Visa fullständig version : Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

milly
2006-02-11, 14:18
ÄR DET SÅ eller är det jag som blandat ihop det med loppfröna?!
Jag har iaf fått för mig att hela linfrön passerar genom magen (på både hästar o människor) utan att man kan tillgodogöra sig näringen i dom. Man får enbart den smörjande effekten.

Jag VET att så är fallet med loppfrön (psylliumfrön) - det står så på förpackningen nämligen (Risentas). Men jag minns inte om det står likadant på linfröna?

Nu vill jag VETA hur det ligger till. Vad säger ni??

lundborg
2006-02-11, 18:19
jah har fått lärt mig att det som kommer ut HELT där bak:o
får kroppen aldrig tillgodo

marti130
2006-02-11, 19:07
Även jag har lärt mig att HELA linfrö passerar magtarmkanalen och att slemmet som bildas i hästens mage är bra för magen. Ska man ha nytta av näringen i linfrö så måste det krossas eller processas på annat sätt innan det äts. Tror inte det räcker med att blötlägga.

Loppfrö bildar också slem men det slemmet drar ut sand och annat skit som finns i tarmarna...
//marti

milly
2006-02-11, 19:35
Även jag har lärt mig att HELA linfrö passerar magtarmkanalen och att slemmet som bildas i hästens mage är bra för magen. Ska man ha nytta av näringen i linfrö så måste det krossas eller processas på annat sätt innan det äts. Tror inte det räcker med att blötlägga.

Så du menar också att HELA linfrön kan inte tillgodogöras oavsett hur man gör med dom?
Eller menar du att om man KOKAR dom så kommer man åt näringen??

marti130
2006-02-11, 19:47
Som jag skrev så tror jag inte på att blötlägga men att koka dem så att skalet blir mjukt/spricker och sedan ge det till hästen borde funka.
//marti

milly
2006-02-11, 20:29
Som jag skrev så tror jag inte på att blötlägga men att koka dem så att skalet blir mjukt/spricker och sedan ge det till hästen borde funka.
//marti

Okej. Jag menar att man inte kan tillgodogöra sig näringen i den oavsett hur man förbehandlar hela linfrön - men vet inte om det stämmer? Eller är det så att efter KOKNING/STÖPNING frigörs näringen?
:confused:

marti130
2006-02-11, 21:11
Vete f*n om det räcker med kokning egentligen... Jag har använt mig av linfrökaka när det varit aktuellt att ge. Kan tipsa om att man kan köpa just linfrökaka på fabriken i Kisa eller på F*d*rmagasinet i Mjölby till ett betydligt bättre pris än Svenska Foders Lin Cubes som är samma sak. SF köper från Kisa och paketerar om...
//marti

milly
2006-02-11, 21:23
Vete f*n om det räcker med kokning egentligen... Jag har använt mig av linfrökaka när det varit aktuellt att ge. Kan tipsa om att man kan köpa just linfrökaka på fabriken i Kisa eller på F*d*rmagasinet i Mjölby till ett betydligt bättre pris än Svenska Foders Lin Cubes som är samma sak. SF köper från Kisa och paketerar om...
//marti

Då är vi osäkra båda två. Det är helt enkelt bättre att ta det säkra före det osäkra och använda sig av antingen krossade linfrön eller linfrökaka. Själv har jag liksom du använt mig av KAKA.

PÅ Svenska Foder i Skövde kunde man köpa linfrökaka billigt, som inte var Hippos. En säck på 25kg (stod inget på den utan det var bara en säck) kostade 120kr tror jag. Jättebra!

marti130
2006-02-11, 21:26
Helt rätt tänkt! Ska man fodra linfrö så använder man kaka eller krossade så behöver man inte fundera på om hästen kan tillgodogöra sig näringen eller inte för då vet man!
//marti

ch791022
2006-02-11, 21:35
Linfrön kokar man inte för att komma åt näringen utan för att det finns ett ämne i skalet som är giftigt om linfröna inte kokas upp, tror inte du kommer åt näringen i linfröna även om du kokar dom.

Till människor rekommenderar man inte ett större intag än 1 msk/dag för sedan är det skadligt för kroppen har inte sett några rekommendationer angående mängden till häst, bara fått lära mig att dom alltid ska upphetas för dom ska tydligen vara känsligare än människan.

Mvh
Camilla

marti130
2006-02-11, 22:00
Jo jag vet det, om jag kommer ihåg rätt så heter ämnet vätecyanid men vår diskussion rörde sig om det räcker med kokning för att frige näringen. Vilket vi kom fram till att det nog inte gör...
//marti

ch791022
2006-02-11, 22:30
Skulle bara berätta det så att ni inte missade det onödigt med sjuka hästar om det går att undvika, såg efter att jag svarat att det diskuterades redan i en annan tråd.:smirk:

Mvh
Camilla

HelenaHandberg
2006-02-12, 01:44
Jodå nog kan hästen smälta linfrön. Åtminstone finns flera tabeller med smältbarhetsvärden för hela linfrön för hästar

SLU anger 180 gr smältbart råprotein per kg frö jämfört med 223 i linfrökaka. Nederlänska CVB skriver 171 gr smältbart råprotein per kg frö jämfört med 264 i linfrökaka. HH

lundborg
2006-02-12, 12:49
en fråga bara om linfrön, ger det samma effekt att ge linfön som att ge linfröolja ur exemsynpunkt? någon som vet?

