Visa fullständig version : OLW:s bråket...

Solafekub
2006-02-07, 12:40
och diskussionerna kring paint-aveln! Vad tror ni, vad kommer hända? :bump: Jag tycker att det har tagit fart den senaste tiden, och snart måste de väl komma överens om något!

Habina
2006-02-07, 12:54
Jag som inte är westernmänniska, men skrev min fördjupningsuppsats på gymnasiet om just Overo Lethal White Foal Syndrome, skulle gärna vilja ha en sammanfattning av vad som hänt sedan 2001. :angel:

Jag kontaktade paint-föreningen inför skrivandet, men fick aldrig något svar... :crazy:

Solafekub
2006-02-07, 12:55
Jag som inte är westernmänniska, men skrev min fördjupningsuppsats på gymnasiet om just Overo Lethal White Foal Syndrome, skulle gärna vilja ha en sammanfattning av vad som hänt sedan 2001. :angel:

Jag kontaktade paint-föreningen inför skrivandet, men fick aldrig något svar... :crazy:

Du kan hitta lite av det här: www.stallmagasinet.com

Bland nyheter som har med paint-avel, och OLW:s att göra!

Mia L
2006-02-07, 16:10
Har funderat lite kring detta och förstår inte varför man bara stänger ute hingstar från avlen som bär på detta anlag, borde man rimligen inte också få samma restriktioner för ston om man nu inte tror att hingstägarna kan ta sitt ansvar och bara betäcka testade ston? För visst kan väl även stona nedärva detta till sina avkommor?!! :devil:

Solafekub
2006-02-07, 18:32
Har funderat lite kring detta och förstår inte varför man bara stänger ute hingstar från avlen som bär på detta anlag, borde man rimligen inte också få samma restriktioner för ston om man nu inte tror att hingstägarna kan ta sitt ansvar och bara betäcka testade ston? För visst kan väl även stona nedärva detta till sina avkommor?!! :devil:

Men jag trodde att det var så - att både hingstar och ston som bär på anlaget är förbjudna för avel i Sverige? :confused: Rätta mig om jag har fel, men jag tror det är så. Anledningen till att det "känns" mer för hingstägarna är väl för att de annars skulle tjäna pengar på betäckningar, medan stoägarna "bara" kan få ett föl per år och sto.

JHANA
2006-02-07, 21:56
Du har helt rätt, förbudet gäller även ston.

Solafekub
2006-02-08, 09:49
Du har helt rätt, förbudet gäller även ston.

Ok! :)

(10 tecken)

Mia L
2006-02-08, 13:29
Det var skönt att höra för rättvisans skull, men på vems ansvar ligger det att kolla så att stona är OLW-fria innan beteckning? Är inte så insatt i Paintavlen så det kanske är lika självklart att alla stoägare har kollat detta innan man betäcker som att välja en passande hingst till sitt sto??:confused:

Myra
2006-02-09, 15:44
Det åligger hos stoägaren att testa sitt sto. OM aveln på OLWS-positiva individer blir lagligt i Sverige skall det vara under kontrollerade former, som t.ex positiv+negativ partner då föds aldrig lethal white föl. Det ska vara hingst ägaren som ska kräva att stoägaren kan uppvisa ett negativ test på sitt sto. :cool:

JHANA
2006-02-09, 19:45
Vad jag förstår är aveln på anlagsbärare bara förbjuden i Sverige, men tillåten i övriga EU. Varför är det så, eller jag jag fattat fel??
Hur är det i USA??

Går det inte att ha en gemensam linje för hela rasen i alla länder?

Antingen tillåta positiv+negativ avel som tydligen skall vara riskfri, eller helt förbjuda avel på positiva djur i alla länder, vilket väl borde leda till att rasen på sikt blir fri från OLWS?(Det sista är en ren gissning från min sida, kan inte mkt om DNA och sånt)

Solafekub
2006-02-09, 19:46
Det åligger hos stoägaren att testa sitt sto. OM aveln på OLWS-positiva individer blir lagligt i Sverige skall det vara under kontrollerade former, som t.ex positiv+negativ partner då föds aldrig lethal white föl. Det ska vara hingst ägaren som ska kräva att stoägaren kan uppvisa ett negativ test på sitt sto. :cool:

Jo, precis, en kontrollerad avel borde vara självklart tycker jag. Ingen part i aveln är väl intresserade av att avkomman dör, så det finns ingen anledning att avla på två positiva bärare av OLW...

Myra
2006-02-09, 20:38
Alldeles riktigt, det är bara Sverige som EU-land som har denna lag. Norge hade det tidigare också, f.r.o.m i år så har Norge ändrat sig i den frågan och dom OLWS hingstar som finns är välkomna att koras.:banana:

Myra
2006-02-09, 20:43
Det är väl klart att ingen lägger ut en hel massa pengar på att få ett föl som dör.:idea:
Därav anledningen till att ston där man misstänker kan vara anlagsbärare skall testas.
Det finns faktiskt stoägare som inte vet att deras häst kan vara positiv bärare.

Lenita
2006-02-10, 15:38
Sen så har ju SPHA koncentrerat all OLWS information kring hingstarna som anlagsbärare, stona har ju knappt nämnts ut till oss medlemmar.
Själv funderar jag på om vi ska ta och testa vårt sto, visserligen är hon en cropout men det kan ju finnas där också eftersom det är overogenen som finns i cropouts...:crazy:

Såg att du också är med på listan förresten...;)

/Carina :eek:

Myra
2006-02-10, 23:24
Stämmer bra...var ska sleven inte vara om inte i grytan.

Det står mycket om just overo´s och deras anlag men det sägs inget om att Quartern ska testas...fast anlaget finns lika väl där som hos overon eftersom quartern har overogenen latent. Därav cropouts.

Håller med dig om testet ifall föl kanske är på planeringsstadiet i framtiden.

JHANA
2006-02-11, 09:22
Törs man, som helt oinvigd i paintvärlden, slänga in en fråga om vad en cropout är??

Sen börjar jag undra om quarter/paint är överrepresenterade vad gäller genetiska sjukdomar, om nu OLWS-genen kan finnas hos quarters oxå.
Quartern har ju HYPP, som beror på någon slags muterad gen, i vissa stammar.
Borde kunna finnas hos paint med dom blodslinjerna oxå när jag tänker efter...

Madick
2006-02-11, 09:26
fast anlaget finns lika väl där som hos overon eftersom quartern har overogenen latent. Därav cropouts.

Frame overo är dominant och kan inte ligga latent. Däremot finns det MINIMALA overos som inte någon reagerar över att de egentligen är skäckar. Cropouts är alltså inget annat än ett bevis på att någon av föräldrarna är felregistrerade och egentligen är minimala overo (finns likaväl inom tobiano).

en fråga om vad en cropout är
En cropout är när det kommer ut ett skäckigt föl från två "helfärgade" föräldrar.

Solafekub
2006-02-11, 12:26
Sen börjar jag undra om quarter/paint är överrepresenterade vad gäller genetiska sjukdomar, om nu OLWS-genen kan finnas hos quarters oxå.
Quartern har ju HYPP, som beror på någon slags muterad gen, i vissa stammar.
Borde kunna finnas hos paint med dom blodslinjerna oxå när jag tänker efter...

Hm, men OLW anlaget finns väl inte bara hos paint och quarter, utan hos alla raser som är skäckar? Anledningen till att det "syns" mer hos paint, är väl för att alla hästar är skäckar, och OLW:s är av betydelse i avelssammanhang? Det finns ju inte så många raser där man faktiskt avlar fram bara skäckar?

Madick
2006-02-11, 14:48
Eftersom det i stort sett är knutet till frame overo så är det inte alla raser som har det. De flesta "vanliga" skäckar är tobiano som inte har något problem med OLW. Däremot blir det ju problem när man korsar två olika skäcktyper och får tovero som man sen får avkommor från och inte tänker på att man kan ha fått med genen som kan orsaka OLW.

JHANA
2006-02-11, 15:48
Hm, men OLW anlaget finns väl inte bara hos paint och quarter, utan hos alla raser som är skäckar? Anledningen till att det "syns" mer hos paint, är väl för att alla hästar är skäckar, och OLW:s är av betydelse i avelssammanhang? Det finns ju inte så många raser där man faktiskt avlar fram bara skäckar?

Jag vet inte, men enda gångerna jag hört talas om genetiska sjukdomar hos hästar har det varit paint (OLWS) och quarter (HYPP).
Andra raser kan ju ha mkt lösa benbitar eller anlag för cystor i leder osv, men inget som har med muterade gener att göra.
Det kanske finns liknande sjukdomar hos andra raser men inget jag minns att jag hört talas om, har iofs inte letat heller...
Tycker det är lite obehagligt med genmutationer:crazy:

Lenita
2006-02-12, 01:51
Typ redan i år......:angel: förhoppningsvis..;)

Lenita
2006-02-12, 01:56
Eller åtminstone ett föl med mer färg än AQHA tillåter....förlåt tillät eftersom de släppt på regeln och det nu är tillåtet att registrera alla föl med två quarterföräldrar oavsett hur mycket vitt det har.
Men i vårat fall blev det en breedingstock av henne eftersom hon under de regler som fanns när hon föddes för 16 år sedan hade för mycket vitt för att få vara en quarter men för lite för att bli en "riktig" paint....:confused:
Fast numera är hon dubbelreggad....:bump: :bump:

Myra
2006-02-12, 13:35
OLWS anlag har inte bara Overo´n, den har t.om påvisats hos registrerade Quartern utan en fläck på kroppen, breedingstock´s, fullblod, Amerikanska miniatyr hästar, cropout, Tobiano, men inte hos en homozygot tobiano. Anlaget eller genen borde heta LWS Då det inte bara är overo´n som bär på detta.

Lenita
2006-02-14, 17:06
Nu får vi väl hålla tummarna för att mötet med djurskyddsmyndigheten idag gick bra.....:)
Fast med tanke på vad jag fått veta om en av personerna som skulle vara med så har jag mina dubier....tyvärr....:crazy:
Någon som hört nåt?..:confused:

Madick
2006-02-15, 11:11
Men är det inte så att ca 98% av frame overo har anlaget, men bara några % av övriga färger/raser har det?

Och hur ska man då kunna stoppa aveln? Obligatorisk koll? Eller är det lugnt att avla så länge det inte blir några OLW-föl? Förrutom för frame overos då eftersom de verkar direktdiskvalificerade...

JHANA
2006-02-15, 11:32
Vad jag inte förstår är varför avel på dessa djur förbjuds i Sverige när det tillåts i övriga EU (och USA????).

Om tanken är att få rasen fri från anlaget, så javisst, det är ju jättebra.

Men då måste det förbjudas i ALLA länder, annars drabbas ju svensk paintavel hårt av ett förbud som i praktiken är verkningslöst i det stora hela, eftersom man fortfarande tillåts avla på dessa djur i övriga länder...

Piraja
2006-02-15, 12:42
En mycket klok fundering...våra insatser blir ju bara ett slag i luften då...:smirk:

Solafekub
2006-02-15, 13:21
Håller med, det borde vara ett världsomfattande förbud om man ska ha ett förbud, annars kan man lika gärna strunta i det. Det är onödigt att det bara ska drabba avelsarbetet i Sverige!

Lex
2006-02-15, 15:59
Jag tycker inte man ska främja avel på defekta djur.

Hur man gör i andra länder kan vi i sverige inte bestämma över men förhoppningvis så kan vi fortfarande bestämma själva hur vill ha det.

/mvh Lex

JHANA
2006-02-15, 17:11
Nu är ju inte dessa djur defekta så länge dom inte har genen i dubbel uppsättning, men jag håller med dig i sak.

Det är bara det att om pyttelandet Sverige "slår i luften", som Piraja uttryckte det, drabbas ju våra svenska uppfödare hårt!
Och detta utan att rasen blir fri från OLWS eftersom avel tillåts i övriga länder.

Jag skulle ha full förståelse för förbudet om det gällde hela rasen i hela världen, eftersom man då borde slippa OLWS på lite sikt.

Lex
2006-02-16, 08:40
Dessa djur är defekta. Dom har en gen som är defekt. Dom visar däremot inga symptom.
Jag tycker att man ska avla bort defekta gener och det gör man genom att inte avla på dessa djur.
/mvh Lex

JHANA
2006-02-16, 10:53
Du har helt rätt!

MEN, som jag sagt tidigare, då måste ALLA länder förbjuda avel på dessa djur.

Enda effekten av att förbjuda det bara i Sverige, som ju är ett lilleputt-land vad gäller paint-avel, är att uppfödarna blir lidande.

Lex
2006-02-16, 11:24
Inför kravet att inga hästar som är defekta får importeras till sverige, då skyddar man den lokala uppfödningen + man stödjer korrekt avel i utlandet.
/mvh Lex

JHANA
2006-02-16, 12:47
Och vilken USA (tex) uppfödare bryr sig om det tror du??
Det är väl inte många procent (promille??) av varje årskull som exporteras till Sverige??

Nej, vill man bli av med OLWS lär man nog förbjuda all avel på sådana djur i alla länder. Svenska halvmesyrer räcker nog inte är jag rädd...

Lex
2006-02-16, 13:01
Då kanske vi snart ska införa en lag som säger att kvinnor inte får visa anklarna? För det gör dom inom många andra länder....
;-)

JHANA
2006-02-16, 19:21
Förstår inte kopplingen mellan "talibanregler" och OLWS....

Solafekub
2006-02-16, 19:50
Inför kravet att inga hästar som är defekta får importeras till sverige, då skyddar man den lokala uppfödningen + man stödjer korrekt avel i utlandet.
/mvh Lex

Skulle en sån regel gälla valackar också? De bär ju på genen men kan inte avlas på? (Om man inte pratar kloning! ;) ) En sån regel skulle ju stoppa för dem som bara har för avsikt att tävla med sina hästar, och inte avla!

JHANA
2006-02-16, 20:12
Skulle en sån regel gälla valackar också? De bär ju på genen men kan inte avlas på? (Om man inte pratar kloning! ;) ) En sån regel skulle ju stoppa för dem som bara har för avsikt att tävla med sina hästar, och inte avla!

Precis.

Och skulle det även gälla "tillfällig import", säg att världens bästa reiningpaint skulle råka ha genen, skulle vi då inte låta den komma till Sverige en vecka för att deltaga i tex Bökeberg reining trophy??

westerntjej
2006-02-16, 20:47
Allt det här med att man kan avla på positivt+negativt, har ni tänkt på att även om fölet inte blir ett lethal white, så kommer de att bära på anlaget och till slut kommer det inte finnas några negativa hästar kvar? Då kan man väl iaf säga att man kör paintaveln i väggen? Visst tycker jag också att det är extremt synd att man inte får avla på många av tidernas bästa hästar (och med får menar jag att man väljer att inte göra det för att hindra anlaget från att spridas), men jag tycker ändå att det kunde vara värt det, om det betyder att man kan ha kvar painthästen som ras.
Funderar själv på att så småningom skaffa mig en paint, och är lite orolig för att anlaget ska hinna spridas såpass att det kommer vara mkt mkt svårt att få tag på en negativt testad häst med potential(om man nu verkligen consider att avla på positivt+negativt)

/Angelica

JHANA
2006-02-16, 21:35
Vad jag har förstått är det bara 25(?) % av avkommorna till pos/neg föräldrar som får genen, så rasen borde inte bli utrotningshotad för att man tillåter selektiv avel.

Och för femtioelfte;) gången.
Rasen blir INTE fri från OLWS för att Sverige förbjuder avel på dessa djur, utan förbudet måste vara världsomfattande!!

