Visa fullständig version : Diabetes och hästar?
Har sett att det är en del av er här på forumet som har diabetes typ 1. Fick det själv för 2 år sedan och undrar hur ni tycker det går att förena sjukdomen med ert hästintresse? Har ni några särskilda tips eller knep att dela med er av för att det ska hindra er så lite som möjligt i er hästutövning?
Själv har jag märkt att mina värden ofta rasar när jag ska göra något med hästarna, för att det kräver så mycket närvaro och fokus, tar psykisk energi hela tiden vilket betyder att hjärnan "förbrukar" socker antar jag. Första tiden fick jag nästan känningar varje gång jag var hos hästarna vilket inte var kul alls. Har en unghäst som jag inte rider än, så det är inget jättestort problem eftersom jag ofta är i närheten av hemmet. Men funderar på hur det skulle vara om man i framtiden skulle få en känning på hästryggen långt inne i skogen, och inte ha med sig Dextrosol t ex. Det skulle ju kunna bli en mardröm.
Vore kul om någon ville dela med sig av sina erfarenheter!
AnnaKarinA 2006-02-03, 17:04 Försök att ta en macka eller en frukt innan du ska göra ngt med hästarna. Jag försöker ha med mig dextrosol jämt, samt mer-tetror. Köp massor med Dextrosol och lägg en i varje stalljacka du har, i stallet och så.
Jag har inte tid att ha diabetes; och har heller ingen lust att ge upp mycket av mitt liv för att ha det, men för mig funkar det bra. Däremot kan jag inte ligga bra i socker när jag går ut och gör nåt i stallet, då får jag känning direkt.
Lycka till! /Anna-Karin ; som haft diabetes i 24 år snart, och ska prova insulinpump nu! :)
Petruska 2006-02-03, 17:14 Ät innan du går ut i stallet. Något, i alla fall, macka eller frukt. Det går åt mycket energi i stallet, precis som du har märkt.
Sen SKA du inte rida ut utan druvsocker!! Det ska du ALLTID ha till hands! Man kan ju variera smakerna lite, men godare eller roligare än så blir de inte, tyvärr. Jag gillar såna där små sesamkex, finns vid godiset i min affär men är nog något slags hälsokostgodis egentligen. Alltså kex av sesamfrö som hålls ihop av honung, mer eller mindre. Ger magen lite fibrer, vilket kan kännas bättre än att bara äta socker.
Sen ska du nog ha frukt eller macka med dig i stallet. Kolla sockret precis innan du sadlar, och reglera med något att äta vid behov. Tänk på att det går åt mycket energi när man arbetar med sin unghäst! Då slipper du avbryta arbetet med din unghäst, slipper tappa tålamodet med den pga lågt blodsocker, och slipper känna dig som om hela hästhållningen fungerar dåligt för att du har diabetes. Det är ju bättre.
Tigertofflan 2006-02-03, 18:07 Jag har insulinpump så jag har inga som helst besvär med min diabetes. Rider alltid ut utan druvsocker förutom på långrundor. Har aldrig haft några besvär med det.
Petruska 2006-02-03, 23:57 Jag har insulinpump så jag har inga som helst besvär med min diabetes. Rider alltid ut utan druvsocker förutom på långrundor. Har aldrig haft några besvär med det.
Jätteskönt för dig. Avundsjuk!!!
Jag skulle vara död många gånger om, om jag inte hade socker med mig. Fick väl hoppas på att hästen gick hem med mig som en påse på ryggen...
Tigertofflan 2006-02-04, 00:02 Ajdå! Men sänk dina doser de dagarna när du är i stallet då? Vad tar du för insulin?
AnnaKarinA 2006-02-04, 19:34 Ajdå! Men sänk dina doser de dagarna när du är i stallet då? Vad tar du för insulin?
Tänkvärt! Nu har jag Lantus, som verkar i 24 timar så det är svårt att ställa om, men jag ska snart å prova pump! Vilken pump har du? Jag ska prova Accuchek Spirit! (jag vet att frågan ursprungligen inte var ställd till mig)
Tigertofflan 2006-02-04, 19:37 Aldrig hört talas om det! men det funkar typ som insulatard då? Då kan det ju vara lite svårt att sänka, ja..
Har själv bara provat insulatard, actrapid och humalog.
Pumpen jag har är en MiniMed Paradigm 712 :)
http://www.florian-mueller.de/shop/images/medium/products/320052_MED.jpg
Hade en Minimed 508 innan
http://www.ccsmed.com/images/english/11_insulin_pump/prod_picture_f5.jpg
AnnaKarinA 2006-02-05, 21:00 Tar Lantusen på morgonen och den verkar som sagt upp till 24 timmar, så det är min "grunddos" sas. Sen tar jag Humalog Pen till måltiderna. Ska bli spännande med pumpen! :)
Missestar 2006-02-05, 21:07 Har tyvärr inte heller några andra tips än att du alltid ska försöka ha druvsocker till hands när du rider (själv är jag jätte jätte dålig på att komma i håg det, någon gång har det varit så illa att jag tvingats äta betfor ;))
annars tycker jag inte att min diabetes har hindrat något som har med mitt hästeri att göra, lever rätt normalt ändå!!
