oavsett gjord/sadeltyp.
Alexandra_W 2006-01-26, 15:47 Tycker det är extremt viktigt med en väl tillpassad och tryckutjämnande sadel på en unghäst. Skulle därför aldrig lägga på en engelsk sadel! Håller på att rida in en häst just nu och då är det westernsadel som gäller. Skulle kunna tänka mig bomlöst också.
Jag förstår tankesättet och var inne på att börja med bomlöst med, fast jag vet inte riktigt om jag litar på min balans om/när en unghäst gör oförberedda luftsprång (man lär sig ju respektive hästs sätt att 'hatta', jag är t ex en hejare på att tämligen oberörd sitta kvar vid sidokast, nitar samt hundraåttiogradersvändningar, men jag är betydligt sämre på bockar, eftersom jag inte behövt sitta på bockande häst på så många år), och att hamna lite på sniskan i en bomlös kändes som det kunde bli en betydligt otrevligare upplevelse för unghästen än att jag hamnar mindre på sniskan i en bomsadel. Nu har jag ju inte provat så jag vet inte vad HÄSTEN skulle tycka (jag har bara varit på sniskan en gång och då sa hon inget alls). Men sen är det det där med att den bomlösa (min iaf) är så oförlåtande för viktförskjutningar, man får med sig sadeln på sned med med lite (o)tur och DÄR nånstans slog feg-genen till och jag valde flaten (eftersom damen iaf på marken accepterar bägge lika väl).
Rider nuvarande unghästen bettlöst (ridkapson) eller varvat med gummi/plastbett som jag tycker är mer "psykologiskt riktigt" än ett hårt och kallt metallbett :idea:. Hon är en känslig madame...[/QUOTE]
Alexandra_W 2006-01-26, 15:49 Jo, men jag har kallstall och ligghall, och bettet hinner frysa innan du fått in det i munnen på häststackaren :o
Siliconbett har jag aldrig testat. Men jag gillar dom där vita plastbetten (som sägs smaka äpple fast dom inte gör det). Tycker det är sympatiska bett för unghästar :p
Värmluftspistol =) Jag har också kallstall, men värmer bettet (och händerna när det behövs) med varmluftspistol. På under 30 minuter är det jättetrevlig muntemperatur.
Happy Mouthbetten tycker jag ofta är för tjocka för unghästar, men annars håller jag med om att de brukar gilla dem.
Alexandra_W 2006-01-26, 15:50 Jar har ridit in min pållehäsat barbacka, framförallt för att han litar så pass mycket på mig och då känns det bättre om det är jag som sitter direktpå honom istället för att det finns något läskigt emellan oss.
Inte förrän vi skulle börja med galopp köpte jag en bomlös för att sitta kvar vid eventuella båcksprång, men inte bockar min ängel inte! :D
Jag tänker nog inte köpa någon annan sadel för vi kommer förmodligen ändå inte att ägna oss åt hoppning på dom högre höjderna och till annat fungerar en bomlös utmärkt!
FÖrutom att man inte fåt tävla i bomlöst då om man vill tävla dressyr :mad:
Sen, beroende på bomlöst,s å skulle jag inte hoppa ens LÅGA höjder i de flesta bomlösa.. Jag har experimenterat lite med det där.
Barbacka rider jag helst inte in (även om det hänt), dels för de sällan har så välutvecklade ryggmuskler att man inte sitter på tornutskotten, men ffa för min egen hälsas skull. Jag har ju läkarorder på att inte ramla av ;)
the_connemara 2006-01-26, 19:27 Jag har ju läkarorder på att inte ramla av ;)
Huvva! Vet din läkare om att du rider unghäst och oroar dig för bocksprång :D :angel:
Alexandra_W 2006-01-26, 22:21 Huvva! Vet din läkare om att du rider unghäst och oroar dig för bocksprång :D :angel:
Nej, och jag tycker det är bäst att han inte vet det heller ;) På samma sätt som jag tycker det är himla bra att han inte vet att jag både ridit fälttävlan (och gått omkull), hopptränat och hopptävlat heller. Och def att han inte har en aning om att jag med ojämna mellanrum rider in ponnyer och/eller tar mig an 'krångelhästar'.