Nu drabbas svenska uppfödare UTAN att det ger någon effekt på OLWS!
Det är det jag reagerar på, håller med om att rasen på sikt skulle må bättre om man slapp gendefekter.

Lenita
2006-02-16, 21:46
Saken är den att de där 25% togs fram på ett universitet som hade ca 700 försöksobjekt. Av ca 1 miljon registrerade paintar är ju det bara en droppe i havet...:crazy:
En uppfödare som fött upp paintar och då främst Frame overos och på ca 20 år och över 200 födda föl endast fått 5-6 Lethal White föl.. Kan tilläggas att det till största delen varit avel på positiv/positiv så jag måste säga att jag ställer mig skeptisk till siffran 25%... :angel:

Madick
2006-02-17, 10:31
Saken är den att de där 25% togs fram på ett universitet som hade ca 700 försöksobjekt. Av ca 1 miljon registrerade paintar är ju det bara en droppe i havet...:crazy:
En uppfödare som fött upp paintar och då främst Frame overos och på ca 20 år och över 200 födda föl endast fått 5-6 Lethal White föl.. Kan tilläggas att det till största delen varit avel på positiv/positiv så jag måste säga att jag ställer mig skeptisk till siffran 25%... :angel:

Hur kan du vara skeptisk till ett genetiskt faktum? För varje parning pos/neg är risken för positiv avkomma 25%.

Slå en tärning, för varje slag har du exakt samma chans att få en 6a. Det spelar ingen roll hur många gånger du slagit 6 innan, chansen är lika stor varje gång i alla fall.

cowsense
2006-02-17, 12:30
Hej,

Den statistik som finns är gjord av UC Davis i Kalifornien. 1999 gjorde man ett test som visade att 25% fick Lethal White-föl. Tester gjordes på 700 hästar, varav en stor del på hästar som tidigare fått Lethal White föl. Statistik från APHA säger att under åren 97-98 betäcktes ca 87.000 ston med 15.000 hingstar.

"Gamla" uppfödare i USA menar genom egna observationer att siffran snarare borde ligga på 1-3 procent. De pekar också på att vissa linjer ger större risk. T.ex. så finns det stora uppfödare i USA som aldrig sätter en painthingst på ston som har Painted Robin i blodet, då använder de alltid Quarter eller fullblodshingst. De anser av sin egen erfarenhet att dessa hästar har lättare för att producera Lethal White. Huruvida det stämmer eller inte, finns inga vetenskapliga studier i. Men det tyder kanske på att frågan är mer komplex än vad vi idag känner till.

I Sverige har under alla de år aveln varit fri registrerats 1 Lethal White-föl hos myndigheterna, men flertal hörsägnar säger att det funnits 2.

Dessa Lethal White-föl är alltså defekta och dör inom 48 timmar.
De OLWS-positiva hästarna däremot är inte defekta, de bär bara på en gen. Både människor och djur består ju av dubbel uppsättning kromosomer. Vi får en uppsättning från vår pappa och en uppsättning från vår mamma. Det betyder att vi har två gener för de allra flesta proteiner.

Vissa genetiska sjukdomar beror på att genen för ett protein är trasig. Men om bara den ena genen av ens två gener för proteinet är trasig så gör inte det så mycket. Den fungerande gen man har på ena kromosomen räcker för att man ska kunna bilda det viktiga proteinet.

För att man ska bli sjuk måste både den gen man fått från mamma och den gen man fått från pappa vara trasig. Man måste alltså ha sjukdomsgen på bägge kromosomerna för att bli bli sjuk. Sådana sjukdomar kallas för recessiva, och OLWS är en sådan.

Oj, det blev långt det här, hoppas ni orkade läsa allt.

Madick
2006-02-17, 13:25
Är anlaget recenssivt, och att avkomman verkligen BLIR OLW om den får dubbla anlag, så ÄR risken 25% med parning mellan två positiva individer.

I testet, var alla 700 testade positivt för att bära på OLW? Och var det 700 ston, eller 700 betäckningar? Och båda parterna var bevisligen positiva anlagsbärare för OLW?

Genetiskt har du följande möjligheter:

http://www.madick.se/diverse/olw.jpg

Där blå är negativ och röd är positiv gen.

Två blå är icke-bärare av anlaget. En röd är bärare, och dubbel röd är OLW-föl, dvs 1/4 = 25%.

OM det är mindre än så kan det ju helt enkelt vara så att de flesta dubbelpositiva aldrig föds, alltså att de resorberas tidigt. T.ex. som två konstantskimlar kan få det, en konstantskimmel kan aldrig vara homozygot, fölen föds inte ens om det får sådan genuppsättning.

JHANA
2006-02-17, 13:47
Är anlaget recenssivt, och att avkomman verkligen BLIR OLW om den får dubbla anlag, så ÄR risken 25% med parning mellan två positiva individer.

I testet, var alla 700 testade positivt för att bära på OLW? Och var det 700 ston, eller 700 betäckningar? Och båda parterna var bevisligen positiva anlagsbärare för OLW?

Genetiskt har du följande möjligheter:

http://www.madick.se/diverse/olw.jpg

Där blå är negativ och röd är positiv gen.

Två blå är icke-bärare av anlaget. En röd är bärare, och dubbel röd är OLW-föl, dvs 1/4 = 25%.

OM det är mindre än så kan det ju helt enkelt vara så att de flesta dubbelpositiva aldrig föds, alltså att de resorberas tidigt. T.ex. som två konstantskimlar kan få det, en konstantskimmel kan aldrig vara homozygot, fölen föds inte ens om det får sådan genuppsättning.

Nu snackar vi genetiska FAKTA!!! Tack!!
:bow: :bow: :bow:

Mirre
2006-02-17, 14:35
Tycker också det borde hända nåt snart.
Det har hållt på länge nu och med tanke på att
både Sporty Danny (som förövrigt är grymt snygg!)
och Cut from a Diamond är godkända i övriga Eu så borde dem kunna bli det i Sverige också.

iof skulle inte jag vilja ha ett föl som har oturen och få sjukdomen men med nogrann avel under uppsikt och kontrollerade former så borde dem kunna användas i aveln

cowsense
2006-02-17, 16:09
Hej Madicken, visst är din genetiska skiss korrekt. Det är säkert också så att "naturen" tar hand om en del genom att det resorberar.

Men säkrast är ju att se till att aldrig betäcka en positiv individ med en individ. Då slipper det bli sjuka Lethal White föl eller inget föl alls (resorberar). Man vill ju inte gärna gå och vänta i 11 månader och sen inte få se någon ny häst växa.

Så ett krav borde vara att testa sin häst innan betäckning tycker jag. Så att man vet vad man.

westerntjej
2006-02-17, 18:35
Vad jag har förstått är det bara 25(?) % av avkommorna till pos/neg föräldrar som får genen, så rasen borde inte bli utrotningshotad för att man tillåter selektiv avel.

Och för femtioelfte;) gången.
Rasen blir INTE fri från OLWS för att Sverige förbjuder avel på dessa djur, utan förbudet måste vara världsomfattande!!

Nu drabbas svenska uppfödare UTAN att det ger någon effekt på OLWS!
Det är det jag reagerar på, håller med om att rasen på sikt skulle må bättre om man slapp gendefekter.

Jag menar INTE att man bara ska förbjuda användandet i Sverige, utan att det måste ske i världen i hela världen. Men trots att anlaget är reccesivt och därför inte visas, betyder det inte att det inte att avkomman inte får det: 50% av alla föl får ju en enkel lethal white-gen, medan "bara" 25% av dem i dubbel uppsättning. Poängen med mitt inlägg var att till slut kommer det vara väldigt svårt att hitta hästar som är N/N, och då har man stött i väggen.

JHANA
2006-02-17, 21:23
Jag menar INTE att man bara ska förbjuda användandet i Sverige, utan att det måste ske i världen i hela världen. Men trots att anlaget är reccesivt och därför inte visas, betyder det inte att det inte att avkomman inte får det: 50% av alla föl får ju en enkel lethal white-gen, medan "bara" 25% av dem i dubbel uppsättning. Poängen med mitt inlägg var att till slut kommer det vara väldigt svårt att hitta hästar som är N/N, och då har man stött i väggen.

Förstår vad du menar och jag håller med, men faktum kvarstår, förbudet gäller bara i Sverige= drabbade uppfödare utan effekt på defekten...

Och det är bara vid avel P/P som 50% får genen, avlar man P/N är siffran 25% vilket borde innebära att så länge man bara avlar P/N MINSKAR antalet djur med genen.

Varför inte införa obligatorisk testning av alla individer som används i avel och alla föl som föds, för in resultatet i regpapper och förbjud avel P/P.
Teoretiskt borde då inga sjuka föl födas och anlaget "späds ut" med varje generation.

westerntjej
2006-02-17, 22:41
Jag kanske har fått allt om bakfoten, men enligt vad jag kommit fram till efter den tid jag läst om DNA är att trots att anlaget är reccesivt och bara 25% av fölen får det, ökar risken att få fram lethal whites med antalet lethal white-bärare. För även om det bara är 25% som blir lethal whites, är det ju inte samma sak som att spridningen av genen minskar (fast det du menade var kanske att "djur med genen" = lethal white-föl?).
Jag tycker verkligen man borde testa ALLA avelsdjur, absolut inte bara hingstarna eftersom de trots allt bara contributes med halva genuppsättningen.

Ger nog upp nu, det är så svårt att reda ut något sånt här viktigt i såpass korta inlägg. Men jag tackar och tar emot för att debatten kom upp, funderade innan på att göra mitt projektarbete om OLWS och nu när man märker hur stor förvirring det råder, känns det verkligen rätt.

JHANA
2006-02-17, 23:07
25% av fölen till P/N föräldrar blir bärare av genen men är friska.
Övriga 75% är helt fria från genen.
Inga avkommor till P/N föräldrar dör.
Det är alltså helt riskfritt att avla på P/N.

Med P/N menar jag en Positiv(bärare) och en Negativ(helt fri) förälder.

Alltså, så länge uppfödarna VET vad dom håller på med är det lugnt...

Men visst vore det trevligare om rasen kunde bli helt fri.

Läste förresten på SPHA´s hemsida att det här beslutet inte bara gäller OLWS utan även HYPP och GBED, vilket innebär att även quarters kan bli "drabbade"(i brist på bättre uttryck:crazy: ) av avelsförbud.

Madick
2006-02-18, 18:25
Hej Madicken, visst är din genetiska skiss korrekt. Det är säkert också så att "naturen" tar hand om en del genom att det resorberar.

Men säkrast är ju att se till att aldrig betäcka en positiv individ med en individ. Då slipper det bli sjuka Lethal White föl eller inget föl alls (resorberar). Man vill ju inte gärna gå och vänta i 11 månader och sen inte få se någon ny häst växa.

Så ett krav borde vara att testa sin häst innan betäckning tycker jag. Så att man vet vad man.

Där håller jag med till 100%!

Lenita
2006-02-20, 20:37
Tack för att du kunde förklara bättre än mig....:)

Miss_Trouble
2006-02-22, 08:42
Jag vet inte, men enda gångerna jag hört talas om genetiska sjukdomar hos hästar har det varit paint (OLWS) och quarter (HYPP).
Andra raser kan ju ha mkt lösa benbitar eller anlag för cystor i leder osv, men inget som har med muterade gener att göra.
Det kanske finns liknande sjukdomar hos andra raser men inget jag minns att jag hört talas om, har iofs inte letat heller...
Tycker det är lite obehagligt med genmutationer:crazy:

Det har ju tyvärr blivit så när aveln blir för extrem vilket lätt kan hända när man vill få fram något speciellt från en häst... Nu tänker inte jag främst på färg utan på prestationer.
Jag har själv paint, men har oxå fått lida för extrem avel på min gammla häst, honom har de enbart avlat för att hans pappa skulle bli homozygot alltså kan man hitta en o samma hingst i hans stam på 5 ställen... Det säger ju sig själv att en sån avel inte är bra! Min lilla plutt fick lämmna oss förra året med medfödd skellett förändring i knät som hade skavt sönder minisk samt patella ligament i knät...
Jag är väldigt försiktig med vad jag köper idag för det var hårt att mista min älskling på det viset 8 år gammal!!!

Anna:cry:

cowsense
2006-02-23, 10:47
Har ni sett den nya hemsidan http://www.paintinfo.se
där finns en hel del om OLWS och andra letala anlag.

Spich
2006-02-24, 22:04
Det stemmer at vi i Norge i år har fått opphevet forbudet mot OLW positive hingster i avlen! :banana:

Når det gjelder OLW, så heter det vel at det i teorien er 25% sjans for at et føll skal fødes Lethal White etter to positive foreldre, men i praksis ser man at det er et langt mindre tall. Jeg leste en rapport der de hadde testet over 1000 hester, og resultatet ble 13.7%.

Det er sant som noen andre her nevnte, å forby avl på positive individer i Sverige har ingenting å si for avlen på verdensbasis. Nå er faktisk Sverige det eneste landet i verden med et slikt forbud, og i praksis vil det da ha ingenting å si for avlen, da man kan ta med sine positive hingster og ston og reise over til Danmark og bedekke så mye man vil, fullt lovlig....

Nei jeg håper Annika M-H og co. får gjennomslag snart!!

Hilsen en "norrbaggare" :D

Lex
2006-02-28, 08:00
Jag vet en paint-hingst med HYPP som såldes till norge...
undrar just varför men nu förstår jag..

Spich
2006-02-28, 13:41
Forstår hva?
Vi tillater ikke hingster som er HYPP positive i avlen, og selv om vi nå har åpnet for kåring av OLW positive hingster, så gjelder det IKKE HYPP...

MayaRunningwolf
2006-02-28, 13:46
...så den Hypp hingsten som solgtes til Norge, skal den kåres og brukes i avl? Har den i såfall noen avkom i Sverige?

Bare lurer... :)

Lex
2006-02-28, 16:47
Den har ett flertal avkomman i Sverige.
Om den används till avel i Norge vet jag inte. Jag tror (och hoppas) inte.
Det är ca 6-7 år sedan den såldes dit.
Varför tillåter ni inte det? Det är ju inte säkert att avkomman får HYPP. (ironi)
/mvh Lex

MayaRunningwolf
2006-02-28, 18:28
Det er jo ikke ulovlig å kjøpe\selge HYPP positive hester da.. Om han ikke brukes i avl, så er det vel ikke noe problem. Jeg trur jeg veit hvem hingst du snakker om, og meg bekjent har han ikke blitt brukt i avl i Norge.

cowsense
2006-03-01, 15:20
Det är en stor skillnad på Hypp och OLWS. Så jag vill gärna förtydliga för ev. läsare som inte känner till skillnaden.

En häst som bär på ett OLWS-anlag är inte på något sätt sjuk, eller kan bli sjuk, den är helt frisk.

Hypp är ett dominant anlag. Det räcker att hästen bär på en (1) Hypp-gen för att när som helst bli sjuk och få ett muskulärt hyppanfall.
Det finns äldre hästar som aldrig varit sjuka men som sen fått ex.vis. melass (som är kaliumrikt, vilket hypphästar är överkänsliga mot) och sedan utvecklat ett hyppanfall. Stress och uppvaknande ur narkos är andra kända saker som kan framkalla ett hyppanfall.

jackpot
2006-03-14, 16:55
Är det någon som vet vad som händer?? På SPHA: sida finns ju ingen information alls - som vanligt får man väl säga. Hemliga klubben i ett nötskal.
Det här är ju en jätteviktig fråga för aveln. Det finns ju inte så många painthästar i Sverige och stoppas alla positiva individer för gott, ja då blir det inte mycket kvar att avla på.
Märkligt för övrigt att det inte är SPHA som agerar utan det måst etill en protestaktion från andra för att det ska börjahända något.
Jag håller verkligen tummarna att djurskyddsmyndigheten går på "listans" krav om att avla positivt/negativt.
Jackpot

Lenita
2006-03-14, 21:26
Det kommer att finnas info på www.paintinfo.se så snart det har blivit något beslutat från djurskyddsmyndigheten....;)

Rroxy
2006-03-20, 16:41
Hemliga klubben!!!:smirk: Bra smeknamn på den sidan Uppdateras ju inte alls för ofta. Tackar gudarna att sidan paintinfo.se kommit igång!!!

