Visa fullständig version : utan nosgrimma.....skadligt???
Läste i förra numret av en känd hästtidning och där var det en artiklen om två elitryttare som pratade om trender bla. inom hoppning vad jag förstod det som.
En av trenderna var att rida utan nosgrimma. En av ryttarna sa att det var bland det värsta man kunde göra...(tror det var så h*n sa).
Nu till min fråga...I western använder vi ju inga nosgrimmor vanligtvis....vad är skillnaden? Vi har ju curbsen vilket inte hoppryttare har.....är det den orsaken h*n kan mena eller finns det fler?
Tror det handlar om traditioner inom dom olika ridsporterna.
Nosgrimma är ju dessutom förbjudet att tävla på inom western men många har det vid träning, dock har jag aldrig sett en western-nosgrimma som "dragit igen" munnen på någon häst.
Förstår inte varför det skulle vara så hemskt att hoppa utan nosgrimma egentligen, kan ju vara en "så har vi aldrig gjort förut och då fungerar det naturligtvis inte" grej...
Curbsen, vid tränsbett, har väl bara den effekten att den hindrar bettet från att åka in/genom munnen, ungefär som en pararstång.
Den skapar oxå lite tryck på v sida om man tar i h tygel tex.
Tycker inte att nosgrimman inverkar på detta eller fyller någon av dessa funktioner så det är nog inte orsaken.
För en god ryttare spelar det väl ingen roll om nosgrimman sitter på eller inte. Men en sämre ryttare kom kanske är lite fladdrig i sin hand gör att bettet fladdrar i hästens mun också. Har man då nosgrimma på stabiliserar den hela tränset.
Sen kan jag ju tillägga att det är mera skadligt att använda en nosgrimma felaktigt som tyvärr många gör. (min personliga åsikt alltså) Den är ju absolut inte till för att snöra ihop munnen som endel tycks tro. Den ska ju sitta så att man får in minst 2 fingrar mellan nosrygg och nosgrimma. De flesta har nog nosgrimma mest för syns skull. (eller för stabilitet)
Lina_Zacha 2006-02-10, 08:54 när i hoppar utan träns är det lite svårt att få nosgrimman att sitta kvar... :angel: :rofl:
sasucatu 2006-02-10, 09:44 när i hoppar utan träns är det lite svårt att få nosgrimman att sitta kvar... :angel: :rofl:
Hehe, säger det samma.
/seriös hoppryttare som hoppar helt utan grejer ibland (extra skadligt för hästen eftersom den varken har igensnörpt mun ELLER järn i munnen)
Hur kan en nosgrimma göra att bettet/tränset sitter stadigare??
Mina eventuella nosgrimmor sitter UNDER sidostycket/bettringen och påverkar inte dessa över huvud taget.
Läste i förra numret av en känd hästtidning och där var det en artiklen om två elitryttare som pratade om trender bla. inom hoppning vad jag förstod det som.
En av trenderna var att rida utan nosgrimma. En av ryttarna sa att det var bland det värsta man kunde göra...(tror det var så h*n sa).
Nu till min fråga...I western använder vi ju inga nosgrimmor vanligtvis....vad är skillnaden? Vi har ju curbsen vilket inte hoppryttare har.....är det den orsaken h*n kan mena eller finns det fler?
Tycker att det är bättre att rida utan.Förut, när jag red dressyr/hoppning red jag nästan alltid med nosgrimma (vet inte varför) men jag tycker att det borde vara skönare för hästen att slippa en rem som spänner igen munnen på den...
Russinet 2006-02-10, 11:30 Vad stod det i artikeln? Hur motiverade de att det skulle vara skadligt att rida utan nosgrimma?
det finns en annan tråd här på buke om den artikeln. jag har inte läst den, men av det som skrevs om den så förstod jag att på dom hästar som gått med nosgrimma och sen började ridas utan så hade en massa problem dykt upp (kan tänkas att hästarna blev starka i munnen, gapade osv..), och då fanns det dom som tyckte att man inte skulle ta av nosgrimman för det gav så mycket problem.
