Visa fullständig version : Vad är detta för bett?
Tigertofflan 2006-02-06, 20:35 Snubblade över detta bettet idag.
http://www.feednrace.se/prdbilder/citation-norton.jpg
Hur är det tänkt att det ska sitta i munnen?
Det "raka" är ju själva bettet.
Det metallstycke/delar som syns under bettet sitter under käken, och trycker emot allt mer när hästen pullar.
Lägg därtill ringar för bettlyftare, och du lär ha en riktigt "frän" åktur att se fram emot...:eek:
Tigertofflan 2006-02-06, 22:11 Jag förstår inte...
Vi tänker det vanliga bettet, sidostycken och tyglar färsts som vanligt. Den "undre" metallmojjen ligger under käken på hästen och bettlyftarna fästs i de små ringarna som löper på det ordinarie bettet? Var är de två "piggarna" till för?
Piggarna kanske är till för att "rama" in käken?*funderar*
Ser i vilket fall som helst ut som ett otrevligt bett!
Jag förstår inte...
Vi tänker det vanliga bettet, sidostycken och tyglar färsts som vanligt. Den "undre" metallmojjen ligger under käken på hästen och bettlyftarna fästs i de små ringarna som löper på det ordinarie bettet? Var är de två "piggarna" till för?
För att det ska göra ont när hästen pullar!
DE sticker ju in i pälsen allt mer som hästen ligger på...:eek:
minternet 2006-02-06, 22:19 Nä men fyyyy! Det där ser ju skitläskigt ut! :eek:
// M
SilverTail 2006-02-06, 22:20 men jag så herrom dagen när jag var inne i en häst affär ett pessoa som var två bett i samma??? hur ska det vara då??
För att det ska göra ont när hästen pullar!
DE sticker ju in i pälsen allt mer som hästen ligger på...:eek:
Å fy!! vilken skentur man skulle få sig!:eek:
Marwinette 2006-02-06, 23:10 Håller med fy vilket gräsligt bett :eek: Skulle ALDRIG få komma inärheten av mina hästars munnar :mad:
Tigertofflan 2006-02-06, 23:48 Så piggarna ligger emot hästens underkäke?
SilverTail: Det är ett sk. saxbett. Två mundelar på samma bett ger dubbel nötknäppareffekt.
Humelibumlan 2006-02-06, 23:53 Det är väl inte tilllåtet i sverige heller? :eek: :mad:
Hoppas jag verkligen inte!:mad:
Vilket trevligt bett...
(ironi)
Jag kanske ser i syne , men ser nästan ut som att delen med "flärpar" ska ligga över tandköttet. Som en pullsnara ungefär.
Tycker att bettet ser felvänt ut, som att man ser det framifrån. Men jag har aldrig sett något liknande!
Undrar varför det är hål i "flärparna"??
Det är ett galoppbett och det är tillåtet för tävling i Sverige.
Det står i en annan tråd du startat.
;)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=624652&highlight=citation
Tigertofflan 2006-02-07, 08:33 Alltså... så att båda delarna ska ligga i munnen?
Detta förvirrar mig :P
Undrar om "flärparna" sitter fast eller är löpande..?
Zenith: Där stod ingenting om bettet, förutom att det är tävlingsgodkänt? (Och det var inte det jag ville veta ;) )
Edit: Hittade en annan bild, här ligger det på andra hållet
http://i1.tinypic.com/ncxphu.jpg
"A popular racing bit with sliding lifter loops."
Fanns en bild på etta bettet också:
http://i1.tinypic.com/ncxpnc.jpg
"Used on horses that lug and pull, the overcheck prevents the horse putting its tongue over the bit."
Kanske är nåt liknande?
Tänkte mest att det vore idé att fråga på Galopp istället för här. :idea:
Tigertofflan 2006-02-07, 08:56 Aha, du menar så :D
Ptja, den ursprungliga sidan trodde jag var en montésida, så jag frågade här :P
(Dessutom vill jag inte göra bort mig mer på galoppforumet :angel: )
Äsch, ner och fråga på Galopp med dig bums! :) :bump:
De är väl rätt snälla där, om än lite som de är ;) :angel:
(skämt)
Tigertofflan 2006-02-07, 09:09 haha :D Mjaa, kanske. Då får jag samla lite mod först ;)
Aha, du menar så :D
Ptja, den ursprungliga sidan trodde jag var en montésida, så jag frågade här :P
(Dessutom vill jag inte göra bort mig mer på galoppforumet :angel: )
Dessutom är sådana här bett absolut inte tillåtna på en travare. Vi har stenhårda utrustningsbestämmelser även om det finns vissa undantag för montéhästarna. Men då är det bett med lite hävstång, typ pelham och pessoa och sånt som inte normalt är tillåtna inom travet.