Detta med att vi ska skippa denna regel om att inte få avla på olw positiva individer stödjer jag till 100% OM det görs under kontrollerade förhållande vilket uppfödaren (i allafall de som står bakom detta förlslag) givetvis vill. Det ska under alla omständigheter bara sträcka sig till P/N absolut inte P/P. Det är ju detta denna debatter rör sig om. Hur och vem som får avla och inte avla... Vem vill avla fram ett olw föl?? Ingen seriös uppfödare skulle vilja riskera detta!

Om det istället skulle bli en strängare kontroll av dessa individer kan vi nog hälsa hem till vår "fina" avelstam inom Paint, som finns att tillgå i Sverige idag!!!Då får vi istället importera individer eller åka utomlands med dem vi har idag och då står vi kvar på ruta ett. Och har sämre chans att kontrollera denna avel!

jackpot
2006-03-20, 20:06
Tack för tipset om paintinfosidan. Den är ju superbra. Mycket lättare att hitta på än SPHA:s skitsida, rent ut sagt.http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/diablotin.gif
Ska bli spännande att se vad Djurskyddsmyndigheten säger.

Lex
2006-03-21, 07:39
Varför ska vi avla på individer som har genetiska defekter?
Avla på dom friska istället.
På dig verkar det som alla svenska paint-hingstar är OLW-positiva.
/mvh Lex

Solafekub
2006-03-21, 09:20
Nu har en till av styrelsemedlemmarna i SPHA avgått... Står mer på t.ex. Stallmagasinets hemsida!

Rroxy
2006-03-21, 11:21
Varför ska vi avla på individer som har genetiska defekter?
Avla på dom friska istället.
På dig verkar det som alla svenska paint-hingstar är OLW-positiva.
/mvh Lex

En häst som är OLW positiv har INTE en genetisk defekt utan bär på ett anlag, tycker vi ska hålla isär de olika begreppen. Givetvis ska vi inte avla P/P som jag sa innan men med en kontrollerad avel på P/N finns det ingen risk att det föds OLW föl.

Sen till din kommentar om att jag tror att alla svenska paint hingstar är posivtiva!!! Det var inte det jag menade! Skrev "individer" vilket innefattar även stona. Även sto kan bära på anlaget.... Att avla på enbart friska hästar hade ju varit det utlimata, men enligt min mening försvinner många bra "individer"(!) ur svenska avlen om denna lag bilr hårdare. Om vi ska försöka få bort detta anlag hos våra svenska "individer"(!) får vi helt och hållet stänga gränserna på import och att betäcka utomlands. Vilket jag inte anser ska behövas! Då en avel på P/N inte innebär någon risk.

Rroxy
2006-03-21, 12:15
Tack för tipset om paintinfosidan. Den är ju superbra. Mycket lättare att hitta på än SPHA:s skitsida, rent ut sagt.http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/diablotin.gif
Ska bli spännande att se vad Djurskyddsmyndigheten säger.

Kolla på den sidan och på Stallmagasinets nätupplaga. Om någonstans, så där får man info snabbt!!!
Visst e det spännande att få se vad Djurskyddsmyndigheten säger i denna fråga.....

Lex
2006-03-21, 13:22
Visst är det en genetisk defekt. Det är så det kommer vidare till avkomman.
När 2 st genetiskt defekta hästar paras, så finns det en stor risk att deras avkomman har OLW.
Hur blir det när man avlar på 1 positiv och 1 negativ? hur blir avkomman då? Positiv?
/mvh Lex

cowsense
2006-03-21, 14:36
Svaren på dina frågor står här ovan i diskussionen men vi kan ta dem igen.

För det första så avlar ju ingen rätt funtad människa med två OLWS-positiva individer, eftersom man då till 25% riskerar att få ett sjukt föl. Man vill ju inte riskera att gå i 11 månader och vänta på det... lägg därtill den känslomässiga och ekonomiska biten.

Om man avlar på 1 positiv och 1 negativ så kan det aldrig bli ett sjukt föl. Men 50% blir positiv och bär därmed på anlaget.

Men framför allt är det ju så lätt att se till att det inte blir några sjuka föl. Man rycker bara lite tagel ur man eller svans och skickar på dna-analys, så får man svar på om hästen är bärare eller inte. Har man då en positiv individ så får man välja partner bland de negativa. Har man en negativ individ så kan man välja vilken partner man vill. Förutsatt att det inte är förbjudet att använda dessa positiva individer då, som det är i Sverige. Som enda land i hela världen! Vi får hoppas att Djurskyddsmyndigheten fattar ett klokt beslut i frågan. Svar ska komma när som helst....

Vill du veta mer om letala anlag så förslår jag att du tittar in på www.paintinfo.se och klickar på letala anlag. Där beskrivs på ett lättfattlig sätt också skillnaden mellan dominanta och recessiva anlag.

jackpot
2006-03-21, 15:48
Ser att beslutet nu ligger ute på Stallmagasinets hemsida.
Det blir fortsatt förbud. Sorgligt för svensk paintaveln.
Jackpot

Lex
2006-03-21, 16:53
Jag hävdar att att risk för att avkomman är positiv är betydligt större än 50 % om mant betäcker med en overo-hingst.
Allt tyder på ca 95%.
/mvh Lex

Lex
2006-03-21, 17:03
Bra, för då kanske man kommer att avla på friska hästar och på det sättet få en friskare stam.
mvh Lex

Rroxy
2006-03-21, 17:26
Jag hävdar att att risk för att avkomman är positiv är betydligt större än 50 % om mant betäcker med en overo-hingst.
Allt tyder på ca 95%.
/mvh Lex

Jag bara undrar var du fått summan 95% ifrån?? Varför gick då inte Djurskyddsverket med på det som SPHA ville få igenom. Att det skulle stoppa avel med positiva hingstar men inte på positiva ston?? Man tycker ju att en myndighet som denna borde veta om dina summer och framför allt SPHA!! Men jag har då aldrig hört dem förespråka dessa summor.....:confused:

jackpot
2006-03-21, 17:33
Men hallå här... Nu är du väl ändå fel på det. För det första handlar det inte om sjuka djur. Inte alls. Samma gen finns hos dalmatiner tex men de avlar man vidare med.
En OLW:sbärare är inte sjuk.
Dina siffror låter som rena fantasierna och vad är det som säger att Djurskyddsmyndigheten är specialiserade på det här? Hur mycket kunskap hardem? Vi ser ju bara på hur lite SPHA styrelse/avelsrepresentanter kan och vad det lett till. Om Djurskyddsmyndigheten hämtat sin information ifrån de som hävdar att det är ok att avla på ston, trots förbud som är flera år gammalt så säger det ju en del om seriositeten där.
Jackpot

Rroxy
2006-03-21, 17:40
Bra, för då kanske man kommer att avla på friska hästar och på det sättet få en friskare stam.
mvh Lex

Vem vet hur många av våra sto som man använder inom avlen idag inte är OLW positiva....?? Det finns faktiskt ett antal, men eftersom förbudet funnits sedan 1994 tror man ju inte det och frågar därför inte efter papper på detta.... Men nu när danna debat blivi så stor och kommit upp till utan kanske folk vaknar och frågar efter provsvaren lite mer.....

Rroxy
2006-03-21, 18:38
mvh Lex

En friskare stam kan vi inte få så länge vi inte stoppar importen och framför allt stoppar att man betäcker utomlands.... Där det i många länder inte frågas efter provsvars papperna utan de bara betäcker.... Hur blir vår stam då??

cowsense
2006-03-21, 19:35
Allt tyder på ca 95%.
/mvh Lex

Jag vet inte varför du hävdar denna siffra, den är i alla fall helt felaktig. Om du tittar längre upp i denna diskussion så finns där ett genetiskt schema som ger dig siffrorna. Vid avel negativt/positivt så blir ca 50% positiva. Det vet man, inget man gissar eller antar.

wrangler
2006-03-21, 19:38
*knapplån*

Har bara skummat igenon tråden och kanske har missat svaret på min fråga, ber isåfall om ursäkt i förväg och ödmjukt om ett nytt svar.... :bow:

Finns det nåt krav på ägare till overo ston att testa dessa för OLWS-anlag? Jag vet ju att det är förbjudet att avla på OLWS-bärare men som jag har förstått det (och jag kan absolut ha missförstått!) så finns det ingen lag som säger att man måste testa sitt sto, o därför kan "komma undan" genom att undvika test. Om man däremot har testat stoet och hon bär på genen är det förbjudet att avla på henne.

Vad är riktigt???

jackpot
2006-03-21, 20:18
Hahaha. Det är ju just det den högt ärade paintförenigen kört med.
Helt ok att avla, om man bara smyger med det... men det är ju inte sant. De har fört många hästägare bakom ljuset och det är konstigt att ingen reagerat. Fast det har väl varit bekvämast.
Läs Stallmagasinets artikel, så står det ju där. Det är förbjudet att avla med alla positiva individer och det omfattar också ston.
Alla hästar som ska användas i aveln måste testas, fast det hr SPHA smugit med istället för att jobba för att få till en ändring. Tänk om man istälet arbetat seriöst och för länge sedan skaffat kunskap och spridit information om det, så hade det härbeslutet aldrig behövts tas.Frågan är nu hur mångahästra det finns kvar att avla på i Sverige. Förmodligen inte speciellt många och det blir en katastrof för aveln.
Svaret är alltså att vill du avla på din häst, måste den testas. Är hon negativ är det bara att avla - ifall du hittar någon hingst att använda.

Jackpot

wrangler
2006-03-21, 21:26
Tack för svaret!
Har själv inga paintar längre, bara quarter, och hade jag haft ett overo sto hade jag definitivt testat henne innan jag använde henne i aveln.
Då är det alltså så att man har en plikt att testa sitt overo sto om man beslutar sig för att avla på henne, oavsett vad man betäcker med!
Mycket intressant, eftersom, som du säger, inte många vet om detta och jag vet flera stycken som avlar på overoston utan att de är testade....

alazzi
2006-03-21, 21:52
Men hur vågar man avla på icke testade ston?! Numera har man ju möjlighet att testa så man slipper riskera något.

Lex
2006-03-22, 07:42
Hejsan.
Jag läste på denna sidan:
http://www.western-ridning.com/haesten/avel/OLWS---Overo-Lethal-White-Syndrome.html

Längst ner står det:
"Tester har också visat att 95% av alla overohingstar i världen är bärare av OLWS anlaget"

Om det nu är 50% matematisk risk att fölet får genen, hur kommer det sig 95% av overo-hingst har genen? Tydligen så är genen rättså dominant.
Tex om du avlar på en fux och en brun häst så är det större chans att avkomman blir fux än brun pga att fux är en dominant gen (fast matematiskt så är det bara 25-50% chans.
/mvh Lex

cowsense
2006-03-22, 07:49
Okej, förstår. Det saknas antagligen ett ord där. Det ligger nämligen till så att 95% av alla FRAME Overo-hästar är bärare av anlaget. Det är just på Frame Overo som det är vanligast förekommande. En undersökning som gjorts av UC Davis i USA berättar följande:

95% var anlagsbärare bland Frame Overos, Frame Blend Overos, Extremely White Calico Overos.

36-75% var anlagsbärare bland Bold Faced, Breedingstock White, Calico, Medicin Hat Toveros, Toveros

7-17% var anlagsbärare bland Breedingstock, Tobianos, Sabino Overos och Splashed White Overos.

Jag ska kontakta western-ridning.com och påtala det.

cowsense
2006-03-22, 07:51
Jag vill rätta min egen text som jag precis skrev ovan.
Det var en forskare vid University of Minnesota som gjorde testet, inte UC Davis alltså. En petitess kanske, men rätt ska vara rätt.

wrangler
2006-03-22, 09:24
Men hur vågar man avla på icke testade ston?! Numera har man ju möjlighet att testa så man slipper riskera något.

Många gör det nog av okunskap... Men många vet om problemet o väljer att inte testa för att kunna fortsätta avla.
Det behövs nog mer information runt detta, där man inkluderar stona så alla FATTAR att det gäller även dessa! Samt om man ger det lite uppmärksamhet kanske folk inte vågar fortsätta avla på otestade ston, om tex föl köparna ställer frågan osv....

cowsense
2006-03-22, 10:03
Det är nog många som inte förstått att förbudet också gällt, och gäller, stona. SPHA nämner ju heller ingenting om det hemsidan, det står bara att OLWS positiva hingstar inte är tillåtna i avel. Eftersom stona inte nämns så tar man ju för givet att det är tillåtet att använda dom. När en person frågade raspresentanten så fick hon svaret att om man inte testar sitt sto, så vet man ju inte om den är positiv och då är det bara att avla på. Oseriöst av en rasförening tycker jag. Dom borde ju ge korrekt information, hur ska annars medlemmarna kunna lita på sin förening?

Om man fått det svaret av föreningen och sen använt sitt sto i avel och blir anmäld.....

Mike
2006-03-22, 10:43
Howdy!

Nu har dom i alla fall lagt ut Djurskyddsmyndighetens svar.
Och där står att alla hästar som skall användas i avel SKALL testas för OLWS.
Däremot behövs inte test för GBED, så man inte har någon bra uppfattning om hur spridd den är i den svenska populationen.

/Mike

Rroxy
2006-03-22, 12:08
Visst e det bra att det nu står svart på vitt på SPHAs hemsida att lagen även innefattar sto, så kan man inte missleda eller missförstå någon/något. Undras om Djurskyddsmyndigheten nu kommer att kräva prov på ALLA individer som man vill bedriva avel med?? Hade varit intressant om de gjorde detta :smirk:
Ska bli roligt att följa denna fråga då jag inte tror att den slutar vid detta. Som sagt kolla på paintinfo.se och stallmagasinet OFTA å ser Ni om det kommit några nyheter!!

Mike
2006-03-22, 12:21
Och nu kom nästa avhopp från styrelsen.........
Man skulle lugnt kunna säga att det råder en rejäl kris i föreningen nu.

Enligt Stallmagasinets hemsida, har nu så många hoppat av styrelsen (5 st) att stadgarna kräver ett nytt årsmöte.

/Mike

Rroxy
2006-03-22, 13:09
Och nu kom nästa avhopp från styrelsen.........
Man skulle lugnt kunna säga att det råder en rejäl kris i föreningen nu.

Enligt Stallmagasinets hemsida, har nu så många hoppat av styrelsen (5 st) att stadgarna kräver ett nytt årsmöte.

