Visa fullständig version : Vad har era hästar gjort i dag?
Djurjouren 2006-02-11, 22:49 Och varför har de gjort just det?
Mitt sto har jag kört en lååång runda på vägarna häromkring i skritt i tryckvagnen.
Det gör jag för att vi bygger rump och ryggmuskler.
Sen har hon stått en timme i värmetäcke
Fått sin havregiva ökad med 0,5 kg för hon verkar börja tåla det nu.
Idag var hon lite bitchig och ville inte stå stilla när jag och sonen skulle upp i vagnen. SKritten blir lite bättre för varje runda jag kör, hon vågar lägga sig mer i grejorna och DRA istället för att gå som ett fyllo.
Vid ett tillfälle så stannade hon i flera minuter och ställde sig och glo med spetsade öron på något i fjärran. Det är ett positivt tecken för henne så jag lät henne stå där och glo.Hon är en liten tittig och osäker häst när inte flocken är där så att hon stod stilla utan den var en stor glädje för mig.
Min vallack gick bara i hagen, han hade en träff med MR Cedaroil igår...:devil:
Nebraska 2006-02-11, 23:02 Min märr tog Hagman hand om idag.I morgon ska jag köra första snabbjobbet för i år.Nervös på hur hon ska kännas,då hon tagit det lugnt för en downperiod.
Ridtur 30-40 min.
För att han ska starta på Måndag... 1640 auto, så han får en ridtur imorgon också... kanske håller galoppen borta:(
Nyinköpta valacken fick en skrittsväng tillsammans med tvååring, han håller på att lära sig att det är en eminent gångart att träna i. På två veckor har hållningen på huvudet sjunkit 5 cm och baksteget blivit 5 cm längre. :idea:
Min pålla har joggat 1,5 mil i skapligt tempo! både hon och husse älskar vintervädret! sen dusch vila och mat ca en timme sen ut till flockeni hagen!
Plogflickan 2006-02-12, 14:36 I morse skulle han blivit körd, men hade tappsko se det blev hagen och ny sko, så körningen är kvar, matte sitter här istället och gillar läget, men skall straxt ta tag i körningen, tänkte ta 2 åringen på släp, för hon har vilat hela veckan pga tandis och avmaskningen.
Plogflickan
Mina har ridits ett pass på ridbanan och longerats... Varför?? Jag var med om en skentur i förra veckan vilket resulterade i att min träningsvagn gick sönder... Har inte så stort val nu än att bruka ridträning...
Jamtland 2006-02-12, 17:11 Red gamlingen med yngre blodingen på släp. Skrittade en sväng och galoppintervallade lite på en lägda. Sju intervaller i hyfsat tempo, sen skritt hem. Håller på att bygga upp båda två, har skrittat ofta och länge och kände för att öka dosen lite idag.
Shettisarna har vintertränats, men nu skulle jag ha klippt dem innan jag ökar dosen för dem. Hoppas på att kunna göra det i morgon.
Jenny
Joggade 1.2 mil.
Han var så dryg igår när vi var ute och galopperade, lyssnade inte och bara drog på så jag ramlade av.
Så han fick lida och gå långsamt idag. :devil:
Djurjouren 2006-02-13, 12:35 Hehe, hämnden är ljuv :-)
Idag har stoet gått i tryckvagn igen, med lite trav för första gången.... Hon är...hrm.. något förtjust i vänstertömmen.... Gillar inte.
Vallacken ska få en laserbehandling nu i eftermiddag, ska gå sitt första galoppjobb i morgon!!!
allroundhästarna 2006-02-13, 13:18 Igår skulle jag rida galopp i djupsnö var det tänkt, men när jag kom till stallet så kom stallägaren ut och berättade att det hade dom fixat själva. Hans ena häst stack ut genom stängslet och de övriga 4 hängde på. Uppför och nerför grannens trappa, ut på en åker i full galopp i dnön, drog sedan iväg till grannbyn i snön och kom tillbaka ett bra tag senare, helt svettiga. (Starthästarna var vita av skum under täckena, mina 2 + 1 till var så blöta att det rann snå rännilar under magen) Jag tog min ena och joggade 4 km istället. Jag gissar att min gamling har ont i benen idag.:devil: Så ikväll blir det nog lite lugnare tempo.
Djurjouren 2006-02-13, 13:23 Jamen det var väl snällt av dem att rasta sig lite själv så du fick en vilodag :-)
allroundhästarna 2006-02-14, 09:32 Bara därför var jag ut och jobbade en massa samlande övningar (öppna,sluta mm) :devil: och vad jag hörde så fick isisen sig en slädtur i snön.:devil: :devil:
Djurjouren 2006-02-15, 22:01 Tycker ni är dåliga på att uppdatera tråden.Tänkte att det kunde bli en slags inspirationstråd.
Idag har stoet vilat eftersom hon har rätt mkt träningsvärk, fick en timmes laserbehandling.
Vallacken har jag ridit i ridhuset, övade i trav på lång och låg med vikten på ytterfram. Sen körde vi mkt övergångar mellan skolorna i skritt, när man rider in i höger öppna så har han det svårt, det blir ingen mjuk övergång utan han rycker till när han ska lyfta höger bak. Det blev bättre för varje övergång. Han har svårt att länga höger sida.
Jag red honom för att inför varje banjobb så klarar han kurvorna bättre om man rider igenom honom ordentligt dan innan.
Imorgon om vädret tillåter så ska vi köra fort med bägge två ihop för första gången, ser fram emot det.