Påtal om Lantus så tycker jag inte att effekten varar i 24 timmar så jag har fått dela upp min dos till två gånger om dagen?
Förresten nu när jag ändå har diabetiker på tråden så ska jag passa på att fråga om det är någon annan som upplevt att blodsockervärdena skjuter i höjden efter hård träning?? Jag har en välinställd diabetes och blodsockervärdena ligger normalt, men efter jag varit o tränat ibland så har jag way too high värden :mad:
Tigertofflan 2006-02-05, 22:30 Okej! Ungefär som jag hade innan då :) Tog insulatard till natten (som då varade hela nästa dag), och actrapid till måltiderna.
När ska du prova pumpen då? :)
AnnaKarinA 2006-02-06, 10:38 När ska du prova pumpen då? :)
Den 27:e är det dags! Har hämtat ut den för att kunna sitta hemma och pilla lite på den innan det blir allvar... :D
Diabetikern 2006-02-06, 19:32 Jag äter, äter och äter. Har vanlig saft i stallet och druvsocker med mig överallt samt telefon om jag ska rida ut. (på ljudlös)
Det är inte iofta jag behöver det men när man väl inte har det med så står man ju där utan. :crazy:
Har haft 2 hästar igång och vart iväg på träningar och för att klara det så har jag minskat insulinet när jag vet att det ska bli lite hårdare pass och ätit ordentligt.
Idag åkte jag visserligen på ett rejält bakslag och fick lågt redan innan jag kommit upp på hästryggen och var tvungen att ta till hjälp för resten. Mindre kul.
Har haft pump innan men vantrivdes med den. nu har jag insulatard och humalog som fungerar utmärkt för mig.
Ser inte min diabetes som ngt hinder utav ngt slag. Den finns där och jga måste äta för att orka. Men vilken människa behöver inte det?
Det kan lätt bli frusterande i börnjan när du börjar rida då doser kan behöva ställas om eller kost. Så var det för mig i början med min häst. Innan man hittade sin balansgång.
En annan grej som jag tycker är ganska viktigt är att informera andra om att man har diabetes. Ifall man börjar bete sig konstigt utan att man märker det själv. min tränare har blivit en fena på att märka de minsta tecknen och skickar iväg mig till kanten för att dricka lite *s*
Välkommen i klubben :D (kanske inte den roligaste men ändå ;) :D
Vill även passa på att ta upp en bok som din läkare kan fixa åt dig som förändrade lite utav min syn på diabetesen
Diabetes hela livet av William Polonsky. Liten tankeställare
AnnaKarinA 2006-02-08, 07:58 Vad var det med pumpen som gjorde att du vantrivdes med den?
Tack för alla svar! Intressant att höra om era erfarenheter.
Jag tycker nog sjukdomen hindrar mig en del i hästutövningen. Måste hela tiden tänka på vad jag har för värden och att äta ordentligt innan. Ändå slarvar jag rätt mycket. Att hålla på och testa sockret mitt ute i lösdriften i 30 minus det gör jag bara inte...då blir det lätt några Dextrosol för säkerhets skull snarare än att avbryta och gå in i huset för att testa mig. Ibland stannar jag kvar längre än jag tänkt och gör mer än jag tänkt med hästarna - många känningar blir det. Problemet är kanske att jag inte insett att jag kanske behöver ligga lite högt innan jag går till hästarna för att inte hamna lågt - vill gärna hålla nere mina värden om det går. Men det kanske inte är så farligt att ligga högt innan för oftast när man håller igång rent fysiskt med hästarna och allt runt omkring så sjunker det ju. För det är ju som någon skrev inte speciellt roligt att behöva avbryta, känns lite misslyckat!
Jo, man måste äta, alla måste äta, men det jobbiga är just att behöva kolla värdena tycker jag...kollar mig väldigt ofta fortfarande, ska försöka släppa kontrollen lite.
Sammanfattningsvis var det i alla fall inspirerande att höra att de flesta av er verkar klara av att kombinera sjukdomen och hästintresset på ett sätt som fungerar!