/Mike

Kris??? Nä inte så värst:banana:
Ska bli intressant att se vad som komma skall i denna fråga....
Som man bäddar får man ligga:bump:

Lex
2006-03-22, 13:36
Hejsan.
Hade varit intressant att veta vad som är den bakomliggande orsaken till att så många har valt att avsäga sig uppdraget efter så kort tid.
/mvh Lex (f.d medlem för länge sedan)

Lenita
2006-03-22, 13:51
Hemliga klubben....:angel: Jamar man inte med vissa så är man inte önskvärd.....:crazy:

Rroxy
2006-03-22, 14:00
Hejsan.
Hade varit intressant att veta vad som är den bakomliggande orsaken till att så många har valt att avsäga sig uppdraget efter så kort tid.
/mvh Lex (f.d medlem för länge sedan)

Kan bara hålla med dig....
Det ser ju inte bra ut att så många avgår på så kort tid i en så stor förening som representerar Sverige, det har säkert inte enbart med OLW att göra. Alla har säkert olika anledningar.

jackpot
2006-03-26, 11:12
Å nu läste jag precis att det hela ska gå till EU. Annika M-Hansen, hon som äger Sporty Danny tänker driva frågan vidare dit.
Såg det påStallmagasinets hemsida.
Det är bra. Märkligt att Sverige ska vara enda land i hela d..a världen med det här förbudet.
Hoppas hon vinner.
Hoppas hon får stöd. Men det verkar ju finnas stöd ute i landet även om SPHA inte fattat det.
Men risken är väl att det tar tid och vad händer med svensk paintavel under tiden. Jag tycker det ärganska skrämmande ju mer man tänker på det. Hur många blir det kvar att avla på egentligen?
Jackpot

cowsense
2006-03-26, 18:33
Ja visst är det bra att hon går till EU. Jag är övertygad om att hon vinner där. Det är ju både ett handelshinder och diskriminerande.
Större delen av SPHAs medlemmar och uppfödare stödjer henne.
Hoppas bara att det inte tar allt för lång tid att få EU att ta upp fallet.

Lenita
2006-03-27, 15:11
Du och jag kan åka ner och sparka dom lite i aschlet så kanske det går snabbare....:angel: ;)

Rroxy
2006-03-27, 20:36
Vi e många som stöttare Annika, medlemmar eller inte!! Klart det bara kan gå bra i EU, när de får reda på hur det går till här i lilla Sverige tror jag de baxnar:rofl:

Vi är ju många i detta land som stödjer avelsplanen som skickats till Djurskyddsmyndigheten för ett tag sedan och detta har inte ändrats så vi en enad stor trupp som står bakom Annika.:banana:

Lex
2006-03-27, 21:07
Hejsan.
Jag tror det går bra med Svensk Paint-avel.
Det finns många hingstar och ston, både i Sverige och utlandet, som är OLW-negativa.
Om man ser till att man avlar på friska djur så tror jag att det kommer att märkas utomlands, precis som vi har haft en bra avel på våra friska kor och dessa är mkt eftertraktade utomlands, tex i Amerika.
Givetvis är det för dom som har en OLW-positiv häst väldigt tråkigt (ekonomiskt).
För det är ju vad det handlar om, bara ekonomi.
/mvh Lex

jackpot
2006-03-28, 09:25
Fast där tror jag du har fel. Det handlar inte alls bara om pengar. Det finns inte många paintar i Sverige och det skulle vara väldigt intressantatt veta hur många av dem som är negativa.
Jag tror attd et försvinner en massa bra paintar för avel nupga det här. Jag menar Sporty Danny och Anders Josefssons reininghingst är väl ett bra exempel på hur två otroligtbra hästar inte får användas fast bara i Sverige. För båda de hingstägarna hade det nog varit värt mer pengar att skicka dem till Europa och låta dem användas i avel där oavsett förbud eller inte eftersom det finns fler hästar i övriga Europa än lilla Sverige. Det handlar på sin höjd om 5-10 betäckningar per år i Sverige och det är inga stora pengar. Nu försvinner de två ur aveln + en rad andra bra ston. Bedrövligt och katastrof för svensk paintavel.Tror
Jackpot

pixi
2006-03-28, 15:41
Hej Lex,
jag håller inte med dig i någonting.

1. Det handlar inte om sjuka djur. En OLW positiv häst är inte sjuk på något sätt och kan aldrig bli sjuk.

2. Det finns två OLW fria overohingstar i Sverige, det är i mina ögon INTE många! Den ena av dessa två hingstar ägs av rasföreningens ordförande och den ena rasrepresentant. Kan det möjligen ha påverkat styrelsen nonschalanta hantering av den här viktiga frågan för svensk paintavel. Den andra rasprepsentanten/ledamoten har ett avelssamarbete med först nämnda raspresentant. Här kan vi nog prata om ekonomiska intressen!!!!!

3. Att amerikanarna skulle börja intressera sig för våra hästar, det känns som ett skämt. Vi är ljusår efter dem.

Självklart är det en kattastrof att många av de bäst kvalificerade hästarna inte får användas i aveln här i sverige. Overon är viktig för rasen särskilt nu när crop out:arna registreras som quarter och inte som paint, viktigt blod försvinner där också.

LionQueen
2006-03-28, 15:43
OLW, chips? ;D

pixi
2006-03-28, 16:03
Dill o gräslök? :rofl:

Lenita
2006-03-28, 16:08
Även om de inte kommer att finnas några cropouts så går ju fortfarande dessa att använda på paintston eller painthingstar så helt förlorade för paintaveln är de ju inte...:)

/Carina (numera ägare till en dubbelreggad cropout)....:eek:

Lenita
2006-03-28, 16:09
Föredrar Sour cream & onion.....:d :D

Lex
2006-03-28, 18:06
Hejsan.
1. Helt rätt, men den bär en defekt gen som inte ger några symptom.
2. Hur många positiva overo-hingstar finns det i sverige?
3. Ljusår??? Hur många generationer svenskfödda paintar finns det? Dvs där anfäderna enbart är födda i sverige.
Min paint är andra generation = amerikansk där pappan var sk moderlivsimport.
Så våra paintar är nog rättså amerikanska. Jag tror inte aveln här har påverkat rastypen, så man kan påstå att vår avel är helt amerikansk. så några ljusår efter är vi nog inte.
/mvh Lex

Rroxy
2006-03-30, 14:29
Hejsan.
3. Ljusår??? Hur många generationer svenskfödda paintar finns det? Dvs där anfäderna enbart är födda i sverige.
Så våra paintar är nog rättså amerikanska. Jag tror inte aveln här har påverkat rastypen, så man kan påstå att vår avel är helt amerikansk. så några ljusår efter är vi nog inte.
/mvh Lex

Hej
1. Att detta inte gått in än.... OLW positiva individer är inte defekt. De bär fortfarande på ett anlag!!!! inte någon defekt!!!

2. Om nu ALLA brukat allvar med att testa sina hingstar hade det enbart varit ett få tal som tillkommit

3. Ljusår?? Nä, men att antal bakom är vi trotts allt. Typ 10-12...

Hoppas innerligt att EU tar upp Annika M-H ärende snabbt och kan inte tänka mig något annat än att hon vunnier där!! Att vara enda landet som har detta förbud är ju att vara X-antal åt bakom de övriga länderna, där ibland USA.

Rroxy
2006-03-30, 14:29
Hejsan.
/mvh Lex

Hej
1. Att detta inte gått in än.... OLW positiva individer är inte defekt. De bär fortfarande på ett anlag!!!! inte någon defekt!!!

2. Om nu ALLA brukat allvar med att testa sina hingstar hade det enbart varit ett få tal som tillkommit

3. Ljusår?? Nä, men att antal bakom är vi trotts allt. Typ 10-12...

Hoppas innerligt att EU tar upp Annika M-H ärende snabbt och kan inte tänka mig något annat än att hon vunnier där!! Att vara enda landet som har detta förbud är ju att vara X-antal år bakom de övriga länderna, där ibland USA.

Lex
2006-03-30, 16:17
1. en defekt gen är en defekt gen.
2. ?
3. Jag skulle tippa 0 år.

Rroxy
2006-03-30, 17:54
!: Hämtat från Paintinfo.se

Att vara bärare av OLWS-genen innebär ingen defekt, det är friska djur som endast bär på en letal gen. Overo (O)-genen är recessiv, det betyder att båda föräldrarna måste vara bärare av genen samt
att de båda nedärver den, för att fölet ska drabbas av dubbel uppsättning och därmed vara defekt. // Slut citat

:confused: Vissa kan då inte ta emot ren å skär fakta!!!:confused:

Mike
2006-03-30, 22:14
Defacto är det en defekt gen.

Det är ett muterat anlag, alltså defekt.

Däremot är hästen som sådan inte defekt förrän du har en dubbelpositiv individ, men likt förbaskat så är anlagsgenen för OLWS defekt.

DET är ren och skär fakta.

/Mike

cowsense
2006-03-31, 11:12
Ni har nog rätt alla tre, det är nog mest språkligt som det skiljer sig åt, jag skulle vilja säga så här:

Hästen är inte defekt
Men bär på en gen som är defekt

Mike
2006-03-31, 14:29
Hehe........ Precis det jag säger ju :)

/Mike

cowsense
2006-03-31, 17:27
Som någon skrev här ovan så finns det i Sverige idag bara 2 avelsvärderade Overohingstar som är testade OLWS-negativ.

Den ena av dessa hingstar är Tors Mighty Bear, en urflott hingst som premierades med 41 p förra året, mycket höga poäng alltså.

Han är en avkomma till den avelsvärderade, men sen ett antal år då förbjudna (OLWS-positiva) hingsten Whatafrecklynxkent (Frecke).
Whatafrecklynxkent är en flott hingst, dubbel APHA-Champion och en mycket god nedärvare. På SSGF Futurity härom året så hittade man "Freckes" avkommor på de flesta platserna i toppen (i konkurrens med även Quarter).

Tyvärr får vi alltså inte använda denna goda avelshingst här i Sverige, men han brukar stå till förfogande i såväl Danmark som Holland. Så europerna får i alla fall tillgodogöra sig denna prestationshingsts blod. Svenska ston körs också till Danmark för betäckning. Det är helt lagligt. Men ack så onödigt att behöva åka så långt tycker ju jag då.

Ca 50% av avkommorna i avel positiv/negativ blir ju alltså negativa.
Ca 50% blir anlagsbärare.

Även om aveln varit tillåten så skulle en uppfödare jubla högst om deras hingstföl var negativ. De flesta positiva hingstfölen kastreras och blir utmärkta ridhästar. Bara ett exceptionellt fint hingstföl skulle behållas som hingst. En positiv hingst har ju trots allt ett begränsat antal ston som kan passa som partner. Så tror jag scenariot skulle se ut om det var tillåtet...

monke
2006-04-01, 04:33
Pixi
-Nej den är inte sjuk men den kan föra anlaget vidare, man har ju inte förbjudit det för att man tycker att det är kul utan för att få bort problemet.
Se på Hypp hästarna man har i USA skjutit problemet framför sig tills man inte kunde längre och nu skall alla hypp hästar bort ur aveln.
-Att det just är dessa två som har hingstar som är ok enligt Svensk lag, kan det bero på att man tänkt till och försökt göra det som är rätt eller beror det på att dom vill dj-las med alla andra?
Är det enligt dig, svårare att välja en hingst som är fri från dessa anlag än en som har dom om man väljer hingst?

Den här hat debatten överallt i media och på nätet är inte bara sorglig utan direkt förödande inte bara för Painfolk utan allt westernfolk.

Monke

monke
2006-04-01, 04:39
Detta är ju inte en diskussion om huruvida dessa positiva hingstar är vare sig vackra, användbara, högpresterande, ger bra avkommor osv......
Det handlar om vad Svensk lag säger och den säger att det är olagligt att använda dessa individer oavsett deras fördelar.

Monke

JHANA
2006-04-01, 09:03
Pixi
-Nej den är inte sjuk men den kan föra anlaget vidare, man har ju inte förbjudit det för att man tycker att det är kul utan för att få bort problemet.

Monke

Visst vore det bra om det gick att avla bort problemet.

Men med tanke på hur stor (eller ska jag skriva liten??) procent av all världens paint-avel som bedrivs i Sverige, har ju inte ett svenskt förbud någon större effekt på problemet...:angel:

Jag tror och hoppas att reaktionerna skulle vara annorlunda om det var ett världsomfattande förbud, för då skulle effekterna av det vara lite annorlunda än nu, när bara svenska uppfödare drabbas, utan att rasen blir fri från OLW´s.

Mike
2006-04-01, 18:24
monke!

Vi har ibland hamnat i lätt delo med varann bär på buke, men nu kan jag bara :bow: :bow: :bow: :bow:

Hug your horses!

/Mike - OLWS negativ:devil:

Mike
2006-04-01, 18:30
Men det är ju för jösse namn det vi KAN!!!!

Åtminstonde här i Sverige.
Varför kan inte vi vara föregångsland?

Förespråkandet för att avla på OLWS i sverige handlar inte om att det skall vara jämlikt mellan länderna.
Det handlar ENBART om att skydda personliga investeringar.

Allvarligt talat, har man köpt en OLWS-positiv häst efter 1994 (när förbudet kom) i hopp om att avla på den, så har man gjort ett föebaskat korkat köp.

Inte fan köper jag en hembränningsapparat i förhoppning att jag skall kunna få det tillåtet :), eller börjar odla braj, för att sedan processa med allt och alla för att få det lagligt.

Vill jag ha en lagändring, så får jag fan se till att ändra lagen först, och sedan börja ägna mig åt det som tidigare var olagligt.

punkt.

/Mike - krass realist von oben :devil:

jackpot
2006-04-01, 18:38
Och vad menar du med det?
Att man inte ska debattera det som är obehagligt? Att man ska tiga ihjäl det som är fel?? I min världär det sunt att diskutera och debattera.
Och varför ska man inte försöka påverka svensk lag om man tycker det är fel? Det kallas demokrati!
Finns det kanske en anledning till att Sverige är det enda land med det här förbudet?
KAnske för att det INTE är något stort problem i övriga länder?
Har du läst omundersökningen i USa hur liten procent det handlar om som födds medOLW och då finns det ändå inget förbiud.
Jackpot

monke
2006-04-01, 23:09
Ja, hur är det man säger, även en blind höna kan hitta ett korn;)
Jag kanske inte är helt obotlig i alla fall:angel:

Monke:banana:

monke
2006-04-01, 23:29
Jag har aldrig tyckt att det är obehagligt att diskutera, men det är en sak att diskutera om man tycker det är fel eller rätt att Svensk lag ser ut som den gör, en helt annan att racka ner på dom som försöker följa den.

Hur påverkar DU den Svenska lagen när det gäller detta problemet?