Jag försökte skritta min pålla i dag! men snön satte sig under hovarna så hon fick "platåskor"!hon fick småjogga nån mil i stället och så övade vi stopp och gå en stung (jag vill att hon ska kunna mer är att bara "tokrusa") men hon är i skaplig form! M
*KL*
Idag har min pulsat i snö och sprungit lite i backar. Vi mötte en gubbe som åkte skidor, såg lite kossor, en traktor, några läskiga vägbommar och 4 grävmaskiner. Händelserikt idag! :D
PiperGarden 2006-02-16, 09:28 *snor åt mig en plats*
har ju ingen pålle att travtræna, men måste ændå berætta om min roliga ridtur igår (pållen ær ju trots allt travare... ;) )
Var ute och skulle skritta (på pigg pålle som vilat 3 veckor...) en ny runda (smart Linda, SMART!!! :o ) på asfalt med ganska trafikerade vægar... Vældigt kænslig pålle iaf... :bump: Hittade en JÆTTEfarlig sten! :eek: Var bara tvungen att tværvænda på asfalten, men efter lite øvertalning kom vi førbi. Sen møtte vi sopbilen!!! Då var vi ute och kollade så bonden fixat åkern ordentligt innan snøn kom... :idea: Sen red vi faktiskt førbi ett dagis utan något nervsammanbrott från pållen, allt som springer och skriker kan ju vara hæstætande! Efter varje bil som passerade blev han piggare och piggare och till sist børjade han trava efter varje bil :D Så då var det bara att sakta av, samla lite och trava på en bit på asfalten, jættemysig och kænslig med fin form (før att vara så pigg iaf), mærktes att det var vad han ville før han næstan hoppade fram nær vi skrittade och blev øverlycklig nær han fick trava (lite komplicerat att sakta av lugnt och fint... :angel: ) Var jættemysigt och vi var båda vældigt glada! :banana:
Næ, ska ha førelæsning och nervsystemet nu, måste gå! Træna på ordentligt!!! :bump:
Idag har hästarna fått käk,sedan fick dom gå ut i hagen......:D
Clownen skrittas just nu igång efter en fraktur:crazy: Men,han gör mig svettig varje dag....
Han "äter upp" grimman varje morgon ,helt omöjlig,vill bara leka hela tiden....sedan när utetäcket ska på tar han tag i det och drar av sig på andra sidan:bump:
När vi med svetten i pannan till slut kommer ut,så ränner han staket som en idiot......Och det gynnar ju frakturen.....:crazy:
Det brukar vara folk som är ute å går bredvid hans hage,och vid flera tillfällen har de gått fram och hälsat på honom,och VIPS,så snor han deras mössor och roar sig med,kastar upp i luften och hoppar runt......:bump:
Han är en äkta CLOWN,så jag hoppas vid alla mina makter att han skall bli bra igen:crazy:
De två Russen körs på olika sätt varannan dag,och är nog ovanligt begåvade båda två:)
I lördags fich 3åringen känna på att lunka med 2 andra några varv,första varvet bockade han som en tok,men sedan gick det fint.
På lördag åker vi på ponnyträningsdag på Solvalla,ska bli spännande!De ska bara få lunka runt och titta på omgivningen.
Vi tar det ju m.k.t. lugnt med dem och det viktigaste är att de vänjer sig och blir fina att hantera.
Hälsn//Stally
cetzyboy 2006-02-16, 12:30 Stoet fick vila igår och blev bara masserad.
Min nya häst som står inne för att han forserade hagen och det är omöjligt att få ner nya pinnar (han bröt av 4 stycken)
Han blev igår riden för första gången(har suttit på honom 2 gånger innan utan sadel)en sväng . Vi red iväg i skogen i ca. 1 timma. red ner på granngården och skulle testa hur han reagerar på andra hästar (han är hingst) men sa inte ett pip och skötte sig exemplariskt :love: :love:
Idag blir det nog körning om det inte hinner bli så mörkt innan vi kommer hem annars blir det sadel igen !:D
/Cetzy
(PS Han har stått i träning sen han var 1 år och mycket väl hanterad men dock oinriden)
Djurjouren 2006-02-16, 12:46 KUL;KUL; med massa inlägg!!!!!
Jag och stalltjejen körde fort med bägge på Jägersro milebana..... eller rättare sagt vi körde i en stor vattenpöl under vilken jag tro att milöebanan brukar ligga.
Det var väldigt dumt och vi blev väldigt smutsiga. Jag bestämde på stående fot att nu blir det galoppträning under sadel till banorn aär ok igen, typ i Juli eller så...:angel:
Vallacken gick bra men stoet hänger som vanligt på en töm. Måste ta mig i kragen och börja rida henne och doktor cedaroil ska nog få ta sig en titt på henne...
Vi körde 4 stycken 300 meters intervaller i varje fall. 25-23-21-19
Djurjouren 2006-02-16, 12:48 Finns det egentligen nån pålle som inet är på tårna denna årstiden :-)
Jamtland 2006-02-16, 16:28 Finns det egentligen nån pålle som inet är på tårna denna årstiden :-)
Japp, shettisdamen som inte fått av sig all päls (klippmaskinen gick sönder mitt i), hon är åt helvete för lat för att någonsin vara på tårna tror jag...:smirk:
Igår körde sambon sitt varmblod, joggade en dryg mil i hyfsat tempo.
Idag har jag kört ena shettisen med släde, joggat på skoterspår i fyra km plus uppvärmning. Ovan nämnda latmask märr fick följa med på släp och sprang lös efter oss hem.
Ska ta mig i kragen och longera/pnh träna min varmblodsvalack senare i em då dottern sover.
Jenny
Salandge 2006-02-16, 16:36 *kl*
Idag får pållen vila fast han och kompisen lär nog hålla igång rätt ordentligt i hagen ändå :angel: ... Igår var vi ute och skrittade en dryg timme med tryck. Lillkillen börjar bli riktigt duktig på att gå med trycket nu och känns riktigt fin!! :)
I dag har min ettåring fått sig en borstning och sina hovar lyfta. Längtar tills jag kan börja tömköra nu:smirk:
PiperGarden 2006-02-17, 18:37 min lilla energiboll är iaf pigg och glad! (oväntat va? :D ) Nästan tvåtimmars skritttur idag med lite trav, tillsammans med hans flickvän :love: jättemysigt.
Leran saknar jag inte precis, blir bra att bara vara travaktiv på sommrarna... :rofl: staaackaars er som måste köra i kladdet... :D
Djurjouren 2006-02-17, 20:12 ...och sen igår när jag skulle ta ut vallacken och göra vid honom nån timme efter snabbjobbet så står han med en stor ihopskrapad hög med spån under magen och har fått en korsförlamning....
Han var så fin i jobbet, märkte ingenting, jag har tvärtom aldrig känt honom så lugn som då och så händer detta.....
Jag blir så frustrerad av denna häst att jag vill slita mitt hår.
Han har problem med överträning så därför kan man inet träna så mkt alls, men han har oxå problem med korsförlamning........ och då måste man träna ofta..... Få ihop den ekvationen den som kan...