:cry:
ojojoj, jag säger då det..
Russinet 2006-02-10, 12:09 Fast problemet är väl inte nosgrimmor då utan att de först var lärda att ha det...hade man ridit utan nosgrimma från början så kanske man inte hade haft de poblemen...
Visst, jag använder nosgrimma ibland, men mina hästar har inga problem att gå utan för det
nä, jag använder inte heller nosgrimma, inte på min och helst inte på andra hästar jag rider. dock finns det säker hästar som har problem som man kan lösa med att använda en nosgrimma tillfälligt.
men "jag har på nosgrimma för att min häst gapar utan" är samma som "jag rider med inspänningar för annars går min häst men huvudet i vädret", ganska så förkastligt.
som du säger, det är nog inte nosgrimma som är problemet, utan ryttaren på ryggen..
*kl*
Orsaken stod inte så det var därför jag slängde in en tråd om det.
Det stod även att alla dessa tandläkare som finns idag med bett och nosgrimms åsikter var en stor orsak till att folk tog bort sina nosgrimmor. Att det skadade tänderna osv.
Jag red tidigare engelskt där jag använde nosgrimma men med rätt spänning.
Idag när jag nu rider western och rider utan nosgrimma så märker jag ändå skillnad på hästen. Hon trivs mycket bättre utan.
Men om man inte klara av att rida sin häst utan nosgrimma så är väl hästen inte speciellt välriden, ryttaren inte speciellt bra i sin ridning eller i sin hand?
Det finns ju alltid en anledning till hästen betende även vid ridning.
Oledoledoff 2006-02-10, 12:54 Den enda skillnaden som jag kan komma att tänka på är att utan nosgrimma är det lättare att dra bettet genom munnen på hästen när man drar i en tygel, eftersom den kan gapa och då underlätta för bettringarna att dras igenom, detta löser ju vi westernryttare med curbstrapen. Med nosgrimma hålls ju hästens mun mer i ett låst läge och det försvårar för bettet att dras igenom, har dock sett exempel på när det skett ändå, och det måste ju göra attans så ont för hästen!:crazy:
Ole, som sjäv rider 99% utan nosgrimma.:bump:
Det som jag kan tänka mig kan hända när man hoppar utan nosgrimma är om man av någon anledning kommer fel över hindret så hästen/ryttaren tappar balansen och faller. Då kanske ryttaren (av misstag) tar för hårt i tygeln och hästen gapar för att "komma undan", och om det går illa kör huvudet rätt i backen med munnen vidöppen och sådeles knäcker käken när kroppen kommer efter. Läste om något liknande i boken "problemhästar och hästproblem"...
Dexdemonia 2006-02-10, 13:02 Rider mest på hackamore och då är det nosgrimme som håller ihop eländet ju..kan inte riktigt komma undan det..däremot får jag in ett par fingrar som man ska. När jag har bettet har jag alltid nosgrimma, dock innanför och lagom hårt spänd.
nosgrimman sitter ju också över nacken på hästen. Det blir mycket stabilare jämfört med att rida utan. (jag har gvetvis ridit utan så jag kan jämföra.)Min granne har en helt annan anledning till att ha nosgrimma. Hon blev sittande på marken med tränset i handen ett par gånger när ponnyn kastat sig. Efter detta sitter en nosgrimma på och tränset sitter på plats, när det gjorde det lärde han sig ganska snabbt av med att kasta sig. Nosgrimma kan ju fylla olika funktioner.
Nej, det står ingenting om gapande munnar i artikeln. Har läst den. Ni kanske skulle läsa den först innan ni kommenterar den?
CaliforniaSwed 2006-02-10, 17:50 Problemt för hästar som "behöver" nosgrimma ligger mellan öron och svans, och sitter ovanpå ryggen. Nån som heter Nisse VetInteBättre som kom up med det för att han kunde inte lösa problemet själv. If you can't fix it use force! Det finns ingenting folk kan kommer med som är vettig, som kan övertala mig att det är "viktig" att en häst har en nosgrimma på även i hoppning. Jag har hört olika förslag varför det behöves men inget som man kan inte fixa om man ta tid och lära mer om hästar.