SilverTail 2006-02-07, 10:33 Så piggarna ligger emot hästens underkäke?
SilverTail: Det är ett sk. saxbett. Två mundelar på samma bett ger dubbel nötknäppareffekt.
men asså ska hästen ha båda betten i munnen samtidigt?? dom var ju inte likadana själva brytnings punktev var olika på båda betten på pessoat... hel knäppt.. stackars häst..
*Gotlandsrusset* 2006-02-07, 10:38 skulle ALDRIG sätta på min häst ett sådant...
Ett "norton citation" bett.. blir inte mycket klokare av det.
*fortfarande nyfiken på hur det ska sitta*
Tigertofflan 2006-02-07, 16:06 Ja. Den har båda delarna i munnen samtidigt.
Ghost: Som sagt, så trodde jag att det var en montésida jag var inne på. Jag är inte travmänniska, jag har ingen koll på vilka bett man får och inte får använda!
Nafayette 2006-02-07, 16:50 Ghost: Som sagt, så trodde jag att det var en montésida jag var inne på. Jag är inte travmänniska, jag har ingen koll på vilka bett man får och inte får använda!
Tror nog att travforumet inkluderar även monté..;)
Och som jag läste någonstans..
" man får inte vara rädd att verka dum för att man frågar..för om man inte frågar så förblir man dum"
För att återgå till det där bettet så måste jag ändå säga att människan är fantasifull..:crazy:
AM
Ja. Den har båda delarna i munnen samtidigt.
Ghost: Som sagt, så trodde jag att det var en montésida jag var inne på. Jag är inte travmänniska, jag har ingen koll på vilka bett man får och inte får använda!
Jag menade det inte som kritik, ville bara berätta lite om vad som ät tillåtet inom montén utan att skriva för mycket :) Det är intressant att se vad folk kan få för sig att stoppa i munnen på hästar, även om det i vissa fall kan vara rätt så skrämmande. :crazy:
Tigertofflan 2006-02-07, 21:36 Ja, det var precis det jag också tänkte. Det var därför tråden hamnade här.
Jag skapade en ny tråd på Galopp, men den blev tydligen borttagen.. :crazy:
Nafayette 2006-02-08, 09:51 Jag skapade en ny tråd på Galopp, men den blev tydligen borttagen.. :crazy:
Det förstår du väl!!!
Du kan väl inte skriva frågor om fina montéhästar bland dom hispiga galopphästarna ..ju :eek: :eek: :eek: ;) :D
Det är här på Trav som vi snackar häst!!:rofl: :rofl:
AM
happyjoy 2006-02-09, 10:36 Skulle det kunna användas ihop med käk ?! Finns ju öppningar i "stålflärparna", likadant med det nedre bettet; det är ringar att fästa rem i...??!! Kan det vara att trycket i gommen gör att hästen drar upp skallen och inte kan pulla så grymt..?? Fast jag skulle vilja påstå att det vore grymt att sätta detta bett på en häst. Har man ett pull-monster som vill lägga tungan över bettet etc, så använd tungband plus spärrgrimma. Se bara till att spärrgirmman sitter rätt ! Lie bomull i örenen kan vara bra oxå.
Tigertofflan 2006-02-09, 10:56 ja, jag funderade också på dedär med käk, men eftersom folk säger att det är ett galoppbett och inte ett travbett så blev jag osäker... Jagf örstår fortfarasnde inte hur "flärparna" ska sitta i munnen dessutom..
Jag har frågat i en tråd på galopp, men ingen verkar vilja svara..
Skulle det kunna användas ihop med käk ?! Finns ju öppningar i "stålflärparna", likadant med det nedre bettet; det är ringar att fästa rem i...??!! Kan det vara att trycket i gommen gör att hästen drar upp skallen och inte kan pulla så grymt..?? Fast jag skulle vilja påstå att det vore grymt att sätta detta bett på en häst. Har man ett pull-monster som vill lägga tungan över bettet etc, så använd tungband plus spärrgrimma. Se bara till att spärrgirmman sitter rätt ! Lie bomull i örenen kan vara bra oxå.