Är korsförlamning och överträning "besläktat"? Vad skiljer blodprovssvaren åt?
Korsförlamningen förebygger jag genom att han knappt får nått krafftfoder och mkt fibrer och olja. Han får hö så mkt han vill, 4 kg lucerstrå, 0,5 kg betfor,100 gram kli (annars blir han kass i magen) 2 dl olja, 300 gram havre och så lite tillskott. Han behöver maten (tror jag) eftersom han när han kom såg ut som ett skelett och de tendenserna finns kvar.
Överträningen förebygger jag genom att på veterinärordination ge honom 1 dl salt om dagen.
Alla tankar är välkomna.
Tillbak atill gårdagen.När jag såg att han hade en korsis så satte jag honom i värmetäcket och lät han stå där i två timmar vilket han njöt av.
Idag gick jag igenom honom med lågfrkevent laser och hittade egentligen inget speciellt, måste ha varit en liten korsis. Han var pigg och glad i hagen och jagade kompisen halva förmiddagen...
Suckar. Underbar häst med fantastiskt steg men så såna problem.
Stoet som är mitt senaste renoveringsobjekt fick stå i värmetäcke idag och igår fick hon laser. Enorma spänningar vänster fram och runt om, bog, hals och mage. När jag kört 5 minuter så skakar hela hon så jag får sluta. Tror att det beror på att hon är inet van att släppa spänningar så när hon väl gör det blri det en sån otrolig cirkulation att hon inte kan hantera det.
Skrämmer mig lite.
Idag satte jag på benmagneter vänster fram och höger bak samt nacken några timmar i boxen. Samt en specialsele som jag gjort åt såna här hästar. Det är en gjord och en brösta där det finns svaga magneter (nackmagneter) på satta på strategiska ställen för hästar med späningar i framdelen. På gjorden sitter de ovanpå manken och mitt under magen, på bröstan sitter de ovanpå halsen och mitt fram på bogen.
Efter två timmar med detta på sig var hon väldigt matt och gick konstigt på höger bak, tror att hon precis upptäckt att hon har ett höger bak.:) Tänker ha det på varje dag i 10 dagar och se till att göra lite koordinationsövningar varje dag med henne.
Se om det hjälper, det brukar det ju göra.
Idag har de gått i hagen och lekt i snön.
Vad intressant det där med magneter!
Vad är det för värmetäcke du använder?
Igår hade min lilla vilding av mig rätt in i ett träd (stoet den här gången) så idag fick hon snällt springa bakom valacken när jag körde lite intervaller. Gick jättebra, hon galopperade så fint så bakom mig när vi drog på och frustade mig i huvudet. :D
Hon är egentligen ridhäst alltså, men tror inte att hon har glömt sin korta travkarriär, för först hängde hon på valacken i trav men sen galoppa hon.
Haha vad jag straffar mina hästar när dom har av mig. :devil:
jag kan berätta om en helt vanlig lördag för en kallblodstravare som heter Brunella:
idag har vi varit och hämtat posten (ca 2 km tur o retur), en lugn promenad i grimskaft för att röra lite på sig. hon är nyss inkörd och vi körde ett skrittpass i vagn igår. det märks att hon börjar bli pigg! studsar mest upp och ner. någon lugn promenad blir det knappast. hämtar även sparken som står ute vid brevlådan. den är VÄLDIGT intressant, men hon går ordentligt bredvid i alla fall. det är svårare att springa runt, runt när sparken hela tiden är i vägen. :rofl:
på hemvägen går vi förbi höladan och hämtar några balar. släpper henne så hon får gå lös. efter att ha inspekterat ladan, galopperar hon hem och står sedan och väntar vid grinden på att bli insläppt till de andra.
så har ännu en dag gått. det händer inte så mycket mer i vår lugna del av världen :cool:
imorgon blir det en tur i vagnen igen.
*knapplån*
Jag känner att jag också måste få skriva va vi hittade på idag. Har nu efter två veckors nervositet tagit mig i kragen så idag bar de av till banan för ett litet lätt snabbjobb. Ganska nöjd om jag få säga de själv:)
Djurjouren 2006-02-18, 20:33 Gud vad skönt att kunna släppa lös sin häst bara sådär. Jag bor typ 300 meter från motorvägen och runt om oss har vi bara åkrar som jag är helt säker på att ägarna till hade mördat oss om vi lät hästarna springa lös på :crazy:
Idag har mina hästar bitit shettisarna i rumpan 48 gånger och shettisarna har bitit travarna i haserna 567 gånger.... Ettriga små kryp det där..... Bar ahage för jag har väldig barnvaktsbrist så hel ahelgen får Hagman ta han dom kusarna åt mig.
Skönt att vara ledig ibland. Ska dock ut i stallet när barnen somnat och köra lite laser....
Djurjouren 2006-02-18, 20:34 Du får ju berätta detaljer ju:bump:
Borde jag kanske ha gjort. Har ju tränat på hela vintern i myrsteg känns de som efter senskadan han drog på sig sista starten för över ett år sen( huvva va tiden går fort) Har vart inne och kollat den flera gånger och allt är läkt och fint, har känns himla bra hemma men det går ju inte och köra lika fort där som på banan. Så ha jag som sagt vart jätte nervig för att ta in honom, dels för att se hur bra träningen verkligen har gått och mycket för att jag har vart jätte rädd att han ska skada sig igen. Porslinshäst som han är:D . Men så tänkte jag att har jag tränat som ja ska så är han ju i form och då är risken betydligt mindre att han gör illa sig. Annars kanske de är dags att sluta. Så vi värmde länge länge och långsamt innan jag vågade släppa på lite, men hej bara va de gick bra sen. Toppade öron och en häst som verkligen suger allt han har(vare sig han får de eller ej) Kändes bra att se han så igen. Körde ett litet lätt "provlopp" alldeles ensam på banan. Förstår inte att det bara är jag som är så dum å står å hänger på låset klockan sju en lördagsmorgon:D
Men även om inte tiden blev den bästa så vet jag ju nu att vi är på gång igen. Så någon vända till så kan vi snart starta:banana:
Salandge 2006-02-19, 12:37 Efterson matte drabbats av vinterkräksjukan har hästen fått ett par lugna dagar i hagen... Om jag känner mig bättre i eftermiddag tänkte jag försöka släpa mig ut till stallet och skritta en vända med tryckvagnen.