Det finns redan idag och har funnits i många många år folk som har hoppat utan nosgrimmor. Det vara ett trend säkert som började det i första hand. Jag hoppas att det är en trend att ta stop på det.
CS Anti-Noseband :banana:
Om vi alla kunde få vara med hästen från första början så kanske mycket problem inte skulle uppstå. Nu är det inte så utan de flesta av oss köper häst som varit riden innan och inte alltid ridits helt rätt. (rätt sällan enligt mig) Min häst var riden med alldeles för stort bett och hade lagt sig till med en massa olater för att komma undan obehaget. När jag hittat ett bett som hon accepterade hade hon fortfarande lite av de invanda olaterna kvar. Jag fick rida med aachen nosgrimma för att hon skulle vara lugn i munnen. Väldigt löst spänd, ca 3 fingrar, men bara den satt där så var hon lugn i munnen. Den är så lös att hon lätt kan leka med bettet eller lägga tungan över om hon vill, men det gör hon inte bara den sitter där. Efter ett tag kunde jag börja plocka bort aachenremmen. Det tar tid men hon ville ha nosgrimman där och jag tycker hästen ska få vara med och bestämma.
En rätt avpassad nosgrimma, rätt knäppt skadar inte, däremot finns nog många skador av för hårt knäppta.
Nen hu vilken inställning du har. Om man vet hur den ska sitta och knäppas kan den inte alls vara skadlig. Var har du fått det ifrån?
sasucatu 2006-02-10, 18:11 nosgrimman sitter ju också över nacken på hästen. Det blir mycket stabilare jämfört med att rida utan.
fast det förutsätter ju att det är ett sådant träns där nosgrimman sitter ihop med nackstycket, eller är jag helt ute o vimsar?
CaliforniaSwed 2006-02-10, 18:25 Erfarenhet! Att prata med andra och höra vad de har för problem med deras hästar. Alla säger nåt för att har en "vettig" orsak till varför dem behöver en nosgrimma. S**t snack. Jag har aldrig hört en orsak som har fått mig att tänka, "hmmm ja, kanske du behöver en". Inte äns den historia om din granne eller din. Om din träns är inte stabil då är ditt problem inte hästens. Två saker kommer till mig direkt:Tränset passar inte eller du dra med dina händer för mycket. Jag sa inte att det är skadlig men totalt onödig. Även att 75% av alla som jag har träffat spänna det fel (förhård).Vad om en av dina kompisar slängde en bit silver tejp på din mun för att du tuggade maten med öppen mun.
Det ända funktion det fylla är vad ryttaren sakna i kunskap.
:bow: :bow: :bow:
Håller helt och hållet med dig!
Russinet 2006-02-10, 20:57 nä, jag använder inte heller nosgrimma, inte på min och helst inte på andra hästar jag rider. dock finns det säker hästar som har problem som man kan lösa med att använda en nosgrimma tillfälligt.
men "jag har på nosgrimma för att min häst gapar utan" är samma som "jag rider med inspänningar för annars går min häst men huvudet i vädret", ganska så förkastligt.
som du säger, det är nog inte nosgrimma som är problemet, utan ryttaren på ryggen..
:bow: Precis
Min unghäst tex. fick ha nosgrimma ett tag för att hon lyssnade mycket bättre då, men efter ett tag koncentrerade hon sig mer på mig och då plockade jag bort den. Går utmärkt med ett helt vanligt träns nu och har helt enkelt inget behov av nosgrimma längre, så då såg jag ingen anledning att ha kvar den.
Målet med all ridning och körning måste väl vara att använda så lite utrustning som möjligt?
Både nosgrimman och nackstycket går igenom pannbandet, så där sitter de ihop.
Nen tyvärr har du missuppgfattat mig helt och hållet. Jag vet inte om det är ide att förklara, men om du vill så gör jag det för du är har helt missuppfattat vad jag skrev om min och grannens häst. Jag säger ju predcis som du att många använder nosgrimmor fel- fel avpassade eller knäppta för hårt, och då gör de helt klart skada. Men det är avarterna och de finns inom ALLA dicsipliner och har ingenting med ridningens inriktning att göra. De flesta jag känner har nosgrimman för utseendets skull och de som tävlar dressyr måste ha den på tävling, men även där blir det en estetiskt grej.