Limaha
2006-02-12, 13:41
Hrm... lite från ämnet, men är det någon som vet var man får tag på loppfrön?:crazy:

Corax
2006-02-12, 14:57
*knapplån*

Om nu kokade linfrön mestadels "smörjer" tarmarna, kan hästen med detta få mer vätska i sin avföring?

HelenaHandberg
2006-02-12, 15:02
en fråga bara om linfrön, ger det samma effekt att ge linfön som att ge linfröolja ur exemsynpunkt? någon som vet?

Ja fast det är bara kring en tredjedel av innehållet i fröet som är fett. Vill man ge t ex 300 gram olja får man utfodra med närmare 1 kg linfrön per dag. Ger man sådana mängder är det nog noga med att få bort cyaniden. Så det blir till att koka och skölja. Mindre arbetskrävande och slabbigt att köpa olja. HH

milly
2006-02-12, 16:24
Jodå nog kan hästen smälta linfrön. Åtminstone finns flera tabeller med smältbarhetsvärden för hela linfrön för hästar

SLU anger 180 gr smältbart råprotein per kg frö jämfört med 223 i linfrökaka. Nederlänska CVB skriver 171 gr smältbart råprotein per kg frö jämfört med 264 i linfrökaka. HH

Äntligen fick vi ett proffsigt svar! ;) :bow:
Tack HH!! Då vet vi.
Men jag kommer att fortsätta med krossade eller kaka iaf. :smirk:

milly
2006-02-12, 16:26
Hrm... lite från ämnet, men är det någon som vet var man får tag på loppfrön?:crazy:

Finns i de flesta mataffärer och heter "psylliumfrön". Märket Risenta brukar ha dom. (gula påsar)

marti130
2006-02-12, 19:20
Säger som Milly, de finns i Risenta:s sortiment i de flesta livsmedelsaffärer. Själv köper jag på City Gross. Men det finns två sorter, ljusa och mörka, de ljusa är betydligt billigare, kostar ca 30-35 kr/kg, de mörka tror jag kostar det dubbla.

För att fortsätta lite med linfröna... I min "bibeln" Hästens näringsbehov och utfodring står det att linfrö har 180 gr smbrp/kg foder, men jag är fortfarande skeptiskt... De, fröna alltså, kommer ju ut hela i bajset så hur kan hästen tillgodogöra sig dem?
//marti

lundborg
2006-02-12, 19:22
Ja fast det är bara kring en tredjedel av innehållet i fröet som är fett. Vill man ge t ex 300 gram olja får man utfodra med närmare 1 kg linfrön per dag. Ger man sådana mängder är det nog noga med att få bort cyaniden. Så det blir till att koka och skölja. Mindre arbetskrävande och slabbigt att köpa olja. HH

ok, då är det smidigare att köpa färdig linfröolja... tack!:bow:

milly
2006-02-12, 19:30
För att fortsätta lite med linfröna... I min "bibeln" Hästens näringsbehov och utfodring står det att linfrö har 180 gr smbrp/kg foder, men jag är fortfarande skeptiskt... De, fröna alltså, kommer ju ut hela i bajset så hur kan hästen tillgodogöra sig dem?
//marti

Jag är också skeptisk och tycker att det finns ingen anledning att fodra med HELA frön när man kan ge krossade eller kaka.

Mummelmy
2006-02-12, 21:45
En intressant tråd. Försöker svara på flera av inläggen här. Visserligen är jag bara en glad amatör - men då jag gett linfrön i flera år till flera hästar tror jag att jag kan åtminstone dela med mig av några erfarenheter.

För det första så beror nog näringsdiskussionen lite på i vilket syfte man ger linfrön. Är man ute efter t.ex. energi så finns det nog bättre alternativ.

Jag ger mina nuvarande hästar linfrön av den anledningen att de båda är "matvrak" och hittar diverse konstigheter ute i hagen (de gräver efter rötter, äter bark osv) och i och med detta får de orolig mage då det med "konstigheterna" följer med jord och bakterier. Vi har provat flera saker för att komma till rätta med detta men linfrönas smörjande egenskaper har visat sig vara det bästa. Dock måste jag nog säga att de lyckas tillgodogöras sig en hel del av linfrönas b-vitamin (och säkert något annat ämne) för de får så himla fin päls! Det ser faktiskt ut som de har sprayats med pälsglans mest hela tiden ! (I en gammal faktabok har jag också läst att man för gav hästarna linfrön innan utställning just för att pälsen skulle vara blank).

På mina hästar har jag aldrig haft problem med att linfröna kommer ut hela (men det kanske beror på i vilken form man ger dem?). Så det talar ju för att de (åtminstone mina...) skulle kunna smälta dem.

Jag köper hela linfrön som jag kokar tillsammans med vatten till gelé. detta är för mig ett prisvärt alternativ. Visst är det lite pyssel men jag brukar göra det samtidigt som jag lagar mat till mig själv. Tillägas bör att jag låter dem koka ett bra tag (ca 15-20 minuter) och sedan får de svalna innan jag ger dem till hästarna. Jag köper mina hos Granngården i kartong och betalar 200kr för 9 kg. Detta räcker ett bra tag (månader) då det bara går åt ett par nävar om dagen.

Det finns ju visserligen flera alternativ vad gäller linfrön men av oljan har jag ej sett samma effekt (beträffande oroliga magar) och därtill tycker jag den är lite dyr. (Linfrökaka finns ej att köpa där jag bor).