-knappen-
Fia har åkt under klippmaskinen idag, lämnade benen och halva huvudet.
Bar sedan ut på en tur på rakan, uppvärmning sedan 3*1400m i 1,50-1.30 tempo
Avborstning och sen ut igen....
Jamtland 2006-02-19, 18:30 *kl*
Red "gammelhästen" med yngre damen på släp. Först skogspromenad med inbakad snöpulsning, sen en låååång härlig galopp och sedan avskrittning på skogstigen igen. Två trötta men nöjda varmblod.
En av shettisarna körde jag en dryg halvmil med den andra på släp. Yngsta shettisen har inga skor så hon fick gå i hagen och buse med de som var hemma.
Jenny
Djurjouren 2006-02-19, 21:30 Släp är alltid trevligt, jag brukar ha mina två shettisar på släp när jag skrittar de stora :-) en halvtimmes skritt för en stor häst är en halvtimmes slängtrav för minshettis :D
Mina har lekt med Hagman i dag oxå. Stoet fick stå i värmetäcke och Vallacken har precis fått en timmes laser.
Min har skrotat i hagen idag, sedan roat sig med att leka elvisp med bakbenen då jag rengjorde och smorde in de elaka skavsåren i karlederna :( stackars liten
Just_A_Lady 2006-02-19, 21:53 Min sköthäst gick lopp och vann!! :love: med typ 30-40 meter! :love:
Nyss kommit in från stallet. Idag har han joggat 1,2 mil med viktmanschetter på frambenen.
Stod inne och torkade en stund och kommer att tillbringa resten av dagen i hagen med sin "tant"
Djurjouren 2006-02-20, 14:41 Varför har man viktmanchetter på frambenen?
Nebraska 2006-02-20, 15:06 har du hästen Fuji?
I dag så har hästen fått en rejäl runda på hemmaplan;) (småvägar) i både joggingtempo och en del snabbare ruscher! det gick riktigt skapligt och hästen tycker det var kanonkul,hon har ju tagit det lite lugnt under muggbehandling mm. men nu ser benen fina ut och allt är kul igen! :rofl: M
Varför har man viktmanchetter på frambenen?
Det är som styrketräning för framben, bogar, mankmuskulatur, hals och rygg.
Använder dom på bakbenen oxå men då enbart i skritt.
Önskar mig en tryckvagn eller modell tyngre rochard men tills dess tar man vad man har :)
Fungerar faktiskt bra
Humelibumlan 2006-02-20, 21:43 *Knappen*
Red dressyr för instruktör och hon var fantasktiskt duktig? :confused:
Andra gången och trots ryttarens inkompitens, går hon redan i form och det gör hon i 1/2 m djup snö?:eek: :love:
Tror jag struntar i trav och satsar på dressyr istället :D
Djurjouren 2006-02-20, 23:07 Vad fräckt. Var hittar man såna då? *vill prova*:bump:
Jamtland 2006-02-20, 23:11 Släp är hur händigt som helst! :)
Idag har iaf yngre varmblodet joggat sin konditionsrunda. Dagen till ära gjorde hon och sambon sällskap med travtränaren i byn och hans tvååring, så idag var det en pigg häst som joggade runt i skogen!
Mina pållar har bara slöat i hagen, de ska ut i morgon.
Jenny
Djurjouren 2006-02-20, 23:11 Jag har varit hemma utan barnvakt hela helgen och ett av barnen var hemma från dagis idag så mkt Hagman blir det....... Lite frustration får jag då....
Är i varje fall flitig när barnen lagt sig då kilar jag ut i stallet och behandlar pållar så de lär vara fräsha när jag kan träna dem igen.
Varannan dag har de fått laser och varannan dag får de stå i värmetäcket.
På stoets "laserdag" idag tex så går jag ut på stallplan och jobbar henne vid hand en kvart eller så. Idag lärde jag henne att få med sig ytterbog för innertygel. Mkt vingel bliiiir det :-). Fick igenom henne riktigt fin och lata bakbenet är klart på G, ska bli så roligt att köra henne nästa gång, inbillar mig att det har hänt massor.
Jag har kommit på att om jag först jobbar henne lite vid hand så tåler hon längre stunds laserbehandling utan att börja skaka. Idag fixade hon en hel timme.
Jamtland 2006-02-21, 18:25 Idag har gammelvalacken gått långa rundan och joggat sig skummig. Han är helnöjd med livet nu! Shettisarna har gått med släde och på släp.
Jenny
Djurjouren 2006-02-21, 19:37 Idag har jag varit BARNFRI. Körde stoet en timme i tryckvagnen i skritt, uppe på 9:ans tryck nu och längde intervallerna till 10 minuter styck, tycker att hon "hittar" sin kropp bättre då.
Vallacken red jag för instruktör idag, det var jättekul. Typ "barrockridning", vi övade på öppna och sluta i trav, samt ryggning. Träningsvärk har jag redan :-)
NinasApache 2006-02-21, 20:07 Idag har jag varit BARNFRI. Körde stoet en timme i tryckvagnen i skritt, uppe på 9:ans tryck nu och längde intervallerna till 10 minuter styck, tycker att hon "hittar" sin kropp bättre då.
Ett bra program för dig som tränar tryckvagn :idea:
http://www.stallberg.se/training.htm
Djurjouren 2006-02-21, 21:30 Ja jag har läst den men tack i allafall!!!
Djurjouren 2006-02-22, 18:27 Känns som att det bara är jag som skriver :( .
Skriv mer alla ni, jag vill inspireras!!!!
Idag har jag haft mes stoet hos barrocktränaren och jobbat henne vid handen. Jag har inte åkt nånstans med henen innan och visste inte att hon var som ett darrande asplöv av att åka...
Hur kul som helst att komma in i ett ridhus bland klougna PRE och halvblod med en husteriskt skakndes och obeskrivligt mager och omusklad häst. Hon är inte i speciellt gott skick denna häst, har nyss fått henne.
Iallafall så jobbade vi på böjning, bogkontrol och att få bort vispandet på vänster bak. Hon tyckte att vi var obeskrivligt löjliga, hästen alltså men gjorde som vi sa.