Det jag vill få fram är att rätt avpassad nosgrimma som är rätt knäppt inte skadar.
Målet är för de föesta att rida med så små hjälper som möjligt och ha en känslig och lyhörd häst, men vägen dit kan vara lång, mycket beroende på vad hästen varit med om innan och hur den ridits och hanterats då.
En western-nosgrimma är separat och sitter lös under huvudlaget.
sasucatu 2006-02-11, 11:31 Både nosgrimman och nackstycket går igenom pannbandet, så där sitter de ihop.
Men jag menar ett sånt där nackstycket delar sig i 2. Om nosgrimman är en egen del så kan den ju omöjligt stabilisera tränset?!
Solafekub 2006-02-11, 12:53 Jag tycker personligen att nosgrimmor är "quick-fix" som används av dom som antingen inte vill lägga ner tid på sina hästar, av olika orsaker, eller som helt enkelt är okunniga. Alla anledningar som jag har hört till att man har använt nosgrimmor är helt enkelt bullshit!
Att det stabiliserar tränset/bettet - va? Jag har ingen nosgrimma på mitt träns och mitt träns sitter fullständigt stabilt i alla fall. Man får se till att ha välanpassad utrustning, som inte kräver en massa extra remmar för att den ska hållas på plats! Jag brukar ofta rida på one-ear träns, som inte ens har någon käkrem, och det sitter perfekt! För att bettet inte ska åka snett, så kan man ha en löst hängande curbstrap/curbchain. Påverkar inte hästen överhuvudtaget, förutom när man tar i tygeln. Det finns flera ryttare (som rider "vanlig" ridning, dvs hoppning och dressyr) i min närhet, och dom brukar alltid säga att de vill ha nosgrimma för att det stabiliserar bettet. Men, när man ser dom rida så sitter dom ju och hänger och sliter i hästens mun också, inte konstigt att bettet åker hit och dit? :confused:
Att hästen öppnar munnen om man inte har nosgrimma, och gapar - ja, precis! Det löser ingenting att slänga på en nosgrimma om hästen gapar! Man måste ju gå till botten med problemet, och försöka hitta orsaken. Man kan inte behandla symptomen (med en nosgrimma) istället för att hitta orsaken! Antingen så har hästen något problem med munnen och tänderna, eller så är ryttaren för hård i handen, eller så passar inte bettet... Den här "ursäkten" har jag hört hur många gånger som helst, och jag blir lika trött på den varje gång. Hur kan man vara så totalt nonchalant och ignorera hästens signaler? :mad:
Nosgrimman är snygg, därför har jag den - varför ha en massa onödig utrustning bara för att den är snygg? Jag tycker att det är skillnad på att ha kanske snygga täcken och grimmor, som dom flesta hästar har i alla fall, mot att snöra ihop käften på dom med en nosgrimma bara för att det anses SNYGGT? Jag tycker att det är bra mycket snyggare med en häst som kan gå och lugnt och sansat och välridet - UTAN nosgrimma!
Min häst har tidigare dåliga erfarenheter, och måste därför ha nosgrimma - nej, vad din häst behöver är TID och TRÄNING! Man kan inte hålla på och ursäkta sig med vad som hänt hästen tidigare i livet. Min häst har inte heller haft någon dans på rosor tidigare i sitt liv, men det enda som krävs är en logisk och konsekvent träning! Jag måste anstränga mig mer för att få till en bra kommunikation som fungerar mellan mig och hästen! Det fungerar inte med en "quick-fix"!