Monke:smirk:

jackpot
2006-04-02, 08:13
Vem har försökt racka ned på dem som följer lagen?????
Måste ha missta nåt här. Det är väl ingen som rackar ned på dem som följer lagenmen däremot har flera klagat på SPHA, vår rasförening som inte talat om för oss vad som gällt under åren. Det här med stona kom ju fram nyligen. Och vad menar du med "dem som försöker följa lagen" ? Vilka är de och på vilket vis skulle vi hackat på dem?
Vad jag själv gör för att påverka lagen?
Som stoägare har jag skrivit på den lista som gått till Djurskyddsmyndigheten där vi kräver att få avla positivt/negativt. JAg har skrivit till min förening SPHA och sagt vad ja tycker och hoppades få dem att lysna, men det gick inte så bra.
Jag har försökt lära mig så mycket som möjligt för att kunna berätta f ör andra vad OLW egentligen är förnågot.
Du skriver hatkampanj?? Mot vadå? Jag tycker det varit en ganska bra diskussion här där man ser hur mycket folk egentligen kan.dvs ganska mycket. Tycker du verkar ha missförstått en hel del.
jackpot

Lenita
2006-04-02, 21:55
Visst är det den svenska lagen. Men nu råkar vi vara med i EU och där är lagen en helt annan så varför ska vi inte följa den. Sverige är ju så duktiga på att vilja följa EU's lagar i allt annat så varför inte i det här fallet....:smirk:
Själv tror jag inte att ett förbud är den bästa vägen att gå för att få bort en defekt gen, speciellt inte med tanke på att övriga länder med paintavel har fri avel.:angel:

I stället för att ta till med storsläggan direkt kanske det är vettigare använda sig av en lite försiktigare infallsvinkel till problemet. Förbud får aldrig någon välvilligt intälld till förändringar.
Djurskyddsmyndigheten borde istället lyssna mer till de som jobbar med saken i fråga och verkligen ta till sig åsikter och förstå att det är folk som vet vad de talar om och respektera detta. Tyvärr är det så att deras förmyndarmentalitet gör att man bara känner sig överkörd av dem......:mad:

/Carina (som också äger paint och har skrivit på listan)....:eek:

JHANA
2006-04-02, 22:00
Visst är det den svenska lagen. Men nu råkar vi vara med i EU och där är lagen en helt annan så varför ska vi inte följa den. Sverige är ju så duktiga på att vilja följa EU's lagar i allt annat så varför inte i det här fallet....:smirk:
Själv tror jag inte att ett förbud är den bästa vägen att gå för att få bort en defekt gen, speciellt inte med tanke på att övriga länder med paintavel har fri avel.:angel:

I stället för att ta till med storsläggan direkt kanske det är vettigare använda sig av en lite försiktigare infallsvinkel till problemet. Förbud får aldrig någon välvilligt intälld till förändringar.
Djurskyddsmyndigheten borde istället lyssna mer till de som jobbar med saken i fråga och verkligen ta till sig åsikter och förstå att det är folk som vet vad de talar om och respektera detta. Tyvärr är det så att deras förmyndarmentalitet gör att man bara känner sig överkörd av dem......:mad:

:bow: :bow:

/JHANA (som inte har någon paint, men inte kan låta bli att blanda sig i den här intressanta debatten ändå!):devil:

Lenita
2006-04-02, 22:28
Alltid trevligt att få åsikter från folk som kanske kan se problemet ur en annan synvinkel.....:D

Förutsatt att alla respekterar att de har olika åsikter och det inte blir någon pajkastning...:angel: *lägger armarna ikors och blänger hotfullt i riktning mot övriga*......:cool:

wrangler
2006-04-02, 23:40

Håller med du. Funderar ofta på varför "uppfödare" ofta verkar likställas med "hjärndöd"...

Wrangler /Som HAR HAFT paintar i avel, både sto o hingst och vill kunna välja avelsdjur efter andra kriterier men inte för den sakens skull har minsta lust att föra defekta gener vidare... :smirk:

pixi
2006-04-03, 11:05
Pixi
Se på Hypp hästarna man har i USA skjutit problemet framför sig tills man inte kunde längre och nu skall alla hypp hästar bort ur aveln.
-Att det just är dessa två som har hingstar som är ok enligt Svensk lag, kan det bero på att man tänkt till och försökt göra det som är rätt eller beror det på att dom vill dj-las med alla andra?
Är det enligt dig, svårare att välja en hingst som är fri från dessa anlag än en som har dom om man väljer hingst?

Den här hat debatten överallt i media och på nätet är inte bara sorglig utan direkt förödande inte bara för Painfolk utan allt westernfolk.

Monke
Har man olw positiva ston som man använder i avel (trots lagen) så väljer man så klart att importera en negativ hingst så det är klart att de har tänkt till.

Själv väljer jag gärna en negativ hingst om det finns en sån som passar till mitt sto men tyvärr så är båda två hingstarna som finns av halter modell.
Det är som att ha en hopphäst och ha två dressyrhingstar att välja mellan. Det blir inte någon vidare konkurrens kraftig avkomma om man vill tävla i hoppning.

cowsense
2006-04-03, 12:33
Den här tråden börjar bli ganska lång, och nu ser jag att Hypp är uppe igen och vill gärna skriva ett par rader. Jag anser att man inte kan diskutera Hypp och OLWS samtidigt. Det är två helt olika saker som inte går att jämföra med varandra.

Hypp är ett dominant anlag, en häst med ett (1) hyppanlag kan när som helst insjukna. Hypp hittar man hos hästar med Impressive-linjen.

Att man nu förbjudit avel på Hypphästar även i USA beror inte på anlaget spridit sig så mycket att det inte är hanterbart längre.

Däremot finns en stor opinion mot Hypphästar, detta då det är en plågsam sjukdom och ett verkligt lidande. I USA har man ju mer eller mindre struntat i att testa för Hypp tidigare, vilket inneburit att det funnits hästar med såväl 1 som 2 Hyppanlag (man har alltså parat två bärare). Man har alltför ofta kunnat se hästar ramla ihop på tävlingsbanan av ett Hyppanfall. Man har kvickt varit framme och gett den en spruta för att få den på benen igen. Riktigt otäckt och naturligtvis plågsamt för hästen.

Avel med Hypp-hästar är förbjudet även i Sverige och ska så förbli tycker jag.

De friska OLWS-bärarna däremot tycker jag självklart att vi ska få använda precis som i övriga EU och världen. Att lilla Sveriges förbud skulle påverka resten av världen har jag mycket svårt att se.
SH registrerade förra året att svenska avelsgodkända Painthingstar betäckte 38 ston. Ingen stor avel precis....

Personligen så tycker jag att det är bra att det blivit en debatt och att detta lyfts upp till ytan. Information och kunskap är alltid av godo.

monke
2006-04-04, 16:01
Man kanske kan vända sig utanför landet då för att få det man vill ha.:idea:

Monke:)

Lenita
2006-04-05, 23:55
Om man är gjord av pengar kanske....:angel: Tyvärr tror många att paint/quarterägare= rik...:crazy:
Totalt fel i mitt fall....:(

/Carina (fritidsforskare)...:eek:

wrangler
2006-04-06, 00:11
Om man är gjord av pengar kanske....:angel: Tyvärr tror många att paint/quarterägare= rik...:crazy:
Totalt fel i mitt fall....:(

/Carina (fritidsforskare)...:eek:

Ehum...bilda klubb? :smirk:

Lenita
2006-04-06, 01:54
Absolut....:D
Har du nåt bra namn på den....:confused:
Hmmm.. PMS kanske.... Poor Mans Society...:angel:

cowsense
2006-04-06, 13:20
Visst kan man vända sig utomlands. Men det känns aningen absurt att man ska behöva göra det. Ska vi ha en paintavel i Sverige och kunna konkurrera på lika villkor, så måste ju EU:s regler gälla även här hos oss.

wrangler
2006-04-06, 17:13
Absolut....:D
Har du nåt bra namn på den....:confused:
Hmmm.. PMS kanske.... Poor Mans Society...:angel:

Klockrent! :D

Lenita
2006-04-07, 00:39
Det har ju dubbel mening......:angel:

jackpot
2006-04-07, 09:26
Precis. Det är ju det som är så sjukt för vänder man sig utomlands är ju dessutom inte hingstarna testade... och vänder du dig till en paintuppfödare i tex Tyskland och vill veta om deras hingst är OLWS-testadmöts du säkert av väääääldigt förvånade miner.
Monke, har fortfarande inte svarat på vad honmenade med hatkampanj?? Skulleva intressant att veta vad du menar.
Och snackar vi kampanj, verkar juSPHAs styrelse helt ballat ur på senaste tiden om man läser medlemsbevet. Sicken rappakalja,de tror visst vi är dumma i huvudet.
Nu har de PLÖTSLIGEN ändrat inställning i OLW:sfårgan. Konstig förening, tänker gå ur.
JAckpot

Lenita
2006-04-07, 20:25
Ja det börjar verkligen på att likna värsta dokusåpan.
Anser själv att det är ytterst oseriöst att skriva på det sätt som SPHA's styrelse har gjort i nyhetsbrevet.
Sen känner jag till lite andra konstigheter de har gjort, bl.a det här med bytet av informationskanal (från Stallmagasinet till Lucky Rider) plus en del konstigheter som att styrelsemedlemmar inte får tillgång till styrelseprotokoll.......:angel:
De skulle nog behöva vara med på kursen i föreningsteknik vi ska ha i Kil nu på söndag...:crazy:
Fast det finns ju ett bemötande till absurditeterna i brevet på www.paintinfo.se ..:D

Lenita
2006-04-07, 20:28
Själv tänker jag stanna kvar i föreningen eftersom det är vår bästa chans att få det sjunkande skeppet som heter SPHA på rätt köl igen.....:crazy: ;)

Solafekub
2006-04-09, 14:09
Läste bemötandet ifrån de avhoppade SPHA-styrelsemedlemmarna på paintinfo.se. Finns det omtalade nyhetsbrevet att läsa någonstans på nätet? Blev ju lite nyfiken på att läsa vad som stod... ;)

Lenita
2006-04-09, 19:22
Inte vad jag vet. Men om du vill kan du ju PM'a mig din adress så kan jag kopiera och skicka till dig.....;)

Solafekub
2006-04-18, 19:58
Nu har det tagit ytterligare fart i paintbråket, med ännu ett avhopp ifrån styrelsen! :eek: Det är tydligen uppe i sex styrelsemedlemmar som hoppat av! :crazy: Mer kan man läsa på t.ex. www.stallmagasinet.com

jackpot
2006-04-19, 13:00
Skönt på ett vis, då kanske det kan komma in en ny styrelse som inte jobbar bara i egensak utan för medlemmarna och painthästarnas bästa. Hoppas det blir så. Omjag fattar det hela rätt blir det nytt årsmöte nu,det täker inte jag missa. Nån som hört nåt om var, när och hur?
Jackpot

Mike
2006-04-19, 13:27
Hej!

Jag har lite svårt att förstå handlingsförlamningen hos alla dessa missnöjdda medlemmar.

Vill man verkligen göra något åt saken, så är det bara att gå samman så många som krävs av stadgarna för att kräva ett extra årsmöte.

Till detta möte kan man motionera om misstroendevotum mot sittande styrelse, eller del därav.

På detta sätt kan man få bort den/de man inte anser sköter sig.
Förutsatt att man vinner omsöstningen alltså....

Själv är jag inte medlem, utan står bara nära vid sidan och tittar på, och jag måste säga att trots att situationen är allvarlig, så blir den rätt löjeväckande, och smått skrattretande emellanåt.

Westernsverige och avelssverige har nog aldrig tidigare skådat en liknande sandlåda.

Och överallt sitter folk och gastar, de flesta helt anonymt på nätet, bakom sina nick.... Men GÖR NÅGON NÅGOT (förutom A M-H då....)
Näe!

Detta beteende har ett namn:
Svensk gråsossementalitet.
Bekvämt att gnälla och skälla på andra, men inte skall man lyfta ett finger för att göra nåt....

Sorgligt faktiskt, för pacifisterna skadar sig själva genom detta.

Så alla ni som klagar: GÖR FÖR H***ETE NÅT DÅ!

Allt detta är faktiskt rätt sorgligt, på många sätt.

Hug your horses!
/Mike

Rroxy
2006-04-19, 13:34
Var, När Och hur de ska hålla ett nytt års möte vet nog ingen!!! Kan bara säga "håll ögon och öron öppna" för det kommer nog att vara en "liten" notis om detta OM de annonserar ut det!!!
De har ju gjort enhel del i "smyg" den sista tiden!! Nä inte i smyg, fel ordval!!!! Gjort som de velat och inte informerat övriga meddlemar!!!

jackpot
2006-04-19, 13:44
Visst är det sandlåda där har du rätt och jag vet ju att det görs saker. Brev till styrelse osv för att få svar, fast de svarar inte om frågan är obekväm.
Tror sandlådemivån skrämmer bort många. MAn skiter i det istället för att det är som det är och att man riskerar att bli påhoppad av "the big boss".
Jag hörde på Greva att det var en lista på gång från medlemmarna. Nu kanske inte det behövs.
Jackpot

Mike
2006-04-19, 13:46
Årsmöte/Extra årsmöte kan man inte smussla med.....
Det är reglerat i stadgarna hur det skall utlysas, samt i hur lång tid innan......

/Mike

Mike
2006-04-19, 13:48
Och allt detta skadar hela förtroendet för allt vad PAINT heter i Sverige.

För min del spelar det ingen roll hur mycket painthäst jag skulle ha..... Skuslle i alla fall aldrig bli medlem i en förening som SPHA.

Och det beror inte enbart på det nuvarande bråket, utan på en massa saker som hänt under en längre tid innan detta....

/Mike

Rroxy
2006-04-19, 14:21
Det är jag fullt medveten om att man inte kan smussla med....

Sen vill jag åxå informera dig om att vi e rätt så många som gör mycket åt detta angående föreningen vi diskuterar!!

Eftersom som du står nära och tittar på kan jag tänka mig att du är nästa lika insatt i denna diskution som jag är.
De är många som protesterar om vad som pågått och vad som inte kommit fram till medlemarna som tex, styrelseprotokoll.
Sen att de kanske inte syns och hörs så mycket än har kanske sina förklaringar.
Men att påstå att alla som gapar inte gör något tycker jag e ett litet påhopp. Många av de som hoppat av gör endel medans endel sitter tillbaka och inte gör något. Att det är på det viset har säkert sina personliga förklaringar!!!

Lenita
2006-04-19, 15:58
Det är just det vi håller på med........:angel: Att göra något alltså....;)

/Carina (som inte sitter bredvid och klagar) :eek:

jackpot
2006-04-19, 19:15
Har gått och irriterat mig på ditt inlägg under eftermidagen. Du påstår en massa saker både om OLWS, avel o största allmänhet och om vad medlemmarna gör och inte gör. Uppenbarligen har du ingen koll, du bara tycker.. och anklagar andra för att göra detsamma, På sig själv känner man andra.
Oförskämt att säga attd et inte görs något och rent skitprat utan substans. Du har ju uppembarlingen ingen aning om vad paintfolket gör.
Har du sett namnlistan om OLW ? Har du sett paintinfo ?
Har du läst vad två av de avhppade styrelsemedlemmarna skriver ? Tror du inte de har nåt stöd? Varför tror du OLWSlistan uppstod? För att folk sitter på sina rövar och är "gråsossar". Nej, du snackar och snackar utan att veta så väldigt mycket och kommer me dgrova påhopp.
Illa.
Jackpot

wrangler
2006-04-19, 22:09
:bow: :bow: :bow:

Myra
2006-04-19, 23:30
Jag tror, kan nog gissa att det kommer att bli ett nytt möte på Grevagården (Bökeberg challange). Håll utkik på www.paintinfo.se

Mike
2006-04-20, 14:52
Hej!

Inte speciellt mycket har gjorts, i alla fall inte tillräckligt och av tillräckligt många.

Tyvärr tappar OLWS-listan trovärdighet eftersom åtminstonde en av de som skrivit på som paintägare inte ens äger en häst, eller håller på med det. Seriöst va? :)

Jag har bättre koll än du tror :)

Kan mina sk 'påhopp' sporra er att få arslet riktigt ur vagnen och göra mer, så har jag faktiskt hjälpt er, även om detta inte var min ursprungliga intention......

Protestlistor är ju en start, men hjälper föga mot en styrelse som har skygglappar för allt annat än sina egna åsikter. Dom anser väl antagligen att de medlemmarna också lider av 'bristande laganda'.

Själv har jag agerat på annat håll genom att gå in som ordförande för WRAS Distrikt Syd, med den enda anledningen att det inte fungerar.
Det blir ett sjuhelvetes arbete, som kommer att kosta tid, svett och pengar, men det gör sig inte självt, och man kan inte räkna med att någon annan skall fixa det heller.
Så mycket rövnötande gråsosse är jag :) (bror duktig, von Oben m m....)

