Jag undrar bara om Ni tycker det är rimligt att en stallägare som söker inackorderingshästar då kräver att de äter hösilage,även att de inte har spruta mot botulism ?
Visst kan svaret vara enkelt,vill man inte ge sin häst hösilage så flyttar man inte hästen dit, men jag vill vet avad ni tycker.
Menar du att de ska äta hösilage och INTE får vara vaccinerade? Det var bland det dummaste jag har hört!
Immer
Jo man får ju vaccinera om man vill, men det tar ju ca 4 månader innan de är klara och kan börja äta. Men om man skulle ställa sin häst där nu så ska man ändå fodra med hösilaget ?
Inte_Ung
2006-02-12, 20:06
Ja det är alldeles rimligt.
De vill väl inte ha hödamm i stallet kan jag tänka.
Djurjouren
2006-02-12, 20:23
Det är rimligt. Det blir väldigt jobbigt om alla inackorderingar ska ha eget stråfoder både om man ser lagermässigt och "ge lunch i hagen mässigt".
Jag har tvärtom jag, står inet ut med lukten av hösilage och vill inte ha det i mitt stall.
Det tar bara två månader. Efter första sprutan väntar du en månad till spruta nummer två, sedan ytterligare en månad till nummer tre.
Immer
Jag fodrade med hösilage i två år innan jag vaccinerade.
Immer
Inte orimligt! Kan tänka mig många anledningar, t.ex. att det krävs ett visst antal hästar för att förbruka en öppnad ensilagebal.
marti130
2006-02-12, 20:45
Ja, jag tycker det är rimligt! Om man vill vaccinera sin häst eller inte är ju upp till hästägaren. Den som vill flytta dit har väl uppsägningstid på sitt nuvarande ställe och kan i så fall påbörja vaccinationen redan innan flytten. Jag förstår stallägaren som vill ha ett grovfoder som alla äter istället för att alla ska ha eget... Sen kan man ju tycka att stallägaren kan tillhandahålla både hösilage och hö men det är ju både en fråga om förvaring och om vilka maskiner som finns på gården...
//marti
Kräver att man äter Hösilage
Ska hon kräva att DU äter hösilage så tycker jag det låter lite konstigt faktiskt :crazy:
:angel: Jag kunde inte låta bli.
Kräver dom det så bestämmer du själv om du vill flytta dit eller ej. fast jag tycker nog man skall bestämma själv. Och naturligt v is ta sprutorna.Med tanke på att dom hjälper lite i alla fall om olyckan kan vara framme
Jag tycker också att det är rimligt, ev nya inackorderingar som inte har botulism spruta brukar fixa det när de anlänt till stallet. Ännu har ingen häst dött hos oss, sprutorna är en ren gardering och jag vet att skyddet är lågt. Men vi har den regeln i vårat stall, och jag tycker det är en rimlig begäran av våran stallägare.