Vallacken har gått i hagen och han har sprungit och varit glad hela dagen så träningen var nog bra för honom. Ska försöka rida honom så varannan dag nu, bra för honom och bra för mitt fläsk att rida lite istället för att åka vagn :-). I kväll så fick han stå i värmetäcket och det var uppskattat.
Stoet fick lite laser i morse, en halvtimme bara.
Jaha då uppdaterar jag 2dagar...
Igår gick vi igenom honom och behandlade lite växtvärk med akupunktur, vilket han tycker är otroligt skönt :p
Idag gjorde jag ett försök att ge mig ut på den vanliga joggingvändan men fick ge upp pga styltor... hade ju förväntat mig att de skulle släppa när vi travade men tyvärr hängde de i för länge för att det skulle fungera... sprang och spände sig, så rundan blev betydligt kortare än normalt.
*KL*
Idag har jag ridit valacken, klättrade ett tag i backen i skogen, skrittade (eller ja, småtravade) en sväng i skogen, när vi kom ut som två snögubbar red jag en kort stund, ca 10 min på fältet, han har precis börjat förstå skänkelvikning under ryttare så det tränade vi på. Sen tog vi lite galoppfattningar också, med då blev han busig och jag orkade inte med att ramla av igen så då avbröt vi..
Igår körde jag honom, först skrittade vi i skogen och pulsade i massa snö, sen joggade vi lite, sen några intervaller men han koncentrerade sig inte alls utan bara sprang och tittade efter tjurarna :mad:
Djurjouren 2006-02-24, 21:45 *KL*
Idag har jag kört fort med stoet :love:
Prövade att ta på ett helstängt huvudlag och bytte bett till ett som alla påstår är bra för hästar som biter sig fast i en töm. ett helt vanligt tvådelat med skänklar och saen en ring med en dm omkrets som dels ligger i munnen och liksom gå rrunt underkäken. Ringen har ingen kontakt med tömmen och den löper löst men effektiv var den. Non vill einet bita sig fast på sin favorittöm utan prövade den andar och den första igen och till sits så struntade hon i det.
Hon tog fatt i grejorna och gick rakt på ett härligt vis och benen lekte inte symaskin som de brukar. Tror inte att det beror bara på utrustningsbye utan även på MASSOR av laserarbete, mkt lösgörande och framförallt många timmars skritt i tryckvagn.
Fin var hon. Joggade henne ihop med kusken som ska köra provlopp med henne på Torsdag för att han skulle kolla balansen och han godkände den och tyckte hon var fin.
Het som en spis blev hon och jag slutade jogga med honom för mina armar blev lite väl skakiga och tömarna väldigt långa :crazy: .......Shit vad hon låg på....Jag släppte av henne på Milebanan och man kan säga att hon sprang rätt bra ett varv.....
Sen körde jag hem henne och då skrittade hon på bra och var lugn igen.
Längtar till Torsdag.
Vallacken anmälde jag till Lunden nästa Söndag, hoppas han kommer med.
Åkte till Bokskogen i Torup och red en timme och det var så skönt. Jag red ihop honom rejält och rakriktade och hade mig och vi gick mest i riktigt kort samlad trav omväxlande med skritt på lång tygel.
När jag rakriktar för mkt så fattar han galopp och sen bockar han som en galning :crazy: .
Då är skritt en trevlig sysselsättning :angel: .
Jag tycker inte att han är redo för galopp än, då jag tror att han bockar för att bakknäna fortfarande stramar, behöver mer styrka först.
Han "piafferar" lite då och då och jag släpper ut och klappar honom för det gillar jag och uppmuntrar gärna, jag ber aldrig om det men klappar honom när han bjuder på det.
Jag tycker att han utvecklats så himla bra av min nya barrocktränare. Går djupare och har liksom fler nyanser i sin samling. Innan hade han typ "samla dig så du skiter på dig" och
"gå som en giraff".....
Nu har han både elefanter, kameler och bananer och kaniner i sitt register.:love:
Älskar den hästen av hela mitt hjärta :bump: och han har blivit så stolt i hela sitt jag.
Han utstrålar värdighet på nått vis, det gillar jag.
Vilken tränare är det du hittat och tränar för? *nyfiken* Skicka PM om du inte vill skriva här!
Har varit inne och kört snabbt med de två som är aktuella för start inom en och en halv vecka...
Det ena stoet som ska ut nästa vecka bjuder inte till för fem öre i träningen, vare sig jag kör långsamt, tränar western eller gör något annat med henne... Idag kördes hon 2140 meter i ledning runt25-30... Tyvärr lägger hon av när hon blir själv och sedan går det inte riktigt att få fart på henne... Hon får helt enkelt starta, fungerar det inte blir hon ridhäst på heltid eller avel för hennes del...
Den andra följde mest med som sällskap, hennes start är planerad till nästa måndag, hon gjorde vad som begärdes för henne och travade väldigt bra...
Om den förstnämnda får jobba för att få pengar i ett p21 lopp hoppas jag definitivt på de tre för den andra:bump:
Salandge 2006-02-25, 13:52 *KL*
Idag har jag kört fort med stoet :love:
Prövade att ta på ett helstängt huvudlag och bytte bett till ett som alla påstår är bra för hästar som biter sig fast i en töm. ett helt vanligt tvådelat med skänklar och saen en ring med en dm omkrets som dels ligger i munnen och liksom gå rrunt underkäken. Ringen har ingen kontakt med tömmen och den löper löst men effektiv var den. Non vill einet bita sig fast på sin favorittöm utan prövade den andar och den första igen och till sits så struntade hon i det.
Nyfiken... sitter ringen fast i bettet? Du har inte någon bild? :)
Salandge 2006-02-25, 13:59 Uppdaterar ett par dagar..
I onsdags var jag inne på banan och körde ett lugnt jobb. Han kändes fin och det allra bästa var att han gick jättefint i kurvorna, något han krånglade med när han var dålig i en kota i höstas... Det är så roligt när man märker att hästen är fräsch!! :)
Igår var vi ute och skrittade en dryg timma med vår vän tryckvagnen.
Idag ska lilleman få träffa herr Sadel igen... Hittills har det gått kanonbra :) det blir nu fjärde gången som jag rider ett kortare pass med honom... Just nu är det mest grundläggande som att lyssna på hjälper och flytta sig för tryck men det gör han med den äran :love: !