Diabetikern 2006-02-10, 22:55 Jag fick min pump -94 tror jag det var. Nä jag var 14. Den var stor och otymplig. Nålar,padden, plasten. Det täckte nästan halva magen. Inte alls så lätt som det är nu. Vet inte hur många gånger jag dessutom fastnade (var aktiv med hästar, innebandy och basket) lite varstans med slangen och vips så var nålen utryckt. Gjorde inte ont men var desto jobbigare. Sen tålde jag inte plasten så istället för att byta var tredje dag fick jag byta varje dag än idag så har jag en massa prickar/ärr på hela magen efter det. Jag kände mig handikappad med den. Därför vantrivdes jag ngt fruktansvärt med den. Genom att jag inte vantrivdes med en så skötta jag inte min diabetes heller. Blev en ond cirkel. Slutade och gick tillbaks till sprutor och det jag har nu trivs jag ngt enormt med. :D
Allt kan ju inte passa alla. Har en väninna som just fått pump och hon stormtrivs med sin. Även en annan tjej i min diabetesgrupp har pump och har haft det sen barnsben och hon skulle inte kunna tänka sig ngt annat.
Jag väntr fortfarande på den astmaliknande sprayen som nu är godkänd och snart ska testat i Sverige. Har skrivit upp mig för det. Låter ganska intressant tycker jag. :)
cafu - tycker det är riktig bra att du kollar dina värden måste erkänna att jag är lite dålig med det. Det är mest när jag ska träna ordentligt som jag kollar dem. Jag vill ha mitt blodsocker på 8-9 innan jag gör ngt riktigt ansträngande. Annars försöker jag ligga på 7 innan stallet. Ligger det lägre kommer jag garanterat få lågt. Däremot ligger jag högre än 9-10 så får jag ta det lugnt annars barkar värdet iväg uppåt vid ansträngning istället. Jag trodde först att det var bra att mans kulle röra på sig om man låg för högt för att det skulle ta ner blodsockret men icke. Blir motsatt effekt. Men jag ligger hellre högt för då orkar jag mer och avsluta ordentlig än lågt då jag inte klarar av något. :crazy:
Så småningom så känner man ju hur man ligger.
Jag hittade på nätet ett mätinstrument vid namn glucowatch. Det är som en liten klocka som mäter ditt blodsocker. Så piper den om man börjar sjunka för mkt i blodsockret. tyvärr är inte den godkänd i Sverige pga av att den inte är tillräckligt precis men jag känner att det kvittar om den inte visar exakt men en bra indikation när man är ute i stallet. Då ser man ju direkt hur man ligger till i sitt värde.
Kontaktade företaget i USA men de kan bara skicka Glucowatchen om man bor i USA elle UK. :crazy: Inte ens min läkare kunde få den skickad till henne. Fasen. Den skulle ju vara perfekt ju. Inte att ha på sig dygnet runt men när man är i stallet eller ute och rider.
Tigertofflan 2006-02-11, 15:08 Vad är dedär för spray? Den har jag inte hört nånting om
Och Glukowatchen har min sköterska pratat om. De väntar på att få den till Sverge :)
Diabetikern 2006-02-12, 20:56 Om jag fattat det rätt så är det det kortidsverkande insulinet som tas oralt precis som med astmasprayen. Enbart det korttisverkande dock så man måste fortfarande ta humalogen men jag känner att om jag kan reducera mina stickningar så gör jag gärna det. :)
Hoppas bara GlucoWatchen blir godkänd snart i Sverige. Den blev ju inte det sist för den visade inte tillräckligt precist.
Men jag vill ha en sån :D
Är lite prylbög så nya tekniska grejjer tycker jag är kul även om de tekniska grejjerna inte tycker om mig *s*
Missestar 2006-02-12, 21:01 Jag skulle också vilja ha en sådan "Glucowatch" ......mina fingrar tycker inte alls om att bli stuckna i flera gånger om dagen (vet att man kan sticka någon annanstans, men rädd som jag är så blir det ändå bara fingrarna)
Diabetikern 2006-02-13, 22:46 kan ju sticka i armen också ska inte göra ont. Har en penna som man kan sticka i både fingrar och armar men.. jag är lika feg som du, jag har inte vågat testa *s*
Missestar 2006-02-13, 23:18 ja jag såg det på mina nya teststickor jag var o hämtade ut att det skulle gå....men jag funderar just på hur jag ska göra o jag har nog ingen sådan speciell "penna" :( ..... får vänta tills jag ska till diabetesmottagningen nästa gång (snart) mina stackars fingrar får vara med ett tag till
Diabetikern 2006-02-14, 17:46 Om det är lång tid innan du ska till mottagningen kan du ju alltid ringa diabetessköterskan. :)
Skulle ju kunna skicka dig min eftersom jag aldrig sticker i armen iallafall *s*
Missestar 2006-02-14, 19:46 Jag har inte fått någon kallelse ännu, men det borde vara nu i mars som jag ska dit. Ringde härom veckan till min diabetessköterska o bad om nytt recept på teststickor eftersom jag kollar mitt blodsocker så ofta nu. Då sa hon att det var dags för mig att komma dit o de skulle skicka ut en kallelse :)
tack för erbjudandet, men du ska nog behålla din, tänk om du helt plötsligt vill sticka dig i armen ;) ......sådana infall kan man ju få ibland *S*:angel:
|