Läkare mår helt enkelt bäst när de inte vet så mycket :devil:
Min mor däremot försöker febrilt få mig att enbart och alldeles enbart ägna mig åt dressyr ;)
KopparbergsEmme 2006-01-27, 09:52 Var trycker en westernsadel då? :angel:
Eh, förutsätter du att de SKA reagera för gjorden? Jag förutsätter att de INTE ska det. Alltså oavsett gjord/sadeltyp.
den har en jämnare tryck yta och om du kollar under den ser du att den inte har lika tydliga bossor,de blir itne samma tryck.
Nej de gör jag inte, självklart håller jag inte på att pjoska om det. Men nu råkar de vara så att min ena gör det och de är stor skillnad på hur hon reagerar beroende på sadel...:smirk:
fjordningarna ja ridit in har jag haft en hoppsadel på....den ger dem större rörelsefrihet och är inte lika stor... men sedan byter jag till en "tillpassad" sadel för just den hästen. i mitt fall dressyr då ja rider dressyr.
men en teddy åker alltid på under om den inte ligger bra!
minn hästamassör tittar alltid på sadlarna inan ja rider i dem.
the_connemara 2006-01-27, 10:51 :d:d:d:d:d:d
Va fasen! Bukesmileyn som garvar har fått spel, den ändrar D till d hela tiden.... *skum*
InsaneSpliffwizard 2006-01-27, 13:15 De hästar jag har ridit in har jag ridit in i galoppsadel.
Funkar bra, den funkar på alla hästar.
Dock ett undantag, och där andvände jag en allroundsadel.
viktigaste är att sadeln passar hästen, jag tycker sadlar som är gjorda av syntet är en bra första sadel, eftersom den ger en mjuk och lätt känsla på hästens rygg :D
Alexandra_W 2006-01-27, 20:34 den har en jämnare tryck yta och om du kollar under den ser du att den inte har lika tydliga bossor,de blir itne samma tryck.
Nej de gör jag inte, självklart håller jag inte på att pjoska om det. Men nu råkar de vara så att min ena gör det och de är stor skillnad på hur hon reagerar beroende på sadel...:smirk:
Jo, jag menade mer generellt, o du räknar med att du ska reagera/de brukar reagera. Jag har en herre med sadeltvång jag, och där är det än idag (han är 11 i år) VÄLDIGT kinkigt både med vad för sadel och för gjord man använder.
Det jag menade var att en sadel (eller en barbackaryttare) alltid trycker på ryggfileerna, det är liasom meningen ;). Däremot distribuerar ju en bomlös ut vikten över en större yta sett 'åt sidorna'. Om det gäller för w-sadel med vet jag inte men jag antar att det är det du menar.
Fröken_Skåne 2006-01-27, 20:36 En så lätt sadel som möjligt, gärna en syntet
Jag anvander en allroundsaddel just nu som jag tycker ligger bra pa hasten.
Tankte att kopa en ny dressyrsaddel i mai och ev. en flatback i juli.
Jag rider in i westernsadel (som självklart passar hästen, om den inte gör det så lär det ju inte bli så positivt för hästen), eftersom man sitter bättre och så fördelar den trycket bättre på hästen. Den är helt enkelt mer stabil än "en vanlig sadel".
zeusanna 2006-02-17, 20:12 skulle jag välja skulle jag ta en westernsadel eller en barbackasadel.
westernsadeln för att vänja hästen vid tyngd - bra att ha hela inridningen.
*då jag tränar hästen i corallen och låten den vänja sig med sadeln lös i alla gångarter många gånger innan uppsittning
*också för att trycket blir fördelat över en större yta
*och för att sadeln sitter stadigt när man lägger vikt i stigbygeln
barbackasadeln för att den anpassar sig efter hästen
den fördelar trycker över hela hästen.
men helst skulle jag välja en westernsadel i början - ha en som man använder tills hästen accepterar sadeln, vikten, vikten från olika sidor samt uppsittning sedan kan man använda vilken sadel man vill.