'Painteriet' kommer inte heller att fixa sig självt.
SPHA's öde ligger faktiskt i ERA händer.
Det är medlemmarna som har den absoluta makten.

Bara 'någon' orkar suga tag och hugga i, så kan ni komma dit ni vill, inte annars.

Lycka till!
/Mike

Mike
2006-04-20, 14:56
Av förklarliga skäl tror jag att den kvarvarande styrelsen försöker förhala detta till efter USA-resan :)
/Mike

Lenita
2006-04-20, 15:06
Det finns åtminstone en rejäl person i deras valberedning som jag vet kommer att göra ett hästjobb för att få till en vettig styrelse...:D ;)
Kan jag hjälpa till så kommer jag att göra det...:)

Mike
2006-04-20, 15:18
Gott!

Mer sånt behövs!

Flera frivilliga?

/Uppviglar-Mike :devil:

Rroxy
2006-04-20, 16:36
Du kan tro vi e många som är frivilliga att kämpa för Paint folket och dess förening. Det håller vi redan på med. Sedan att du inte vet om ALLT kan ju bero på att du står sidan om och tittar på!!!! Man kan inte få full inblick i något som man inte är inblandad i !!!!!!!

Ang. ditt tidigare inlägg om personen du "vet" skrivit på lista som paintägare, men inte ens (enligt dig) håller på med paintar.

Min undran är om du överhuvutaget känner denna person eller det är en information som du fått muntligt?. Med tanken på din ord så gissar jag på det sist nämnda.

Denna listan har skapat en hel del irritation hos ett fåtal peroner som inte håller med oss om den avelsplan vi skrivit på. Och även att vissa personer skrivit på... Menar du att man kan inte vara insatt i denna fråga enbart för att man inte äger en paint?? Jag vet många som är väl insatta i OLW frågan men inte äger en paint själv!!!

Jag kan ju tycka att du har väldigt många kommentarer till vad som gör och inte gör i SPHA. Underligt att du kan lägga en massa tid på alla din inlägg när du uppenbart inte vet allt som föregår runt omkring!!!!! Sen har jag förstått att du hålls informerad om vad som händer, till en viss del och då enbart från ett fåtal personer. Då är det svårt att se ALLT som görs nu ang. styrelsen vara och inte vara!!!

Rroxy
2006-04-20, 19:01
Nu blev jag nyfiken, eftersom jag hade förhinder att själv vara på Grevagården.... vad var det för lista som vandrade runt?? Vad handlade den om??

Mike
2006-04-20, 23:31
Jo, jag vet personligen vem personen är.

/Mike

Lenita
2006-04-20, 23:53
Du får gärna PM'a mig om vem det är.....:angel:

Lex
2006-04-21, 08:09
Så du menar att alla avhoppen har med OLW att göra?
Det får man inte intrycket av när man läser deras motivering, men det är kanske det som är saningen.

cowsense
2006-04-21, 08:43
Hej Mike och alla andra,

Mike jag förstår vad du menar och förstår också din "underton" att peppa människor att verkligen ta tag i saken och göra något.

Tyvärr är det ju så i de flesta föreningar att många klagar men få är beredda att verkligen jobba. Jag har dock varit i kontakt med många och jag är fascinerad av hur många som verkligen är engagerade. Därför har jag stort hopp för föreningen och att valberedningen ska få bra folk som är villiga att arbeta för föreningens bästa. Kanske kan t.o.m. den turbulens som varit i föreningen - och som inte gynnat paint och westernridningen - i slutänden ändå föra något gott med sig, nämligen att så många människor engagerat sig och blivit enade i sitt intresse. Tar vi t.ex. OLWS-frågan så har det under åren ute i stugorna suttit människor och i sin ensamhet och upprörts över detta, alla dessa har nu funnit varandra och kan hjälpas åt i det arbetet.

På OLW-listan hittar man i princip alla stora uppfödare i Sverige, paintägare (och även familjemedlemmar till dessa, ofta är ju hela familjen engagerad). Jag vet att det inte har jagats namn bara för att få med så många namn som möjligt, då hade listan kunnat vara hur lång som helst. Min uppfattning är att de som står med är högst engagerade och kunniga på området. Man har eftersträvat kvalitet istället för kvantitet om du förstår hur jag menar.

Du får gärna mejla mig och berätta vem på listan som inte är engagerad i paint överhuvudtaget. Att man personligen inte äger en paint behöver ju inte betyda att man inte har engagemang och intressen i det hela.

Hälsningar Cowsense
med framtidstro för såväl svensk paintavel som svenska paintföreningen

Rroxy
2006-04-21, 09:04
Så du menar att alla avhoppen har med OLW att göra?
Det får man inte intrycket av när man läser deras motivering, men det är kanske det som är saningen.

Hej
Nä jag menar absolut inte att alla avhoppen har med OLW frågan att göra. Absolut inte!!!!! Som jag sagt tidigare i denna tråden så har alla avhoppare sina egna anledningar och de varierar säkert också en hel del. Deras motiveringar stämmer säkert Att hoppa av för OLW frågan från föreningen hade ju varit lite dumt.

Så du har nog bara missuppfattat mig en del där.... Tur att du tog upp detta så jag kunde få rätta till detta felet:o

Rroxy
2006-04-21, 09:08
Jo, jag vet personligen vem personen är.

/Mike

Hm :confused:
Av förklarliga anledningar tror jag att du känner "några" som känner denna person. Kanske du skulle vilja skicka mig ett "brev" om vem denna personen är. För att ev rätta till ett fel!!!

Mike
2006-04-21, 11:29
Nej kära Rroxy, jag vet DEFINITIVT vem personen är, och tänker inte avslöja h*n nu, eftersom personen ifråga 'gått loss' fullständigt.

Eventuellt tar jag detta mellan 4 ögon med Lenita vid WRAS årsmöte.

Så nu kan du sluta traggla om mitt eventuella vetande i just den frågan.... Tack.

/Mike

Lex
2006-04-21, 11:33
"gått loss"
Vad menas med det? Har aldrig hört det uttrycket förrut.
Menar du "börjar gå igång"?
Uppvarvad?
/mvh Lex

Mike
2006-04-21, 11:39
Tack cowswnse!

Du verkar vara en av få som förstår vad jag menar.

Jo, jag vet att vi är på ett forum, där det är i princip omöjligt att läsa mellan raderna, men tyvärr så väljer en del att direkt vända taggarna utåt och se alltsammans som påhopp, inte som konstruktiv kritik.

Är taggarna utåt, så väljer man direkt att tolka texten så som man själv vill, alltså i defensiv ställning, och genast gå till motattack, trots att man inte ens fattat hela innebörden av det man läst.

På ett forum blir det ofta såhär, speciellt med såna som jag, som inte bara gullar och håller med, utan faktiskt säger vad jag tycker och tänker.

I OLWS-frågan är MIN uppfattning att man inte avlar på genetiskt defekt material. Jag anser inte att det för aveln för rasen som helhet framåt. Detta är dock MIN HÖGST PERSONLIGA UPPFATTNING.

Andra anser att OLWS-positiva hästar skall användas.
Det är deras åsikt, och jag respekterar den, även om jag inte håller med. Likväl som jag anser att dom bör respektera MIN åsikt i frågan.
Vi har ju faktiskt åsiktsfrihet i det här landet, och det skall vi vara förbaskat glada för.
Var och en får faktiskt tycka och anse vad han/hon vill.

Om sedan andra tycker att jag är dum i huvudet för den åsikten, så får det stå för dom.

Hug your (paint-)horses!
/Mike - fortfarande OLWS-negativ..... och övriga genetiska defekter med, inte bara letala

Mike
2006-04-21, 11:40
Hmmmm.....

på ett mycket otrevligt sätt.....

/M

Lenita
2006-04-21, 12:04
Låter intressant, vi får väl hitta något privat litet hörn vid tillfälle....:)

Lex
2006-04-21, 12:05
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

/Lex

Rroxy
2006-04-21, 17:16
Nej kära Rroxy, jag vet DEFINITIVT vem personen är, och tänker inte avslöja h*n nu, eftersom personen ifråga 'gått loss' fullständigt.

Eventuellt tar jag detta mellan 4 ögon med Lenita vid WRAS årsmöte.

Så nu kan du sluta traggla om mitt eventuella vetande i just den frågan.... Tack.

/Mike

Att du tycker att jag tragglat och varit (kanske) otrevlig ser jag lite ledsamt på. Så var det inte alls menat från min sida.
Eftersom jag själv känner en person som skrivit på denna listan och sen blivit anklagad för att skivit sig som paint ägare(och lite annat) så trodde jag vi pratade om samma person. Den jag menar har kollat upp listan en extra gång och stod inte alls som paintägare!!!
Personen som hoppades på fattade senare att påhopparen inte sett listan utan bara fått detta muntligt av en tredje part....
Hoppas du nu kan förstå varför jag var så frågvis å närgående som du uppenbart tyckt jag varit. Detta var inte min mening att få dig att reagera som du gjort!!!!

Mike
2006-04-22, 11:33
No offense taken :)

Du vet, det där 'mellan raderna' igen......
Ibland hatar jag internet......... :)

/Mike

Rroxy
2006-04-22, 15:14
No offense taken :)

Du vet, det där 'mellan raderna' igen......
Ibland hatar jag internet......... :)

/Mike

Låter trevligt att det e "no offense taken"

:banana: :banana: :banana:
Hug your horses from me:p

jackpot
2006-04-22, 18:02
OCh just det där du skrev där, är ett bra exempel på allt skitsnack soms prids runt den här frågan. Det påstods också att listan i stort sett bestod av minderåriga och icke hästägare, vilket ju är rena bullshiten. Här är en massa välkända uppfödare med, i stort sett alla ärmed, och många välkända tävlingsryttare också, men det finns ju de som har glädje av att det sägs sådana osanna saker och det kan du kanske själv räkna ut vilka det är. Personer som i många sammanhang sprider osanningar för att det gynnar dem själv. Varför visste ingen tidigare att det var förbjudet att avla med positiva ston kan man undra?
Varför tror plötsligt folk attd et förbjudet kommit nu och anklagar personerna som skrivit på OLW:s listan för det?
Varför sägs det att folk som skrivit på listan inte kan något om paint? Är det någon som har att vinna på det? SOm jag ser det ja! Och därför kommer sådana här osanningar ut.
Men sanningen vinner i slutänden och alla avhoppen tyder ju på att folk börjat fatta och ALLA ( och vi är mnga) som jobbar för förändring som nu jobbar tillsammans.
Att du mike, tycker det är fel att avla på OLWS positiva djur är helt ok för mig, även om jag inte delar den åsikten.JAg tror helt enklet nte du har tillräckligt med kunnande för att se varför det egentligen är både ofarligt och ett måste.
Jackpot

Lenita
2006-04-22, 20:56
Oj då! Har jag gått och blivit både minderårig och icke paintägare helt plötsligt....:angel:
Välkänd tävlingsryttare vet jag väl inte, men jag har åtminstone varit med på en del tävlingar. :o
Kan tillägga att jag känner personligen eller känner till minst 85% av de som är med på listan....:angel:

Rroxy
2006-04-22, 21:01
OCh just det där du skrev där, är ett bra exempel på allt skitsnack soms prids runt den här frågan. Det påstods också att listan i stort sett bestod av minderåriga och icke hästägare, vilket ju är rena bullshiten. Här är en massa välkända uppfödare med, i stort sett alla ärmed, och många välkända tävlingsryttare också, men det finns ju de som har glädje av att det sägs sådana osanna saker och det kan du kanske själv räkna ut vilka det är. Personer som i många sammanhang sprider osanningar för att det gynnar dem själv. Varför visste ingen tidigare att det var förbjudet att avla med positiva ston kan man undra?
Varför tror plötsligt folk attd et förbjudet kommit nu och anklagar personerna som skrivit på OLW:s listan för det?
Varför sägs det att folk som skrivit på listan inte kan något om paint? Är det någon som har att vinna på det? SOm jag ser det ja! Och därför kommer sådana här osanningar ut.
Men sanningen vinner i slutänden och alla avhoppen tyder ju på att folk börjat fatta och ALLA ( och vi är mnga) som jobbar för förändring som nu jobbar tillsammans.
Att du mike, tycker det är fel att avla på OLWS positiva djur är helt ok för mig, även om jag inte delar den åsikten.JAg tror helt enklet nte du har tillräckligt med kunnande för att se varför det egentligen är både ofarligt och ett måste.
Jackpot

Att denna lista har träffat endel på en öm tå har vi ju märkt;) Men det kanske är en bra sak. Nu har ju, som du säger, folk äntligen fått upp ögonen vad som gäller OCH så har det ju varit ett tag bak i tiden....
Att sedan folk bli påhoppade kan ju beror på att listan är obekväm. Visst kan jag förstå vem som påstår en massa ang, listan:angel: Man e ju kvinna med intuition:banana:
Sedan att det finns folk som skrivit på listan utan att äga en egen Paint visar ju bara att detta med OLW;s är ute bland "fotfolket" Man kan ju trots allt ha en mening i en sakfråga och vara väldigt mycket insatt även om man inte e hästägare. Mer sådan vill vi ha Eller hur??:love:

jackpot
2006-04-23, 14:46
Absolut att man kan vara engagerad utan att äga paint eller ens en häst ! Klart "de" väljer att klanka på det. Det är enklare än att hoppa på en av landets mest respekterade uppfödare tex.
Jag älskar min paint,men de senaste åren har ja mer än en gång undrat varför jag inte har en quarter istället. VÄntar med psänning på nytt årsmöte och ny styrelse och lovar att hjälpa dem och jobba så mycket jag kan för att vi ska få tillbaka den trevliga stämning som rådde i föreningen förr. Och det vet jag att jag inte är ensam om.
Jackpot

Lenita
2006-04-23, 15:06
Verkar som om den varit en veritabel elefant på en dels ömma tår....;)
Du kan inte PM'a mig din intuition så får vi se om det kan vara nåt i stil med vad jag tror...:angel:

Rroxy
2006-04-24, 16:24
Absolut att man kan vara engagerad utan att äga paint eller ens en häst ! Klart "de" väljer att klanka på det. Det är enklare än att hoppa på en av landets mest respekterade uppfödare tex.
Jag älskar min paint,men de senaste åren har ja mer än en gång undrat varför jag inte har en quarter istället. VÄntar med psänning på nytt årsmöte och ny styrelse och lovar att hjälpa dem och jobba så mycket jag kan för att vi ska få tillbaka den trevliga stämning som rådde i föreningen förr. Och det vet jag att jag inte är ensam om.
Jackpot

Nä du, ensam om att vilja få rätt på den föreningen är du inte. Till och med jag skulle vilja att det blir bättre, fast jag inte ens är "riktig" paintägare;) Tänk bara så mycket fotfolket kan hjälpa till med på träningar och tävlingar när de inte har hästar att ta hand om eller nerver att håll i schack:rofl:

Mike
2006-05-11, 14:20
*kl*

And the battle rages on.........

http://hd.se/bjuv/2006/05/10/haestuppfoedare_oeverklagar

Allvarligt talat, hur korkat får man motivera sig?
Att man som rasrepresentant inte skulle vara informerad:confused:
Det handlar ju bara om en lag som kom 1994.:angel:
Har hon inte ens läst skrivelsen från djurskyddsmyndigheten på SPHA's egna hemsida?
Följande står i den texten:
"SLUTSATSER
Anlaget för OLWS är enligt Djurskyddsmyndighetens bedömning så spridd inom
paintpopulationen att sannolikheten för enskilda individer i populationen att vara bärare är stor. Det vill säga för att få använda en individ i avel ska den testas med
avseende på om den är bärare av anlaget för OLWS."