Jag måste ha nosgrimma, annars åker tränset av när jag ramlar av - hum, om tränset och bettet åker av när man själv ramlar av, så måste man ju dra i det ganska HÅRT? Och vad hjälper det då om man slänger på en nosgrimma inför nästa avramling, jo då drar man lika hårt i tränset/bettet, men tränset sitter kvar på hästens huvud!? Det låter ju väldigt skönt för hästen! :eek: Nä, antingen får man se till att lära sig att rida så att man inte ramlar av stup i kvarten! (tro mig, det går! Jag har också haft perioder där jag ramlade av ofta, men det var länge sen och det gick över med träning och åter träning. Och det krävdes inga nosgrimmor, det kan jag försäkra... :smirk: ) Annars, om man helt enkelt inte kan låta bli att ramla av (kan ju hända ibland, oavsett om man är en bra eller dålig ryttare) så får man väl se till att inte dra i tränset! Se då hellre till att hästen stannar hos dig, än att du behöver hålla ett så krampaktigt tag i tyglarna för att hästen ska stanna...
En välanpassad nosgrimma är inte skadlig - det är jag inte så säker på, men vad fyller den för funktion!? Den sitter fortfarande åt kring hästens huvud och nosrygg, oavsett hur välanpassad den här, och hindrar hästen från att öppna munnen som den vill. Oavsett om man får in 2 fingrar eller 4 fingrar mellan hästens nosrygg och nosgrimman, så hindrar den ju! När min häst gäspar, så öppnar han munnen rätt rejält, och det är i alla fall mer än 4 fingrar, det kan jag garantera. Så oavsett hur man spänner nosgrimman, så hindrar den hästens naturliga rörelser, och tvingar den att hålla munnen stängd alt. så att den inte kan öppna munnen så som den vill. Och jag tycker inte att det är positivt! :smirk:
Sen måste man ju ha nosgrimma på tävlingar inom "vanliga" discipliner, dvs t.ex hopp och dressyr, och det tycker jag är en väldigt förlegad och patetisk regel. Man måste ju se till hästen, och inte vad som anses "estetiskt riktigt"!
Jag menar vanliga nosgrimmor. Inte någon speciell inriktning. (Jag har faktiskt aldrig sett en westernryttare rida med nosgrimma.)
Jag ska svara mer ingående när jag har tid, men det stora felet här är att du fortfarande tror att en nosgrimma ska stänga munnen så hästen inte kan gapa. Fel tycker jag. Min häst kan gapa mycket om hon vill, lägga tungan över eller leka med bettet, så lös är den, men hon gör det inte. Hårdare än så tycker inte jag den ska vara.
Det fanns många missuppfattningar som jag skulle vilja kommentera, men nu ska jag åka och jobba. Det får bli senare.
Kardinal 2006-02-11, 13:52 Själv har jag aldrig förstått vad en vanlig nosgrimma är till för. Den håller inte bettet på plats, den håller inte fast tränset. Den gör ingenting, den sitter bara där och är krånglig att knäppa. Man kanske kan sätta lite jirlanger på den?
golden_tinka 2006-02-11, 14:15 :bow: :bow: :bow: :bow:
Håller med fullständigt.
Jag och ägaren till hästarna jag rider diskuterade detta idag, när vi var ute och red. under tiden kollade jag på hästen hon red, som reds i vanligt western-träns, och bett med curbstrap, dvs ingen nosgrimma. hästen grejade hela tiden med tungan, tuggade lite och gjorde massa gigantiska gäspningar.. när ryttaren tog i bettet hade hon friheten att kunna gapa för att komma undan det värsta trycket som blir mot laner/mungipor. denna häst reds in med nosgrimma, varför? vi visste inte bättre då!
Antar att hon måste lidit en hel del det år hon fick gå med ihop snörpt mun, men när den plockades av var det ingen skillnad på att rida henne, lite mer glädje bara.
Allra bäst går hon och dom flesta andra hästar jag ridit utan bett, i antingen sidepull eller repgrimma.
Fast där finns återigen en typ av inspänning runt mulen, skillnad är väl att dom slipper en massa obehagligt skrot i munnen.