Jag har ingen erfarenhet av att ge loppfrö (kallas även Husk i vissa mataffärer/kokböcker) till hästar. Men jag undrar om de egentligen har samma effekt? Vad jag läst mig till är att de främst används för att förbättra jäsningsegenskaperna hos matbröd (har även provat det i brödbak någon gång och visstdet kanske hjälpte lite).

marti130
2006-02-12, 22:22
Loppfrön används främst mot sandkolik både i den akuta fasen och i förebyggande syfte. De passerar hästen magtarmkanal hela och drar med sig sand och jord som ligger kvar i tarmarna. Loppfröna avger ett segt slem, det är i det som sanden "fastnar" i och sedan följer med ut. Loppfrön avger ingen som helst näring under sin passage...
//marti

Limaha
2006-02-13, 10:13
Finns i de flesta mataffärer och heter "psylliumfrön". Märket Risenta brukar ha dom. (gula påsar)

Tusen tack!!!:bow:

milly
2006-02-13, 16:27
Till alla:

Jag läste idag på Risentas påse till hela linfrön och där står att näringen i dom INTE kan tillgodogöras utan det är enbart slemmet och fibrerna som man kommer åt. Detta gäller i och för sig MÄNNISKOR men jag tvekar på att hästar kan tillgodogöra sig näringen heller.

Jag ska, som sagt, fortsätta med att alltid ge krossade frön (vilka bl a Risenta säljer också) och/eller linfrökaka. För att vara på den säkra sidan!

marti130
2006-02-13, 16:36
Aha! Nu fick jag mer vatten på min kvarn! Med tanke på giftet de innehåller dessutom så kommer jag aldrig att ge hela linfrö till mina.
//marti

milly
2006-02-13, 16:44
Men de krossade innehåller väl också giftet? :crazy:

marti130
2006-02-13, 17:00
Jag trodde i min stilla enfald att iom att de var krossade så var giftet borta... Kollad i "bibeln" och där står "Det är viktigt att linfrö blir upphettat innan det utfodras för att inaktivera skadliga ämnen i fröet. Utfodrar man med oprocessat frö kan man slå hett vatten en stund innan utfodringen." Och när man då läser om olika processer på sid 158-161 så finns krossning med... Vad ska man tro på, tro på, tro på...
//marti

HelenaHandberg
2006-02-13, 17:18
Jag ska vidareutveckla mitt resonemang ovan om råa hela linfrön. Slemmet som blir när linfröna blöts innehåller ämnen som minskar smältbarheten och näringsupptag. Om man inte kokar och därefter sköljer linfröna tar inte tarmen upp så mkt av näringen från fröna.

Man har sett på lax, broiler och nöt att ju större mängd blöta (men ej kokta och sköljda) linfrön djuren fick desto smalare blev de. Om fröna kokades och sköljdes före servering blev djuren feta.

Det finns inte mkt experiment som jag vet om på människa och häst om detta. Det borde dock vara samma förhållande. Jag antar att smältbarhetssiffrorna på linfrön för häst kommer ifrån undersökningar med kokade och sköljda frön. Har dock inte sett källorna.

Så när det gäller hur man ska servera linfrön får man välja. Antingen vill man åt slemmet och får avstå från näringen eller så kokar man och sköljer och blir av med slemmet men vinner näring. Säger HH som ger linfrökaka och linfröolja men aldrig kommit på tanken att ge hela linfrön.

PS Det är inte cyaniden som hindrar näringsupptaget utan andra s k antinutrinella ämnen som de flesta råa oljeväxter bär med sig (soja också). Cyaniden försvinner efter ett visst antal timmars blötläggning.

Corax
2006-02-13, 18:13
Jag frågar än en gång.

Kan hela kokade linfrön göra att det blir mer vätska i avföringen?

HelenaHandberg
2006-02-13, 18:31
Jag frågar än en gång.

Kan hela kokade linfrön göra att det blir mer vätska i avföringen?

Nej. Linfrö fungerar inte som ett s k bulkmedel=växtderivat som kvarhåller vatten och ökar avföringsvolymen. HH

marti130
2006-02-13, 19:03
Säger HH som ger linfrökaka och linfröolja men aldrig kommit på tanken att ge hela linfrön.
Samma här! När det har passat in i foderstaten har jag gett linfrökaka. Har nu läst lite om linfröoljans inverkan på exemhästar så det lutar åt att jag börjar ge shettisen olja...
//marti

milly
2006-02-13, 19:19
Jag trodde i min stilla enfald att iom att de var krossade så var giftet borta... Kollad i "bibeln" och där står "Det är viktigt att linfrö blir upphettat innan det utfodras för att inaktivera skadliga ämnen i fröet. Utfodrar man med oprocessat frö kan man slå hett vatten en stund innan utfodringen." Och när man då läser om olika processer på sid 158-161 så finns krossning med... Vad ska man tro på, tro på, tro på...
//marti

Så av det att döma menar du alltså att krossade frön ÄR processerat och behöver EJ kokas/stöpas?
I vilket fall som helst så skadar det väl inte om man gör det? ;) Så rä man påd en säkra sidan.

marti130
2006-02-13, 19:26
Så av det att döma menar du alltså att krossade frön ÄR processerat och behöver EJ kokas/stöpas?
Jag vill absolut inte påstå något då jag fortfarande inte vet/är säker, men det jag skrev är direkt taget ur min bibel "Hästens näringsbehov och utfodring". Jag drog en slutsats som får gälla för mig... Alltså inga hela linfrö till mina hästar. Hur andra ska/kan/får/vill göra uttalar jag mig inte om...
//marti

Jenny1
2006-02-13, 19:51

Granngården kan ta hem i större förpackningar.

