Häst 2004
2006-01-23, 22:59
Jag har ett sto på 6 år, har vissa problem att få henne att gå i rätt form! Hon är lågställd samt lite av en "stjärnkikare". Dock har det gått bättre på sista tiden, men har fortf problem att få henne riktig lösgjord! I förra veckan red jag för en westerntränare för första gången! Detta var mycket positivt, fick bra tips för att först o främst få henne att släppa bettet, hon lägger gärna hela sin tyngd i handen... Jag skulle bredda händerna, hålla emot, när hon släpper efter i nacken får hon direkt eftergift! Prövade både i skritt o trav och det funkade bra! Tänkte nu fortsätta med denna träningen, inte för att jag ska rida western - utan för att få mer tips o råd hur göra för att få hästen mer lösgjord och lyhörd för hjälperna! Är det ok att använda sig lite av westernträningen i den "vanliga" dressyrträningen?:d
jag rider dressyr på min häst men det är western jag vill tävla! Jag vill ha dressyrdelens styrka och westerndelens lyhördhet och smidighet i min häst.
Fungerar utmärkt!
Glöm inte att rida hästen oavsett om du rider dressyr eller wetsern. Den ska inte bara knäppa av i nacken.
Det har du säkert koll på med men jag har själv tränat för X antal westerntränare (både svenska och utländska) som mest brytt sig om huvudet på hästen.
Detta kom jag på efter att ha tagit upp dressyren igen nu.
johannea
2006-01-24, 08:41
Jag tror att de flesta western ryttare som tidigare ridit dressyr (hoppas ingen blir putt nu...) kombinerar diciplinerna till viss del, man använder ju helt enkelt det bästa ur båda och tar det som funkar bäst! Så länge man är konsekvent blir det heller inga problem för hästen! Man får tänka på att det kan bli dubbla budskap när man skiftar i träningen!
Häst 2004
2006-01-24, 10:09
Jo har tänkt på att hon givetvis inte får bara knäppa av i nacken utan måste jobba med bakdelen också!
Fast denna tränaren sa att vi först måste få henne att förstå att hon får eftergift när hon släpper bettet! Nästa steg är att börja jobba så att hon går framåt o jobbar med bakbenen under sig!
vilken tränare? nyfiken...:angel:
WRAS regelbok grundar sig på amerikanska quarterföreningens regelbok, vilket gör att den form som allmänt förespråkas i Sverige är quarterformen. En häst som inte är byggd som en quarter passar ofta bättre i en högre form, mer likt dressyrformen. Kolla på showhästar från USA som inte är quartrar, de rids fortfarande western men i en helt annan form. Så bara för att man rider western så måste man inte ha huvudet i backen.
Använd det som funkar!
/Ida
Tussemaja
2006-01-24, 18:55
Håller med den tränaren. Westernträning är mycket systematiserad. Man lär in en sak i taget, sen sätter man ihop delarna. Att ge för bettet vare sig det är framåt/neråt eller åt sidorna är basic.
Häst 2004
2006-01-24, 21:50
Hej o tack för Era svar!
Jag tränar vidare o kombinerar dressyren med westernträningen:)
camilla_s_s_s
2006-02-01, 10:18
Jag vill bara berätta att jag har kombinerat dressyr och western i många år nu och det har jag inte tänkt att sluta med. Jag har just nu ingen egen häst men jag rider mina kompisars hästar. Dessa hästar är fd travare och är stressiga att rida och eftersom att dom är tävlade och körda med hårda händer så går det inte att hålla emot med tyglarna då drar dom bara ännu hårdare. Samma sak gäller när man rider in unghästar för vad du än ska syssla med efter inridningen så är inridningsfasen lika för alla. Hästen ska gå lång och låg ska man senare ägna sig åt dressyr så samlar du bara upp hästen lite mer.
Jag ser inget negativ i att kombinera dessa ridstilar överhuvudtaget.