Igår körde jag vanliga joggingrundan lite avkortad med viktmanschetter och idag var jag in och körde ett 2140m jobb. Var helt solo på banan. Lite trist... men han gjorde det han skulle och jag är nöjd. Imorgon får han en hagskrotar dag :)
I dag har jag kört "henne" i skogen:d
Tre decimeter snö och strålande sol samt fem plusgrader!:idea:rofl: då är det underbart att vara hästägare!:banana: har nån förresten sett hur tokroligt en bredbrösta kan hoppa runt halsen på hästen när hussepucko glömmer att fästa den i linorna:p Jag har en cool märr:banana: som bara garvade när jag stoppade henne och rättade till fadäsen! M
Hej alla:)
Har ni hästar som tävlas i trav allihopa?
Märker ni skillnader på hur travtävlandet går när ni dressyrtränar hästarna också? Det borde ju gå bättre tänker jag... Synd att inte ridfolk kan anamma körning på samma sätt...
Jag har en "gammal" starthäst som numer är ridhäst, en Anastasia B.A.
Den senase månaden har jag bara tömkört henne massor, jag har opererat mitt vänsterknä så jag får inte/kan inte rida ännu.
Igår arbetade vi som vanligt i paddocken, hon har fått en massa muskler på rygg och rumpa av att pulsa runt i djupsnön, hon är så duktig!!! Igår kunde jag knappt få henne att bryta av från sin lugna samlade galopp, hon njöt i varje steg av att få ta i ordentligt. Jag var mest rädd att hon skulle halka *gulp*
Djurjouren 2006-02-26, 15:50 Så här ser det ut.
http://www.detbastaforhasten.se/Islandshast/images/shop/bett_m_ring_m.jpg
Djurjouren 2006-02-26, 15:53 Mina hästar har gått i hagen i helgen. Under tiden jag mockade i lördags så hade jag vallacken i värmetäcket sen körde jag laser på hans svullna bakkotor och jag fick en sån reaktion som jag är förvånad över. Hans framben började okontrollerat skaka, han satt in bakbenen djupt under sig och blev helt konstig. Av lite laser på bakkotorna.... Måste finnas roliga meridianer där?
Tog shettisarna i transporten och åkte till skogen och barnen fick rida och jag gå en timme i det vackar skånevädret, djuvligt skönt.
Just_A_Lady 2006-02-26, 19:06 Idag gick min sköthäst lopp, jättefin och "vann" lätt igen som förra veckan, men blev diskad :crazy: för snäv körning i första sväng när han skulle ner i dödens.... det var kanske lite tight, svårt att se, men som jag sa till kusken efter loppet, kunde han inte bara fått böter istället?! :angel:
Djurjouren 2006-02-27, 09:33 *KL*
Inatt red jag vallacken i helt tomt ridhus, mkt lösgörande men mest skritt på lång tygel i 1,5 timmar. Blev 10 minuter full fart medvetslös oxå vilket han tyckte var kul.
Stoet gick sin sedvanliga timme i tryckvagn kl. 6 i morse, KALLT var det då.
Mina konstiga träningstider beror på extrem tidsbrist...
Ska sko kusarna idag. Funderar på om man kan hoppa över guldskorna, KAN isen vara på väg bort?
Har tränat mammas häst åt henne i dag.. Tog en ridtur i skogen och sen så plumsade vi lite i snön.. Hon tyckte de var jätte jobbigt i snön
[knapplån]
Här kommer mitt bidrag för dagen:
Häst nr 1: tränad av Hagman
Häst nr 2: skrittad och joggad hemma
Häst nr 3: fick en sårskada i hagen och blev omplåstrad
Häst nr 4: fick åka till banan tur och retur utan att behöva trava ett steg....jag glömde packa ner selväskan :o
Ingen höjdardag direkt :cool:
NinasApache 2006-02-27, 23:04 Okey, ska väl lämna ett bidrag jag oxå :love:
Ninas Apache-Hage.
G.G.Barbara-Började med uppvärmning jogg 2-2,30tempo 3x2,5km.
Snabbjobb 4000m rundbana(is) 1,35tempo därefter rakbana 5x800m 1,20-1,22 tempo.Kändes KANON :banana: :banana:
NinasApache 2006-02-27, 23:07 Så här ser det ut.
http://www.detbastaforhasten.se/Islandshast/images/shop/bett_m_ring_m.jpg
Får man tävla på det där :confused: :confused: :confused:
Får väl lägga in även mina då...
Häst 1 och häst 2 återigen jobb på banan... Först 2140 efter 30 sedan 1640 efter 28... Den ena ville inte springa och den andra springer inte i ledning... Som hon hamnade i... Den förstnämnda får prova en start, men sedan satte jag ut henne på annons idag, hon verkar inte vilja...
Treåringen travade en mil i lugn jogg, han är tyvärr den som blivit över... De andra har vilat...
Djurjouren 2006-02-28, 11:19 Jag vet faktiskt inte, nån som vet? Jag vet att det är ett enormt populärt bett i varje fall, hinner knappt få in dem i butiken innan de säljs slut, speciellt bland galoppfolket.
Kan ju försöka berätta vad Royal Street och jag gjorde igår...
Vi skulle upp å starta på Gävle. Skulle åka vid 13.30 men det blev närmare 14.00
Hämtade Kusken på vägen, och lämnade mina barn vid hans sambo. (hon är en ängel som vill passa dem:love: )
När vi så kommer till Falun och ska tanka så funkar inte mitt kort!!:eek: Inte lite pinsamt.
Trovärdig som man är så går de med på att vi kan betala näe vi åker hem.
Men när vi så går ut till bilen så startar den inte!:devil: Vad vi än försöker med så är den död....
Får tag på en hyrbil, men det tar ju en tid... så ca: 1min före hyrbilen rullar in så sätter sig sambon i bilen å ryter på ren danska, starte bil jä**l!! och vad gör inte bilen, jo den startar!
Lite pinsamt att förklara att vi inte längre behöver hyra hans fina v70 akut... Tackar så mkt för att han tog sig tiden att åka ut med bilen.
Nu är vi bara 1h sena!!:o
Hästen startar i lopp 5 och vi anlender till banan vid lopp3!
På med grejerna (så klart ska han broddas om i bak) och ut å värma liiite iaf.