Släpp munnarna fria!!!!:banana:
_jossan__ 2006-02-11, 17:56 jag har hört att nosgrimmor kan "framkalla" vargtänder..
iaf. så tycker jag att alla dessa nosgrimmor bara är blaj hästar som gapar har en anledning till det och vi tror att "naaeee! inte nu igen!!" men hästen säger kanske "DU HAR EN FÖR HÅRD HAND!!" och såå jaa så slänger vi dit en nosgrimma som håller igen munnen på häststackarn också kanske hästen tar till andra medel för att få bort den där handen och vi slänger dit mer och mer grejer på den stackarpollen..
Innan när jag red dressyr så använde jag ju nosgrimma, men aldrig nosremmen som faktiskt stänger ihop munnen aldra mest.
Sen var det så att när jag provade på lite AK så sa dem att jag skulle ha nosgrimman väldigt löst så att hästen kunde slappna av i käken så inga spänningar bildades i nacken.
Men jag förstår heller inte hur en nosgrimma skulle stabilisera hela huvudlaget??? den har ju ingen kontakt egentligen med den övriga huvudlaget så att om jag sliter och drar och är ostadig i handen att det skulle på verka mindre om jag har nosgrimma.. nej nej..
Nu änvänder jag inte nosgrimma, dels för att man inte skalla ha det när man tävlar i Western och sen för att det är fullkomligt onödigt.. men absolut inte skadligt på något vis..
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.
Usch, så ska en nosgrimma absolut inte användas.
bonefish 2006-02-12, 09:35 Bra att hoppeliten skrotar nosgrimman ! Förhoppningsvis kan detta bromsa upp den tråkiga trend som annars har varit tydlig inom Engelskridning där man gått ifrån att en gång i tiden använda i huvudsakligen klassiska träns med en enkel nosgrimma till att alltmer använda aachengrimmor eller pullargrimmor. Titta i sortimentet hos de två stora ridsportsföretagen och man finner idag knappt ett enda träns med enkel nosgrimma.
Många hästar får vargtänder och de ska tas bort. Men det har ingenting med nosgrimmor att göra. Det är 2 saker som är helt oberoende av varandra.
Jag håller med om att det är väldigt svårt att hitta ett träns med vanlig engelsk nosgrimma. men man får ta bort aachenremmen i så fall. Det är förmodligen så tillverkarna tänker. Att man kan välja om man vill ha nosgrimman med eller utan den.
CaliforniaSwed 2006-02-12, 16:12 Sen var det så att när jag provade på lite AK så sa dem att jag skulle ha nosgrimman väldigt löst så att hästen kunde slappna av i käken så inga spänningar bildades i nacken.
En liten fråga bara... Om man ska binda det "väldigt löst", varför har det över huvudtaget? Kaske det inte ser ut lika snygt då?
Det är mer än almänt fråga än direkt till dig.:)
Den här artikeln diskuteras inne på barockforumet också. Gå gärna in där och se vad folk sagt där. Diskussionen är lite annorlunda där.
sasucatu 2006-02-12, 21:30 Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.
Jag var visst otydlig :crazy:
Jag hävdade bara att en nosgrimma ENDAST kan stabilisera tränset OM den sitter fast, alltså inte går att ta lös från övriga tränset. Annars kan den OMÖJLIGT stabilisera.
Ja du... Man har ju inte nosgrimma i AK heller.. det var väl bara så att hon tänkte att jag väl inte ville ta av den.. man blir ju inbiten i sina rutiner... det man lärt sig från första början..
Jag kan verkligen inte förstå varför jag inte gått över till western mycket tidigare än jag gjort...:D
nä, jag skrev inte att det stod det heller. och jag skrev att jag inte läst den. jag svarade bara vad jag läst om den i en annan tråd här på buke. sen skrev jag vad jag tyckte om att använda nosgrimmor.
läs vad man skriver innan du kommenterar.:smirk:
Det känns en tydlig skillnad när jag rider utan eller med nosgrimma i alla fall och många andra upplever samma sak. Vet inte varför men så är det.
Grannens ponny var ett exempel på när nosgrimman gjorde ännu mer nytta. Ponnyn kastade sig helt om och när hon fick tränset i handen så åkte hon av. Detta upprepade sig flera gånger och med nosgrimma på satt tränset kvar och då också ryttaren och i och med det slutade hästen kasta sig. Där gjorde den en hel del nytta.