Det finns ju många olika åsikter om vad för sadel man ska/inte ska rida/rida in unghästar i. En del hävdar att man absolut inte ska rida in i dressyrsadel, andra att man absolut inte ska rida in i flatback etc.
Hej!
Jag köpte en billig allroundsadel som passade någorlunda bra till min ungäst. Nu, sex månader sedan, passar den inte alls och jag har nu köpt en ny allroundsadel.
Jag resonerar så här: Första sadeln behöver inte vara av det bästa/dyraste märket eftersom hästen kommer att växa ur den ganska snart och med min tidigare erfarenhet så vet jag att alla hästar reagerar olika på sadeln (och ryttaren) och ibland kan sadeln till och med gå sönder om hästen får "tokspel" och lägger sig och rullar. Inte kul om man då köpt sadel för tusentals kronor och bommen knäcks redan innan man som ryttare suttit upp.....
Så jag tänker, billig sadel med någorlunda passform vid inridningtillfället, som sedan byts ut då hästen vuxit och musklat på sig.
Fungerar bra tycker jag.
har en gammal hoppsadel som åker på de första gångerna sen så får de en egen sadeln..
Just nu så ska treåringen ridas ina och prövade igår ut sadel till honom, och han får ha rööslisadeln så länge för den låg bäst på han.. men vi har fått tag i en jensen sadel som vi ska kolla upp för den är för smal, men förhoppningsvis kan han breddabomen och stoppa om den.. (får reda på det på onsdag)
Jag har ridit/suttit in i en gammal hederlig Stubben hopp utan flat och med stora knästöd.
Sadeln ska passa hästen och ligga stilla.
Jag ser egentligen ingen anledning till att rida i dressyrsadel så länge man rider med lätt sits...
linafina 2006-05-20, 23:19 *knapplån*
Någon som har tips på vad för sadel jag ska köpa åt min arab nu när han ska ridas in till vintern? Jag har funderat på bomlöst men jag vill ha en rejäl ridsadel också.
Tussilago 2006-05-21, 09:45 Min plan då jag ska rida in är att ha bomlöst. När hästen är mer välmusklad vill jag gärna ha en dressyrsadel(med tur blir den bomlösa min dressyrsadel, beror på hur jag trivs i den), och en hopp.. Men jag lär behöva VIIIID bomvidd (shire), så jag får se vad jag hittar samt har råd till. Ska ju helst ha två selar oxå, och nån vagn. Och en egen extrahög boggitransport. Blir dyyrt..:smirk:
maria-mp 2006-05-21, 10:14 *kl*
Nar jag red in forra hasten, borjade jag barbacka, sen lanade jag en sadel som lag bra i nagra dar for att sen aka och prova ut en sadel, jag tycker inte jag kan avgora sakert sjalv:crazy: . Eftersom jag ar hoppare, kopte jag forst en dressyrsadel:rofl: for att sitta lite battre, sen nar vi skulle borja hoppa pa allvar, akte jag och provade ut en hoppsadel och bytte:idea:
Till min lilla dam har jag redan kopt en gammal allround, "Strömbergs" tror jag den heter, och ska ha en tjock padd under.Vi ska rida in nasta ar.
Jag vill ha med langa stroppar, och det ar inte sa latt att hitta, utom pa dressyrsadlar sa klart;)
*kl
Passier dressyr med tjock Mattes ullpad under.
linafina 2006-05-21, 20:28 Min plan då jag ska rida in är att ha bomlöst. När hästen är mer välmusklad vill jag gärna ha en dressyrsadel(med tur blir den bomlösa min dressyrsadel, beror på hur jag trivs i den), och en hopp.. Men jag lär behöva VIIIID bomvidd (shire), så jag får se vad jag hittar samt har råd till. Ska ju helst ha två selar oxå, och nån vagn. Och en egen extrahög boggitransport. Blir dyyrt..:smirk:
Ja jag håller med om att det blir dyrt. Jag har massor att köpa inför hösten :crazy:.
Jag har bestämt att jag ska ha en bomlös och rida in i den men jag vill endå ha en vanlig ridsadel också. Kanske kan jag vänta med det tills jag ska börja rida lite mer sen längre fram. Jag får se.
|
|