Hade jag varit så klumpig i ett sådant sammanhang, så hade jag ställt min plats till förfogande.

I nuvarande jakt på ny häst har nu alternativet PAINT strukits.
Inget fel på hästen i sig, men tyvärr flippar cirkusen runt hästarna ur helt.

Jag är inte ensam om detta, och det skadar både rasens anseende och föreningen.

/Mike - köper quarter istället:devil:

jackpot
2006-05-11, 15:58
Sanslöst!
De borde skämmas.Fast det gör de ju inte. De vill bara tjäna pengar. det är det enda det handlar om. Men pinsamt svar. Trr de folk är dumma i huudet så de inte förstår vad det handlar om.
Tycker de skulle ha avgått för länge sedan,förstår inte varför de klamrar sig fast. Jag och många med mig trodde att när nu den här M hoppade av, 6-e personen så skulle det väl ändå bli nyval, men inget händer???? Varför? Nu får vi medlmmar nog agera.
Var det någo som han läsa dey här skumme brevet som låg ute på hemsidan? Det är ju rena lekskolan alltihop.
Jackpot

Rroxy
2006-05-11, 20:20
Sanslöst!
De borde skämmas.Fast det gör de ju inte. De vill bara tjäna pengar. det är det enda det handlar om. Men pinsamt svar. Trr de folk är dumma i huudet så de inte förstår vad det handlar om.
Tycker de skulle ha avgått för länge sedan,förstår inte varför de klamrar sig fast. Jag och många med mig trodde att när nu den här M hoppade av, 6-e personen så skulle det väl ändå bli nyval, men inget händer???? Varför? Nu får vi medlmmar nog agera.
Var det någo som han läsa dey här skumme brevet som låg ute på hemsidan? Det är ju rena lekskolan alltihop.
Jackpot

Vad skall göras då????
har du något förslag???

jackpot
2006-05-11, 21:19
namninsamling och krav på avgång. Den här artikeln säger ju en del. en rasrepresentant som påstår att inte föreningen fått information om att det är förbjudet att avla på ston som är positiva. Skandal och detta ihop med allt annat som hänt.
Jackpot

Rroxy
2006-05-11, 22:00
namninsamling och krav på avgång. Den här artikeln säger ju en del. en rasrepresentant som påstår att inte föreningen fått information om att det är förbjudet att avla på ston som är positiva. Skandal och detta ihop med allt annat som hänt.
Jackpot

Om du fixar till den namn insamling kan jag skriva upp mig på den.......

Mike
2006-05-11, 23:27
Stämma styrelsen till nytt årsmöte.
Jag har redan skrivit om detta i tidigare inlägg,
men som vanligt verkar inget hända.
Exakt hr detta kan göras står i föreningens stadgar.

Inte konstigt tt dom klamrar sig kvar, då föreningen skall betala deras och dotterns resa till USA.

/Mike

Rroxy
2006-05-12, 10:04
Stämma styrelsen till nytt årsmöte.
Jag har redan skrivit om detta i tidigare inlägg,
men som vanligt verkar inget hända.
Exakt hr detta kan göras står i föreningens stadgar.

Inte konstigt tt dom klamrar sig kvar, då föreningen skall betala deras och dotterns resa till USA.

/Mike

För att få ett nytt års möte, med en annan utgångs punkt än den som finns idag, krävs det att 1/3 av medlemarna ställer upp på detta. Undran är om medlemarna väl kommer om detta blir av..... Hur många ids åka iväg? Vem ställer sig upp å går emot den lilla brummande strömmen om det inte är tillräckligt många som håller ihopa? Massa sådan små frågor vandrar nog runt i de flestas huvud...
Men att det kommer att bli förändringar är ju bara en tids fråga. Om inget annat som kommer den till sen sommaren, tror jag...

// Rroxy

Mike
2006-05-12, 12:56
Vad säger stadgarna om beslutsför styrelse?

Är styrelsen i sitt antal inte beslutsför, måste extra årsmöte kallas.
Styrelsen kan ju i så fall inte ta några beslut.

/Mike

Rroxy
2006-05-12, 15:24
Vad säger stadgarna om beslutsför styrelse?

Är styrelsen i sitt antal inte beslutsför, måste extra årsmöte kallas.
Styrelsen kan ju i så fall inte ta några beslut.

/Mike

Som det e idag så kan/får inte styrelsen ta beslut, men "ville" inte heller ha ett nytt årsmöte. :confused:
Kanske lite av anledning som du skrev om resan???:crazy:

// Rroxy:banana:

jackpot
2006-05-12, 19:45
Visste inte att de inte var beslutsföra, kan de då verkligen få fortsätta?? Hur fungerar det egentligen?
Mike skriver om att "stämma styrelsen till årsmöte", förstår inte hur du menar. Var får man tag på stadgarna. Mailar man styrelsen får man inga svar på nåt.
Det här med 1/3 av medlemmarna visste jag och har hört att det varit namninsamlingar på gång på flera håll. Var mycket snack om det på Greva, men jag har inte sett nån lista. Kan man få till ett nytt möte så vore dte ju det bästa.
Men som roxy skriver, hur många orkar bry sig. Snart finns inga kvar som orkar
Jackpot

Piraja
2006-05-13, 09:19
/Mike - köper quarter istället:devil:
Oj oj oj...vilken cirkus! Jag är inte insatt och jag vet väl för lite om OLW...Är inte säker på vem som tycker vad längre. Kanske skönt att man inte köpt ren paint nu utan skickar mitt korsningssto till en painthingst...smyger mig således åt painthållet...med tvekan:smirk:

Rroxy
2006-05-13, 10:51
Hej

Jag kan till en viss del förstå folkets tveksamhet till rasen den sista tiden. Men samtidigt tycker jag att det e synd att ett fåtals människors handlingar ska göra så att själva hästrasen blir ratad!!!:(
Rasen i sig är ju en trevlig och fin ras, så man önskar ju att folk i längden kan bortse från en liten skaras oseriösa handlingar som rör rasen.
Det e ju trots allt hästen och inte folket man väljer.....

BonRaiz
2006-05-13, 23:07
Hej...har nu suttit här en bra stund...läst o läst..
Inte f...blir jag klokare av nåt känns det som..
Jag har varit medlem i SPHA sen jag köpte min 75a Paint...vet inte varför, för jag har inte haft nån stor nytta av denna förening annat än för Stallmagasinet då, förstås...
Ja, så länge det nu varade...:( , tyckte det va en bra tidning, så jag har kvar den..och jag fick vänta bra länge för o få Lucky Rider (var inte medlem plötsligt av nån andledning)
Har sådeles inte varit nämvärt insatt i föreningens förehavanden, men när man läst här, så undrar man va i he...höll/håller dom på med?:confused:
Ang OLW, ja, det har jag läst om o förstår naturligtvis vad det innebär, men.......om man nu har den genen, kan man med "tid" avla bort den, menar att om man har ett +sto och tar en -hingst, fortsätter denna + gen vidare till kommande avkommor?
Eller kan man ta "dö" på den med neg hingstar så småningom?
Hoppas ni förstår vad jag menar, lite krångligt o förklara...
Eller kommer dennes avkommor alltid att bära m sig denna +gen?

En som tänker skriva på en lista, så fort jag ser en (om jag får, då jag inte har en ren Paint)och som aldrig i livet kommer byta ras pga OLW (dom e för vackra för det), men som kommer att ta reda på om anlagen finns innan hon får träffa en hingst...:smirk:

Mike
2006-05-14, 10:19
En styrelse som inte längre är beslutsför måste kalla till ett extra årsmöte.
Frågan är nu om deras agerande inte är åtalbart enligt föreningslagen.

/Mike

jackpot
2006-05-15, 10:38
Men varför gör de inte det då? Är det någo som vet?? HAr någon hört att det ska bli ett nytt möte?
Suck..
ÄR medlem, men skiter snart i detta. Nej, det ska jag inte. Vi fårha bort dem, men vad gör man? Är det nån som vet om de har beslutsrätt egentligen?
Jackpot

Piraja
2006-05-15, 18:22
Hej

Jag kan till en viss del förstå folkets tveksamhet till rasen den sista tiden. Men samtidigt tycker jag att det e synd att ett fåtals människors handlingar ska göra så att själva hästrasen blir ratad!!!:(
Rasen i sig är ju en trevlig och fin ras, så man önskar ju att folk i längden kan bortse från en liten skaras oseriösa handlingar som rör rasen.
Det e ju trots allt hästen och inte folket man väljer.....

Lite är det ju folket som gör föreningen. Jag smyger in åt painthållet nu genom att betäcka en ASVH-reggad häst med en ren paint...tanken finns ju att skaffa ren paint sen (såg en underbar liten hingst hos hingsthållaren, ny för i år:love: ) men är föreningen inte mer samlad än så här blir jag definitivt inte medlem där...Är ju medlem i en bra WRAS-ansluten westernklubb och det får i såfall räcka...och det gynnar ju inte paintföreningen i långa loppet;)

Jag tycker att det är väldigt synd att detta har fått såna proportioner för det överskuggar rasen som helhet. Om styrelsen inte gör det den ska måste den bort. Att det sen finns skilda åsikter om bl.a. OLW m.m. är ju naturligt och inte nåt som skrämmer mig. Just de bitarna ska väl inte få överskugga rasens förträfflighet i allt annat? Viktigast är att man kan enas kring rasen i första hand.

Rroxy
2006-05-15, 21:18
Lite är det ju folket som gör föreningen. Jag smyger in åt painthållet nu genom att betäcka en ASVH-reggad häst med en ren paint...tanken finns ju att skaffa ren paint sen (såg en underbar liten hingst hos hingsthållaren, ny för i år:love: ) men är föreningen inte mer samlad än så här blir jag definitivt inte medlem där...Är ju medlem i en bra WRAS-ansluten westernklubb och det får i såfall räcka...och det gynnar ju inte paintföreningen i långa loppet;)

Jag tycker att det är väldigt synd att detta har fått såna proportioner för det överskuggar rasen som helhet. Om styrelsen inte gör det den ska måste den bort. Att det sen finns skilda åsikter om bl.a. OLW m.m. är ju naturligt och inte nåt som skrämmer mig. Just de bitarna ska väl inte få överskugga rasens förträfflighet i allt annat? Viktigast är att man kan enas kring rasen i första hand.

Jag håller helt och hållet med dig om att hela diskutionen som uppstått om hur föreningen sköts eller inte sköts överskuggar rasen en del.... Men jag tycker att man ska hålla ihopa, de som står på den sidan att något måste förändras!!!! Som det varit den sista tiden är ohållbart.... Nu gäller det bara att stå på en sida och inte hoppa imellan som endel har gjort...

//Rroxy

cowsense
2006-05-17, 08:22
Hej BonRaiz,

På din OLWS-fråga om genen alltid fortsätter till avkomman vid avel positiv/negativ.

Ca 50% av avkommorna i en sådan avel får genen, den andra halvan blir fria från genen.

Så OM fallet vore så att hälften av alla paintar i avel var positiva och andra hälften negativ, och ALLA "par" i avel skulle bestå av en negativ häst och en positiv, så skulle antalet positiva bärare alltså ligga ganska konstant.

Nu är ju inte fallet så. Det finns ju många fler negativa än positiva, så gott som alla tobianos är ju negativa t.ex.

Lägg därtill att ex.vis en OLWS-negativ fin hingst betingar ett mycket högre pris än en positiv. En negativ hingst har ju en mycket större marknad med ston att tillgå, så självklart blir den mera värdefull i pengar räknat.

De allra flesta positiva hingstar som föds blir också valacker. Bara något enstaka toppexemplar sparas som hingst, och knappt det... De går dock ofta på export. Eller så kasteras de också och blir fina ridhästar här i Sverige.

Så visst minskar siffran. Och det är min uppfattning att så skulle ju även ske om det var tillåtet att använda dem i aveln.

Vänlig hälsningar
Cowsense

cowsense
2006-05-17, 08:36
Hej Mike,
visst är det så som du skriver. Men styrelsen anser sig vara beslutsföra, de tolkar stadgarna så.

Av 9 ordinarie och två suppleanter, återstår nu 4 ordinarie och 1 suppleant. Alternativt 5 ordinarie. Det står i stadgarna att platser ska vara vakanta till nästa årsmöte, så det är en tolkningsfråga.

Det står också att styrelsen är beslutsför när 2/3 av styrelsen är närvarande. Vad jag vet så är det alltid "styrelsen" i såna här sammanhang den styrelse som årsmötet valt.

"Vår" styrelse tolkar stadgarna som att när 2/3 av den befintliga styrelsen är närvarande så de beslutsföra. Alltså att de kan bli hur få som helst....

Men det står också i stadgarna att styrelsen ska bestå av ordf, v. ordf, sekr och kassör SAMT det antal ledamöter som årsmötet har valt. Det kan vara minimum 5 ledamöter och max 9 ledamöter.

Så för min del så kan jag inte tolka det på annat sätt att styrelsen inte är beslutsför och att de inte är tillräckligt många.

Alternativen är att antingen dra ihop 1/3 av medlemmarna och begära extra årsmöte, eller att invänta nästa årsmöte och inte ge styrelsen ansvarsfrihet.

Mycket konstig situation är det i alla fall. Jag menar, varför klamrar man sig absolut fast när diskussionerna och reaktionera är som de är i dag. Varför ger man inte medlemmarna (som ju faktiskt ÄR föreningen) möjligheten att säga sitt och avgöra hur man vill ha det?
Varför "tar man all skit". Hade jag varit i deras kläder och så hade jag absolut kallat till extra årsmöte och låtit medlemmarna avgöra om man har förtroendet eller inte. Det är ju omöjligt att göra ett bra arbete i en sådan motvind som råder just nu.

Valberedningen har ju det inte lätt heller, det är tre personer:
1. en styrelseledamots mamma.....
2. en sambo till den senast avhoppade styrelsemedlemmen...
3. den sammankallande, som styrelsen tycker är obekväm då hon inte dansar efter deras pipa....

Var kan man hitta Föreningslagen? Vet du eller någon annan här det? Jag har sökt på nätet men inte hittat den i sin helhet.

Hälsningar
Cowsense

Lenita
2006-05-17, 13:14
Hör med Bertil, han brukar ju ha koll på sådana saker.....;)

Mike
2006-05-17, 21:41
Tipset blir att ringa en jurist.
Dom brukar ha gratis telefonrådgivning.

Annars kan du ju ringa ordföranden, han refererar bl a till föreningslagen, när han inte vill lämna ut protokoll till sittande styrelseledamöter :devil:
Källa till ovanstående: Stallmagasinet

Hug your horses!
/Mike

BonRaiz
2006-05-18, 13:39
Tack för info...
Och tack Rroxy för dina PM...nu vet jag en hel del mer, och vet oxå hur jag skall göra i framtiden.......föra Paint vidare, trotts OLW:bow: :bump: :banana:
Piraja, skönt o höra att även du tänkt att göra det....jag är såååå spänd på o se denna avkomma sso........h*n kommer att bli så vacker:bump: (med dom föräldrarna;) )

Piraja
2006-05-18, 14:55
Jag håller helt och hållet med dig om att hela diskutionen som uppstått om hur föreningen sköts eller inte sköts överskuggar rasen en del.... Men jag tycker att man ska hålla ihopa, de som står på den sidan att något måste förändras!!!! Som det varit den sista tiden är ohållbart.... Nu gäller det bara att stå på en sida och inte hoppa imellan som endel har gjort...