Corax
2006-02-13, 19:53
Tack för svaret.

Försöker febrilt komma på varför min häst har så mycket vätska tillsammans med avföringen, därav funderingen.

milly
2006-02-13, 20:00
Jag vill absolut inte påstå något då jag fortfarande inte vet/är säker, men det jag skrev är direkt taget ur min bibel "Hästens näringsbehov och utfodring". Jag drog en slutsats som får gälla för mig... Alltså inga hela linfrö till mina hästar. Hur andra ska/kan/får/vill göra uttalar jag mig inte om...
//marti

Okej. Då tycker vi precis samma då!

milly
2006-02-13, 20:01
Nej. Linfrö fungerar inte som ett s k bulkmedel=växtderivat som kvarhåller vatten och ökar avföringsvolymen. HH

Men det står på Risentas påse att "det fungerar som bulkmedel och har en milt laxerande verkan" - gällerd et bara på människor då kanske? :confused:

marti130
2006-02-13, 20:44
Granngården kan ta hem i större förpackningar.
Nu var jag inte på Granngården utan hos min lokala foderhandlare och där var kartongen med loppfrön på 7 eller 9 kg (minnet är bra men kort) dyrare per kg än kg-priset för Risentas 300 gr påsar på livsmedelsaffären... Skiljde ca 4-5 kr/kg. Många bäckar små...
//marti

Inte_Ung
2006-02-13, 21:12
Nu så har jag givit linfrömäsk till gammelhästen i bara några dagar.
Men han går redan upp i vikt.
Synligt alltså.

Han får några nävar kokt linfrö,
400g kornkross
100g vetekli
1dl rapsolja

Detta får han uppepå en foderstat värdig ett digivande sto.

HelenaHandberg
2006-02-13, 21:28
Men det står på Risentas påse att "det fungerar som bulkmedel och har en milt laxerande verkan" - gällerd et bara på människor då kanske? :confused:

För att fortsätta "förstoppningstråden"...

I min Farmakopé står att linfröslemmet innehåller retande ämnen som ökar tarmrörelserna- alltså en laxerande effekt.

Det finns iofs en studie som säger att tyngden av avföringen ökar vid linfröintag vilket skulle kunna innebära en viss bulkeffekt oxå. Eftersom människor tycks ha effekt av doser på 5 gram linfrö borde dock inte den ev bulkeffekten vara huvudsaken. En så liten mgd borde inte kunna ”bulka” så mkt. HH

Tibra
2006-02-13, 21:52
Orkar inte läsa igenom hela tråden:o
Men har ni märkt vad mycket linfrön-trådar det finns helt plötsligt..
vad bra för jag har nyss skaffat det:devil:
Men nu är det så att min mamma säjer att linfrön äter man om man vill bli lös i magen, springa på toan hela tiden.
Detta måste ju bli samma sak för hästarna med!
Det är väl inte så roligt och bra:crazy:?
Kanske därför pållan skiter lösskit nu:(

milly
2006-02-13, 23:20
Ja det är väldigt mkt snack om linfrön just nu.

Och ja, linfrön har en milt laxerande verkan så om man ger för mycket kan dom ju bli lösa i magen. och du har ju börjat precis säger du... Hur mkt ger du?

Corax
2006-02-13, 23:45
Så en mängd på 1 dl/dag borde inte göra nån skillnad?
Men kan det göra det?

Förlåt att jag tjatar...

Tibra
2006-02-14, 07:56
Ja det är väldigt mkt snack om linfrön just nu.

Och ja, linfrön har en milt laxerande verkan så om man ger för mycket kan dom ju bli lösa i magen. och du har ju börjat precis säger du... Hur mkt ger du?

Ja men då visste jag inte hur man gav linfrön, utan
gav bara en matsked direkt från förpackningen, två dagar i rad, men det var förra veckan, fick reda på att det skulle kokas.
Så det gjorde jag igårkväll.
eller jag hävde i 4 dl vatten i en kastrull lät det koka i 2 sekunder sedan hävde jag detta i en annan kastrull "häst-kastrullen" och hävde i 1 dl linfrön.
Lät det stå över natten men inte vart det någon slags gele.. lite tjockare men det blir det mesta som ligger i blött.
så jag vet inte vad jag gjort för fel:(

milly
2006-02-14, 11:31
Ja men då visste jag inte hur man gav linfrön, utan
gav bara en matsked direkt från förpackningen, två dagar i rad, men det var förra veckan, fick reda på att det skulle kokas.
Så det gjorde jag igårkväll.
eller jag hävde i 4 dl vatten i en kastrull lät det koka i 2 sekunder sedan hävde jag detta i en annan kastrull "häst-kastrullen" och hävde i 1 dl linfrön.
Lät det stå över natten men inte vart det någon slags gele.. lite tjockare men det blir det mesta som ligger i blött.
så jag vet inte vad jag gjort för fel:(

Kände du på det? Blev det inte som slipprigt gelé runt fröna? Dom blir tjockare och sådär hala.

Men du! Köp krossat linfrö istället!! Större chans att hästen kan tillgodogöra sig näringen i dom. Eller du kanske bara ville åt slemmet7det goda för magen?? *kom på*

I vilket fall som helst ska du stöpa det. Lägg t ex 1dl linfrö (hela eller krossade) och sen häller du kokande vatten, ca 3-4dl, över det och låt stå ett tag. (du kan använda en vattenkokare också)
Det tar bara nån timme (om ens det) så blir dom slemmiga.