Jag läste vad du skrivit innan jag kommenterade. Du skrev att du inte läst artikeln och sedan skrev du saker om artikeln som inte alls stod där. Det blir ju fel om du kommenterar sådant som inte alls står i artikeln. Jag letade febrilt i morse efter artikeln, för jag har tidningen hemma, men jag kunde inte hitta den tyvärr.
Huvudfrågan här var ju tidningsartikeln och ingen som inte läst den kan kommentera den sakligt.
Jag tycker ju inte själv att det är skadligt att rida utan nosgrimma, men inte heller med om den är rätt avpassad och knäppt.
Solafekub 2006-02-13, 20:50 Grannens ponny var ett exempel på när nosgrimman gjorde ännu mer nytta. Ponnyn kastade sig helt om och när hon fick tränset i handen så åkte hon av. Detta upprepade sig flera gånger och med nosgrimma på satt tränset kvar och då också ryttaren och i och med det slutade hästen kasta sig. Där gjorde den en hel del nytta.
Måste inte tränset sitta extremt dåligt då? :confused: Om tränset åker av när ponnyn kastar sig runt? Jag har ridit en hel del hästar som övat på liknande snabba kast och vändningar, och inte en enda gång har tränset åkt av, eller ens hamnat snett. Och jag har inte haft nosgrimma en enda gång...
Det satt allt som det skulle, men han kastade sig runt så snabbt att det for över öronen på honom. (Han är snabbare än blixten tror jag, man hinner knappt reagera när man ser honom in action) Nu har han ju slutat med det som tur är, men så kan det bli om man är en ponny vars förra ägare lät honom bestämma allt av rädsla för honom.
Jag var bara tvungen att pröva idag i stallet, så jag lånade ett träns som tom är för litet cob och inte full..
Och jag satte på det enligt konstens alla regler, nosgrimma och nosrem.. ja you name it!
Sen krängde jag av det över öronen på hästen... (måste då tillägga att han är ganska tålig av sig och tyckte jag bara var knasig som skulle ta av något jag just satte på) utan större svårigheter!
Alltså så om hästen nu skulle bocka och ha sig och jag skulle flyga av så kommer (om den nu någonsin skulle kunna göra det) tränset åka av oavsett om jag har nosgrimma på eller inte, såvidare jag inte spänner år för allt vad livet är värt...
Nu har du nog missuppfattat vad jag skrev. Jag försöker igen: Ponnyn reds med träns utan nosgrimma. Han var van att få bestämma vart han ville gå och när han inte fick det med nya ägaren började han göra tvärkast i full galopp åt andra hållet. Det gick blixtsnabbt. Varje gång han gjorde detta åkte tränset av och det var då ryttaren också åkte av. Nosgrimman hon satte på var en engelsk och har alltså ingen aachenrem. Den knäpptes så ett par fingrar fick plats mellan nosrygg och nosgrimma. Med den på gled inte tränset över öronen på hästen. Inget konstigt alls tycker jag. Det är väl självklart att tränset sitter mera fast på hästen med nosgrimma, utan att den är åtdragen.
Jag förstod inte vad du menade att du var ute och testade. Hur lätt tränset glider av vid ett häftigt ryck i sidled eller? För det är vad som hände när ponnyn kastade sig. Varför ett för litet träns? Det skulle inte jag vilja testa på min häst för det gör nog ont i munnen. Det här har aldrig hänt vid bocksprång eller annat bus, bara när han kastade sig heltom. Nu kan ponnyn ridas utan nosgrimma igen.
Varför man har nosgrimma är väl för att hästen inte ska gapa?
Att knyta ihop munnen på hästen så den inte gapar är väl ändå ganska korkat?
Hästen gapar när bettet/handen skapar obehag, då ska man väl lösa problemet och inte bara knyta ihop munnen och lådsas att problemet inte finns?
Skadligt är det absolut inte!
Men detta har väl säkert redan skrivits :)
|
|