Du kan ju räkna med att det är hur förbjudet som helst och jag är skeptisk till att "betsla ner" till tävling... :crazy:
happyjoy 2006-02-10, 10:00 Du kan ju räkna med att det är hur förbjudet som helst och jag är skeptisk till att "betsla ner" till tävling... :crazy:
Skulle gissa att ekipagekontrollanterna sätter livstids besökförbud om man kommer med ett sådant bett på en häst !!!!
Och så påstår vissa att det är så grymt med saker och ting i trav; hästarna måste springa med huvudet "fast" i en läderrem (käk) etc etc.. Hur är det inom ex.vis galoppen ?! Om man får använda sådana bett där, så.. Ja, då vet jag inte om himlen verkligen är blå längre. Hmmm...
Skulle aldrig sätta ett sådant bett i munnen på min häst, även om det vore i mörkaste skogen i mörkaste natten. Då får jag hellre ta lite träningsvärk i armarna...:banana:
Skulle det kunna användas ihop med käk ?! Finns ju öppningar i "stålflärparna", likadant med det nedre bettet; det är ringar att fästa rem i...??!! Kan det vara att trycket i gommen gör att hästen drar upp skallen och inte kan pulla så grymt..?? Fast jag skulle vilja påstå att det vore grymt att sätta detta bett på en häst. Har man ett pull-monster som vill lägga tungan över bettet etc, så använd tungband plus spärrgrimma. Se bara till att spärrgirmman sitter rätt ! Lie bomull i örenen kan vara bra oxå.
I "stålflärparna" ska det sitta bettupplyftare, en sån rem som går över nosen och mellan ögonen och öronen på hästen. Om jag förstått det hela rätt, så ska hästen ha hela bettet i munnen. En uppenbar effekt är iaf att den inte kan lägga tungan över bettet, men jag vet inte.
Frågade en tjej som håller på med galopp idag, men hon hade aldrig sett ett sånt bett. Det var tydligen ovanligt.
Tigertofflan 2006-02-11, 12:07 Okej, bettupplyftaren, lyfter den hela tiden eller bara när hästen drar fram huvudet? Alltså, funkar den som nåt käkliknande, eller sitter den bara fast i tränset?
För jag tänkte att när hästen börjar pulla så måste ju det bettet som flärparna sitter i gå i gommen. Men om bettlyftartrycket är konstant måste det ju ligga emot gommen hela tiden?
Bettuphållare är såna här mojänger http://www.feednrace.se/prdbilder/bitholder-z.jpghttp://www.feednrace.se/prdbilder/bitholder.jpg och de fästs i tränset.
Jag fattar inte alls vad bettet ska vara bra för :crazy:
tillägg: Nämen hej, vilken bra layout det blev då..jaja, orkar inte ändra...
Tigertofflan 2006-02-12, 19:26 Ja, precis, så det lyfter bettet hela tiden och inte som ett käk som bara lyfter när hästen sänker huvudet
Nä... då förstår jag inte heller bettet. Är ju inte logiskt på nåt håll.
Det gör väl ont och bettupphållaren+minibettet gör väl att hästen inte kan "ta bettet". Eller nåt sånt. Så man kan hålla i även starka hästar :crazy: eller nåt...
Och förresten, vad har man betthållare till öht?
Bra tråd att ha på trav...
Tigertofflan 2006-02-13, 09:49 Kan tänka mig att det är för att lyfta bettet i munnen så hästen får svårare att lägga tungan över bettet.
Ja, jag vet, men galoppmoderatorn ville ju inte ha den hos sig, så :P
Vi kanske kan komma till slutsatsen att galoppfolk är lite underliga och därför även har lite underliga bett. Eller MYCKET underliga bett. :smirk:
Tigertofflan 2006-02-13, 20:05 hahah, ja, det tycker jag var en bra slutsats :D
Nominous 2006-02-15, 13:13 men bettuppphållare har man på travhästar åxå.. vi har den iafl för att hålla bettet i ett bättre läge för hästar med bråkig mun. å det funkar!
|