Tibra
2006-02-14, 17:52
Kände du på det? Blev det inte som slipprigt gelé runt fröna? Dom blir tjockare och sådär hala.

Men du! Köp krossat linfrö istället!! Större chans att hästen kan tillgodogöra sig näringen i dom. Eller du kanske bara ville åt slemmet7det goda för magen?? *kom på*

I vilket fall som helst ska du stöpa det. Lägg t ex 1dl linfrö (hela eller krossade) och sen häller du kokande vatten, ca 3-4dl, över det och låt stå ett tag. (du kan använda en vattenkokare också)
Det tar bara nån timme (om ens det) så blir dom slemmiga.

När jag kom hem idag såg jag att linfröna var mer.. slemmiga.. inte gele men slemmigt..lite vatten var kvar, kanske 1/5 dl kvar.. ska man ta bort det eller kan man ge det i fodret?
Hela alltet?
För vid din beskrivning så ska det ju vara rätt nu tycker man.
P.s har suttit många gånger och inspekterat din bild.. den är så lik en bild från boken Islandshästar skriven av åse ericsson o.s.v
var tvungen att skriva de;)

milly
2006-02-14, 21:01
När jag kom hem idag såg jag att linfröna var mer.. slemmiga.. inte gele men slemmigt..lite vatten var kvar, kanske 1/5 dl kvar.. ska man ta bort det eller kan man ge det i fodret?
Hela alltet?
För vid din beskrivning så ska det ju vara rätt nu tycker man.
P.s har suttit många gånger och inspekterat din bild.. den är så lik en bild från boken Islandshästar skriven av åse ericsson o.s.v
var tvungen att skriva de;)

Min profilbild/avatar menar du? Det är min Polly, en nsv bruks, som åkte till trapalanda i höstas. Jag har tagit bilden men det som syns där är bara en DEL av hela fotot. :smirk:

iaf, du kan ha kvar vattnet. Rör om det bara!
Hur mkt vatten har du i förresten (mot hur mkt linfrön)?

Tibra
2006-02-14, 22:06
Min profilbild/avatar menar du? Det är min Polly, en nsv bruks, som åkte till trapalanda i höstas. Jag har tagit bilden men det som syns där är bara en DEL av hela fotot. :smirk:

iaf, du kan ha kvar vattnet. Rör om det bara!
Hur mkt vatten har du i förresten (mot hur mkt linfrön)?

jaha vad tråkigt :(

ja jag tog 4 dl vatten med 1 dl linfrön.. nu har det stått två dar..tills imorron..! men det gör väl inget?

milly
2006-02-15, 00:08
jaha vad tråkigt :(

Ja jättetråkigt att min underbara Polly fick lämna oss men det kändes helt rätt då hon fick gå med smärta hela sommaren :( och var ändå 22år gammal. Jag saknar henne oerhört mycket men det känns bra att låta henne slippa smärtan och komma till de evigt gröna ängarna. :smirk:

jag tog 4 dl vatten med 1 dl linfrön.. nu har det stått två dar..tills imorron..! men det gör väl inget?

Hmm, 4dl till 1dl frön... kanske en aning för mycket... Ta bara 3dl nästa gång.
Nej det gör inget om du ger fröna imorn men låt det inte bli en vana att det står så länge. Max ett dygn.

Prick
2006-02-15, 08:24
*kl*
Linfrökakan behöver inte kokas. När man pressar ur oljan ur fröna hettas fröet upp motsvarande att cyanvätet ska avdunsta. Fast å andra sidan finns det inget dokumenterat fall där häst dött av vätecyanid på grund av linfrön. Tveksam till om det verkligen är någon fara med de mängder man normalt ger (någon dl).

Saxat från livsmedelsverket :
En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

milly
2006-02-15, 12:39
Saxat från livsmedelsverket :
En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

Intressant.
Men till människor finns ju inga rekommendationer om att de ska KOKAS eller stöpas före. Jag brukar bara blötlägga ca 2matskedar krossade linfrön och blanda i frukosten. (hela linfrön kan ej tillgodogöras)

Vad gäller rekommendationer för hästar så står överalllt att "oprocessade linfrön", dvs hela linfrön, skall kokas/stöpas före men i denna tråd har diskussionen varit: Ska även krossade linfrön stöpas?? De är ju inte "oprocessade". Dock skulle JAG göra det iaf, för att ta det säkra före det osäkra.

Prick
2006-02-15, 12:57
Tror inte man ger krossade linfrö till häst. Linfrökaka är restprodukten efter man har pressat ur linfröoljan. DEN processen genererar tillräckligt med värme för att vätecyaniden ska försvinna. Linfrökaka behöver alltså i nte kokas/blötas/stöpas (som jag skrev tidigare).

Även äppelkärnor innehåller cyanid. Prova att tugga på en så känner du den bittra smaken.

milly
2006-02-15, 13:04
Tror inte man ger krossade linfrö till häst. Linfrökaka är restprodukten efter man har pressat ur linfröoljan. DEN processen genererar tillräckligt med värme för att vätecyaniden ska försvinna. Linfrökaka behöver alltså i nte kokas/blötas/stöpas (som jag skrev tidigare).

Jo du , jag är mkt medveten om alla dessa olika former av linfrö, brukade själv fodra med linfrökaka.
Dock är det visst vanligt att fodra med krossade linfrön också! Varför skulle det inte va det?