//Rroxy
Ja...jag har fastnat mer och mer för rasen och kommer nog att skaffa mig en ren paint också. Jag står nu i valet och kvalet och bli medlem redan nu...eller vänta tills nästa år. Kanske blir snabbt om ett extra årsmöte blir utlyst snart nog;)

Piraja
2006-05-18, 14:57
Jo, jag kommer nog att hålla mig till paint framöver;) Av alla raser som passerat är det painten som är den som känns rätt:idea: ...

cowsense
2006-05-19, 10:17
Mike du är ett geni!
Naturligtvis ska man ringa ordföranden och fråga om föreningslagen :rofl:

Rroxy
2006-05-19, 10:19
Ja...jag har fastnat mer och mer för rasen och kommer nog att skaffa mig en ren paint också. Jag står nu i valet och kvalet och bli medlem redan nu...eller vänta tills nästa år. Kanske blir snabbt om ett extra årsmöte blir utlyst snart nog;)

Hej
Låter trevlig att du kanske kommer att välja en ren paint fram över....
Men varför vänta ang. medlemsskapet??? Om du går med nu har du ju rösträtt när nästa års möte kommer att hållas:idea:

cowsense
2006-05-19, 10:26
Ja visst är painthästarna alldeles underbara!
Och stollar till människor finns inom alla kategorier.

Dessbättre så är 99% av alla paintmänniskor kloka och trevliga personer. Så jag föreslår att vi helt enkelt bara bortser från stollarna och kör på vårt race, dvs har trevligt och roligt med våra älskade paintar och med varandra.

Medlem kan man bli på plats på ett årsmöte och man får då rösträtt direkt, kan vara bra att veta.

Ingen har väl missat sajten www.paintinfo.se?
Ett privat initiativ för att skapa lite glädje och sammahållning för paintfolk. Samt matnyttig information. Där finns också förslag på en "Come together" för paintfolk på Bökeberg.

Mike
2006-05-20, 00:16
Visst är jag!

Du får nog ett både objektivt, kompetent och uttömmande svar på frågan :)

/Mike

Lenita
2006-05-20, 12:38
Vi har bestämt hingst till kärringen nu...:bump:

jackpot
2006-05-20, 16:01
Hahahaha... säkerligen.
Jag undrar om de bara gömmer huvudet i sanden och låtsas som om ingenting, trots att det kokar så bland medlemmarna.Skitbra ide´att ha en träff på Grevagården.
Jag ska definitivt försöka komma. Kanske vi ska starta vår namnlista för att få bort styrelsen då?
Jackpot

Lenita
2006-05-20, 23:57
Tror du han kan den....:angel:

wrangler
2006-05-21, 00:40
Jag är för tillfället inte ägare av nån paint.... :smirk: Men funderar ändå på att komma på träffen eftersom jag till och från är det, och även funderar på att vara det i mer varaktigt syfte igen...
Dock är jag av vissa anledningar inte medlem i paint-föreneingen längre.... Då undrar jag om de tär okej att komma på träffen som icke medlem eller vad? :smirk:

BonRaiz
2006-05-21, 10:03
Samma undrar jag?
Jag är dock medlem men har ej "ren" Paint, får jag komma ändå?:angel:

Rroxy
2006-05-22, 09:30
Samma undrar jag?
Jag är dock medlem men har ej "ren" Paint, får jag komma ändå?:angel:

HEJ ALLA GLADA
Jag ska åxå till Bökeberga nu ihelgen.

Såg att det var några som undrade om man fick komma även om man inte har en ren paint eller av andra anledningar. Så jag tog mig friheten å mailade till Paintinfo å ställde denna fråga.

Här nedan kan Ni se vad de svarade mig

"Alla trevliga människor som vill vara med och umgås på fredagskvällen är lika välkomna!
Det är ingen formell träff, utan tanken är helt enkelt att umgås under lättsamma former och
lära känna varandra, så alla intresserade av nya vänner är varmt välkomna! På paintinfo
hittar man ett mobilnummer man kan ringa för att få veta plats och tid. Skriv ner det och ta
med till Bökeberg och ring under fredagen alternativt haffa mig på plats och fråga."

Så det e bara å dyka upp så har vi alla en trevlig stund tillsammans i glada människors lag.

På återseende:rofl:

//Rroxy:banana:

BonRaiz
2006-05-22, 21:39
Det va ju skönt o höra, att man var välkommen trots allt...:)
Men ooopps, vad vimsig jag är, det va ju denna helgen ja...
Och då kunde jag ju inte pga jobb o träning m egna hästen...:o
Nåja, jag satsar hellre på HC (lite närmare oxå), så då skall jag minnsan va ledig...
Det är nog tält som gäller, vill inte köra hem samma dag.;)
Nån mer som skall dit?

Cowgirls
2006-05-24, 12:22
Som någon skrev här ovan så finns det i Sverige idag bara 2 avelsvärderade Overohingstar som är testade OLWS-negativ.

Finns det någon sammanställning över hingstars testresultat eller måste man kontakta varje enskild hingstägare om man vill veta?:confused: :confused:

Tittar man på hingstannonser idag så är det inte många som skyltar med att sina hingstar är OLWS-testade...

Rina
2006-05-29, 00:40
Hur testas en häst för OLW?
Har sett någonstans att 98% (?) av frame overo bär OLW anlaget samt att även enfärgade hästar kan bära det. Någon säger även att vissa blodslinjer har det oftare än andra. Betyder det att frame overo är skilt från OLW eller att de andra två % är felregistrerade som frame overo fast de inte är det?

Rroxy
2006-05-29, 12:01
Hur testas en häst för OLW?
Har sett någonstans att 98% (?) av frame overo bär OLW anlaget samt att även enfärgade hästar kan bära det. Någon säger även att vissa blodslinjer har det oftare än andra. Betyder det att frame overo är skilt från OLW eller att de andra två % är felregistrerade som frame overo fast de inte är det?

Detta med att testa sin häst för olw är inte så komplicerat..
Man tar tagel från manen och skickar till USA för test... Blanketter, summa och dylig info finns på SPHA´s hemsida.

Det stämmer med procenten på frame overo ang, olws.
Ett tips till dig är att kolla på paintinfo.se å under lethala anlag. Där kan du läsa MASSOR om denna sjukdom. Svar på dina frågor hittar du där, lite långt att förklara här:smirk:

//Rroxy

Rina
2006-05-30, 11:13
Tack Rroxy

Rroxy
2006-05-30, 21:38
Tack Rroxy

Det var så lite så, men varså god!;)

//Rroxy

Rina
2006-05-31, 21:17
Jag har skapat en tråd på avel som heter Genetik välkomna dit och diskutera OLW anlaget.
/Rina

Lenita
2006-06-09, 07:57
Nu måste jag få veta, hade ni någon träff på Bökeberg och hur gick den?????:bump:
Sen undrar jag också hur det går i SPHA-såpan......:angel: ;)

Lenita
2006-06-26, 15:12
Haaaaalllååååå!!!!!! Har alla gått i ide???:confused:
Jag vill veta vad som händer.......:crazy: :o

wrangler
2006-06-26, 15:40

Här regnar det... :angel:
Jag försöker förmå mig att sätta ut mina föl på annons men det är så svårt... :crazy:
Vad gör du själv då?
:cool: :smirk:

Rroxy
2006-06-26, 16:45

Ide???
Nä men hade gärna gjort det idag.... Vilket kasst väder!!!!

Lenita
2006-06-27, 09:50
Ide???
Nä men hade gärna gjort det idag.... Vilket kasst väder!!!!

Då har ditt väder flyttat hit idag......:crazy: ;)

Lenita
2006-06-27, 09:52
Här regnar det... :angel:
Jag försöker förmå mig att sätta ut mina föl på annons men det är så svårt... :crazy:
Vad gör du själv då?
:cool: :smirk:

Väntar på något vettigt svar......:crazy: Men det verkar vara tunnsått med sådana just nu....:angel: ;)

wrangler
2006-06-27, 11:46
Väntar på något vettigt svar......:crazy: Men det verkar vara tunnsått med sådana just nu....:angel: ;)

Va...Näää.... Nu förstår jag inte hur du menar? :eek: :cool: :D

Lenita
2006-06-27, 13:08
Va...Näää.... Nu förstår jag inte hur du menar? :eek: :cool: :D

QUE!!!!????:confused:

Rroxy
2006-06-29, 20:19

Förstår vad du menar....
Nu e ju "endel" over there" å när "de" kommer hem kanske det händer lite saker!!!!
:banana:

Lenita
2006-06-29, 20:29
Förstår vad du menar....
Nu e ju "endel" over there" å när "de" kommer hem kanske det händer lite saker!!!!
:banana:

Annars så kan ju vi passa på ett starta en revolution nu när de är bortflugna......:angel: :devil:

Mike
2006-06-30, 10:21
Ordf. gär hemma på gården och muttrar.
Det är bara hans fru och dotter som rest.

/Mike

Lenita
2006-06-30, 10:33

/Mike

:rofl: :rofl: :rofl: Var han inte betrodd att följa med....eller är han kvar för att se till att det inte blir någon revolution i hans frånvaro......;) :angel:

Rroxy
2006-07-03, 23:10
:rofl: :rofl: :rofl: Var han inte betrodd att följa med....eller är han kvar för att se till att det inte blir någon revolution i hans frånvaro......;) :angel:

Nä har var väl hemma för att invänta svaret på deras överklagan i frågan gällande olw!!!frågan!!!!!

Rroxy
2006-07-03, 23:11

/Mike

Hm ska bli kul å se vem som betalt fruns resa???

Lenita
2006-07-03, 23:18
Hm ska bli kul å se vem som betalt fruns resa???

Så sant, så sant....:angel:

try me
2006-07-04, 06:56
Nu får ni väll ändå ge er. Är ni missnöjda med deras arbete är det väl bara att rösta bort dom? Men undrar om det är någon som vill ha deras poster.

Klart att mamma ska med när barnen tävlar! Om vi hade några bättre att skicka skulle säkert deras förälderar åka med också. Gläds åt deras framgångar i stället. Så jävla typiskt svenskt att bara gnälla och vara avundsjuka.

Man kan tycka vad man vill om folk men varför ska det alltid snackas skit när någon har framgångar. Det råkar väl vara så att den familjen är bland det bästa som vi har resultatmässigt sätt eller har jag fel?

Rroxy
2006-07-04, 12:09
Nu får ni väll ändå ge er. Är ni missnöjda med deras arbete är det väl bara att rösta bort dom? Men undrar om det är någon som vill ha deras poster.

Klart att mamma ska med när barnen tävlar! Om vi hade några bättre att skicka skulle säkert deras förälderar åka med också. Gläds åt deras framgångar i stället. Så jävla typiskt svenskt att bara gnälla och vara avundsjuka.

Man kan tycka vad man vill om folk men varför ska det alltid snackas skit när någon har framgångar. Det råkar väl vara så att den familjen är bland det bästa som vi har resultatmässigt sätt eller har jag fel?

Skönt med lite mot hugg ibland på denna tråden...

Pesonligen är jag INTE avundsjuk på att "de" har framgångar i sina tävlingar, men jag har problem med "de" på andra plan!!!
Men sättet som de valt ut ungdomslaget på och kriterierna som de satte upp för ungdomarna tycker jag inte är rätt!!!! (min personliga uppfattning)

Om man räknar resultat per familj så vet jag inte om de är bäst, men som enskild tävlande är de INTE bland de bästa....
Varken mor el dotter. (även detta en personlig uppfattning)

try me
2006-07-04, 12:50
Hur de har lagt kriterierna vet jag inte och ska inte uttala mej om. Men jag vet att både mor och dotter placerat sig högt på tävlingar på andra sidan Atlanten. Dottern/dättrarna tävlar båda framgångsrikt i Sverige eller har jag fel?

Sen är det väl upp till var och en om man kan/har råd att satsa!

Finns säkert flera som är duktigare än dessa vi pratar om här men som inte har materialet eller har materialet men ej kunskapen själv. Synd om dom. MEN vi kan inte skicka dom som inte har framgångar till större tävlingar. Vi vill ha resultat.

Det vore som att skicka det laget som kommer sist i elitserien till VM.

Men som jag sa förut det finns möten man kan gå på och diskutera och vad jag vet så är dessa möten ej specielt välbesökta.

Det är ju som med regeringen. Är vi inte nöjda med va de åstakommer får vi prova att avsätta dom. Tycker fler det så får det inte sitta kvar. Är vi nöjda så röstar vi på dom nästa gång också.

Vi får ju faktiskt inte glömma att de är valda av medlemmarna.

Rroxy
2006-07-04, 19:16
Hur de har lagt kriterierna vet jag inte och ska inte uttala mej om. Men jag vet att både mor och dotter placerat sig högt på tävlingar på andra sidan Atlanten. Dottern/dättrarna tävlar båda framgångsrikt i Sverige eller har jag fel?

Sen är det väl upp till var och en om man kan/har råd att satsa!

Finns säkert flera som är duktigare än dessa vi pratar om här men som inte har materialet eller har materialet men ej kunskapen själv. Synd om dom. MEN vi kan inte skicka dom som inte har framgångar till större tävlingar. Vi vill ha resultat.

Det vore som att skicka det laget som kommer sist i elitserien till VM.

Men som jag sa förut det finns möten man kan gå på och diskutera och vad jag vet så är dessa möten ej specielt välbesökta.

Det är ju som med regeringen. Är vi inte nöjda med va de åstakommer får vi prova att avsätta dom. Tycker fler det så får det inte sitta kvar. Är vi nöjda så röstar vi på dom nästa gång också.

Vi får ju faktiskt inte glömma att de är valda av medlemmarna.

Jag vet hur kriterierna är satta, står på hemsidan och jag VET åxå att dessa är väl inte följda till punkt och prickar!!!
Vi har många som presterat mer än vissa delar av gänget i SPHA tävlingar....
Men jag önska dessa flickor lycka till och tror säkert de kan vissa the people over there att vi har duktiga ungdomar i Sverige!!!

Visst är de valda av medlemmarna och mötena är väl inte alltid så väl besökta.
Men jag tror att på nästa års möte kan detta kanske ändras. Det har ju tillkommit många nya medlemar och med bråken som varit den sista tiden tror jag att många fattar nu att närvara på mötena är en nödvändig sak för att få rätt och saklig info.

Wild Rein
2007-05-11, 21:41
Pixi

Monke

Hur kan man med sån okunskap ens jämföra HYPP och OLWS?????
En HYPP gen är DOMINANT kan således ge en sjuk häst i enkel upplaga.
OLWS anlaget är recessivt, en bärare är FRISK!!!!
Guuud så svårt det ska vara för folk:eek:

Lenita
2007-05-14, 08:20
Hur kan man med sån okunskap ens jämföra HYPP och OLWS?????
En HYPP gen är DOMINANT kan således ge en sjuk häst i enkel upplaga.
OLWS anlaget är recessivt, en bärare är FRISK!!!!
Guuud så svårt det ska vara för folk:eek:

Ja tänk.....:crazy:

Wild Rein
2007-05-15, 18:54
Ho, ho, ho denna diskussion kan vi föra till döddagar.....he, he:banana:

miss black
2007-05-23, 23:37
Och nu har vi ett Fullblod i Sverige som är overo! Kan ju undra om han är testad negativ, blir han bra på banan så skulle jag vilja följa det hela om han inte får stå till förfogande till stona. Jag menar galoppen är ju mycket stor och där finns det ju pengar kan undra hur deras förening skulle agera om man inte fick använda denna hingst??