När starten går så ser hästen inte ut som den brukar, den ser nästan halt ut. Han kan heller inte vara med i öppningen som han normalt skulle... Han får tredja inner och sitter där till mål, nässlar sig ut lite på slutet och är 5:a iaf på 16.9.
När han så kommer in så drar han ju inte en suck... Han tar inte ut sig den hästen.
Men natuligtvis så har han tappat en fram sko. (Han går ganska tungt skodd i fram) Inte konstigt han inte kunde trava då!
Så hästen var faktiskt riktigt bra .
Behöver jag säga att vi rullade sakta hem och stängde inte av bilen förrens vi va hemma (där den förövrigt inte ville starta)
Men det värsta av allt är nog att våran egna bil ska hjullagret bytas på, så denna bil l´ånar vi bara och min sambo låg under den till 04.00 natten till tisdagen för att byta generator... (det va inte lite krångligt)
Nä, det va inte riktigt våran dag igår kan man säga.
cetzyboy 2006-03-01, 10:57 Jag vill också ha viktmashetter vart vart !!
Var det mig du frågade? Jag har inga viktmashetter.
Djurjouren 2006-03-01, 13:54 Ush din stackare, det låter INTE som en kul dag. Men det var kul att läsa det i varj efall:-)
Troligtvis så skrattar jag oxå åt det om ett tag...
Till historien hör oxå att han i några av de senare starterna har tappat framskorna. Engång tappade han båda!
Tror jag ska byta hovslagare.... fast så får jag nog byta sambo oxå (det är han som skor)
Hästen var ju super duktig iaf, och det va ju tur att det va han och inte någon av märrarna som va me, för de är så stressiga.
Salandge 2006-03-02, 13:17 *kl*
Idag blir det hagman som får ta hand om pållen.
Igår körde jag ett rakbanejobb som gick fantastiskt bra!! 5 st intervaller a´ 700 m i efter 1.30 med hästen lagom på bettet och med svansen rakt upp :bump: Utan sällskap dessutom.. Han har aldrig kännts så fin... Nu börjar jag på allvar fundera på kval till våren! :)
Jag har ju lagt om träningen nu i vinter, kör mest bara tryckvagn i skritt och som det verkar har han svarat fantastiskt bra på det nya upplägget. Han börjar dessutom se väldigt fin ut i kroppen!! :)
:love: :bump: :banana:
Djurjouren 2006-03-02, 13:30 Idag har stoet gått provlopp. 22 första 1000, 18 sista 1000. Hon vann men det var ingen större prestation eftersom fältets 2 övriga deltagare ägnade sig åt galopp :angel: . Men hon var fin, gick att öppna bar med henne och hon ökade själv sista varvet och ökade ännu mer när hon hörde nån bakom. Löpskalle var det på henne.:love: Relativt okörd var hon. Hängde lite på vänster töm, lasermannan får jobba ett tag :-)
Vallacken fick lalla i hagen på förmiddagen, sen selade jag för och körde 10 minuter i hans egna tempo på snöiga vägar och sen 10 minuter hem igen. Han valde tempo (FORT) och jag lät han hållas. Vill inte bråka utan bara rasta av honom korsförlamningsrisken till på söndag då han startar. Märklig kuse det där. Hans rumpmuskler är :love: . Han känns riktigt riktigt fin nu.
På söndag är planerna att värma i grimskaft, möjligen longerlina om det finns lämplig plats, köra honom på vanligt huvudlag utan käk och med crescendobett. Murphyn tar jag med ifall att.
Finns även på Stadium och Intersport för en bråkdel (inte ens 200:-) av vad dom kostar till Häst... Inte aldeles lika men man kan ju köpa 4 för att få mer vikt.
Nu har jag bestämt att BR ska få en träningsperiod fram till April.
Lägger upp det så att han får lättare ridpass nästa vecka eftersom jag ska på Kurs och Dottern har sportlov!
Sedan kommer jag att varva skritt m tungvagn i backen med intervaller i backen.
Även mkt massage och stretch
Och sen kommer jag att lägga in skritt med lättare vagn och ev banjobb, för att undvika att musklerna "drar ihop sig".
Sen i slutet av Månaden Provlopp.
Djurjouren 2006-03-03, 18:48 Idag har Hagman tränat mina och ikväl blir det lasermannen.
Det är MKT snö här nere i Malmö och jag är rädd för att det blir så på Söndag med när vi ska åka till Danmark, vill inet köra transporten då. Kan man stryka på grund av att man inet vågar köra i dåligt väglag?
Salandge 2006-03-04, 12:34 Idag har Hagman tränat mina och ikväl blir det lasermannen.
Det är MKT snö här nere i Malmö och jag är rädd för att det blir så på Söndag med när vi ska åka till Danmark, vill inet köra transporten då. Kan man stryka på grund av att man inet vågar köra i dåligt väglag?
Transporthinder?
Djurjouren 2006-03-04, 23:07 Oj vad alla skriver *INTE*:(
Vädret verkar stabilt så nu är kusen badad, flätad i luggen och pussad och nattad efter alla konstens regler. Selen är smord, allt är klart att bara bäras ut i transporten imorgon.
Jag prövar lite utrustningsändringar, Crescendobett och en sån där käk som man ofta ser på franska hästar sån som liksom löper på sidan mer än mitt på och med löpande ringar.
Tanken är egentligen utan käk men jag fegade så jag prövar denna istället. Nackdelen :angel: eller fördelen ;) beroende på hur man ser det med att ha en egen travshop precis bredvid stalldörren är att man lite lätt frestas att tesat en massa saker som man inte skulle ha testat om man inte ägde en travshop...:D
Lycka oss till i varje fall!!!!
Nackdelen :angel: eller fördelen ;) beroende på hur man ser det med att ha en egen travshop precis bredvid stalldörren är att man lite lätt frestas att tesat en massa saker som man inte skulle ha testat om man inte ägde en travshop...:D
Lycka oss till i varje fall!!!!
Själklart!
Och jag har en hel travshop hemma utan att äga en...:angel:
Djurjouren 2006-03-04, 23:49 *Asgarv*
*hrmf* Ska väl erkänna att min egen sadelkammare var rätt fullproppad även innan jag skaffade butiken :angel:
Hej eftersom jag knappt har tid att sitta vid datorn + att den är bra seg skriver jag för hela veckan ...