Vet inte om du har läst hela tråden men vi är några tycken som är överens om att det dummaste är att ge HELA linfrön och vi håller oss till kaka eller krossade. Framförallt kaka eftersom det är ju gjort för hästar!

tgd
2006-02-15, 13:05

Även äppelkärnor innehåller cyanid. Prova att tugga på en så känner du den bittra smaken.

Min lokala foderhandlare säljer 10 kgs säckar med krossade linfrön.

Tibra
2006-02-15, 13:12
Ja jättetråkigt att min underbara Polly fick lämna oss men det kändes helt rätt då hon fick gå med smärta hela sommaren :( och var ändå 22år gammal. Jag saknar henne oerhört mycket men det känns bra att låta henne slippa smärtan och komma till de evigt gröna ängarna. :smirk:

Hmm, 4dl till 1dl frön... kanske en aning för mycket... Ta bara 3dl nästa gång.
Nej det gör inget om du ger fröna imorn men låt det inte bli en vana att det står så länge. Max ett dygn.

ok.. vad hade hon ont av:(
ne jag följde bara en annans råd.. hon tog 4-5 dl vatten till 1 dl linfrön..!

HelenaHandberg
2006-02-15, 13:18
*kl*
Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

Detta är viktigt och riktigt. Det som frigör cyaniden är varje form av skada på linfröets hölje vare sig det sker i magtarmkanalen eller i en kross.

Har skalet skadats såsom vid krossning har mer cyanid ”släpps lös” än om man inte hade krossat. Sen kan i ofs vara så att cyaniden minskar efter en tids lagring, det vet jag inget om dock.

Krossade frön avger mer cyanid är okrossade alltså. HH

milly
2006-02-15, 13:46
Detta är viktigt och riktigt. Det som frigör cyaniden är varje form av skada på linfröets hölje vare sig det sker i magtarmkanalen eller i en kross.

Har skalet skadats såsom vid krossning har mer cyanid ”släpps lös” än om man inte hade krossat. Sen kan i ofs vara så att cyaniden minskar efter en tids lagring, det vet jag inget om dock.

Krossade frön avger mer cyanid är okrossade alltså. HH

Men man efter stöpning/kokning borde det ju försvinna även på krossade frön?

milly
2006-02-15, 13:55
ok.. vad hade hon ont av:(

Hon blev plöstligt jättehalt i VB och inget hjälpte. Vi åkte till klinik efter några veckor där det konstaterades efter röntgen att hon hade långt gången SPATT VB och det fanns inget att göra åt det. Hon skulle aldrig nånsin kunna ridas eller arbetas mer ÄVEN om hon kunde blivit av med smärtan. Det fanns även en påbörjan till spatt på HB.
Hon var inte smärtfri trots starka smärtstillande medel under hela sommaren. Hon tappade livsgnistan och hade nästan 3:e gradens hälta VB (i trav). I skritt syntes det nästan inget.
Hon fick gå sina sista veckor på ett härligt bete, med smärtstillande medicin, och jag var hos henne så mkt som det gick. Hon hade jättegoa hästkompisar som var snälla och såg upp till henne, den gamla tanten som hon var. Hon kunde vara glad vissa dagar och sprang linkandes med VB till mig när jag kom! :smirk: Även när det busades i hagen kunde hn vara med ändå och springa med sin hälta i full galopp eller trav... och såg glad ut. Hon betade och hade det i övrigt jättebra.
Men sen fanns det studner då hon bara lämande flocken och ställde sig under den stora eken och hängde - då hade hon nog mycket ont. Det var jobbigt att se. :(
(min profilbild är tagen när hon står o hänger under eken)

Oj... förlåt att jag lägger in detta här nu helt plötsligt! :o Det blev några rader om min älskade Polly. Fast det är ju MIN tråd så... :D

tgd
2006-02-15, 14:07
En fundering... Men hela frön blir väl delvis också "skadade/krossade" när hästen tuggar dem? Och då frigörs mera av den här cyaniden? Om dom är krossade och sen stöpta/kokta (har inte läst på säcken hos återförsäljaren rekommendationerna) har väl så gott som allt "försvunnit"?

Prick
2006-02-15, 14:18
Kakan är inte till för hästar. Det är nån smart som kommit på att det GÅR att mata djuren med RESTPRODUKTEN efter tillverkning av linfröolja.

Om man köper krossade frön och vill vara säker så ska man i så fall hetta upp dem (koka/stöpa) så försvinner vätecyaniden (av värmen).

milly
2006-02-15, 14:50
Kakan är inte till för hästar. Det är nån smart som kommit på att det GÅR att mata djuren med RESTPRODUKTEN efter tillverkning av linfröolja.

Okej men kakan är väl godkänd som hästfoder eftersom den säljs som det. T ex Hippo säljer ju den.
Kakan måste ju ändå vara den BÄSTA att välja, hela frön är ju knappast gjorda för att ge till hästar/andra djur heller. :confused:

Enligt HH har jag förstått att kakan är det mest lämpliga att ge - vi får se om hon svarar på vår diskussion här... :smirk: (hon har utbildning nämligen och är lite mer insatt)

peter_lundin
2006-02-15, 15:21
Knapplån. I linfrön finns ett ämne som kan omvandlas till cyanid o ett enzym som kan utföra detta. I helt linfrö förvarat torrt bildas ingen cyanid. Upphettar man linfröä ordentligt förstörs enzymet o ingen cyanid bildas. Vid krossning bildas cyanid men denna avdunstar efterhand o enzymet förstörs.
Det finns en undersökning från USA som sägar att det inte bildas skadliga mängder cyanid när man ger hästar obehandlat linfrö.
När det gäller linfrökaka är detta ett beprövat foder för nötkreatur som mig veterligen är känsligare för cyanid än hästar.
PL

HelenaHandberg
2006-02-15, 19:42
För att ytterligare komplicera ämnet kan jag nämna att ibland stoppas partier med linfrökaka på väg in i EU pga av för höga halter cyanid. Så aldrig går man riktigt säker för cyaniden!

Men som Peter säger är linfrökakan ett mkt använt gammalt fodermedel för kor. Hästar är mindre känsliga än kor för cyanid. Varje form av upphettning minskar mängden cyanid.

Jag tycker linfrökaka är ett utmärkt fodermedel och använder det rätt mkt . Det enda jag inte vill göra är att ge högdräktiga ston större mängder med linfrökaka och lusern samtidigt.

Lusernen innehåller nämligen det enzym som PL talar om ovan som frigör cyaniden. Det finns en teoretisk risk för dålig syrsättning i födelseögonblicket. (Inbillar jag mig men har inte säkert sett det.) HH

milly
2006-02-15, 19:57
Vid krossning bildas cyanid men denna avdunstar efterhand o enzymet förstörs.

Då borde alltså krossade frön kunna fodras med UTAN kokning/stöpning. Om dom inte är precis nyligen krossade, typ om man skulle göra det själv innan utfodring.

Fast man kan ju alltid ta det säkra före det osäkra och åtminstone stöpa dom, de ska väl ändå blötläggas.

Tibra
2006-02-15, 19:58
Hon blev plöstligt jättehalt i VB och inget hjälpte. Vi åkte till klinik efter några veckor där det konstaterades efter röntgen att hon hade långt gången SPATT VB och det fanns inget att göra åt det. Hon skulle aldrig nånsin kunna ridas eller arbetas mer ÄVEN om hon kunde blivit av med smärtan. Det fanns även en påbörjan till spatt på HB.
Hon var inte smärtfri trots starka smärtstillande medel under hela sommaren. Hon tappade livsgnistan och hade nästan 3:e gradens hälta VB (i trav). I skritt syntes det nästan inget.
Hon fick gå sina sista veckor på ett härligt bete, med smärtstillande medicin, och jag var hos henne så mkt som det gick. Hon hade jättegoa hästkompisar som var snälla och såg upp till henne, den gamla tanten som hon var. Hon kunde vara glad vissa dagar och sprang linkandes med VB till mig när jag kom! :smirk: Även när det busades i hagen kunde hn vara med ändå och springa med sin hälta i full galopp eller trav... och såg glad ut. Hon betade och hade det i övrigt jättebra.
Men sen fanns det studner då hon bara lämande flocken och ställde sig under den stora eken och hängde - då hade hon nog mycket ont. Det var jobbigt att se. :(
(min profilbild är tagen när hon står o hänger under eken)

Oj... förlåt att jag lägger in detta här nu helt plötsligt! :o Det blev några rader om min älskade Polly. Fast det är ju MIN tråd så... :D

Vad sorligt :(
Men det lät som om hon verkligen fick en underbar sista tid i sitt liv! Var nog mycket tacksam och glad för att få vara med dig :)
Ser mkt gosis ut på bilden.. gillar den.
Men nu springer hon nog på trappalanda på de gröna ängarna utan någon smärta alls.. fri och vild som en unghäst;)
klart man vill skriva om sin älskling, ingen som klandrar dej :)

milly
2006-02-15, 19:58
Tack, förresten, till både PL och HH för era ingående svar! :bow:

Tibra
2006-02-15, 20:00
Kom på en sak!
Jag ska ju skaffa Hippo Lin Basic eller vad det nu hette:crazy:
Där i är det väl linfrön?
Då behöver man väl inte ge vanliga linfrön heller?
Detta foder måste då vara väldigt bra för eksemhästar eller har jag helt fel?

milly
2006-02-15, 20:05
Vad sorligt :(
Men det lät som om hon verkligen fick en underbar sista tid i sitt liv! Var nog mycket tacksam och glad för att få vara med dig :)
Ser mkt gosis ut på bilden.. gillar den.
Men nu springer hon nog på trappalanda på de gröna ängarna utan någon smärta alls.. fri och vild som en unghäst;)
klart man vill skriva om sin älskling, ingen som klandrar dej :)

Japp nu är hon lycklig, du! Hon får ju äta äta äta. :d :D
Sista timmen i livet var hon lycklig också - hon fick äta kakor, kex, knäckebröd, äpplen, morötter och till sist en stooor hink med betfor och havre vilken hon hade fullt upp med när den hemska stunden kom. Så hon märkte ingenting! :smirk:

Här är förresten HELA fotot (fick inte plats med hela på profilbilden):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/skannapolly.jpg

Hon är såå fin min tant. *saknar*

Tibra
2006-02-15, 22:04
Japp nu är hon lycklig, du! Hon får ju äta äta äta. :d :D
Sista timmen i livet var hon lycklig också - hon fick äta kakor, kex, knäckebröd, äpplen, morötter och till sist en stooor hink med betfor och havre vilken hon hade fullt upp med när den hemska stunden kom. Så hon märkte ingenting! :smirk:

Här är förresten HELA fotot (fick inte plats med hela på profilbilden):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/skannapolly.jpg

Hon är såå fin min tant. *saknar*

Låter som en underbar sista tid!!
Jag har bestämt.. att om Tibra nån dag ska tas bort "om ja finns kvar hos henne" så ska jag släppa lös henne på världens stora gröna äng!!!
Så hon får känna hur det känns att vara fri.. vill att hon ska dö i friheten!
mkt fint kort och häst!