Måndag : vila
Tisdag : långsamt ca 30 minuter.
Onsdag: riden av medryttaren
torsdag : longerad av andra ägaren
fredag .vila
lördag långsamt ca 40 minuter .(trav nästan hela tiden)
söndag .medryttaren ska rida ..premiär i nya ridhuset !!
övrigt har jag en seg 6 åring som gjort ca 9 starter och tjänat 30 300. + att han är 1.66 hög .. Träningstips mottages då jag sldrig haft en sån stor häst....:bow:
Djurjouren 2006-03-05, 21:06 *KL*
Det gick bra idag, han fungerade och var 5:a på 18,8.
Ändrade på allt inför denna start.
Värmningen idag bestod av att jag två timmar innan start ledde honom en halvtimme. Sen in i boxen och innan jag selade på honom så ledde jag 5 minuter, longerade lugnt 5 minuter och skrittade "av" 5 minuter.
DÅ funkade han. Faan, jag kommer ju att bli smal om jag ska värma honom såhär ju :rofl:
Nu ska jag åka på semester i 10 dagar. Pållarna ska bara få gå i hagen och ha det bra under tiden, mata-mocka-hagen typ...
cleopatra 2006-03-05, 21:12 idag var vi i ridhuset och red lektion i dressyr och när vi kom var det ut i hagen igen... lite senare blev det världens snöstorm så då fick han komma in lite tidigare och få massage istället för att vara ute:bump:
_freeZing_ 2006-03-05, 21:49 Min Kära lilla ponnyjäkel.:love:
Har fått vare ute och sprungit på rakbanan idag...
Tog det dock lugnt eftersom han inte har några trakter kvar efter vi verkade ner han till mätning.:angel:
Så vi kör på lugnt och stilla och hoppas och ber att han inte får nån böjsena eller överbelastning ..:confused:
Ja men vad folk börjat svära i trådarna utan anledning... :eek: :mad: Jag vet att jag är gnällig men jag tycker det ser så illa ut om man inte behöver kraftord. Gnälltant. ;)
Då mina för tillfället är konvalescenter så skrittas det i tid och otid...
Söndag: Valacken helkroppsmassage och sedan skritt-tur på 40 minuter i sällskap med tvååringen (också i min träning men mammas gullegris), hade inte han varit med så hade säkert rundan gått 5-10 minuter fortare. :idea: Men det är bara bra, en häst som nyligen lämnat banan behöver träna på att stå stilla också. :p Han är behandlad i ett bakknä även om han märkligt nog inte blir haltare av böjprov än vad han är oböjd.
Stoet skrittades samma runda åt samma håll. Det är den rundan som passar bäst om jag ska hålla veterinärens ordinationer om hur länge de ska vandra på. Hon är behandlad i kota och hovled men min fasta övertygelse är att problemet sitter uppe i ryggen. På tisdag får jag reda på om det är sant eller ej.
Jag skulle väl ha gett upp med henne för länge sen egentligen men efter att ha mist tre stycken på ett halvår så känns det inte riktigt bra att bara ge upp utan att veta orsaken. :(
Är Bamse verkligen bara 1.66? För jag kände mig som en myra vid honom och jag är ändå 1.70.. jaja iaf.
Jag tror han behöver massor med dressyrarbete, men det verkar som han redan får det?
Idag vart bamse longerad i ca 20 minuter i djupsnö..men han sparng och kvastade som en tok i ca 18 minuter så lite kul tyckte han nog att det var .han vart bra svettig men inte trött.
Lazio .jag har mätt honom med tummstock och en klinga och då var han 165-166... :) han kanske e 1 70 ??
Hmm ja.. han kanske bara känns stor. Jag tyckte han var som en jätte varje gång jag red eller körde honom. :D
Eller när jag skulle stoppa i tussarna som han hatade, då var han stor! :crazy:
Haha gick inte ens när man stod på en stol.
cetzyboy 2006-03-07, 14:36 Igår var det full fart !
Tog semester för att hinna med alla hästar.
Skrittade hingsten i djupsnön en timma ock åkte sedan med honom till en total genomgång till min favvis vet.:love:
Körde stoet 1,2 mil men hon slår ihop så in i bomben får nog bli distanshäst nu :( vi har testat allt !
Gammelguibben kördes 1,2 mil pigg som få !
Nordisen fick galoppjobb tot 6 km och skritt /trav på det!
Shettisen rymde och det var nog med motion för honom !:devil:
/Cetzy
Salandge 2006-03-07, 15:08 *kl*
Igår var vi ute och gick ca 1½ timme med tryckvagnen (trodde att händer och fötter skulle frysa sönder..). Lilleman känns fortsatt fin och jobbar på bra i skritten.:)
Idag blir det hage och imorgon intervaller på rakbanan!
Ska du sälja ditt kallblod?
Varför då?
*kl*
Måndag: Valacken vila, stoet skrittade samma runda i mörkret. Den går 4-5 min. fortare i mörker för hon är lite mörkrädd. :crazy:
Tisdag: ÅB för båda hos veterinären plus att stoet skulle träffa osteopaten.
Valacken är ren i baksteget, fick en behandling till för säkerhets skull. Boxvila några dagar, sen skrittas igång och börja trava om två veckor. Det passar ypperligt i hans utbildningsprogram.
Stoet är också helt ohalt :banana: :banana: , men osteopaten gav oss lite bakläxa på hur hennes fötter såg ut :o plus att han hittade gamla låsningar som ingen annan hittat i bröstryggen. Han sa att hon var låst i båda kotorna där halskotpelaren svänger.
Hon ska skritta varje dag i en vecka 30-40 min. sen joggas igång och på ÅB om en månad ungefär.
Salandge 2006-03-08, 14:21 Ska du sälja ditt kallblod?
Varför då?
Ja han ska säljas.
Han passar helt enkelt inte till trav... Är inte snabb nog ;) eller så tycker han väl inte att det är kul. Jag tror däremot att han skulle passa bra som ridhäst.. Många säger att han har fin (ridhäst-) exteriör och han är väldigt smart (för smart för att springa?)
http://img.photobucket.com/albums/v442/Salandge/hstarna016.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v442/Salandge/hstarna009.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v442/Salandge/hstarna007.jpg
Han är en riktigt trevlig häst så det känns lite trist men vi vill ju starta våra hästar..
|