Prick
2006-02-16, 08:09
Vad som är lämpligt är ge beror på VAD man vill uppnå. Ibland kan det vara lämpligt att ge kaka och ibland linfrö(avkok).

Lättfödda hästar som man bara vill ge lite pälsglans och magsmörj är det olämpligt att ge kaka då de rätt snabbt kommer att bli feta.

milly
2006-02-16, 11:02
Vad som är lämpligt är ge beror på VAD man vill uppnå. Ibland kan det vara lämpligt att ge kaka och ibland linfrö(avkok).

Lättfödda hästar som man bara vill ge lite pälsglans och magsmörj är det olämpligt att ge kaka då de rätt snabbt kommer att bli feta.

Men som proteintillskott är kaka bättre! Eftersom det innehåller en högre kvot.
Jag använde det som del av proteintillskott till min nordis (tillsammans med soja och b-jäst). :smirk:

milly
2006-02-16, 11:05
Kom på en sak!
Jag ska ju skaffa Hippo Lin Basic eller vad det nu hette:crazy:
Där i är det väl linfrön?
Då behöver man väl inte ge vanliga linfrön heller?
Detta foder måste då vara väldigt bra för eksemhästar eller har jag helt fel?

Förresten - menar du Hippo Lin Cubes ? Det ÄR linfrökaka/pellets, ja. Alltså enbart gjort av linfrön, inte bara innehåll dels av linfrön.

Fettet i linfrö sägs ju vara bra för eksemhästar, så svaret är JA. Men man kan använda bara linfröolja också, det beror på vad som passar i foderstaten. (har man låg kvot i foderstaten passar kaka bättre, har man hög kvot passar olja bättre)

milly
2006-02-16, 11:06
Låter som en underbar sista tid!!
Jag har bestämt.. att om Tibra nån dag ska tas bort "om ja finns kvar hos henne" så ska jag släppa lös henne på världens stora gröna äng!!!
Så hon får känna hur det känns att vara fri.. vill att hon ska dö i friheten!
mkt fint kort och häst!

Ja världens finaste madam, var hon! :love: Och såå go`!
*tycker matte* :D

kluckan
2006-02-16, 11:36
Måste bara undra, helt amatör på området men i boken (som var ngn annans bibel här)Hästens näringsbehov & utfodring, står det att linproteinet är mindre värt än andra proteiner då balansen mellan aminosyrorna inte stämmer med hästens behov. Ger man linfrö till häst ur proteinsynpunkt??? Någon med bra svar?? (Förvirrande det här med foder....:crazy:

lundborg
2006-02-16, 13:27
knapplån

ur exemsynpunkt och som pälsglans, ska man ge krossade el hela lifrön då? eller är det bättre med linfröolja?
min shettis är så otroligt mjällig nu...

milly
2006-02-16, 14:25
knapplån

ur exemsynpunkt och som pälsglans, ska man ge krossade el hela lifrön då? eller är det bättre med linfröolja?
min shettis är så otroligt mjällig nu...

Jag skulle ge bara lite olja, max 1matsked/dag till en liten shettis.

Men i övrigt så beror ju det där på hur foderstaten ser ut i övrigt.... olja innehåller bara ENERGI medans övrig linfrö innehåller både gott om protein och energi.

lundborg
2006-02-16, 14:36
TACK:bow: ok, det blir nog olja... smidigast så utan bök med kokning av vatten osv

Mummelmy
2006-02-17, 18:42
På förpackningen jag köper står att linfrön ej innehåller aminosyran lysin (speciellt viktigt för unga hästar) och därför ej är lämplig som enda proteinkälla.

milly
2006-02-17, 18:54
På förpackningen jag köper står att linfrön ej innehåller aminosyran lysin (speciellt viktigt för unga hästar) och därför ej är lämplig som enda proteinkälla.

Ja det stämmer, det står i "foderbibeln" också. ;) Men det gällde väl särskilt unghästar?

Mummelmy
2006-02-17, 19:05
nu har jag ju inte förpackningen framför näsan så jag kan inte skriva något citat. Men om jag förstått texten rätt så är det viktigare med lysin för unghästar. (jag köper Ölandsfrö från Granngården).

jag ger ej linfrön för att få extra protein (utan för slemmet som skyddar tarmslemhinnan) så jag kan inte säga om det är ett bra tillskott för protein eller ej.

milly
2006-02-17, 19:45
Eftersom det nämns som proteinfodermedel i både boken och i en artikel i Hästamagasinet så tror jag nog att man mycket väl kan använda det som del av proteintillskott.

Inte_Ung
2006-02-17, 20:41
Jag ger linfrö av samtliga möjliga anledningar som finns att ge linfrö.
Och nog går hästarna upp i hull alltid.
Och det på ganska så litet.

Travanti
2006-04-12, 09:01
******Raderat**********

alexa b
2006-04-15, 16:26
Hej!

Loppfrön bildar en gele som tar med sig sand och dyl från magen. Det ger ingen energi eller tillskott.
Du kan fodra det torrt eller blötlägga dem.

Linfrön däremot innehåller protein, energi och mineraler samt essentiella fettsyror.

Trevlig påsk.